• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
28.03.2024 11:11

Промяна новините на форума:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Градината на Октопода (Octopus's garden)

Започната от Стоян Михов, 02.09.2012 13:08

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Стоян Михов

Абсолютно си прав, с малкото уточнение че този зелен бум в установен вече аквариум се получава, когато се загуби биологичното равновесие - в смисъл не само адекватно население на бактерии, но и на други организми други видове алги - коралин, червени, кафяви водорасли, различни гъби и безгръбначни и гръбначни които ги опасват. Зелените алги са по принцип опортюнисти - такива видове, които са много пластични и бързо заемат освободени пространства, от друга страна са слабо конкурентни и бързо се изместват от конкуренцията, а пък служат и за храна на много видове, което е и причината зеленната фаза бързо да свърши, когато системата влезе в равновесие. Самите бактерии физически не изместват или пречат на водораслите - тяхната роля е по-скоро косвена - те поддържат например нивата на нитратите и фоосфатите на определено сравнително постоянно ниво - то може да бъде високо или ниско (затова и примера който дадох със стабилни аквариуми без алги с нива на нитратите над 10 мг/л). И съотвено аквариума достига равновесие при това ниво и алгите изчезват. Ключовата дума тук е постоянно, всяка една по-рязка промяна може веднага да доведе до бум на алгите - защото така се появява нова среда - в усвояването на която алгите са майстори. Тази рязка промяна може да е в количеството на нитратите, на фосфатите, промяна на осветлението, поставяне на ново дъно, на нови камъни, рязко падане/качване на температурата и изобщо всяка промяна за която се сетиш, за алгите е възможност да надцакат конкуренцията.
Цитат на: terahz - 10.09.2012 00:23
Нали все пак това е посладната фаза на азотния цикъл. Тогава измират повечето зелении, които са пораснали в предпоследната фаза (когато бактериите са преобразували нитрити в нитрати).

Последната фаза в азотния цикъл е денитрификацията т.е. преобразуването на нитратите до свободен азот, който излита в атмосферата - противно на общоприетото мнение този процес не се случва в аквариума или почти не се случва. Поради една единствена причина - той протича в абсолютно безкислородна среда, силно редукционна при окислително-редукционен потенциал (ОРП) в рамките на минус 250, само да посоча, че в средния морски аквариум ОРП е над плюс 350. Просто няма как в аквариум да се създаде такава среда. Тезите че в живите камъни в дълбочина може да се създаде такава среда не са много издържани - в морето това се случва в дълбоките пясъчни и особено тинести слоеве и навътре в големите скални масиви, в един камък с размера на футболна топка такава безкислородна среда не може да се създаде или ако се създаде, тя ще доведе до отделянето на сероводород по-скоро отколкото на азот.
Къде тогава обаче отива този азот - няма смислени обяснения по темата, но една от тезите (най-вероятната според мен), е че се включва в телата на бактериите, които пък скимера изкарва с пяната.

Всъщност аквариума минава през много фази, но зелената е най очевадна, иначе има фаза на червейчета Spirorbis - онези малките бели точки, има фаза на "ананасовите гъби", има фаза на айптазийте, има фаза на червените водорасли, на кафявите, на асиметричните морски звездички, на копеподите в пясъка и какво ли още не, но често те минават незабелязано за нетренираното око, въпреки, че са доста последователни.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

haans

много интересна тема,поздравления,моя аквариум го развалям,защото заминавам да уча в канада,но май-пак ще си направя някакъв,аквариум със сипоракс,прочетох темата за сипоракса и мн ме обнадежди,но дали няма да има някакъв начин да се направят самите камъни от сипоракс(да се разтрошат малко и да се смесят с лепило за корали и части от др камъни и да се направят изкуствени такива)така хем ще имаш камъни в дисплея,хем и сипоракс в съмпа. Как се определя количеството сипоракс необходимо за определен литраж аквариум, също така как се определя необходимия бр. мангрови растения за да се постигне качествена биологична филтрация? Каква светлина изискват мангровите дървета?

