• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
29.05.2024 04:50

Промяна новините на форума:

Ако все още не сте се запознали с правилата на форума, моля, направете го!


  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Малко философия прозираща през бримките на едно хоби

Започната от fam, 25.09.2015 15:29

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

fam

Здравейте.  *privet*  От скоро се навъртам наоколо  в опит да намеря отговори на вълнуващи ме въпроси  относно създаването на един хармоничен дом за нашите домашни любимци- рибките. Разчитайки се  из информацията, която е щедро представена на сайта,  снимки на много и  страхотни аквариуми, практични съвети- благородно и  безрезервно  споделен опит от някои от участниците във форума, аз се чувствам по- уверена в своите намерения и  действия.  За това  в израз на моята благодарност и в опит да възобновя баланса  на получено и  отдадено, бих искала да подпомогна разширяването на  информативната част. Информацията, която  съм замислила да  публикувам по- долу  не е авторски (за съжаление нивото  ми  е все още  твърде начално). Статиите са от различни места. Аз ще се опитам да ги преведа, като така станат по- широкодостъпни  за всички.  За да съм честна пред  себе си и вас  трябва да споделя, че аз не съм най- стриктния и дисциплиниран човек, дори  в един по- широк спектър пак няма да попадна в тази категория. Не съм и професионален преводач, така че ако имате забележки ще се радвам да ги чуя и да се съобразя с тях.  Уточнявам това за да не ви разочаровам със забавено рзвитие по преводите и т.н.  Въпреки отсъствието на самодисциплина обаче Източните философии  са ми били винаги огромна слабост и будят моето възхищение от дете. За това  от една страна не бях учудена, че един от широкоразпространените начини  за акваскейпинг  има корени в Дзен философията и Даото, а от друга се очаровах отново как рибките по един абсолютно неясен и изненадващ начин ме свързаха с детето в мен и пак ме пратиха да извървя пътя до  източната мъдрост, но претворена в аранжирането на градини. 
И така извинете ме за твърде многото думи,   :-[ напълно контрастиращи на даоисткото: ,,По- малко е повече"...
В кратце: Благодаря ви, хора. Надявам се и на вас четивата да ви доставят удоволствие като на мен.

ПП: Чудих се къде е добре да бъде публикувана темата. Понеже Акваскейпинга използва много от принципите на Японските градини..та за това я подхващам тук, но ако модераторите преценят, че не и е тук мястото..или пък че въобще не и е в този форум мястото на тази информация....ами вземете своевременни мерки, моля. Пък аз обещавам да приема шута, като насока в правилната посока.  ;-)


Публикациите са слети: 25.09.2015г 15:03ч

Заглавие: Дзен и влиянието му върху  Японските градини
Линк: http://www.helpfulgardener.com/japanese/2003/zen.html

     Имало е и други философии, които  намират  приложение при създването на градини. Персия е имала своите Райски градини. Декартовите теории за математическа организация на Вселената, били явно приложени при  гометричната подредба на Версай.  Рядко, обаче, има философия която да е оставила такова чисто, определящо въздействие върху градински стил, както неизлечимия отпечатък на Дзен върху  Японските градини.  Докато много от сегашните стилове мислят, че в Дзен се крият корните на доста по- ранните им форми, то именно дисциплината в мисленето на Дзен  придава  неостаряването, безвремеието, вечността, които ние свързваме с  Японските градини.
(Много) Кратка итория нa Дзен в Япония
   Дзен е считана за  Японска философия, но проследявайки неговия произход стигаме чак до Индия. Индийския монах – Bohdidharma, пристигнал в Китай около 500 година(н.е.), за да разпространи Дхарма (Dharma- словото на Буда или Будизма). Така  той се сблъскал и опознал и Даоизма (някои го наричат Таоизъм разпространената по това време философия по Китайските земи. бел. fam). Това добавило допълнителни нюанси към неговия вариант на Будизъм, който в Китай е бил наречен Cha'an, в Корея- Son и Дзен (Zen) в Япония.
Bohdi  съюзил стриктната самостоятелност от Даото  и медитиращите практики от Будизма  и създал една по- дисциплинирана практика ( Той също така основал и  манастир  в Шао-Ли, и се счита че е  създал Шаолин- Кунг-футо – очевидно е имал твърд характер).
Докато Будизма вече е бил проправил пътя си до Япониия – около 600та година от н.е. , на Дзен са му били необходими още 300 години за да стигне до там. Японските храмове по време на Heian периода били отпочиващ дом за високопоставените служители и политици. Не е изненда, че пенсионираните или просто отдали се на усамотение императори, принцове , графове приемали бавно аскетичния живот. Не и преди  възхода на военната каста да наложи Дзен като основна религия и философия на островното кралство.
  Периода на големи размирици е период на възход на Самураите и Бушидо  (Bushido) – Пътят на война. Самурая бил  като  рицар и очакванията били не само да притежава бойни умения, но  да се вълнува от поезия, рисуване и всички изящни неща в живота. Но въпреки това, той е преди всичко- войн, и дисциплината е подхода на войника.  Дзен философията не би могла да намери по- благодатна почва за нейните семена.  Строгостта в практикуването и   разчитането само на себе си  се свързало добре с дисциплината налагана от Бушидо и така самураите и техните феодални господари възприели новата религия. Дзен процъфтява  в цяла Япония.

