• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
Акваскейпинг конкурс
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Как да отглеждаме растения, не водорасли.

Започната от Penta, 09.08.2015 19:07

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Penta

източник : www.amania-110.ru

Главният проблем за аквариум с растения - водораслите. За да го решим трябва да се разберат основите на баланса на аквариума с водни растения. Нейната същност е, че водораслите могат да изчезнат само когато растенията се развиват добре и тяхната биомаса е достатъчно голяма.

Какво е необходимо за растежа на растенията?

Светлина, CO2, макроелементите азот-фосфор-калий и микроелементи. Това е всичко.
Дайте им го и те ще растат, няма къде да отидат. Но на водораслите и растения им е нужно практически едно и също, как тогава да се отървете от водораслите? Отговор - достатъчна растителна биомаса и скорост на растеж. Как да го направя? Обезпечете растенията с всичко казано по-горе и водораслите и ще изчезнат.

От какво зависи темпа на растеж и биомасата на растенията?

Темпът на растеж на растенията, т.е. скоростта на фотосинтезата, се определя преди всичко от интензивността на осветеност. Не концентрацията на CO2 или Макро, а Светлината ! Количеството консумирана CO2 = количеството светлина (в молове).
По-малко светлина - значи растенията се нуждаят от по-малко CO2, макро- и микроелементи. Когато има достатъчно светлина и съответното й количество CO2, растенията могат да консумират макро и микро елементите и да растат нормално потискайки водораслите. Това е съвсем логично. Ние адаптираме останалите параметри към интензитета на светлината, а не обратното! В съответствие със потенциалното ниво на фотосинтезата при даден интензитет на светлината се подава точното количество CO2, внасят се  микро и макро елементи.

Защо всички препоръчват ограничаване на приема на фосфати и нитрати?
Защото това се отнася за аквариум с риби  с ниска интензивност на осветление и практически почти без растения. В един аквариум с много растения всичко е точно ОБРАТНО! Липсата на храна за растенията (светлина, CO2, азот, фосфор, микроелементи) води до по-бавен растеж  и водораслите веднага печелят предимство, бързо изпълвайки целия аквариум. Разликата е че сега трябва да храните повече растенията отколкото рибите!
Как тогава да се реши проблема с водораслите?

ЗАБРАВЕТЕ ЗА ТЯХ!
Докато се страхувате да внасяте фосфати, нитрати и желязо
винаги ще имате водорасли.


Вместо да се борите с водораслите заемете се с това да осигурите на растенията достатъчно храна. Ако светлината е добра и подаването на CO2 съответства на нея - всичко което трябва да правите е редовно да добавяте макро- и микроелементи и ежеседмично да правите 30-50% смяна на водата. Когато растежа на растенията се нормализира водораслите сами ще изчезнат. Това е ЕДИНСТЕНАТА причина за растежа на водорасли в аквариума - лошия ръст на растенията от недохранване!

НЕ СЕ БОРЕТЕ С ВОДОРАСЛИТЕ -
ВМЕСТО ТОВА ДАЙТЕ НА РАСТЕНИЯТА ВСИЧКО ОТ КОЕТО СЕ НУЖДАЯТ ЗА ДА РАСТАТ.

Това че водораслите растат от високо ниво на фосфат PO4, нитрат NO3 или желязо Fe> 0,1 мг /л не отговаря на действителността. Размножаването на водораслите изисква три елемента - въглерод, азот и фосфор в съотношение от 106С: 16N: 1P. Това съотношение показва, че дори и малко количество фосфор [Р] във водата може да включи механизма за растежа на водорасли.
Но в аквариум с растения дотолкова да се ограничи РО4 и други хранителни вещества, че водораслите да загинат е НЕВЪЗМОЖНО при наличие на живи растения! Това само ще доведе до пълно спиране растежа на растенията, натрупване NH4, PO4, NO3, микроелементи и бърз растеж на водорасли. Например водораслите могат да консумират фосфат при концентрации десет пъти по-ниски от растенията!!

Как тогава да изчезнат водораслите ? Нали на тях и на растенията им е нужно едно и също ?
Растенията могат да съхраняват запаси на хранителни вещества, а водораслите НЕ. На водораслите са им нужни значително по-малко хранителни вещества, но постоянно. На растенията са им нужни повече, но те могат да се запасяват с тях. Ако храненето на растенията е балансирано и те растат добре то водораслите нямат шанс. Ако обаче изведнъж един от елементите стане недостатъчен, растенията не само спират растежа си оставяйки храна на водораслите, те започват да отделят излишъка във водата! Водораслите веднага се заселват по листата им.