Стоян Михов

Цитат на: haans - 11.09.2012 11:34
ще си направя някакъв аквариум със сипоракс,прочетох темата за сипоракса и мн ме обнадежди,но дали няма да има някакъв начин да се направят самите камъни от сипоракс(да се разтрошат малко и да се смесят с лепило за корали и части от др камъни и да се направят изкуствени такива)така хем ще имаш камъни в дисплея,хем и сипоракс в съмпа
За съжаление сипоракса не може да замести камъните като субстрат за другите гадини, освен бактериите. Неговите пори се пълнят много бързо с органика и тогава се заформя безкислородна среда - в резултат вместо да усвоява нитрати, той почва да произвежда разни опасни съединения в резултат на гнинето - сероводород и т.н. Това е и една от причините сипоракса да не се използва много в морските аквариуми, защото както при повечето неща  и при сипоракса се изисква малко повече разбиране когато се работи с него. Освен това като се покрие с коралин и разни други алги напълно ще му се загубят полезните качества.
Но за сипоракса тепърва ще говорим в тази тема така че хвърляй по едно око от време на време.

Цитат на: haans - 11.09.2012 11:34
много интересна тема,поздравления,моя аквариум го развалям,защото заминавам да уча в канада,
Успех в Канада, и да се върнеш ей, че не останаха много млади тук.  *DRINK*  Пък и да се прибираш по-честичко към Булгарско, че да ни носиш евтини джаджи от Северноаамериканския пазар :).
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

geniusloci

Цитат на: Octopus - 10.09.2012 08:42
Поради една единствена причина - той протича в абсолютно безкислородна среда, силно редукционна при окислително-редукционен потенциал (ОРП) в рамките на минус 250, само да посоча, че в средния морски аквариум ОРП е над плюс 350. Просто няма как в аквариум да се създаде такава среда.
Това не е съвсем вярно, създава се със слаб воден поток м допълнителен съд и дори има автоматични контролни системи, които държат ORP -250 ~ -50, ако искаш. Вярно, така струва повече пари, но на практика - не е проблем, трябва да сменяш топчетата периодично или да храниш ежедневно бактериите, но то това да е проблема. Естествено, няма как да стане във аквариума, понеже там, както и ти спомена, няма къде да се случи това нещо. Но то така или иначе в такова пространство не може да очакваме поведение като в големите междуконтинентални локви :)

Стоян Михов

Цитат на: geniusloci - 11.09.2012 14:26
Това не е съвсем вярно, създава се със слаб воден поток м допълнителен съд и дори има автоматични контролни системи, които държат ORP -250 ~ -50, ако искаш. Вярно, така струва повече пари, но на практика - не е проблем, трябва да сменяш топчетата периодично или да храниш ежедневно бактериите, но то това да е проблема. Естествено, няма как да стане във аквариума, понеже там, както и ти спомена, няма къде да се случи това нещо. Но то така или иначе в такова пространство не може да очакваме поведение като в големите междуконтинентални локви :)
Напълно вярно, но ние тук говорихме за точно за денитрификация в аквариума, иначе оборудвания и всякакви филтри има много, но "модата" на тези филтри за които говориш, като че ли мина вече, но бяха важна стъпка в опознаването на процесите в аквариума.

****
иначе ето тук добър пример с много добри обяснения за филтъра за който говори geniusloci  http://www.reef-face.co.uk/forum/index.php/topic/16681-nitrate-reactor-guide/

Между другото, аз пак съм из чужбините и направо ме е страх да си помисля, какво може да се случи на аквата този път  *JOKINGLY* поне няма корали за умиране.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

terahz

Цитат на: Octopus - 11.09.2012 19:01жбините и направо ме е страх да си помисля, какво може да се случи на аквата този път  *JOKINGLY* поне няма корали за умиране.

