Българска Аквариумна Енциклопедия

АКВАРИУМИ И ОБОРУДВАНЕ => Акваскейпинг => Темата е започната от: kraltchev - 27.07.2005 05:26

Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: kraltchev - 27.07.2005 05:26
Тук ще започна тази тема само с малко информация защото доста писане има.  Говорих днес надълго и на широко с пича дето го е направил и смятам че информацията ще е интересна за всички който се опитват да разберат как японците правят такива аквариуми.

Размер: 90x38x40 см.
Субстрат: ADA PowerSand, ADA AquaSoil (Amazonia)
Смяна на водата: 1 път седмично (1 път на две седмици понякога, от мързел.)
Осветление: 4 39-ватови T5  флуоресцентни.  В момента на около 45 см. от повърхността на водата. (утре ще обясня по-точно)
Торове: ADA Step 1 и 2, ADA Green Brighty Lights, наситен разтвор на K2SO4, Seachem Equilibrium, ADA ECA, ADA Python Git, ADA Green Gain.
(утре ще обясня за всеки един)
Време за развитие: 3 месеца

Ок, ето прогресията.

Общо:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwebfiles.uci.edu%2Falgomez%2F40gjournal%2FSoCal%2520Creations.jpg&hash=6bfe727402a6b4bde46d0d94d4c539c470ffec68)

Април 01, 2005, няколко часа след напълване:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwebfiles.uci.edu%2Falgomez%2F40gjournal%2F040105%2520day1.jpg&hash=d62c7ddeaf6cec7e221c1a96aad34c7d139e3a20)

Април 07, 2005:
(https://webfiles.uci.edu/algomez/40gjournal/040705%20day7.jpg)

Юни 07, 2005:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwebfiles.uci.edu%2Falgomez%2F40gjournal%2F060705.jpg&hash=563af4eaba47c143152433343570f62b1a537b21)

Юли 08, 2005:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwebfiles.uci.edu%2Falgomez%2F40gjournal%2F070805.jpg&hash=2c4ad08a2feae282ac4dd102b2d90caf2595e2b9)

Юли 14, 2005:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwebfiles.uci.edu%2Falgomez%2F40gjournal%2F071405.jpg&hash=cac0dc77ed2a01814063b32d6b06c5efd6963601)

Утре ще пиша повече.

--Николай
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: NO CARRIER - 27.07.2005 10:27
Ники, малко ламерски въпроси:
1.Как се почиства това чудо след като виждам, че и рибки има вътре?
2.Какво е това растение дето покрива грунда?
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: Longanlon - 27.07.2005 10:30
един малко ламерски отговор: не се почиства, няма рибки вътре - те се пускат само за снимките и после се махат. растението мисля е глосостигма, но от това разстояние не мога да съм сигурен.
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: zmeq - 27.07.2005 11:04
Това че има риби не означава задължително, че трявба да се почиства грунда (според мен де).
 Моят аквариум специално е пълен с разни растения и просто няма как (иначе е около 65 литра). Има си и към 30 риби и си преживяват вече 6 месеца само със 30 % смяна на водата на седмица. Гледам да храна да не стига до дъното и така. Храна втора ръка стига ама няма как вече :)
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: NO CARRIER - 27.07.2005 11:15
Да де, за акитата идеше реч.  :roll:
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: 77 - 27.07.2005 12:35
няма проблеми грунда да не се почиства  :D преди да презапусна аквариума една година не бях чистил дъното (400 литра- към 60-70 рибки) ,а мисля че може и още време да изкара :lol: не съм имал проблеми с параметрите на водата ,даже слагах нитрати допълнително :wink: условието е само да има доста растения в аквариума :lol:
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: abaro - 27.07.2005 12:37
Честито на 77 пост №1000  :bravo
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: kraltchev - 27.07.2005 13:01
За поддръжката, ето какво ми каза той:

"Николай:
Тони, след опита с този аквариум имаш ли повече усещане как Оливер Нот може да инсталира аквариум и да го поддържа идеално чист с много малко усилия?
Мислиш ли че всички тези японски химикали позволяват лесно развитие и минимална поддръжка?

