• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
13.07.2025 09:37

Промяна новините на форума:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


  • Професионална поддръжка на аквариуми

За Амано

Започната от kraltchev, 27.05.2005 05:55

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

kraltchev

Първите аквариуми в които растенията се посаждат и отглеждат с ясно изразена естетическа цел са т. нар. "холандски аквариуми".  Доколкото знам са се появили около 60-те години.  В продължение на 30 години те са единственият ясно разграничим стил в акваскейпинга.

През 90-те години японецът Такаши Амано създава нов стил - т. нар. "естествен" или "натурален" аквариум ("Nature Aquarium").  В тази галерия има около 80 снимки на аквариуми правени от Амано. Колко естествен е този стил е въпрос на лично мнение и често на разгорещени спорове тъй като инсталацията и поддръжката на такива аквариуми може да се разглежда като не съвсем естествена.

Амано е развил стила и подхода си с търговска цел, но въпреки това не можем да отречем таланта му за имитация на природни красоти.  Той е професионален фотограф и снимките му са начин едновременно да покаже красотата на аквариумите и да ги рекламира.

Това което виждаме на снимките е резултат от много сериозна предварителна подготовка с участието на много хора, точен избор на времето за снимка и до голяма степен фотографски "трикове".  Най-подходящо е снимките да се разглеждат като начин да се покаже какво е имал предвид създателя, а не като абсолютно копие на реалния аквариум.

Особености на аквариумите:
1. Цялостна стандартна система
2. Финна и почти незабележима екипировка
3. Лесна поддръжка
4. Композиция основана на универсални естетически принципи
5. Баланс на декора и растенията
6. Прецизен подбор на животните
7. Кристално чиста вода

1. Цялостна стандартна система
АDА, фирмата на Амано, предлага абсолютно всичко необходимо за инсталацията и поддръжката на "естествения аквариум".  Пазмера на аквариума, осветлението, филтъра и всичко друго е точно нагодено да работи в синхрон, така че да се елиминират неизвестните фактори.  Прецизността на японците е направо маниакална - например дължината на маркучите на филтъра трябва да е с точност няколко милиметра.

Тази стандартизация води до стандартизиране на условията, по-лесна поддръжка, и по-гладко развитие на процесите в аквариума.

2. Финна и почти незабележима екипировка
Екипировката е от стъкло, прозрачни материали, или полирана неръждаема стомана и се поддържа абсолютно чиста.  Изработката на повечето компоненти е германска и много финна.  Пример за това за самите аквариуми - произведени в Германия те нямат излишен силикон, а стъклата изглеждат просто допрени едно до друго.  В резултат на този дизайн това което се вижда от екипировката оставя впечатление на нещо скъпо и красиво.

3. Лесна поддръжка
Тя е минимална - дори не се измерват торове с цилиндри или пипети, а се използват шишета с вградени помпички който при натискане изпръскват точно определено количество течност.  Водата се сменя веднъж седмично - около 20-40%.  Поради малкия размер на аквариумите (мах. 90 см. дължина) почистването е бързо и лесно с помоща на германски инструменти изработени от хирургическа стомана.  Обикновено предния план е от инертен пясък и лесно се подравнява и вакуумира без да се засяга хранителния слой.

4. Композиция основана на универсални естетически принципи
Скоро ще публикувам отделна статия за тези принципи.  Засега ще кажа че композиционно аквариумите на Амано са добър пример за ново приложение на съществуващи принципи.  Амано заимства от традиционното японско градинарство, каммени градини и философия.  Основното вдъхновение е разбира се природата.  Всички малки детайли които правят един негов аквариум красив могат да се намерят и в природата и в японското градинарство - килими от ниски растения, процепите в храсталаците, разпологането на камъните, противостоящи групи от декор и растения, пълзящи ивици от растения (Anubias).

Важно е да се отбележи че тези традиционни правила за подреждане са трудно променими.  Те са резултат на вековни наблюдения и създаването на нещо коренно ново обикновено не издържа изпита на времето.

По такъв начин, подобно на фотографията си, Амано ни заблуждава леко, но и привлича вниманито ни към красотата на природата.

5. Баланс на декора и растенията
Едно от най-добре изразените правила в творенията на Амано е равновесието между декора (камъни и дърво) и растенията.  Това правило е нарушено в някой негови аквариуми, но като цяло е много типично.  Декора се подреждат много точно и по-късно се поддържат отчасти покрити с растения, но винаги само дотолкова че да се поддържа единна и красива композиция.

Като контраст бих посочил обикновения случай в нашите аквариуми.  Обикновено ние оставяме растенията да покрият камъните и дървото до такава степен че често те стават съвсем незабележими.

