• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
19.04.2024 01:54

Промяна новините на форума:

Ако все още не сте се запознали с правилата на форума, моля, направете го!


  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Добавки в грунда - малко споделен опит

Започната от Longanlon, 25.05.2005 20:59

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Longanlon

Латерита си е латерит ама сиренето е с пари, включително и хумуса на Продак и другите разни купешки хранителни грундове, да не говорим, че некои се намират по нашенско с триста зора, а пък други – като тоя на Сера – издържат (пише го на етикета) само 6 седмици и после стават инертни и трябва да се тори с течни торове.

Отдавна съм на мнение, че за да се ограничат водораслите, трябва да се ограничат свободните хранителни вещества във водата. И за да не страдат растенията, трябва да си набавят такива от грунда. За това в момента торя съвсем минимално водата, но пък съм набутал под 5 см грунд около кило градинска почва, обогатена с бавно разтворими азотни торове (едни топчета, не знам как се правят, обаче стоят по една година в саксиите ми с цветя и почти не са стопяват).

Обаче не разчитам само на тях и за това иде реч в темата - направил съм едни 'енергийни бомбички', които съдържат бързо разтворими торове - NPK 20 20 20 и КCl по около грам, увити в няколко ката вестник и прилежно овързани с конец. Получава се пакетче около 5-6 см, което поставям най-отдолу на дъното. Идеята е, че вестникът гние доста бавно и плътните слоеве от няма да пропускат много от вече втечнената субстанция навън, но колкото излезе на принципа на осмозата, все пак ще е достъпна за растенията, чиито корени са се спуснали до долу. За да предотвратя издигането на 'подпочвения' по-богат на вещества слой, а и поради гъстите насаждения не си сифоня грунда, сменям вода само от средните слоеве.

За сега нововъведението ми има умерен успех – нитратите във водата са >1 мг/л, растенията не, че се скъсват да растат, но предвид слабата ми осветеност се развиват добре, червенеят повечето, не знам защо. И най-важното – никакви водорасли, което беше и целта на упражнението. Само любимия ми анубиас е нападнат от онова твърдото, чието име все ми убягва и което расте само по него.

Ще видим де, кога ще ми порасне брада като на Каравелов...
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffeeds.feedburner.com%2FLonganlon.2.gif&hash=89a29c11af8a650ec7ddb49df6bd62ce3a6f8f5b

Живко

радвам се,че споделяш.
и аз съм замислил нещо подобно.инфото ще е полезно.

а за брадата не се притеснявай.
аз до скоро се надувах,че нямам.утре,другиден снимките ще покажат. :cry1
Никой не се е родил научен.

miTko

Имоята брадица се въстановява, баааавно и сигурно, както тя си знае.
Но  някой ден  ще извадя ъгловия декор, както си  е с анубиаса и  ще и ...........  нали се сещате?
За червенеенето, нали Кралчев каза, че  се  засилва при недостиг на нитрати. Това  ме заинтригува и  взех, че го  запомних.
Разни мои АКВАРИУМИ 

Longanlon

Верно ли това за червенеенето? А аз си мислех, че може да е от много желязо.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffeeds.feedburner.com%2FLonganlon.2.gif&hash=89a29c11af8a650ec7ddb49df6bd62ce3a6f8f5b

miTko

Цитат на: "Longanlon"Верно ли това за червенеенето? А аз си мислех, че може да е от много желязо.

за това става дума:
Дозирането на торовете може да се използва за да се ограничи растежа на растенията. Така се регулират неща като височината на някой растения, размера на листата и често техните цветове.

Обикновено фосфора се използва като ограничителен фактор. Просто намаляваме фосфора като оставяме растенията да го изконсумират, а после дозираме по-малко, но никога не го оставяме да е нула. Бакопата, обикновено сочно зелено растение, става нежно розова всяка сутрин при недостиг на фосфор. Ако понижиме и азота то някой растения силно почервеняват - Людвигийте са пример за това. Също така недостига на азот насища цвета на червените растения още повече.

Така че манипулацията на торовете е начин да разширим "палитрата" ор растения използвана за създаване на акваскейпа.
Разни мои АКВАРИУМИ 

Живко

Цитат на: "Longanlon"Верно ли това за червенеенето? А аз си мислех, че може да е от много желязо.

май е вярно.
когато взех от 77 лудвигия рубин,една негова забележка ме накара да се загледам по-сериозно в аквариума.
беше ми доста неприятно да установя,че азота в различни форми е доста.
лудвигията растеше направо зелена.
сега нещата са наред и растението зачервява листа все повече.
трябва да уточня,че нищо друго не съм променял.само по чести смени на водата и по-малко храна на рибите.
то по-малко при мен означава-едно хранене на ден,през два,три дни.
Никой не се е родил научен.

dido

Имам яки съмнения, че червенеенето няма нищо общо с нитрати и фосфати. Според моите наблюдения зависи най-вече от силата на осветлението.

Биологично погледнато нитратите и фосфатите се използват от растението за синтез на аминокиселини - основни градивни "тухли" на клетката (извинете за краткото лирично биологично отклонение :-)) Ако имате недостиг на фосфати и нитрати растението просто ще забави драстично растежа си. Оцветяването в червено не би трябвало да се връзва с това.