Тони:
Абсолютно.  Както споменах - единствения ми проблем беше в самото начало когато прекалено рано добавих Green Brighty Ligths.  Никога не сам проверявал параметрите на водата и резултатите са отлични."

Растението е Hemianthus callitrichoides  (снимка (http://images.google.com/images?svnum=10&hl=en&q=Hemianthus+callitrichoides&spell=1)), а за чистенето е истина че ако има баланс няма нужда от яко чистене на грунта.  "Баланса" е мъгливо понятие, но мисля че всички ще се съгласим че аквариума може да държи доста мръсотия без развитие на водорасли ако "нещо" в него е наред.  Това "нещо" може би е количеството бактерий, или тяхната активност, а може би е резултат от здравето на растенията (алелопатия) и такива.

Както виждаме от описанието на торовете огромна част от японските химикали са разни витамини, аминокиселини, хормони и още кой знае какво.  Тони пише че това е аквариум с изключително лесна поддръжка, особено след като е заменил червената ротала с тоя тънколистния Микрозориум.

--Николай
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: kraltchev - 27.07.2005 13:28
Осветление:
12 часа на ден.  Поради конструкцията на осветлението лампите могат да се вдигат или свалят нагоре-надолу.  Също така може и да се използват само 2 от 4-те крушки.  Така интензитета и разпределението на светлината могат лесно да се регулират според желанието или нуждата.  На снимката от 14 юли разстоянието на лампите от водата е 45 см.

При появата на малко зелени прахообразни водорасли в началото на развитието на аквариума (в резултат на преторяване с Green Brighty Lights който съдържа Азот и Фосфор) е дигнал лампите по-нависоко и е използвал само две от 4-те.

Торене:
5-7 пъти на седмица с Green Brighty Lights, Step 1 или 2, К2SО4 (7мЛ от всеки)
При смяна на водата - ECA (60 капки), Pyton Git (30) Green Gain (15).

Пропускане на торенето:
"Тони:
Не знам дали ако бях пропуснал някои от японските торове щях да имам проблеми или не.  Знам само че всичко взето заедно работи добре.  Не посмях да рискувам да не използвам един или два от японските торове.  Ако има нещо което бих пропуснал обаче това ще е Pyton Git. Също така бих използвал Греен Гаин само когато подрязвам растенията.  Мога да кажа че всъщност съм пропуснал един от японските торове когато замених Brighty К (концентриран разтвор на Калий без нищо друго в него доколкото знаем) с мой собствен разтвор на Калий"

Тестове:
"Тони:
Не съм тествал за нищо в тоя аквариум освен рН. Помпя СО2 и рН е 6.3"

Водорасли:
"Тони"
Този аквариум имаше само два лесни за премахване проблеми с водораслите.  Отначало поради глупост добавих прекалено много Green Brighty Lights (Азот и Фосфор), а трябваше да използвам 1/2 до 1/4 Степ 1 и изобщо не Азот и Фосфор.  Резултата от това и от силната светлина беше множество зелени прахообразни водорасли.
Също така имах малко точкови зелени водорасли.  В момента това не е особен проблем, те са нормално количество."

Здраве на растенията:
"Николай:
Намираш ли че с японските торове и субстрати растенията са особено здрави и зелени?
Тони:
Не повече от растенията в другите ми акварими които не използват нищо японско.  Може би това впечатление идва от комбинацията с фона, крушките и липсата на друг цвят освен зеления.
Мога да постигна същите резултати със домашно приготвени торове но японските торове ти разрешават да не смяташ прекалено много.  Просто е по-лесно да уцелиш точно какво е правилно."

