• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Проектиране на LED осветление за сладководен, растителен аквариум.

Започната от defilers, 09.01.2013 02:57

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

defilers

Крайната ми работеща схема:

Линк в гоогле:
https://lh5.googleusercontent.com/-1CSEopeP0oI/UTpP_avDBVI/AAAAAAAABQI/-clxF4KGGwg/s1971/Planing+a+LED+grow+light+for+planted+aquarium_schem.png

Елементи:
1. Ардуино уно р3
2. Часовник DS1307
3. Термометър DS18B20
4. LCD (няма значение какво стига да се врзъва с 16 пина)
5. Потенциометър 25кΩ
6. 3 x Резистор 1кΩ
7. Резистор 9.1кΩ
8. Резистор 4.7кΩ
9. 4 x Транзистор TIP122
10. 2 x Син (445нм) 10-11V, 900-1000mA
12. 4 x Червен (660нм) 7-9V, 1A
13. 5 x Бели 12V, 1A
14. Захранване APC-25-1050
15. Захранване APC-36-1050
16. Захранване 2 x LPC-60-1050

Преди да си счупя бургията днес (явно е била за дърво) в алуминиевия радиатор. Успях да продупча 4 дупки и да закача 2та бели ледчета. След успешното им тестване и предишното ми тестване на 1 син лед смея да твърдя, че схемата е работеща.


niky

Сега остава най-трудната част - механичната :) Поне за мен тя винаги е била по трудната.

Как реши въпроса с ограничаването на тока от захранването, от 1050 на 1000ma? Или разчиташ че диодите имат запас и тия 50 не са фатални  :-)

defilers

Както се вижда от схемата ... никак  :-) Оказа се, че ледчетата се правят от производителя да издържат и работят с една идея по-голям ток от този, който се пише по спецификация. Най-много вместо да работят 50000 часа да работят по-малко. Но при положение, че цената им не е много висока (а и ще стават още по-евтини) не си струва да се занимавам и да усложнявам излишно схемата. Така работи. А и като ги видях как светят белите ледчета (и то само 2 от 5) ми се струва, че при мен няма да работят на 100%, понеже са прекалено силни. Тоест ще издържат повечко.

defilers

Реших да кача малко снимки, вероятно на някой ще му е интересна изработката.

Отбелязвам с флумастер къде да пробивам:


След пробиването на всички дупки, целият под става в алуминий. Ако ще правите това в къщи сложете някакви весници или нещо от долу на площ поне 1.5х1.5 метра. Хвърчи навсякъде! Не бъдете безотговорни като мен  :-)


За закрепянето на ледчетата съм използвал 3 мм бургия и 3.5 мм самонарезни винтчета и термо паста, българска (подпомагам родното производство). Ако си вземате нови бургии, вземете  2-3 така да има, струват стотинки. Аз счупих 1 в процеса.


Транзисторите също намериха място върху алуминиевия радиатор понеже и те греят. А това пласмасовото в дясно (не му знам името), ще върже лесно всичко от алуминиевия радиатор за 4те захранвания и ардуиното.


660 нм 10W Led в близък план:


Краен вариянт с всичко вързано и запоено по радиатора:


Погледнато от страни:

petko

Не се вижда много добре,но под транзисторите има ли изолационна подложка.Ако няма сложи ,че така, ако го пробваш ще има весело.Металното на транзистора е свързан с колектора му,така си окъсил всички колектори.
Чакаме да видим как ще свети на аквариума.

defilers

Няма изолационна подложка. Това за пръв път го чувам даже. Но вероятно за това получавам следните резултати след като го пробвах (поне нищо не изгоря):
Връзвам тока на 2 вериги, но вклчвам ардуиното само към на едната верига трансистора (към base на транзистора както е по схема) и 2те вериги светят еднакво въреки, че на едната не и подавам pwm сигнал от ардуиното. Сега си го обяснявам. След укасяването пвм сигнала се е предал на транзистора на другата верига и за това тя свети със същите проценти.
Е добре де аз четох спецификацията на тея транзистори: http://www.adafruit.com/datasheets/TIP120.pdf и си гледам има 3 пинчета всяко си е описано какво е, защо не е описано че металната пластина е свързана към колектора, как може човек да предположи това  *dontknow* Мерси, че ми каза, спести ми доста главоблъскане !

