• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
01.11.2024 00:47

Промяна новините на форума:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


  • Професионална поддръжка на аквариуми

За торовете

Започната от kraltchev, 19.05.2005 03:06

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

kraltchev

В резултат както на научни изследвания така и на прости наблюдения на растенията в аквариум днес има съгласие относно веществата необходими за растежа на растенията. За краткост ще нарека тези вещества "торове", а добавянето им в аквариума - "дозиране".

Подобно на човешката храна някой от торовете за нужни в по-голямо количество и се наричат "макроелементи" (азот, фосфор, калий).  Другите са нужни в малки количества и се наричат обшто "микроелементи".  Към тях се отнася и желязото въпреки че не е микроелемент.  Елементите калций и магнезий са по-скоро макро- но тъй като се консумират сравнително бавно не ги отнасяме към тази група, а ги разглеждаме като част от твърдостта на водата.

Към групата на торовете може да отнесем и СО2 но понеже той е газ обикновено се разглежда отделно.

Ето списъка на торовете, така както го знаем засега:

Макро-:
- азот
- фосфор
- калий

- калций
- магнезий

Микро-:
- желязо
- микроелементи (молибден, мед, цинк, кобалт и доста др.)

Други вещества използвани за аквариумни растения за хормони, витамини, органични киселини.  Те не изглеждат да са абсолютно необходими и обикновено и без добавката им всичко е наред, но определено имат голяма роля в живота на растенията.  Японските акваристи използват такива вещества за ускорено възстановяване след подрязване, бърз растеж при минимално подхранване с макроелементи, и манипулаций на цветовете на растенията.  Пример за такива продукти са "ЕСА", "Pyton-Git", и "Green Brighty" предлагани от АDА, фирмата на Амано.

Важни особености в усвояването на торовете[/u]
Растенията усвояват торовете по много специфичен начин и е абсолютно необходимо да имаме яснота по основните факти по този въпрос:

Всички торове трябва да присъстват
Растенията могат да се къпят в гъста хранителна супа но ако един единствен елемент липсва растежа спира или в най-добрия случай се забавя.

Иначе казано можем да дозираме всички макро- и микро-елементи, но ако забравим да речем фосфор растенията просто няма да растат.  Водораслите обаче са по-древни форми на живот и са по-гъвкави в приспособяването - те бързо ще започнат да ядат каквото има.

Така че винаги е нужно да имаме пълния набор от торове за отличен растеж на растенията.

Количество на торовете
Разбира се макро- елементите се дозират в по-големи количества от микроелементите. Количеството и на двете групи торове зависи от:

а) Вида растения
б) Осветление и СО2
в) Личните ни предпочитания

а)Вида растения
Диапазона на обикновените концентраций е:

азот = 1-20
фосфор = 0.25 - 2.0
калий = 20-30
желязо = 0.1 - 1.0
микроелементи = по-малко от желязото (чети по-долу)

Ето как това изглежда на практика в два различни аквариума:
------А ---- Б-----
N = 2.0 -- 10.0
P = 0.1 -- 0.5
К = 20 -- 30
Fе = 0.1 -- 0.5

Аквариум "А" се нарича "беден", а "Б" - "богат".  И в двата растенията ще растат добре. Но "А" трябва да се наторява по-често тъй като в него всеки втори ден N и P ще бъдат изконсумирани от растенията.  А както казахме всички торове трябва да присъстват винаги.

И все пак растенията, както и хората, харесват различна храна.  Някой обичат повече фосфор, други повече желязо, трети мразят определен елемент, други нямат особени предпочитания.  Килимче от глосостигма няма да расте в беден аквариум.  Микрозориума няма да расте бързо без достатъчно фосфор.  Несеа мрази магнезий и листата и се сгърчват.  Елодеята и болбитиса могат да растат при почти всякакви условия.

Затова дозирането трябва да съответства на растенията в аквариума.  Обикновено нивото на наторяването е такова че всички да са задоволени.

б) Осветление и СО2
Силно осветен аквариум (1-2 вата на литър) снабден с СО2 се нарича "high sped" ("скоростен"). Той може да изконсумира един от торовете в рамките на 2-3 часа.  Луис Наваро имаше 30 литров аквариум със 120 вата лампи отгоре - супер скоростен аквариум.  Ясно е че дозирането в такъв аквариум трябва да е много стриктно и без пропуски.  Един единствен ден гладуване и този аквариум ще катастрофира - бледи растения, поява на водорасли и т.н.

