В резултат както на научни изследвания така и на прости наблюдения на растенията в аквариум днес има съгласие относно веществата необходими за растежа на растенията. За краткост ще нарека тези вещества "торове", а добавянето им в аквариума - "дозиране".
Подобно на човешката храна някой от торовете за нужни в по-голямо количество и се наричат "макроелементи" (азот, фосфор, калий). Другите са нужни в малки количества и се наричат обшто "микроелементи". Към тях се отнася и желязото въпреки че не е микроелемент. Елементите калций и магнезий са по-скоро макро- но тъй като се консумират сравнително бавно не ги отнасяме към тази група, а ги разглеждаме като част от твърдостта на водата.
Към групата на торовете може да отнесем и СО2 но понеже той е газ обикновено се разглежда отделно.
Ето списъка на торовете, така както го знаем засега:
Макро-:
- азот
- фосфор
- калий
- калций
- магнезий
Микро-:
- желязо
- микроелементи (молибден, мед, цинк, кобалт и доста др.)
Други вещества използвани за аквариумни растения за хормони, витамини, органични киселини. Те не изглеждат да са абсолютно необходими и обикновено и без добавката им всичко е наред, но определено имат голяма роля в живота на растенията. Японските акваристи използват такива вещества за ускорено възстановяване след подрязване, бърз растеж при минимално подхранване с макроелементи, и манипулаций на цветовете на растенията. Пример за такива продукти са "ЕСА", "Pyton-Git", и "Green Brighty" предлагани от АDА, фирмата на Амано.
Важни особености в усвояването на торовете[/u]
Растенията усвояват торовете по много специфичен начин и е абсолютно необходимо да имаме яснота по основните факти по този въпрос:
Всички торове трябва да присъстват
Растенията могат да се къпят в гъста хранителна супа но ако един единствен елемент липсва растежа спира или в най-добрия случай се забавя.
Иначе казано можем да дозираме всички макро- и микро-елементи, но ако забравим да речем фосфор растенията просто няма да растат. Водораслите обаче са по-древни форми на живот и са по-гъвкави в приспособяването - те бързо ще започнат да ядат каквото има.
Така че винаги е нужно да имаме пълния набор от торове за отличен растеж на растенията.
Количество на торовете
Разбира се макро- елементите се дозират в по-големи количества от микроелементите. Количеството и на двете групи торове зависи от:
а) Вида растения
б) Осветление и СО2
в) Личните ни предпочитания
а)Вида растения
Диапазона на обикновените концентраций е:
азот = 1-20
фосфор = 0.25 - 2.0
калий = 20-30
желязо = 0.1 - 1.0
микроелементи = по-малко от желязото (чети по-долу)
Ето как това изглежда на практика в два различни аквариума:
------А ---- Б-----
N = 2.0 -- 10.0
P = 0.1 -- 0.5
К = 20 -- 30
Fе = 0.1 -- 0.5
Аквариум "А" се нарича "беден", а "Б" - "богат". И в двата растенията ще растат добре. Но "А" трябва да се наторява по-често тъй като в него всеки втори ден N и P ще бъдат изконсумирани от растенията. А както казахме всички торове трябва да присъстват винаги.
И все пак растенията, както и хората, харесват различна храна. Някой обичат повече фосфор, други повече желязо, трети мразят определен елемент, други нямат особени предпочитания. Килимче от глосостигма няма да расте в беден аквариум. Микрозориума няма да расте бързо без достатъчно фосфор. Несеа мрази магнезий и листата и се сгърчват. Елодеята и болбитиса могат да растат при почти всякакви условия.
Затова дозирането трябва да съответства на растенията в аквариума. Обикновено нивото на наторяването е такова че всички да са задоволени.
б) Осветление и СО2
Силно осветен аквариум (1-2 вата на литър) снабден с СО2 се нарича "high sped" ("скоростен"). Той може да изконсумира един от торовете в рамките на 2-3 часа. Луис Наваро имаше 30 литров аквариум със 120 вата лампи отгоре - супер скоростен аквариум. Ясно е че дозирането в такъв аквариум трябва да е много стриктно и без пропуски. Един единствен ден гладуване и този аквариум ще катастрофира - бледи растения, поява на водорасли и т.н.
Светлината и СО2 правят аквариума скоростен и те диктуват колко торове са нужни дневно. Аквариуми с малко светлина често дори нямат нужда от торове - веществата отделяни от рибите и охлювите, а и от старите части на растенията служат за торове и развитието е нормално, но много бавно. Дозирането може да е само няколко капки на седмица.
в) Личните ни предпочитания
Скоростния аквариум с много светлина е изключително красив заради красивите здравите растения, ярките цветове и общото впечатление на нещо здраво и силно. Но някой хора предпочитат по-спокоен и бавен ритъм, с по-малко и по-редки грижи за аквариума. Вида на растенията в такъв бавен аквариум се запазва по-дълго в най-красивото си състояние. В скоростния аквариум нещата се менят всеки 2-3 дни.
Дозирането на торовете може да се използва за да се ограничи растежа на растенията. Така се регулират неща като височината на някой растения, размера на листата и често техните цветове.
Обикновено фосфора се използва като ограничителен фактор. Просто намаляваме фосфора като оставяме растенията да го изконсумират, а после дозираме по-малко, но никога не го оставяме да е нула. Бакопата, обикновено сочно зелено растение, става нежно розова всяка сутрин при недостиг на фосфор. Ако понижиме и азота то някой растения силно почервеняват - Людвигийте са пример за това. Също така недостига на азот насища цвета на червените растения още повече.
Така че манипулацията на торовете е начин да разширим "палитрата" ор растения използвана за създаване на акваскейпа.
Съотношение на торовете
Интересен факт е че оптимален растеж се постига ако торовете са в определени съотношения един с друг. От опит сме научили следното:
Съотношение на азот : фосфор
Трябва да е около 10:1. Но това може да варира - да речем 5:1 или 25:1. Излишно е да се опитваме да поддържаме точни цифри.
Ето няколко реални комбинаций в осем различни аквариума:
N=5, P=0.1
N=5, P=0.5
N=5, P=1.0
N=5, P=2.0
N=10, P=0.25
N=10, P=0.5
N=10, P=1.0
N=10, P=2.0
Съотношението на калия : азот и фосфор
Калия е изкючително важен елемент и трябва задължително да присъства в доста голямо количество, никога да не се изчерпва. Трябва да е 20-30 мг/Л и значи трябва винаги да е повече от азота и фосфора. Амано не слага азот и фосфор в аквариумите си в първите няколко месеца, но слага калий. В неговия случай нещата са особени заради специалната му грунтова система, но все пак важната роля на калия е явна.
Съотношение на калций : магнезий
То е 4 до 20 : 1 в полза на калция. Магнезия е част от молекулата на хлорофила и винаги трябва да присъства във водата но в доста малко количество. Обикновено водата от чешмата има твърдост (GH) която се дължи само на калция и изобщо няма магнезий. Добавката на магнезий е лесно - той се продава като очистително в аптеката под името Епсом сол или просто магнезиев сулфат. На практика един 30 литров аквариум ще има достатъчно магнезий ако сложим 5-10 кристалчета с размери 1-2 мм всяко.
Съотношение на желязо : микроелементи
Микроелементите са цяла група шарени атоми с готини имена, който действат малко като витамините на човека - в много малки количества, но без тях не може.
Майтапя се за "шарените атоми" заштото микроелементите са трудни за тестване - горе долу като банда цигани - иди се разправяй с тях.
