• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
28.04.2024 02:51

Промяна новините на форума:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Няколко "дъвкани" въпроса

Започната от stanilabg, 17.03.2010 19:57

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

stanilabg

Привет.

Дълго мислих как да започна темата и къде да задам въпросите си и реших, че най- добре ще е да са на едно място, въпреки, че са за отделни теми (според мен). Ако всеки въпрос го задам в отделна тема, би било необходимо да следя всяка една. Затова моля  администраторите да ме извинят.
Въпросите са "дъвкани" много. Има доста изписано по тях в форума, въпреки това бих искал да ги задам още веднъж. Ще ги поставя като отделни подточки и когато някой желае да отговори, нека напише съответното число, за да се знае на кой въпрос отговаря.
Най-напред бих желал да споделя параметрите на водата и как торя за да сте ясно за какво става дума (използвам тестове на Rataj, защото са най използваните тук, но не означава, че са най-точни – възможни са отклонения, от което най-много ме е страх):

pH = 6,8 - 7,0
GH = 7
KH = 6
NO3 < 10 мг/л
PO4 = 0,5 - 0,75 мг/л – теста има скала, която показва 0,5, 2,5 и 5 мг/л, така че не мога да кажа със сигурност
Fe = 0,3 мг/л

Това са стойности измерени в 12 часа, а съм торил в 8 ч.

Моментално имам следните растения:
-   около 8 доста големи Blyxa japonica, която расте видимо добре. Цвета и клони към златисто-жълт, което говори за достатъчно количество хранителни вещества и доброто осветление (според дебелите книги).
-   15-20  Anubias barteri nana, които са най-много нападнати от брада и по старите им листа се образуват жълто-кафяви дупчици.
-   една доста голяма Cryptocoryne wendtii и една по-малка, които като ги купих бяха зелени, а сега са с червено-кафяви листа.
-   един около 30 см корен обвит целия с явански мъх.
-   една малка част е покрита с незнаен вид растение, което имам от създаването на аквариума преди 4 години (води се нискостеблено).
-   и на последно място, 2-3 стръкчета Ludwigia repens, които съм ги оставил след поредното подреждане на аквариума, дето се вика, да имам бързо растящи растения (иначе смятам да ги махна, защото не ми пасват).
Обитатели:
-   20 риби – микс неонки, разбори, червеноноса тетра.
-   3 анциструса.
-   5 Neritina natalensis.
-   5 скариди Red cherry.
-   незнаен брой мелании, които не ги виждам, което от своя страна говори за добрия грунд, пак според дебелите книги.

Торя от началото на ноември, миналата година, с PMDD (сигурно най често използваният метод тук), като в началото давах по 1 мл на 100 л вода, а в момента по 2 мл. Да поясня, че всички компоненти от PMDD-то са разтворени самостоятелно в по 500 мл дестилирана вода. Т.е.:

Tenso Coctail 15 гр. в 500 мл вода
K2SO4 14 гр. в 500 мл вода
KNO3 6 гр. в 500 мл вода
MgSO4x7H20 33 гр. в 500 мл вода

Същевременно подавам и CO2 от захар и мая (зареждам всяка седмица). Очаквам до две седмици да ми пристигнат вентилите от Camozzi за да мога да започна с профи-торенето.

1) Когато започнах с торенето, растенията бяха в ужасно състояние – бледи листа, на старите имаше жълто-кафяви дупчици. След може би 2-3 седмици започнаха да се съвземат. Имах ксенококус, който изчезна напълно. За съжаление имах и брада (на две три места), която сега е драстично по разпространена. От друга страна, започна много сериозно да ми зеленясват стъклата – нещо като мъх и власинки. Прилича ми на Мъховидните водорасли. Има ги и по растенията. Развиват се много бързо – изчистя стъклото и след 5-6 часа пак се забелязват. Описаните признаци се дължат на недостатък или излишък на хранителни вещества? Ако е излишък, защо по старите листа на анубиаса  се получават дупчици и не всички са оцветени в тъмно зелено?

