Не мога да кажа че темата за японските естетически принципи ми е напълно ясна, тъй като няма много преводна информация. Това което съм написал е събрано от различни източници, малко по малко, и не е изчерпателно, но поне придава някаква определеност на въпроса.
Трите основни начина за разположение на растенията и декора в аквариума вече са описани в предишна тема тук на сайта на АquariaBG. Излагам това което знам от малко по-различна гледна точка.
И трите принципа се основават на наблюдение на природата. Рязкото отдалечаване от тях обикновено води до акваскейп който не изглежда напълно хармоничен.
А. Трите основни начина на подреждане[/u]
1. U-образно подреждане
Пример 1 (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano09_1.html)
Пример 2 (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano13_1.html)
Пример 3 (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano37_1.html)
Препоръчва се за аквариуми по-дълги от 60 см. Просто казано растенията и декора се подреждат така че да има по една висока част от всяка страна. В средата или се оставя "проход" незасаден с растения, без декор, или пък с по-ниски растения/декор. Прохода е обикновено един но може да има един основен и ниаколко по-слабо изразени. Не е задължително през прохода да се вижда задното стъкло, дори някой хора считат че ако стъклото се вижда впечатлението е не толкова хубаво.
Общата идея е да се имитира природата в която често има проходи между дървета, скали или растения.
Прохода трябва да е малко в страни от центъра на аквариума и обикновено леко извит, а не прав. Често е под лек ъгъл спрямо предното стъкло. Естествения вид на прохода се създава от леко навлизащи в него камъни или дърво, надвисващи растения, и животни които го пресичат от време на време.
В холандските аквариуми обикновено няма проход но има елементи подобни на него - растенията са посадени така че да наподобяват пътечка която постепенно се снижава към предното стъкло.
Пример (http://www.ntnu.no/~foksen/Bilder/DSC00004.jpg)
В японските аквариуми големината на двете части отстрани на прохода е изключително важна. Те не са просто с еднакъв размер, нито пък едната е много по-голяма от другата - съотношението е 1: 1/2 - 2/3. Двете части задължително имат сходни елементи. Тези правила са резултат от философски възгледи - акваскейпа отразява взаимодействията съществуващи в която и да е социална група (хора, животни) или дори отразява универсални закони. Винаги съществува доминираща група и винаги има членове на групата които имат тенденции да я напуснат, да вървят по свой път, или да се присъединят към другата група. Така акваскейпа се създава с две ясно разграничени групи, едната доминантна другата по-малка, но и двете имат елементи насочени навън - или към другата група или в друга посока.
Пример (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano05_1.html)
Вътре във всяка група има същата обща зависимост - основен доминиращ елемент и няколко по-слаби елементи които за "подчинени". В някой акваскейпове дори може да се различи йерархия на 1-ви, 2-ри, 3-ти и т.н. членове.
Всичко това може да изглежда доста отвлечено или като прекалено усложнен начин да се създава акваскейп. Но да не забравяме че японската култура е еволюирала по свои специфичен начин в продължение на векове.
2. Триъгълно подреждане
Пример 1 (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano27_1.html)
Пример 2 (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano17_1.html)
Пример 3 (http://showcase.aquatic-gardeners.org/2003.cgi?&op=showcase&category=0&vol=1&id=49)
Препоръчва се за аквариуми с всякакъв размер, особено за нано-аквариуми, а също и за аквариуми които ще се гледат от 3 страни. Състои се от една група от растения и декор, която има висока задна част снизяваща се косо настрани без да достига страничното или предното стъкло.
Идеята е да се имитира друга често срещана природна гледка - края на планина, хълм, или скала който се снижава и се среща земята. Полузаровени корени и камъни придават автентичност и впечатление че под повърхността на грунда има маси от скали или дърво.
Животните обикновено се придържат близо до триъгълната структура и допринасят за впечатлението на единност, убежище и сигурност.
3. Централно подреждане
Пример 1 (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano30_1.html)
Пример 2 (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano63_1.html)
Пример 3 (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano80_1.html)
Подходящо за всеки размер аквариум но особено подходящо за аквариуми отворени от всички страни или кубични аквариуми.
Изгражда се една централна група от расения, корени и камъни често разположена по-близо до задното стъкло. Разбира се ако аквариума е отворен от всички страни групата е в средата.
Идеята е да се зъздаде чувство за автономност, изолираност, сила и единство. Камъните имат особен принос към това защото създават чувство за тежест и непоклатимост. Също така се изграждат пещери и дупки в структурата които придават дълбочина и мистериозност.
В групата отново могат да се разграничат доминиращи и подчинени елементи но основното впечатление е това на единство и сила:
Пример (http://showcase.aquatic-gardeners.org/2003.cgi?&op=showcase&category=0&vol=2&id=43)
Б. Подробности[/u]
1. Дребни камъни
Пример (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano17_1.html)
Използването им придава по-естествен вид, точно така както в природата рядко има самотни скали без отломки от тях в основата им.
При U-образното подреждане тези камъни имат смисъла на "отцепници" от основната група била тя доминираща или подчинена.
Камъчетата изглеждат най-естествено ако са полузаровени. Лекото повдигане на камъка създава дълбока сянка под него и може да се използва като прост начин да се привлече погледа към определена част на аквариума. Тъмните зони имат повече "тежест" и привличат погледа и затова са ефективен начин да се води окото на наблюдателя от единия към другия край на аквариума.
2. Тъмни зони
Пример (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano08_1.html)
Тъй като най-силната светлина в аквариума обикновено пада отгоре често елементите в сянка са всъщност в доста дълбока сянка. Примери за това за местата под надвесени камъни, корени, и дори растения.