Светлината и СО2 правят аквариума скоростен и те диктуват колко торове са нужни дневно.  Аквариуми с малко светлина често дори нямат нужда от торове - веществата отделяни от рибите и охлювите, а и от старите части на растенията служат за торове и развитието е нормално, но много бавно.  Дозирането може да е само няколко капки на седмица.

в) Личните ни предпочитания
Скоростния аквариум с много светлина е изключително красив заради красивите здравите растения, ярките цветове и общото впечатление на нещо здраво и силно.  Но някой хора предпочитат по-спокоен и бавен ритъм, с по-малко и по-редки грижи за аквариума. Вида на растенията в такъв бавен аквариум се запазва по-дълго в най-красивото си състояние.  В скоростния аквариум нещата се менят всеки 2-3 дни.

Дозирането на торовете може да се използва за да се ограничи растежа на растенията.  Така се регулират неща като височината на някой растения, размера на листата и често техните цветове.

Обикновено фосфора се използва като ограничителен фактор. Просто намаляваме фосфора като оставяме растенията да го изконсумират, а после дозираме по-малко, но никога не го оставяме да е нула. Бакопата, обикновено сочно зелено растение, става нежно розова всяка сутрин при недостиг на фосфор. Ако понижиме и азота то някой растения силно почервеняват - Людвигийте са пример за това.  Също така недостига на азот насища цвета на червените растения още повече.

Така че манипулацията на торовете е начин да разширим "палитрата" ор растения използвана за създаване на акваскейпа.

Съотношение на торовете
Интересен факт е че оптимален растеж се постига ако торовете са в определени съотношения един с друг.  От опит сме научили следното:

Съотношение на азот : фосфор
Трябва да е около 10:1.  Но това може да варира - да речем 5:1 или 25:1.  Излишно е да се опитваме да поддържаме точни цифри.

Ето няколко реални комбинаций в осем различни аквариума:
N=5, P=0.1
N=5, P=0.5
N=5, P=1.0
N=5, P=2.0

N=10, P=0.25
N=10, P=0.5
N=10, P=1.0
N=10, P=2.0

Съотношението на калия : азот и фосфор
Калия е изкючително важен елемент и трябва задължително да присъства в доста голямо количество, никога да не се изчерпва.  Трябва да е 20-30 мг/Л и значи трябва винаги да е повече от азота и фосфора.  Амано не слага азот и фосфор в аквариумите си в първите няколко месеца, но слага калий.  В неговия случай нещата са особени заради специалната му грунтова система, но все пак важната роля на калия е явна.

Съотношение на калций : магнезий
То е 4 до 20 : 1 в полза на калция.  Магнезия е част от молекулата на хлорофила и винаги трябва да присъства във водата но в доста малко количество.  Обикновено водата от чешмата има твърдост (GH) която се дължи само на калция и изобщо няма магнезий.  Добавката на магнезий е лесно - той се продава като очистително в аптеката под името Епсом сол или просто магнезиев сулфат.  На практика един 30 литров аквариум ще има достатъчно магнезий ако сложим 5-10 кристалчета с размери 1-2 мм всяко.

Съотношение на желязо : микроелементи
Микроелементите са цяла група шарени атоми с готини имена, който действат малко като витамините на човека - в много малки количества, но без тях не може.

Майтапя се за "шарените атоми" заштото микроелементите са трудни за тестване - горе долу като банда цигани - иди се разправяй с тях.

За правилното им дозиране използваме евтин номер - купуваме ги в комбинация със желязо.  Желязото е в точно съотношение с микроелементите и ако тестираме само за желязо ще знаем колко от микроелементите имаме.  Реално просто добавяме разтвор от желязо + микроелементи за да поддържаме растенията зелени.  Теста за желязо е с проблеми защото желязото предназначено за растения бързо минава в неусвоима и неоткриваема форма, а също така бързо се усвоява от растения и водорасли.  Всичко става в рамките на минути ако растенията са гладни за желязо.  След 1-2 часа може и да сме останали без никакво желязо във водата но растенията са добре.  Така че е най-добре просто да го добавяме дневно или на 2-3 дни и да почнем да слагаме малко повече ако растенията почнат да побледняват.

Торове във водата и в грунта
Растенията усвояват торовете от водата или от грунта.  Някой се хранят изключително от грунта (криптокорини), други само от водата (плуващите растения), а трети и от двете.