2) За да не се разместват горните слоеве на водата, т.е. да не се изпарява CO2-то, съм насочил струята на водата под голям ъгъл към дъното на аквариума. В такъв случай ми се появява ципа на повърхността. Това се дължи на излишъка на вещества или на многото органика (не чистя дъното, защото няма къде да сложа "звънеца"?

3) Имам външен филтър Project PJF 1001, който е пуснат на максимум. Тъй като не почиствам дъното, не ми се вдигат мръсотии, филтъра не е задръстен и затова не съм го чистил от ноември миналата година. Проблем ли е това?  Колко често е добре да се чисти?

4) Влияе ли не чистенето на филтъра на недостига на макро и микро елементи? Как?

5) Осветлявам с две луминесцентни тръби - AQUA-GLO 36W и OSRAM Lumilux 31-830 също 36W по 12 часа дневно. Въпреки ширинето на водораслите, растенията си кипят без изключения. От друга страна, тези дни с настъпването на пролетта, когато слънцето  започне да хвърля светлина върху аквариума (през другото време не го прави, т.е. сега е още доста ниско) растенията полудяват от кипене. Ще рече ли това, че лампите ми вече са за сменяне (бях отворил една тема по този въпрос) или не са с подходящия спектър? Нормално ли е това кипене от слънцето? Виждам причината в изтощението им.

6) Сменям  водата веднъж седмично по 20-30% направо от чешмата. Това е другият голям момент на кипене на растенията. Обяснява се с Mg, който се съдържа в водата. Аз добавям Mg, въпреки, че доста често се пише, че няма нужда от него като тор, тъй като чешмяната вода го съдържа в изобилие. В аквариума си имам ъглова преграда зад която се намира изходната тръба към филтъра и там слагам маркуча, като по този начин новата вода минава първо през филтъра и след това влиза в аквариума. Т.е. не обливам растенията пряко с вода (Mg). Защо не се получава такова кипене, когато слагам Mg като тор? Ще рече ли, че трябва да увелича дозата? А на другите компоненти?

7) Има ли момент на пренасищане с тор, което да прави точно обратното с растенията? Някаква стегнация/блокиране.

8) Може ли проблема с водораслите да се дължи на некачественото подаване на CO2 в това число и излишъка му през ноща? Предполагам доста ще се промени ситуацията след като започна да подавам професионално.

9) Имам и едно 50 литрово аквариумче – скаридарник. Преди две седмици пуснах 30 черита. Преди да ги сложа торях от същия тор по 1 мл на ден и подавах CO2 от захар и мая. След като ги пуснах спрях да торя (страхувах се да не им повлияе). Три от тях имаха яйца и преди два дни видях и малки скаридки. С това започнах отново да торя, но започнаха да ми умират възрастните индивиди (възможно и от малките, но тях не ги виждам така лесно) – 1-2 на ден. Може ли проблема да идва от торенето?

Стига съм писал. Надявам се да не ви отегча с многото си въпроси. Радвам се на отговорите ви и се надявам да ми помогнете в търсене на истината. Може да се получи интересна дискусия.

rakim

1.Според мен пре-наторяваш,от там са и водораслите.Като имаш дупки по анубиаса му трябва само калий,не слагай от всичко.Не съм голям химик,но защо изобщо ториш и с тензо и отделно с други неща едновременно?Основно ти трябва калий,магнезий и желязо но последното с мярка,другите неща си ги добавяш със смените на водата.Намали торенето драстично,прави го само при нужда не за профилактика.Или ако е за второто в съвсем минимални количества.2.За ципата,мисля че беше бактериална и молинезиите я ядат,но не е нещо страшно и не е от излишък на нещо си.3.Ами колкото и да е чисто на 5 месеца поне според мен трябва да се чисти филтъра.Изчисти си го.4.Не влияе.5.Колкото по силна е светлината толкова повече ще кипят ,нормално е но не е хубаво да има пряка слънчева светлина,понякога избиват водорасли.Лампите се сменят на една година.6.Водата ти не кипи заради това че вкарваш магнезий и не значи изобщо че трябва да ториш още,недей наливай така че прясната вода да минава първо през филтъра.7.Не мисля,но помагаш много на водораслите с прекомерно торене,а  ти точно това правиш.8.Водораслите не са от СО2-то.9.Ако си прекалил с торенето е възможно да е от него,чувствителни са много и към количеството СО2.Крайния ми съвет към теб е да ториш само при нужда,и то с минимални дози.Ториш по много.Не си написал и обема на аквариума,този с растенията.
540л Южна Америка