Водораслите са там където има НЕдостатъчна скорост на растеж на растенията и малка растителна биомаса. Това се случва само когато на растенията липсва едно от хранителните вещества - C,K,N,P...микроелементи.

ПРИЧИНАТА ЗА ПОЯВА НА ВОДОРАСЛИ Е САМО ЕДНА - НЕДОСТАТЪЧНО
ХРАНА ЗА РАСТЕНИЯТА


В аквариум чийто обем е зает 1/3 или 1/2 с растения при нормално торене водорасли не може да има по принцип.
Защо точно водораслите умират при добър ръст на растенията и голяма тяхна биомаса не е известно на никого - това е просто всеизвестен факт и на нас това ни е повече от достатъчно.

Само по себе си нито наличието във водата на PO4 във високи концентрации, нито на NO3,  нито на  Fe дори в повече от 0.5 мг/л, с добър растеж на растенията не водят до водорасли - само спирането на растежа на растенията и/или тяхната недостатъчна биомаса.
Следователно основният принцип на грижата за аквариум с растения - винаги предоставяйте на растенията всичко необходимо за растежа им  и водораслите ще изчезнат.
Това е в основата на ВСИЧКИ съществуващи методи за поддръжка на аквариуми с  растения.

Тъй като ограничаването по P на водораслите е практически невъзможно, поне докато има и живи растения, основната задача на всеки метод е да се даде максимално допустимото количество хранителни вещества гарантирайки отсъствието на дефицит за да има здрави растения. От всичко необходимо за фотосинтезата САМО светлината трябва да ограничава растежа на растенията - не CO2, макро или микроелементите.


Ключът е в това само СВЕТЛИНАТА на ограничава растежа на растенията, и нищо друго.


Започвайки редовно да внасяте NO3:PO4 вие ще бъдете изумени как растенията ще подобрят растежа си и външния си вид.
Водораслите се появяват веднага след като растенията спрат растежа си, главно поради натрупването на органични вещества и амониев NH4 , плюс външни стимулиращи фактори за да се размножават: светлата част на деня е твърде дълга или с твърде висока интензивност, излишък на органични вещества и амоняк във водата ... всичко което им "напомня" на пролетта. При наличието на тези стимулатори и водораслите, и техните спори веднага получават сигнал за растеж и репродукция. Храната е винаги достатъчно за тях, без значение колко ниско е нивото на хранителни вещества във водата. Именно редицата фактори стимулиращи тяхното пробуждане + лошия растежа на растенията е причина за поява на огнища на водорасли. Ето защо стабилността на условията и плавните промени в режима на поддържане на аквариума са не по-маловажен фактор от храненето на растенията. Поддържайки стабилни оптимални условия за растенията и внасяйки достатъчно храна вие избягвате стимулирането на пробуждането на водораслите и ограничаването на един или няколко хранителни елемента. Тогава ръста на растенията ще бъде добър, а водорасли няма да има.

А ако все пак водораслите растат по-бързо от растенията?

Изясняване защо възниква дисбаланс започва със търсене на причината за голямо освобождаване на амоний  NH4, а след това с причината за лошия ръст на растенията.
Причината за лошия растеж на растенията се изяснява от реда на приоритета на нуждите на растенията :
Светлина - CO2 - K - NO3 - PO4 - микроелементи.
Именно в този ред трябва да си задаваме въпроса "в дадения момент какво ограничава ръста на растенията".

Защо именно в този ред?
За CO2 вече говорихме - основния строителен матeриaл в клетката на растенията (~45%) и необходимостта от въглерод е най-голяма от всички елементи. Без CO2 няма фотосинтеза и ръст на растенията. Правилното съотношение светлина<>CO2 е най-важния параметър. Ако CO2 е недостатъчно за дадена интензивност на светлината - ще има водорасли които успешно ще употребяват дори минимални концентрации на хранителни вещества във водата.
За макроелементите това се обяснява от закона  N-P-K: от трите елемента азот-фосфор-калий само Фосфора трябва да ограничава ръста на растенията. Калий и Азот винаги трябва да има в излишък спрямо Фосфора. Ако това съотношение се наруши, потреблението на Азот и Фосфор се прекратява, растенията забавят растежа си и се появяват водорасли. Без достатъчно количество Азот адаптационната възможност на растенията към консумацията на понижени концентрации CO2 рязко спада и растежа се забавя неколкократно.
Когато създавахте аквариума, веднага зададохте правилната интензивност на светлината, а подаването на CO2 настроихте в съответствие. Тогава формулата става по-проста : K - NO3 - PO4 - микроелементи.

