:idea: Ето само простата схемичка на терморегулатора, така както работи при мен от 5 години.
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fgeocities.com%2Frashev2001%2Ftermo.gif&hash=e3265b78068fa8339b862a53f94d2dd5c6535ab7)
Термисторът (след свързване към подходящ по дължина кабел) съм пъхнал в капачка от игла на спринцовка, предварително напълнена с епоксидна смола.Така става херметично капсулован. Предварителната настройка става като се пъхне термистора в буркан с вода и термометър.Като се смесва по-студена и по-топла вода се докарва необходимата температура. След като се изчака за по-сигурно 10 минути да се темперира датчика, се настройва с тримера да изключи релето на тази температура.Релето е за 12 волта и контактите му трябва да могат да превключват сумарния ток през нагревателите при напрежение 220 волта! Това е.
PP. Последна редакция(работи вече 3 години):
(Виж по-долу по темата)
.
Ей, Митко мерси , но с тая проста схемичка ме хвърли у храстите :shock: :D ...За жалост нямам грам време...сигурно за коледа може да пробвам да си го подаря :D плюс по-голям аквариум...
Митко брат ми пита какво е R-15 12V??Koлко ома е ??
Е :lol: щом пита - реле с бобина за 12V и контакти за поне 2А!
Идеята ти е много добра.
Принципно в подобни регулатори (на температура) би трябвало да има хистерезис, т.е. включването/изключването да става при различни температури - примерно релето се изключва при 26 градуса но се включва едва когато температурата падне под 24 градуса примерно. Иначе ако температурата на вкл./изкл. е една, има опасност от твърде често щракане на релето като се достигне граничната температура. Съответно резултата е нагаряне на контактните пластини и залепване. Накрая - супа :-)
Ето една хубава схема на терморегулатор с хистерезис:
http://circuitos.tripod.cl/schem/r69.gif
Хистерезиса е регулируем, частите са достъпни и евтини. Мога да ви направя и платка по схемата (ако има мераклии да си я правят, естествено).
Стана му ясно обеща да го направи мерси :D
ЦитатТермисторът (след свързване към подходящ по дължина кабел) съм пъхнал в капачка от игла на спринцовка, предварително напълнена с епоксидна смола.Така става херметично капсулован
Мога да ти предложа и друг вариант. Аз моя датчик съм го го сложил в голяма стъклена ампула, купена от аптека - примерно от разтвор натриев хлорид. Вътре е насипан кварцов пясък (мисля има по-добра топлопроводимост от смолата). Отгоре ампулата е допълнена и запушена с обикновен силикон. Бонуса е, че можеш да вкараш ампулата във вакуумче за аквариумен термометър и да си я лепнеш дискретно някъде на заден план в аквариума.
Цитат на: "Legion"Митко брат ми пита какво е R-15 12V??Koлко ома е ??
Това е конкретния модел реле, което аз бях намерил и сложил, някакво полско, ако искаш ще отворя за да премеря.
Но може и друго да използва, сега има изобилие по магазините.
Ще се донастрои схемата ако трябва, стига малко да разбира човека, ще се оправи! Иначе мога да дам и други схеми, но да не задълбаваме.
Успех!
За хистерезиса не се притеснявай, има си го! Пъки водата е инертна. :)
Аз лично съм сложил симистор, през оптрон.
Защото системата отчита през 0.1 градус и става едно тракане, едно чудо.
Иначе лампите са си през реле.
Да добавя, че нагревателя ми е нисковолтов - 12-36 волта.
Но то за релето е все тая. :lol:
То за това е хистерезиса - да не щрака толкова често :-) Иначе той триака пак си се щрака с кофти скорост при твоя случай, само дето не го чуваш. Това е лошо за електроуредите наоколо, както и за самия нагревател.
Да симисторът е за предпочитане, все пак релето има механика...
Иначе 0,1 градуса е прекалено малко, ако е 0,5 ще е достатъчно, мисля. По-голяма точност е излишна, все пак не е лаборатория :) Тя и природата не може да ги "закове" по-точни условия. :)
Ето още една по-добра схема, също пппробвана в практиката:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.geocities.com%2Frashev2001%2Fshema2.jpg&hash=07e88aff19f2fe3b093441c25a1ceb535a2eb947)
Релето се подбира по същите критерии, както при другата.Извинявам се за лошото качество на изображението, но нямам време за по-добро в момента...
Горното съм аз, бързата кучка...... :oops:
Абе друго си е нещо да свети :lol:
И аз съм сложил. А и тоя компаратор няма грешка.
Ти явно разбираш от електроника.
А разбираш ли от програмиране на PIC, например 16F874?
Цитат на: "Niky"Абе друго си е нещо да свети :lol:
И аз съм сложил. А и тоя компаратор няма грешка.
Ти явно разбираш от електроника.
А разбираш ли от програмиране на PIC, например 16F874?
