• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
13.05.2024 11:33

Промяна новините на форума:

Ако все още не сте се запознали с правилата на форума, моля, направете го!


  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Отглеждане на дискуси

Започната от Петко Красимиров, 03.01.2012 15:28

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Петко Красимиров

03.01.2012 15:28 Last Edit: 03.01.2012 22:11 by Петко Красимиров
В тази тема ще разберете как да отглеждате вашите дискуси.По-голямата част от информацията е взета от форума на Орлин, който е свързан с дискусите.Размножаване,хранене и болести при дискусите са нещата за, които пише в темата.Приятно четене. *THUMBS UP* *THUMBS UP* *THUMBS UP*

Храната

Да започнем от това, че дискусът не е хищник. Той е по-скоро трупояден. Храни се бавно и от дъното. Така че нека забравим това, което пише на опаковките. Ако храната се изяжда за 3-5 мин, то дискусите ни остават гладни. Още повече, че гранулите се нуждаят от време, за да омекнат. Нормално е рибите ни да се хранят 10 - 30 мин. Това е и основната причина отглеждането му съвместно със скаларии, папагали и др. хищни риби да е трудна работа. Просто го изпреварват на ядене. А той трябва да се храни обилно. В най-добрия случаи осем пъти на ден по малко. В най-лошия - два пъти, по половин час. ПРИ ВСЕ ТОВА НЕИЗЯДЕНА ХРАНА НЕ БИВА ДА ОСТАВА.

Определено предпочита червения цвят.

Друга особеност е, че за разлика от останалите риби се отнася с недоверие към всяка нова храна и му е нужно време, за да се научи. Особено сложно е положението с рибите хранени само с тубифекс. Четири от десет риби отказват да проядат друго. В крайна сметка умират от глад.
Живее в райони с изобилие от храна и сигурно поради това не я усвоява добре. Яде много, цапа много.

СУХА: За мен безспорно най-добра е Тетра дискус (със или без прима). Знам, че в момента най-актуална е американската Спектрум, но личните ми наблюдения са в полза на Тетра. Макар че, твърде малко съм използвал втората. За по-малките и слаби риби ползвам Тетрабитц виталити. И съм доволен. Но имам и клиенти, които твърдят, че техните риби не я ядат. Може би защото не е червена.

Сера дискус е нелоша храна. Основните и недостатъци са свързани с това, че няма никакви оцветители и не поддържа хубав червен цвят. От друга страна обаче, това е плюс при храненето на сини диаманти, бели и жълти дискуси. Лошото е, че лесно се разпада и малко повечко цапа. Но пък е по-мека и малките риби я предпочитат. Понякога оцветява леко водата в червено.

JBL дискус гранулат е храна, която лично аз харесвам. Имам клиенти, които не са особено доволни от нея, но за мен основен недостатък е, че я няма в големи разфасовки и излиза скъпо.

Витакрафт е храна с която съм хранил преди доста години. Дори не си спомням точното име. За разлика от всички останали тя не беше червена, а на зелени таблетки. Спомените ми са добри, но много смътни. Просто спряха да я внасят.

Тропикал е най-добре представената фирма на повечето изложения за дискуси. Те са и единствените, които използват люспа. Имат и гранулиран вариант, но рибите не го харесват особено. Иначе люспите са добри и дискусите ги обичат. Аз лично ползвах Д 50 и бях доволен. После наизлязоха и други модели, но от тях нямам наблюдения. Особено голям фен бях на 36% спирулина. И рибите ми умираха за нея. Трябва да кажа обаче, че въпреки всичко не смятам люспата за уместен вариант при храненето на дискуси. Ако я оставите на повърхноста се случва рибата да нагълта въздух и да не може да потъне. Най-често се оправя, но все пак е неприятно. За да се избегне този проблем, първо натопете леко люспите с ръка.

Пробвал съм няколко чешки храни за дискуси, както и Продак - не стават.

От храните, които не са специално приготвени за дискуси добро мнение имам само за Проколор на Тетра. И все пак не като основна храна.

Така наречената чернодробна може и да бъде научен да яде, но не си струва усилията. Храната е предназначена за пъстърва и е прекалено евтина, за да е качествена.

Всички масови, обикновено люспести, храни са абсолютно непригодни. Просто са твърде слабо калорични за дискусите.