За правилното им дозиране използваме евтин номер - купуваме ги в комбинация със желязо. Желязото е в точно съотношение с микроелементите и ако тестираме само за желязо ще знаем колко от микроелементите имаме. Реално просто добавяме разтвор от желязо + микроелементи за да поддържаме растенията зелени. Теста за желязо е с проблеми защото желязото предназначено за растения бързо минава в неусвоима и неоткриваема форма, а също така бързо се усвоява от растения и водорасли. Всичко става в рамките на минути ако растенията са гладни за желязо. След 1-2 часа може и да сме останали без никакво желязо във водата но растенията са добре. Така че е най-добре просто да го добавяме дневно или на 2-3 дни и да почнем да слагаме малко повече ако растенията почнат да побледняват.
Торове във водата и в грунта
Растенията усвояват торовете от водата или от грунта. Някой се хранят изключително от грунта (криптокорини), други само от водата (плуващите растения), а трети и от двете.
Практически е най-добре да подхранваме и водата и грунта. Но водата е най-добре да е по-слабо наторена за да намалим риска от водорасли без да забравяме че както казахме светлината и СО2 диктуват дозирането.
Грунта и инсталацията му заслужават отделна тема затова тук ще говоря само за дозиране във водата; Дозирането е най-добре да се прави с разтвори на химикалите, а не със сухи вещества. Използваме само чисти лабораторни химикали защото всеки, дори малък, примес нарушава съотношението на торовете.
Измерването на количеството за дозиране в аквариума трябва да е доста точно - точност до 0.1 мл за 30 литров аквариум.
Торовете продавани готови в магазините често съдържат излишни елементи в ненужно висока концентрация или пък изобщо ги нямат. Или пък всички торове са налице но в неправилни съотношения. Да не говорим за цените, дори и тук в Америка за скъпи.
Разтварянето на химикалите може да става с вода за пиене за да сме сигурни че не добавяме прекалено много неизвестни вещества. Обема на разтвора е обикновено 200-500 мл. и торовете е най-добре да не се смесват защото могат да реагират помежду си и да образуват неразтворими утайки. Измерването може да е и с лъжица но винаги трябва да се използва едно и също количество за приготвяне на нов разтвор иначе опита ни от току- що изразходваната бутилка няма смисъл.
Идеята е проста - използваме чисти разтвори на торовете за да достигнем нужната концентрация в аквариума. Ето един практически пример:
Тестове на 30 литров аквариум:
азот = 1
фосфор = 0.1
желязо = 0
GH = 5
Добавяме:
5 мл разтвор на азот
3 капки разтвор на фосфор
2 мл разтвор на желиазо + микроелементи
10 зрънца магнезиев сулфат (разтваря се моментално)
Получаваме:
азот = 10
фосфор = 0.25
желязо = 0.1
GH = 6
Надявам се, че е ясно как се увеличи всичко (GH се повишава значително от магнезиевия сулфат).
Да обобщим:
- Всички торове трябва да присъстват.
- Количество на торовете зависи от вида растения, светлина + СО2 и от личните ни предпочитания.
- Торовете трябва да са в определени съотношения един с друг.
- Трябва да подхранваме и водата и грунта.
Айде сега да лафиме!
--Николай
да лафиме,ама какво?
невероятно!!! :D
всичко,което сме коментирали,събрано на куп!
онагледено!
написано абсолютно разбираемо!
лично аз,ще кажа само-Благодаря! :D
5 мл разтвор на азот
3 капки разтвор на фосфор
2 мл разтвор на желиазо + микроелементи
10 зрънца магнезиев сулфат (разтваря се моментално)
За магнезиевия сулфат е ясно - купуваме си английска сол и слагаме както казваш 10 зрънца.
Обаче да кажем желязото, какво точно си купуваме от химическия магазин. Тук има спецове по химия, но аз не съм от тях.
Знам че има желязо което не се усвоява от растенията. Та под каква точно форма го даваме.
Къде е Калият? Купуваме KCl, КSo4?
Или пък, ако купуваме фирмена смес желязо + микроелементи - коя точно ти ползваш? Защото тук има само на HAGEN, SEGA i ТЕТРА.
Има и Продак, но тях ги изключваме.
Предполагам, че при вас има някоя друга смес, която ние тук нямаме.
Аз лично мисля да ползвам Тензо коктейл. Не знам дали знаеш за него.
Май пак се олях с въпросите :(
Съотношение на калций : магнезий
То е 4 до 20 : 1 в полза на калция. Магнезия е част от молекулата на хлорофила и винаги трябва да присъства във водата но в доста малко количество. Обикновено водата от чешмата има твърдост (GH) която се дължи само на калция и изобщо няма магнезий. Добавката на магнезий е лесно - той се продава като очистително в аптеката под името Епсом сол или просто магнезиев сулфат. На практика един 30 литров аквариум ще има достатъчно магнезий ако сложим 5-10 кристалчета с размери 1-2 мм всяко.
Честно казано, съмнявам се в чешмяната вода да няма изобщо магнезиий, особено ако е по-твърда като тук (Пловдив) - обща твърдост 15-17. :oops: Никога не съм добавял магнезий... Как да го тествам в чешмяната вода например? Вие как го правите?
Малка забележчица само, то не е кой знае какво, особено за човек, който не живее в България, но недей да ме-каш (говориМЕ, ториМЕ), тъй като не е правилно.
Колкото до торовете, би ли ми казал мнението си за това как влияе концентрацията на останалите елементи върху усвояемостта на Са и К ?
И има ли негативно влияние присъствието на Cl във водата - примерно като KCl ?
Niky,
За желязото:
Всички стипци дето си купуваме сухи химикали за да си правим сами торове взимаме желязо и микроелементи от една и съща фирма - Plantex, продукта се нарича Plantex CSM (http://www.plantprod.com/US/products/catalogue-set.html?pdf/Micronutrient.Mixes.pdf).
Химикала много помага на расежа и не може да не се продава в магазините за хидропоника или за растения. Съдържание в % :
Fe - 7.0
Cu - 0.1
Mg - 1.5
Mn - 2.0
Mo - 0.06
Zn - 0.4
Тези 6 тора са в комплекс с ЕДТА. Това е просто казано начин да се направят елементите "ядливи" за растенията. Просто на пуснем ръждиво пиронче в аквариума не става.
Има и други начини желязото и микроелементите "ядливи", ЕДТА е само един от тях.
Raven има както виждам опит в правенето на желязо подходящо за растенията и сигурно може да помогне с местни, български, източници на веществата. Но не забравяй микроелементите.
Сега, не мисли че трябва на всяка цена да използваш каквото ние тук използваме защото нямаме избор. От опит сме се научили че Plantex CSM става и не го и дискутираме много. Може би има и по-добро. Така че, пробвай каквото можеш, стига да има желязо и микроелементи, поне тия дето ги има в нашата смес понеже изглежда че работи добре.
За Калия:
Просто съм го изпуснал. Добавяме го като К2SО4, заштото се смята че хлора в КCl е вреден или поне ненужен за растенията. Сярата е вещество нужно на растенията и затова К2SО4 е по-добър избор.
--Николай
Mitko,
Много е вероятно да си прав, аз тука само калций виждам във всяка вода та своеволно си решавам че по целия свят е същото. Голем американец съм станал! :?
--Николай
Longanlon,
Старая се да се поправия и аз ама след 6 години просташки диалект за майтап по интернета гледам трудно ми е сега. Пък и както казах конвертора за кирилица често ми добавя идиотизми в писането.
Днес написах 8 страници статия на български за субстратите и бая внимавах как пиша. Не е още добре, ама старанието е важно, също като на олимпиадата за инвалиди. :D
Ок, за усвояемостта на калций и калий да ти кажа чесно не знам. На руския форум има големи мозъци може би там може да намериш нещо. Има също така един американски сайт (http://barrreport.com) дето само това правят там - разискват химията и теорията - но е платен и е на английски. Има и други подобни сайтове - северноевропейски - ама те са на тия странните езици, шведски или холандски.
