• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
22.05.2024 20:54

Промяна новините на форума:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Добавки в грунда - малко споделен опит

Започната от Longanlon, 25.05.2005 20:59

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Longanlon

Латерита си е латерит ама сиренето е с пари, включително и хумуса на Продак и другите разни купешки хранителни грундове, да не говорим, че некои се намират по нашенско с триста зора, а пък други – като тоя на Сера – издържат (пише го на етикета) само 6 седмици и после стават инертни и трябва да се тори с течни торове.

Отдавна съм на мнение, че за да се ограничат водораслите, трябва да се ограничат свободните хранителни вещества във водата. И за да не страдат растенията, трябва да си набавят такива от грунда. За това в момента торя съвсем минимално водата, но пък съм набутал под 5 см грунд около кило градинска почва, обогатена с бавно разтворими азотни торове (едни топчета, не знам как се правят, обаче стоят по една година в саксиите ми с цветя и почти не са стопяват).

Обаче не разчитам само на тях и за това иде реч в темата - направил съм едни 'енергийни бомбички', които съдържат бързо разтворими торове - NPK 20 20 20 и КCl по около грам, увити в няколко ката вестник и прилежно овързани с конец. Получава се пакетче около 5-6 см, което поставям най-отдолу на дъното. Идеята е, че вестникът гние доста бавно и плътните слоеве от няма да пропускат много от вече втечнената субстанция навън, но колкото излезе на принципа на осмозата, все пак ще е достъпна за растенията, чиито корени са се спуснали до долу. За да предотвратя издигането на 'подпочвения' по-богат на вещества слой, а и поради гъстите насаждения не си сифоня грунда, сменям вода само от средните слоеве.

За сега нововъведението ми има умерен успех – нитратите във водата са >1 мг/л, растенията не, че се скъсват да растат, но предвид слабата ми осветеност се развиват добре, червенеят повечето, не знам защо. И най-важното – никакви водорасли, което беше и целта на упражнението. Само любимия ми анубиас е нападнат от онова твърдото, чието име все ми убягва и което расте само по него.

Ще видим де, кога ще ми порасне брада като на Каравелов...
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffeeds.feedburner.com%2FLonganlon.2.gif&hash=89a29c11af8a650ec7ddb49df6bd62ce3a6f8f5b

Живко

радвам се,че споделяш.
и аз съм замислил нещо подобно.инфото ще е полезно.

а за брадата не се притеснявай.
аз до скоро се надувах,че нямам.утре,другиден снимките ще покажат. :cry1
Никой не се е родил научен.

miTko

Имоята брадица се въстановява, баааавно и сигурно, както тя си знае.
Но  някой ден  ще извадя ъгловия декор, както си  е с анубиаса и  ще и ...........  нали се сещате?
За червенеенето, нали Кралчев каза, че  се  засилва при недостиг на нитрати. Това  ме заинтригува и  взех, че го  запомних.
Разни мои АКВАРИУМИ 

Longanlon

Верно ли това за червенеенето? А аз си мислех, че може да е от много желязо.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffeeds.feedburner.com%2FLonganlon.2.gif&hash=89a29c11af8a650ec7ddb49df6bd62ce3a6f8f5b

miTko

Цитат на: "Longanlon"Верно ли това за червенеенето? А аз си мислех, че може да е от много желязо.

за това става дума:
Дозирането на торовете може да се използва за да се ограничи растежа на растенията. Така се регулират неща като височината на някой растения, размера на листата и често техните цветове.

Обикновено фосфора се използва като ограничителен фактор. Просто намаляваме фосфора като оставяме растенията да го изконсумират, а после дозираме по-малко, но никога не го оставяме да е нула. Бакопата, обикновено сочно зелено растение, става нежно розова всяка сутрин при недостиг на фосфор. Ако понижиме и азота то някой растения силно почервеняват - Людвигийте са пример за това. Също така недостига на азот насища цвета на червените растения още повече.