:) Не, аз съм от по-старата генерация... Честно казано за един келяв терморегулатор едва ли трябва да се стига до пикове и промове.
Знам, че имаш друго предвид, за комплексно управление, предполагам, но не мога аз да го направя.Сори. Младите са на ход. :?
Всъщност, средното ми образование е Пром. електроника, освен това ми е хоби, поне от 30 години, така че ако имаш въпроси, питай, ще помагам с каквото мога. :wink:
А аз съм завършил техникум по електроника :lol:
И не исках ти да правиш нещо, а просто да се съветвам евентуално.
Аз почти съм го направил контролера.
Само имам проблеми с pH-то. Нямам свестен електрод, а и нещо не се справям с меренето.
Може и да е от електрода де.
Искам да направя pH контролер, да следи подаването на СО2 и да го спира ако стане гаф.
Сега разбрах, обаче нямам опит с тези електроди за ПХ-метри, само съм ги учил на времето и един съученик си беше избрал за дипломна работа ПХ-метър.... Нещо ми подсказва, че няма да е надеждно това, много са капризни тия глупости.Ако работата опираше само до физика, все му сенамира начина, но щом се намеси химията нещата по правило излизат от контрол, не мислиш ли? :wink:
Аз се занимавам с такива работи. Не ползвам пик-ове обаче, не ги харесвам принципно. Иначе за пх датчика, какъв му е изхода, бх могъл да ти помогна нещо.
А какво предлагаш вместо ПИК? Аз поне не се сещам нещо по просто.
Е може ATMEL де :lol:
По въпроса за pH електродите - че са капризни, сигурно, ама щом хората продават такива контролери, като електрода стои все във водата...значи може.
Иначе изхода на електрода е напрежение. Но е изключително малко.
Имам схема с 4 операционни усилвателя (високоомни).
Ама...неще.
Е, не съм се отказал де...ще стане някой ден.
Ето че има хора за всичко! Аз когато парвех моят "контролер" бях ентусиазиран толкова, че си направих и управление за автоматична хранилка, а и самата хранилка измислих - със стъпков двигател, но ето че съм я ползвал точно веднъж!!! Имам и фотодатчик, който следи дали е достатъчно светло от към прозореца :lol: - дневната светлина. И него вече съм елиминирал... Така че обмисляй да включиш само най необходими неща. :wink:
Цитат на: "Niky"А какво предлагаш вместо ПИК? Аз поне не се сещам нещо по просто.
Е може ATMEL де :lol:
По въпроса за pH електродите - че са капризни, сигурно, ама щом хората продават такива контролери, като електрода стои все във водата...значи може.
Иначе изхода на електрода е напрежение. Но е изключително малко.
Имам схема с 4 операционни усилвателя (високоомни).
Ама...неще.
Е, не съм се отказал де...ще стане някой ден.
Обясни какво точно не ще? Схемата специална ли е или приспособена за случая?Диференциална схема ли е?
Аз работя главно с MSP430 на Texas Instruments. Той като цяло е проектиран точно за измервателна апаратура. Намира се в Б-я на цена около 8 лева - вътре има 2 Кбайта RAM, 60 КБайта flash програмна памет, АЦП 8 канално 12 битово, 6 И/О порта 8 битови = 48 извода с И/О възможности, 8MHz = 125 ns цикъл. Определено пик-а не може да му стъпи на малкия пръст, особено като вътрешна архитектура.
Иначе аз съм учил в ТУ автоматика, спец. биоелинженерство. Там сме работили с пх метри, ония датчици бяха много капризни, искаха калибриране в определени разтвори преди употреба. Предполагам, че твоя е нещо подобно. Иначе тоя каскаден предусилвател е задължителен при подобни датчици с ниско изходно напрежение, при термодвойките се използват също такива.
Проучих нещата с ПХ контролерите и да ти кажа съвсем не са розови. Както си установил основния проблем е с датчиците. Съществуващите такива на пазара не стават за inline-упортеба. За да използваш такъв сензор трябва редовно да го калибрираш в буферни разтвори с ПХ 4, 7, 10. Иначе показанията му деградират с течение на времето. Резултата е ясен. Освен това всички такива сензори искат температурна компенсация, т.е. подобен измервател е винаги комбинация от пх сензор и температурен сензор. Схема за усилвател ще се намери, температурната компенсация може да се направи таблично от микроконтролера. Лошото е, че всичко това ще е строго специфично като за твоя сензор. Също така не знам на какъв период ще трябва да се прекалибрира във въпросните разтвори.