За микроелементите може веднага да забравите - тях просто внасяме по разписание 0.1-0.5 мг/л седмично и това е всичко.
По-малка скорост на растеж (подразбира се от по-малка интензивност на светлината) - по-малка доза. Редовно внасяме микро, а при подмяна на водата винаги внасяме калиев сулфат K2SO4 възстановявайки неговото количество - формулата става още по-проста : NO3 - PO4.
Сега освобождавайки се от гадаенето за причината за лошия растеж е достатъчно да внасяме за конкретния обем на аквариума известна оптимална доза стандартен разтвор макроелементи фосфат:нитрат в зависимост от интензитета на осветлението=фотосинтеза.
Остава само да следим за стабилното подаване на CO2.
Това е !

В случай че използвате богат хранителен субстрат, както в системата на ADA, грижата за аквариума става още по-проста защото дори при нередовно дозиране на торове във водата растенията винаги могат да получат всичко необходимо и когато им е нужно от грунда. Стабилността значително се увеличава изключвайки до голяма степен "човешкия фактор". Дозировката на микроелементи е винаги еднаква и НЕ зависи от метода на поддържане на аквариума - с приемане на вещества от субстрата или от водата. Варира само дозата макроелементи - разтвора азот:фосфор. При преобладаващо хранене от субстрата във водата се внася минимална дозировка макроелементи като застраховка, като допълнителен източник на храна за растенията нуждаещи се от значително хранене от водата (високостеблени) и за забавяне на изтощаването на субстрата.

Кое е по-важно, NO3 или PO4 ? Без NO3 растенията няма да консумират нито CO2, нито PO4, нито микроелементи.
Без достатъчно количество Азот те понижават потреблението си на CO2 и лошо се адаптират към понижената му концентрация (ензим Rubisco) . Никога не допускайте зануляване на NO3 - това ще доведе до прекратяване употребата на CO2, PO4, отделяне във водата на PO4, натрупване на амоний NH4 и бум на водорасли.
Краткотрайния недостиг на PO4 веднага се забелязва като намаляване диаметъра на прешлена на високостеблените растения или просто по забавения растеж на тези и други растения. Често се забелязва и слаба проява на нишковидни зелени водорасли, с които се справяме лесно.
При първа поява на водорасли обикновено е достатъчно да направим прости неща като да проверим работата на филтъра и/или състоянието на субстрата да не би да има натрупване на амоний NH4, да проверим за правилното подаване на CO2 , да коригираме дозировката на микро и/или макро елементите.

Забелязали ли сте , че при нормална интензивност на осветлението и достатъчно подаване на CO2 в крайна сметка всичко се свежда до добавянето на достатъчно основна храна - Азот и Фосфор ? Светлината и CO2 са константи, а микроелементите имат спомагателна роля и оптималната им доза е отдавна известна. Необходимо е само щателно да контролираме подаването на CO2 и да внасяме съответстващи на ръста на растенията количества Азот и Фосфор. Седмичната доза NO3:PO4 е известна отдавна, микроелементите също. Няма място за грешки.

Мислете за растенията и забравете за водораслите.
ЗАБРАВЕТЕ ЗА ТЯХ !


Все още се страхувате да внасяте NO3:PO4 ? Направете аквариум без риби и всички съмнения ще отпаднат.

Как това изглежда на практика?

Грижата за аквариум с растения е много просто. Най-общо методиката се състои в потдържане на лек излишък от хранителни вещества, предотвратявайки недостига им при растежа на растенията и подмяна на 30-50% вода в края на седмицата за предотвратяване на натрупването им в случай на дисбаланс т.е. забавен ръст на растенията. При това няма нужда от много точно дозиране, нито от тестване параметрите на водата. Контрола се осъществява само визуално - по темпа на растеж, състоянието на растенията и наличието на водорасли.
При достатъчно ниво на светлината и CO2 ~15-30мг/л седмичната доза е : PO4 от 0.5 до 3 мг/л,  NO3 до 30 мг/л и повече (но не по-малко от 5-10мг/л), Fe от 0.1 до 0.5 мг/л. След усвояването на хранителните вещества от растенията концентрацията на PO4 ще клони към нула, на NO3 към 3-5 мг/л, а Fe оптимално трябва да се задържи на ниво ~ 0.05-0.1 мг/л.
Смяна на водата - не по-маловажен елемент в методиката отколкото торенето ! Не трябва да се отменя чрез увеличаване точността на дозиране, защото със смяна на водата от аквариума се премахва основната причина за растежа на водораслите - трудно разлагащата се органика и амоний NH4. Смяната на водата също така поправя всички грешки при дозирането и отстранява неизвестните фактори.
Смяната на водата прави методиката за поддръжка на аквариум с растения много проста и надеждна.