Строителствона храмоове и вторичния продукт: Дзен градини
   Нови храмове са били построени и  монасите  са излезнали в градините. Някои от монасите са пътували из страната търгувайки техните услуги в изграждането на градини. Тези ishi-tate so или  подреждащия-камъни монах, са били първите професионални градинари в Япония. Били периодично повлияни  от стила за рисуване Sung,  от  Мастило върху хартия, което  е имало за цел по- скоро да улови духа на рисувания обект, отколкото фотографско възпроивеждане. Изтънчеността на черно, бяло и  нюанси на сивото  си проправят път в градинския стил ,, Суха вода" (karesansui).  Релефен чакъл е съществувал и преди Дзен, но  Подреждащия- камъни монах го превръща в основа на композицията.
   Трайни принципи на Дзен в изграждането на Японските градини
   С успокояването на положението в Япония и  нови  по своето същество японски  форми на будизъм  се нароили. Дзен започнал да отмира и Meji Edicts го е приобщило изцяло. Но принципите на Дзен са това, което създават  Японските градини.
    А. Дзен естетика
   Има 6 основни естетически принципа  в  Дзен
      1. Асиметрия (Fukinsei)- Асиметрията е присъща за Будистската мисъл.  В света съвършенството не съществува. НДисбаланса е това което създава  всяка енергия и  движение. Самия център  никога не е зает, нито в градина, нито в картина, нито в саксия на бонсай. Това е напълно  различно от нашите западни традиции за симетрия във всичко, баланс, ако го има в ляво, то тогава и в дясно..за това асиметрията е трудна за приемане от западняците.
      2. Простота (Kanso)- Простотата е ключово убеждение в Дзен. Да приемеш ежедневните, нелюбими неща в живота е равносилно да приемеш истината. Чистотата на простите форми е повтарящ се мотив в Японското изкуство, независимо дали рисуване, аранжировка на цветя или градина. Често е изразено  като wabi-sabi...за това после. От своя страна wabi-sabi   води до ....
      3. Автентичност, древност (koko) – Осъзнатост  граничеща с аскетичност  е отличителен белег  на Дзен мисълта.  Патината върху стар, каменен фенер, усещането, че камъка е бил там винаги, избелването на обветрено дърво  все примери за принципа на автентичност.  Също така  се предполага  въздържание и  подбор- това  пък е суроовата дисциплина на Дзен проявяваща се в  градините.
      4. Финес и тайнственост (Yugen) – Финес и тайнственост са открити  чрез Дзен мисълта, в загадъчните коани (коан е парадоксална шега, история използвана в Дзен за да се илюстрира неадекватността на логическите причини и да се достигне просветление. бел. fam)   или обучаващи въпроси, или нестихващия стремеж към просветление,  най- илюзорната  мистерия  на всички времена. Вероятно най- преобладаващ елемент  от принципа на тайнствеността е ,,скрий - открий" (miegakure) . В него градината не е показана цялата, като в един прозорец, а просто малка част.  Тогава извивка  на пътеката  подсказва какво ни очаква  зад ъгъла.
Играта със сенки в градината е друг елемент  на Yugen .
      5. Друг свят (Datsoku)-  Това е усещането за  измислена земя, за  съществуване или опитност отвъд общоприетото,  физическо ниво. Трябва да има усещане на изненада, на изумление в градината. Това което Shunry Suzuki, основоположник  на  Дзен  в  Америка, нарича ,,Ум на начинаещ" или  ние наричаме ,,детско изумлние". И понеже Дзен  поддържа тезата, че всичко е илюзия, това всъщност е много важен принцип.
      6. Покой (Seijaku)- Това е вероятно най- главния принцип в Дзен. От тихата медитация до достигане на  точката на покой или  просветлението, този принцип  поражда  спокойствие и  мир в Японските градини ако е приложен добре.  Събира заедно отделни небалансирани елементи на ландшафта в единна, хармонична и уравновесена композиция, това е истинската тайна на това изкуство.
    Б. Елегантност – Shibui. Всички онези различни елементи комбинирани заедно за да се създаде shibui. Буквалния превод на думата означава Елегантност, но това само надрасква повърхнстта  на същинското , задълбочено значение на тази дума. Тя също така отразява  почти скрита хубост, семпло, ограничено използване на материали, цветове или елементи за най- добро представяне на идеята на създаващия градината.  Много често  включва и uabi-sabi като елемент на дизайна. Това обикновено са свързани идеи в  Японската мисъл.
    В. Wabi – препраща към начин на живот, вътрешния свят, философската страна на нещата. То е като  пукнатина в стария чайник, която  го отличава  от хилядите други  със същия дизайн, ежедневно  оставените следи върху дръжката на  на лопата на вашия дядо. Wabi  се занимава най- вече с  пространството.
    Г. Sabi- това е артистичния начин за поглед на нещата. По - скоро с лекота,  с естетика..това е малко мъх около корените и камъните или чепатия клон на слива рацъфнал преди всичко друго. Sabi   е елемент за показване на времето (не на метеорологичното има се предвид на хронологичното).
( Понеже не ми стана съвсем ясно от тук какво е  wabi-sabi се разрових и  японската идея зад  тези думи е по- скоро емоция. това е едно такова специфично усещане правещо нещата лични, конкретни, единствени, но отново това е усещането за wabi-sabi бел. fam)