Време е да сложиш малко умна електроника, която да се грижи за аквариума докато те няма :). Най-малкото на доливащата система и нагревателите, но и една уеб камерка си е гот да си има човек :).

Стоян Михов

Цитат на: terahz - 11.09.2012 23:47
Време е да сложиш малко умна електроника, която да се грижи за аквариума докато те няма :). Най-малкото на доливащата система и нагревателите, но и една уеб камерка си е гот да си има човек :).
Изключително си прав Жоро, много пъти съм си го мислил и знам че е много полезна, въпреки че нищо не може да замени човека и усещането му за нещата.
Но проблема при мен е че съм с две леви ръце по отношение на всякакъв вид техника и не мога да направя нищо сам (по нататък ще покажа няколко истории от сорта как да не си го правиш сам :). Даже като вървеше тук дискусията за арудино историите, бях си наумил да се пообуча малко и си даунлоуднах материалите да се образовам малко, ама нъцки, нищо не можах да разбера, не можах да хвана логиката и се отказах, твърде стар съм за тези неща явно. Тогава се огледах за някакви уреди, дето се продават готови, ама не можах да избера,аз искам да ми измерват специфични неща, което те не правят, като например соленост. Така че с удоволствие ще приема всякакви съвети, но вероятността да си ги направя сам клони към минус :).

Всъщност част от проблемите ми се създадоха именно защото имам система за автоматично доливане на вода, която за съжаление в случаите, когато се губи вода, заради слабо протичане от съмпа, слаба връзка някъде по тръбите или филтрите работи отлично и добавя загубената вода, в резултат на което солеността пада драстично, ако нямах автоматична система за доливане в тези случаи просто в един момент помпата щеше да се окаже на сухо и теча щеше да спре и нямаше да имам тези проблеми, най-много изгоряла помпа.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

terahz

Цитат на: Octopus - 12.09.2012 00:53
Изключително си прав Жоро, много пъти съм си го мислил и знам че е много полезна, въпреки че нищо не може да замени човека и усещането му за нещата.
Но проблема при мен е че съм с две леви ръце по отношение на всякакъв вид техника и не мога да направя нищо сам (по нататък ще покажа няколко истории от сорта как да не си го правиш сам :). Даже като вървеше тук дискусията за арудино историите, бях си наумил да се пообуча малко и си даунлоуднах материалите да се образовам малко, ама нъцки, нищо не можах да разбера, не можах да хвана логиката и се отказах, твърде стар съм за тези неща явно. Тогава се огледах за някакви уреди, дето се продават готови, ама не можах да избера,аз искам да ми измерват специфични неща, което те не правят, като например соленост. Така че с удоволствие ще приема всякакви съвети, но вероятността да си ги направя сам клони към минус :).
Измерване на соленост (постоянно) е голям проблем. Не мисля, че някой го е решил добре все още. Но определено има такива които го правят (Reef Angel например има модул за соленост). Не е казано, че трябва да си го правиш сам, сигурен съм, че и комерсиалните продукти работят добре.


Цитат на: Octopus - 12.09.2012 00:53
Всъщност част от проблемите ми се създадоха именно защото имам система за автоматично доливане на вода, която за съжаление в случаите, когато се губи вода, заради слабо протичане от съмпа, слаба връзка някъде по тръбите или филтрите работи отлично и добавя загубената вода, в резултат на което солеността пада драстично, ако нямах автоматична система за доливане в тези случаи просто в един момент помпата щеше да се окаже на сухо и теча щеше да спре и нямаше да имам тези проблеми, най-много изгоряла помпа.
Затова казвам 'умни'. Например моята системка за доливане няма да пусне помпата за повече от 10 секунди на веднъж. Също така следи колко пъти се пуска на ден, и ако засече аномалия, пак се оплаква.