Продължавам с ЖИВАТА храна:
ТУБИФЕКС - много богата на белтъчини храна, но без почти никакви витамини. Както добре знаем живее в отходни води и се сещате с какво е пълен. Проблема е решим, ако го чистим една седмица, като се храни с кисело мляко. Чак след това е годен за употреба.
И тук се появява втория прoблем. Ако е ловен в река с риба, вероятноста да носи яйца на болестотворни организми е голяма. Бихме могли да го държим докато всички се излюпят и оставайки без гостоприемник да умрат. Всъщност обаче тубифекса трудно издържа повече от три седмици, а поради ниската температура някои паразити се люпят чак след 45 дни. Все пак, ако е ловен във водоем без риби - ОК.
Остава само лигавата слуз около него. Погледната под микроскоп представлява гъмжило от бактерии. Дали са сапрофитни или паразитни? Не знам. Всеки сам решава.
Последен проблем - хранен постоянно с тубифекс дискуса често отказва друга храна.
Заблуда е да се смята, че прави по-големи риби. Всъщност той само ги форсира. Растат по-бързо, но крайния размер е един и същ.
Видимо разваля червения цвят.
Има леофилизиран вариант, който обаче не е много харесван.
ХИРОНОМУС - Спорна за мен храна. Много харесван от рибите, но изключително слабо хранителен. Ако това е основната ви манджа, не очаквайте да имате големи дискуси.
Огромен проблем е и хитиновата обвивка, която понякога застава напряко на червата. Рибата се надува и честичко умира. Факт е, че това рядко се случва при малки дискуси и почти никога при големи. Но средния размер (6-10см ) е много застрашен.
Най-голямата полза от хирономуса е, че стимулира повечето риби към размножаване.
В Русия много го използват като лечебна храна. Топят го в какво ли не. Изглежда има склонност да поема.
Представлява ларва на нехапещ комар. Живее при тубифекса, но не се храни с тиня.
Замразения вариант не е много по-безопасен. Има вируси, които при -25*С остават живи 25 години. Пък и яйцата на повечето гадини с лекота преживяват замразяване. Все пак предимство на замразения вариант е, че хитиновата обвивка лесно се чупи.
КОРЕТРА - Или стъклена ларва. Странно, но дискусите не я обичат много, много. Единственото обяснение е в това, че е прозрачна. Не я виждат добре (изглежда не правят добро стерео) и не я оцелват. Бързо им писва да я гонят.
Също е ларва на нехапещ комар, но се лови в локви без риба и е по-безопасна откъм зарази.
Замразена също и се мусят.
КУЛЕКС - Безспорно любимата храна. Проблем е, че това все пак е ларвата на хапещия комар. И ако рибите изпуснат няколко...?!
Още ядове могат да дойдат и от силно застоялите водоеми, в които се лови. Понякога може в тях да има какво ли не и да си отровим рибите.
ДАФНИЯ - изобщо не я харесват. А и хранителната и стойност е кръгла нула. Много автори я препоръчват за прочистване на червата,
Моля ви не я купувайте в сушен вариант. Предизвиква алергии, които много алерголози наричат "алергия към рибки"
ЦИКЛОПС - хищник, който напада дискуса и го щипе. Много е неприятно.
АРТЕМИЯ МАЙКИ - слабо хранителна.
Замразения вариант има много сол, която влияе зле на нитрификацията.
НОВОИЗЛЮПЕНА АРТЕМИЯ - Изключително хранителна в първите 24 ч от живота си. Но е съвсем дребна, така че е актуална само за дискусчета до 20-25 дни.
ЕНХИТРЕИ - Прекалено богати на мазнини. Редовното хранене с тях води до зтлъстяване. За дискуса са твърде дребни.
ОХЛЮВИ - Много ги обичат. Само трябва да им ги чупите. Така до голяма степен се решава и въпроса със свръхразвитието им в аквариума. Сисо прави манджа от градински охлюви и рибите му са с отличен вид и размер.
БЕЛИ ЧЕРВЕИ - Твърди са им. Трябва да им ги чупите.
ТОРНИ ЧЕРВЕИ - Стига да са с подходящ размер. Но все пак и те са пълни с тиня.
МАЛКИ РИБКИ - Пуснах 21 новородени гупи и извадих 19 пораснали. Пуснах им малки скаларии, а те ги събраха на ято и взеха да ги водят насам, натам. Виж дребния неон, особено червен е друго нещо.
МЛЕЧНА СКАРИДА - Замразени малки скаридки. Ядат ги но без апетит.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ: за повечето риби живата храна е много важна съставна част от менюто. За дискуса като трупоядно животно това не е съвсем така. И все пак всеки сам си решава. Истина е, че както казва Жоро живата храна ги настървява. Риск обаче си има.

ГОТВЕНА храна.
Правило N1: Храненето с месо (вкл. сърце) от топлокръвни животни води до развитието на камшичести (вътрешни паразити)
Правило N2: Ако няма сърце в храната, дискуса отказва да я яде.
Както казва Буда, трябва да изберем "средния път". За мен това е 25-30% сърце. Най-харесват агнешкото.
Правило N3: Използвайте филе от риба. Tрябва да сте сигурни, че малките костици са перфектно изчистени.
Правило N4: Рибата е богата на фосфор. Т.е прекаляването с нея води до увеличаването на фосфатите.
Използването на мазна риба не съм забелязъл да вреди на дискусите, но се отлага мазен слой на повърхноста на водата
Мидите не са любима храна
Предпочитат скаридите. Но трябва особено много да се внимава да не остане някое малко парченце от шлюпка!
Калмарите, когато са сурови цапат. Бланшираните стават прекалено твърди и жилави.
Едно време слагах руски червен хайвер. Много го обичат, но цената му скочи двойно.
Сисо слага охлюви и рибите му растат отлично.
Не слагайте "ролца от раци". Те съдържат 40-60% нишесте. Рибите не ги харесват особено.
ПОМОЩНИ ВЕЩЕСТВА:
От витамините наблегнете на тези от група Б.
Най-често от растителните добавки се използва спанак. Копривата също е възможен вариант.
Някои слагат банан, други грах и дори печени чушки. Аз не съм пробвал.
Опитвал съм с пълнежи като соево или царевично брашно. По правило дори и в малки количества дискусите го усещат и почват да се мръщят. Дори и на рибено брашно, което ми донесоха специално от Румъния.
Желатин. По-добър вариант е агар агар. Добива се от водорасли, но трудно се намира.
Като стана дума за водорасли, манията по спирулината в световен мащаб взе да отминава. Но тя си остава добър вариант - подсилва цветовете и имунната система. Не бива обаче да се прекалява. Ако храната позеленее много, спират да я ядат. Твърдо предпочитат червения и червенокафявия цвят.
Използването на лекарства в храната според мен е бъдешето на акваристиката. Но ще мине време докато налучкаме дозите и открием дълготрайните странични ефекти.
Това разбира се са само насоки. Истината всеки си я открива сам. Тя е в експериментите.

