• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
29.03.2024 08:49

Промяна новините на форума:

Ако все още не сте се запознали с правилата на форума, моля, направете го!


  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Начинаещи акваристи - химия и биология на водата?

Започната от d256h, 29.11.2016 14:24

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

d256h

Четейки темите във форума, забелязвам че множество от сривовете в аквариумите са в следствие от не разбирането на най-важния параметър в аквариума - химия и биология на водата. Текат тежки теми обсъждащи грундове, осветление, филтрация, аериране и като правило, задаващите въпросите се хвърлят на сложна техника с презумцията, че колкото по-скъпо е оборудването, толкова по-добри условия ще има в аквариума, но това е вярно, само ако се знае какво се случва във водата.

Тази статия има за цел да внесе информация и обясни логиката при създаване и "отглеждане" на аквариум, от гледна точка химично и биологично равновесие.
***
Аквариума е един цялостен, жив организъм, който може да бъде изучен и управляван, стига аквариста да има търпението да учи и наблюдава. Още с наливането на вода в абсолютно празен аквариум, той започва да живее. Във водата има соли, органични частици, химически вещества за дезинфекция, боклуци, микроорганизми и какво ли не още.

Как се стартира аквариум?

Стартирането може да започне по много начини, но за да се разбере същността на живота в аквариума, трябва неговото създаване да започне по консервативния метод, чрез постепено внасяне на аквариумните компоненти.

За удобство, нека първоначалните стъпки бъдат следните:

1. Подготвяте и поставяте в аквариума грунд, ограничители за грунд и камъни.
Грунда не трябва да се разтваря или влияе на химията на водата в аквариума.

2. Наливане на вода до 1/4 от общия обем или толкова, колкото да се покрият грунда и камъните с два пръста вода. Тази стъпка позволява да се дооформи разположението на грунда и камъните, вече във водна среда, при която тяхната плаваемост е различна (стават по-леки във водата).

3. Поставяне на висши водни растения. Вероятно преди да започнете създаването на аквариум сте си мечтали и вече имате план как "да го залесите". Не бързайте, със засаждането, дори може да оставите растенията, да плуват свободно във водата. Този трети етап е първата фаза, от която започва цикъла на живот в аквариума, от гледна точка химия на водата и крайна цел, постигане на "жива аквариумна вода". Живата вода се получава тогава, когато имаме завършен цикъл на саморегулиране живота в аквариума, но това ще изясня по-натам в статията. Този трети етап до който стигнахме, може да продължи от една седмица до два месеца. Защо? Нека видим какво сме направили до момента - внесохме грунд, който съдържа различни силикати, варовици и други материали. Някои от тях са разтворими във вода, други слабо, а трети въобще. За начинаещия акварист, стигайки до тази стъпка, се предполага, че е наясно с това, какви риби иска да отглежда. Ако ще отглежда Харациди изискванията за твърдост на водата са едни, но ако ще отглежда Цихлиди, изискванията са други. Примерно, за аквариум с Харациди трябва, да се подбере грунд, който не се разтваря във водата, като подходящ материал е Сианит и Гранит, с размери на зърната от 2мм до 7мм. Ако ще се прави Цихлидарник, материала на грунда трябва да съдържа варовици (езерото Малави е с характерно пренасищане на карбонатни съединения).
Каква ни е ползата от такова "задържане" при създаването на нов аквариум? На тази стъпка, в аквариума се формира баланса на химичните вещества и биологичния живот. Неминуемо, с водата и от грунда, сме внесли микроорганизми, които започват да съществуват или умират. Аквариума представлява, една почти затворена биологична система, която от този момент нататък започва да се саморегулира или..умира. Нашата цел е да достигнем самобалансиращ се аквариум, за който да се грижим, колкото се може по-малко и да не се налага постоянно въздействие върху него от наша страна.
През първите часове и дни, след наливането на водата в аквариума, има бум на размножаване на микроорганизми. Водата става мътна, но това е нормално. Изобилието във водата на хранителни вещества, кислород и светлина, кара едноклетъчните да "избухнат" в размножаване. Този период след няколко дни преминава. Хранителната среда е изядена от микроорганизмите и те умират, като е възможно, ако са били много, те да се виждат върху грунда, стъклата или повърхността на листата на растенията, като оталожен кафеникаво-бял, хъзгав слой.
Няма страшно, всичко това е нормално! В следващата фаза, настъпва балансиране на водата в аквариума. На ред идват други микроорганизми, които се хранят "с труповете" на измрелите. Това е началото на Цикъла на Нитрификация (Азотен Цикъл), за който ще става дума много пъти. Това е основен процес на разграждане на органичната материя, при който съединените въглерод и азот в живите организми се връща обратно във водата, като елементарни химични съединения, които на свой ред, отново ще участват в създаването на живот.