Ще чакам 'как да не си правиш сам' темата :)

Стоян Михов

Здравейте, дойде новата помпа за скимера, заедно с вентурито и всички необходими тръби. Реших да я сменя цялата (и тръбите, заради вентурито), не само сцепения ротор, понеже и по статора имаше малко одраскано, пък и тя е вече на десет години сугурно.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2F29fp1nc.jpg&hash=419642cd3c02b1d336d3b1e0455cb92d849402e1

Удивително е колко малко се е променила тази помпа за толкова време, новият модел само дето е бял и на него вече не пише Aquabee 2000/1, a Deltec DCS600. Във вътрешността - ротора и пелера са е абсолютно същите, само че е с нови по-големи силиконови "лагери". Ето ги една срещу друга, бялата е новата. Най-съществената разлика е консумацията ток - старата беше 38 W,  а новата е 12 W!!!!! при същите показатели. Три пъти и отгоре по-ниска консумация!

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi47.tinypic.com%2F2ylu23m.jpg&hash=a182e9634f26bf4a16e2bb9caaffe386a8ecfa85

А ето я и монтирана на стария (вече почти нов  ;-)) Deltec APF 600.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2F2lcvac6.jpg&hash=a07b17dc009dae30dcf56d6eb116e22b5230d5fd  Ще използвам случая малко да разкажа за този скимер - за разлика от повечето, той е с отделна помпа, която служи само за правене на балончета, (тази която смених). Тя е много мощна и прави голямо количество пяна и върти само водата вътре в скимера. Характерна особеност тук е че скимера не зависи от количеството на преминаващата през него вода - т.е. той може да отделя пяна дори когато през него преминава нищожно количество вода. При повечето от другите скимери водата от аквариума минава директно през тази помпа, която прави и пяната. При този скимер има нужда от втора обикновена помпа, която да вкарва вода вътре в скимера, аз сега използвам един EHЕIM 1000 литра/ч, преди това водата влизаше в скимера гравитачно. На снимката тази помпа я няма - но тя се включва към коляното, което е точно над бялата помпа. Така водата която идва в аквариума се сблъсква с килим от мехурчета образувани от циркулационната помпа отдолу, които "отнасят" нагоре нечистотиите, а пречистената вода пада към дъното откъдето се прелива към съмпа. Понеже получих и въпрос на лични - да, по-наблюдателните са забелязали че този скимер е за по-големи аквариуми до 1000 л, а пък моя няма и 400 - причината е, че той идва от по-голяма система, работеща на зеовит и там нещата са препоръчително с овърскиминг. Когато си избирате скимер  ( и мястото ви не е ограничено) вземете по-големия, няма вариант да ви навреди, но по-малкия е много вероятно да не ви свърши работа.

****
Още малко описание:
Този скимер е проектиран да се ползва основно външно, извън съмпа, естествено може да се потопи и във водата, но няма смисъл и помпата ще топли водата. Аз го ползвам външно и не мисля, че има някаква опасност да протече или нещо такова, доста качествено е направен, но все пак при мен той е в помощно помещение.
Гравитачното захранване при него е възможно, но не е много практично и е пипкава работа, аз съм го карал известно време така за експеримента, но в един момент ми писна да въртя кранове, обевъздушавам и т.н. и му бутнах една малка помпичка и съм по доволен.

А сега и оценка за 24 часа работа на новата помпа:
Аз очаквах леко подобрение в работата, но не много голямо, тъй като старата помпа все още правеше огромни тайфуни от балончета и изкарваше нормално скимат. Трите проблема поради които я смених бяха следните:
1. При инцидентно спиране на тока не можеше да тръгне сама, трябваше да я "побутна"
2. Заради сцепения ротор вероятно, даваше сериозна отечка и постоянно ме биеше доста силен ток като бръкнех във водата, което предполагам има и силно влияние върху обитателите. ( разбрах че е от скимера едва преди месец, преди това мислех, че е от помпата на зеовит реактора и като го махнах, тока продължи да ме удря, това беше и една от причините да проверя ротора на скимера)
3. Поради остарелите лагери беше много шумна (това не пречи много защото скимера е в друго помещение) и силно вибрираше, в резултат на което се появиха пукнатини при връзката на тръбите с тялото на скимера (нищо фатално, лепнах ги с епокси, но все пак неприятно).

