• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
28.03.2024 15:30

Промяна новините на форума:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Защо ми умират рибките - наръчник за начинаещи отровители!

Започната от abaro, 08.02.2005 23:41

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

abaro

Отравяния с амоняк и нитрити




https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi89.photobucket.com%2Falbums%2Fk230%2FLonganlon1%2Faquariumbg%2Fotravyane.png&hash=4ef546506a1958d71e7acfaab35d4e368eadf95f
[url=http://aquariumbg.com/forum/viewtopic.php?t=774]
[img]http://i89.photobucket.com/albums/k230/Longanlon1/aquariumbg/otravyane.png[/img][/url]




Отравяне с Амоняк

Описание:
Отравянето с амоняк (NH3) е един от най-големите убийци в аквариума. То се случва най-често в нов (пуснат скоро) аквариум. Но също така може да се случи и в установен аквариум когато наведнъж са добавени много нови рибки, когато филтрацията спре поради изключено захранване или повреден филтър но също така и ако колониите нитрифициращи бактерии умрат вследствие на  проведено медикаментозно лечение или рязка промяна на параметрите на водата.

Симптоми:
- Рибите дишат задъхано до повърхността на водата
- Силно зачервени или лилави хриле
- Рибите са вяли и отпуснати
- Загуба на апетит
- Рибите лежат на дъното
- Забелязват се червени жилки и язви по плавниците и тялото

Амонякът се произвежда от рибите и всички други животни, включително и от самите нас, като част от нормалния метаболизъм. Поради неговата токсичност повечето животни веднага го преобразуват в по-безвредни субстанции, обикновенно урея, и го изхвърлят с урината. Рибите прескачат тази фаза и постоянно отделят метаболитния амоняк във водата чрез специални клетки на хрилете си. В големите природни басейни той веднага се разтваря до безвредни концентрации. Но в аквариума концентрацията му може бързо да скочи до опасни нива ако постоянно не се отстранява. Това обикновенно става чрез биологичната филтрация. Допълнителни количества амоняк се получават и от разграждане на храната, изпражненията и детрита.
Отравянето с амоняк може да стане внезапно или за период от няколко дни. Първоначално рибите се издигат на повърхността задушавайки се за въздух. Хрилете им започват да се оцветяват в наситено червено или лилаво и изглеждат като кървящи. Рибките загубват апетит и стават все по летаргични (отпуснати). В някои случаи те лежат на дъното с прибрани перки.
Ако отравянето продължи започва увреждане на тъканите което се проявява като зачервени жилки и кървящи язви по тялото и перките. Вътрешните поражения са върху мозъка, органите и централната нервна система.

Лечение:
- Понижаване на Ph под 7
- Подмяна на 25 – 50% от водата. Ако няма налична престояла вода, може да се използва прясна като се пуска силна струя във възможно по-широк съд. Да се внимава водата да е със същата температура като в аквариума.
- Използват се препарати за неутрализиране на амоняка
- Прекратява се или силно се намалява храненето за няколко дни

Ако нивото на амоняк се е покачило над 0.1мг/л трябва да се започне незабавно лечение. Понижаването на Ph ще доведе до бързо облекчение защото при Ph>7 амонякът е особено токсичен. Също така бързо ще помогне и 50% смяна на водата. Може да са необходими няколко смени за кратък период за да се свали нивото на амоняка под 0.1 мг/л.
Ако рибките изглеждат много пострадали използването на препарати за неутрализиране на амоняка е препоръчително. Те свързват или ,,замаскират" амоняка в много по-малко токсични съединения. Такива са някои фирмени препарати (например ,,AmmoLock" на Aquarium Pharmaceuticals), или например Цеолита който замества амонячните молекули във водата със натриеви.
При нива на амоняка <0.1мг/л рибите са под стрес, дори и да не изглеждат в беда. Нива дори и по-ниски от това могат да бъдат фатални ако това продължи няколко дни. Тъй като амоняка е силен дразнител рибите започват да се почесват по камъните или други предмети – т.н. ,,flashing". Това може лесно да доведе до грешния извод че има някакво паразитно заболяване. Затова е критично важно да се прави ежедневно тестване на водата докато съдържанието на амоняк стане почти 0 (нула). Ако нивото на амоняка е било високо продължително време не е изключено да има смъртни случаи дори и след намаляване на концентрацията му.

Превантивни мерки:
- Бавно увеличавайте населението на аквариума.
- Хранете умерено и отстранявайте неизядената храна
- Подменяйте редовно част от водата
- Редовно тествайте водата за да уловите проблемите на по ранен стадий.