--Николай
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: kraltchev - 27.07.2005 13:56
Тук давам описание на повечето от японските торове така както стига до нас в резултат на тъпия оригинален превод.  Както се вижда важната информация е по-скоро скрита, но дава някаква идея за използването на вещества различни от обикновените макро- и микро- елементи които ние си знаем.

Green Brighty Step 1:
Балансирана комбинация от микроелементи жизненоважни в началната фаза, които стимулират развитието на нови корени и връхчета. Няма Азот, Фосфор или Калий тъй като в тази начална фаза те могат да предизвикат появата на водорасли поради ниските нужди на растенията.

Green Brighty Step 2:
Три месеца след стартирането на аквариума корените и листата на растенията са се установили и растат нормално.  Желязото и микроелементите са особено важни в този период.  Липсата на желязо води до побледняване на връхчетата и по-старите листа.  Green Brighty Step 2 е богат на желязо.  Използва се от края на 3-ия до 12-ия месец."

Green Brighty Special Lights:
В аквариуми с много светлолюбиви растения като Глоссостигма или Ричия нуждата от Азот и Фосфор е много голяма.  Тези вещества са резултат от отпадни продукти от растения и риби но се усвояват мого бързо и често са в недостиг.  Green Brighty Special Lights съдържа Азот, Фосфор, Калий и микроелементи.

"Тони:
Почнах да слагам Греен Бригхты Специал Лигхтс от първия ден на сега както виждам е трябвало да почна 2-3 седмици по-късно поради появата на прахообразни зелени водорасли."

ECA:
Загубата на цвета на растенията е обикновен проблем в аквариума.  В повечето случай се дължи на липсата на желязо.  ECA е богат на желязо в специална форма която не му разрешава да реагира лесно с други иони.  Също така съдържа различни органични киселини."

Python-Git:
Водните растения отделят фитонциди които ги предпазват от болести и вредни организми.  Този тор съдържа естествен екстракт от фитнонциди и други дезинфекциращи вещества които помагат на възстановяването на растенията.  Не съдържа никакви други химически вещества.

Green Gain:
Стеблените растения трябва често да се подрязват.  Това ги стресира и понякога ограничава развитието им.  Този тор съдържа активни съставки (микроелементи, минерали, аминокиселини).  Сред различните растителни хормони е и цитокинин който намалява стреса и подсилва естествените съпротивителни способности на растенита.

--Николай
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: kraltchev - 27.07.2005 14:07
Малко като майтап - от това което виждаме в ограниченото описание на японските торове можем да кажем че така както ние правим аквариумите е като да тренираме с тежести натурално, без специални вещества:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.classicbodybuilders.com%2Fbodybuilder%2Fjoeabbenda3.jpg&hash=2515bc6865effb92ef6cca16aaeb9eef0514c772)

А така както японците го правят е друга, напомпена с какво ли не работа:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fperso.wanadoo.fr%2Ftopmuscu%2Fimages%2Fronnie%2520face%2520top.jpg&hash=81e7658883d20d49c5f5a477a7b399dc862ffa58)

(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bodybuildinglive.com%2Fcompetitions%2F2004_canadian_championships%2Fdiana_dennis.jpg&hash=e8287ea039fff80cb192571be3261773bcc158da)

Но както е да е - рано или късно ако имаме възможност бихме пробвали японските магии...  След около 3 седмици ще почвам нов аквариум и щте слоя японскиа субстрат, но нямам никакви течни японски торове.  Ще покажа снимки на прогреса.

