Каквото съм изчел досега явно не е достатъчно, ама добре че е Лора да ме поощрява, щото другият мастит акварист Абаро ме сряза като кисела краставица без да се церемони :).
Аквариумът е 120 литра.
Започвам от търсенето на помпа, а по-нататък ще питам за другите нещаааааа:
Въпросът е каква да избера /да речем до 50 лева/ , като се натъкнах на този портал :
http://www.charterhouse-aquatics.co.uk/catalog/water-pumps-c-34.html (http://www.charterhouse-aquatics.co.uk/catalog/water-pumps-c-34.html)
Благодаря предварително за препоръките!!!
Браво на Абаро!
А на въпроса каква момпа ти трябва може да се отговори само с въпрос: Какъв точно канистър искаш да направиш (някаква принципна схема) и за какъв аквариум?
Целият събран до сега опит показва че няма успешен или поне напълно успешен канистър самоделка.
Аз имам последният регистриран опит отпреди една седмица да направя канистър,и то по една причина- трудно се намират канистри за малки аквариуми.
Имам аквариум с около 40 л. вода и на пазара почти няма канистри за този размер.
Опитът ми се оказа неуспешен по много причини- неподходящ съд,неподходящи фитинги,трудно се намират каквито и да е материали за тези неща,трудно се херметизира и лепи,няма подходящи лепила и уплътнения...
Накрая си намерих отличен канистър 350л/ч ,с кофа с обем 2 л. и то за цена 60 лв.
С крановете и пълнежите.
Вярно не е Ейхем а е италиански Сачем,но за тези пари не си заслужава изобщо да се занимаваш с правене .
Както и да е- това е моето мнение и моят опит- ако имаш материали ,желание и умение- пробвай,и непременно снимай защото ако излезе опитът успешен ще е много полезно.
Кирилов, пак ще ти кажа да не се занимаваш с глупости :-P. Ако толкова много ти се иска да имаш канистър - на Raven предложението е добро за парите си.
Няма смисъл да го разубеждавате. Опитах, не успях и накрая го подкрепих в идеята.
http://lis.aqa.ru/filtr.html (http://lis.aqa.ru/filtr.html) Това са вариантите, който му хареса него ще направи.
Проблема е, че нито една от тези помпи, в посочения от Цецо линк, ми се струват неподходящи.
Така, че давайте идеи, линкове пък после ще си блъскаме главите заедно да търсим подходящ съд.
Най-добрия "самоделен канистър" е съмпът, в повечето случаи е по-ефективен и от фабричните канистри.
Беше време, когато нямаше достатъчно и евтини филтри по магазините ни. Тогава имаше някакъв смисъл да се прави. Сега вече не. Май е по-добре китайски, отколкото правен. Най-малкото заради сигурноста на уплътняването. Струва си да се прави само ако се търси специфична форма и размери.
*offtopic Raven ще ме насочиш ли към вносителя на Маратон? *offtopic
Цитат на: Иво Катрафилов - 23.04.2009 11:21
*offtopic Raven ще ме насочиш ли към вносителя на Маратон? *offtopic
Ако някой се интересува от Сачем - пишете ми лс.
Купувам го от борса на едро ,а от там не държат на публичност- имат си своя търговска политика.
Такааааааа..........
Явно сме още на фазата на разубеждаването и убеждаването. И все пак благодаря на всички - това все пак покзва загриженост.
Но...! Понеже съм си трошил главата :duvar: не малко пъти и е станало нещо като хронично, ама много пъти е с успешно приключване де, та затова имам намерение да се придържам към "основната линия на Партията" - "Напред и все напред!!!"
Та питането ми беше за помпите, но нека да използвам и случая да питам и за съда: Намислил съм да намеря плексигласова-прозрачна тръба 200 мм. /на този етап не ми е ясно колко да е дълга/, която да е основното тяло.
Е... на прав път ли съм или ..........?
Тръбата е добър съд но трябва отдолу да се затвори херметично а отгоре да е капак ,също херметичен но лесен за отваряна за почистване.
