• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
25.04.2024 05:13

Промяна новините на форума:

Ако все още не сте се запознали с правилата на форума, моля, направете го!


  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Защо ми загиват растенията,помогнете!

Започната от endorphyn, 24.03.2009 00:35

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

endorphyn

Здравейте,спешно се нуждая от помощ.Аквариумът ми е с размери:130/50/50см.,грундът е с диаметър 3-7мм.,кварцов,от Кривина.Осветлението е 2 пури дей-лайт и по една гролукс и аквастар,по 36 вата всяка.Филтрацията осъществявям с вътрешен филтър с дебит 1200л/ч.СО2 не подавам.Рибите,които отглеждам са 2 меланотения трифасциата,2 м. боесмани,3 глосолепис инцизус,6 барбус филаментоза и 5 анциструса.С рибите нямам проблем,но с растенията нещо не е наред.Имам валиснерия,криптокорини,анубиас,лудвигия репенс и хигрофила полисперма.Първите три се развиват много добре,но лудвигията и хигрофилата бавно загиват.В началото вървяха добре,пускаха издънки,но от около  месец по листата започнаха да се появяват малки точици,сякаш загнили,които постепенно се сливат в по-големи петна,до пълното загиване на листото.Нови листа все пак избиват,но са с много малки размери и скоро също биват засегнати.Торя с Профлор,според указаната доза,вода сменям около 1/3 седмично.Ще се радвам на всеки съвет,защото добре залесения аквариум,макар и с по-непретенциозни растения ми е мечта.Благодаря.

igenov

Прилича на недостик на калий, но може да е липса на азот. В Профлор няма нитрат и фосфат. Въобще го намирам за слаб тор.

zmeq

И осветлението идва малко слабичко май  :-(

besom

защо не пробваш да вържеш едно шише с мая. Възможен и недостига на калций !!! - от къде си ?

Raven

Ако можеш да премериш нитратите ще е добре- тези признаци са липса на макроелементи,основно калий и азот.
Но все пак имаш доста риби ,така че  те би трябвало да набавят поне малко фосфати и азот...
Ако се окаже че нитратите са ти нулеви - вероятно на тези бързорастящи растения не им стигат основните макроелементи е ще трябва да им ги набавиш.
https://aquariumbg.com/contest/showthumb.php?picnum=48-3-8-140.1.JPG


Баннете всички! Администраторът ще познае Своите.

endorphyn

Благодаря за отговорите!От Ловеч съм,водата тук е доста твърда и се съмнявам да е недостиг на калций.Аквариумът е на около 4 месеца,не знам дали ако разредя смените на водата няма да помогне.Иначе за осветлението спрямо вида на растенията ,съм се ориентирал от мнения във форума.Ако е необходимо,мога да добавя още някоя пура,но мисля,че ако това беше първопричината,още в началото нещата нямаше да потръгнат.А при мен започна буен растеж,след което нещата тръгнаха зле.Ако може,препоръчайте ми друг тор,които няма да навреди на рибите.Друго,което съм забравил да уточня е,че новите листа на лудвигията,освен по-малки,са и доста по-светли на цвят,почти жълтеникави.Нямам представа и дали евентуалното повишаване на дозата на тора,няма да доведе до поява на някакви водорасли.

besom

ъъъъ ... казваш че нищо не си променял в аквариума дай параметри pH и kH


endorphyn

За съжаление нямам тестове.Ако не може без тях,в най-скоро време ще си взема,но не съм правил резки промени нито в броя на рибите и растенията,нито в храненето и торенето им.Сменям винаги еднакво количество вода,освен в самата нея да има понякога изменения.

barabata

Общо взето при мен така се получи след като изселих една камара молинезии от аквариума понеже ми писна да ми пасат тенелуса - хигрофила полисперма започна да прави все по-малки листенца. Торях с таблетки на Дайна пет ( без нитрати и фосфати).
След като се усетих къде е причината и това което имах подръка беше бял кристалон - след сипването хигрофилата пощуря. В последствие Zambo ми прати Калиев Нитрат ( *thanks ) и от тогава дупки по листата се появяват само ако забравя да добавя ( торя оскъдно и на око ).
Калия е по-вероятното според мен за дупките по листата.
Малките листа са от липса на нитрати - ако са малко рибите и много растенията трябва да се добавят.
Горчивината от лошото качество остава дълго след като сладостта от ниската цена е свършила.

besom

Цитат на: endorphyn - 24.03.2009 22:34
... вода,освен в самата нея да има понякога изменения.