iek

Кой използва тази система  PMDD все още?
Няколко са нещата, които трябва да съобразиш:
-субстрат
-осветление
-растителна маса
-СО2+торове,
При теб проблемни ми се струват първото и последното. Най-общо казано не се притеснявай за водораслите сега, гледай растенията да не са лишени от нищо, не сифонирай грунда, за да не вдигаш органиката, от което се получава и брадата. Винаги е добра идея да има известно количество бързорастящи, но не прекалено много. Стабилизирай СО2-то на 20-25мг/л, избери си някоя по-добра система на торене, която може да включва и друг субстрат, намали осветлението като продължителност и отваряй филтъра на 3-4 месеца. След като си могъл да изпишеш толкова много, значи няма да ти е проблем да се разровиш и в сайта на руснака, той е събрал сигурно цялата информация от нета.

stanilabg

Цитат на: iek - 18.03.2010 12:06
Кой използва тази система  PMDD все още?

Как кой? Няколко хиляди (десетки) словаци и още повече чехи. :-) Което не означава, че е най правилният начин, но със сигурност най-евтиният. От друга страна има статия за Торене по метода на приблизителните показатели, където са описани същите продукти, които се използват и в PMDD.  ;-) Да не кажа, че там концентрациите са доста по-големи от PMDD-то. От трета страна, пак там в менюто, от ляво, в категория Химия стои и Торене на растения с подръчни средства, което си е всъщност PMDD. Не е ли малко объркващо за начинаещия потребител тази информация, след като я мислиш за стара? Не ме разбирай погрешно, не правя упреци на никого. Просто ми е интересно. :-)

Цитат на: iek - 18.03.2010 12:06
Няколко са нещата, които трябва да съобразиш:
-субстрат
-осветление
-растителна маса
-СО2+торове,
При теб проблемни ми се струват първото и последното
.

Какво имаш предвид субстрата? Използвам Aquaclay ground от Rataj. Не е ли добър? Дал съм сума ти пари за него.

Цитат на: iek - 18.03.2010 12:06
След като си могъл да изпишеш толкова много, значи няма да ти е проблем да се разровиш и в сайта на руснака, той е събрал сигурно цялата информация от нета.

Време наистина имам, но пък руския не го чаткам. :-( Кой е този "руснака"?

Препоръчай друг метод на торене. :-)

iek

Тези методи за торене са тегави, свързани с много тестване и донагласяване и могат да отблъснат всеки начинаещ растениевъд. Основното правило е, че растенията трябва да се изхранват най-вече чрез субстрата, това не изключва допълнителното торене. За грунда на Ратай намирам само това:
"Is an all natural product
Manufactured under a specially developed procedure at 1200° C makes it sterile and free of algae and germs.
Improves the water circulation
Distributes the temperature from the roots to the leaves equally
Influences positively the growth of the plants
Prevents rot, is reusable and mixes well with other ground substrates.
Improves the well-being of your fish and enhances their colours
Facilitates the planting of your plants
Provides a good foundation for the aquarium or bottom of the pond."
Същото може да се напише и за обикновения пясък с едрина 3мм, освен, че не е печен на 1200°С. Не се споменава нищо за СЕС, хранителен състав.
Растения можеш да отглеждаш и на голо дъно, за пример фермите за растения са изградени на този принцип, отделен е въпроса, че повечето са в надводна форма.
По въпроса за "руснака"-това е сайта , пуснах го с английски превод, че на български става много неразбираемо, иначе ето го и в оригинален вид.