А иначе докато го пусна над аквариума има още доста хляб да изяде. Парво след като оправя това с изолационната подложка, ще има тестове за температурата при по-продължителна работа на ледчетата. Ако радиатора мине тестта ще мисля за някаква облицовка като полюлей да стой цялото, вероятно черно, което да има правоъгълно процепче от където да се подава дисплейчето на ардуиното. Все още мисля каква да е облицовката, от какъв материал и как да закрепя всичкото. За сега нямам крайна концепция. Ако някой има идей или пък знае за вече реализирани неща нека прати снимки или да сподели идея. Също така незнам къде мога да сложа ардуиното и захранванията ако всичко е висящо. И тук някакви идеи са добре дошли.

beonedge

@defilers - виждам че си по-добре в електрониката , та да попитам нещо което не ми е ясно :
Имам 90 бр 1W @350mA диоди (част от тях са Cree , другите са по-евтини топло бели и няколко Uv) В момента съм ги свързал в 9 кръга по 10 диода всеки , към захранване 100W /3A . Проблема ми е че исках да ги димирам (плавно пускане и спиране) но китаеца обърка захранването и ми изпрати такова без потенциометър за димиране :)
Та има 2 варианта :
1) да поръчам ново захранване с реостат , но тогава не зная по каква схема мога да променям съпротивлението 0-маx 
2)твоят вариант - можеш ли да кажеш ориентировъчно колко излиза като цена и трудност на изпълнение (не съм съвсем вързан в ръцете , но все пак изгорих няколко диода и 1 захранване докато пусна схемата :))
I just finished cycling my tank and everything checks out fine
tmp 80F/nitrate 0/amonia 0/nitrite 0
took a month too.
Is it safe to add the salt now?

Niikii

Светят двете вериги еднакво, защото нямаш изолационна подложка на транзисторите :) Ето ти линк към моя мроект :)
http://aquariumbg.com/forum/napravi-si-sam/arduino-aquarium/ Ако имаш въпроси тук или на лични :)

defilers

Цитат на: beonedge - 15.03.2013 11:04
@defilers - виждам че си по-добре в електрониката , та да попитам нещо което не ми е ясно
Да ти кажа хич ме няма с електрониката. Много неща не са ми ясни и допускам грешки както се вижда от поста :) Но човек се учи докато е жив, а и то докато не се пробва няма как да стане. Та на твоя въпрос колко струва. Като имаш ледчетата и захранванията останалите неща струват както следва: ардуиното струва 13$ от ebay.com, часовник 2-3$ от ebay.com, ако искаш дисплейче 4-5$ (Не е нужен)от ebay.com, термометър 1-2$ (Не е нужен) от ebay.com, трансисторите и резисторите са стотинки от всеки магазин за електроника в българия. Термопаста май пак около 2лв дадох. Току що се връщам от магазина с изолиращи плочки пак някакви стотинки са. Сега ако ще ползваш проекционна дъска ще ти струва 8-10 лв от българия и предполагам 1-2$ от ebay.com. кабели ще ти трябват, поялник и други пренадлежности за запояване ако ги нямаш цената се вдига с още 10 лв. Като цяло май е това. Програмен код ще ти дам. За разлика от електрониката поне с програмирането се справям  :-)
Като недостатък мога да отбележа, че ако незнаеш както правиш може да оплескаш нещо като мен. Хубавото е, че ако следваш тази тема ще вървиш по отъпкан път и някой от мойте грешки ще ги пропуснеш. 2ри недостатък е че става голямо кълбо кабеляци още не съм измислил как да ги прибера и скрия в кутия. Като плюс мога да отбележа, че димирането става автоматично за всички вериги а не ръчно както ако го реализираш с потенциометър.