Херметизацията е много важна не защото ще тече а защото ще смуче въздух.
Дори и малко да смукне въздух помпата ще забие и почва да върти на сухо защото тя е в най високата точка.
Капакът отгоре трябва да затваря плътно ,с щипки или нещо подобно и да има хубаво плътно прилягащо уплътнение.
Точно това говорехме и с Лора.
Ако открия плексигласова тръба, затапването отдолу ще го направя също с плексигласово парче, залепено с разтворен в ацетон плексиглас, което смятам ще е "бетон", а капака ще го мъдрим - или ще е на накакъв винт с капак с гумено уплътнение, или ще се поровя за някакви щипки, които ще писпособя, така че да прилепва плътно.
А за обезвъздушаване клапан все ще се намери, който да го "пльосна" във възможно най-високата точка.
С винт не е най удобният вариант защото трудно ще напаснеш входовете на тръбите отвън навътре при самото затваряне- представи си го и ще ме разбереш :-D
За това на фабричните канистри капаците са с нахлузване и щипки а не с винт.
Виждам, че не се отказваш, за лепенето прегледай това филмче How to glue Acrylic (http://www.youtube.com/watch?v=hT6Ow_cBTps#lq-lq2-hq), лепи се с хлороформ (има го във Валерус). Закрепването мисля, че е най-трудната част, моята самоделка беше с капак, който се навиваше, нито веднъж не беше протекъл за няколко месеца работа, само като идея за друг вариант- затварянето при тенджерите под налягане.
То това всъщност е основния проблем - хем да е добре уплътнен, хем да се отваря лесно за почистване. Щото ако трябва да се правиш на шебек всеки път като го чистиш, не е работа... *dontknow*
Както си решил да използваш 200 мм. прозрачна тръба има опасност да ти излезе по скъп и от фирмените. Препоръчвам ти да използваш обикновенни канализационни тръби и не отиваи на диаметър по голям от 160 мм. защото се получават зони в които не циркулира вода. Помпа можеш да използваш каквато и да е но е по добре да бъде с по голяма производителност, аз сложих 900 литра на час но съжелявам че не взех 1200 разликата в цената беше 3-4 лева. Тръбите се уплътняват много лесно като стигнеш до там ще споделя моя опит. Самоделката в къщи работи повече от две години и проблемите ми са само при първоначалното обезвъздушаване.
Цитат на: bengan - 23.04.2009 22:25
Както си решил да използваш 200 мм. прозрачна тръба има опасност да ти излезе по скъп и от фирмените. Препоръчвам ти да използваш обикновенни канализационни тръби и не отиваи на диаметър по голям от 160 мм. защото се получават зони в които не циркулира вода. Помпа можеш да използваш каквато и да е но е по добре да бъде с по голяма производителност, аз сложих 900 литра на час но съжелявам че не взех 1200 разликата в цената беше 3-4 лева. Тръбите се уплътняват много лесно като стигнеш до там ще споделя моя опит. Самоделката в къщи работи повече от две години и проблемите ми са само при първоначалното обезвъздушаване.
*DRINK*
Eто я и бялата лястовица на моята тема...........
Бях сигурен, че сред масата оптимисти ще се появи и един добронамерен оптимист /и той вероятно е бил обявен за социалист - утопист, ама ето/, който ще ме подкрепя в превземането на Еверест.
Ей, да не се обидят останалите, просто се шегувам прагматично.
Пак казвам благодаря на всички, че ми обръщате внимание.
Градивната критика винаги е полезна, та дори и да е другарска!!!
Цитат на: iek - 23.04.2009 15:54
... само като идея за друг вариант- затварянето при тенджерите под налягане.
И като стана въпрос за тенжери ... може да се поумува малко около тях.
Мога да лиша жена ми от една турска алпака - 12 литра с много хитро затваряне.
Май не беше и много скъпа м/у 20-30 лв. *CRAZY*
*DRINK*
А какво ще кажете за затваряне с крилчати гайки, разположени на 6 /примерно/ места по обръча?