Цитат на: stanilabg - 18.03.2010 15:11
Което не означава, че е най правилният начин, но със сигурност най-евтиният.
Изходния материал за всичките е еднакъв. По-трудно е да се направят микроелементите, затова в повечето случаи използваме готови смеси. По-голяма рядкост са торове, които съдържат аминокиселини, хормони, Penac и др.
С две думи-90% от растенията можеш да отглеждаш с минимални средства и без хай-тек оборудване (е, не в най-добрия им вид), нещата се усложняват с повечето растения за "килимче" и някои по-капризни видове.

stanilabg

Вече съм давал превод на това в една друга моя тема. Ще се опитам да не се съглася с мнението ти, че е като обикновения пясък. *NO* Но както и да е. Ще се опитам да намаля/изключа торенето с някои от съставките и ще видя дали има резултат.

Очаквам и други отговори, пък и за другите въпроси. :-)

iek

Не казвам, че е същото като пясъка, аз също бих го предпочел пред пясъка, самото описание е много общо, но ми се струва, че е инертен и сам по себе си този грунд на Ратай няма хранителна стойност. Пресмятал ли си по колко мг/л нитрати, калий, магнезий и фосфати внасяш дневно.

stanilabg

Цитат на: iek - 18.03.2010 18:24
Пресмятал ли си по колко мг/л нитрати, калий, магнезий и фосфати внасяш дневно.

Не, не съм. Знам само, че на ден слагам по 2 мл на 100 л вода/аквариум калий, магнезий, нитрати и микроелементи. Фосфати давам веднъж седмично при смяната на водата, също 2 мл. Опитвам се да спазвам оригиналната рецепта, въпреки че съставките съм ги разтворил отделно. Количеството обаче отговаря на това, ако ги имах на едно място. Като чета по тукашните форуми, малко хора ги разтварят по отделно. И въпреки това им вървят растенията. Не че при мен не вървят, ама върви и брадата. :-D Все си мисля, че проблема идва от недостатъчното количество СО2. Вече нямам търпение да ми пристигнат вентилите от Camozzi.
Ето например, днеска чистих стъклата сутринта в 10 ч., сега вече са позеленели. :-( Явно имам доста желязо, въпреки, че теста на Ратай (явно ще купувам друг) показва 0,3 мг/л. Сега като се замисля, дори е в излишък. Появяват се дупчици по криптокорината и листата все едно изгниват без видима причина (без предварително жълтеене). Четох, че се получава при излишък на желязо, което от своя страна причинява недостатък на молибден.

stanilabg

Здравейте.
Преди да започна, бих желал да уточня, че аквариума ми е 100л чисто, но растенията като количество, отговарят като за 50л аквариум, само че целият залесен.

Опитах се да прочета/разбера горе-долу "сайта на руснака" (както го наричате), но малко съм объркан. Т.е. виждам няколко несъответствия, за които бих желал да разбера дали са просто техническа грешка или аз не ги разбирам добре. (несъответствия е може би силно казано, по скоро тревожни факти)
До колкото разбирам, в сайта Amania, е описан метода "Estimative Index" (като втори метод) и съответно обяснен в статията "Торене по метода на приблизителните показатели"  от нашия сайт. Затова реших да го изпробвам, но придържайки се към нашия сайт. Искам да подчертая, че несъответствията не се отнасят за написаното в Amania, а в нашия сайт и предложения калкулатор от менюто "Полезни връзки." Тъй като дозите са доста по-големи от тези, които съм свикнал да използвам/дозирам чрез PMDD, реших да си направя опит чрез по горе споменатия калкулатор + още един, който съм ползвал до сега, намиращ се в сайт, занимаващ се с PMDD, но на чешки.