Хлора ние тук не знаем как точно би повлиял на растенията. Но определено доста повишава електропроводимостта на водата, а това тук се счита за замърсяване на водата. По има логика да се ползва калиев сулфат, заради полезната сяра, както обясних по-горе.
--Николай
Kraltchev, здравей и от мен. Радвам се че откри този форум и можем да обменяме информация.
Тук преди няколко месеца Дидо откри този тор http://www.aquariumbg.com/forum/viewtopic.php?t=377&start=0. Той е холандско производство и очевидно е аналогичен на този PLANTEX който ти използваш. Аз също го използвах преди 2 месеца но изведнъж ми тръгнаха много водорасли. Реших че съм прекалил с желязото но така и не си купих тест. От това което пишеш по-горе разбирам че ти също не ползваш тест за Fe а се ориентираш по растенията. Правилно ли съм те разбрал?
За К2SО4 ти тор за растения ли ползваш или химически чист от магазин за реактиви. Защото когато аз смесих К2SО4 и Тензо коктейла в съответните пропорции се получи неразтворима утайка което не съм сигурен дали е от К2SО4 или както ти споменаваш по-горе от смесването на химикалите.
Това което казваш за фосфора е интересно но като има и риби в аквариума би трябвало да има достатъчно фосфор. Ти мериш ли концентрацията му или се ориентираш "на око"? Иначе няма ли опасност да храним основно водораслите?
Abaro,
За желязото:
Преди 3 години направих един опит; Исках да разбера колко капки от железния тор купен от магазина трябва да слагам в 1 галон вода за да получа конц. 0.1 мг/Л. Капките за 1 галон умножени по обема на аквариума щяха да ми покажат колко да наторявам за да съм сигурен че имам 0.1 без да тествам всеки път.
Взех чисто шише с питейна вода, измерих желязото с чисто нов тест, беше нула. Слагах капки докато теста ми показа 0.1.
Сметнах капките за аквариума и ги накапах в аквариума. След 10 мин. тествам - желязо няма. Сложих още толкова капки - пак няма. След като сложих 5 пъти нужното количество реших никога вече да не тествам за желязо.
Оттогава си гледам растенията и не е трудно. Някой растения реагират много бързо на липсата на желязо. Също така след време се научаваш да виждаш побледняването около 2 дни преди да е станало силно. След време пък вече знаеш точно какво ще се случи в аквариума и дозираш без тестове и без да чакаш признаци за недостиг на това или онова.
Наваро и той прави така. Много рядко тества и е малко объркващо като го попиташ колко са му да речем нитратите - почва да хъмка и мънка зе едно не си знае урока :-Д
За утайката:
Не съм пробвал лично какво става ако смешиж калиев сулфат с другите неща. Без да питам много много следвам смесване каквото препоръчва Едуард:
KNO3 + K2PO4 + K2SO4
Fe + Микроелементи
Kалций отделно
Магнезий отделно
За фосфора:
За фосфора съм маняк - меря го постоянно. Рибите доставят фосфор но или прекалено много или недостатъчно.
За водораслите е факт че не растат само в резултат на фосфора. Здравето на аквариума като цяло има решаващо значение. Скоро ще пиша за това как ние тук разбираме нещата без да твърдя че сме прави или не.
--Николай
10х. Отивам да поспя малко sleeping
Наборе, то при мен утайката си я има дори само като разтворя калиевия сулфат във водица! Ако и ти имаш от този гадния калиев сулфат(български), нещата са ясни... Абе разклащам, отмервам и наливам! :lol:
kraltchev
за забележката на Longanlon за правописа - той много държи на чистия български език,и постоянно следи за правописа ,коректноста и чистотата на изразните средства,което е похвално и уважавам това му отношение защото така трябва да бъде:D
и на мен ми е правил забележки ,ама аз нали съм си добиче ,така и не се научих да почвам изреченията с главна буква и правописа още го смятам за екстра,ама много често се налага да пиша буквално на крак и гледам да е по бързо за сметка на правилното за което се извинвам на всички ,особено ако на някои съм написал името с малка буква :oops:
а и от много писане на кюто съм се изметнал - там нали правила пък въобще няма.
а уж такова ,съм итлелектуялец бе маааму стара :lol:
offtopic
kraltchev
определено,това,че използвате тестове рядко ми харесва.
при мен всичко е като в мъгла.аз меря само рН.твърдостта я изчислявам приблизителмо.по този начин определено е доста трудно да дозираш торовете.
гледам растения от скоро.за сега се справям.имам обаче някои проблеми,които би трябвало да означават нещо,но поради липса на опит,не знам какво.
Егерия-на моменти сякаш умира,листата потъмняват.расте направо легнала. защо?
всички дългостеблени растат легнали и пускат мустаци(корени от всяко коляно) защо?другите 16 вида растения са добре.
конкретния въпрос е:-трябва ли да ми говори нещо,състоянието на тези растения?
ще се радвам ако помогнеш.
между другото и аз се извинявам за главните букви. :oops:
надявам се,да съм поносим.
Живко, напиши условията(най-вече свтлина,твърдост,пх и добавки),за да може да прецени човека.
особено светлината :wink:
въпроса не е точно при мен,защо така се получава.
скоро коментирахме темата"защо дългостеблените пускат мустаци".оказа се,че никой не знае.
това все пак е някакъв сигнал,който растенията подават.въпроса е какъв е той.
мен живо ме вълнува въпроса,защото не смятам да се вманиачавам и да меря всичко постоянно.даже смятам да не меря нищо.
това е и причината да се интересувам живо,от поведението на растенията.техните реакции на липса или изобилие на този или онзи елемент.
иначе при мен услови са:
-270 литров съд,с полезен обем 230л.
-осветление 180W,70W-специализирани лампи с излъчване в червения сектор GroLux 7-800K(който знае да казва,че не ми се рови),110W/860 lynx EL daylight,4650 lum-компактни лампи на силвания 6500К.пада се по 46 лумена на литър,върху полезния обем.
-общата твърдост е около 15 градуса.
-рН 6,7-7
-добавям разтвор от тензо коктейл(моя само,че май е с по-висок процент желязо от описания) и калиев сулфат.
чаена лъжичка тензо+2чаени(равни) лъжички К2SO4+250мл. вода.
всяка сутрин по 3-4 мл.
-в грунда имам топчета от пръст от картичина+почва за цветя(от цветарски магази).в почвата има и торф.тази добавка по мое мнение съм сложил в скромно количество.
-имам МНОГО риби.храня ги от бедно до умерено,напоследък с оцветяващи храни за да засиля фосфора във водата.
водорасли имам по анубиаса и алтернатеата(кято мамка и не расте(наскоро я пресаждах),гадно растение),малко зелени алги по корена от лоза и по изкуствената скала.
имам и друго растение с проблем.болбитиса пуска доволно листа.не се отварят обаче до край.с нормален цвят са пък върховете на листата неотворени до край?
щях да забравя.ръгам и СО2.2-4 балончета в секунда.
и да кажа,че рибите са ми в чудесно здраве.
от два месеца работи само вътрешен филтър.
подменям по 20 % от водата два пъти в седмицата.
май това е.малко дълго стана,ама то като почнеш с едно,та второ и....
ако може сега да си кажете мнението?-нали съм новобранец... :oops:
дългостеблените ти растения пускат стеблени корени защото растът в момента бързо и по този начин "помпат"допълнително хранителни вещества,това е характерно за тях.
а полягат защото осветлението ти е много силно- 39 лумена е доста.