Практически е най-добре да подхранваме и водата и грунта.  Но водата е най-добре да е по-слабо наторена за да намалим риска от водорасли без да забравяме че както казахме светлината и СО2 диктуват дозирането.

Грунта и инсталацията му заслужават отделна тема затова тук ще говоря само за дозиране във водата;  Дозирането е най-добре да се прави с разтвори на химикалите, а не със сухи вещества.  Използваме само чисти лабораторни химикали защото всеки, дори малък, примес нарушава съотношението на торовете.  

Измерването на количеството за дозиране в аквариума трябва да е доста точно - точност до 0.1 мл за 30 литров аквариум.

Торовете продавани готови в магазините често съдържат излишни елементи в ненужно висока концентрация или пък изобщо ги нямат.  Или пък всички торове са налице но в неправилни съотношения.  Да не говорим за цените, дори и тук в Америка за скъпи.

Разтварянето на химикалите може да става с вода за пиене за да сме сигурни че не добавяме прекалено много неизвестни вещества.  Обема на разтвора е обикновено 200-500 мл. и торовете е най-добре да не се смесват защото могат да реагират помежду си и да образуват неразтворими утайки.  Измерването може да е и с лъжица но винаги трябва да се използва едно и също количество за приготвяне на нов разтвор иначе опита ни от току- що изразходваната бутилка няма смисъл.

Идеята е проста - използваме чисти разтвори на торовете за да достигнем нужната концентрация в аквариума.  Ето един практически пример:

Тестове на 30 литров аквариум:
азот = 1
фосфор = 0.1
желязо = 0
GH = 5

Добавяме:
5 мл разтвор на азот
3 капки разтвор на фосфор
2 мл разтвор на желиазо + микроелементи
10 зрънца магнезиев сулфат (разтваря се моментално)

Получаваме:
азот = 10
фосфор = 0.25
желязо = 0.1
GH = 6

Надявам се, че е ясно как се увеличи всичко (GH се повишава значително от магнезиевия сулфат).

Да обобщим:
- Всички торове трябва да присъстват.
- Количество на торовете зависи от вида растения, светлина + СО2 и от личните ни предпочитания.
- Торовете трябва да са в определени съотношения един с друг.
- Трябва да подхранваме и водата и грунта.

Айде сега да лафиме!

--Николай

Живко

да лафиме,ама какво?
невероятно!!! :D
всичко,което сме коментирали,събрано на куп!
онагледено!
написано абсолютно разбираемо!
лично аз,ще кажа само-Благодаря! :D
Никой не се е родил научен.

niky

5 мл разтвор на азот
3 капки разтвор на фосфор
2 мл разтвор на желиазо + микроелементи
10 зрънца магнезиев сулфат (разтваря се моментално)


За магнезиевия сулфат е ясно - купуваме си английска сол и слагаме както казваш 10 зрънца.

Обаче да кажем желязото, какво точно си купуваме от химическия магазин. Тук има спецове по химия, но аз не съм от тях.
Знам че има желязо което не се усвоява от растенията. Та под каква точно форма го даваме.

Къде е Калият? Купуваме KCl, КSo4?

Или пък, ако купуваме фирмена смес желязо + микроелементи - коя точно  ти ползваш? Защото тук има само на HAGEN, SEGA i ТЕТРА.
Има и Продак, но тях ги изключваме.
Предполагам, че при вас има някоя друга смес, която ние тук нямаме.

Аз лично мисля да ползвам Тензо коктейл. Не знам дали знаеш за него.

Май пак се олях с въпросите  :(

miTko

Съотношение на калций : магнезий
То е 4 до 20 : 1 в полза на калция. Магнезия е част от молекулата на хлорофила и винаги трябва да присъства във водата но в доста малко количество. Обикновено водата от чешмата има твърдост (GH) която се дължи само на калция и изобщо няма магнезий. Добавката на магнезий е лесно - той се продава като очистително в аптеката под името Епсом сол или просто магнезиев сулфат. На практика един 30 литров аквариум ще има достатъчно магнезий ако сложим 5-10 кристалчета с размери 1-2 мм всяко.

Честно казано, съмнявам се в  чешмяната вода да няма изобщо  магнезиий, особено ако е по-твърда като тук (Пловдив) - обща твърдост 15-17. :oops:  Никога не съм добавял магнезий... Как да го тествам в чешмяната вода например? Вие  как го правите?
Разни мои АКВАРИУМИ 

Longanlon

Малка забележчица само, то не е кой знае какво, особено за човек, който не живее в България, но недей да ме-каш (говориМЕ, ториМЕ), тъй като не е правилно.