С две думи шанса да си съсипеш аквариума с подобно устройство клони към 99% :-)
добре де а не можем ли да мерим нещо което е в непосредствена зависимост от ПХ-то?(грам нямам идея какво ама повече хора мислат по добре)
Не е съвсем точно по темата но като разрових за Phметри вижте какво открих:
http://www.professionalequipment.com/xq/ASP/pH-Meter/id.6/subid.263/qx/default.htm
(Дано да работи линка)
Някой тук да е чувал за такива цени 40-50$ :?:
Вижте това може да помогне малкоhttp://en.wikipedia.org/wiki/PH_meter
http://www.web-ee.com/Schematics/pH%20Meter/ph.htm
http://www.lce.org/equipment/phmeter/
Идеята не е лоша. Ако си намериш готов комплект ПХ метър със сериен изход, можеш да го включиш към евтин контролер самоделка и ще стане работата. Проблема с калибрацията обаче остава.
Любопитно ми е ти свалял ли си крива на ПХ-то в аквариума си през денонощието? Каква е варианцията на ПХ-то (мин/макс) Интересно е също каква е динамиката, т.е. скоростта, с която се променя. Има ли резки скокове - примерно 1-2 единици за половин час или нещо от сорта?
Ако питаш мен - аз за съжаление нямам Phметър само :oops: искам да имам.
Аз ползвам тест на Зера но ми показва все 8 и затова реших да проверя колко струва електронен
това за пх инверсията и мен много ме интересува, още чичко Махлин пише за изменение от 6.35 до 10.1пх в аквариум в рамките на едно денонощие! аз много пъти съм се канил да го направя , ама имам само лабораторна лента която мери през 0.5 единици.
ноби ми беше казвал че е ставал в 4 сутринта да мери. ентусиаст.
В линковете на abaro имаше уредчета за по $50, което не е фрапираща сума за някой мераклия. Аз на ники му писах - ако намери такъв евтин уред с RS232 изход, ще може да го закачи към самоделка контролер за около 20 лева частите и да си щрака СО2-то с реле и един газаджийски електромагнитен клапан.
Доколото съм чел такива скокове към силно алкално са нормални при аквариуми с добре фотосинтезиращи растения през деня (при силно осветление). Според тия текстове обаче такива стойности се мерят непосредствено до самите растения, където има недостиг на СО2 - скоростта му на дифузия във водата е малка. Поради тази причина в аквариума се формират обеми с големи разлики в ПХ - алкално около силните растения и кисело до неутрално в свободните от растения зони. В този смисъл от значение е къде ще сложиш сензора, къде ще барбутира СО2 накрайника, какъв ще е потока на водата и т.н. Въобще идеята за автоматично регулиране е малко с глинени крака за мен.
Аз не виждам какъв е проблема ако нямаш много риби малко да предозираш СО2-то през деня и да минеш без тия сензори и контролери. Трябва ти само таймер и клапан да спираш бутилката на тъмно.
Цитат на: "dido"
Аз не виждам какъв е проблема ако нямаш много риби малко да предозираш СО2-то през деня и да минеш без тия сензори и контролери. Трябва ти само таймер и клапан да спираш бутилката на тъмно.
аз мисля че нетрябва да се предозира со2 ако нямаш контролер ,за да избегнеш големите разлики на рн през деня и ноща ако използваш електромагнитен клапан.мисля си че точно когато подаваш повечко со2 си заслужава използването на контролер.
ОК, ти доколкото чета използваш подобни уреди. имаш ли наблюдения за хода на ПХ, използваш ли СО2 и съответно някаква система за регулиране на количеството?
Всъщност мисля, че самия въпрос 'Нужно ли е да регулираме пХ в аквариума' е интересен като за нова тема. Ако смятате, че това заслужава дискусия, моля ви потвърдете го за да го пусна във форума...
Dido, ти ме впечатли с тоя DSP.
Как се програмира? Защото аз имам програматор за PIC, ама ...ще трябва да правя друг явно.
Пък и пика не е по евтин.
И как пишеш сорса...на асемблер, на Си...., на бейсик.
То това не е толкова важно за pH -to.
Най-трудното е с елетродите. По принцип има и такива с датчик транзистори, които обаче май струват маса пари.
Схемата, която аз позлвах е следната:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aquariumbg.com%2Ftemp%2Fphmeter2.gif&hash=1fdac6f5afb6886dc8b65e811d9827d7987b8724)
Ето и схема на контролер;
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aquariumbg.com%2Ftemp%2Fhurley-schemat.gif&hash=fd654a649251e04466516f60d21d37d97fe063f9)
MSP-то не е DSP, програмира се с програматор-емулатор на цена 10 лв-самоделка е - вътре има само един буфер 541 и няколко резистора. Може да си дебъгваш приложението в реално време - много е яко. Имам си С компилатор и асемблер на IAR.
Иначе за схемата(втората) - този контролер е аналогов и е далеч по-сложен от аналогичен такъв с микроконтролер от сорта на MSP. Иначе самия предусилвател на датчика (първата схема) мисля че е стандартен, би трябвало да работи. Какъв е проблема при тебе?