Внимателния акварист, въпреки нетърпението си да създаде и покаже новия си аквариум, отдава особено голямо внимание на тази трета стъпка (за която говорим сега), защото тя е фундамента върху, който ще стъпят всички следващи.

Ако сме спазвали описаните действия до тук и е изминало достатъчно време "на зреене" на водата, може да преминем към следващата стъпка за създаване на аквариум. По какво се познава дали може да продължим напред?  Познава се по това, че водата се е избистрила и странно или не, тя повече не помътнява. Хранителните вещества във водата са изядени при първоначалното зреене или цъфтене, кислорода е "издишан" и бактериите замътили водата вече ги няма. Ако имате мътен налеп по стъклата или водораслите, може да го избършите с мека кърпа. От това действие, водата може леко да се размъти, но тази мътилка е от механични частици, остатъци от "труповете на едноклетъчните" и тя ще се утаи, а там на дъното, с нея ще се справят нитрифициращите бактери.

4. Доливане на вода в аквариума до пълния му обем.
Обикновено доливането става така, че да не се развали подредбата на грунда, камъните, декорацията и разположените растения. Препоръчително е наливането да се направи през малка тръбичка, бавно, като покачването на нивото на водата да става без "изваждане" на частици от грунда към водата. Не забравяйте, че макар и в началото, вашия аквариум вече има микрофлора и микрофауна, която е жива и не бива да бъде стресирана с водопади, падащи от кофи вода. След изпълването на аквариума трябва да се изчака отново няколко дни. Този период е много "креативен" защото се случват няколко неща. В повечето случаи, виждате "че тази дето сте я мислили" с разполагането на висши водни растения, не е точно така, аквариума не изглежда както сте си го представяли. Нанасяте корекции по разположение на растенията или ги засаждате, ако не са били засадени, но вече под ъгъл определен при наблюдение под вода. Спокойно, това няма да е последното аранжиране на растенията, защото когато поставите осветлението, ще установите, че се налагат нови корекции... това е нормално.
Стигаме до момента за дискусия относно филтрирането и аерирането. Това е много сложна и дълга тема, но за да има логическа завършеност нашия пример,  в тази статия, аз ще внеса граници в целта, която се преследва - създаване на Холандски тип аквариум, с буйна растителност и пасажи от множество Харациди. Знаейки вече какви риби ще гледаме, може да преценим, какви нужди ще имаме от филтрация и аериране.

5. Поставяне на филтрираща и аерираща група.
Изхождайки от крайната цел, при която ще имаме много висши водни растения в аквариума (Холандски тип), няма нужда да предвиждаме мощни аериращи системи. Наличието на много растения гарантиран наличието на достатъчно кислород за рибите през деня. В този смисъл, ще поставим елементарен линеен аератор на дъното, който ще използваме само нощем, когато фотосинтезата на растенията се обръща в дишане. Използването на филтрираща група, като съмп с различни прегради в него за филтриране и подобряване на водната химия, няма да се наложи.  Защо?  При този
тип аквариуми, се разчита на създаване на естествен нитрификационен цикъл и обогатяване на водата с кислород чрез фотосинтеза от растенията. Постигане на равновесие в аквариума с много малко поддържаща техника или дори без никаква е напълно възможно, при правилно проектиран аквариум и правилно подбрани видове и бройки от тях! Отново стигаме до темата за Скорост на кислородна дифузия в аквариума. Тази скорост се представя, чрез изчислен коефициен. Смисъла на това число е да ни покаже, в зависимост от площтта на повърхността, на водата, на каква
дълбочина ще достига кислорода разтворен в нея (спрямо първоначалното си разтваряне в нея при контакт с повърхността). Този ковфициент ни показва за различните видове риби, в зависимост от тяхните кислородни потребности, как ще се чувстват те, в дълбочина (воден стълб) на нашия аквариум. Как се изчислява споменатата скорост на дифузия съм обяснил в тази статия

На този етап, нашия аквариум вече е жив, защото са минали най-малко 30 дни от създаването му. Вярно, няма риби, но растения и микроорганизми вече си живеят вътре. Оборотите на живот са по-ниски от нормалното, но това в същност си е в норма, защото за нитрификационния цикъл в аквариума трябва да има постоянно присъствие на риби, които да осигуряват, амониеви съединения. Какво е Нитрификация или Азотен Цикъл може да научите в тази добре развита статия.