Източник на статията: http://forum.discusite.com/index.php?showtopic=642

Болестите

Започвам с протозоите.
Най-баналните и най-често срещани инфекции в акваристиката.

Става дума за ихтиофтириус, хилодонела, триходина, тетрахимена, костия и други едноклетъчни. Поради високата температура (29 -30*С) наште любими риби пракически не боледуват от тях. Ако все пак вкараме в аквариума заразена риба, достатъчно е да повишим температурата до 32-33*С за 3 седмици. Напълно излишно е да се използват лекарства.
Ако се притеснявате за растенията или някои видове риби, които може да не понесат температурата, използвайте "Протозол" на СЕРА. Аз лично никога не съм прибягвал до него, но отзивите са отлични

Съзнателно не описвам никакви симптоми. Просто тези заболявания не са характерни за дискусите.

И веднага скачаме в дълбокото.
Става дума за други едни едниклетъчни, наречени флагелати. По нашенски- камшичести. Те паратизират в червата на нашите риби, като по този начин, образно казано, им изяждат храната. Толкова масово са разпространени, че според някои автори са част от микрофлората на дискусите и стават патогенни едва в комбинация с вътрешна бактериална инфекция. Според един руснак дори става дума конкретно за микобактер или туберкулоза. Дитер Унтергасер обаче твърди, че много рядко е засичал характерните туберкулозни възелчета при дискуса. Още повече, че оптимумът на тази бактерия е 26-27*С. Това противоречие може да се обясни с факта, че руснаците гледат рибите на по-ниски температури от останалите акваристи по света. И би трябвало да ни накара да си погледнем термометрите.

Кои са видовете камшичести?

Като цяло в литературата на първо място се посочва хексамита. Пак според Д. Унтергасер тя е нашият проблем само в 3% от случаите. Далеч по-често срещан е спиронуклеусът. Разликата е в камшичетата, но на моя микроскоп тя не може да се установи. Пък и е без значение.

За мен лично истинкия враг е гигантската флагелата наречена протоoпалина. Тя паразитира единствено и само по дискуса. А защо гигантска? За сравнение, останалите флагелати се наблюдават при 400x , протопалината при 100х увеличение. И пак е по-голяма.

Как става заразяването?

Хексамитата е описана и като болест при рибите със стопанско значение у нас. Т.е може да влезе с жива храна, например.

Протоoпалината обаче си е типично дискусова болест. За съжаление, с глобализацията, освен всичко друго много успешно се разнасят и болестите. Вероятността да имаме камшичести в аквариума не е малка. Това обаче все още не значи, че рибите ни са болни. При оптимални условия и правилно хранене всичко ще е наред. Под правилно хранене Д.Унтергасер разбира избягването не само на жива храна, но и на храна от топлокръвни животни. Рибите не могат да усвояват наситените мазнини и те стават храна за камшичестите. По негов съвет от 2005г. в храната слагаме вече под 30% сърце и оттогава не сме имали проблем с тази напаст.

Симптоми: По правило рибата спира да се храни, започва да страни от останалите. В началото отслабва, а в последния стадии се надува и умира. Дупки по главата, липсващи части от плавниците са симптоми на недоимъчност, която също може да е причинена от камшичести. Много характерен белег са белите изпражнения, а след няколко дена глад те стават и прозрачни.

Лечение: Най - масово използваното лекарство е метронидазол.

Българският вариант е трихомонацид, а френския- флажил. И при двата дозата е 1табл/250мг на 50л вода в продължение на четири поредни дни. Сигурно заради слабата разтворимост, но и двата не действат особено. Много по-ефективен е немския вариант - клонт. Той обаче не е разрешен за внос в България. Иначе дозата е същата.

От фирмените лекарства години наред най-ефективно беше Хекса Екс на Тетра, но сега Сера в сътрудничество с някаква лаборатория са открили, че същото активно вещество в комбинация с витамини дава чувствително по-добри разултати. Т.е. флагелол е май най-доброто на пазара.

Аз обаче твъдя, че най- от най- е температура 34 -35 *С за поне две седмици.

Лечебната храна, която сме разработили, съдържа по-модерен събрат на метронидазола комбиниран с антибиотик.

Стана дума вече, че заболяването върви ръка за ръка с бактериална инфекция. Резултатите са удивителни. Разбира се, с храна не можем да излекуваме неядяща риба, но гарантирам, че ако всеки месец храните своите дискуси по една седмица с нашата лечебна храна, ще забравите завинаги проблема наречен камшичести.