niky

Статията е чудесна. Ако сложиш и снимки, ще може да почнем да мечтаем веднага :-)

asensi_85


fam

Благодаря най- сърдечно за насърчаването...сега като си препрочитам превода за незнам си кой път има някои нща за доизкусуряване, но... надявам се вие д ами простите.
Приемам критиката за снимките. Ще се опитам да намеря подхдящи и евентуално модератор да ми помогне да ги добавя, защото аз не мога да си корегирам мненията като "остареят" :)
Wabi-sabi и Японската чаена градина
   Първия чаен майстор, Sen no Rikyu, предложил различна естетика като заместител на показния стил от периода  Momoyama  (понякога наричат този период- Японския Рококо). Семпли, дори овехтяли  селски тип  предмети заместили червено - лакираните мостове и пейзажите от обработен камък, когато чаената градина или  Roji (буквално: росна пътека) станал  предпочитано място за отдих. Докато  чаят  се превърнал в хоби на богатите хора (въпреки, че чая бил въведен също от Дзен монасите), Rikyu приел wabi-sabi стила като  визия за чаена градина и церемония.  Вместо да демострира заможност и показва скъпи, антични чайници и чаши, Rikyu  видял чаеизма като wabi-sabi  дейност,  като пречистващ ритуал. Така както неговата най- известна творба  изразява:
   Тъй като росната пътека,   
   е  пътят  отвън
   този най- нечист свят..
   Нека да не влизаме в него
   И да изчистим сърцата си от земната тиня.
(ох, дано Rikuy не се обиди много на моя превод)
  Rikyu  наблягал повече на wabi  страната на  чая. Kobori Enshu- негов ученик, е този, който започнал да  въвежда частта sabi в чаената церемония. Когато времента се поуспокоили  и войната била само далечен спомен, Enshu започнал да използва  по- елегантни посуда и вариации в церемонията на Rikyu. Веднъж  един знатен човек му казал, че е успял да изненадал дори учителя си, тъй като всички харесали неговите посуда повече  от издрасканите и овехтели чаши и лъжици на  Rikyu, които  ги карали да се чувстват неудобно. Enshu отговорил:
,,Rikyu по своя инициатива и авторитет е решил, че определени посуда са интересни, красиви и  удовлетворяващи и ги е използвал за Cha-no-yu, и  ги е наименовал, и неговата преценка била не само миродавна  по негово време, но и все още  се приема за еталон.
Това е така заради  огромните му заслуги като  Чаен Майстор, не заради  годините или  цената на посудата. Вещи толкова  преобразени от добродетелта  и оценката на Майстора  са  истински прочути  и  скъпоценни.
  Но аз не притежавам тази способност да придавам истинска стойност на каквото и да било, базирано на моя вкус. Когато някой знатен човек донесе нещо и ме попита за мнението ми, аз не мога да го обидя, и за това му казвам каквото той иска да чуе. Но този начин не е в съответствие на най- добрите чаени традиции.
  Има разлика между Рая и Земята, между Rekyu и мен"