--Николай
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: miTko - 27.07.2005 14:35
Ако имаш инфо субстрата какво представлява в общи линии, как го правят, има ли много органика, глина...Абе каквото знаеш...Говоря за хранителен субстрат, нали за това става дума?
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: NO CARRIER - 27.07.2005 15:55
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.urod.ru%2Ffiles%2Fcid_005601c591e9.jpg&hash=e08de548a556e3b494c64579fb69fb91786c170a) Стига да не стане като това да те бие на лягане и на ставане, пак добре ще е. :)
Мерси за инфото.
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: Longanlon - 27.07.2005 23:15
мдам, забелязвам типичната склонност към опростяване на нещата и у братята акваристи отвъд океана - ми да, много по-лесно е да се водиш по рецептата 'тоя ден толкова капки от това, утре от онова' без да имаш хабер какви са тия неща и какво става в аквариума ти, и нищо лошо до момента, в който всичко се преебе и ти не знаеш защо (говоря не за специалиста, с който Ники е говорил, а за 'обикновения' акварист).

личното ми впечатление от материала:

- всички тия торове можем да си ги направим и сами, като изключим оня с фитонцидите.

- точно такъв съм си мислил дали не може да се направи още щом разбрах за алелопатията при растенията. според мен ще е повече от полезен.

- растителните хормони навлизат. докъде ще ни докара това не знам.

- това, което аз лично смятам за най-любопитна и полезна информация е с какво точно се тори през различните етапи от развитието на аквариума. дайте да го уточним това.
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: kraltchev - 28.07.2005 16:40
Митко,

За субстратите писах вече малко, ето го пак:

"...Калпака покриващ хранителния грунд има качества подобни на активен въглен. Той абсорбира хранителни и други вещества от долния, хранителния, субстрат. Тази му способност е много силна - калпака намалява твърдостта на водата и понижава рН (об. до GH=1-2 и pH=6.4-6.5). Не знам каква е нормалната твърдост на японската вода но изглежда че не е особено много. При всички случай твърдостта и рН се задърят на тези нива поне 1 година. Такъв абсорбиращ калпак не разрешава на хранителните вещества под него да попаднат във водата но има и прекрасното свойство да отдава абсорбираните вещества на корените на растенията. Двата слоя - хранителен и калпак - са предназначени да работят заедно и затова се наричат "субстратна система". .."

Това е PowerSand (хранителния субстрат дето е под калпака):
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwebfiles.uci.edu%2Falgomez%2F40gjournal%2Fpowersand%2520special.jpg&hash=2a0e2a30d5ff965441f8402072ac826293c8cc1e)
Аз като го гледам и пипам тука лично мога да кажа че PowerSand е към 90% едра пемза с размери средно 5 мм.  Тия зрънца пемза са оваляни лекичко в малко кал.  Белия цвят на пемзата прозира през калта. Това е.  Доколкото можем да съдим част от тая "кал" е леонардит - естествена много хранителна съставка подобна на въглища.
PowerSand Special е същия като PowerSand но са смесили и бактерийте които обикновено продават отделно наречени Bacter 100.

Това е АquaSoil (калпака). По-черна е отколкото на снимката, но Амано продава 3 цвята - черен, червеникав и бежов:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwebfiles.uci.edu%2Falgomez%2F40gjournal%2Famazonia.jpg&hash=162e824032f88dda9b7357ab3371cb9f50ea2af9)
Както вече споменах прилича на пипане на меки топчета асфалт или по скоро втвърден черен пластелин.  Има някакви магически способности които май не е възможно да се дуплицират с наръчни средства в къщи.

Нещо подобно може да се намери от продавачите на едро на специални почви за сухоземни растения.  Но е доста рядко доколкото разбирам пък и не знам дали е същото нещо:
http://www.aquasoil-humus.com/
http://www.takenaka.co.jp/takenaka_e/env_pro_e/09_across/05.htm


Лонги,

За торенето в различните фази:

- Първия месец Луис не тори изобщо.  Растенията карат само на ПоwерСанд изпод калпака

- Според инструкциите от първия ден почваш с ECA. Python-Gyt и Green Gain.  Идеята е да се стимулират растенията с магическите хормони и кво ли не, но да няма макро и микроелементи във водата та алгите да се развият.