Както виждате ефективността не е сред причините поради които я смених.
Първото впечатление като я включих беше, че е много тиха, почти не се чува. Количеството балончета, което прави е нормално, дори бих казал малко по-слабо от старата помпа. Това което стана обаче след 10 минути работа ме удиви - в един момент започна да изригва пяна и да пълни купичката с жълт скимат, наложи се да намаля подкачващата помпа наполовина на около 600 л/ч и въпреки това за 10 часа изхвърли около 4-5 литра скимат - не вода а тъмно жълт скимат! Намалих още подкачването и сега за около 7-8 часа е напълнила купичката отново.
Така бих изчислил че ефективността на старата помпа е била по-малко от 20% от тази на новата, ако в уравнението се включи и консумацията на електричество разликата става в пъти.


: 15-09-2012, 17:28:28

понеже получих и няколко въпроса на лични за закупуване на скимер ето и моето мнение (не се страхувайте да задавате въпросите си директно тук - така може да са полезни и на някой друг :)
Съвет при купуване на скимер

Доста от морските акваристи тук в България си купуват скимер втора ръка. Скимера остарява, и с остаряването губи голяма част от способността си да филтрира водата. Ако и вие сте решили да си купите такъв няколко съвета.

1.Основните ви въпроси трябва да са свързани с помпата, пластмасите не ви интересуват, дори да са спукани лесно се оправят и не оказват влияние на работата на скимера.

2. Искайте от продавача детайлни снимки на помпата, ротора и пелера. На колко години е, ако има документ да покаже, ако има сериен номер да го каже- с него можете да проверите кога е правена помпата на по-скъпите марки.

3. Предлагат ли се оригинални резервни помпи/ ротори/пелери за точно този модел, колко струват, доставят ли до България? Защото закупуването на нова помпа, ротор пропелер е неизбежно, често доста скоро след купуването на скимера. Пък дори и да работи според вас добре, според мен е добре да се смени помпата – причините ги видяхте в по-горните писания.Та направете сметка колко ще струва скимера + нова помпа и преценете дали няма да е по-добре да си купите направо нов. Не си правете илюзии че можете да замените оригиналната помпа с неоригинална, скимера - това е помпата – всичко останало е направено около нея и е за точно този модел помпа – височина на колоната ширина на тялото на гърлото, всичко е дизайнвано за тази помпа. Дори да сложите същия литраж помпа нямате никакви гаранции че другите й характеристики са като на оригиналната например има помпи 2000/л/ч дето качват вода на максимум 1,2 метра други със същия литраж я качват на два и половина метра, просто няма еднакви помпи, а при скимера даже и 5мм разлика във височината на тялото могат да са от значение, естествено скимер с присадена помпа пак ще вади скимат, но никога няма да бъдете сигурни дали работи и на 30% от оригиналните си способности.

Мен ако питате най-добрия вариант е да си купите хубав скимер с неработеща помпа (когато ги има са сравнително евтини) и да го обзаведете с нова оригинална помпа, така ще спестите доста пари и ще си имате нов скимер с гаранция.