Дзен символика в Градините
Има безброй прояви на Дзен мисълта в Японските градини. Почти всеки  елемент от дизайна  има връзка с  античната философия. Това съвсем не е завършен списък. Просто ще се опитам да  засегна някои ключови  момента като пример:
      Камъни (Ishi) – Shumisen (още познат като Horai) била непреместваема  планина   намираща се в центъра на Вселената според ранните будистки вярвания и един от първите камъни вмъкнати в Японските градини.  Трикаменната аранжировка  позната като Sanzon-ishi-gumi  (Ей точно заради  тази  конфигурация с 3те камъка тръгнах да ровя повече информация и се отвори Вселена. бел.fam) е често използвана  и представя Буда и малките буди (nyorai).
Често има и голям плосък камък, аранжиран в предната част на градината наричан Rei-hai-seki ( камък на поклонението)  и той винаги  гледа към групата Sanzon-ishi-gumi.
Вододелен камък  (mizu wake), поставен във водата, в основата на водопад бил символ на митичния шаран, който с непоколебимо усилие, достигнал върха на водопада  ,,Драконовите порти" (добавено от fam)  и се е превърнал в дракон- обичайна лекция в Soto дзен  школите (Има 2 запазили се и до днес  дзен школи: Сото и Риндзай. бел. Fam)
Повтаряща се символика на планини изобразена с с групи от камъни ( ,,дълбоки планини и тайнствени долини" )  много напомнящи на Догеновите ,,Планини и реки", където той свързва всичко случващо се  във Вселената  ,,ходещи планини" (знам, че звучи малко оплетено, но ако ви се впуска в тези дебри  тук има текста на Доген на английски http://www.nozt.org/teachings/edsansui.shtml  )..
      Вода  (Mizu) – Будизма винаги е разглеждал водата като най- подходящата метафора  за човешкото съществуване, извираща нагоре, събираща  сила в  тичането надолуза да изчезне спокойно в морето (преродена отново като дъжд).  Като езерца в градините, създава ,,отрицателно ,, място в градината където нищо друго не вирее (Понеже нали те сухи градини изграждат и пясък и  чакъл  играят ролята на вода, а водата я използват за да пресъздадат ,,празнотата" която пък е основен стремеж за дзен монасите. Бел.fam)
Белия чакъл  (shirakawa suna) или пясък представят всъщност  окена (водата), както се вижда в karesansui gardens.
Всички водопади по- високи от 60см  символизират Fudo- безстрашен пазител на будистката  мисъл, особено медитираща. 
Капеща вода в shishi-odoki (съд в който  капват капките ) е за отчитане на времето. Всяко капване е напомняне за момент.
И, както може да се види навсякъде по света, водата е символ на пречистване, очистване, и измиването на ръце в Roji, също.
      Растения (Shokubutsu) Всъщност Дзен намалява палитрата на използваните растения в градината (имало е едногодишни, многогодишни и трвени преди това). Въпреки редукцията  има няколко  Дзен идеи и за растенията. Голям бамбук  често може   да бъде  намерен  в  градините на храмовете като  неговия бастун е олицетворение на принципа "mushin"- празно сърце (празното сърце дава сила чрез гъвкавост).  Сливовите дървета са чести теми в Дзен, разцъфтяващи без листа, често докато снега е все още наоколо (символизира издръжливост и прераждане). Борът е познат като mutsu- звукоподражателно за изразяване на ,,очакване" ( символ е на сила, стоицизъм и търпение). Това е ключов символ на Soto школата- защото те вярвали, че просветлението идва постеппенно чрез медитация. (Докато в другата школа- Rinzai- вярвали, че просветлението идва внезапно)
Тези три растения, често, могат да присъстват заедно и особено покрай Нова година били наричани ,,Тримата приятели на зимата"
      Мостове (Hashi)  В по- ранните градини мостът често е водел до централен остров (nakajima), който олицетворява чистата земя на  Амида Буда ( Амида Буда е Амитабха- това бил главния Буда  линк към Уикипедия за подробности: https://bg.wikipedia.org/wiki/Амитабха бел. fam)
Преминаването през моста било аналогично на преминаването от един свят в  следващ. Когато Дзен навлиза  по-широко мостовете  заемат по- даоистко значение: преминаване от света на хората в света на Природата. Rазходката  в Roji   представлява самия живот, а мостовете са  символ на преминаване в друго  ниво.
      Орнаменти (Tenkeibutsu) Повечето от орнаментите в градината  произхождат от религиозната традиция.
              Фенери Докато  фигурките на Буда, не се срещат често извън храма, фенерите са се превърнали в символ на самата градина. Въпреки, че  фенерите не били използвани извън градината на  храма, докато  Kikyu (Първия чаен майстор) не започнал да ги използва в неговите  Roji (чаените градини). Много от стиловете фенери носят имената на Чаените Майстори. Части от фенера били напълно будистки: hoju -  скъпоценност на върха на фенера е символ на просветлението, мнозина употребяват символа на лотус в основата или  под мястото на горене.
              Ступите (ступа – сводеста структура издигната като  будистки храм) също могат да бъдат намерени в градините и  порта за Рая- за да указва пътя на душите на починалите. Съдът за чай  е хранилище за пречистена вода, отново символ на живот.
              Други Понякога може да видите фигура на жаба в градините. Това е жабата на Basho от неговата известна поема на неговото  просветление:
          Старо езеро. 
          Жаба скача вътре.
          Пръски!
(Старото езеро е пустотата от символите по- горе, жабата си е главния герой и  скачайки – това е съзнателен акт ...и има просветление...или поне така аз го  схванах бел. fam)
      Огради (Kakis to hei) Оградите не са  изцяло Дзен  идея, но са добър шанс  да се вплете артистичност, без да се прекалява с орнаментите. Добре подбраната ограда може да подпомага растенията, обединява (синхронизира) градината с архитектурата и най- вече затваря пространството за да създаде усещането за един друг свят.
   Това безпогрешно  се вписва в Дзен концепцията за възприятията: Как целия свят може да се съдържа в прашинка или капка роса. Доген е казал: "Просветлението е като луна, отразена във водата. Нито луната се намокря, нито водата се разплисква. Въпреки че светлината й е необятна, луната се отразява във всяка малка локвичка. Цялата луна и цялото небе се побират в една-единствена капчица роса върху стръкчето трева."
    Посланието тук е, че всяка отделна част всъщност   представлява  цялата Природа. Оградата ни помага да разпознаем тази  отделена част, а градината вътре  ни напомня за цялото.
      Портите имат дълбок смисъл както мостовете. Самата феаза ,, да премина през портата" е метафора, изразяваща прехода на обикновен човек в дзен  монах. Преминаването от една фаза на съществуване в следваща е повтарящ се мотив  в Дзен и  Японските градини и това е само още едно доказателство за неизменната връзка между тях.
,,Има хора привлечени от трева, цветя, планини и вода се вливат в пътя на Буда" Ейхей Доген[/b]