На етапа до който стигнахме, за филтрация може да се използва обикновена, потопяема ротационна помпа с механичен филтър. Нейното предназначение е по-скоро подпомагащо (съкращава време) за което органичните частици се събират и разлагат в нитрификационния цикъл, като в същност отнема такива частици от водата и не претоварва новосъздадената култура нитрифициращи бактерии.

Не бързайте с рибите още, не поставяйте риби в аквариума! Идва ред на заселване на различни малки животни. Може да пуснете охлювите. Ако всичко се развива нормално, вашия нов аквариум няма нужда все още от аериране и филтрация, но все пак поставяме устройствата с цел, бъдещо използване и за тест, как ще се държат на мястото където са инсталирани.
Изкуствена светлина също не е непременно наложителна. Все пак, вероятно сте подготвили изкуствена светлина и е добре също да я тествате, главно заради това, как ще пада светлинния поток върху растенията, ..може да се наложи да се преместят някои от тях. Темата за светлината също е много дълга и тук няма да бъде засегната.

6. Внасяне и заселване на риби в аквариума.
Вие вече имате един жив аквариум и макар да е без риби, в него средата се е доближила достатъчно до тази, при която рибите ще се чувстват добре. Най-голямата грешка, която може да се направи на този етап е да се пуснат в аквариума риби, директно закупени от магазина, без да се престояли във вашия карантинен аквариум!

Как се прави карантинен аквариум няма да обяснявам, но използването на такъв, за новозакупени риби е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО !  Понеже плана беше да се създаде аквариум Холандски тип, ще внесем 24 Червени Неона и като добра комбинация с тях ще си подхождат 5-6 Расбори, а като "биологичен сензор за болести" няколко Данио Рерио. Даниото е много подвижна рибка и по нейното поведение ще може да се следи косвено за проблеми с водата, наличие на разтворен кислород и зараза от Ихтио, "което мре да се залепи веднага за Даниото"..

В това състояние, аквариума трябва да остане поне два месеца. През това време вие трябва да го наблюдавате и да започнете да го чувствате, трябва да се научите да го чувствате!

Азотния цикъл на аквариума през това време ще влезне в оптимална норма, ще видите как водораслите ще се изправят стегнато и ще започнат да се развиват пищно. Този период е много важен от гледна точка химията и биологията на водата, защото в него се "затваря" цикъла на кръговрат в кавариума. Идеалния аквариум няма нужда от аерация, филтрация и други подпомагащи устройства (без осветление), защото за всичко се грижат вашите растения, бактерии и риби. Дали ще постигнете аквариум, който ще се грижи сам за себе си, зависи само от вашите умения, наблюдения и чувство към него.

Вече са изминали поне 6 месеца от старта на аквариума и той е готов!

7. Ежедневни или периодични грижи за аквариума.
Чудих се от къде да започна с тази точка, защото тя е много обширна и реших да използвам подхода "какво не трябва да се прави" с аквариума:

7а. Честа грешка при начинаещите акваристи е прекомерната подмяна на част от водата в аквариума. Въпроса е свързан с разбирането, за какво въобще се прави това. Подмяната на водата се прави за да се намали концентрацията на някои разтворени вещества в нея. При "здрав" аквариум такава подмяна се налага през много голями интервали, защото той се саморегулира. Как става саморегулирането? Примерно установявате, че водата е прекалено твърда, това означава че сте внесли много карбонати чрез водата или грунда, което трябва да се коригира. Ако причината не е грунда, начин за намаляване на твърдостта е внасянето на голамо количество млади охлюви. За две-три седмици, те ще извлекат варовика от водата и ще го натрупат в черупките си. И обратно, ако видите, че охлювите започват да имат грозни, бели черти и напуквания по черупката, това означава че водата е прекалено кисела. Черупките на охлювите се разтварят в "агресивната" кисела вода, защото тя им пречи да извличат карбонати от водата, киселината се е свързала с карбонатите и практически охлювите остават "без материал за строеж". След приключване на "операцията с внасяне на много охлюви" и нормализиране на параметрите на водата, те могат да се използват за прекрасна, жива храна. Хващате няколко от тях, премазвате черупките им и ги пускате обратно в аквариума, рибите ще се избият за тях, а и няма да внасяте болести, които обикновено идват с използването на жива храна закупена отвън. Примера за действие чрез охлюви е биологичен метод. Тук няма използване на препарати или йоннообменни смоли, за коригиране на твърдост. Това е начин на мислене и концепция за разбиране на "живото". Ако някой отглежда риби на килограм за продажба, вече е друг въпрос.