За моя аквариум съм направил такъв контролер, базиран на въпросния микроконтролер. Управлява осветлението, има 6 входа за температурни датчици, 2 допълнителни изхода ~220V - единия съм го предвидил за нагревател. Само за управление на ПХ не се сетих, но може да се доработи схемата ако се избере подходящ ПХ датчик. Сложил съм му 2х 16 символен ЛЦД дисплей - показва дати, настройки на лампи, температури, записва температурите през 1 час в ЕЕПРОМ за статистика. Голям гъдел е де :-)
Ами значи ти си направил това, което аз не съм довършил с 16F877.
Как си направил часовника за реално време (програмно ли). И какъв ти е датчика за температура?
За какво са ти толкова входа за температура?
То верно че имаш много аналогови входа, ама :lol:
Аз исползвам 2х20 LCD с backligh. Backlight се включва автоматично като се стъмни :lol: :lol:
Абе ако обединим усилия, може и да направим супер устройство.
Аз (винаги е било така) с електрониката нямам чак толкова проблеми, но като стане дума за кутии и оформление...става страшно.
Брей, вие сте отишли твърде далече. :lol: Лошо няма, то за голям аквариум и "голямо" управление подхожда! :lol: Мисля си, че тъпите западняци не биха се впрегнали като нас в "направи си сам"...
Часовника ми е външен чип RTC на Филипс PCF8583. Сложих му бекъп батерия да не си губи часа без ток. Сложил съм му алгоритъм за daylight saving - март и октомври автоматично си коригира в правилния ден +- 1 час. Темп датчиците са импулсни ШИМ, променлив коеф. на запълване линейно от температурата, от комет ги купувам. 6 са щото имам 6 таймерни capture входа на MSP-то и нямам какво да ги правя в това устройство. Иначе вършат работа - примерно мериш външна на въздуха, вътрешна на въздуха, остават 4 за 4 аквариума :-) Всичките ми аналогови входове са свободни в случая -само за ПХ сонда чакат :-)
Вкарал съм и алгоритъм да смята час на изгрев/залез за текущия ден в зависимост от координатите ти :-) Има опция за вкл/изкл на лампите по стриктен час или по залез/изгрев - примерно даваш включи лампите 1 час и 35 минути след изгрева и ги изключи 3 часа след залеза. Има меню-система за настройка на параметрите, може и по RS232 от PC да се прави.
Подсветката я държа постоянно включена, то за ток тъй или иначе плащам сметката...
Иначе кутията се получи супер, направих я за един ден от пластмасови листове за рекламни табла - режат се с макетно ножче и се лепят с каноконлит, търпят шлайфане и боядисване - в един форум писах за капака на лампите - направил съм го от същия материал. Въобще стана много фирмено на външен вид устройството. Ако искаш след 15 Окт. ще постна снимки.
Въобще както виждаш - изпаднал съм в пълна идиотия по въпроса...:-) :-) :-)
:lol:
Това с външния часовник ми беше предишния контролер - с 8051 и по i2c четях външен ADC и часовника.
Аз сега ползвам за температурен датчик LM35 - изхода е C/mv.
А как си решил въпроса с контактите (силовите) и с клавиатурата?
Аз съм направил клавиатура като на кафеавтоматите - фолийна (е, не е изпъкнала :lol: )
А тоя MSP сега му свалям datasheeta - в понеделник ще питам :lol:
Всъщност на знам дали да мина на твоята система. Определено е по съвременна, ама трябва пак да уча :lol:
Силовите са с триак за левче 16А с оптодрйвер, няма релета - не ги обичам. Тия импулсните термодатчици са по-добри - неподатливи са на шум - позволяват дълга жица до няколко метра към контролера. Освен това са много прецизни - използвам SMT16030M. За клавишите два обикновени бутона от комет - тия фолийните малко са ненадеждни.
За клавиатурата забравих да кажа - два бутона има само, всичко с тях се прави - всеки бутон 'генерира' програмно 'дълго' натискане > 2 сек. или 'късо' натискане < 2 сек. Така си решавам проблемите с големите клавиатури :-) Цялата меню система се обслужва по тоя начин и се работи доста комфортно.
Аз съм с триак и оптрон за температурата и реле за лампите.
Но мисълта ми беше...контактите. Шоко ли са или нещо друго.
Аз купих едни от бриколаж, ама не съм възхитен много.
А за клавиатурата - тя не е фолийна. Отгоре има ламиниран нарисуван бутон, а отдолу е бутонче като тия в мишките.
ами взех си от пулсатор женски букси за PC-захранване за по левче. И входа 220 волта и трите изхода са с такива, кабелите са стандартни захранващи за PC.
Не е лошо решение. Само че трябва да сменяш накрайниците на лампите, нагревателите и т.н
Но пък не е чак толкова де...
А ще ми метнеш ли линк за програматора и емулатора.