6. Прецизен подбор на животните
Амано ги избира според размера, окраската и поведението така че да се вписват в темата на аквариума.  Едри риби не се комбинират с дребнолистни растения, удълэни риби се слагат в удълэни аквариуми. В аквариум на тема "тъмна гора" няма да има група шарени гупи.

Броя на рибите е винаги нечетен - още един пример за японска, или по скоро азиатска, традиция осигуряваща хармония.

Скаридите и охлювите се избират така, че да не отвличат вниманието от декора и растенията.  Вероятно много от тях се изваждат от аквариума преди снимки.

7.  Кристално чиста вода
Водата в аквариумите на Амано е явно с особените вид и красота типични за механически и химически чиста, но затова пък "жива", вода - вода с точно определена и балансирана биологична аквтивност.  Хранителните вещества във водата са минимални - азота и фосфора обикновено са нула и органичните вещества са изключително ниски. Това се отнася не само за видими органични частици, но и за молекули с органичен произход.  Такава вода изглежда сякаш блести и в същото време е леко "гъста", подобна на прозрачна гладка материя.  В такива условия рибите и безгръбначните животни са стимулирани да показват най-красивите си цветове.

Храненето на растенията се осигурява предимно от субстрата.  Торенето на водата е леко и предимно с хормони, витамини, и други стимулатори.  Калий се добавя като течен тор, но азот и фосфор не се продават като отделни разтвори, а винаги като част от другите и доколкото знам не се добавят толкова често колкото е обикновено за нас.

Калпака покриващ хранителния грунд има качества подобни на активен въглен.  Той абсорбира хранителни и други вещества от долния, хранителния, субстрат.  Тази му способност е много силна - калпака намалява твърдостта на водата и понижава рН (об. до GH=1-2 и pH=6.4-6.5).  Не знам каква е нормалната твърдост на японската вода но изглежда че не е особено много.  При всички случай твърдостта и рН се задърят на тези нива поне 1 година.  Такъв абсорбиращ калпак не разрешава на хранителните вещества под него да попаднат във водата но има и прекрасното свойство да отдава абсорбираните вещества на корените на растенията.  Двата слоя - хранителен и калпак - са предназначени да работят заедно и затова се наричат "субстратна система". В Америка продуктите на АДА се внасят само от няколко месеца, но от каквото чувам досега растежа на растенията е несравнимо по-бърз и силен.

Като отрицателни страни на аквариумите на Амано се споменават:
1. Зависимост от субстратната система
2. Изчистена композиция
3. Цена
4. Реален, ежедневен, вид

1. Зависимост от субстратната система
Двата слоя трябва да имат определена дебелина, но това не е най-критикуваната страна на нещата.

На пипане зрънцата са като асфалт или някакъв продукт на химическата промишленост.  Явно е че структурата и състава са внимателно изработени и всяка промяна в начина на приложение ще доведе до малко успех.  Освен това как се съчетава фразата "естествен аквариум" с материал който напомня полу-твърд асфалт?

Субстратната система е скъпа, но тук в Америка няма никакви субстрати който да са наистина подходящи за аквариум с растения.

2. Изчистена композиция
Композициите изградени въз основа на японските естетически принципи изглеждат прекалено чисти и почти стерилни на някой хора.  Композицията трябва да се разглежда в перспектива - с поне малко информация за историята и философията стоящи зад творението.  За нас не-японците това е малко трудно или просто не виждаме смиъл да се опитваме да разберем.

Интересно е че механическото репродуциране на японските композиции води до създаване на аквариуми които наистина изглеждат безжизнени.  Изглежда че разбирането на правилата е важно, но не по-малко важни за малките, но контролирани отклонения от тях.

3. Цена
Цените са съобразени с един от най-високите стандарти на живот в света - японския.  Оборудването на 60 литров аквариум изисква приблизително следните ражоди в американски долари:
- филтър - 300 - 700
- осветление - 700-1500
- грунд - 200
- декор - 200
- СО2 - 500

Интересно е че самия аквариум е не особено скъп - около 100 долара за 60 сантиметров съд.

4.  Реален, ежедневен, вид
Реалния вид на аквариума определено е различен от снимките.  Лично аз не съм виждал аквариум направен от Амано на живо, но имам достатъчно опит и знания и в акваристиката и във фотографията за да забележа малките неща чието състояние или наличие е невъзможно за продължителен период от време.

Когато гледаме една снимка сме изцяло под властта на фотографа.  Амано променя контраста, перспективата, и точката на наблюдение по такъв начин че аквариума изглежда по-широк, по-масивен, с надвисващи от много високо растения или елегантно издължен, с процепи в декора и растенията които изглеждат безкрайни.