Начинаещия акварист трябва да знае, че подмяната на част от водата не е правилния инструмент за внасяне на кислород в аквариума. Разтворения кислород може бързо да изчезне от нея и да останете излъгани, с впечатлението, че това ще реши проблема. Ако има проблем с кислорода в аквариума, вместо да сменяте част от водата му, преместете рибите в карантинния аквариум (ако е празен) и обърнете внимание на аквариума, за да установите спокойно, от къде идва кислородното смущение.

Друг аспект третиращ вредата от честа подмяна на част от аквариумната вода е внасяне на отровни химикали и зарази. Преди да внесете ново количество вода в аквариума, в него има установено някакво равновесие. Внасяйки "нова вода", вие поемате риск от флуорно или хлорно отравяне на рибите или проникване на болести, които преди това не са били в него. В някои райони на България чрез водата, в аквариума могат да се внесат съединения на тежки метали, които осигуряват на рибите неврологични заболявания и изкривяване на костната система.

Още един аспект свързан с подмяната на част от аквариумната вода е срив в нитрификационния цикъл (Азотния цикъл). Някои мързеливи акваристи, решили да компенсират мързела си с радикални действия за "догонване" и отстраняване на пропуските, правят смяна на недопустимо голямо количество водата. Идеята им е, че така по-бързо ще осигурят кислород на рибите и ще махнат натрупаните отпадни отрови в аквариума. ГРЕШКА! При това действие, те стопират нитрификационния цикъл в първата му фаза, където се разграждат амониевите съединения през Амоняк. В нормалната ситуация, Амоняка се свързва в Азотния цикъл и продължава до пълно "обезопасяване", но при внесена много "нова вода" процеса на свързване се прекъсва и той се отделя и разтваря във водата. Рибите плуват замаяно, придъжат се към повърхостта и не рядко умират, докато аквариста разбере какво става. Практически, той отравя рибите си с Амоняк.

Виждате, че всяко действие приложено към живия аквариум трябва да се прави с разбиране..

7б. Грешка в подбора на видове.
Много от начинаещите акваристи, поставят в аквариума си растения и риби, които се различават недопустимо според изискването за параметри на водата и температурен режим. Понякога такъв "микс" успява да оцелее доста продължително, но рано или късно настъпва катастрофа. Примерно, решавате да отглеждате дребни риби, със сходни размери, но произхождащи от местообитания на различни климатични особености. Едните обичат кисела и студена вода, другите топла и твърда. Когато се появи Ихтио в аквариума, един от начините за борба с болестта е повишаване на температурата на водата над 30-32 градуса за повече от два дни. В този случай рибките с предпочитания към студена вода, но оцеляващи по някакъв начин до сега в аквариума ви са обречени, ще ги убиете.

Грешка в подбора на видове може да има и при растенията. В добрите каталози и справочници за растения е казано точно, даденото растение с кои други не трябва да се отглежда в един аквариум. Някои видове растения отделят специфични фитоцити, с които се борят против нисшите водорасли или някои "досадни" плевелни висши растения. При неподходяща комбинация на видове растения в аквариума, може да се получи измиране на един или няколко вида, в следствие на внесен друг вид растение, подтискащ останалите.

7в. Прехранване.
Почти всеки начинаещ акварист прехранва рибите си. Занайте, че една риба не може да умре от глад в един добре залесен и истински "жив" аквариум. Днес в търговската мрежа се продават всякакви видове храни за рибки. Давайте храна на рибките поне два пъти по-малко, отколкото смятате, че трябва да давате! Особено внимание се изисква при храненето с храни от животински произход, като чернодробна храна  примерно. Тази храна е много силна, дава много енергия, но ако прехраните рибите с нея може да ги убиете, защото се получава запушване на червата, заради спецификата на тази храна!

7г. Грешно отглеждане произтичащо от хаотични действия и грижи за аквариума.
В здравия, жив аквариум, всичко протича в денонощен цикъл. Включване на осветление, аериране, хранене, трябва да се случва в график, който осигурява цикличност на живота. Това изискване не е случайно. Дори бактериите в аквариума се нагаждат към цикъла, като по този начин оптимизират работата си и размножаването си. Растенията също обичат твърдата цикличност, защото намаляват енергитичните си разходи, при всекидневния преход на процеса дишане към фотосинтеза и обратно. Единствено изключение, за растенията от тяхния цикъл, може да е размножителния им период, при който може да се наложи промяна в продължителността на осветяване към повече или по-малко.