Всъщност трябва да призная че в моята самоделка има само керамика т. е. от самото начало е проектирана за супер рядко отваряне. На шестия месец я отворих за промиване на керамиката но тогава видях че тя въобще не беше задръстена тогава я затворих отново и вече около година и половина не съм отварял тръбата в която има само три литра обикновена керамика (мисля че беше по 7лв. литъра) и една помпа на ферпласт BluPower 900 l/h. Предфилтъра ( обикновена по ситна гъба от валяк за боядисване) ми е извън "канистъра" и лесно се почиства. Когато осетя че биофилтрацията не работи или пък помпата откаже, или текне отнякъде, чак тогава смятам да го разглобявам. Затварянето на тръбата е по възможно наи елементарния начин -отдоло 160 мм. тръба е нагрята и в нея е вкарана и залепена 160 мм. тапа. От горе ползвам оригиналното проширение в което има уплътнение и също има вкарана тапа, за да не избута налягането тапата на горе съм я законтрил с три неръждаеми видии и това е всичко. Когато реша да отварям развивам видиите и вадя тапата, естествено знам че след 4-5 развивания от видиите ще протече но както ви писах за над две години съм го отварял само веднъж. Без помпата и керамиката цялата дъндания струва около 25 лева ( 1м. тръба, две тапи, два щуцера за маркучите и 1 щуцер за кабела на помпата). Полвам самоделката за почти 400 литров растителен аквариум и смятам че се справя много добре.
Цитат на: dok70 - 24.04.2009 12:45
И като стана въпрос за тенжери ... може да се поумува малко около тях.
Мога да лиша жена ми от една турска алпака - 12 литра с много хитро затваряне.
Май не беше и много скъпа м/у 20-30 лв. *CRAZY*
*DRINK*
Най подходящата форма за канистър е тесен и дълъг цилиндър,за да има най оптимална циркулация на водата по целият вътрешен обем и да не остават мъртви зони.
Освен това не знам как е херметизацията на тенджерата,това е много важен момент.
Един приятел който пише рядко тук в форума си направи канистър от канта за пост микс апарат за Кока Кола.
Това са 22 л. алпака съдове с подходяща форма и херметично затваряне,трудно се намират вече защото пост микс апаратите вече не се ползват толкова често,но системата която той си направи е много добра.
Получава се много як канистър за големи аквариуми- самата канта е височка и си иска място,освен това обема и е такъв че предполага по рядко отваряне за презапускане.
Тоест система за минимум 5-600л. аквариум.
Един грамотно проектиран филтър от подобен тип би трябвало да има някакво близко отношение между дължина и диаметър. Тесен и висок корпус се изпълнява при опростени системи, където не се очаква отлагане или филтрация на твърди фази. Такива корпуси може да имат йонообменни филтри, абсорбатори и др. Тесен корпус може да се проектира и при механични филтри, на които филтърния елемент работи предимно с откритата си площ- например хартиен или подобен на него. При аквариумните филтри обикновено се прави и механична филтрация, и с цел да се удължи експлотационния му период, тази филтрация е замислена и в обема на филтърние елемент /пълнеж/. Има разни диаграми как работи такава филтрация, но общо взето тя е максимална при повърхността, в дълбочина постепенно губи ефективност. За това се търси начин да се увеличи площта, която първа поема "удара". Най- лесно това става с увеличаване на диаметъра, до разумни граници. То този начин се увеличава и напречното сечение, което води до по- ниска скорост на протичане на флуида при един и същ дебит. По- ниска скорост означава и по- малки загуби на енергия- това пък е използване на помпа с по- ниски параметри като дебит и налягане; или по- голям дебит за единица време. Относно избягването на мъртви зони, се правят различни конструктивни изпълнения на разпределители вътре в корпуса, с цел уеднаквяване на скоростта на флуида през цялата площ на напречното сечение на филтърния елемент /пълнеж/. Пример в това отношение може да бъдат корпусите на пясъчните филтри или филтри с друг тип твърд пълнеж.