: 15-09-2012, 21:42:14
Цитат на: Borko7 - 03.09.2012 22:01
1. Явно се отказваш от идеята за голо дъно. Защо? Колко см. ще е?
новото дъно е арагонит и е около 2 см дебелина средно, то между другото вече почти премина циклите и започна да си е бяло отново, забележителна беше промяната в поведението на всички животни като се появи дъно, макар и много плитко - скаридите вече се разхождат навсякъде и през деня, преди стояха само в пещерите, звездите също, рибите започнаха да си копаят дупки и да показват съвсем различни поведения, много забавно, може и да не се върна към голото дъно.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

haans

колега,отново съм изумен от хубавата и поучителна темичка,това за скимера много ми хареса и е доста интересно четиво,само ще те помоля,да дадеш малко повече информация за местата от които пазаруваш да разгледаме и ние,може да си харесаме нещо :) :)

bustama

Цитат на: Octopus - 15.09.2012 22:08
новото дъно е арагонит и е около 2 см дебелина средно, то между другото вече почти премина циклите и започна да си е бяло отново, забележителна беше промяната в поведението на всички животни като се появи дъно, макар и много плитко - скаридите вече се разхождат навсякъде и през деня, преди стояха само в пещерите, звездите също, рибите започнаха да си копаят дупки и да показват съвсем различни поведения, много забавно, може и да не се върна към голото дъно.



"арагонита е почнал да действа"  ;-)

Стоян Михов

Цитат на: haans - 15.09.2012 22:27
колега,отново съм изумен от хубавата и поучителна темичка,това за скимера много ми хареса и е доста интересно четиво,само ще те помоля,да дадеш малко повече информация за местата от които пазаруваш да разгледаме и ние,може да си харесаме нещо :) :)
Всъщност нямам някакви специални места, пазарувам оттам откъдето и всички вие предполагам - ebay.co.uk чрез Gabco, немските магазини напоследък aquaristic.net, sewatec.de,  понякога израелски и хонгконгски, но много рядко,  понякога като пътувам имам възможност да си взема неща "на живо".
: 15-09-2012, 22:56:10
Цитат на: bustama - 15.09.2012 22:36

"арагонита е почнал да действа"  ;-)

Арагонита има хубави свойства, но когато ползваш по-усилено калциев реактор, за две три години се слепва на парчета/корички, в които се включват и боклуци и не върши никаква работа, а и става доста грозен, но аз засега не смятам масово да заселвам корали, така че ще се позабавлявам малко с него, докато пусна пак калциевия реактор.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

bustama


Стоян Михов

Цитат на: bustama - 16.09.2012 00:41
Извинявай за неуместната шега и спама!
http://fengshuimineral.eu/product.php?id_product=185
Шегата ти е повече от уместна "камъкът на разбирането". Много се забавлявах, изобщо не предполагах че има такива свойства моето арагонитово дъно, особено в частта му, която помага при падане на косата  *ROFL*, трябва по-честичко да си потапям главата в аквариума.

Всъщност чак сега се порових в нета, тъй като това което ми е в аквариума хич не е е с кристалната структура на полускъпоценния камък, който виждам в нета. Ще се опитам да проверя какво е това нещо, което в рифовата акваристика се нарича арагонит, макар че отговора вече почва да ми се върти в главата. Да видим дали българските учени геолози ще могат да кажат нещо повече по въпроса.
: 16-09-2012, 08:44:28
Цитат на: dafil - 04.09.2012 23:19
Успех с новия проект!
Мислех,че като са отрязани стъклата под ъгъл няма да си личи толкова фугата-явно не е така или е заради черния силикон?

когато стъклата са отрязани под ъгъл, реално площта с която контактуват двете стъкла е по-голяма отколкото когато са нормално отрязани - така че силиконовата лента е по-широка, ако са с прозрачен силикон вероятно няма да се вижда толкова, но когато го правехме се чудихме ако се използва "прозрачен" силикон на това кристално стъкло няма да е много грозно, а пък кристалния силикон не е изпитан дали е достатъчно надежден и затова реших да е с черен, освен това така ми харесваше повече, защото е като в рамка, не знам на letkarski  с какъв силикон е, май е с прозрачен и изглежда добре.   
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

Стоян Михов

Понеже бях обещал темата "Как да не си го направя сам" започвам с някои обяснения, то всъщност ще започна с