В повечето български форуми спиронуклеус и капилария се поставят под общ знаменател. Едното е едноклетъчно, другото червей. Едното трудно се наблюдава при увеличение 400х, другото не се събира в зрителното поле при 40х.

Въпреки това, аз ще уважа колегите и ще продължа точно с този нематод, т.е. кръгъл червей. Съвсем наскоро се сблъсках за първи път с него. По принцип в Чехия той е бич номер едно. До този момент обаче не съм го засичал в азиатски, нито в нашенски риби.

Паразитира по вътрешните органи, най-вече далак, черен дроб и т.н. Женските индивиди са толкова големи, че са навити като панделки. Мъжките са чувствително по-малки. Много характерни са яйцата - имат нещо като шапчици от двете си страни.

Друг специфичен само за дискуса нематод е оксирида. Изключително много прилича на мъжка капилария, но точното определяне на вида не е толкова важно. Симптоматиката и лечението са едни и същи. Източник на заразата са дивите риби, струва ми се.

Най-изявения симптом е "побъркването" . Рибата започва да се върти в кръг и да се блъска в стъклата на аквариума. За съжаление това е доста напреднъл стадий и за този дискус няма спасение. Това обаче е знак, че имаме проблем. И трябва да спасяваме останалите си риби. Няма вероятност те да не са заразени.

Единствения препарат на пазара в световен мащаб е Нематол на Сера. При употребата му трябва да имате предвид, че изобщо не се понася от сомове, а сигурно и други видове риби. Дискуса обаче няма проблем.

При 29*С лечението се повтаря след две, а не след три седмици, както пише в упътването.

Пирантела, който се съдържа в азипирина също би трябвало да е активен срещу кръгли червей. Аз обаче нито съм го срещал като вариант, нито съм го пробвал.

И накрая пак малко реклама. Лечебната ни храна съдържа препарат от рода на бендазолите, който е едновременно активен срещу плоски и кръгли червей. Въпреки, че не съм имал възможност за продължително тестване - ефекта е страхотен.

Като съм почнал с червеите, нека продължа с най-големия кошмар на тези, които развъждат дискуси - професионално или не: хрилните паразити, наричани още метили или просто дактилогирус.

Защо контрата е при развъдчиците? Работата е там, че възрастните дискуси са носители на паразита, но не боледуват. В много редки случаи при силно влошаване на условията или сериозна стресова ситуация е възможно хрилете на някоя риба да бъдат видимо увредени. За 13г обаче не съм ставал свидетел на летален изход.

При среден размер е възможно да изгубите някоя риба. Но това все пак е рядкост. Причината е в чувствително влошаване на условията, а по-често, стрес предизвикан от постоянните йерархични борби в пубертета. Страхът води до отслабване на имунната система. Паразитите надделяват. Дискусът започва да страни от останалите, спира да се храни. В крайна сметка го убиват камшичестите.

За съжаление, родителите предават паразита на малките си. Резултатът е 90% смъртност някъде между 3-та и 6-та седмица.

На много места в литературата се твърди, че този плосък червей е моногенея. Т.е. всеки вид риба, едва ли не, си има собствен дактилогирус, който не паразитира по другите видове риби. Само че в някои руски сайтове се твърди, че върху един дискус едновременно са идентифицирани три различни вида. Разликите са както в рамера, така най-вече в броя на кукичките, с които се закачва здраво за хрилете.

Аз не съм толкова добър с микроскопа, за да различавам отделните видове, пък и не съм пробвал. Но ми прави впечатление, че при опаразитяване от 20 -30 бр на хрилно листенце, рибките са във видимо добро състояние. А при точковите риби внесени от Сингапур, при само няколко паразита на хрило следваше чувствително влошаване и най-често смърт. Дали става дума за видова непоносимост или различен подвид червей, не мога да кажа.

Що се отнася до самия паразит, става дума за напълно съвършен плосък червей с един яйчник и един семенник. Т.е. хермафродит. Снася яйца, които са по-тежки от водата и падат на дъното. При нашата топла вода (28 - 30*С) яйцата се развиват за около 72ч. Започват да плуват свободно и си търсят гостоприемник. След като се хванат за жертвата си, се придвижват към хрилете, където се закачват с прослувутите си куки, подобни на рибарските, само че много на брой. И всичко започва отначало.

Симптоматиката, която може да забележите при възрастните дискуси: в отделни периоди дишат само с едното хрило. Предполагам по този начин задушават паразита. Щом живее в хрилете, значи се нуждае от много кислород.
Да стоят на повърхноста и да смучат въздух се случва рядко и в много напреднъл стадии, при млади риби 4-6 см. Учестеното дишане по-често е признак на отравяне, но може да бъде и нашия случай.

Що се отнася до малките, единственото спасение е в непрекъснати микроскопски изследвания след третата седмица. И не очаквайте да видите мощното опаразитяване снимано при увеличение 40х както е в много от книгите. Дискусът би умрял далеч по-рано. Търсете гадината на 100х. Рибката трябва да е все още жива. Паразитът се е закачил здраво в единия си край и се движи в различни посоки в другия. Ако е омаломощен, ще го разпознаете по четирите успоредно разположени "очички"

Лечението хич не е просто.
Навремето използвахме негувон. Тогава обаче нямах микроскоп и не съм сигурен в ефекта. Ефект разбира се имаше (все пак съм отгледал хиляди дискуси) , но дали е 100% не знам. Проблемите при дозирането на негувона са два. Първо, той е много хигроскопичен и никога не знаеш колко вода е поел. И второ, при 32*С спира да работи. А при 30 е доста по-слаб. Описаната доза в книгите е 0.4 - 1мг/л. Доколкото си спомням аз използвах 1,5мг/л. Все пак обаче водата в София е мека, а в моите аквариуми обикновено е и слабо кисела. При по високо рН дозата е по-ниска.