7д. Грешки произтичащи от подценяване дезинфекция и стерилизация на използваните съдове и помощни инструменти за аквариума.
Често, начинаещия акварист, мисли за болестите, когато му дойдат до главата. Това не бива да се допуска, такова мислене гарантира загуба на риби в аквариума. Задължително, със създаването на един нов аквариум, трябва да се подготвя и поне един карантинен или авариен аквариум. Той не трябва да съдържа грунд, за да може лесно да се измива и дезинфекцира след използване с болни риби. Всички кепове, маркучи и др. средства осигуряващи дейности в основния и карантинния аквариум, трябва да са разделени и да не се използват смесено, защото се увеличава и почти гарантира възможността за пренасяне на болести и зарази.

7е. Ежедневно наблюдение на аквариума
За да е здрав и красив живота в аквариума, е необходимо той да бъде ежедневно наблюдаван. Всяка рибка трябва да се оглежда за смущаващи белези на болест или нетрадиционно поведение. Трябва да се следи къде са охлювите, защо са там, нормално ли изглеждат. Растенията също трябва да имат здрав и свеж вид. Трябва да се контролира степента на унищожаване или изяждане на младите пъпки или филизи при растенията, от страна на охлювите. Известни загуби са приемливи, защото те са в нормата на хранителната верига, но ако забележите че унищоженията са прекалени, трябва да намалите броя на най-голямите охлюви. Добра практика е да имате няколко охлюва Мелания, които живеят изцяло в грунда и здраво го "орат", като по този начин го разместват и осигуряват кислород за корените на растения, които имат нужда от него. Ако видите тези охлюви, масово излезнали от грунда и спасили се по стъклата, това е сигурен признак, че има отровен Амоняк в него. Проверявайте мириса на вашия аквариум. Здравия аквариум има мирис на трева или приятно ухание на влажна почва. Всякакви миризми на метали, арсен, амоняк са сигурен признак, че нещо не е наред с химията на аквариумната вода.

7ж. Авариен аквариум
Ако нямате авариен или карантинен аквариум, а нуждата ви притиска за спешни действия, може да използвате бутилка от минерална вода 10 литра. В такъв съд наливате прясна вода през аератор или със силна струя. По този начин ще се премахне голяма част от хорните дезинфектанти в питейната вода, които се поставят на много места в страната ни, от ВиК. Не бързайте да поставяте риби в този съд. Трябва да минат няколко часа, докато и последните следи от тези дезинфектанти изветреят и напуснат водата. Ако бързате с преместването на рибите без такова изчакване, рискувате да убиете любимците си с Газова Емболия, която е много мъчителна за животните.


mazalqk

Поздравления за труда и отделеното време. Интересна информация си споделил. Само не разбрах за водораслите и низшите водорасли. Там не говориш ли за растения? Поздрави.

petko

Имам няколко въпросчета.
Първо
Защо първоначално се налива само 1/4  до избистряне,а не направо цялата?
По надолу пишеш ,че като се смени голямо количество вода се стопира цикъла.При това стартиране не се ли получава точно стопиране.

Второ
Казваш ,че ще има растения ,а един месец след това още не сме пуснали осветлението,защото не било задължително.
Какво ще стане с растенията за един месец без светлина?

d256h

Благодаря за въпросите, нормално е да има дискусия по темата..

mazalqk, да въпроса ти е уместен!
Водораслите са едноклетъчни, които се намират във водата и свободно плуват или се прикрепят към някаква основа, примерно листа на висши водни растения или стъклото на аквариума. Когато съм писъл за "водорасли", значи съм имал пред вид точно тези едноклетъчни, а не висши водни растения. Все пак, ако в разговор използваме думата "водорасли" имайки предвид растителността като цяло в аквариума, това е грешно, но поради широкото разпространение на тази грешка, се е превърнало в нарицателно. Разлика между едноклетъчните водорасли и висшите водни растения споменати, като "водорасли", може да се прави единствено от контекста на разговора или статията. Ако аз съм допуснал такава грешка, моля за извинения, иначе винаги правя разлика между водорасли (едноклетъчни) и висши водни растения.

petko,
относно твоя първи въпрос
(Първо, Защо първоначално се налива само 1/4  до избистряне,а не направо цялата?
По надолу пишеш ,че като се смени голямо количество вода се стопира цикъла.При това стартиране не се ли получава точно стопиране.)