Цитат на: Niikii - 15.03.2013 11:52
Светят двете вериги еднакво, защото нямаш изолационна подложка на транзисторите :)

Взех си преди малко изолационни подложки както ме посъветвахте ти и колегата Петко. Въпроса е че докато се връщах от магазина се сетих, че всъщност аз съм закрепил транзисторите към алуминиевия радиатор с самонарезни винтове, които са метални и ще провеждат ток независимо от това дали имам такива изолиращи плочки. С някакви пласмасови винтове ли трябва да го направя или с нещо друго ?
И още един въпрос ми дойде на ум. Тази топлопроводима паста от 2те страни на топлоизолиращите плочки ли трябва да я поставя и самата паста провежда ли ток ?

petko

Цитат на: defilers - 15.03.2013 13:45
Взех си преди малко изолационни подложки както ме посъветвахте ти и колегата Петко. Въпроса е че докато се връщах от магазина се сетих, че всъщност аз съм закрепил транзисторите към алуминиевия радиатор с самонарезни винтове, които са метални и ще провеждат ток независимо от това дали имам такива изолиращи плочки. С някакви пласмасови винтове ли трябва да го направя или с нещо друго ?
И още един въпрос ми дойде на ум. Тази топлопроводима паста от 2те страни на топлоизолиращите плочки ли трябва да я поставя и самата паста провежда ли ток ?

Самата паста не провежда ток.Слагаш я от двете страни.На винтовете слагаш шлауфка,а межди главата на видията и транзистора шайба от непровеждаш материал например гитенакс.По принцип в магазина от където си взел подложките трябва да имат едни пластмасови втулки точно за тази работа.
Малко гадна снимка


niky

И накрая мериш с мултицета между винта и радиатора, между колектора и радиатора.
Ако няма контакт - всичко е наред :-)

miTko

Транзисторите, които не са с изолиран топлоотвод, почти винаги имат колектор, свързан към него. Това бялото естествено е лустер клеми, обаче бакелитовите(черните) издържат по-висока температура. Когато пробиваш алуминий, смазвай свредлото, за да излиза стружката и да не заклинва, не напъвай много, защото се развалцова материала. Иначе старанието ти е похвално. Сега се зачудих, дали при пренатягане на винтовете големите светодиоди не се чупят? Какви са впечатленията ти. Питам, защото се навивам да пробвам с едни десетватови.
Разни мои АКВАРИУМИ 

Niikii

Колега според мен си допуснал и една грешка в схемата си. Температурния сензор така няма да ти върши никаква работа. По твоята схема изхода от датчика влиза в дигитален входо/изход. Трябва да ти влезе в някой от аналоговите входове :) Ето ти и примерна схемичка



Също така обърни внимание на захпранващото напрежение при доидите, защото забелязах на втория кръг от горе надолу си дал 3 диода по 12 волта и захранване 60 волта. Ще има само пресвяткване и до магазина за нови

petko

Цитат на: Niikii - 16.03.2013 09:09
Също така обърни внимание на захпранващото напрежение при доидите, защото забелязах на втория кръг от горе надолу си дал 3 диода по 12 волта и захранване 60 волта. Ще има само пресвяткване и до магазина за нови
Ако визираш LPC-60-1050,това 60 означава мощноста до 60W.А иначе напрежението го дават 9-42V.Не виждам проблем.


Niikii

Какви са ти захранванията ? С константен ток и променливо напрежение до определена граница ли ???

Similar topics (5)

48797

Публикации: 11
Прегледи: 4206

35769

Публикации: 5
Прегледи: 2976

21448

Публикации: 14
Прегледи: 7285

57385

Публикации: 2
Прегледи: 2630

34204

Публикации: 4
Прегледи: 2558