Тези тъмни зони имат огромно значение за това как се възприема аквариума. Те не само придават дълбочина но и са начин да се покажат контрастни детайли по особено красив начин - растения с финни листа се посаждат така че да са на фона на тези тъмни зони, или така че да изглеждат че излизат от тях.
Смекчаването на тъмните зони е чрез засаждане на по-гъсти растения пред тях които отчасти ги покриват или чрез балансиране с други тъмни зони в други части на аквариума.
3. Преден план
Пример (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano36_1.html)
Според японските разбирания пясъка допиращ предното стъкло трябва да образува абсолютно права линия. Смята се че всяко отклонение отвлича погледа от акваскейпа.
Доколкото знам в холандските аквариуми има подобно шващане - обикновено тези аквариуми за вградени и то така че пясъка изобщо да не се вижда от никоя страна.
4. Растения с дребни листа
Пример (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano29_1.html)
Те се използват с цел да се зъздаде илюзията че аквариума е по-голям отколкото всъщност е. Често се избират и дребни риби със същата цел. Когато комбинацията е добра от снимките на аквариума е трудно веднага да се разбере мащаба му.
5. Брой на камъни и риби
Пример (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano62_1.html)
Винаги нечетен. Но ако има 2 групи общия може да е четен - група от 5 и група от 7 например.
6. Небалансирана композиция
Пример 1 (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/misc/amano39_1.jpg)
Пример 2 (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/misc/amano39_2.jpg)
Сравнете пример 1 и 2. 1 е оригиналния аквариум, а във 2-ия пример съм използвал Фотошоп за да добавя храстче от Микрозориум в ляво и също така в средата. Шракнете "<-Back" и "-->" на браузера за да видите разликата подобно на анимация.
Японските акваскейпове винаги спазват основните правила но това което ги прави красиви са малките детайли в подреждането които са отклонения от правилата но неразделно свързани с тях. Това може да е самотна криптокорина посадена малко встрани от центъра на основната група, малко по-голямо храстче расения от ендата страна или леко неправилен камък.
7. Растения
Пример (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano26_1.html)
Подбират се така че да се създаде плавен преход в цветовете итекстурата на листата. Идеята е да няма "самотни" растения а винаги те да излгеждат като част от цялото, дори тези които са нарочно отделени, по-големи, или единствен екземпляр.
Винаги има преден, среден, и заден план. Според Амано средния план прави акваскейпа - ако го няма или е несъвършен акваскейпа не е добър. Да не забравяме обаче че средния план е не само от растения а и от камъни и корени. В известен смисъл е може би е по-добре да обмисляме един акваскейп с термини като "обекти", "части" или "цвят" вместо "растения", "камъни" и "корени".
Много често като среден план в японските аквариуми се използва Анубиас. Пред него се посаждат ниски растения, но както отбелязах не просто отделени от основната идеиа а често със стърчащи тук таме отделни дребни листа от Е. тенеллус или Елеохарис за да се придаде чувство на единност.
8. Обща тема
Пример (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano89_1.html)
Излгежда че японските аквариуми винаги са на някаква тема и на нея се подчиняват всички живи и нежви елементи в аквариума. Ярко оцветени и динамични риби се комбинират с ярко зелени "поляни" и "хълмове" за да се създаде чувство на простор. Елегантен и прост аквариум съдържащ само няколко вида растения и само един вид камъни не се заселва с група шарени гупи.
9. Сезонни аквариуми
Пример (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano32_1.html)
Понякога японците избират такива растения че растежа и развитието им да наподобява природните сезони по цвят и пищност.
10. Имитация на природни гледки
Пример (http://www.deepforestaquatics.com/aqua/amano/amano70_1.html)
Обикновено японските аквариуми имитират природни гледки наблюдавани отвисоко или отдалеч. Камъните се подреждат подобно на планини или скали, корените за като паднали стари дървета, а растенията са флората. Често има символични имитации на това как живата природата завладява неживата но това се прави изключително финно и естествено.
В заключение пак ще повторя това което казах преди - японските правила на акваскейпинга не са нещо изобретено от Амано или друг акварист а са просто заимствани от вековното им изкуство, култура и градинарство.
--Николай
Кралчев, там, където си добавял нещо с фотошопа и си препоръчал да ги сменяме двете снимки с Back като на слайдшоу просто си пропуснал да дадеш линка към втората - двата линка са към оригиналната снимка.
За статията кво да кажа - дългоочаквана :D
Втората снимка я има - напишаи това в браузъра:
http://www.deepforestaquatics.com/aqua/misc/amano39_2.jpg
Японската концепция страшно ми допада, с едно изключение само - правата предна линия на грунда!
Фен съм на имитация на природни гледки, мисля да опитам да направя подобно нещо! :roll:
Longanlon,
Оправих тая грешка ама май няма да работи така както си го мисля щото линковете се отварят в нови прозорчета.
--Николай
Нема проблеми - просто си ги цъкаш едно след друго долу на таскбара и се получава ефекта.
А аз на тебе мога ли да ти предложа да не се изявяваш само във форум Растения? И в другите форуми се разглеждат интересни теми, засягащи растениевъдството - Осветление, Химия (там като истински алхимици си споделяме за различните торове :wink: ), Оформление и декорация (твоите теми са повече за там всъщност, не за тук), а и другите. Положително опитът и различното ти виждане ще са от полза там.
А, да - да те помоля да редактираш темата си малко - просто й сложи вътре в началото на самото мнение едно заглавие, за да мога като я добавя в базата данни да има вид на типична статия.
Всъщност ако използваш tabbed-browsing в браузър като firefox/opera, превклюването между табовете дава желания от тебе ефект на бързо наслагване на двете снимки.