• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Отговори на често срещани въпроси отностно наторяването на аквариумните растения

Започната от svetlio3390, 16.10.2013 15:03

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

svetlio3390

Публикуваме тази тема, за да отговорим на често задавани въпроси по отношението на торенето на аквариумните растения.
Хубаво е преди това да прочетете и тази тема за сведение:
http://aquariumbg.com/forum/eksima-dekorativni-ribki-i-rasteniya/kakvi-rasteniya-da-otglejdame-v-nashiya-akvarium/


Въпрос : С какъв тор да наторявам аквариума си?
Отговор :
Универсалните торове за аквариумни растения имат почти еднакъв състав и няма голямо значение с какво торите аквариума си стига да е доказано, че е качествен тор за аквариумни растения като (Ferropol на JBL, Aquacare Tropica, Aquaformula Standard, и др.) Важно е да се уцелят оптималните дози за конкретния аквариум и да се подменя редовно част от водата. Всички универсални торове съдържат калий, магнезий, желязо и микроелементи в определени пропорции, които са отдавна известни и разлики почти няма. Избора зависи от субективни фактори и преди всичко от цената. Това че един аквариум върви добре с един универсален тор, а с друг върви по - зле обикновено се дължи от неправилно дозиране или на факта че при течните торове е възможно да се получи окисляване, при неправилно съхранение
Въпреки че обикновенно съставките на торовете са едни и същи концетрациите им са различни. Фабричната концентрация на отделните микро и макро елементи е различна например в AquaCare на Тропика е около доста по - висока от Easylife Pro fito, но пропорциите са същите. Това също е причина за различни резултати. Препоръчително е поне в началото да се започва с минимални дози 1/2 до 1/3 от препоръчани от производителя и постепенно да се увеличават. Добре е да се контролира желязото с тест за желязо около 0.1mg  на литър 3-5 дена след торене, всичко това се отнася за нормални аквариуми, в които живеят нормално количество риби.

Въпрос: Имам аквариум с Co2, 0,5w/l, средно заселен с бързо растящи и ехинодоруси. Първите два месеца вървеше отлично, торя ежеседмично с 2гр на литър Акваформула стандарт, контролирам с Fe test 0.1mg/l след торенето, подменям 1/10 от водата на 2 седмици.
Отговор:
Това е изключително често оплакване особено при по - големи аквариуми, където смяната на вода е трудоемко.
Какво се случва? - отначало всичко е идеално. Има NO3, PO4 (от рибите) внасяме K,Mg,Fe, и микро елементи с Акваформула стандарт или друг стандартен тор. Желязото и микроелементите се усвояват или падат в утайка в рамките на 1 седмица. Остават обаче почти непроменени нивата на K, Mg. При следващо добавяне на тор тези нива се покачват и след време се натрупват до нежелани стойности. За да не става това е нужно да се подменя 1/5 до 1/3 от водата преди всяко внасяне на тор - най - добре ежеседмично. Ако е невъзможна или нежелата такава седмична смяна на водата, се подхранва само с желязо и микроелементи - например (Ferropol 24 на JBL) или други подобни, които не съдържат K, Mg.

Въпрос: Имам бърз аквариум с Co2, 1,2w/l, големи количества бързо растящи, малко риби, торя с 5 гр Акваформула седмично, имам бърз растеж, но голи растения без листа и подменям 1/3 вода седмично, не контролирам с тестове.
Отговор: Липсват NO3 и PO4, дори при нормално количество риби, толкова бърз аквариум има нужда от допълнително внасяне на нитрати и фосфати. Задължително се контролира с тестове.
Препоръчителни нива : NO3 - 10-20mg/l, PO4 - 0.5-1mg/l, Fe 0.1-0.3mg/l, нитрати внасяме под формата на KNO3(калиев нитрат), а фосфати с KH2PO4 (Калиев хидроген-фосфат).

Въпрос: Имам стандартен аквариум без Co2, 0.3w/l, нормално количество риби, малко до средно залесен, внасям акваформула 1гр на 100л седмично, след подмяна на 1/4 от водата. Някои растения са добре, но други се сгърчват и деградират.
Отговор:
При толкова слабо осветление и липса на Co2 метаболизма на растенията е доста бавен, възможно е някои по - капризни растения да се натравят от някоя от съставките на торовете (Cu, B, Zn) намаляване на торенето 0.5 гр на 100л седмично, обикновено води до подобрение.