Така че манипулацията на торовете е начин да разширим "палитрата" ор растения използвана за създаване на акваскейпа.
Разни мои АКВАРИУМИ 

Живко

Цитат на: "Longanlon"Верно ли това за червенеенето? А аз си мислех, че може да е от много желязо.

май е вярно.
когато взех от 77 лудвигия рубин,една негова забележка ме накара да се загледам по-сериозно в аквариума.
беше ми доста неприятно да установя,че азота в различни форми е доста.
лудвигията растеше направо зелена.
сега нещата са наред и растението зачервява листа все повече.
трябва да уточня,че нищо друго не съм променял.само по чести смени на водата и по-малко храна на рибите.
то по-малко при мен означава-едно хранене на ден,през два,три дни.
Никой не се е родил научен.

dido

Имам яки съмнения, че червенеенето няма нищо общо с нитрати и фосфати. Според моите наблюдения зависи най-вече от силата на осветлението.

Биологично погледнато нитратите и фосфатите се използват от растението за синтез на аминокиселини - основни градивни "тухли" на клетката (извинете за краткото лирично биологично отклонение :-)) Ако имате недостиг на фосфати и нитрати растението просто ще забави драстично растежа си. Оцветяването в червено не би трябвало да се връзва с това.

Съответно червеното осветяване се дължи на определен пигмент, според разпространеното мнение синтезиран като защитна реакция на растението от силна светлина. Може би прекалено силната светлина блокира фотосинтезиращата функция на хлорофила и растението си изгражда защитен филтър.

За лудвигията рубин - При 77 тя е почти изцяло червена - само най-долните листа зеленеят. Неговото осветление обаче е много силно. При мен този плевел се завъди много яко и си правих експерименти с него. В началото взех един стрък 15 см от 77 - виолетово червен на цвят, и го боднах в аквариума. След два дена взе да зеленее (това е при нитрати около 30-40 мг/л и фосфати 1-2 мг/л). След като стигна до повърхността обаче горните листа добиха обичайния виолетово червен цвят. Долните са си зелени. Ако отрежа 10-на см от горната част на лудвигията и я засадя в грунта, след 2-3 дена пак започва да зеленее. Та затова мисля, че основния фактор за червения цвят е осветлението, съответно нитрати и фосфати нямат нищо общо.

Живко

като прочетох статията на Кралчев за Амано,веднага си помислих,че подхода на Longanlon е най-близо до Амановия. :wink:
Никой не се е родил научен.

AQUASAUR

Според мен гледните точки по отношение на факторите за "почервеняването"
би трябвало да се допълват...,а не изключват взаимно!
Несъмнено, това което споделя Н.Кралчев от опита си е аргументирано,обосновано и доказано...
Аз,обаче, също съм установил и казаното от dido,че червенеенето зависи  и от силата на осветлението...,
а също и от спектъра - при "дейлайт" преобладава зеленото...,а при "гро лукса"("флора гло"...) - червенее... :!:

Longanlon

Има го и тоя момент с лампите - роталата, която взех от Рейвън и полиспермата, които са в единия край на аквариума под белите лампи (обикновена и аквастар) са си зелени, а същата полисперма (даже от едно майчино растение съм ги късал) която расте под Гролукса от другата страна червенее.

А за силното осветление е ясно, че почервеняват (даже роголистника ми е ръждив отгоре), но понеже моето е по-скоро слабо (0.5W/л) не го споменах като вариант.

За азота вече и аз малко се съмнявам - криптокорините се хранят главно от корените, та не вярвам с толкова добавки в грунда да има липса на азот. А те си червенеят.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffeeds.feedburner.com%2FLonganlon.2.gif&hash=89a29c11af8a650ec7ddb49df6bd62ce3a6f8f5b

AQUASAUR

Май точно криптокорините,освен с яката си брадата коренова система,
са и даста "чувствителни" чрез обемната си листна маса... :roll:
Не съм успял още да изчета всички теми от форума на тази тема...,
но някога коментирана ли е така наречената "криптокоринова болест"... :?:  :idea:
Любопитен ми е Вашият коментар и споделен опит по този проблем...:?:
и доколко предозирването на "торове" и "химия" влияе върху него... :idea:  :?:

dido

От 1 година имам два големи храсталака Cryptocorine wendtii и Cryptocorine becketii. Слагам торове веднъж на две седмици цялата доза. Не се притесняват от рязката смяна, напротив - стават някак си по-сочни, листата им "щръкват" :-) Водата ми обаче е много твърда. Други хора с много мека вода твърдят, че не понасят подобна интервенция.