В допълнение ще сложа един пример за коан:  "Учителят Нансен заварил две групи монаси, от Източната зала и от Западната зала, да се карат за една котка. той вдигнал котката, размахал я над главата си и извикал на спорещите:
– Кажете по една добра дума, ако искате да спасите котката!
И една дума не паднала в отговор. Нансен отишъл в кухнята, върнал се с голям сатър и разсякъл котката на две. Пoсле дал по една половина на всяка група. Същата вечер, когато Джошу се завърнал в манастира, Нансен му разказал случката. Джошу нищо не казал, обаче събул своите сандали, сложил ги върху главата си и си тръгнал.
Нансен замислено произнесъл:
– Джошу щеше да спаси котката."
Примера от този сайт. Намерих го по път докато търсех  някои детайли за превода. fam
http://sebepoznanie.com/duhovnost/dzen-budizym/

Приятно четене!

gebo777

Дааа, дълъг е пътят към съвършенството...
От сутрин до вечер ми се налага да мисля за нещо, но признавам от години не се бях замислял на философски теми...
Американската псевдокултура ни атакува денонощно в опит да ни втълпи, че животът е борба - благодаря ти за напомнянето, че животът си е просто живот, а борбата е само един от изборите. Вероятно най-тъпият...
ТИ ПОЧЕРПИ ЛИ НЯКОГО ДНЕС ?!?