Как да не си го ПОправя сам  :-D Вортека

Аз обичам да опитвам неща, които съм видял някъде и са ми се сторили смислени, логични и имащи някакво бъдеще на пръв поглед. Една от темите, които ми попадна беше тази: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1901337, как да си поправим шумното външно тяло на вортека. По някаква оооогромна случайност аз разполагах с някакви вортеци и не можах да устоя на предизвикателството (и в резултат имам доста резервни части  *ROFL*). Това се оказа доста забавно начинание и доста скъпо разбира се, развиваше се преди година-две може би.
Надявам се да ви бъде полезна историята, ако искате да си поправяте Вортека в български условия и с две леви ръце (вече доста хора имат Вортеци и доста от тях са втора ръка, предполагам са шумни - това е неизбежно.).
Цялата теория се основава на факта, че външното тяло на вортека е с обикновени стоманени лагери, които с времето се износват и помпата почва да ръмжи. Така че най-важното е да намерите лагери, аз ги намерих от ето тук- (ужас не мога да намеря линка - утре ще го открия имам визитна картичка но общо взето подходящите лагери се намират в БГ и стуват няколко десетки стотинки или -3-4 лева по високия клас, пращат по куриер). Аз взех по-високия клас, и дори те бяха по-евтини от куриерската услуга.

Първо премахнах готината лепенка отгоре, не беше много лесно, бещеше яко залепена и трябваше да приложа метода на бай Ганьо с големия нож.

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi47.tinypic.com%2F2qir0xs.jpg&hash=1a273132e060fa1948b5922158abd7f9efc02d6f, https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2Fdbqgpf.jpg&hash=e4b1cd2f7b8d37a70370aa2d2d5bfbe91997d8b3

След това развинтих трите болта и воаля:
ето така изглежда разглобения Вортек, до него са новите лагерчета, а това коетотрябва да се поправи е сивият ротор с двата лагера. Имайте в предвид че двата лагера са различни.


Най-трудната работа от всичко е изваждането на старите лагери (ако нямаш необходимите инструменти). Аз естествено подходих както съветваха хамериканците с отвертката - и ето го резултата- никога не пробвайте с отвертка или някакъв твърд инструмент - феромагнитната сплав на ротора е изключително ронлива
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2F15hdf7n.jpg&hash=40fd124a65f1c034480c432cdf9176e8a73c0ee4, https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi45.tinypic.com%2Fwl7slt.jpg&hash=ba40766c7498d5a9e416e0d9c613121c9a81be6f
след като съсипах ротора, продължих бавно да се опитвам да извадя лагерите и след доста време успях, плзвайки дървено пособие (дори то бе прекалено твърдо) и помощта на жена ми -те не знаеше колко струва струва тази смешна помпа и ми помагаше с удоволствие  *JOKINGLY*.
Ако искате да си смените лагерите използвайте специални скоби, понеже такива малки едва ли се продават някъде, е добре да накарате стругар да ви врътне една (скоба), никак не е трудно да се направи.
Новите лагери после се набиват лесно и това е всичко!

Много хубава работа както се казва, а пък ако и имаше ефект щеше да е направо идеално  :-D.
Всичките пъти когато съм се пробвал да поправя вортек, ефектът след това никак не е бил забележителен, естествено не мога да отрека че има някакъв, но той не е далеч такъв какъвто го описват, че едва ли не трябва да си доближиш ухото по помпата за да разбереш дали работи (то като е нова не е така).

Проблема може да е в:
а/ лагерите които се продават в БГ
б/ помпите имат и някакво друго слабо място, което ръмжи (аз още не съм го открил).

После тествах смяна на мокрото тяло на вортека/ по принцип го сменям на няколко години, живота му го дават максимум три години. Ефекта откъм шум беше по-минорен и от смяната на лагерите, но ефективността на течението беше осезаема.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg