Лудостта, наречена обектив
Лудостта, наречена обектив
След покупката на огледално-рефлексен фотоапарат човек открива, че разходите му тепърва започват
Aвтор: Петър ГАВРИЛОВ
http://capital.bg
Статията е тук без изричното съгласие на нейния автор или на редакцията на в. Капитал, за което, уверявам ви, ме измъчват страшни угризения.
Ако не сте от избраната каста на професионалните фотографи, които ползват служебни апарати или пък разходите им се изплащат сравнително бързо със снимане на манекенки, за простосмъртните остава предимно репликата, която преди седмица чух от един италианец.
Той е маниак на тема фотография, снима с Cano- EOS 1D и притежава съответния набор обективи за него. На въпроса дали все пак не работи и като фотограф, за да покрие огромната инвестиция, която носи в раницата си, отвърна полушеговито: "Не, просто отказах жените, наркотиците, пиенето и бързите коли." Понякога обаче дори това не е достатъчно. Цената на хубавата оптика не пада на всеки шест месеца, както става с хардуера и обикновените фотоапарати тип "сапунерка". Ето няколко практични съвета (доколкото пилеенето на пари може да е практично) за избор на обективи към тялото на фотоапарата, което вече притежавате.
На първо място е самият избор на тяло - освен с фотохарактеристиките той трябва да е съобразен и с наличните обективи за дадена марка. Байонетите (връзката между тялото и обектива) са различни дори и за фотоапарати от една марка, затова при покупката трябва да сте убедени, че обективът ще "пасне". Има една подробност, която производители като Canon, Nikon, Pentax и Sony (които закупиха този бизнес от Konica Minolta) забравят да споменат, но тя е важна - има и пазар на обективи втора ръка (практически нови и малко употребявани), които са доста по-евтини от новите.
Тук е мястото да отбележим, че всеки трябва да знае какво ще снима основно с огледално-рефлексния си фотоапарат и изборът му да е подчинен на това - портрети, пейзажна или репортажна фотография. Разбира се, с добър набор обективи и добро тяло (от типа на Niko- D80 или Cano- EOS 30D) всеки фотограф може да е в час при всяка ситуация. Принципно при снимането се отчитат два основни фактора - фокусното разстояние и зрителният ъгъл. Обикновено, колкото по-голям е зрителният ъгъл, толкова по-малко е фокусното разстояние и обратно.
Ето кратък разбор на най-популярните обективи.
- Китови обективи - те са в пакет с телата на фотоапаратите и на примамлива цена. Спестяват чуденето, когато човек си купи само тялото, след което се сблъска с планина от оптика с различни характеристики. Считат се за непретенциозни и са яростно отричани от експертите. Все пак, ако не сте такъв, винаги можете да започнете със стартовия комплект, към който после да добавяте нови и нови съкровища.
- Стандартни обективи - този тип обективи започват да изчезват като категория, но още може да се чуе някой да казва, че разполага с такъв. Най-често има предвид модели с фокусно разстояние 28-50 мм.
- Твърди обективи - те са с едно фокусно разстояние, без опция за приближаване. Препоръчват се обикновено за портретна фотография и са слабо популярни заради предпочитанията на повечето потребители към различни фокусни разстояния за една и съща ситуация за снимане.
- Телеобективи - продават се най-различни видове с променливи фокусни разстояния - в масовия случай до 300 мм. Има и до 1000 мм. Любими са на всякакъв вид папараци заради възможността да надникнат в нечие деколте. Колкото повече се увеличава фокусното разстояние, толкова по-голямо значение имат всяко потрепване и затова много от обективите и фотоапаратите имат стабилизатор на картината (Image Stabilisatio- или само IS), който се бори с размазаните снимки. Все пак някои фотографи предпочитат и добрия стар статив. При увеличаване на фокусното разстояние трябва да се увеличи и скоростта на снимане (реално да се намали времето на отваряне на затвора), за да се избегне замазването.
- Макрообективи - това са обективи, които се ползват за снимане отблизо на малки обекти. Много фотоапарати и обективи идват с макроопция, но истинските ще ви дадат реален размер дори когато сте много близо до това, което снимате.
- Широкоъгълни обективи - както подсказва името, имат много голям ъгъл на снимане, т.е. обхващат по-голяма площ. Много добри за снимане на пейзажи, като следва да се има предвид, че фокусното разстояние там обикновено е малко. Също така следва да се знае, че при някои широкоъгълни обективи изображението се изкривява малко (или дори много), особено в краищата на снимката. Най-екстремният вариант на широкоъгълните обективи са т.нар. рибешко око (fish eye), любими на тесен кръг специалисти.
Също така не робувайте на понятието маркови обективи - Sigma и Tamro- са по-евтини, но също имат добри модели за различни тела на различни марки апарати. Не е лошо да се посъветвате с приятел, който разбира повече, или да почетете мнения в интернет форумите - повечето хора там казват това, което мислят, без излишни рекламни послания и са пробвали оптиката лично. Ако се консултирате с професионален фотограф, внимавайте - съветите му са ценни, но обикновено клонят към горния ценови клас.