да и аз мисля така. Предполагам при теб СО2 е на ръба.

endorphyn

Tози бял кристалон от някоя агроаптека ли да го взема и няма ли да навреди на рибите?Ако може и някаква доза,да речем за около 250 л вода,благодаря.

denbosch

И при мен има недостиг на калций,слагам по-малко тензо,но ме е страх,че ако сложа повече желязото ще дойде отгоре.Кой е по-добрия вариант в такъв случай-бял кристалон или калмаг?
//При мен дисбаланса дойде от там,че оставях капака на аквариума отворен и изпаренията бяха доста по-големи :duvar:...

barabata

Говорим за недостигна K (калий - potassium) , а не на Ca (калций - calcium).
Просто ми се намираше бял кристалон (бях си купил от магазин за цветя 100 грама за 1,50 лева)затова ползвах такъв
Тема: Съдържание на фирмени торове - в кой какво има.
тук има един екселски файл в кото се изчисляват торове спрямо литраж  (но като за начало е винаги по-добре да се почва с по-малко и да се наблюдават растенията)
Тема: Калкулатор за торове...
Горчивината от лошото качество остава дълго след като сладостта от ниската цена е свършила.

denbosch

Абе прочетох сутринта темата за съдържанието на фирмените торове,обаче явно не съм се събудил и съм сметнал,че в белия кристалон има калций :-[. А иначе и калкулатор имам,обаче по ми е лесно като си гледам как ми вървят растенията.
Идеята ми беше,че в тензо-коктейла калция е само 2,57%,докато в калмага е 17,3% ,а отделно има и нитрат 13,4%,така,че мога да спра калиевия нитрат.А взема ли да вдигам тензото,ще ми се вдигне желязото...
Споделете отзиви за Калмаг (Калциево-магнезиев нитрат) -  Азот(N)-13,4% в т.ч. N-NO3-13,4% Калций(CaO)-17.3% Магнезий (MgO)- 6,5% .
Нитратите и калция не ме притесняват,обаче не знам за азота и магнезия,не са ли високи като проценти?

kasareev78

При отглеждането на аквариумни растения, много често дори опитни акваристи срещат определени проблеми. Тези проблеми се мултиплицират, ако растенията се отглеждат приоритетно в добре осветени аквариуми със системи за CO2.

Какви грешки се правят и как да предотвратим неудачите – ще се опитам да анализирам накратко основните моменти. Ще разгледам общия случай – когато се отглеждат и риби в аквариума, разбира се в умерено количество и от видове, съвместими с растенията (напр. 1 харацинова риба на 3 л или 1 живородка на 5-10 л вода).

Когато искаме да имаме много и красиви растения, трябва да забравим за дискуси (както и други цихлиди), барбуси, шлаери и всякакви едри риби. Това се налага, защото най-големият враг на растенията и приятел на водораслите е органиката и в неравната битка с нея не помагат и най-добрите филтри, а ежедневната подмяна на голяма част от водата или проточните системи едва ли са цената, която искаме да платим.

Във всяка книжка за начинаещи акваристи става дума за биологично равновесие – нещо непостижимо, но към което се стремим и e важно със вмешателството си да подпомагаме, а не да рушим крехката екосистема. Основният процес тук е нитрификацията – преобразуването на органиката в различни азотни съединения, а оттам в нитрати – основната храна за растенията. Това се осъществява от няколко вида нитрифициращи бактерии, за добруването на които ние трябва да се грижим подобаващо. Те живеят в дъното и във филтъра и затова трябва да обърнем сериозно внимание на тези два компонента.