От няколко години всички тръбят наляво и надясно, че са постигнали 100% ефект при използването на празиквантел Руснаците казват, че при използването на азипирин червейте умират за няколко часа. Според мен при описаната от тях доза 1табл/10-12л вода ефект няма. При 1табл/6-8л вода ефект има, но е далеч от 100%. Повечето фирмени лекарства също са базирани на празиквантел. Ползвал съм Тремазол на Сера и на Аквариум Мюнстер (не помня името) - не работят. По препоръка на Д.Унтергасер пробвах Тремазол в четири последователни дни при това в 1,5х доза - отново без задоволителен резултат. Ако все пак решите да заложите на тази активна съставка, трябва да имате предвид, че празиквантела не е разтворим във вода. Органичния разтворител разваля водата и задължително трябва да смените 80-90% след 6 часа. Оше повече, че лекарството се разгражда напълно за това време.

Известно време разчитах на Флубенол 5. Докато намирах немско производство имаше резултат. После започнах да използвам испански вариант - нулев ефект. Лошото е, че за разлика от празиквантела, флубенолът действа 72ч. А също не е разтворим във вода. Разтворителят се казва диметисулфоксид и също разваля водата. Сега пробвам някакъв нов вариант - разтваря се в кипяща вода. Но все още е рано за каквито и да било изводи.

Преди да сте се отчаяли напълно, все пак има едно средство, което дава 100% ефект. Става дума за Гиротокс на Тетра. Много важно е обаче да го използвате при КН 10*(мин) и рН 7.5 (мин). В противен случай ще имате 100% смъртност при дискусите. Лечението продължава 48ч, задължително при добре работещ биологичен филтър. Рабира се без активен въглен и УВ. След това се сменя половината вода и след 72ч процедурата се повтаря.

Защо трябва да се повтори?

Защото няма лекарство на този свят, което да убива яйцата. А след като се излюпят, трябва да ги утрепем. За всеки случай лечението може и да се потрети.

Някои автори тъвърдят, че ампуларията много обича яйцата на дактилогируса и поради това би могла да подпомогне рибите, макар и да не реши проблема напълно. Освен това яйцата не понасят пълно изсъхване и разбира се, температура над 60*С
И в заключение.

Не забравяйте: това е детска болест и едва ли ви засяга, ако не се пробвате да развъждате дискуси.

Макар една от съставките, които използваме в лечебната храна да е активна както срещу кръгли, така и срещу плоски червеи, за съжаление ефект върху хрилните паразити няма. Вероятно хрилете са някаква по-особена част от рибата, която не се насища с лекарство или както казват фитнес инструкторите "не се ароматизира". Не знам. При следващото печатане на етикети ще махна "дактилогирус".

Гиродактилусът е плосък червей много подобен на дактилогируса, който обаче има три еволюционни недостатъка:
1. Паразитира върху кожата, където е много по-податлив на всякакви лекарства.
2. Живораждащ е. А без яйца няма бъдеще.
3. Макар външно много да прилича на отвратителния си събрат, всъщност няма кукички, с които да се закачва така здраво като дактилогируса.

Сблъсквал съм се само веднъж с този червей. При внос на риби от Тайланд през 2002, мисля.

Симптомите са поява на сребристо петно подобно на леко ожулване по тялото. Но ако ожулването бързо заздравява, то в този случай се разраства, превръща се в рана и в крайна сметка рибата умира.

Лечението е съвсем просто. Еднократно третирах с азипирин в доза 1табл/12л вода. Не се налага повторение, защото паразитът е живораждащ. Казах ли ви, че това е голям недостатък!

Предполагам, че и всички други лекарства като тремазол, например, също ще имат успех.

Що се отнася до нашата лечебна храна - не знам. Не съм имал възможност да пробвам.

След голямо канене започвам и май последната и най-болезнена тема при дискусите - бактериалните инфекции.

Ще започна със случай, който не съм срещал, но го има в книжката на Сера. Рибата е покрита със ситни бели точки.
Аз поллзвам УВ лампи във всичките си аквариуми повече от 10г и предполагам, че това е решението.

Не знам дали става дума за същото заболяване, но се случва чат пат бели точки да се появяват по опашката. Както на много от вас вече съм казвал: споко , този проблем няма развитие.

От подобен характер ми изглеждат и "гнойните пъпките", които се появяват по тялото ( не става дума за тези по главата) Понякога временно изчезват. При лошия вариант рибата се посипва цялата и никакво лечение не помага.
И такъв случай не съм имал, за да погледна под микроскоп за какво става дума. Сиптоматиката е изцяло по описание на клиенти и не смея да взема отношение.