Защо само 1/4? Причините са две. Първата е механична. Поставения пясък в аквариума, както и другите декорации, "не се държат" както когато са потопени във вода. Като по-плътна среда от въздуха, водата прави така, че потопения камък или пясък в нея да изглежда по-лек (Закон на Архимед). Всичко това има значение при аранжирането на по-сложни структури по дъното на аквариума. Примерно, ако сме сложили сух или влажен пясък на дъното и сме му дали някакъв наклон с цел да подобрим визуалната перспектива към наблюдаващия, може да се окаже че след наливане на водата, този наклон сам ще се промени, поради промяна на триенето между частиците на грунда във водна среда. Може да се окаже, че "планинката която сме издигнали в ъгъла на аквариума "ще се спихне" и ще се разлее до ново устойчиво състояние. Не трябва да се забравя и това, че много по-лесно се прави аранжиране на декорацията, когато аквариума има по-малко вода, отколкото ако е напълнен до горния ръб. (тук трябваше да спомена, но не го направих, темата за "дълбочина на аквариума", която не бива да превишава 65см, поради причината, че бъркането с ръка за обслужване по дъното (ако се наложи) става много трудно)

Втората причина е биологична.
Внасяйки вода в аквариума ние създаваме среда за размножаване на множество едноклетъчни. Пясъка, камъните, частиците и солите в грунда и водата, представляват добра среда за размножаване на едноклетъчни. С внасянето на по-малко вода (само 1/4), процеса на "цъфтене на водата" се ускорява, а поради по-малкия обем хранителната среда по-бързо се изконсумира при цъфтежа и той преминава по-бързо. Така се съкращава времето на цъфтеж, което трябва да изтърпим при създаване на нов аквариум. В последствие, ако добавяме малки количества прясна вода (затова препоръчвам доливане с тънко маркуче) стария обем от 1/4 вече ще има създадена равновесна среда от микроорганизми, която като буфер или демпфер, ще може да поеме новите количества вода носеща още соли и хранителни вещества, без обаче да възникне ново цъфтене на водата. Също така, ще спестите мътния налеп във вертикала, по остатъка с площ 3/4. Това не е малко и има смисъл да се прави.

Отначало не разбрах въпроса за стопирането, но в последствие ми стана ясно, какво питаш. Предполагам, че въпроса ти е за това дали след това първоначално наливане 1/4, после като доливаме, дали няма да стопираме Азотния цикъл. Отговора е НЕ. Просто защото на този етап няма Азотен цикъл. Още сме на фаза спонтанен бум на размножаване на всякакви микроорганизми, които не са Нитро бактерии, те идват по-късно, защото се развиват по-бавно, а и още няма никакви нитрати и нитрити във водата.

По втория въпрос:
(Второ, Казваш ,че ще има растения ,а един месец след това още не сме пуснали осветлението,защото не било задължително.
Какво ще стане с растенията за един месец без светлина?)


Въпроса е логичен и вероятно трябваше да го изложа по ясно. Отначало растенията могат да се пуснат да плуват свободно във водата, повечето си избират някакво разположение в нея и така могат да живеят дълго. Вярно, някои растения са много шавливи и бързо си извиват листата или стъблата, така че да им е удобно за повече светлина, но други въобще не се опитват да мърдат. Въпрос на преценка е дали да оставяме свободно растенията, без засаждане, но така или иначе до запълването на аквариума изцяло с вода, поставянето на поддържащата апаратура и осветелението, те ще бъдат почти сигурно местени или коригирани като позиция. Е, ако има два стръка вътре, може и да няма корекция на местоположението.
Относно светлината, а и срока на споменатия период, не бива да тълкуваме всичко буквално, като задължително. Обикновено пиша за това като интервал "до два месеца", а не "задължително два месеца". Ако сме поставили аквариума в мазе или много тъмно помещение, ясно е че повече от 3-4 дни тъмнина няма да им се отрази много добре, тогава трябва да използваме изкуствено осветление още отначало. Обаче, аз изхождам от общия случай, когато аквариума се поставя в дневна, кухня или друго помещение, което има достатъчно външна, дневна светлина. В този случай, на плуващо и не засадено растение, нищо няма да му стане без изкуствено осветление. Растение усетило, че не е засадено и че е в нова среда, самичко забавя развитието си, докато разбере, че има цикличност на околната среда, т.е. засадено е, светлината винаги грее от определено място и течението на водата и температурата и са в рамките на приемлив интервал. По добре е, новото растение да има едно забавяне в развитието си при първоначално създаване на аквариум, отколкото няколко пъти да му променяме разположението и цикъла на растеж, и стопиране, да се повтори 2-4 пъти, докато окончателно спрем с преаранжирането на новия аквариум.