За дъното има много рецепти – кои по-добри, кои по-лоши, а някои откровено глупави – като например торфо-почвени смески или пръст от гората. От дългогодишен опит и многобройни експерименти по темата може еднозначно да се препоръча чист (относително) кварцов, гранитен или друг химически неутрален пясък с размер на частиците 2-4 мм, положен в слой не по-дебел от 5-6 см. Включването на торф, пръст и други органични субстанции е напълно недопустимо и ако някъде сте чели за такива неща с уверението, че нещата са супер, знайте, че става дума за аквариуми, които се правят за 1-2 месеца, сменя се вода непрекъснато, правят се няколко чудесни снимки, и после аквариумът се разваля. Глината е по-малко вредна, но и тя, при размиването си, уплътнява дъното, което трябва по-често да се сифонира и ползата е никаква, а не се знае дали не съдържа някаква органика. Разните латерити, лава и какви ли не скъпи измислици, които се продават с уверението, че съдържат много полезни вещества – например Fe. Дори и да съдържат, то те са в напълно неусвоима от растенията форма – не са хелатирани и със същия успех могат да се препоръчат например ръждиви пирони.

Освен това за тези материали се твърди, че са силно порьозни, което пък било супер за бактериите. Използването на порьозни материали е нож с две остриета. Наистина първоначално те задържат в пъти повече бактерии, но ако по някаква причина или просто от глад (поради огромния си брой) тези бактерии загинат изведнъж (така и става обикновено) за аквариума настъпва катастрофа. Това става и в аквариумите с проточно дъно – няколко месеца растенията се развиват чудесно и когато най-малко очакваме (бактериите са се умножили безконтролно, изяли са всичко и загиват масово от глад) аквариума катастрофира.

Активният въглен също не се препоръчва. Първоначално (около месец, когато е активен) той ще абсорбира полезните вещества, тъй като вредни в нов аквариум още няма, а после няма да върши никаква работа. На всичкото отгоре е и много порьозен. Освен всичко това, когато аквариумът остарее, в дъното може да започне протичане на анаеробни процеси и вредните вещества се задържат в порьозните материали в много по-големи количества. Изводът е ясен – относително чист речен пясък без никакъв хумус и без силно порьозни включвания.

Не казах нищо за варовика, но тъй като повечето аквариумни растения идват от меки води с неутрални и кисели почви, нека приемем, че е нежелателен, въпреки че има изключения, на които тук няма да се спираме. Що се отнася до заливането на чистото ни дъно с мръсотия от сифонирано дъно на някой стар аквариум с цел да се пренесат повечко бактерии при стартирането – това е много удачно, но стария аквариум трябва наистина да е добър – да няма водорасли или болести по рибите, растенията да вървят добре и все пак да не се прекалява с количеството мръсна вода, тъй като там бактериите са много, а в нашия нов аквариум няма да има с какво да се хранят.

Ако още отначало искаме да садим по-капризни растения, които се хранят предимно с корени, е допустимо под тях да сложим някое глинено топче, но нищо повече. След 1-2 месеца, когато дъното се обогати, ще можем да садим всичко, а дотогава е по-добре да се въоръжим с търпение и да садим повече бързорастящи растения. Ще завърша темата с т. нар. дънно отопление, което е особено полезно в два аспекта: създава еднаква температура на корените и на самото растение и осигурява БАВНА циркулация водата през дъното. И двата аспекта са особено търсени от нас и където конструктивно е възможно трябва да се възползваме, като от съображение за безопасност нагревателният елемент се разполага под, а не вътре в аквариума. Подръжката на дъното се осъществява чрез поетапно (на 3-4 части) сифониране в рамките на един месец веднъж годишно (при нужда по-често) чрез стъклена фуния, снабдена с тънък маркуч. Така няма опасност да изхвърлим почти всички бактерии.