Да вземем Калиевия фосфат. Според нашия сайт "...15гр в 500мл вода... 5ml разтвор или 1/32 чаена лъжица KH2PO4 – 3 пъти на седмица", получава се, че фосфата ще се увеличи с 6,3 ppm, при препоръчано съдържание 0,5 - 2,0 ppm. Ако се придържам към дозирането според нашия сайт и по точно за аквариум с обем 50л (поради по горе написаната причина) се получава наистина висока стойност. Това не е ли много? Уверих си и чрез другия калкулатор и той показва същата стойност (всички изчисления ги проверявах и с другия калкулатор, да не би да има разминаване), т.е. 15гр KH2PO4, разредени в 500мл вода, една доза = 5мл, добавяме 3х на седмица, се получава 6,28мг/л. Така ли е?
Положението при Калиевия сулфат е малко по различно - ... 55гр в 500мл вода.... 2ml разтвор или 1/32 чаена лъжица K2SO4 – 3 пъти на седмица...се получава 6,6 ppm при препоръчана съдържание 10-20 ppm. Това пък не е ли малко?
Калиев нитрат – 40гр в 500мл вода.... 10ml разтвор или 1/8 чаена лъжица KNO3 - 3 пъти на седмица...получава се 29,4 ppm при препоръчани 10-20. Не е ли отново много?
И не на последно място Tenso Coctail - ...15гр на 250мл вода, 2мл доза, 3х на седмица. Получава че 0,9 ppm. Огромно количество.
Разбира се, пак казвам, че приравнявам аквариума си към първата група отнасяща се за аквариуми с 38-76 литра.

Освен това според Redfield ratio, съотношението между P:N е 1:16. Ако предположим, че дозите според нашия сайт са правилни, то въобще не отговарят на P:N = 1:16. Има ли нещо такова? Задължително ли е, да е така?

Направих си сметки и с групата за 152-227 литра, като предположих, че имам 150л аквариум. Резултатите са следните:
KNO3 – 40гр – 500мл вода – 30мл доза – 3х седмица = 29,4мг/л (много?)
KH2PO4 – 15гр – 500мл – 18мл – 3х = 7,5мг/л (много?)
K2SO4 – 55гр – 500мл – 8мл – 3х = 8,7мг/л (малко?)
Tenso Coctail – 15гр – 250мл – 10мл – 3х = 1,5мг/л (много?)

Друго, което желая да разбера е, дали трите пъти дозиране през седмицата се стремят да постигнат препоръчаното количество тор, като сбор, в края на седмицата, или просто всяка една доза "поддържа" препоръчаното количество тор нужно за добрия растеж на растенията. Т.е., ако препоръчаното количество K2SO4 е някъде между 10-20мг/л, трябва да дозирам по 5мл, 3х седмично за да се получи количество около 15мг/л, или трябва всяка една доза да съдържа тези 15мг/л?

И последно. До колко е задължително смяната на 50% вода при "Estimative Index"? Възможни ли са отклонения (натрупвания) при по-малки смени?

Надявам се да не отегчавам с моите глупости, но си мисля, че въпросите са интересни, пък и "за да няма после не разбрали".

Благодаря предварително.

iek

Цитат на: stanilabg
"Друго, което желая да разбера е, дали трите пъти дозиране през седмицата се стремят да постигнат препоръчаното количество тор, като сбор, в края на седмицата, или просто всяка една доза "поддържа" препоръчаното количество тор нужно за добрия растеж на растенията. "

-Второто.

Цитат на: stanilabg
"Т.е., ако препоръчаното количество K2SO4 е някъде между 10-20мг/л, трябва да дозирам по 5мл, 3х седмично за да се получи количество около 15мг/л, или трябва всяка една доза да съдържа тези 15мг/л?"

-Т.е. не означава това, а че трябва да го поддържаш в тези рамки, може да се налага да добавяш и повече, ако растенията го консумират или обратното-по-малко.