...
Нещата които съм писъл не са железни правила, а са добри практики от гледна точка създаване на нов биологичен ареал у дома или офиса. Ако напухате пясъка, водораслите и водата в един ден, набримчите оборудването, запалите изкуственото осветление, всичко наведнъж, също ще се получи някакъв старт на аквариума, но технически, без чувсто и разбиране за това което става в него. Аквариумите са различни, така както са различни хората, които ги създават..
:)





kuvert

Цитат на: d256h - 30.11.2016 09:32

...
Нещата които съм писъл не са железни правила, а са добри практики от гледна точка създаване на нов биологичен ареал у дома или офиса. Ако напухате пясъка, ВОДОРАСЛИТЕ и водата в един ден, набримчите оборудването, запалите изкуственото осветление, всичко наведнъж, също ще се получи някакъв старт на аквариума, но технически, без чувсто и разбиране за това което става в него. Аквариумите са различни, така както са различни хората, които ги създават..
:)

Колега,не бяхте ли Вие човека с трите микроскопа и богатият над десет годишен опит с риби? Не бяхте ли Вие човека,който щеше да ме убие с терминология и разбиране по въпросите на акваристиката???
И Вие "БУХАТЕ" водорасли при стартиране на аквариума????

d256h

Да забележката ви е точна, но ако бяхте прочели и по-горе изречението за това какво се влага в смисъл на "водорасли" като приета масова грешка, щяхте да си спестите заяждането. Аз не желая да контактувам с вас, направете същото и вие с мен. Останалите хора сами могат да преценяват съдържанието на статиите, не се натрапвайте с глупави спорове!

kuvert

Цитат на: d256h - 30.11.2016 09:32
Когато съм писъл за "водорасли", значи съм имал пред вид точно тези едноклетъчни, а не висши водни растения.
Прочетох го,колега! Затова и се "заяждам"!
С терминологията си объркахте и мен като опитен акварист.
Да не продължавам да се "заяждам" с отговора Ви за "шавливите" растения и аранжиране със свободно плуващи растения.
Първо пълните 1/4, щото така било по-лесно засаждането, амаа не пускате осветление,щото растенията са шавливи и сами си намирали място под слънцето.А всъщност не ги аранжирате,а ги оставяте свободно да плуват....
Хубаво е да се осведомите,че за едно водно растение светлината е критично нужна за неговият растеж.При липса на светлина на третият ден растението започва да загива!
Поздрави!

petko

Наливането с тънко маркуче е повече за да не се развали подредбата в аквариума. За да е от биологична гледна точка ,наливането трябва да го правим няколко дни.
Не мога да приема ,че в по-малко вода процеса се ускорява.

Повечето растения не биха понесли един месец да не са засадени и осветление само от това на обкръжаващата среда.
Колкото и да стопират своето развитие.

Взимам го буквално, поставям се на мястото на начинаещ акварист.

d256h

kuvert, като пропусна оценките ви и се придържам към коментара за растенията, .. него мога да приема, само като ваша теза, но само толкова. Дали растението ще умре без допълнителна светлина или не зависи от много фактори и това какъв вид е. По странен начин четете постовете, не вниквате в общия контекст, а си избирате отделни думи или изречения, изваждате ги от този общ контекст и преминавате в ненужни спорове. Какво ви пречи, да не се включвате така безсмислено в темите които пиша?

Публикациите са слети: 30.11.2016 10:33

Цитат на: petko - 30.11.2016 10:26
Наливането с тънко маркуче е повече за да не се развали подредбата в аквариума. За да е от биологична гледна точка ,наливането трябва да го правим няколко дни.
Не мога да приема ,че в по-малко вода процеса се ускорява.

Повечето растения не биха понесли един месец да не са засадени и осветление само от това на обкръжаващата среда.
Колкото и да стопират своето развитие.

Взимам го буквално, поставям се на мястото на начинаещ акварист.

Да въпроса е дискусионен, но аз съм избрал моята позиция от опита който имам и затова така съм го написал petko..