Единствения проблем с криптокоринова болест имах с Cryptocorine aponogetifolia. Тогава оскубах по 2-3 листа на корен общо от 10-на корена, щото правеше голяма сянка. На следващия ден се появи нещо като загниване на едно МЛАДО листо - все едно беше желирано по ръба. След 2-3 седмици целия храсталак беше обхванат от тази болест. Изкорених го и го метнах в кофата, не съм го чакал да се оправи.

Доколкото имам информация ако болестта започне, не може да се овладее - растенията се оправят от самосебе си или умират.

AQUASAUR

Да, точно "Cryptocorine aponogetifolia"-та и при мен винаги е била в основата на този проблем...
и почне ли... - заразява и останалите криптокорини...и до ден-два...всички - капут... :evil:
Лошото е, че колкото и да прочистваш аквариума след това...не можеш измъкна всичките им коренища...
и ако в близко време пак засадиш някоя криптокорина - явно "заразата" си остава и рестартира... :twisted:
Това за твърдата и меката вода...,като се замисля - се оказва май много вярно...,
но напоследък проблема ми зачести именно когато пресаждам и то вече развити,мощни корени...
и доуплътнявам(в по-големи саксии) със съответните "специализирани добавки"(на "СЕРА","ПРОДАК","ХАГЕН")...
а иначе нищо в средата не променям... :!:  :?:
Някой констатирал ли е и доколко UV лампите влияят на този проблем... :idea:  :?:

77

ув лампата не влияе нито положително нито отрицателно на криптокорините :D
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs29.postimg.org%2Faeehc6buv%2FDSC_1686_copy.jpg&hash=9bc922c588fba1c702ad9ed785674aa0520d3910

AQUASAUR

Не на криптокорините,бе 77 !  :D
Казах(писах) - на възникналия вече проблем и евентуално скоростното му отшумяване... :!:  :?:

Raven

всъщност сигурнили сти че става въпрос за болест,в смисъл бактерии,зарази,вируси и прочие,че чак и грунта да се заразява- тогава би трябвало да има някакви отрови и вируси :roll:

аз винаги съм мислел че криптокориновата болест е реакция на тъканите на листата срещу рязкото изменение на киселинноста на водата- нещо като физикохимична реакция,а не болест в епидемиологичния смисъл.

това е все едно да попариш или да изгориш лист от растение с киселина ,и започва реакция на тъканта докато стигне до зраво или докъто умре целият лист.
https://aquariumbg.com/contest/showthumb.php?picnum=48-3-8-140.1.JPG


Баннете всички! Администраторът ще познае Своите.

dido

Когато тази издънка се случи при мен, в аквариума имаше три храсталака криптокорина от различни видове. Засегната беше само и единствено апоногетифолиата. Така или иначе тя не е особено ценна за мен, растеше като плевел и затова я метнах в кофата без много да му мисля.

Тук навлизам малко в сферата на фантастиката, но ето моето предположение защо това се случва:
Мисля, че причината за тази болест не е в някаква бактерия или вирус, демек това не е болест. В моя случай предполагам, че откъсването на листата е довело до отделяне на накакви вещества от растението във водата. Това вещество служи като "сигнал" само за растенията от вида, че е "време" да се хвърлят листата - може би подготовка за сух или студен сезон. Демек цялата тази болест е естествен за този вид процес, иницииран от неизвестен за нас фактор. Вероятно - според наблюденията ни - фактора е рязка смяна на химичния състав на водата, осветеността или механично увреждане на растението (както беше в моя случай).