fam

Така-а-а  разтърсих се  за конкретни снимки подкрепящи предната и следващата публикации, но не успях да открия конкретни детайлни неща. Има изключително много  снимки за дзен градини и в много от тях се долавят различни елементи, но аз все още не се считам за такъв  познавач, че да ги определя на своя глава. Но пък от друга страна подкреппям идеята, че една картина (пък и снимка) може да замени 1000 думи :) така че предлагам компромисно решение  :-[
Докато днес рових из нета попаднах на един интересен сайт. Представяне на един западняк, който 20 години живее в Kyoto и както автора описва:"Първият човек в Япония, получил работна виза като ландшафт архитект".  Всички мтериали по- долу  са от сайта: и снимките и текстовете към тях. Така подредени и изкоментирани тези 3 представени градини са  изключително приятни за разглеждане. Пък и е неделя, така че се надявам няма да откажете едина разходка.  ;-) пък и  естетическото  чувство  се развивало доста добре с наблюдение на подходящи изображения, тъй че...пак е в плюс...
Източник: http://www.mpkeane.com/
      1. Градината на Smith Ridge  в New Canaan, CT- "The Arbor of Myriad Reflections" Беседката на безбройни отражения 
  Японската чаена градина е семпъл, изчистен път, който  играе роля на  вход към Чайната. Чайната е място за тих размисъл и съзерцание на леките едва доловими промени в сезоните.
Пътеката от наредени стъпка по стъпка камъни забавя ритъма на влизането, създава усещането, че пътя е по- дълъг. Портите илюстрират преминаването между външния свят, където времето тече  ден след ден  във вътрешния свят на безвремие.
В границите на  имота съществува поток, който е бил  канализиран и възстановен до неговия естествен изглед, използвайки камъни и местни растения.
Когато видях тези снимки, за мен те пресъздадоха разказа за Първия японски чаен майстор Rikyu и wabi-sabi стила, а самата пътечка  извика цитата от неговата поема" Тъй като росната пътека,...." . За това и се отбих на този сайт  (бел. fam)
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2F3xs51an75%2FSmith_Ridge_Garden_01.png&hash=11d342834559e67a330f6f97582cd75e09345274
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Fx2qaqyd4h%2FSmith_Ridge_Garden_02.png&hash=7f0791e783dec96a8fbbcf856d894e826400345f
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Fv4f1f7v8x%2FSmith_Ridge_Garden_03.png&hash=b28229377bcfa73e32d565dd4de599a4d088390a
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Faybjgbzld%2FSmith_Ridge_Garden_04.png&hash=8ebdaeb273aa2628f71d8e194712b8705d39fd08
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Fkk9padg4x%2FSmith_Ridge_Garden_05.png&hash=2329b573f13a858586b1a7c9a7565e566de48cbb
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Feyna6bfg1%2FSmith_Ridge_Garden_06.png&hash=67deee904eafcc780fc2d540f6d1a7d460c28cd0

     2. Tiger Glen Garden - Jhonson музей на изкуствата
Тази градина пресъздава историята за Тримата Смеещи се. Както разказва притчата  това са трима мъже даоист, конфуцианец и  будист , които са  надмогнали противоречията  между ученията, които те следват.  Градината е създадена главно от мъхове и камъни. Водата в нея е претворена от   подредени малки  камъни.
  Тази градина и снимката на скалната река чисто визуално ме грабна, а зачитайки се за тримата Усмихващи се, незнам защо ми се ще да ги преведа като тримата щастливци, се сетих за една много любима на мен цитат от "Даото на Пух" за "Дегустаторите на оцет". Понеже историята е дългичка, пък да не отвличам вниманието  доста от разходката, ще я публикувам в края. (бел.fam)
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Fe1guxg3xt%2FTiger_Glen_Garden_01.png&hash=3dfee4207fa47a47f74a8b73973bb90522f7661f
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2F9r271uyup%2FTiger_Glen_Garden_02.png&hash=9588cfca64c0ff1a774a7fb768f9bf83f45aeb1f
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2F41lyhjsoh%2FTiger_Glen_Garden_03.png&hash=b573d9d1943837ddba7d4d54d8716ff0a940938b
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Fmxrn1duk1%2FTiger_Glen_Garden_04.png&hash=cc89e93cb742adaf374ea4602c1ce6ac189337a9
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2F9uw0i44c1%2FTiger_Glen_Garden_05.png&hash=9c50dff32c74d65cd3a73c99a6e16c52f4993215
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Fu3je3u3n5%2FTiger_Glen_Garden_06.png&hash=f5a1570dc1db0ffc9d0360ee2d363484b255f7b1

    3. Blum Residence- Forest-Ocean Garden - Irvington NY
   В градината има 2 свързани  части: Горската разходка- с малки дървета, воден съд и пътека от стъпкови камъни и Океан-градина- бял набразден чакъл и внимателно аранжирани камъни символизиращи бреговата линия.
Дизайна на Горската разходка е базирана на дзен чаените градини- roji, и служи за връзка между главната жилищна сграда и студиото.
океан-градината се основава на Японските каменни градини- karesansui. Разположена е между главната жилищна сграда и  студиото. Това е градина за съзерцание, не е предвидена са се  "влиза" в нея.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2F41hd3t3ap%2FBlum_Residence_01.png&hash=8101eafa1c67186e3e011abed261f27205ffafc8
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Ffck0s6a5t%2FBlum_Residence_02.png&hash=d0fafd66cb46e4ba31e182eca0fd71c1f8c01bde
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Fee3npvwtt%2FBlum_Residence_03.png&hash=d16da764c7a708d30373058d41f28a58c8dfec04
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Funttss7ht%2FBlum_Residence_04.png&hash=9a7e882490c2c370cd84a25841ebf7eb829335fe
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Foj2bfgfe9%2FBlum_Residence_05.png&hash=fbfcb91cce78684b29f604e30b0a95a2f7f7cad1
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2F4i2kq8r1t%2FBlum_Residence_06.png&hash=3e7619a511d537a5630d089707d1ff8298c9913d
Повече от неговите работи може да видите тук: тук!gardens/craz
***Като поразгледах всички предложени  на сайта му градини, за да подбера по- подходящи  съгласно обсъжданите теми в предния пост, лично аз имам някои забележки към неговите модели и пресъздавания като едно от най- драстичните различия е този  емблематичен, висок, главен камък Shumisen  за който  има и в предната статия... пресъздаващ Непреместваемата планина...пък той го е забил в чакъла и на почти същото ниво.... :kreshtja: хахах голям критикар се пръкнах.. както и да е. Той е творец. Вероятно  известно отклонение от традициите се допуска. Но въпреки всичко, има хармония в работите му и е инетерсено пречупването на източните виждания, през ръцете и  въображението на един западен човек.*** (бел. fam)
                                  Дегустаторите на оцет
    Да си представим, че вървим по тясна уличка в голям китайски град и намираме малък магазин, в който се продават свитъци с картини, рисувани по класическия начин. Влизаме и искаме да ни покажат нещо алегорично -хумористично може би, но с нотка на Всевечен Смисъл. Продавачът се усмихва.
  - Точно това имам! - казва ни той. - Копие на ,,Дегустаторите на оцет " - Завежда ни до широка маса, разгъва свитъка и го оставя да го разгледаме. - Извинете, тряб­ва да свърша нещо за малко - казва той, отива в задната част на магазинчето и ни оставя сами с картината.
   Макар и да установяваме, че копието е сравнително ново, знаем, че оригиналът е рисуван много отдавна; кога точно, не е ясно. Но сега вече замисълът на картината е добре известен.
   Виждаме трима души да стоят край бъчва с оцет. Всеки си е потопил пръста и го е опитал. Изражението на лицето на всеки един от тях показва собствената му реакция. Тъй като картината е алегорична, следва да ни стане ясно, че това не са обикновени дегустатори на оцет, а представители на Трите Учения в Китай, и оцетът, който опитват, представлява Същността на Живота. Тримата учители са Кун фу-дзъ (Конфуций), Буда и Лао-дзъ - автор на най-старата достигнала до нас книга за даоизма. Първият има кисел израз, вторият -наскърбен, а третият се усмихва.
    За Кун Фу-дзъ Животът изглежда доста кисел. Той е вярвал, че настоящето се разминава с миналото и че Властването на човека на земята е в дисхармония с Пътя на Небето, с управлението на Вселената. Затова той набляга върху почитта към предците, както и към древ­ните ритуали и церемонии, в които императорът като Син на Слънцето играе ролята на посредник между безг­раничното небе и ограничената земя. Според конфуциан­ството използването на точно отмерена дворцова му­зика, строго установени стъпки, действия и фрази до­пълва една изключително сложна система от ритуали, всеки от които се прилага за определена цел и в определен момент. За Конфуций е останала поговорката: ,,Ако чергата не е добре застлана, Учителят не ще седне." Това би трябвало да даде представа за степента на прецизност, до която са довеждали нещата привържениците на конфуцианството.
   За Буда, втората фигура в картината, Животът на земята бил горчив, изпълнен с обвързаности и Желания, причиняващи страдание. Той разглеждал света като сис­тема от капани, източник на илюзии и мъки за всички същества. За да намери покой, смятал за необходимо да премине през ,,света на тленното" и да стигне до Нирва­на или буквално до състояние на ,,безветрие". Въпреки че оптимистичната по същността си нагласа на китайци­те променила значително будизма след внасянето му от родната Индия, прилежният будист често бил свидетел как пътят към Нирвана бил прекъсван по един или друг начин от горчивия вятър на ежедневието.
    Според Лао-дзъ естествено съществуващата понача­ло хармония между небето и земята можела да бъде открита от всекиго и винаги, но не чрез спазване на правилата на конфуцианците. Както той твърдял в своята ,Дао Дъ-дзин" - ,,Книга за даоистките доброде­тели", земята всъщност е отражение на небето и се ръководи от неговите закони, а не от законите на хора­та. Тези закони засягат не само въртенето на далечните планети, но и поведението на птиците в гората и на рибата в морето. Според Лао-дзъ колкото повече човек се намесва в природното равновесие, сътворено и управ­лявано от вселенските закони, толкова повече хармони­ята отстъпва на заден план. Колкото повече е насилието, толкова повече са бедите. Дали е тежко или леко, мокро или сухо, бързо или бавно - всичко си има своя собствена, залегнала дълбоко в него природа, която не може да бъде насилвана, без да причини нови затруднения. Когато бъдат наложени отвън абстрактни и произвол­ни правила, борбата е неизбежна. И тогава Животът става кисел.
  .........
Защо на картината Лао-дзъ се смее? В крайна сметка оня оцет, който представлява Животът, сигурно има неприятен вкус, както показват израженията на други­те двама мъже. Но като действа в хармония с Житейските обстоятелства, даоистът схваща като положително това, което други разглеждат като отрицател­но. От неговата гледна точка киселият вкус и горчиви­ната произлизат от конфликтния и недооценяващ ум.
Ако се разбере и изживее Такъв, Какъвто е, Животът сам по себе си е сладък. Такова е посланието на ,Дегустаторите на оцет".

Ами това е за днес. продължавам си  работата по превода на "Камъните в Японските скални градини" и се надявам скоро да мога да ви го предложа за четене..Благодаря ви за наминаването из моята словестна градина.  *DRINK*

lubo555

Благодаря ти за четивото ;-)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Имам си една мечта..... да съм як... мноо як, абе вол. Говедо. И да бачкам като охрана... в дискотека. И да седя на входа, да им мажа пръстите на чалгарите с олио, да не могат да щракат. :)))

miTko

Много интересно! В Далечния изток тия неща са оформяли начина на мислене поколения наред. Не знам до кога ще устискат, защото натиска на западната култура е сериозен. Япония вече е доста потърпевша.
Разни мои АКВАРИУМИ 

dafil

Съмнявам се,Митко!
Все повече"западняци" се заглеждат по източните религии и хобита ;-)
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi568.photobucket.com%2Falbums%2Fss124%2Fdafill%2F2605000000_zps4cadfcd8.jpg&hash=c9602607dd8729d5e916cc434dac71a266aaff0c

VDO

Когато западната култура претопи далеко източните културни ценности и философии,елате ми се обадете .
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs22.postimg.org%2Fmac34rft9%2Fphotocat5.jpg&hash=360a4daf14830905da8b7981cd428ee276c00958

miTko

Дано сте прави. Глобализацията е сложна и многопосочна. Вярно е, че не трябва да ги мислим тях, на фона на нашата родна картинка.
Разни мои АКВАРИУМИ 

Similar topics (4)

56132

Публикации: 2
Прегледи: 4083

4741

Започната от miTko


Публикации: 37
Прегледи: 18761

36193

Публикации: 42
Прегледи: 23154

4728

Публикации: 11
Прегледи: 5714