Другият компонент, който участва в нитрификацията, е филтърът, и ако дъното не е проблем, освен ако сами не искаме да си създаваме такъв, то тук нещата не стоят никак добре. Нека си зададем въпроса: Kакви са изискванията към филтъра за аквариум с растения (подходящо зарибен)? Те са основно две: циркулация на водата за оптимално размесване на хранителните вещества и максимална нитрификация. Механичното почистване не е проблем поради броя и естеството на рибите, а химично (активен въглен) не трябва да се осъществява, за да не се абсорбират полезните вещества и торовете. Циркулацията също не е никакъв проблем, така че остава нитрификацията.

За да се осъществи пълна нитрификация е известно, че биофилтърът трябва да е БАВЕН и обемът му да е 2 до 4 ПЪТИ по-голям от този на аквариума. По-очевидни причини този вариант не ни върши работа. Много добра нитрификация се осъществява с т. нар. "Wet-dry" филтри, но те са твърде скъпи, а и много бързо изхвърлят CO2 поради контакта на водата в тях с въздуха. Съществуват различни видове бавни (2-10 l/h), т. нар. нитрифициращи филтри със сравнително голям обем, но досега нямам информация да са внасяни. Вероятно са твърде скъпи и обемисти. Обикновените канистери не вършат добра работа поради твърде бързата циркулация, а и не са евтини. Освен това при недобро обслужване, при смяна на водата с хлорирана и ред руги обстоятелства, в тях бактериите измират масово и нещата се влошават рязко.

Какъв е изходът: за съжаление компромис. . Ако все пак използваме канистер, избираме такъв с възможно по-голям обем, намаляваме с кранове циркулацията до 200-300 l/h и се грижим редовно за медията (частично промиване с аквариумна вода и подмяна). По-добър вариант са вътрешните лабиринтови филтри – те са с по-голям обем, по-бавна циркулация и са по-евтини. Освен това при тях липсва риск от наводнение и по-лесно се обслужват. Недостатък е, че заемат място в аквариума и се виждат, ако не са скрити с достатъчно растения. Тук по-сръчните акваристи могат да развихрят въображението си и да си направят сами външен или вътрешен лабиринтов филтър с по-голям обем, съобразен с конкретния аквариум и мястото му в помещението.

И нека обобщим: максимален обем на филтъра, бавна до умерена циркулация, рeгулярна поддръжка на субстрата, смяна на водата с престояла, за да имаме умерено, но постоянно количество нитрифициращи бактерии. И нека дъното ни помага!

Може би ще се запитате: като има толкова проблеми с нитрификацията, не е ли по-добре без риби, а да си добавяме азот на растенията? Ами не, не е. В гъсто залесения аквариум дори без риби ще имаме много органика от изгнилите части на растенията и в много случаи тя е повече от отделяната от рибите, а с риби или без, азот понякога ще трябва да добавяме, а други вещества винаги. Тъй че проблемът не е в азота, а в обработката на органиката – тя е нашият основен враг.

И като почнахме за водата, да продължим – температурата е ясна – 23-26°С е добра за почти всички растения. Твърдостта и pH варират в широки граници, в зависимост от населеното място, като или се съобразяваме с водопроводната вода и гледаме подходящи за условията растения, или си правим подходящата за нашите растения вода. Темата е много обширна и тук няма да се спирам на нея.

Ако приемем, че живеем в София, то параметрите на водата са в следните граници: pH 6.9-7.4; GH – 3-5°С; kH – 0-3°С. Софийската вода е много мека и подходяща за повечето видове аквариумни растения. Ако отглеждаме растения, които имат нужда от по-твърда вода (криптокорини и др.) лесно можем да я втвърдим. Това става най-лесно с CaCl2 и MgSO4 в съотношение 4:1(GH°) и CaCO3 – трудноразтворим (kH°).

На практика има смисъл да се повдигне малко dkH, за да имаме старбилно pH, но не трябва да се прекалява, тъй като много растения не понасят високо kH?. Един варовиков камък или шепа счукани миди обикновено са достатъчни. pH е показателят, по който любителите на растения съдят за количеството CO2. Оптималното количество CO2 е 35-40 mg/l при което pH е например 6.5, а на необогатената с CO2 вода е 7, т.е. около половин единица е разликата, която гоним надолу за оптимално обогатяване.