Всички системи се въртят около едни и същи съотношения на елементите. При EI-то идеята е да са в големи количества, за да се изключи евентуална липса на някой, но и риска е по-голям. Не ти я препоръчвам, дори Том Бар съветва в началото да се започне с намалени дози. Никога не съм се задълбавал в PMDD-то, така че не знам колко дневно препоръчват.
За калкулатор използвам този http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilator.php (просто съм свикнал с него), този на нашия сайт предполагам върши същата работа. Калият трябва да го смяташ като сбор калий в калиевия нитрат, фосфат и сулфат.
За изчисленията използвай реалния обем на аквариума, независимо, че считаш обема на растенията като за 50л.
Прекалено сложни сметки ми се струва, че правиш и то сигурно нееднократно, защо не си приготвиш един тор с макро и отделно един с микроелементи и да не се главоболиш. Аз например внасям дневно по:
NO3-1.18ppm
PO4-0.06
K-    1.54
Mg-  0.07
съотношение азот/фосфор ми е 19.6, някои системи са с 13:1, при други дори ~2:1( Амано, но там се разчита на аквасойла).  
Отделно съм разтворил тензо коктейл 10гр в 500мл и слагам по 10-на капки на 100л, т.е. колкото да не е без хич.
Аквариума ти е дълбок, с Т8, вероятно с не най-добрите рефлектори, без охлаждане, мислиш ли, че осветлението ти е достатъчно силно и СО2-то поне 25ррм, за да дозираш в пълни количества, най-малкото разхищение на материал. Спокойно можеш да се придържаш към някакви минимални количества, като имаш предвид, че и грунда ти не е съвсем инертен, е и наскоро си пресаждал доколкото видях от друга тема.
Том Бар съветва да се правят 50% смени, системата си е негова, значи е имал нещо предвид, вероятно за да се избегне натрупване на определени елементи.
Дано някой ти даде по-изчерпателен отговор, но отново бих те посъветвал- две шишета (макро и микроелементи) и по-малки дози в началото.
Поздрави!

stanilabg

Цитат на: iek - 17.04.2010 20:18
Цитат на: stanilabg
"Т.е., ако препоръчаното количество K2SO4 е някъде между 10-20мг/л, трябва да дозирам по 5мл, 3х седмично за да се получи количество около 15мг/л, или трябва всяка една доза да съдържа тези 15мг/л?"

-Т.е. не означава това, а че трябва да го поддържаш в тези рамки, може да се налага да добавяш и повече, ако растенията го консумират или обратното-по-малко.

Как да го разбера това, дали е малко или много? Чрез мерене? Нали това се опитва всеки да избегне - многото мерене, докато разбере дали правилно дозира нужните торове.
Нямам проблем с меренето, но наистина не ми увира главата, как да стигна  до дадени (препоръчани) стойности. Това са резултатите на тестове направени преди 4 дена:
PO4 - 0.5 mg/l
pH - 6.7
GH - 9
KH - 5
NO3 - 10 mg/l
CO2 - 35 mg/l
Fe - 0.3 mg/l

Ако се абстрахираме от това, дали са добри или лоши стойности и реша да ги поддържам, как да разбера, колко милилитра от това или колко милилитра от онова да дозирам, за да могат гореспоменатите количества да не се променят? Някой ще каже "ами продължавай да ториш по досегашния начин". Не, да кажем (предположим), че сега ми се налага да започна с торенето и не знам по колко да слагам от всеки един компонент. С други думи, горепосочените стойности са си "невероятна случайност". ;-)

Цитат на: iek - 17.04.2010 20:18
Никога не съм се задълбавал в PMDD-то, така че не знам колко дневно препоръчват.

Препоръчва се, да се започне с минимални дози (1мл на 100л вода) и постепенно да се увеличава дозата, ако има нужда разбира се. Е да, ама не е много точно. Зависи колко е залесен аквариума, какви растения се отглеждат (бавни, бързи), осветление, и т.н. Всичко това е свързано с много мерене. *NO*

Цитат на: iek - 17.04.2010 20:18
За калкулатор използвам този http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilator.php (просто съм свикнал с него), този на нашия сайт предполагам върши същата работа. Калият трябва да го смяташ като сбор калий в калиевия нитрат, фосфат и сулфат.

Пробвах го, но честно казано, ми е тъмна Индия. :-( Там е възможност да се изчислява дозиране в грамове, а моя съм го разредил, т.е. разтвор. Но както и да е, и други калкулатори вършат работа.