Да почна да се боря и аз с това MSP. Намерих няколко примерни кода :lol:
аз имам готова платчица в повече, само без компоненти- монтира се в пластмасов конвертер за PC за сериен порт 9<=>25 пин, продават ги. Бодва се за LPT на PC-то. Ако искаш направо ще ти дам платката, тя не ми трябва.
Ето да видиш как изглежда - една Пловдивска фирма ги продава по целия свят:
http://www.olimex.com/dev/msp-jtag.html
За сравнение оригинала от Ti струва $99 :-)
Иначе код за него имам тонове, занимавам се с това ЦПУ от 1998 насам
Гледам, че я предлагат за 10 долара.
Но може да взема и твоята де - друго си е сам да го направиш :lol:
А ти щом от толкова време се занимаваш...аз няма как да напиша по добре програмата от теб.
Абе трябва да се видим и да решим кое как.
Хайде, до понеделник.
е немога да го подкарам терморегулатора на Митака от тая схема и т,ва е положението :(
(Виж по-долу по темата)
.
дайте малко хелп за NPN съм турнал 2Т3168(25V/100mA) , PNP-то е 2Т3308(25V/100mA) къде бъркам :(
Би ли обяснил точно какво се случва? С мултимер мери ли напреженията тук там? Би трябвало да стават избраните транзистори.
Кажи какъв е проблема? Резистора 20 ома подбра ли го, както ти казах според случая?
малиии много съм неподготвен
Коко - ще седна да премеря къде какво ... и ще напиша подробно
Мите - май там е проблема - сложих 100к тример
Чети бе ;-), и на терморезистора да пише 4,7 килоома. ;-)
И леко с 220 волта, да не се умреш! *NO*
може бе аз съм малко смотан, нищо чудно и да ме гепи тока.
Един мой колега така ремонтира - пуска и започва да чопли... Казва "Абе не ще да работи и това е!". Питам го аз " ами ти премери ли захранвания, едно друго с уреда?" "Абе не съм.." "Ами мери бе човек, то от там се започва.."
И се оказва че едното от захранващите напрежения го няма - ценера изпръхнал и ...
ми навсякъде тече 9,12 волта независимо накъде връткам потенциометъра само при МОС-а е 1,5в и не мъда. 100 пъти гледах да не съм объркал нещо. На диода (червен обикновен) напрежението е пак 9,12 - още не е изгорял :) и НЕ свети !!!
А резисторът без означение между светодиода и оптрона с каква стойност е?
60 ома - смених го със тример 1к - да мога да бъзикам - същото
besom, защо се мъчиш с тази схема. На мен лично схеми с транзистори никога не са ми били присърце. Намери си схема/и с компаратор /операционен усилвател/, лесни са за изпълнение и да оживяване. Не мисля, че като елементи ще бъдат по- скъпи. И доста лесно се пренастройват- например към наличен терморезистор, потенциометър и т.н. За точността им е излишно да коментирам.
е дай некоя де
Това си е стандартен шмигер (тригер на Шмит), няма причина да не работи. Може би резисторът за обратна връзка е много малък (2,2к) и бива да се смени с нещо от сорта на 100-200к.
60 ома са малко, мисля. Но Жоро е прав. В Неомонтана има чудеса за не много пари.
http://hobby.neomontana-bg.com/regulators.htm
уфффф добре утре Неомонтана
http://www.dobrikit.dir.bg/page13.htm
http://www.hobbykit.dir.bg/hobbyb/h1201.htm
http://www.hobbykit.dir.bg/hobbyb/h1201.htm
http://cxem.net/house/1-8.php
http://cxem.net/house/1-95.php
Уф, пуф, това е. :-) На първо четене.
Цитат на: besom - 23.10.2007 00:15
60 ома - смених го със тример 1к - да мога да бъзикам - същото
Не е 60 ома, няколкостотин е, но не е в това проблема. Допуснал си грешка като си сплан-вал схемата! Ако си спомняш оригинала, който ти пратих - на МОС-а диода се захранва отгоре от напрежението и стойноста не е 360ома щом напрежението е 220 волта. Ще трябва да седна да я чертая аз, и най-вече да отворя кутийката за да видя стойностите, точно които съм сложил. Абе я не се занимавайте с тая схема, тя само при мен си работи! *JOKINGLY* И то в 2 еднакви екземпляра на платката. :-D
: 23.10.2007г 10:10ч
Цитат на: Joro Vn - 23.10.2007 02:10
http://cxem.net/house/1-95.php
Супер схемичка! Besom, тая ако не успееш да я подкараш, направо си хвърли поялника човек! :-)
Абе проблема му доколкото разбрах не е във веригата на нулевия детектор, ами въобще не ще да пали светодиода на МОЦ-а. Трябва да осигури 5 милиампера ток през светодиода и някак си се басирам, че не го прави :-)
Първо да провери дали П-транзистора изобщо превключова при промяна на температурата при сензора (затва е сложен оня ЛЕД под колектора - трябва да светва и угася). После да види дали осигурява 5-те милиампера на ЛЕД-а в МОЦ-а.