Най-важно за да се избегне смъртта на рибки от амонячно отравяне е да се предотвратят скокове на съдържанието на амоняк. В нов аквариум пуснете само няколко (2-3бр.) рибки първоначално и не добавяйте никакви нови риби докато не се установи биологично равновесие. Това обикновенно става за не по-малко от 3-4 седмици. Дори и при установен аквариум никога не добавяйте много рибки наведнъж и избягвайте пренаселването.
Хранете рибите умерено. Колкото и да ви се иска не слагайте повече храна отколкото рибите могат да изядат за 5-10 минути. Почиствайте ежеседмично аквариума и отстранявайте мъртвите части от растения. Подменяйте част от водата редовно. Ако филтърът спре по някаква причина тествайте за амоняк 1 ден по-късно за да сте сигурни че колониите от нитрифициращи бактерии не са увредени.

Отравяне с нитрити (NO2-)

Описание:
Нитритното отравяне следва плътно по петите отравянето с амоняк като основен убиец на аквариумни рибки. Точно когато си мислите че проблемите ви са свършили след като сте загубили половината от рибките си след отравяне с амоняк, нитритите се повишават и излагат отново аквариума ви на риск. Всеки път когато се повиши нивото на амоняк трябва да се очаква повишение и на нитритите. За да се избегнат такива отравяния правете тестове когато пускате нов аквариум, когато добавяте нови риби, когато е имало проблеми с филтъра и след лечение на болни рибки.

Симптоми:
- Рибите дишат тежко до повърхността на водата
- Потъмнели или кафяви хриле
- Рибите стоят пред изходната дюза на филтъра
- Рибите са апатични и отпуснати
- Наблюдава се учестено дишане

Нитритите (NO2-) се получават в І фаза на процеса на нитрификация когато бактериите Nitrosomonas sp. преобразуват силно токсичния амоняк в по-безвредните нитрити. Това води до повишаване на нивото на нитритите и развитието на други полезни бактерии - Nitrobacter sp. Те преобразиват нитритите в нитрати които са сравнително безопасни при нива под 30 мг/л. Ако заради това че процеса на биологична филтрация все още не е стабилизиран или пък е настъпила рязка промяна на условията в аквариума може да започне натрупване на нитрити до нива които са токсични за водните обитатели.
При отравянето с нитрити кръвта на рибите става кафява на цвят поради повишеното съдържание на метемоглобин. Метемоглобина е изменен хемоглобин които не може да пренася кислород. Това  пречи на кръвта да пренася кислород и рибата може буквално да се задуши, независимо че съдържанието на кислород във водата е достатъчно. Различните видове риби понасят различна концентрация на нитритите. Някои може само да станат апатични а други да умрат внезапно без видими признаци на заболяване. Риби които са изложени продължително дори и на ниски нива на нитрити (под 0.5мг/л) страдат от увреждане на имунната система и са податливи на вторични заболявания като ихтиофтириус, червени язви и загниване на перките, както и бактериални инфекции.

Лечение:
- Прави се мащабна смяна на водата. Препоръчително е това да стане на няколко пъти за едно денонощие но на по-малки дози – до 15-20%.
- Добавя се сол във водата – препоръчително едра морска сол.
- Ограничаване на количеството на храната
- Повишава се аерацията.

Добавянето на 3 гр/л (1 равна чаена лъжичка на 1л вода) сол във водата предотвратява образуването на  метемоглобин. Добавяне на сол не се препоръчва ако в аквариума има сомчета, безгръбначни и ценни растения, защото е много опасно за тези видове. Трябва да се усили аерацията за да се повиши съдържанието на кислород във водата. Трябва да се ограничи храненето и да не се добавят нови риби докато нивата на амоняк и нитрити не паднат до 0.

Превантивни мерки:
Същите като по-горе!
Трябва много да се внимава след пик на амоняка защото е много вероятно да последва и повишение на нитритите в аквариума!


Заключение:
Ако искате да се радвате дълги години на това хоби четете повече за основните правила в акваристиката. Не е трудно и освен това ще ви предпази от груби и фатални грешки.

А.Б.
http://picasaweb.google.com/adbaro/ACacatuoides
http://picasaweb.google.com/adbaro/AViejita
[smg id=241 type=link align=left width=88][smg id=285 type=full align=left]

stanko

За тези, които са по-наясно ето и една таблица в потвърждение на горното. Тя е на д-р Крис Андрюс и д-р Невил Карингтън за критичните стойности на амоняка в мг/л.