- След 2-3 седмици или дори след месец почваш Step 1.  Спираш го на 3-я месец.  Step 1 има само микроелементи но не и желязо.  Не знам как растенията си набавят желязо в това време.  Че и Азот и Фосфор и Калий.  Може би от хранителниа субстрат и от калпака дето смуче много неща от водата, не знам.

-След 3-я месец почваш Step 2 (Желязо и микроелементи).

- Азота и Фосфора идват от Green Brighty Special Lights. Доколкото разбирам Луис ис братята Сенски ги добавят щом видят нужда, не чакат 3-ия месец както е по предписание.  Ако растенията почват да бледнеят - бухат макроелементи.

-Не знам точно кога почват да слагат Калий.  Вероятно е доста рано защото Амано го смята за особено важен за растенията.

Това е в общи линии май за фазите.  А за това как е направено и маймуна да може да поддържа аквариум това е дори още по-надалече развито от това дето си мислиш:  Всичките течни торове имат ръчна помпичка, като na парфюмче:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.adaeuro.com%2Fimages%2Ffoto_articoli%2FFmedio%2F103-012.jpg&hash=b19da5f2566182ab8cc2656cd41f0bac2905f000)
Eдно натискане изпръсква точно определено количество тор.  Торенето се препоръчва не в милилитри, а в "брой натискания на помпичката"

--Николай
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: miTko - 28.07.2005 17:20
Благодаря за инфото! Много интересно, ясно е че такива смески в къщи няма да си докараме, но не това е целта.
Имам накакъв раст. хормон в къщи но е в талк.Освен че не знам в какво количество и какъв е, не знам и какво може да се очаква от него. Страх ме е и от талка(май беше магнезиев силикат, ако не се лъжа).
А това с помпичката направо ме разби! :shock:
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: Longanlon - 28.07.2005 20:43
Цитат на: "kraltchev"Eдно натискане изпръсква точно определено количество тор.  Торенето се препоръчва не в милилитри, а в "брой натискания на помпичката"

разбира се - така още повече се затруднява правенето на самоделки, тъй като даже и да успееш да нагодиш някак състава, трябва и да изчисляваш допълнително колко пръскания са един милилитър (което за нас може и да не е кой-знае каква голяма трудност, но за 80% от хората си е високоумственоемко занимание :roll: )


Всъщност, и аз съм достигнал горе-долу до такива заключения от практиката си и прочетеното в други сайтове за торенето през различните периоди. Освен за хормоните разбира се, които няма начин да си набавя (ама нали имаше един линк към някаква фирма, която продавала нещо такова за селскостопански нужди - може да се пробва).

Значи в началото на правенето на аквариума и аз съм стигнал до извода, че не бива да се тори изобщо - растенията карат на резерви и на микроелементите, които си ги има във водата и на изпусканите от хранителния слой грунд през 'шапката' (тогава, в началото, се отделят най-лесно разтворимите негови фракции - микро и макроелементи в необходимата форма). Тогава се отделя сравнително бързо и желязо, доколкото го има и растенията се възползват от него. Целта в началната фаза не е усилен растеж, а само закрепване на растенията.

След като те започнат да се развиват с постоянен темп започва и гладът им за елементи, но все още е опасно да се тори нормално - остава си рискът от бум на водорасли, тъй като растенията не са достатъчно израстнали, за да могат да им се противопоставят. Затова през този период (2-3 седмици след сетъпа) смятам че е рано да се добавят микроелементи - може да се правят по-чести смени на водата, за да се набавят все пак някакви от водопроводната, а и така се отстранява органиката от изгнилите части на растенията (винаги има нещо да гние, когато засаждаш нови растения - нови листа и корени покарват и старите често умират). Тук е мястото на калия и магнезиевия сулфат в съвсем умерени дози (Ники, сам разбираш, че тук се справяме със самоделни торове :D - аптекарката сигурно си мисли заради тая английска сол, че страдам от хроничен запек). Грундът вече е отделил най-разтворимите си съставки и започват вече сериозните биологични процеси в него - образуват се органични торове, които подхранват растенията през корените.