За оптимален ръст на растенията трябва да осигурите следното :
-да направите интензивността на  осветлението достатъчна.
-да осигурите подаване на CO2 ~15-30мг/л (по-високите стойности не увеличават растежа)
-да добавяте макро елементи - разтвор на Фосфат:Нитрат. Дозировка по PO4 от 0.2 до 3 мг/л седмично. Според други източници 0.7-1.4 мг/л за всеки аквариум (зависи от темпа на растеж)
-да добавяте микроелементи - стандартен домашен разтвор от микролементи (PMDD, TMG) или проверени готови разтвори на торове от рода на Tropica, JBL Ferropol 24 и ProFito. Дозира се  0.1-0.5мг/л по Fe.
-седмично да се подменя 30-50% вода и след това да се внася калиев сулфат K2SO4 в доза 1/2 чаена лъжичка на 100л вода. (освен калия добавян с микроелементи)
-Ако се използва много мека вода (RO) добавяйте смес от минерални соли Ca-Mg-Mn-Fe-Na или смесвайте с водопроводна 1:4 за придобиване на водата на минимални нива на твърдост GH за нормалното развитие на растенията.
В случай на водорасли увеличете подмяната на водата, а дисбаланс на микро- и макроелементи се поправя пак така, но и с добавяне на торове.
Това е всичко.

Как да определим седмичната доза торове? Разделете необходимата в аквариума концентрация на интересуващото ви вещество или елемент в мг/л на концентрацията на това вещество в тора в гр/л и го умножете по обема на аквариума в литри = дозата на този тор в мл. Използвайте някой от on-line калкулаторите.

Тестове ? Изхвърлете ги. Изхвърлете ги всичките!

Първо, те Ви лишават от най-главния инструмент за анализ - наблюдателността.
Второ, практически всички любителски тестове са крайно неточни и само Ви заблуждават. Не вярвайте на тестове. Вярвайте на очите си.!
Трето - оптималната концентрация на хранителни вещества във водата непредизвикваща ръст на водорасли се колебае в много широки граници и от много точно дозиране и контрол няма нужда.
Ако имате обогатен субстрат тип ADA става още по-лесно.

Направили сме осветление и CO2. Внасяме правилни (стандартни) дози микро и макро, веднъж седмично сменяме вода. Растенията растат прекрасно. Никакви водорасли.
Наистина всичко е толкова просто...

В състояние ли сте да добавяте два стандартни разтвора и да отчитате броя мехурчета CO2 ?
Значи вие може да направите прекрасна подводна градина.


Метода на поддръжка на аквариум със растения "със смяна на вода и добавяне на течни торове" се използва от Takasi Amano и холандци/французи/немци още от 80-те. Това е единствения верен Метод. Той е толкова прост и надежден че фирмата ADA никога не разяснява нейните основи и никога не дискутира по темата. Достатъчно е да изпълнявате инструкциите по дозиране на макро и микро, да следите CO2 и да сменяте вода...
Метода за поддръжка на аквариум с растения по " метод на дозиране на торове директно във водата, с подмяна на вода" е описан в обширна статия на американския биолог Tom Barr -  The Estimative Index of Dosing, or No Need for Test Kits - 01-23-2005 Estimative Index Dosing Guide (или на български Метод на Приблизителните Показатели - бел.прев.). Тази статия е полезна с това че  в един документ кратко и научно се излагат директно всички основни принципи за баланса на аквариум с растения - взаимната връзка в потреблението на светлина, CO2,N,P,K и микроелементи, и теоретично доказва че хранителните вещества, в това число Фосфор, не се явяват пряк/единствен причинител на водорасли. Но внасянето на течни торове е много по-удобно от тези на прах, които ненужно внасят максимални дози, а самата методика е била известна още от 80-те без да е назовавана с име.

Една от основните грешки на начинаещите е да запълнят редиците "вярващи" в чудодейността на една или друга методика. Запознавайки се с материалите в Amania и от собствената си практика Вие ще станете акваристи които не просто вярват, а знаят какво и защо се прави във всеки един метод. Ще сте способен да получите резултат съчетавайки всякакви методики  и ще достигнете до същите изводи. Именно затова метода на ADA с богат субстрат се явява най-добрия - защото съчетава в себе си всичко най-добро. По стабилност и удобство тя превъзхожда метода с "дозиране директно във водата" , в което са се убедили повечето скейпъри.
3-6 месеца след усвояването на методите за отглеждане на растения, следващата стъпка би била усвояване на правилен метод за ОГРАНИЧАВАНЕ растежа на растенията с цел намаляване на грижите за аквариума.


©Иванюшин Руслан (a.k.a. naman), 4-2007