Цитат на: iek - 17.04.2010 20:18
За изчисленията използвай реалния обем на аквариума, независимо, че считаш обема на растенията като за 50л.

Наистина има логика, защото все пак водата е 100л, т.е. тора се разрежда в тези 100л. От друга страна, навсякъде се пише "еди каква си доза за добре залесен аквариум, половин доза за не толкова залесен", въпреки, че в повечето случай става дума за 100л вода. От това изходих и аз. Възможно е да не съм прав.

Цитат на: iek - 17.04.2010 20:18
Прекалено сложни сметки ми се струва, че правиш и то сигурно нееднократно, защо не си приготвиш един тор с макро и отделно един с микроелементи и да не се главоболиш. Аз например внасям дневно по:
NO3-1.18ppm
PO4-0.06
K-    1.54
Mg-  0.07
съотношение азот/фосфор ми е 19.6, някои системи са с 13:1, при други дори ~2:1( Амано, но там се разчита на аквасойла).  
Отделно съм разтворил тензо коктейл 10гр в 500мл и слагам по 10-на капки на 100л, т.е. колкото да не е без хич.

Да, така е. Доста често спекулирам по колко да слагам. :-[
Торовете ги имам разредени по отделно всички 5.
На какво основание внасяш твоите дози? Според коя теория? Как стигаш до извода колко да сложиш?

Цитат на: iek - 17.04.2010 20:18
Аквариума ти е дълбок, с Т8, вероятно с не най-добрите рефлектори, без охлаждане, мислиш ли, че осветлението ти е достатъчно силно и СО2-то поне 25ррм, за да дозираш в пълни количества, най-малкото разхищение на материал. Спокойно можеш да се придържаш към някакви минимални количества, като имаш предвид, че и грунда ти не е съвсем инертен, е и наскоро си пресаждал доколкото видях от друга тема.

Да, така е. Наистина е дълбок. :-)
Осветлението ми е 0,7w/l - мисля че е достатъчно. С тази забележка, че вече тече четвърта година от както не съм го сменял (имаше тема в която се дискутираше около това, дали има нужда да се сменя и колко често).
Както писах преди седмица в една от темите, от тогава имам СО2 система и си мисля, че тези 35мг/л са достатъчни. Не е проблем да увелича подаването - бутилката ми е 6кг, а аквариума 120л. По моите изчисления, би трябвало да ми стигне поне за една година, ако не и повече.
Между другото, както съм писал някъде, грунда ми е от Ратай. Знаеш ли кое най-много ме е ядосало на този грунд? Залепя се по магнита за чистене. Не ме ядосва това, че нещо не върви в аквариума. Ядосва ме това, че съм си надраскал предното стъкло по не внимание, когато ми се отлепи едната част от магнита, падне на грунда и без да видя (в началото, сега внимавам) се залепят зрънца и следите на налице. *MODERATOR*
Дали това не означава, че задържа желязо при торене или просто има нещо желязно в него? Между другото, зрънца са се залепвали и преди да знам какво е това торене. Мога да предложа снимка, ако някой не вярва.

Цитат на: iek - 17.04.2010 20:18
Дано някой ти даде по-изчерпателен отговор, но отново бих те посъветвал- две шишета (макро и микроелементи) и по-малки дози в началото.
Поздрави
!

Твоите отговори са си доста изчерпателни, но ако някой може да добави нещо, само ще е от полза. :-)


iek

В интерес на истината 15мг/л K всекидневни дози е прекалено много, не знам колко трябва да е бъкан с растения аквариума, за да ги поеме.
За онзи калкулатор - от падащото меню избираш "Find percent solution of nutrient in water" за твоите цели.
Преди торях по системата PPS-Pro, сега копирам Tropica.