Дидо - еми да много далеч съм от 5ма и не ПНП не превключва
Мите - Триака не съм го връзвал - немога да светна МОС-а схемата е 1:1 от твойта
Цитат на: besom - 23.10.2007 14:59
Дидо - еми да много далеч съм от 5ма и не ПНП не превключва
Мите - Триака не съм го връзвал - немога да светна МОС-а схемата е 1:1 от твойта
Както виждаш не е 1:1 ;-) :
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg214.imageshack.us%2Fimg214%2F4166%2Ftermozj9.jpg&hash=60d2ef3b62349a103a95cfc1157e908ca5ed009f)
Стойноста 360 ома обаче оределено съм я сбъркал, както вече писах. :-[ Трябва да видя колко е в действителност.
ау да верно - виноват - ще се поправя веднага, къде да пусна картинката. Искаш ли да ти пратя файла и да работиш в него - ако верно си решил да отваряш кутииката.
Прати ми го на лс, ще намеря накакво време в къщи да отворя и да видя до края на седмицата *doskoro*.
Ако не се лъжа стойността на въпросния резистор е 180 ома на 6 краче на МОС-а. А онова 360 ома между гейта и катода ( за триак Анод1 ) ми се вижда малко малко. Зависи от триака де, но с 1 килоом става добре. Така може и да не може да се отпуши ако ползва триак с по-голям ток на отпушване. Или в другия вариант да се отпушва на една полувълна....
Правя нещо не дотам законно, да ме прощава господ и уважаваните от мен издатели. Ама щом е за делото, че голямо дъвкане падна за този оптотриак:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bgphoto.net%2Fphotos%2F7010%2Fo633287709677812500.jpg&hash=78ec360ee9340d6577205ecc6e692930bf633fde)
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bgphoto.net%2Fphotos%2F7010%2Fo633287709791093750.jpg&hash=55c668ca67e0953784a02d8dd0800e8a3d1fa27a)
Надявам се, че помогнах! :-) В бързината забравих да завъртя първата снимка, но така е по-интересно за четете, и запомнящо се. :-P
Добреее, изнудихте ме да отворя кутийката и да видя какво точно съм слагал...
Оправих схемата, ето така точно съм я изпълнил:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg229.imageshack.us%2Fimg229%2F202%2Ftermoaquanp2.gif&hash=55493be5205c34c9ec362d5154ec7d4893668bfd)
Мда и въпросния резистор е точно 360 ома!
ш`ъ почерпа, ш`ъ почерпа
почвама лепя !!!
А схемата пак е сбъркана...
стига бе човек
Ако приемем горната схема за вярна, резисторът от емитера на правия транзистор, трябва да иде към емитера на обратния, а не към колектора му.
Цитат на: NO CARRIER - 29.10.2007 20:42
Ако приемем горната схема за вярна, резисторът от емитера на правия транзистор, трябва да иде към емитера на обратния, а не към колектора му.
Да разбира се, прав си като гледам оригинала на хартия по-горе по темата...Ще я оправя довечера. Мързел братче, що ли не си я начертах наново ами тръгнах да поправям грешна схема :-| .Besom, разбра ли сега защо не ти тръгна схемата - с 2 грешки няма начин ;-)!
да Мите прав си :-[
ето една подобна на твойта
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.postimage.org%2FaV1rsk9J.jpg&hash=c1587b5e479e076b119c1843948b3e085e40c456) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1rsk9J)
При стойност на R7 10к, това реле няма да цъкне никогиш! :-)
ми незнам R7 определя хистерезиса - схемата е от Електроник №5 1990г. Снощи я изрових случайно. Немаше да карам Митака да отваря неговия.
Да, тока ще е милиампер, какво ли ще е това супер реле? Ако консумира толкова малък ток, ще е някаква миниатюрка, която има слаби контакти.
Абе ако си направил по-горната схема, оправи си обратната връзка(грешката де), остави МОС-а без да включваш вторичната страна и пробвай дали бачка, като се ориентираш по светодиода(3мм). Ако бачка включваш триака и си готов(ако го включиш правилно ;-) )
абе творя яко - мога да отворя магазин за части
има и втора употреба ;-)
Тук има схема на доста точен терморегулатор
http://www.constructor.bg/mk/Thermo.htm (http://www.constructor.bg/mk/Thermo.htm)
също има доста проста схема във вестник "Аквариум" брой 1 от 1995 год.
Цитат на: Стамен - 30.10.2007 19:14
Тук има схема на доста точен терморегулатор
...
Колко е точен сега не бих могъл да кажа, но на първо четене имам някои забележки и възражения. Авторът твърди, че колкото по-висока е честотата на генератора на трионообразно напрежение, толкова по-фино е регулирането на температурата. Това изобщо не е така в случая! Да направим някои сметки: при честота на трионообразното напрежение 15 Hz (каквато самият той цитира) регулирането в един период ще покрива 6 или 7 полупериода на мрежовото напрежение или мощността, която се подава към нагревателя, ще се регулира на стъпки от около 14%.
Ако честотата на ГТН е 1 Hz, то стъпката на регулиране ще е 1%.
Кое е фино и кое грубо - преценете сами. На мен работното ми време свършва и ви пожелавам приятна вечер.
мале мале колко схеми има - па`исе е положението освен това тая е огромна :-P и не си заслужава да я лепиш - продава се готова !!!
на схемката на митко трябва да се смени
1 - светодиода да е пред съпротивлението
2 - Триака да се разменят А1 и А2
така схемата заспа.
Ако някой и измисли и безтрансформаторно - ще е супер
Аз пък налепих еи тая , която ми дава контрол на 2 товара със един и същ датчик (мноо яко за скаридки че давали фира на топло казват) много я харесах тая схемка.
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.postimage.org%2FaV1v7ZuA.jpg&hash=e6c9bd047630a27556a22d8e8ba6be67cf379b5b) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1v7ZuA)
Схемката е оживена и в момента работи доработката е смяна на релетата със MOC и поставяне на индикатор за вкл. След голяма борба със тая на Митака и кратка кореспонденция със Коко смених релетата като Диода и МОС - Триака са взети от схемата на Митко. Понеже има малко игра по настройката ще опиша и ще пусна какво как.
Схемата я оправих за пореден път, голям цирк. :-[
Това с анодите е малко условно, най-добре е да се гледат конкретните каталожни данни, иначе означения колкото искаш! Смятай че "топлия" анод е този, който излиза на корпус.
:)))) да отворих даташиита на триака - малко късно но вси пак , и понеже ПНП го няма никъде освет това е MOS и са 2 в едно го смених със 2Т3307 - малко смело от моя страна обаче е пушка. Само незнам къде ще го ползвам *YAHOO*
: 30-10-2007, 21:59:30
ето това налепих
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.postimage.org%2FPqL05yJ.jpg&hash=1295a975c00b0d406db6ad44f011af0abdb33f7b) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqL05yJ)
Цитат на: Lan - 30.10.2007 20:25
Колко е точен сега не бих могъл да кажа, но на първо четене имам някои забележки и възражения. Авторът твърди, че колкото по-висока е честотата на генератора на трионообразно напрежение, толкова по-фино е регулирането на температурата. Това изобщо не е така в случая! Да направим някои сметки: при честота на трионообразното напрежение 15 Hz (каквато самият той цитира) регулирането в един период ще покрива 6 или 7 полупериода на мрежовото напрежение или мощността, която се подава към нагревателя, ще се регулира на стъпки от около 14%.
Ако честотата на ГТН е 1 Hz, то стъпката на регулиране ще е 1%.
Кое е фино и кое грубо - преценете сами. На мен работното ми време свършва и ви пожелавам приятна вечер.
Нещо не са ти таман процентите май че. Виж, че реално управляващия импулс може да ти дойде по-кратък и от един мрежов полупериод и в тоя случай въобще няма да имаш задействане на триака от нулевия детектор. Това особено със сигурност ще се случва в моментите, когато моста е близо до балансираното си състояние.
В случая за мене проблема е друг - "семплирането" на температурата с честота 15 херца си е жива тъпотия - на тоя нагревател ще му се завие свят от превключвания в граничните състояния точно.
Цитат на: besom - 31.10.2007 01:43
:)))) да отворих даташиита на триака - малко късно но вси пак , и понеже ПНП го няма никъде освет това е MOS и са 2 в едно го смених със 2Т3307 - малко смело от моя страна обаче е пушка. Само незнам къде ще го ползвам *YAHOO*
Става всякакъв уни ПНП, стига да не е с критично малко "бета".
Виж, на последния въпрос не мога да ти отговоря, но ще чакаме да видим аквариума, нали това е идеята в крайна сметка. :-)
ми малко ме е срам въпреки че скаридарника е готов и гадинките яко растат.
имам питане - галваничната МОС - Триак може ли да се преработи така че мока да управлява ~12 в. Идеята е понижаващата страна на двойния регулатор да пали вентилаторчето директно от ~12в. ( регулируем стабилизатор 1,2-30В/1А чието входно напрежение е това което захранва платката ~12в от трафче). Така както чета даташиита МОС-а може да управлява от 5-20в без тригер
Цитат на: dido - 31.10.2007 13:14
Нещо не са ти таман процентите май че. Виж, че реално управляващия импулс може да ти дойде по-кратък и от един мрежов полупериод и в тоя случай въобще няма да имаш задействане на триака от нулевия детектор. Това особено със сигурност ще се случва в моментите, когато моста е близо до балансираното си състояние.
...
Не виждам къде е противоречието тук.
А колкото до:
Цитат на: dido - 31.10.2007 13:14...
В случая за мене проблема е друг - "семплирането" на температурата с честота 15 херца си е жива тъпотия - на тоя нагревател ще му се завие свят от превключвания в граничните състояния точно.
защо да е проблем - нагревателят дори ще работи при по-благоприятни за него условия. А идеята е да се поддържа температурата без колебания около някаква средна стойност, т. е. - почти константна. В някои случаи това е важно. Друг е въпросът дали в тези случаи този терморегулатор би се справил както трябва.
А пък съвсем друг въпрос е дали е необходимо такова поддържане в аквариума.
besom, безтрансформаторното не е проблем, но сигурен ли си, че го искаш? Вярно, че тогава галваничното развързване чрез MOC-а става излишно, но пък възниква проблема с галваничното развързване спрямо ползвателя и другата апаратура...
besom, безтрансформаторното не е проблем, но сигурен ли си, че го искаш? Вярно, че тогава галваничното развързване чрез MOC-а става излишно, но пък възниква проблема с галваничното развързване спрямо ползвателя и другата апаратура...
[/quote]
искам го единствено заради по-малките габарити.
Абе зарежи тая работа, вземи си малко трафче иначе Оня ще те изплющи някой ден *MATCHFART*! Не си вкарвай такъв таралеж в гащите заради габарити! *NO*
е в момента е така 220-12 и стабилизатор-сглобен и тестван :))))))))))).
Мите нагревател - 220, канистър 220 - нема гаранция
Lan, не говоря за противоречие, а за тва, че е безмислено схемата да се прави по тоя начин. За честото включване на нагревателя - няколко пъти в секунда на моменти - сещаш се какво вкарва в мрежата това при товар няколкостоти вата ...
Скаридарник
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.postimage.org%2FaV1AmSfS.jpg&hash=0d4c5deb750e17642eae7a964f03cf886f96b04f) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1AmSfS)
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.postimage.org%2FaV1AmZKi.jpg&hash=800dfb5e00b11f50341c148c54247c5656479ed8) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1AmZKi)
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.postimage.org%2FaV1An3JA.jpg&hash=02413c8ac2130efd277a98830695774ff16e7952) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1An3JA)
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.postimage.org%2FaV1An8IS.jpg&hash=d2ba9c8b8796ff8d2936ae99ccb7fb9d5d8a62a3) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1An8IS)
Dido, пропускаш нещо - превключването в нулата щади мрежата откъм електромагнитни смущения, а колкото до честата промяна на товара й това едва ли й пречи, тъй като тя трябва да може (и е проектирана така) да го понесе - иначе щяхме да имаме график кой кога да си включва или изключва лампата (да не говорим за по-сериозните консуматори).
За електронагряване и отопление това всъщност е идеалният начин за регулиране. Говоря от личен опит – преди 17-18 г. го приложих за промишлени цели. Историята е твърде дълга и няма да я разказвам, но накратко ще опиша за какво става дума: елктропещ за термообработка (до 1000˚) с трифазно захранване, всяка линия на което загрява отделна зона и се регулира независимо от другите с цел по-прецизно уеднаквяване на температурното поле в пещта. Става въпрос за 30 kW на линия, което значи ток 80 А. Резултатът беше приказно добър, въпреки че елементната база беше друга и платката далеч по-сложна... и така нататък – мога да говоря по темата надълго и нашироко, но не искам да досаждам повече. Снощи просто исках да кажа, че авторът на статията от ,,Млад конструктор" сякаш не беше съвсем в час и евентуалните му читатели да не му се доверяват прекалено много.
Приятен ден на всички!
Тази схема с трионообразното напрежение не е никак стабилна. Имам я налепена обаче е достатъчно да духнеш само на платката и всичко се разбягва. Правих преди време един терморегулатор и за беда реших да го направя с тази схема... Е кофти е.
ЦитатТази схема с трионообразното напрежение не е никак стабилна. Имам я налепена обаче е достатъчно да духнеш само на платката и всичко се разбягва.
Схеми различни- мнения разни! :-) Аз пък не бих казал, че е кофти. Навремето даже правех разни вариации върху нея, и резултатът беше винаги положителен. Някъде вероятно си сгрешил при монтажа. Лесна е за тестване и замерване. С някой непринципни промени едно от тези изпълнения работи вече 4-5 години.
Може да съм сгрешил. Безгрешни хора няма. Наистина работи, обаче както казах доста нестабилно. Не съм си играл да се задълбавам в схемата наистина. Бях я сложил в малък аквариум с болна рибка, през деня докато бях там всичко беше наред. Отивам на другата сутрин на работа - водата на 16 градуса, рибата трепери от студ :) (беше през зимата) Та затова казвам че схемата е зависима от околната температура. Ако платката се термостабилизира, държи температурата наистина с десета от градуса. Само това не можах да измисля - как да съм независим от околните условия.