Друг много важен показател за растенията е т. нар. редоксипотенциал (rH) – окислително-възстановителен потенциал. Тъй като уредите за мерене са скъпи, за него се ориентираме индиректно – по растежа на бързорастящите растения, ехинодорусите и апоногетоните. Те се развиват добре при по-високи стойности – 30-32, а криптокорините и алтернатерите – при по-ниски – 28-29.

Накрая, но по важност на първо място за отглеждането на водни растения с CO2 е безспорно концентрацията на хранителни вещества (накратко торове) във водата. Концентрацията на макро- и микроелементите е следната (mg/l):

N 5-100 (NO3)
P 0.3-10 (PO4)
K 10-50
Mg 1.0-5.0
Ca (хелат) 0.5-1.0
Fe (хелат) 0.3-1.0
Mn (х) 0.05-0.3
B 0.03-0.2
Zn (х) 0.02-0.1
Cu (х) 0.005-0.07
Mo 0.001-0,05


Стойностите на N и P може да изглеждат шокиращо високи, но опитно е установено, че 50-100 mg/l NO3 и 2-6 mg/l PO4 не влияят ни най-малко вредно на рибите, нито предразполагат към развитие на водорасли. Напротив, подобни стойности гарантират стабилен растеж и здрав вид на растенията, разбира се при съответните нива на K, Fe и микроелементи, както и CO2 в рамките на 35-45 mg/l и достатъчно силно осветление.

В един по-беден на макроелементи аквариум, системата е много чувствителна: ако по една или друга причина стойностите спаднат за няколко дни и не добавим навреме торове, последствията за растенията може да са отчайващи. Ако имаме добра филтрация и храним рибите със сухи храни (фирмени) или ракообразни, то N и P ще са в нужните рамки. Ако храним предимно с тубифекс, комарени ларви, телешко сърце и др., ще имаме недостиг на Р, ако пък имаме NO3 под 10 mg/l при наличие на риби, това говори за липса на нормална нитрификация и вероятно за много органика.

Във всички случаи на недостиг е естествено тези вещества да се добавят заедно с K и Fe, които никога не стигат. Тъй като никой не оспорва добавянето на K и Fe, няма подробно да се спирам на нуждата от тях, а ще обърна внимание на липсата на един до болка познат елемент – Ca, за който не се вземат никакви мерки, тъй като се подразбира, че го има от твърдостта на водата.

Проблемът обаче е, че той е трудноусвоим за растенията в проста форма. Ca трябва да се добавя в хелатиран вид – под формата на комплексони, така както и Fe. Накрая трябва да помислим и за Mg, който също обикновено липсва, но се внимава с дозировката, тъй като някои много красиви растения (Amania, Nesea и др.) не го понасят в големи дози – сгърчват се.

За ролята на микроелементите всеки е чувал – без определени количества Mn, B, Zn, Cu, Mo е невъзможно развитието на всяко растение. Подозираме, че чрез водата която сменяме и храната за рибите влиза някакво количество от тях, но не знаем какво или дали въобще влиза нещо, затова ги добавяме и то Mn, Zn и Cu в хелатиран, удобен за усвояване от растенията вид.

Ето го и основният въпрос: какви торове да използваме? Надали има любител на водните растения, който в истинско ходене по мъките и харчене на маса пари да не се е отчайвал от липсата на подходящи торове и информация за приложението им. И аз не правя изключение – празните туби от Sera Florena и кутиите с химически съединения са свидетели. Много средства и още повече главоболия. Но – дотук! Подходих професионално и комбинирах висококачествени субстанции на най-добрите европейски производители на торове за хидропоника и тествах получените препарати в десетина аквариума с CO2 в течение на няколко месеца.

Копирано  :-[
: 25-03-2009, 11:49:18
http://aquariumbg.com/index.php?inspage=plants_evgeni.txt

Similar topics (5)

43337

Публикации: 1
Прегледи: 1457

18350

Публикации: 10
Прегледи: 3905

1463

Публикации: 2
Прегледи: 2378

27509

Започната от archer


Публикации: 8
Прегледи: 3229

6903

Публикации: 31
Прегледи: 10995