Колкото до торовете, би ли ми казал мнението си за това как влияе концентрацията на останалите елементи върху усвояемостта на Са и К ?

И има ли негативно влияние присъствието на Cl във водата - примерно като KCl ?
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffeeds.feedburner.com%2FLonganlon.2.gif&hash=89a29c11af8a650ec7ddb49df6bd62ce3a6f8f5b

kraltchev

Niky,

За желязото:
Всички стипци дето си купуваме сухи химикали за да си правим сами торове взимаме желязо и микроелементи от една и съща фирма - Plantex, продукта се нарича Plantex CSM.  

Химикала много помага на расежа и не може да не се продава в магазините за хидропоника или за растения.  Съдържание в % :
Fe - 7.0
Cu - 0.1
Mg - 1.5
Mn - 2.0
Mo - 0.06
Zn - 0.4

Тези 6 тора са в комплекс с ЕДТА.  Това е просто казано начин да се направят елементите "ядливи" за растенията.  Просто на пуснем ръждиво пиронче в аквариума не става.

Има и други начини желязото и микроелементите "ядливи", ЕДТА е само един от тях.

Raven има както виждам опит в правенето на желязо подходящо за растенията и сигурно може да помогне с местни, български, източници на веществата. Но не забравяй микроелементите.

Сега, не мисли че трябва на всяка цена да използваш каквото ние тук използваме защото нямаме избор. От опит сме се научили че Plantex CSM става и не го и дискутираме много.  Може би има и по-добро. Така че, пробвай каквото можеш, стига да има желязо и микроелементи, поне тия дето ги има в нашата смес понеже изглежда че работи добре.

За Калия:
Просто съм го изпуснал.  Добавяме го като К2SО4, заштото се смята че хлора в КCl е вреден или поне ненужен за растенията.  Сярата е вещество нужно на растенията и затова К2SО4 е по-добър избор.

--Николай

kraltchev

Mitko,

Много е вероятно да си прав, аз тука само калций виждам във всяка вода та своеволно си решавам че по целия свят е същото.  Голем американец съм станал!  :?

--Николай

kraltchev

Longanlon,

Старая се да се поправия и аз ама след 6 години просташки диалект за майтап по интернета гледам трудно ми е сега.  Пък и както казах конвертора за кирилица често ми добавя идиотизми в писането.  

Днес написах 8 страници статия на български за субстратите и бая внимавах как пиша.  Не е още добре, ама старанието е важно, също като на олимпиадата за инвалиди.  :D

Ок, за усвояемостта на калций и калий да ти кажа чесно не знам.  На руския форум има големи мозъци може би там може да намериш нещо.  Има също така един американски сайт дето само това правят там - разискват химията и теорията - но е платен и е на английски.  Има и други подобни сайтове - северноевропейски - ама те са на тия странните езици, шведски или холандски.

Хлора ние тук не знаем как точно би повлиял на растенията. Но определено доста повишава електропроводимостта на водата, а това тук се счита за замърсяване на водата.  По има логика да се ползва калиев сулфат, заради полезната сяра, както обясних по-горе.

--Николай

abaro

Kraltchev, здравей и от мен. Радвам се че откри този форум и можем да обменяме информация.
Тук преди няколко месеца Дидо откри този тор http://www.aquariumbg.com/forum/viewtopic.php?t=377&start=0. Той е холандско производство и очевидно е аналогичен на този PLANTEX който ти използваш. Аз също го използвах преди 2 месеца но изведнъж ми тръгнаха много водорасли. Реших че съм прекалил с желязото но така и не си купих тест. От това което пишеш по-горе разбирам че ти също не ползваш тест за Fe а се ориентираш по растенията. Правилно ли съм те разбрал?
За К2SО4 ти тор за растения ли ползваш или химически чист от магазин за реактиви. Защото когато аз смесих К2SО4 и Тензо коктейла в съответните пропорции се получи неразтворима утайка което не съм сигурен дали е от К2SО4 или както ти споменаваш по-горе от смесването на химикалите.
Това което казваш за фосфора е интересно но като има и риби в аквариума би трябвало да има достатъчно фосфор. Ти мериш ли концентрацията му или се ориентираш "на око"? Иначе няма ли опасност да храним основно водораслите?
http://picasaweb.google.com/adbaro/ACacatuoides
http://picasaweb.google.com/adbaro/AViejita
[smg id=241 type=link align=left width=88][smg id=285 type=full align=left]

kraltchev

Abaro,

За желязото:
Преди 3 години направих един опит;  Исках да разбера колко капки от железния тор купен от магазина трябва да слагам в 1 галон вода за да получа конц. 0.1 мг/Л. Капките за 1 галон умножени по обема на аквариума щяха да ми покажат колко да наторявам за да съм сигурен че имам 0.1 без да тествам всеки път.