След покупката на огледално-рефлексен фотоапарат човек открива, че разходите му тепърва започват
Aвтор: Петър ГАВРИЛОВ
http://capital.bg
Статията е тук без изричното съгласие на нейния автор или на редакцията на в. Капитал, за което, уверявам ви, ме измъчват страшни угризения.
Ако не сте от избраната каста на професионалните фотографи, които ползват служебни апарати или пък разходите им се изплащат сравнително бързо със снимане на манекенки, за простосмъртните остава предимно репликата, която преди седмица чух от един италианец.
Той е маниак на тема фотография, снима с Cano- EOS 1D и притежава съответния набор обективи за него. На въпроса дали все пак не работи и като фотограф, за да покрие огромната инвестиция, която носи в раницата си, отвърна полушеговито: "Не, просто отказах жените, наркотиците, пиенето и бързите коли." Понякога обаче дори това не е достатъчно. Цената на хубавата оптика не пада на всеки шест месеца, както става с хардуера и обикновените фотоапарати тип "сапунерка". Ето няколко практични съвета (доколкото пилеенето на пари може да е практично) за избор на обективи към тялото на фотоапарата, което вече притежавате.
На първо място е самият избор на тяло - освен с фотохарактеристиките той трябва да е съобразен и с наличните обективи за дадена марка. Байонетите (връзката между тялото и обектива) са различни дори и за фотоапарати от една марка, затова при покупката трябва да сте убедени, че обективът ще "пасне". Има една подробност, която производители като Canon, Nikon, Pentax и Sony (които закупиха този бизнес от Konica Minolta) забравят да споменат, но тя е важна - има и пазар на обективи втора ръка (практически нови и малко употребявани), които са доста по-евтини от новите.
Тук е мястото да отбележим, че всеки трябва да знае какво ще снима основно с огледално-рефлексния си фотоапарат и изборът му да е подчинен на това - портрети, пейзажна или репортажна фотография. Разбира се, с добър набор обективи и добро тяло (от типа на Niko- D80 или Cano- EOS 30D) всеки фотограф може да е в час при всяка ситуация. Принципно при снимането се отчитат два основни фактора - фокусното разстояние и зрителният ъгъл. Обикновено, колкото по-голям е зрителният ъгъл, толкова по-малко е фокусното разстояние и обратно.
Ето кратък разбор на най-популярните обективи.
- Китови обективи - те са в пакет с телата на фотоапаратите и на примамлива цена. Спестяват чуденето, когато човек си купи само тялото, след което се сблъска с планина от оптика с различни характеристики. Считат се за непретенциозни и са яростно отричани от експертите. Все пак, ако не сте такъв, винаги можете да започнете със стартовия комплект, към който после да добавяте нови и нови съкровища.
- Стандартни обективи - този тип обективи започват да изчезват като категория, но още може да се чуе някой да казва, че разполага с такъв. Най-често има предвид модели с фокусно разстояние 28-50 мм.
- Твърди обективи - те са с едно фокусно разстояние, без опция за приближаване. Препоръчват се обикновено за портретна фотография и са слабо популярни заради предпочитанията на повечето потребители към различни фокусни разстояния за една и съща ситуация за снимане.
- Телеобективи - продават се най-различни видове с променливи фокусни разстояния - в масовия случай до 300 мм. Има и до 1000 мм. Любими са на всякакъв вид папараци заради възможността да надникнат в нечие деколте. Колкото повече се увеличава фокусното разстояние, толкова по-голямо значение имат всяко потрепване и затова много от обективите и фотоапаратите имат стабилизатор на картината (Image Stabilisatio- или само IS), който се бори с размазаните снимки. Все пак някои фотографи предпочитат и добрия стар статив. При увеличаване на фокусното разстояние трябва да се увеличи и скоростта на снимане (реално да се намали времето на отваряне на затвора), за да се избегне замазването.
- Макрообективи - това са обективи, които се ползват за снимане отблизо на малки обекти. Много фотоапарати и обективи идват с макроопция, но истинските ще ви дадат реален размер дори когато сте много близо до това, което снимате.
- Широкоъгълни обективи - както подсказва името, имат много голям ъгъл на снимане, т.е. обхващат по-голяма площ. Много добри за снимане на пейзажи, като следва да се има предвид, че фокусното разстояние там обикновено е малко. Също така следва да се знае, че при някои широкоъгълни обективи изображението се изкривява малко (или дори много), особено в краищата на снимката. Най-екстремният вариант на широкоъгълните обективи са т.нар. рибешко око (fish eye), любими на тесен кръг специалисти.
Също така не робувайте на понятието маркови обективи - Sigma и Tamro- са по-евтини, но също имат добри модели за различни тела на различни марки апарати. Не е лошо да се посъветвате с приятел, който разбира повече, или да почетете мнения в интернет форумите - повечето хора там казват това, което мислят, без излишни рекламни послания и са пробвали оптиката лично. Ако се консултирате с професионален фотограф, внимавайте - съветите му са ценни, но обикновено клонят към горния ценови клас.