Вторият-третият месец смятам е критичния период. Тогава растенията вече започват да се развиват нормално и това налага вече нормално торене. Тогава обикновено се появяват и водорасли, докато растенията се 'окопитят' и приспособят към условията за бърз растеж. Именно за това практикувам добавяне на повече калиеви торове с постепенно увеличаващи се до нормалните дози макроелементи. Микроелементи също започвам да слагам в увеличаващи се дози, но малко по-късно (пък и аз по принцип торя с много малко количество от тях). И така докато всичко се стабилизира.

Тук смятам е мястото да попитам за мнението ви относно торенето с желязо. Според някои източници (Диана Валдщад примерно и  основно)  желязото е един от главните катализатори на растежа на водораслите и трябва да се ограничава особено в началната фаза. Според други то благоприятства развитието само на влакнестите зелени водорасли. Други пък твърдят, че то не влияе на водораслите, за това пък е много важно за растенията в началния етап и трябва да се добавя още отначало. Аз лично никога не съм торил с желязо - нито даже с микроелементи с повече желязо, но мисля да си купя TENZO Fe и да го пробвам.
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: miTko - 29.07.2005 10:03
Калий  съм слагал и  повечко,  не  пречи, освен че втвърдява  водата, като  цяло. Обаче желязо и малко да сложа  водораслите  тръгват! А брадата  как го обича,  не е истина.Вече казах, че напоследък не торя изобщо  и  практически брадата изчезва."Приспивам" аквариума за отпуск.
Заглавие: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: NO CARRIER - 29.07.2005 10:59
Бих дал съвет да свалиш и температурата, ама в тея жеги...  8)
Заглавие: Re: Японски аквариум, детайли
Публикувано от: danielkgr - 17.08.2014 13:56
Здравейте,

Японските торове не са пълни с магически съставки, както тук виждам че се счита. На всяка опаковка е обяснено какво по-точно има в тора, но не се влиза в детайли (което е голям минус, ако се реши да се добавят и други торове, различни от тези на ADA).
1 впръскване се равнява на 1мл. Помпичките са направени за улеснение при добавянето на тора. Естествено може и помпичката да се маха, желаното количество да се изсмуква със спринцовка и да се добавя в аквариума.
Има и дадени напътствия кога и кои торове да се използват при въвеждането на един аквариум в експлоатация
АDA Soil Amazonia, както и другите 2 вида Africana и Malaya, помагат за намалянето на pH във водата, както и за доставяне на хранителни вещества за растенията. В почвата обаче има недостик на Калий. Всички останали съставки са в нея в различни количестви, при различните субстрати.
Повече инфо http://aquascaping.flowgrow.de/aquascaping/naehrstoffe/item/111-ada-aqua-soil-analyse (http://aquascaping.flowgrow.de/aquascaping/naehrstoffe/item/111-ada-aqua-soil-analyse)

1. Започва се с Brighty K, който е основен източник на Калий. Важно е да се добавя, тъй като почвата го използва в големи количества. Brighy K се използва през целият период.
2. Добавянето на ECA не е задължително, но не е и забранено. ЕCA е основен източник на желязо и на други важни минерали.
3. Със Step 1 може да се започне и от втората седмица. Той съдържа също желязо, но в по-ниска концентрация. Комбинацията Brighty K + Step 1 се използва първите 3 месеца.
4.  Step 2 + Brighy K oт 3 месеца до 1 година. Съдържа повече желязо и помага за богато оцветяване на листата на растенията.
5. Step 3 + Brighy K след 1 година. Богат на калий. Засилва фотосинтезата и пускането на корените при растенията.
Недостатъка на изброените торове е, че не се знае точната концентрация на елементите в тях. Естествено трябва да се наблюдават и самите растения, ако дават някакви изгледи на недостатъци на отделните елементи.