                                                                                                             https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg392.imageshack.us%2Fimg392%2F6218%2Fsc00310133ef7.jpg&hash=d7909435e64fcfc28aea57bda2df90033beee57c
 С пожелание таблицата да трябва само за справки, а не при нужда.

torsade

Е инфуцзионният стерилен разтвор може да ти свърши пработа само ако имаш намерение да правиш на рибите инфузии. Да, при развъждането на някои риби се поставят хормонални инжекции и за евентуалното разреждане на препарата може дза се използва физиологичен разтвор (има го във всяка аптека и струва стотинки). А в аквариума няма смисъл да прилагаш стерилни разтвори.
Може да използваш калиевия перманганат за дезинфекция.... Ако наистина е необходимо да дезинфекцираш. И трябва да го разтваряш внимателно.
А содата бикарбонат всъщност покачва карбонатната твърдост на водата, а също и рН. Аз лично добавям сода в аквариума си, защото гледам малавийски цихлиди. А тези, които имат танганийци, добавят понякога и магнезиев сулфат.
А стерилен и свободен от ендотоксини не е едно и също.
П.П. а ние в космоса сме и спортисти, и учени... :-P
Охлювът не ни е враг!

theater

Щом можеш да получиш достъп до химикали ето малко приложения, за които аз се сещам:
MgSO4, KSO4, KNO3, FeSO4 (не съм сигурен за формулата) - за торене при растителни аквариуми.
калциев карбонат + MgSO4 - за втвърдяване на водата (gH,kH). Повечето колеги ползват натриева сода, защото се разтваря далеч по-лесно от калциевия карбонат.
140л - харацини
http://starividri.org

tea

това за солта е така има ефект,но не прекаляваите може да стане лошоооооооооооооооооооооооо,на 50л 3 6типцици сол rulez :duvar:

zmeq

Цитат на: tea - 02.04.2008 23:05
на 50л 3 6типцици сол r

Не правете, така че да се стига до сол  ;-)

NO CARRIER

Имам едно питане - дали да не махнем споменаването на солта от препоръките за справяне с проблема?
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftsvetkov.be%2Fupld%2Ffiles%2F1%2Fsign.jpg&hash=1bbdd94fc32cecdafae4a45f7c2393708fb9e9a5
Дневникът на Николай Цветков
Не ме е яд, че ме лъжат. Яд ме е когато мислят, че им вярвам.

abaro

Не разбирам какво е виновна солта? Ако целта е да се осигури стерилна среда на трудномислещите, така да е.
http://picasaweb.google.com/adbaro/ACacatuoides
http://picasaweb.google.com/adbaro/AViejita
[smg id=241 type=link align=left width=88][smg id=285 type=full align=left]

NO CARRIER

Не пише препоръчителна стойност. Знаеш какво се случва ако сложиш малко повече сол при някои риби и растения. Ако става дума само за живородки и роголистник, няма проблеми, да.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftsvetkov.be%2Fupld%2Ffiles%2F1%2Fsign.jpg&hash=1bbdd94fc32cecdafae4a45f7c2393708fb9e9a5
Дневникът на Николай Цветков
Не ме е яд, че ме лъжат. Яд ме е когато мислят, че им вярвам.

raiko

Цитат на: NO CARRIER - 23.11.2008 00:06
Не пише препоръчителна стойност. Знаеш какво се случва ако сложиш малко повече сол при някои риби и растения. Ако става дума само за живородки и роголистник, няма проблеми, да.
Пише: 10гр. на литър, но дали нещо не е объркано? Това според мен е някаква ударна доза(1% соленост). Едва ли много видове риби ще понесат тази доза.Най-високата доза,при която аз съм работил е 0.3%-за обезпаразитяване,като солта я добавям на 3 порции през 12 часа,за да не получат осмотичен шок рибите.

NO CARRIER

Спал съм, вярно че пише. И вярно, че дозата е висока. Те и растенията ще си заминат при тази концентрация.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftsvetkov.be%2Fupld%2Ffiles%2F1%2Fsign.jpg&hash=1bbdd94fc32cecdafae4a45f7c2393708fb9e9a5
Дневникът на Николай Цветков
Не ме е яд, че ме лъжат. Яд ме е когато мислят, че им вярвам.

abaro

Извинявам се за грубата грешка, но съм объркал при прехвърлянето между различните мерни единици. Малко трудно открих оригиналния текст който съм превеждал преди 4 години, но все пак - там е посочено 1/2 унция на галон вода. Което преведено на български е 3-3,5гр на литър. Ще го поправя в основния текст.
Колкото до добавянето на сол в аквариума въобще, ясно е че може да пострадат растенията, безгръбначните и някои риби - сомчета например. Но целта на тази процедура е да се приложат спешни мерки при масово поражение на рибите от натрупани нитрити. При това положение все пак е важно да се спаси каквото може и частични загуби са неизбежни. Аз лично такъв случай на отравяне в моята сравнително скромна практика не съм имал.
http://picasaweb.google.com/adbaro/ACacatuoides
http://picasaweb.google.com/adbaro/AViejita
[smg id=241 type=link align=left width=88][smg id=285 type=full align=left]

Similar topics (2)

2091

Публикации: 15
Прегледи: 36512

1657

Публикации: 2
Прегледи: 30488