всички растения полягат при много сирна светлина,по този начин бягат от нея.наи вече дългостеблените и криптокорините.
за болбитиса честно казано не знам- не съм го имал това растение ,ако някои знае повече за него- да пише.
за дългостеблените е так,но съм сигурен,че не съвсем.
виждали сме из нета аквариуми с доста по-силно осветление.
там не са полегнали.
растежа при мен се позабави.май откакто спрях да слгам мека вода.
мисля,че дългостеблените ще растат нормално и на по-силна светлина.
при мен обаче май не могат да усвоят добре храната си.
или съм предозирал с това което слагам.или ми се губи някой елемент.
дали е възможно в чешмяната вода да има съвсем малко магнезии и растенията да го излапват бързо,бързо и така да се получи "паузата" за която говореше kraltchev.
има и друг вариант-беден грунд.
логично е ако растението не може да си набави тези 4-5 елемента,които поема основно чрез корените си,да се опита да ги набави чрез листата.а ако не може?или поне не напълно?тогава и аз да съм растение и аз ще пускам корени над грунда.
заради тези разсъждения задавам въпрос.за какво са сигнал тези корени?
отговора на въпроса би ми спестил закупуването на купища тестове и експерименти.
забравих нещо .
боднал съм едно сръкче 5-6 см. хигрофила на "сянка".гадинката тръгна да пълзи като лиана.
в друг аквариум 80л. при почти същото осветление,друго стръкче расте право нагоре.без разклонения.без мустаци.
трети 50л аквариум подоно стръкче си умря.там е с по слабо осветление.
в двата по-малките аквариума почти не торя.
шах и мат.нямам думи.
затова и питам по проблема.
:shock: Честно казано, не съм виждал хигрофила(а и някои други изброени) да пълзят, какво ли ще е това??? :?
:D
ооо то да беше само това.
при мен и егиреята пълзи(казвал съм го и друг път.
пълзи и лудвигията.
даже лудвигията рубин,която 77 ми даде и тя почти се е научила. :shock: :lol:
няма майтап.даже изобщо не ми е смешно.нещо куца и ме е страх да не стане някоя ампутация,в следствие на пълно водораслово затъмнение.
ще споделя нещо интересно,имащо връзка с коментара до тук.
тази вечер след редовната смяна на водата,буквално след минута растенията кипнаха сериозно.при предишната смяна също беше така.
всеки следващ ден кипенето е по-слабо от предходния.
на четвъртия ден е почти нулево.
интересно дали Longanlon е наблюдавал нещо подобно?
нали сме в един регион.
Longanlon?
Митко,
Ето тук (http://www.aquatic-plants.org/gallery/desolate55) пример за пълзяща хигрофила. В аквариума на снимката изобщо нямаше азот. А фосфата.. беше поне 40 мг/Л защото теста ме лъга 5 месеца че имам само 0.5-1. и аз се си дозирах съвестно.
През тия 5 месеца забелязах че хигрофилата ми във всички аквариуми пълзи. Не знам дали беше фосфата причината, но това ми е опита със пълзяща хигрофила.
--Николай
Живко,
Проблема с мустаците и тук никой не го е решил напълно. Определено мустаците са повече ако водата няма много торове. Но и в наситена вода някой растения пак образуват мустаци.
Чух че Амано просто ги реже - така правя и аз, то не е проблем ако го правиш редовно. Амано също така използва мустаците понякога като специален ефект за добавяне на по-естествен вид на определени части на аквариума. Но това е си пада вече възвишено изкуство.
--Николай
Живко,
Кипенето е бурно отделяне на кислород в резултат на фактори които тук преди простичко обяснявахме като "пренаситеност на чешмяната вода с газове". Тая вода натъпкана с газове кара кислорода в растенията да се отделя в резултат на някаква физикохимична реакция.
Хубаво обяснение, ама за нищо не става защото дори при добавка на, чиста току-що направена, RO вода пак се отделят мехурчета.
Наваро вярва че отделянето на мехурчета означава бурна фотосинтеза и затова тори много силно веднага злед смяна на водата. Както си забелязал кипенето изчезва за 3-4 дни. Това е изглежда нормата. Наваро религиозно сменя водата всеки 4 дни. Интересно съвпадение... :-D
Параметрите на водата май нямат значение за кипенето - виждам го с чиста RO вода, а Наваро пък има твърдост 9 до 13 горкия ама растенията му се пукат да кипят.
--Николай
ама ебаси въпроса забих.
в целия свят да няма кой да ми отговори.
kraltchev Благодаря.мисля,че си направих необходимите изводи.
може би и аз ще ти помогна малко.
имам лудвигия репенс "рубин".
определено тя при мен не иска да почервенява,което според теб означава,че азота е малко(имам доста риби,но не добавям нито азот нито фосфор).
та си мисля,че твоята хигрофила може би е била такава заради фосфора.
това силно ме притеснява,защото може и при мен да е доста.
скоро ще разбера.определено спирам почти напълно оцветяването на рибите.
Цитат на: "kraltchev"Живко,
Кипенето е бурно отделяне на кислород в резултат на фактори които тук преди простичко обяснявахме като "пренаситеност на чешмяната вода с газове". Тая вода натъпкана с газове кара кислорода в растенията да се отделя в резултат на някаква физикохимична реакция.
--Николай
този коментар не съм го видял.
явно интересна химична реакция.за съжаление неизвестна.
чудя се дали и растенията не усещат чистата прясна вода и се разгонват. :lol:
Хехе, тръгнахте и двамата по по-сложния път на разсъждения. :D
Да, при мен се наблюдава същото - след смяна на водата растенията се покриват с мехурчета.
Това става просто защото водопроводната вода е под налягане и е студена - два фактора, заради които тя съдържа много разтворени газове.
Когато я налееш в аквариума, тя не предизвиква повишено отделяне на кислород у растенията - просто тя вече не е под налягане и се стопля, затова тези газове се отделят под формата на мехурчета по близките повърхности, тъй като всъщност малките твърди частици по тях са един вид катализатори на газоотделянето - процес, с който - признавам - не съм подробно запознат, но който е видим при сипването на щипка захар в чаша кока-кола.
ама то не става въпрос за тези мехурчета.
говорим за мехурчетата,които излизат от самите растения.например като срежеш валинсерията и от мястото на среза ,започва да тече кислород.
такива мехури се отделят,като наниз перли,от всичките ми растения.
а ти как разбираш, че този наниз от перли е от растенията, а не от водата? имам пред вид тези мехурчета, които си стоят по листат, не тези, които излизат от наранено растение.
Цитат на: "kraltchev"Митко,
Ето тук (http://www.aquatic-plants.org/gallery/desolate55) пример за пълзяща хигрофила. В аквариума на снимката изобщо нямаше азот. А фосфата.. беше поне 40 мг/Л защото теста ме лъга 5 месеца че имам само 0.5-1. и аз се си дозирах съвестно.
През тия 5 месеца забелязах че хигрофилата ми във всички аквариуми пълзи. Не знам дали беше фосфата причината, но това ми е опита със пълзяща хигрофила.
--Николай
Ха сега де. И аз имам полисперма и от 2-3 седмици няколко стръкчета растат така хоризонтално. В същото време тръгна по-добре микрозриума. А както писа по горе Кралчев той обичал фосфор (това не го бях чувал досега). Нямам тест за фосфор но напоследък по-често храня със замразена храна, така че вероятно фосфатите са се вдигнали.
Пичове открихме нова зависимост в акваземеделието! Честито :lol:
Цитат на: "abaro"Цитат на: "kraltchev"Митко,
Ето тук (http://www.aquatic-plants.org/gallery/desolate55) пример за пълзяща хигрофила. В аквариума на снимката изобщо нямаше азот. А фосфата.. беше поне 40 мг/Л защото теста ме лъга 5 месеца че имам само 0.5-1. и аз се си дозирах съвестно.
През тия 5 месеца забелязах че хигрофилата ми във всички аквариуми пълзи. Не знам дали беше фосфата причината, но това ми е опита със пълзяща хигрофила.
--Николай
Ха сега де. И аз имам полисперма и от 2-3 седмици няколко стръкчета растат така хоризонтално. В същото време тръгна по-добре микрозриума. А както писа по горе Кралчев той обичал фосфор (това не го бях чувал досега). Нямам тест за фосфор но напоследък по-често храня със замразена храна, така че вероятно фосфатите са се вдигнали.
Пичове открихме нова зависимост в акваземеделието! Честито :lol:
Само този проблем не съм го имал, при мен си стърчат всичките растения нагоре! Абе ти нали ползваше по едно време някакъв препарат на Тетра за свързване на фосфати и прочее, да не си ги нулирал черезвичайно? :wink: И аз ползвах Сера Фосвек, но само двукратно, после гледам само със смяна на водата да се оправям.Тест за фосфати нямам и не искам.
И аз само в два случая съм го ползвал но беше отдавна
Това че микрозориума обича фосфор го наблюдавах лично по времето когато използвах лошия тест за фосфор.
В този (http://www.aquatic-plants.org/gallery/javafern55) аквариум редовно слагах фосфор и както казах концентрацията му бавно се беше вдигнала до поне 40 мг/Л. Това е убийствена концентрация - подтиска растежа и силно стресира рибите - всички риби, във всички мой аквариуми, винаги се криеха. По това време имах около 60 вида растения и мога да кажа че само няколко от тях растяха - Monosolenium (Pelllia), Microsorium, Vesicularia dubyana, Eusterallis stellata.
Водораслите, противно на всичко което знаем, хич ги нямаше, моще би просто подтискани от отровното ниво на фосфора.
В аквариума на горната снимка микрозориума кипеше много силно всеки ден, той си е известен със силното кипене. Използвах само половината от инсталираните лампи, а при включване на всички лампи само за 10 минути кипенето ставаше толкова бурно че аквариума изглеждаше като че ли е горещ и се вари. Тая гледка беше грозна - все едно че нешщо не е наред, бурни процеси, водата като че ли беше газирана. Но и с това не се свършваха изненадите;
Аквариума беше дълъг 120 см и широк само 26 - стандартния 200 л. съд за риби който се продава тук. Изваждането на микрозориума беше голяма изненада - ето снимка (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/misc/monsterJF_1.jpg). Масата на снимката е с размери 180 на 60 см и виждате количествотото на растението. То беше три пъти по-малко 4 месеца по-назад.
Друг интересен факт беше че растежа беше силно компактиран - листата плътно прилепваха едно до друго и на пипане се усещаше твърд като глава зеле. Разделих го режейки го с нож.
--Николай
Цитат на: "Longanlon"а ти как разбираш, че този наниз от перли е от растенията, а не от водата? имам пред вид тези мехурчета, които си стоят по листат, не тези, които излизат от наранено растение.
усещам нотка на недоверие.:D
ще допълня само,че не съм споменал каква вода съм долял.
е този път сипах вода(престояла с около 4' твърдост).реших пак да омекотя аквариума,защото се съмнявам,че забавения расте отчасти се дължи на високата твърдост.
пък и за 25 години гледане на риби поне балончетата различавам.
и друго.днес като не съм сипвал нова вода,що ги имам същите балончета като вчера.
кипежа си личи ясно.все едно,че има малки аераторчета навсякъде.
като се загледам в листенце глосостигма,се вижда как на върха и полека се образува балонче което като порасне и се отделя.някои направо искачат едно след друго.
ама защо ги пиша тези работи,не знам.
не ме подкокоросвай така бе човек.
Брей, колко "зеленчук"! Бихме го усвоили с кеф! :)
Микрозориума на Кралчев е ЧУДО. Дори не съм предполагал че може да се завъди такова огромно растение в аквариумни условия.
Кралчев започвам все повече да ти вярвам :beer .
Амано доколкото си спомням също го използва често като доминиращ елемент в композицията.
Живко, приятелю, колега бих казал...
Помниш ли как съвсем безкористно ти предоставих три отлични корена лимонче? Надявам се да растат все така добре...
От предишния ти пост разбрах, че ти се намира глосостигма - растение, което отдавна безуспешно търся. Та въпросът ми е дали би могъл да отделиш някое стръкче за мен?
:D
само кажи кога ще минеш. :wink:
Цитат на: "abaro"Цитат на: "kraltchev"Митко,
Ето тук (http://www.aquatic-plants.org/gallery/desolate55) пример за пълзяща хигрофила. В аквариума на снимката изобщо нямаше азот. А фосфата.. беше поне 40 мг/Л защото теста ме лъга 5 месеца че имам само 0.5-1. и аз се си дозирах съвестно.
През тия 5 месеца забелязах че хигрофилата ми във всички аквариуми пълзи. Не знам дали беше фосфата причината, но това ми е опита със пълзяща хигрофила.
--Николай
Ха сега де. И аз имам полисперма и от 2-3 седмици няколко стръкчета растат така хоризонтално. В същото време тръгна по-добре микрозриума. А както писа по горе Кралчев той обичал фосфор (това не го бях чувал досега). Нямам тест за фосфор но напоследък по-често храня със замразена храна, така че вероятно фосфатите са се вдигнали.
Пичове открихме нова зависимост в акваземеделието! Честито :lol:
Явно нещо не е така защото днес си купих тест за фосфати (SERA) и отчита концентрация
0
Цитат на: kraltchev - 19.05.2005 03:06
Грунта и инсталацията му заслужават отделна тема затова тук ще говоря само за дозиране във водата;
Потърсих но не намерих тема за торене на Грунда ? Ще дадете ли линк?
Цитат на: Ermak - 27.07.2008 11:55
Потърсих но не намерих тема за торене на Грунда ? Ще дадете ли линк?
http://www.aquarium-bg.com/description.php?II=150&UID=2008072713353477.85.160.110
Благодаря. Но попитах за тема на kraltchev дали я е написал.
Някой използвал ли е SERA florenette A ? И ако да какви са ви впечатленията от този продукт ?
Има доста желязо в него и трябва да се внимава с дозировката.
Ами аз сложих 8 таблетки блидо до корените на растенията аквариума ми е 300 литра .
Повече не слагай. Това е достатъчно.
Аз го ползвам основно за торене на Ехинодоруси. Има много добри резултати при мене, но слагам по цяла таблетка на големите и половинка на по-малките. Не знам как точно си дозирал ти. :-)
Цитат на: NO CARRIER - 04.01.2009 18:45
Повече не слагай. Това е достатъчно.
Хм в едно опътване пишеше по 1 таблетка на 20 л и аз туко що набухах 3 за 54 л аквариум...Ще има ли фатални последици?
Няма да има никакви последици . Спокойно .
Не, нищо лошо няма да се случи. Само съдържанието на желязо е малко повече от нужното и ако се слагат по-често, ще тръгнат водорасли.
Здравейте имам въпрос ако някое растение изисква течен тор и аз не му го осигурявам то ще вирее ли само в грунда или ще загине?
Някое конкретно растение ли имаш в предвид?
Различните растения усвояват хранителни вещества по различен начин, солитерите по добре през корените а дългостеблените по добре през листата.
Най добрият вариант е фирмен хранителен субстрат и подхранване с течни торове във водата- комбиниран метод.
Това е практиката по принцип, вече друг е въпросът до колко можем да го правим.
например искам да си купя това растение от този сайт http://wisteriabg.com/index.php?main_page=product_info&products_id=13 (http://wisteriabg.com/index.php?main_page=product_info&products_id=13) и гледам подхранване с течен тор . Въпроса ми е ако нямам възможност да се снабдя с въпросния тор има ли смисъл да си взимам растението
За това растение вобще не ти трбява тор. Може допълнително подхранване с тор, но вобще не е задължително. ;-)
Цитат на: skDn - 08.09.2010 00:16
например искам да си купя това растение от този сайт http://wisteriabg.com/index.php?main_page=product_info&products_id=13 (http://wisteriabg.com/index.php?main_page=product_info&products_id=13) и гледам подхранване с течен тор . Въпроса ми е ако нямам възможност да се снабдя с въпросния тор има ли смисъл да си взимам растението
Вземай смело, ще се справиш. А течен тор има във всеки магазин, може и да си поръчаш, не знам защо
това ти е проблем.
ok мерси много за помоща :-)
Здр все още съм начинаещ акварист скоро мисля да си купя аквариум , но мога да помогна с растенията понеже съм аграрна специалност ..
и така повечто висши растения сухоземни или водни се хранят чрез кореновата си система .. която се развива в почвата :). основно почвата се разделя на 4 части
1. Минералана (неорганична)
2. Органична (Хумус) тук също живеят микроорганзимите без тях растения няма ..
3.Почвен разтвор (най- важната част за сухоземните растения)
4.почвен въздух (****)
Всички хранителни елементи(ХЕ) са в постоянна димамика преминават от едната част в друга.. (знаете вече за азотния цикъл). Всеки хранителен елемент е с различна подвижност .. От подвижността на ХЕ зависи усвояемоста им.
В един акваруим предполагам че малко по различно понеже е разтвора е 100 % растенията плуват в "хранителна
супа"
Азота е най силно подвижен и най бъзро се усвоява от растенията
Фосфор и Калий са по слабо подвижни и по бавно преминават в лесно за усвоима форма за растенията.
Следователно като торите не очаквайте веднага разултататите от подхранване на растенията с Фосфор и Калий.
Азота е най - разпространения хранителен елемет за растенията , 75 % от въздуха е азот но растеняита не могат да го приемат дирекно . Ако прекалите с азотно торене може да си създадете главоболия :)..
*thanksДобре,всичко е истина,ама малко по-академично трябва да го представиш,и без грешки за да е ОК.Иначе си на прав път.
Ако искам да си направя плътно килимче от ричия или кладофора трябва ли освен 5 см грунд да има и тор? :-[
Цитат на: Kidrauhl - 11.10.2010 21:31
Ако искам да си направя плътно килимче от ричия или кладофора трябва ли освен 5 см грунд да има и тор? :-[
Тор може и да ти трябва, но 5см определено не ти трябва.
Това са растения (водорасли), които кажи-речи нямат корени ;)
Колеги някой ползвал ли е такова нещо?
http://cgi.ebay.co.uk/Root-Tablet-Live-Aquarium-Plant-Fertilizer-Aquatic-INV-/250391187068?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a4c7a4e7c#ht_5012wt_905 (http://cgi.ebay.co.uk/Root-Tablet-Live-Aquarium-Plant-Fertilizer-Aquatic-INV-/250391187068?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a4c7a4e7c#ht_5012wt_905)
Да, ползвал съм ги тези (или подобни). При мен най-много се харесват от криптокорините, но не очаквай чудеса. Интересното е ,че всяко едно от малките топчета е с различна дебелина на обвивката и съответно се разграждат по различно време. Това допринася за относително равномерното и по-продължително отделяне на торовете. Някъде четох, че една такава таблетка се разтваря за около година.
Цитат на: miTko - 20.05.2005 11:06
Наборе, то при мен утайката си я има дори само като разтворя калиевия сулфат във водица! Ако и ти имаш от този гадния калиев сулфат(български), нещата са ясни... Абе разклащам, отмервам и наливам! :lol:
Само да попитам ,понеже съм НЕзнаещ.Калиевия сулфат какъв е на цвят? И от къде може да се намери?
Има го във всички агро аптеки. Бял е.
Искам да попитам следно нещо относно торовете които слагам!
Слагам тор през ден като със това сменям и водата!
Аквариума ми е 100 литра.
Та въпроса ми е следния:
Правилно ли съм дозирал торовете?
(това е седмичната доза)
1)Kалиев Сулфат (K2SO4) - (3 гр.)
2)Магнезиев Сулфат (MgSO4) - (5 гр.)
3)Калиев Дихидроген фосфат (KH2PO4) - (0,36 гр.)
4)Калиев Нитрат (KNO3) - (2,20 гр.)
5)Тензо Коктел - (1 гр.)
И трябва ли да добавям още торове освен тези по-горе?
Май само тензото трябва да намалиш наполовина.
http://www.theaquatools.com/fertilization-calculator (http://www.theaquatools.com/fertilization-calculator) Нали от тук гледаш?
Нормални са си,но всичко е относително все пак.
С тези чести смени по-добре си сметни колко слагаш м/у смените на водата,за да не се объркваш.
По принцип седмична доза върви със седмичната смяна на вода,а не с триразова смяна.По-безболезнено ще коригираш ,ако ти се наложи *THUMBS UP*
Здравейте колеги! днес се разрових във форума и в страничната лента разгледах статията за торене на растенията с подръчни средства, та въпросите ми са: ефективен ли е методът? и вреден ли е разтвора за обитателите на аквариума и по спецялно за скаридките?
П.С. Предварително ви благодаря!
Ако питаш за тензо коктейла-до 0,5ppm Fe седмично съм нямал проблем в аквариум със скариди/черита/.Ако аквариума не е бърз ,едва ли ще ти се налага да надвишаваш тази концентрация=>медта в тензото няма да навреди на скаридите.
Цитат на: dafil - 12.07.2011 18:20
Ако питаш за тензо коктейла-до 0,5ppm Fe седмично съм нямал проблем в аквариум със скариди/черита/.Ако аквариума не е бърз ,едва ли ще ти се налага да надвишаваш тази концентрация=>медта в тензото няма да навреди на скаридите.
А можете ли да ми препоръчате някаква течна тор която да е с нормална цена и да има някакъв ефект, не търся нещо скъпо понеже растенията ми не са нищо особено.
П.С. Надявам се да не съм станал досаден с въпросите си. :-)
Ако растенията ти не са претенциозни , не си усложнявай живота с торове и со2 .
Цитат на: tomatomov197 - 12.07.2011 23:11
Ако растенията ти не са претенциозни , не си усложнявай живота с торове и со2 .
За СО2 знам че разбутва параметрите на водата но торовете не са ли само в плюс?
Не са , ако не улучиш точното съотношение между светлина , тор и со2 ще си завъдиш водорасли . Ако растенията в аквариума ти линеят и умират , тогава вече мисли кое не е наред .
Мисля ,че ще е по-лесно ако ни кажеш какви растения имаш в аквариума .
По принцип подкрепям мнението на колегата ,че ако нямаш проблеми с растенията няма смисъл да си усложняваш живота с СО2 и торове *DRINK*
Цитат на: Ribarche - 12.07.2011 23:26
Мисля ,че ще е по-лесно ако ни кажеш какви растения имаш в аквариума .
От тук трябва да започнеш. И колко % е залесяването.
Щом няма да подаваш цо2 и не са ти толкова капризни растенията,може да добавяш някакво кристалонче.Малко ще ги позасилиш без да се притесняваш че ще предозираш.
В аквариумите си имам: Najas guadelupensis, Cryptocoryne usteriana, Anubias barteri var. barteri, Anubias barteri var. nana, явански мъх, Cryptocoryne undulata, от това растение имам доста но не му знам името за това ще пусна снимка.
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi56.tinypic.com%2Fe66sma.jpg&hash=9597994209eda30547e4818037fd561147e8e18f)
Най-обикновен роголистник.Растенията ти не са капризни и можеш да минеш само с кристалон.
Цитат на: MeTogu - 13.07.2011 15:14
Най-обикновен роголистник.Растенията ти не са капризни и можеш да минеш само с кристалон.
На някой съм им добавил червен и зелен кристалон чрез глината, но не се скъсват да растът, затова исках да добавя някаква течна тор но щом според вас не е нужно ще ви се доверя. А сега да попитам мога ли да добавям кристалон направо в водата, и ако може в какво количество, и дали ще навреди на обитателите?
Стига глупости бе хора :-D почти никой вече не ползва кристалони.Като искаш да ториш си вземи калиев сулфат,магнезиев сулфат и тензо коктейл има много рецепти за дозировка в форума.Има и готови смесени на Е.Младенов и Феникс9040.Има и маркови за по имущните....но без кристалони и торове за стайни цветя!
прочети статията в раздел химия калколатор за торове
http://aquariumbg.com/forum/himiya/kalkulator-za-torove/msg87296/#msg87296 (http://aquariumbg.com/forum/himiya/kalkulator-za-torove/msg87296/#msg87296)
Цитат на: xoxi - 13.07.2011 16:35
прочети статията в раздел химия калколатор за торове
http://aquariumbg.com/forum/himiya/kalkulator-za-torove/msg87296/#msg87296 (http://aquariumbg.com/forum/himiya/kalkulator-za-torove/msg87296/#msg87296)
А ти вземи и прочети преди колко години е писана.....цели 4!Не казвам че не е ползвано,а че не си заслужава.
това е така но колегата се интерисува за кристалаона явно от него има и иска даго исползва ,а химията си е химия и след още 4 дозите пак ще са такива *DRINK*
Цитат на: stilista - 13.07.2011 16:24
Стига глупости бе хора :-D почти никой вече не ползва кристалони.Като искаш да ториш си вземи калиев сулфат,магнезиев сулфат и тензо коктейл има много рецепти за дозировка в форума.Има и готови смесени на Е.Младенов и Феникс9040.Има и маркови за по имущните....но без кристалони и торове за стайни цветя!
Колега какво му е на кристалона? при растенията върши добра работа.
Примири се с по-бавния растеж на растенията :-)-така ще е.
Да направим потписка за спирането на кристалона ли!Има го от не се знае колко години и ще го има не се знае колко още.Познавам доста хора който го ползват и са доволни.Специално белия кристалон и лазур са с доста добри отношение.За растителни аквариуми без цо2 са идеални.
Цитат на: MeTogu - 13.07.2011 19:23
Да направим потписка за спирането на кристалона ли!
Не няма нужда ,ползвай си го със здраве за саксийните растения :-D
Цитат на: xoxi - 13.07.2011 16:58
това е така но колегата се интерисува за кристалаона явно от него има и иска даго исползва ,а химията си е химия и след още 4 дозите пак ще са такива *DRINK*
Така си е ;-)
Преди 3 години бях на същата дилема и даже пуснах тема:
http://aquariumbg.com/forum/himiya/kristalon-dozirane/ (http://aquariumbg.com/forum/himiya/kristalon-dozirane/)
и за да не мъчим колегите ще пусна цитат от последното мнение
Цитат на: Predator - 19.05.2008 20:01
Съжалявам за късния отговор, но все пак - лично аз кристалона (който да кажа от самото начало не е съвсем подходящ за всички аквариуми) не го използвам самостоятелно за торене поради високото ниво на фосфати (спрямо нитратите).
В този смисъл кристалона го дозирам само, за да докарам фосфатите на нужните нива и то след като го смесвам с Калиев нитрат, така че да се получи съотношение Нитрати:Фосфати-20:1 или 25:1 и това само ако имаш високоскоростен, силнозасаден, светъл и с СО2 аквариум. Иначе резултатите след време са :duvar:
Това, което всъщност ти трябва ако искаш да ториш сериозно е: Калиев нитрат (за нитрати - ако са около 0-та), Калиев сулфат (за Калий), Магнезиев сулфат (Магнезий) и някакъв тензо коктейл с микроелементи (най-вече за желязо - аз лично ползвам тора на Евгени, защото не мога да намеря тензо коктейл, а и той е в големи расфасовки и не си заслужава при аквариуми под 300-400л.). Така ако фосфатите ти са 0 (което е много, ама много рядко) просто можеш да добавиш малко Кристалон, за да ги вдигнеш до необходимото ниво, но иначе хич не ти препоръчвам да се занимаваш с кристалона, освен ако нямаш истинска джунгла :-)
смятам че колегата е доста изчерпателен *THUMBS UP*
Да де,и той е написал "лично аз" както и "лично ти" не харесвате и не позлвате кристалон.
Другите да не сме агнета?Ше ме извиняваш.
Аз съм доволен от торовете на Евгени Младенов , когато ползвах со2 и светих с МХ ползвах от тях . Сега обаче си кютам спокойно по метода на Даяна Уолстад без никакви екстри :-) (https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi52.tinypic.com%2F29pswsw.jpg&hash=6a47a2d654cb4f3729922263ac51da0431b16451)
Аз ползвах Бял кристалон , известно време , сега си бъркам торовете сам по познатата ни на всички схема ....(описана в статията за Торене по метода на приблизтелни показатели..... или нещо подобно ) ...... не виждам съществена разлика от преди и сега . За растения ,които не са претенциозни съвсем спокойно може да се добавя кристалон по малко , и рядко когато се наблюдават признаци на липси . Методи е прав в случая поне според мен :-)
А въпросният аквариум на колегата избщо не се нуждае от торове според мен . Аз до сега не съм чувал някой , който има роголистник и явански мъх да се оплаква ,че нещо не му вървят растенията .
*DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK*
Цитат на: MeTogu - 13.07.2011 22:09
Да де,и той е написал "лично аз" както и "лично ти" не харесвате и не позлвате кристалон.
Другите да не сме агнета?Ше ме извиняваш.
Не знам защо има такива като теб дето "да дърпат каруцата назад" *ROFL*
Айде покажи твой растителен аквариум торен по метода който защитаваш,оп ти нямаш сигурно :-[
Ако греша публично ако желаеш или лично ще поднеса извиненията си *DRINK*
Имам толкова растителни аквариуми в момента колкото ти не си имал през целия си живот.А колко съм имал преди това,главата ти няма да го побере.
Искаш да кажеш че ти дърпаш каруцата напред ли?Че нещо не те разбрах.
Цитат на: Ribarche - 13.07.2011 22:19
Аз ползвах Бял кристалон , известно време , сега си бъркам торовете сам по познатата ни на всички схема ....(описана в статията за Торене по метода на приблизтелни показатели..... или нещо подобно ) ...... не виждам съществена разлика от преди и сега . За растения ,които не са претенциозни съвсем спокойно може да се добавя кристалон по малко , и рядко когато се наблюдават признаци на липси . Методи е прав в случая поне според мен :-)
А въпросният аквариум на колегата избщо не се нуждае от торове според мен . Аз до сега не съм чувал някой , който има роголистник и явански мъх да се оплаква ,че нещо не му вървят растенията .
*DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK* *DRINK*
Колега аз в аквариума където е яванския мъх няма да туря понеже е скаридарник. Много добре знам че аквариума ми не се нуждае от тор, и че растенията ми са издръжливи и непретенциозни, просто ми дойде идеята че мога по някакъв начин да ги подтикна към по-бърз растеж защото за мен красивия аквариум е добре залесения като на колегата по-горе.