Взех чисто шише с питейна вода, измерих желязото с чисто нов тест, беше нула.  Слагах капки докато теста ми показа 0.1.

Сметнах капките за аквариума и ги накапах в аквариума.  След 10 мин. тествам - желязо няма.  Сложих още толкова капки - пак няма.  След като сложих 5 пъти нужното количество реших никога вече да не тествам за желязо.

Оттогава си гледам растенията и не е трудно.  Някой растения реагират много бързо на липсата на желязо.  Също така след време се научаваш да виждаш побледняването около 2 дни преди да е станало силно.  След време пък вече знаеш точно какво ще се случи в аквариума и дозираш без тестове и без да чакаш признаци за недостиг на това или онова.

Наваро и той прави така.  Много рядко тества и е малко объркващо като го попиташ колко са му да речем нитратите - почва да хъмка и мънка зе едно не си знае урока :-Д

За утайката:
Не съм пробвал лично какво става ако смешиж калиев сулфат с другите неща.  Без да питам много много следвам смесване каквото препоръчва Едуард:

KNO3 + K2PO4 + K2SO4
Fe + Микроелементи
Kалций отделно
Магнезий отделно

За фосфора:
За фосфора съм маняк - меря го постоянно.  Рибите доставят фосфор но или прекалено много или недостатъчно.

За водораслите е факт че не растат само в резултат на фосфора.  Здравето на аквариума като цяло има решаващо значение.  Скоро ще пиша за това как ние тук разбираме нещата без да твърдя че сме прави или не.

--Николай

abaro

10х. Отивам да поспя малко sleeping
http://picasaweb.google.com/adbaro/ACacatuoides
http://picasaweb.google.com/adbaro/AViejita
[smg id=241 type=link align=left width=88][smg id=285 type=full align=left]

miTko

Наборе, то при мен утайката си я има дори само като разтворя калиевия сулфат във водица! Ако и  ти имаш от този гадния калиев сулфат(български), нещата са ясни... Абе разклащам, отмервам и наливам! :lol:
Разни мои АКВАРИУМИ 

Raven

kraltchev

за забележката на Longanlon за правописа - той много държи на чистия български език,и постоянно следи за правописа ,коректноста и чистотата на изразните средства,което е похвално и уважавам това му отношение защото така трябва да бъде:D
и на мен ми е правил забележки ,ама аз нали съм си добиче ,така и не се научих да почвам изреченията с главна буква и правописа още го смятам за екстра,ама много често се налага да пиша буквално на крак и гледам да е по бързо за сметка на правилното за което се извинвам на всички ,особено ако на някои съм написал името с малка буква :oops:

а и от много писане на кюто съм се изметнал - там нали правила пък въобще няма.

а уж такова ,съм итлелектуялец бе маааму стара :lol:

offtopic
https://aquariumbg.com/contest/showthumb.php?picnum=48-3-8-140.1.JPG


Баннете всички! Администраторът ще познае Своите.

Живко

kraltchev

определено,това,че  използвате тестове рядко ми харесва.
при мен всичко е като в мъгла.аз меря само рН.твърдостта я изчислявам приблизителмо.по този начин определено е доста трудно да дозираш торовете.
гледам растения от скоро.за сега се справям.имам обаче някои проблеми,които би трябвало да означават нещо,но поради липса на опит,не знам какво.
Егерия-на моменти сякаш умира,листата потъмняват.расте направо легнала.  защо?
всички дългостеблени растат легнали и пускат мустаци(корени от всяко коляно)   защо?другите 16 вида растения са добре.
конкретния въпрос е:-трябва ли да ми говори нещо,състоянието на тези растения?
ще се радвам ако помогнеш.



между другото и аз се извинявам за главните букви. :oops:
надявам се,да съм поносим.
Никой не се е родил научен.

miTko

Живко, напиши условията(най-вече свтлина,твърдост,пх и  добавки),за да може да  прецени човека.
Разни мои АКВАРИУМИ