Това най-добре може да се види ако се проследят условията на водата и жизнения цикъл на растението в естествената му среда на обитание. По снимки съм виждал, че криптокорините не растат напълно потопени. Повечето са в плитки потоци с бързо течение на водата. Дръжките на листата стигат почти до повърхността на водата. Листата стоят на повърхността полупотопени и "изпънати" по течението. И толкова :-) Повече информация за водоемите не съм виждал.

За финал - ако предположението ми за химическия "сигнал" е вярно, пресаждането на растението в чист грунт и чиста вода би трябвало да прекрати гниенето.

Ето ти и снимка на криптокорините, които махнах. Повредените листа се виждат добре:
http://free.hit.bg/vax/Crypt_apono.jpg

abaro

http://picasaweb.google.com/adbaro/ACacatuoides
http://picasaweb.google.com/adbaro/AViejita
[smg id=241 type=link align=left width=88][smg id=285 type=full align=left]

Longanlon

Мдам, интересна теория, но като нищо може да е вярна.

Не виждам за какво да се заям, даже бих добавил, че от всички криптокорини май апоногетифолията (която е най-честият страдащ и при мен) е най-малко пригодена да понася засушаване - листата й са тънки и лесно изсъхват, поради което е вероятно, ако има истина в тази теория, именно затова да се отървава от тях.

Имаше една тема скоро за това, където съм изказал личното си предположение (то даже хипотеза не е), че криптокориновата болест е нещо като алергична, прекомерна реакция на промяна в условията. Бих достигнал в лудите си фантазии да предполагам, че при промяна на рязка рН на водата криптокорините се предпазват, като се покриват със слуз, образувана от разпадането на част от епителната тъкан на листата. А алергията (която, както знаем по същество е ненужно силен вариант на нормалната реакция на организама на някакъв дразнител) на някои криптокорини да води до цялостното им разпадане.

Естествено, последният абзац няма каквато и да е практическа доказуемост за момента, така, че не го вземайте навътре.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffeeds.feedburner.com%2FLonganlon.2.gif&hash=89a29c11af8a650ec7ddb49df6bd62ce3a6f8f5b

Joro Vn

За да не отварям нова тема, ще постна в тази. Днес закупих около 1 литър от следната керамика на гранули: http://bgphoto.net/Photos.aspx?UserId=7010&AlbumId=24122 Казват и зерамик. На опаковката има надпис HUDRO KORRELS, производство е на VAM- Холандия. Дават я като химична и бионеутрална. Мисля да направя опити дали може да се ползва като субстрат, който може да се накисне с течни торове и да се слага в корените на растенията. От предната седмица имах няколко топчета от нея. Едно от тях го държах в дестилирана вода до сега, но от първоначалното си потъване до около 3/4 във водата повече не потъна- явно вода не поема. Затова пък няколко от тях, с които се сдобих като материал за аранжировка, са били в ароматизатор, който се усеща вече няколко седмици. Явно омокрящите свойства на течността са от значение. Структурата и е силно пореста, но връзката между порите е почти затворена, не е тунелна. Но това може да е предимство- за бавно отдаване на торта.
 Предлага се и хелирано Fe, което свърши точно пред мен. На вид и цвят е почти като на калиев перманганат /сух/, но частиците са много по-дребни. Цена за 100 гр. сух продукт- 5,70 лв. Интересува ме някой ползвал ли го е в този вид?

abaro

Joro не се отваря албумчето, а ме заинтригува темата.
http://picasaweb.google.com/adbaro/ACacatuoides
http://picasaweb.google.com/adbaro/AViejita
[smg id=241 type=link align=left width=88][smg id=285 type=full align=left]

NO CARRIER

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftsvetkov.be%2Fupld%2Ffiles%2F1%2Fsign.jpg&hash=1bbdd94fc32cecdafae4a45f7c2393708fb9e9a5
Дневникът на Николай Цветков
Не ме е яд, че ме лъжат. Яд ме е когато мислят, че им вярвам.

Similar topics (1)

2299

Публикации: 11
Прегледи: 7610