За да завърша пълната безполезност на този първи пост ще спомена и бактериалното гниене на плавници. Пореден проблем, който никога не съм засичал и си мисля, че хората го бъркат с популярната под името "хексамита" недоимъчна болест. В напреднъл стадий окапват част от плавниците, все едно са отхапани.
Основната разлика е, че при бактериалното гниене има видими петна от кръв, особено когато бацила достигне основата на плавника.
Аз бих лекувал с нещо простичко - General tonik на Тетра например. Но все пак си мисля, че при дикуса такъв проблем не съществува.

Източник на статията: http://forum.discusite.com/index.php?showtopic=749

Размножаването

Чифтосването на дискусите

Задължително в аквариума трябва да има мъжки и женски дискус!Повечето продавачи не само в зоомагазините убеждават, че двойката дискуси, която ще закупите са чифт. Това е уловка.Казват го само, за да може да купите рибите.

Размер на аквариума

Дискусите се развъждат в аквариум с минимална вместимост от 150 литра и височина 50 сантиметра.

Обиколката на аквариума

Съдът има общо 5 страни. Дъното и 3 от стените трябва да бъдат оцветени в съответния цвят на вида на дискуса, който ще размножавате-например, ако е дискус марлборо, дъното и 3 от стените на аквариума трябва да бъдат боядисани в жълто или оранжево-по-светли цветове, защото окраската на дискуса ще е такава. Изцяло бели могат да бъдат използвани за целите на размножаване на много светъл цвят дискуси, без тъмни шарки като-ивици,точки и други.Идеален за тази цел е дискуса албинос, заради неговите светли цветове. Задължително е и да има противоположност(контраст) между стъклените страни на аквариума и родителите-дискуси. По правило стените трябва да са малко  по-бледи от родителите. Не става въпрос за цвета а за тоналността. Ако отглеждате дискус като Албиносът, Бял, Златен или Pigeon  ще имате по-голям успех ако цветовия тон на стените е по блед от този на родителите. Малките са привлечени от към по тъмните и по контрастни цветове. Те мразят цветовете като бледо червено , жълто и чисто бяло, чустват се несигурни. Успех с червени , бели или жълти родители се реализира само ако родителите са постоянни и търпеливи. Тези грижовни родители ще продължават да кръжат около малките насърчавайки ги да се хранят с тяхната слуз. Можете също да съдействате  и чрез намаляване на височината на водата като така оставяте на малките по-малко свободно пространство.

Сянка

Всички осветителни тела, независимо дали са природни или изкуствени , не трябва да 'хвърлят' сянка в аквариума. Дискусите обикновенно са срамежливи. Родителите ще вземат такива тъмни области като сигурно убежище и ще се опитат да се скрият там. Това ще доведе до забавяне на хвърлянето на хайвера, по-нисък процент оплождане тъй като мъжкия може да се стресира , или младите мъжкари да не искат да излязат от сянката.  Дори по време на излюпването , родителите са склонни да останат в сянката, отказвайки да хранят новоизлюпените. Те обаче ще се опитват да съберат всички малки, който се опитват да отплуват надалеч.

Лампа

Задължително е в помещението в, което ще се размножават дискусите да има лампа или друго тяло, което е източник на светлина, която да свети в аквариума.Тя трябва да е включена 24 часа дневно. Ако предпочитате, може да поставите малка синя крушка висяща над всеки аквариум. Това ще ви позволи да светнете след хвърляне на хайвера,  а и през ноща родителите да могат да виждат яйцата или малките , да събират отдалечилите се от групата , да събират тези от земята. Другото предимство да имате такава светлина през ноща е за малките - те по- лесно да откриват родителите си , да стоят с тях и да се хранят при необходимост.
Основа за хайвер
Осигуряване на обект или субстрат за хвърляне на хайвера е препоръчително. Това ще насърчи хвърлянето на хайвера. Без съмнение има някои дискуси, които предпочитат да хвърлят хайвера си върху стъкло, било то отстрани или долната част на аквариума, но те са малцинство. Все пак е препоръчително да оставите субстрат. Субстрат не се ограничава само до Амазонски растения, конус, ваза  или саксия. Той(конусът) трябва да стои изправен , да не е корозивен или да отделя токсини, и не на последно място той трябва да работи, а колкото до цвета на основата, червеникаво-кафят изглежда най-предпочитан, но и друг цвят трябва да върши работа.

Аерация на водата в аквариума

В аквариума  за разплод не трябва аерацията да е силна, а трябва да е колкото се може по-слаба, но това не значи да смените помпата с по-слаба.Това е нужно, за да не предизвиква силно водно течение, когато дискусчетата започнат да се разхождат в аквариума свободно, въздушния поток може да се увеличи постепенно. Жизненоважна е чистотата в дома на дискусите когато са готови да снесат хайвер. Можете да постигнете това чрез източване на отпадъците и боклуците от водата ежедневно. Някои селекционери предпочитат да имат гъба-филтър. Но не всички поощряват този медот защото новоизлюпените малки може да заседнат във филтъра. Премахването на гъбата след излюпването или точно преди свободното плуване, също не е препоръчително, тъй като някои родители може да се почустват застрашени и да унищожат всичкия хвърлен хайвер. Около 2 часа след като яйцата са поставени на конуса, можете да източите боклука и да направите частична смяна на водата, ако състоянието на  и не е идеално. Яйцата могат да бъдат изложени над водата за няколко минути, така че не се притеснявайте, ако нивото на водата спадне под яйцата по време на източването. Повторното пълнене трябва да се направи бързо , но не трябва да предизвиква силно течение, за да не се отделят яйцата. Използвайте дланта си да смекчите вливането на водата. Яйцата ще се излюпят на 60ия час след оплождането. Сменете водата толкова пъти колкото е възможно в рамите на последните 12 часа преди те да започнат да се излюпват. Пазете аквариума чист, най-вече дъното. Следващата смяна на водата , е необходимо да бъде направена на втория или третия ден след като са започнали да плуват свободно. След това, всичко трябва да върви гладко напред, освен ако вашите родители не са здрави..