П.С. Надявам се че ще взема правилното решение. Благодаря на всички които се отзоваха! *DRINK* :-)
Ъм, относно торовете - има ли нужда да торя в нов аквариум или да слагам глинени топчета и тн...Стартирам го по процедурата на Raven и се чудя какво точно трябва да правя с грунда... *dontknow*
Торене се налага когато растенията имат нужда от такова.За да ториш в повечето случаи ти трябва и сериозно осветление и подаване на со2.Ако аквариума е нов торене не се пропоръчва първите няколко седмици докато се адаптират растенията към новите условия.
Цитат на: zariio - 01.05.2012 11:05
Торене се налага когато растенията имат нужда от такова.За да ториш в повечето случаи ти трябва и сериозно осветление и подаване на со2.Ако аквариума е нов торене не се пропоръчва първите няколко седмици докато се адаптират растенията към новите условия.
А после? Като гледам чифт гупи, 3-4 данио, 1 мъжки хелер и анциструс, те ще са достатъчни ли да осигуряват достатъчно хранителни вещества на растенията?
Растенията които си изброил са непретенциозни.Не ти трябва торене за тях.
"Ами ако щом стартираш нов аквариум, не слагай тор."
Колежке, това е твой цитат и съвет към друг колега /banderas738/. :-)
Цитат на: akapulko - 01.05.2012 11:27
"Ами ако щом стартираш нов аквариум, не слагай тор."
Колежке, това е твой цитат и съвет към друг колега /banderas738/. :-)
Ух, ужас само как се излагам =-O =-O . Просто тотално се обърках с тия растения и глинени топчета и тн. Преди малко четох темите за глинени топчета и тн. и някои хора слагат още от началото и за това....
Не казвам, че се излагаш, но питаш за нещо, за което си давала съвети.
Цитат на: akapulko - 01.05.2012 11:51
Не казвам, че се излагаш, но питаш за нещо, за което си давала съвети.
Да, ясно ми е...То вярно, че си взимат от водата всичко необходимо в началото, обаче защо се слага хумус под грунда като нямат нужда още? (Като взимам информация от много източници, така става...)
Цитат на: VenusVicious - 01.05.2012 12:08
Да, ясно ми е...То вярно, че си взимат от водата всичко необходимо в началото, обаче защо се слага хумус под грунда като нямат нужда още? (Като взимам информация от много източници, така става...)
Слага се субстрат. Така наречения многослоен субстрат. Субстрата се слага когато ще се прави "сериозен" растителен аквариум. Има доста изписано в темата за растенията. Глинени топчета с примес на торове и таблетки за дънно подхранване, може да слагаш още при засаждането на растения, които се хранят основно чрез корените.
Да не пускам нова тема пиша тук. Та проблемът е следният: Торя по мето да на приблизителните концентрации и добавям фосфот(акваплант на трипикал) и лудвигията ми продължава да има дупки по листата и да и опадват долните листа. Аквариумът е 40л добавям 5 мл калиев фосфат, 3мл тензо и 3мл акваплант(веднъж седмично а другите ги добавям както е описано в метода). Какво да правя дали да не увелича калия и тензото ?
Аосветление и CO2 как са.Да не я засенчва нещо.
С калиевия фосфат искаш да добавиш и необходимото количество калий че не разбрах?Щото ако е така рискуваш много с тези фосфати.По-добре добавяй за калий калиев сулфат.
Да имам калиев дихидроген фосфат и торя с него, но маи калият не е достатъчно, а имам и липса на фосфор и на калии.
Как разбираш че имаш недостиг на фосфор,с тест ли?
Четох в профила на лудвигия репенс какви са признаците за липса на фосфати и при мен признаците са същите , и за калия е същата работа. Но при другите растения нямам такива дупки по листата само то лудвигията, отдолу стеблото и е голо, листата и опадаха.
По скоро и липсват Нитрати от колкото Фосфати . За да има ефект от торенето , трябва всички макро и микро елементи да са ти в правилно съотношение . Като слагаш толкова много Фосфат съвсем скоро ще си имаш проблеми , прочети пак статията за торене по метода на приблизителните показатели .... и действай точно по нея. СО2 добавяш ли там ?
За това питах с тестове ли си го установил това че имаш недостиг на фосфор защото симптомите са същите както и при начален стадий на недостиг на азот.
Торя по метода на приблизителните концентрации, но от няколко дни започнах да добавям и по няколко капки акваплант( на него пише фосфор, азот и минерални соли) и за сега няма никакво подобрение. Преди малко си взех от аптеката английска сол и сложих около 10 кристалчета. Мога и да си взема калиев нитрат от колега от форума и съм до тук. Дано да се оправи лудвигията да не я изхвърлям.
: 28.07.2012г 13:01ч
и цо2 подавам също
То малко взе да става мешана скара май :-D
С този акваплант знаеш ли от кое по колко вкарваш,тази английска сол и нея що я добавяш?Колкото повече неща почнеш да вкарваш в аквариума толкова вероятноста от катастрофа е по-голяма.Спри всички торове и почни от начало.Аз ползвам от години този калкулатор и съм супер доволен:http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilator.php (http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilator.php)
Ако не се оправяш пиши и ще ти сметна точно от кое по колко да добавяш.
с какво и колко светиш и растенията кипят ли през деня?Со2 с какво разтваряш?
Светя с 22 в на 40 л с 6400к, цо2 го разтварям с филтър от цигара, не кипят растенията, само се образуват мехурчета по долните листа. Тоя саит не ми го отваря нещо.
Това ли е торът?
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi50.tinypic.com%2Fnqsshd.jpg&hash=8ccdb07716c7194dd4a7c4d1d24f9e6fa81a2399)
Първо винаги търси предозиране с някои елемент!
Цитат на: stanislav89 - 28.07.2012 15:25
Светя с 22 в на 40 л с 6400к, цо2 го разтварям с филтър от цигара, не кипят растенията, само се образуват мехурчета по долните листа. Тоя саит не ми го отваря нещо.
Трябва да се регистрираш за да ти отвори калкулатора.
СО2 от мая+захар ли ти е?
Да същият. Гледах таблицата преди малко в която си въвеждаш литрите и ти излиза колко мл от кое трябва да слагаш за калият 20-30 мл а аз слагам по 15(ако е това щото нещо не мога да я разгадая тая таблица). Всички растения си вървят нормално само Лудвигия репенс има тези признаци.
: 28.07.2012г 15:03ч
Да с мая и захар е, но ми дава някаква грешка че адреса не е намерен или не съществува. ще пробвам по късно.
Ами в самия тор си има азот и фосфор.Нещо бъркаш пропорцийте :-)
Незнам какво е. Аквариума е 40л, неделя 50%смяна на вода и 5 мл калиев фосфат, понд 3 мл тензо, вторник 5мл калии, сряда 3мл тензо, четв 5 мл калии, петък 3 мл тензо и събота почивка. От 2 3 дни слагам по някоя капна и акваплант.
Погледни съдържанието на фирмения тор и смятай останалите.Добавяй още нещо ако има нужда.
Благодаря на всички отзовали се !!!
*privet* Проблем идентичен с твоя. Сложих замразена тор от калифорнийски червей в корените. Допълнително слагам по 5 мл. разтвор за подхранка на листната маса пак от к. червей. На всеки три дни. Листата спряха да се дупчат и махнах голите пръчки. Сложих нови ледени топчета в корените за по- малко от месец. За сега всичко е добре. Презасадих горната част на растенията. Чакам резултат. Според мен проблема е калия. В агроаптеката ми казаха, че очакват доставка през есента тогава ще започна и допълнително торене с калий.