И тези ват на литър мерки ги забрави, прекалено неточни са, освен за сметката ти за ток, но и там може да те заблуди, тъй като например един МХЛ 150W харчи реално близо 200.

stanilabg

Здравей iek,
реших да опитам PPS-Pro, но преди да започна, бих желал да ми потвърдиш теорията и дали са ми правилни изчисленията.
Тъй като имам вече направени разтвори PMDD и не ми се изхвърлят, решил съм да ги използвам. Идеята ми е да издокарам количествата на отделните торове (в мг/л), които се внасят дневно при PPS-Pro с тези на PMDD. Например това е при PPS-Pro:

K2SO4 - 59гр - разредени в 1000мл вода - дневна доза (според твоята тема) 2,7мл - дава:
К - 0,715мг/л
SO4 - 0,878мг/л
S - 0,293мг/л

KNO3 - 65гр - 1000мл - 2,7мл - дава:
NO3 - 1,068мг/л
N - 0,244мг/л
К - 0,687мг/л

Tenso Coctail - 80гр - 1000мл - 2,7мл - дава:
Fe - 0,083мг/л
Ca - 0,056мг/л

При PMDD положението е следното (това са разтворите, които имам):

K2SO4 - 14гр - разтворени в 500мл вода - дневна доза 6мл - дава:
К - 0,754мг/л
SO4 - 0,926мг/л
S - 0,309мг/л

KNO3 - 6гр - 500мл - 14мл - дава:
NO3 - 1,022мг/л
N - 0,234мг/л
К - 0,658мг/л

Tenso Coctail - 15гр - 500мл - 7 мл - дава:
Fe - 0,081мг/л
Ca - 0,054мг/л

Както виждаш стойностите са почти еднакви (няма да издребняваме ;-)). Разбира се, не ми се пишат фермани, но идеята е ясна. Също така съм направил сбор на калия в калиевия нитрат, фосфат и сулфат. Получава се 1,448мг/л дневно.
Предполагам за в бъдеще мога да си направя разтвори с намалени количества сухо вещество, като грамаж и разредени в по-малко вода.

Как мислиш, вярна ли ми е теорията?


iek

Ще ги ползваш, разбира се, още повече, че вече си ги изчислил. Винаги можеш да коригираш нещо, при мен се наложи да увелича количеството, тъй като много бързо се изчерпваха, поради многото стеблени растения в един момент и бедния субстрат. Тези количества, които възнамеряваш да слагаш са минимални, без опасност от натрупване, единствено тензото може да ти направи проблем, но няколко конхониуса решават проблема и то по-ефикасно и на по-ниска цена от Амано скаридите :-D. Предполагам и магнезия си го включил някъде в сметките.

stanilabg

Точно за тензото се страхувам. До преди известно време торях по 2мл всеки ден (с тензо + останалите компоненти) и ми се появиха нишковидни водорасли. После престанах за около 2 седмици и изчезнаха от само себе си (точно със спирането на тензото, пуснах 20-тина черита - може и те да са помогнали или пък е съвпадение). Затова смятам да го давам ей така, колкото да не без хич.

Да, както фосфора, така и магнезия съм го включил в сметките. Само че, бих желал да отбележа нещо. Имаше период, през който бях спрял да подавам всички останали компоненти с изключение на калия (K2SO4). Да ти кажа, тогава водата беше с най-добри параметри. Разбира се, може да е било случайност, т.е. в момента на измерването са се изчерпали (нормализирали), но ако съм продължавал така, може и да липсва нещо. Тогава водата беше с GH = 7 (при не добавяне на магнезий), а сега когато започнах пак да добавям е GH = 9. Разбира се, ако не се лъжа, че магнезия втвърдява водата и ако е от голямо значение разликата с 2 единици (?). При това тогава (GH = 7), CO2-то ми беше все още от захар и мая. Сега подавам от бутилка и въпреки това не пада твърдостта.

Миналия път забравих да кажа, че не съм чистил дъното (няма къде) близо 6 месеца. Бъкано е с органика. Това да ме притеснява ли с големите дози торове (като казвам големи, имам предвид, че досега са били много по-малки)?

Между другото, при  PPS-Pro всичко се дава всеки ден, нали? Не е като при EI?

Similar topics (5)

32399

Публикации: 9
Прегледи: 3710

37280

Започната от murkata86


Публикации: 5
Прегледи: 3112

31842

Публикации: 5
Прегледи: 2110