Въпрос: Имам аквариум с дискуси, 30градуса, 0.7w/l, без Co2. Торя с 1 гр Акваформула стандарт на 100 литра. Нимфеите и 2 ехинодоруса вървят добре, но бързо растящите деградират.
Отговор :
Четирите фактора важни за растенията са : светлина, температура, Co2, торове (макро и микро елементи). Ако само един от тях е недостатъчен той става лимитиращ. Тези фактори трябва да са на приблизително еднакви нива. Например:
Светлина 0.4w/l; температура 24; Co2 - 5-10mg/l (само от рибите); торове (0.5гр на 100л) Акваформула стандарт
ИЛИ
Светлина 1w/l; температура 30 градуса, Co2 - 30-50mg/l (Co2 система); тор 2гр/л Акваформула стандарт.
Красив гъстозалесен аквариум с дискуси може да имаме само с достатъчно светлина, Co2 система и торим адекватно.

Въпрос : Предстои ми пускане на нов растителен аквариум. Да слагам ли хранителна подложка под пясъка или да сложа чист промит пясък и да торя с разтворими торове.
Отговор:
Трябва да знаем какви процеси протичат в дъното на аквариума, основно нитрификацията:
Под влияние на нитрифициращите бактерии, органиката (екскременти, стари листа, остатъци храна от риби) се преобразува в азотни съединения, които са основна храна за растенията. Възможни са и други процеси - например разтваряне на желязо и микроелементи от хуминови и други киселини, което да ги направи разтворими за растенията, но на това не трябва да разчитаме сериозно. K, Mg също не е нужно да очакваме от дъното, т.е какво ни трябва: чист промит кварцов(силикатен) пясък 2-4мм, в които да се чустват добре нашите бактерии, достатъчно количество риби, които да осигуряват достатъчно храна за бактериите и разтворими торове за K, Mg, Fe и микроелементи.
Трябва да внасяме качествени бактерии, както при зареждане на аквариума така и в следващите 1-2 месеца при подмяна на водата, а при нужда и след това. Не всички известни фирми предлагат качествени щамове, но може да се експирементира с тиня от дъното на добре работещ стар аквариум. Храната за рибките също е много важна - трябва напълно да бъде изяждана за да не затлачва дъното (да не остава никога неизядена храна). Още по - добри резултати се подстигат с слабо до 30w/m2 отопление под дъното на аквариума. Така се постига много добра циркулация на вода през дъното и предотвратява анаеробно загниване. След третия месец, започваме леко да сифонираме при смяна на водата, за осигуряване на аеробни условия за бактериите. Всичко това се отнася за стандартен растителен аквариум с бързо растящи и ехинодоруси. Ако отглеждате например криптокорини ( те се хранят до 90 % с корените) и други подобни растения е оправдано да обогатите дъното, но трябва да се купуват само доказани, на добри фирми подложки, както и бавно разтворими хапчета за дъно с микроелементи. Това важи и когато се правят аквариуми за изложби, снимки и др., които се предполага, че до 2-3 месеца ще бъдат развалени. Ако ще гледате растения без риби, подложка е задължителна, но средно на 1година трябва да си сменяте подложката и да презареждате аквариума.

Въпрос: Възможно ли е да се увеличат водораслите като започна торене с Акваформула стандарт.
Отговор
: сам по себе си никой разтворим тор не провокира водораслите, напротив - като подхранваме растенията, подтискаме нисшите водорасли, здравите добре растящи висши растения продуцират вещества наречени фитонциди, които възпрепятстват развитието на водорасли. Ако обаче преторим и растенията не могат да усвоят торовете водораслите спокойно могат да се изхранват с тях, те на практика ядат всичко. Затова трябва да се тори внимателно и да не се допуска излишъци от торове. За да имаме чист аквариум, трябва да го залесим с голямо количество бързорастящи растения и да спазваме адекватното съотношение на светлина, Co2, температура и хранителни вещества. Всеки излишък и особено недостиг на един от тези фактори, провокира развитието на водорасли.