Амано използва голямофоратна фотографска техника от най-високо качество.  Филма който използва е специално произведен за него от фирмата "Fuji".

И все пак аз смятам че реалната красота на аквариума в действителност е напълно съпоставима с тази на снимките, но по малко по-различен начин.

Независимо как се отнасяме към работата на Амано е разумно да се стремим да сме обективни и да научим по нещо.  Едно от нещата които аз лично харесвам е че той е способен да измисли нова композиция, да я създаде и поддържа така както е замислена или поне близо до идеала.  Поне за мен, начините по които той постига това не са толкова важни.

--Николай

miTko

:?Без думи. :oops: Какво да кажа?Подтискащо е, и да го гледаш и да го четеш...Изглежда още по-недостижимо.
Сега ако напишеш и за Оливър Нот (фен съм му), просто ще се размажа! https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fphoto-forum.net%2Fjoro%2Femoticons%2F674.gif&hash=2b4b790a1efcafbe2b3c2662936428e2eda308e1
Разни мои АКВАРИУМИ 

Живко

аз всъщтност съм доволен от статията.кара ме да се чувствам горд с колегите от форума,които за много кратйо време почти са напипали техниките на най-големите.
погледнете най-важните статии в разделите "химия" и "растения".те всичките обясняват тези подходи.
като чета какво прави Амано,имам чувството,че се учил от статиите пуснати от Диди.особено тази в която се обяснява,кои елементи се приемат през корените,кои през листата.
а господин Амано,щом не ползва активен въглен за капак на хранителния слой,може би позва зоолит.може би има такъв,който да обира само азот и фосфор и други мизерии,които не трябва да попадат във водата,но да не обира микроелементите.ако има такъв материал,той безспорно ще е по-добър от въглена.
тук беше почнал да пише човек разбиращ от зоолит.
май ще го затрупам с въпроси.

я си представете,че Амано ползва най-обикновена котешка тоалетна. :shock:  :roll:  :lol:
Никой не се е родил научен.

tishovsx

Да си кажа честно...от тези 80 аквариума на мен лично ми харесват не повече от десетина, безпорно Амано е име в днешната акваристика и акваскейпинг, но аквариумите на Нот и Аваро ми допадат като визия и ги чуствам като "по" истински, а статията е невероятна... :wink:
IN A REEF AQUARIUM, ONLY BAD THINGS HAPPEN QUICKLY

niky

Аз се замислям вече да събера тия статии и да ги сложа на сайта.
Само да ми остане малко време  :(

Ники, страхотна статия. Никъде не бях чел някои от тези неща.

Аз лично най харесвам в Амано визията. Вярно, някои от нещата ми стоят нереални, но е майстор, не може да му се отрече.
Тук един колега беше написал и статия за принципите на акваскейпинга с картинки.


Ето това е тя.
Ти спазваш ли някои от тези правила при подредбата?

Raven

за мен Амано е наи добрият,освен тези 80 горе съм му гледал поне още толкова и няма аквариум които да не ми харесва,има и други добри дизаинери,които са почти стинали неговото ниво,но има неща които само тои може да направи.
неговите работи са такива че в първия момент не ти хващат окото с някаква особена шарения но имат дълбочина и са много повече отколкото предполага композицията на пръв поглед.
типично за японското кредо да правиш  добро от  злото и красиво от грозното.

всъщност аз съм си пристрастен към неговите работи,има аквариуми на Нот,Наваро,Сенски и др. които по нищо не отстъпват на Амано,но говоря за цялостното творчество на автора :lol:
https://aquariumbg.com/contest/showthumb.php?picnum=48-3-8-140.1.JPG


Баннете всички! Администраторът ще познае Своите.

Longanlon

$1 500 за лампи - как ли пък не, да не са златни?

Иначе съм успял да забележа, че Амано е мноооого пестелив в това да предлага 'вътрешна' информация за аквариумите си - обикновено статиите за тях са май само общи приказки - японския традиционен стил, бла бла и естествено ползвайте само продукти на АДА :evil: . Иначе аквариумите му са безспорно красиви, но както е забелязал и Кралчев очевидно е, че много от тях не могат да останат дълго в същия вид, а и той до голяма степен се дължи на фотографски, а не толкова на акваристични трикове.

Единственото полезно нещо, което съм научил, четейки за Амано и от Амано е от онази статия за семинара му в Русия от интервюто накрая, дето е 5 реда - за температурата и продължителността на осветлението.

Като заключение само ще кажа, че оня аквариум с порасналата като зеле яванска папрат ми се доближава страшно много до на Амано визията и адски ми харесва.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffeeds.feedburner.com%2FLonganlon.2.gif&hash=89a29c11af8a650ec7ddb49df6bd62ce3a6f8f5b