Съответно червеното осветяване се дължи на определен пигмент, според разпространеното мнение синтезиран като защитна реакция на растението от силна светлина. Може би прекалено силната светлина блокира фотосинтезиращата функция на хлорофила и растението си изгражда защитен филтър.

За лудвигията рубин - При 77 тя е почти изцяло червена - само най-долните листа зеленеят. Неговото осветление обаче е много силно. При мен този плевел се завъди много яко и си правих експерименти с него. В началото взех един стрък 15 см от 77 - виолетово червен на цвят, и го боднах в аквариума. След два дена взе да зеленее (това е при нитрати около 30-40 мг/л и фосфати 1-2 мг/л). След като стигна до повърхността обаче горните листа добиха обичайния виолетово червен цвят. Долните са си зелени. Ако отрежа 10-на см от горната част на лудвигията и я засадя в грунта, след 2-3 дена пак започва да зеленее. Та затова мисля, че основния фактор за червения цвят е осветлението, съответно нитрати и фосфати нямат нищо общо.

Живко

като прочетох статията на Кралчев за Амано,веднага си помислих,че подхода на Longanlon е най-близо до Амановия. :wink:
Никой не се е родил научен.

AQUASAUR

Според мен гледните точки по отношение на факторите за "почервеняването"
би трябвало да се допълват...,а не изключват взаимно!
Несъмнено, това което споделя Н.Кралчев от опита си е аргументирано,обосновано и доказано...
Аз,обаче, също съм установил и казаното от dido,че червенеенето зависи  и от силата на осветлението...,
а също и от спектъра - при "дейлайт" преобладава зеленото...,а при "гро лукса"("флора гло"...) - червенее... :!:

Longanlon

Има го и тоя момент с лампите - роталата, която взех от Рейвън и полиспермата, които са в единия край на аквариума под белите лампи (обикновена и аквастар) са си зелени, а същата полисперма (даже от едно майчино растение съм ги късал) която расте под Гролукса от другата страна червенее.

А за силното осветление е ясно, че почервеняват (даже роголистника ми е ръждив отгоре), но понеже моето е по-скоро слабо (0.5W/л) не го споменах като вариант.

За азота вече и аз малко се съмнявам - криптокорините се хранят главно от корените, та не вярвам с толкова добавки в грунда да има липса на азот. А те си червенеят.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffeeds.feedburner.com%2FLonganlon.2.gif&hash=89a29c11af8a650ec7ddb49df6bd62ce3a6f8f5b

AQUASAUR

Май точно криптокорините,освен с яката си брадата коренова система,
са и даста "чувствителни" чрез обемната си листна маса... :roll:
Не съм успял още да изчета всички теми от форума на тази тема...,
но някога коментирана ли е така наречената "криптокоринова болест"... :?:  :idea:
Любопитен ми е Вашият коментар и споделен опит по този проблем...:?:
и доколко предозирването на "торове" и "химия" влияе върху него... :idea:  :?:

dido

От 1 година имам два големи храсталака Cryptocorine wendtii и Cryptocorine becketii. Слагам торове веднъж на две седмици цялата доза. Не се притесняват от рязката смяна, напротив - стават някак си по-сочни, листата им "щръкват" :-) Водата ми обаче е много твърда. Други хора с много мека вода твърдят, че не понасят подобна интервенция.

Единствения проблем с криптокоринова болест имах с Cryptocorine aponogetifolia. Тогава оскубах по 2-3 листа на корен общо от 10-на корена, щото правеше голяма сянка. На следващия ден се появи нещо като загниване на едно МЛАДО листо - все едно беше желирано по ръба. След 2-3 седмици целия храсталак беше обхванат от тази болест. Изкорених го и го метнах в кофата, не съм го чакал да се оправи.

Доколкото имам информация ако болестта започне, не може да се овладее - растенията се оправят от самосебе си или умират.

AQUASAUR

Да, точно "Cryptocorine aponogetifolia"-та и при мен винаги е била в основата на този проблем...
и почне ли... - заразява и останалите криптокорини...и до ден-два...всички - капут... :evil:
Лошото е, че колкото и да прочистваш аквариума след това...не можеш измъкна всичките им коренища...
и ако в близко време пак засадиш някоя криптокорина - явно "заразата" си остава и рестартира... :twisted:
Това за твърдата и меката вода...,като се замисля - се оказва май много вярно...,
но напоследък проблема ми зачести именно когато пресаждам и то вече развити,мощни корени...
и доуплътнявам(в по-големи саксии) със съответните "специализирани добавки"(на "СЕРА","ПРОДАК","ХАГЕН")...
а иначе нищо в средата не променям... :!:  :?:
Някой констатирал ли е и доколко UV лампите влияят на този проблем... :idea:  :?:

77

ув лампата не влияе нито положително нито отрицателно на криптокорините :D
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs29.postimg.org%2Faeehc6buv%2FDSC_1686_copy.jpg&hash=9bc922c588fba1c702ad9ed785674aa0520d3910

AQUASAUR

Не на криптокорините,бе 77 !  :D
Казах(писах) - на възникналия вече проблем и евентуално скоростното му отшумяване... :!:  :?:

Similar topics (1)

2299

Публикации: 11
Прегледи: 7561