Твърдост и Ph във водата на аквариума

Невероятните царе на аквариума се размножават във вода с Ph 6.0 до 8.0 DH по-малко от 2, Micro-siemen под 150. Без съмнение винаги ще има случаи на хвърляне извън този диапазон. С тези предложения по горе трябва да достигнете добри резлутати като цяло.
Съществуват много методи за стимулирането за хвърляне на хайвера. Един от начините е да се манипулира pH. Важно е да отбележим, че колебанията не трябва да са твърде драстични. Всичко , което е нужно да се промени pH  с 1 градус в определен ден. Обеснение на този метод. Да приемем , че водата си в първия ден е  pH 7.4 добавете доза от фосфорна киселина за да го свалите до около pH 6.4 . Ако сте начинаещ, принципа е  за всеки 100 литра вода 2,5 мл фосфорна киселина, това ще отрази спад с около 1 градус pH(все пак зависи от концентрацията на продукта) . За да направите проверка , използвайте pH метър. Изчакайте 15 минути, киселина да се смеси добре преди тестване. На втория ден, сменете цялото количество вода с отлежала вода или директно чешмяна водата ( добавете анти-хлор), но да не се добавя киселина. Стойността на pH се връща към 7.4. На третия ден, независимо дали сменяте водата или не, свалете pH отново до 6.4. На четвъртия ден, сменете водата стойностите отново на pH ще се 7.4. Продължавайте така, докато не хвърлят хайвера си. След като яйцата са положени и ако pH се случи да бъде 7.4, не понижавайте pH. Още промени ще ги объркат и те може да изядат яйцата си. Ако pH в този момент е 6.4 можете да го оставите така както си е , или постепенно да го върнете до 7.0- 7.4 . Това не е задължително да се прави веднага. НИКОГА НЕ РЕГУЛИРАИТЕ  pH по време на люпене. Ако го направите, може да се събудите на следващата сутрин и да намерите всички рибки мъртви.

Вредните вещества във водата на аквариума

Не е препоръчително да наливате чешмяна вода в аквариума в, който ще развъждате дискуси, защото в тази вода има различни вредни метали.Може да следвате един от методите написани долу, за да избегнете да отровите вашите дискуси .  Използва се комбинация от чешмяна вода и обратна осмоза или дейонизирана вода. Няма стандартно съотношение за смесване тъй като различните области в рамките на една и съща страна могат да се различават във водния състав. Съотношението на сместа зависи от концентрацията на тежки метали и микроелементи. Рибите имат нужда от тях за да оцелеят, затова никога не трябва да се държат в чиста H20 или дестилирана вода.

Хранене на дискусите готови да снесат хайвер

В аквариума за разплод, храната трябва да се регулира два пъти на ден, един път сутринта и веднъж вечерта. Малко количество трябва да се дава на всяко хранене. Ако искате да глезите двойката си, може да ги нахраните допълнително час преди смяната на водата, така че да не се замърси аквариума.
После когато дускисът/ите снесе хайвер не го хранете. Това е с цел да се гарантира , че водата е бистра и не замърсена, както трябва да бъде. Няма място за притеснение, че ще гладуват, тъй като възрастният дискус издържа без храна с дни. Заради майчинският инстинкт, някои родители ядът по-малко по време на този период, докато малък процент от родителите отказват храна напълно. Важно е дъното да е без боклуци. Започнете храненето на родителите на втория ден след като малките започнат да плуват. Ограничете храненето до веднъж на ден за следващите 6 дни. Не забравяйте да  следите  за доброто качество на водата по време на този период. Водата с висока концентрация на амоняк ще предразположи създаването и разпространението на патогени и може да бъде смъртоностно за малките.