Въпроса с растенията съм го проверил, няма да умрат или да залинеят необратимо..

cantiga

Браво за старанието, само не адресирай подобна статия към начинаещите акваристи. Както сам отбеляза, за няколко неща в нея могат да се водят полемики, а ако сега започвам с акваристиката и прочета това не зная какво ще си наумя да правя... няколко точки са с теоритичен характер и са по-скоро спорни. С рибите е ясно, че трябва да се изчака, но и растенията да ги чакам да си се наместят?  :-D Терминът жива вода също е проблемен...
Сам казваш, че се пишат тежки теми с редица излишни усложнения (което на 100% е и мое мнение)... и после това. ??  :popcorn:
Поздрав!
Светослав

d256h

OK, щом прави впечатление и на вас че темата вероятно не е съвсем за начинаещи съм склонен да се съглася, отстрани изглежда по друг начин сигурно. А за "жива вода" като термин, мога да кажа че се използва в справочниците по ихтиология и акваристика на Руски и Немски език. Аз ползвам такива и е напълно разбираемо какво се съдържа в това понятие. Вероятно ако акваристи, не са ползвали такива източници или пък други, с различна терминология, това може да се стори странно за тях..

tetra

d256h  Поздравления Материалите ви отразяват много точно еко системата в новият аквариум.Тя не е само за начинаещи, но дори и опитните акваристи минали през тези перипетии могат да допълнят практическите си знания, с теоретичното обяснение на процесите в новостартираният аквариум. А това е много важно за всички  и следвайки точно последователността, описана по горе всеки начинаещ акварист би стартирал безпроблемно своя нов аквариум.
Начина за стартиране е естествен без излишни усложнения, и разходи за разлика от интензивният начин, при който се сменя половината от водата с отлежала всеки ден? Една безсмислица, откъде новозапочващият акварист ще има отлежала вода за всеки ден?
Винаги съм стартирал новите си аквариуми по този начин. Макар и с малки различия, като, аквариума съм го пълнил целият и веднага съм пускал аератора за въздух правещ мехурчета все пак е по привлекателно, и  се улеснява отгазяването на водата, и ускоряване времето за заселването на първите микроорганизми довеждащи до бурното размътване на водата, точно както си написал. След като водата се е изчистила сама съм засявал водните растения и съм поставял осветлението и нагревателите, с това съм ускорявал адаптацията на водните разстелени, и след като започнат да растат и филтрират водата съм пускал рибите.
От опит обаче виждам, че младите и нетърпеливи колеги не са склонни да стартират по този начин, те наливат водата поставят рибите и започват всеки ден да менят половината от водата с нова по метода на интензивният начин за стартиране. Какво бих казал като не могат да чакат и са динамични няма проблем, избора е индивидуален.
Като заключение искам още един път да благодаря на колегата за изчерпателната и теоретично обоснована статия, и възможност за стартиране на нов аквариум. Но това, че някои вмъкват нови елементи или променят по нещо в метода  с нищо не омаловажава теоретическата постановка на материалите.   *privet*



cantiga

Цитат на: d256h - 30.11.2016 11:08
OK, щом прави впечатление и на вас че темата вероятно не е съвсем за начинаещи съм склонен да се съглася, отстрани изглежда по друг начин сигурно. А за "жива вода" като термин, мога да кажа че се използва в справочниците по ихтиология и акваристика на Руски и Немски език. Аз ползвам такива и е напълно разбираемо какво се съдържа в това понятие. Вероятно ако акваристи, не са ползвали такива източници или пък други, с различна терминология, това може да се стори странно за тях..

Може и на ,,ти", затова съм си написал малкото име в подписа. :)

Щом си срещал термина жива вода в книги за акваристика с това значение (завършен цикъл на саморегулиране на живота в аквариума), тогава всичко е наред. Не знаех, че се използва и с това значение.
 
Аз лично го познавам от работата на Виктор Шаубергер и при първото споменаване си помислих, че си прекарал водата през хиперболичната му фуния (hyperbolischer Тrichter, Мartin-Wirbler). Май дори имаше някъде в немските форуми такъв аквариум.
Както и да е, отивам пак да симулирам трудова заетост.  :-D
Поздрав!
Светослав

Similar topics (5)

59677

Публикации: 5
Прегледи: 1628

53627

Публикации: 1
Прегледи: 2022

60054

Публикации: 7
Прегледи: 1661

56802

Публикации: 1
Прегледи: 2390

58912

Публикации: 2
Прегледи: 3425