Въпрос: Как да дозирам торенето без тест за желязо, имам Co2 и 0.6w/l?
Отговор:
Ако бързорастящите растения са с бледи, светли връхчета - увеличете дозата. Особено добър индикатор е лимнофила акватика. Ако някои червени растения (Амания Грацилис, Ротала Макрандра, Алтернатера лилацина) се сгърчват, смачкват и деформират - намалете дозата. Все пак си купете тест - не е скъпо.

Въпрос: Доскоро торях с тор на JBL (Ferropol) и ми вървяха добре някои от растенията, а други по - слабо, сега торя с Акваформула стандарт и ми тръгнаха някои от по зле растящите, а други, които вървяха добре сега вървят по слабо. Това нормално ли е?
Отговор:
Напълно нормално, най - вероятно концентрацията на желязо и микроелементи сега е по - голяма, поради това, че дозировката не е адекватна на това, което сте внасяли с Ferropol. Някои растения имат нужда от по - високи, а други от по - ниски дози Fe, микро и макро елементи.
В аквариумите отглеждаме десетки растения от различни краища на света. Всеки природен биотоп е различен и дава на растенията определени хранителни вещества, затова е добре да ограничим растенията до 10-15 вида максимално в един аквариум. Растенията да са със сходни изисквания и опитно да определим какво количество тор да използваме. Това може да отнеме известно време.
Ако сме силно провокирани да гледаме много видове растения ще ни трябват няколко аквариума с различни комбинации растения, различно торене, осветление, Co2 и др.

Въпрос: Имам аквариум с 0.8w/l осветление, Co2, достатъчно риби и много растения, торя с Акваформула стандарт 2.5гр на 100л. Растенията вървяха чудесно, докато не включих бактерицидна UV лампа, за да излекувам заболяване по рибките. Тя работи около месец и половина и някои растения са доста зле, възможно ли е да е от UV лампата или да търся друга причина.
Отговор:
Причината е UV лампата. UV лъчите разграждат хелатите на микроелементите и желязото, те се окисляват и падат в утайка. Ако няма как да се изключи UV лампата се минава на ежедневно торене с подходящите за тази цел торове - например Ferropol 24. Дозата се определя опитно, тъй като контрола с Fе тест е невъзможен. Ако е възможно UV лампата да се пуска само нощно време през часовник, а сутрин да се слагат  микроелементи.

Въпрос: Имам аквариум 0.7w/l, Co2, торях с AquaCare на "Tropica", но ми излиза скъпо, тъй като аквариума ми е 800литра, може ли да използвам тензо коктейл, вместо AquaCare.
Отговор :
Възможно е, но тензо коктейла са само микроелементи, освен тях трябва да добавяте K, Mg, Fe. Можете да слагате калиев сулфат, магнезиев сулфат, а желязо трябва да си приготвите от железен сулфат и лимонена или аскорбинова киселина (Vit C) като прочетете някъде как точно се прави. Mоже да използвате и железен глюконат, но той също е скъп. При внасяне на тензо коктейл, трябва да се внимава много за натравяне на растенията с манган,бор, мед и цинк, които се съдържат в големи количества в препарата. Експериментирането със самоделни торове може да доведе до големи загуби на растения, които надвишават парите, които ще дадете за балансиран тор, но ако сте опитен гледач на растения не пречи да експериментирате.

Въпрос: Купих си Акваформула Стандарт, но след няколко седмици се втвърди и стана на буца. Губи ли си свойствата.
Отговор:
За съжаление единственият сериозен недостатък на този тор е точно това.
Той е силно хигроскопичен и каквито и мерки да се вземат, както при пакетажа така и при съхранението, не може да се избегне този ефект. Това обаче не трябва да ви притеснява. Торът по никакъв начин не губи свойствата си, просто трябва да го натрошите и през няколко месеца да повтаряте процедурата. Преди и след всяка употреба го разклащайте добре и разбира се дръжте го на възможно най - сухо.

Въпрос: Имам малък аквариум 15литра и ми е много трудно да дозирам Акваформула стандарт - какво да правя?
Отговор:
Разтворете една мерителна лъжичка 2 грама ( по малката) в 250мл вода.
От този разтвор слагайте по 10  - до 30 мл седмично, зависи от това колко ви е бърз аквариума и дали има Co2.

Ако имате някакви подобни въпроси, задайте ги като те трябва да бъдат достатъчно обобщаващи, а не от типа, (вървеше ми едно растение сега не върви, какво да правя?) защото нали все пак не сме ясновидци.