Храната на дискусчетата

Сред многобройните видове водна жива храна за малките, новоизлюпените морски скариди( artemia)  е най- предпочитана от гледна точка на хигиената .Тя трябва да бъде дадена на третия ден от свободното плуване. Артемията е по-добра от други сладководни живи храни  като водните бълхи, нарязан тубифекс, или нарязани светлочервени червеи по няколко причини. На първо място, артемията не носи никакви сладководни бактерии и паразити, с  изключение на възможността за солено водни паразити особено бактерията, Вибро холера. Тази бактерия може да се намери в далака на дискуса хранещ се с артемия или възрастна артемия. Така е защото далака на дискусите е с определена степен на соленост, както при повечето други сладководни риби. Без съмнение Вибро холера може да оцелее в далака само за кратък период от време, не се притеснявайте, тя не е активна и не може да се размножава в прясна вода. С течение на времето тя ще изчезне. На второ място, има достоверно проучване на темповете на растеж на новородени които се хранят с различна жива храна  и се е установило, че тези хранени с обикновенна жива артемия растът най-бързо. За да се насърчи по-добър растеж , накиснете артемията в Pro-growth(Може да се поръча по интернет, нещо много полезно) преди храненето на малките. Като начало , малко количество е нужно, количествтото артемия се увеличава постепенно докато малките растът. Живата артемия може да се изплозва през следващите 2 месеца заедно с други храни като телешкото сърце, свинското сърце, суха храна или червей(не трябва да бъде от сладководен източник) . Освен живата артемия, де-капсулирани яйца на морски скариди са добра алтернатива. Това е продукт, който е минал през химичен процес за да се премахне твърдата обвивка, която е негодна за консумация, така премахната оставя смилаемите мембрани непокътнати. Без съмнение доказано е , че живата е най-доброто решение в сравнение с други живи храни като де-капсурани яйца които са още по -хранителни. Единственият недостатък е, че те не са жива храна.

Храната за родителите-дискуси

Родителите са тези които имат нужда от добре оформена питателна храна, тъй като храната не е само за тяхните индивидуални нужди,, а и  хранителните вещества  за  постоянно производство на доброкачествени яйца, и също така да бъдат силни в родителските нужди. Колкото по-често има малки толкова повече са нужни хранителните вещества. Ако родителите са оставени само на стандартна диета, най-вероятно те ще са податливи на инфекции. Качеството на родителите ще се влоши, количеството на хайвер ще намалее. В допълнение към това качеството на хайвера ще пада надолу, нисък процент раждаемост и  по-висок процент на деформации.

borislav

Добре е събрана информацията,но трябва и разрешение за публикуването и.С някой от нещата не съм 100% съгласен.
Снимки на аквариумите :                                                          
https://picasaweb.google.com/100568025807081987532/qzfXwC?authuser=0&feat=directlink

rakim

Тази информация съм я чел дословно от форума на Орлин мисля че се казваше,освен ако не си ти.Не съм съгласен с някои неща и го казвам от скорошен личен опит.Първо-сера Нематол уморява сомовете в аквариума:имах стирузоми,звездни анцитруси и лорикарии абсолютно нищо не им стана.Второ-сера Тремазол не върши работа:е да ама излекувах от хрилни паразити 7 дискуса за 6часа,спряха да си затварят хрилния капак и не дишаха толкова често.Апетита също им се върна.
540л Южна Америка

NO CARRIER

Това е взето от форума на Орлин. Ако нямаш неговото разрешение, ще го изтрия. Нека уважаваме чуждия труд.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftsvetkov.be%2Fupld%2Ffiles%2F1%2Fsign.jpg&hash=1bbdd94fc32cecdafae4a45f7c2393708fb9e9a5
Дневникът на Николай Цветков
Не ме е яд, че ме лъжат. Яд ме е когато мислят, че им вярвам.

nikolay0876

Е все пак малчугана е на десет и от вчера е във форума, откъде да знай че не бива така.

Mirobg

Това са изцяло думи на Орлин от "ДИСКУСИТЕ'. Задължително е да посочиш автора.
: 03.01.2012г 18:06ч
И да поискаш съгласието му да побликуваш.
Едно пиленце закъсняло да излети на юг есента. Станало студено и както летяло, тупнало на земята със заледени крилца. Добре обаче минала крава и се изакала отгоре му. От топлото кравешко ако пилето се стоплило, крилцата му се размразили и то весело подало глава над лайното и зачуруликало. Чуло го ед

Петко Красимиров

Поисках му разрешение да публикувам статията.Очаквам от него отговор.Също така към статията добавих и за размножаването на дискусите.Него не съм го взел от форума на Орлин.

nikes

Извинявам се за спама ама искам да попитам нещо..? Петко Красимиров-Найстина ли си  на 10г..?? =-O =-O

Mirobg

Искането не е като даването.! По добре заключи темата докато не получиш разрешение. А спамовете ни да бъдат изстрити.
Едно пиленце закъсняло да излети на юг есента. Станало студено и както летяло, тупнало на земята със заледени крилца. Добре обаче минала крава и се изакала отгоре му. От топлото кравешко ако пилето се стоплило, крилцата му се размразили и то весело подало глава над лайното и зачуруликало. Чуло го ед

bicho1976

Ок,статията е на Орлин.
И какво от това,едно дете му е публикувало статията тук в този форум.
Мисля че е достатъчно да се разбере от кого е статията и да се даде линк към форумът от където е копирана-със съгласието на админите.
А що се отнася до Орлин(нямам честа да го познавам),мисля че няма да има нищо против.

nikolay0876

Цитат на: nikes - 03.01.2012 20:16
Извинявам се за спама ама искам да попитам нещо..? Петко Красимиров-Найстина ли си  на 10г..?? =-O =-O
Я па ти си много стар, той поне пише по- правилно.

Similar topics (5)

55169

Започната от Zornica12


Публикации: 2
Прегледи: 2207

37068

Публикации: 11
Прегледи: 5158

17681

Започната от petarik


Публикации: 5
Прегледи: 3471

34962

Публикации: 12
Прегледи: 6308

13853

Публикации: 2
Прегледи: 16482