• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
Акваскейпинг конкурс
  • Ексима
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Kalkwasser реактор vs. калциев реактор

Започната от NikolaV, 16.06.2010 10:10

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

NikolaV

Дайте да поръсаждаваме малко по темата. Не съм сигурен, че това за калквасера се води реактор де - http://www.aqua-medic.de/seawater/en/13/stirrer/

Клоня към калвасера основно защото не ми се слага и CO2 бутилка. Нямам място за нея. А това може да го сложа в съмпа - в отделението за осмозна вода за доливане. Има ли все пак калквасера някакви недостатъци, за които не съм прочел (а не съм прочел за такива). И дава ли ми калциевия реактор нещо повече.

Имам и един чисто нов и неизползван Nitratreductor NR 1000, който мисля или да продам или да преустроя в нещо от горните. Ако може.

tishovsx

Когато си установил вече параметрите на калция и си видял как той ти се изчерпва във времето да кажем седмица, може да ползваш варно мляко, като го допълваш като смес със вода която ти се изпарява. И така потдържаш нива на калции и алкалност.
Ако имаш голямо потребление на калции( SPS,LPS) то тогава трябва да помислиш за калциев реактор, това води след себе си СО2, медия и куп салтанати.

Калквасера е нож с две остриета, лесно може да предозираш и той се добавя бавно и през тъмната част на деня, за да не вдига прекалено PH. Твърде често се наблюдават шпайкове от алкалност и PH при небалансирани  добавки така, че имай го в предвид.

Ако имаш меки корали и малко LPS съвсем спокойно може да разчиташ на солите които добавяш при смяна на вода, те са си в нормите и няма нужда да добавяш калции, може да ти се наложи да добавиш повече магнезии, но ти знаеш как. Нивата на калции се определя и от нивата на магнезии и алкалност, те са свързани.

Как да добавяш калции по метода на варно мляко съм написал статия  ;-)

http://aquariumbg.com/forum/statii-knigi-i-dokumenti/kaklwasser-varno-mlyako/
IN A REEF AQUARIUM, ONLY BAD THINGS HAPPEN QUICKLY

Coral Master

Аз засега ползвам Kalkwasser stirrer на Aqua Medic и съм доволен. Добавям kalkwasser откакто имам аквариума, малко по-малко от година. Бъркачката я имам от месец някъде. Засега е достатъчно за допълване запаса от калций, но аз съм сложил вентилатори, така, че аквариума изпарява 7-10 литра вода на денонощие. Ако изпарението е по-малко не съм сигурен, че по този начин мога да компенсирам загубите на калций.
Нивото на калций се закова на 420-430 а КН е 8.

Интересното е, че с едно пълнене изкарвам 17-18 дни. Преди всяка вечер приготвях разтвор, чаках го да се утаи и го сипвах на капки. Сега всичко се оправя с един часовник и ниворегулатора.

И аз имам същия нитратредуктор, който чака в готовност за трансформация при нужда.

Само за справка, аквариума ми е 600 л и 150 л съмп. Малко меки корали и полипи, основно LPS и SPS корали. Имам много бърз растеж на Montipora, а отскоро гледам, че и Acropora (имам само два вида) взеха да ускоряват растежа значително. Seriatopora hystrix имам няколко форми, но растат много бавно.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

NikolaV

Тишка, разбира се, че съм ти чел статията, съмняваш ли се :)

Иначе аз още не съм установил кое как се изчерпва. След като най-накрая успях да докарам някакви стойности, а други да предозирам (по този метод - http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php) не са мърдали надолу. При мен все още няма и какво да ги мърда де - няма нищо в аквариума.
Coral Master, точно за тоя stirrer си мисля. Ако правилно съм схванал при него гнязта вътре бавно се разбърква на дъното, като се дърпа вода за аквариума от повърхността му?
Пак ако правилно съм го разбрал недостаък на този метод е, че донавяш толкова количество варно мяляко, колкото вода се изпари - демек няма контрол на алкалност и калции, както при калциев реактор?
Не ми се захваща да правя калциев реактор, не само заради парите, но и заради мястото. Права CO2 бутилка, просто няма къде да наместя.
Иначе аз съм с 325 л. аквариум и около 150 л. съмп. Изпарение на вода (до сега и без включвани вентилатори) около 2-3 л./денонощие

Coral Master

Много интересна статия на Тишо, синтезирано и ясно обяснено. Чел съм много статии по въпроса (много по-дълги), но след като изчетох тази, останах с впечатлението, че е казано всичко.
По отношение на бъркачката, струва ми се, че трябва да и се отдели повече внимание. Само да уточня, че не съм ползвал Са реактор и само споделям опит, не отсъждам кое е по-добро.
Отлагам стартирането на Са реактор по чисто финансови причини. Освен системата за СО2, смятам, че трябва да имам и СО2 контролер + сонда. Даже и да използвам нитратредуктора пак трябва да инвестирам поне 800 лв. Ако използвам АТ компютъра ще спестя някой лев, но пак оставам на до 600 лв. разход.  Освен това, (NikolaV!), при Са реактора можеш да добавяш повече, но не и да контролираш Са и алкалност. Доколкото съм запознат, количеството, което пускаш да тече, се установява опитно с тестове на водата. Впоследствие пак се правят тестове за да се проверява дали всичко е наред.
При бъркачката наистина има опасност да налееш нищо или твърде много. И ако първото е лесно да се направи, то второто според мен е по-скоро само теория. Аз когато не съм сигурен дали млякото е наситено, меря рН. Винаги гледам да е 12,4 до 12,6. Ако рН метъра стигне бавно до 12,3 или 12,4 значи иска още малко вар. Това е. Сега обаче имам бъркачка и този проблем го имам само в последните 2-3 дни преди новото зареждане с вар.
Прави ми впечатление, че еквилибриум (равновесие) получавам при Са 420 и КН 8 до 9. Опитвах да поддържам КН на по-високо ниво, вдигах го до 18 и почти веднага пак си слиза до 9. Сега не го закачам, гледам, че коралите си растат и мисля така да го оставя.
По същия начин имам равновесие с рН. От миналата година се ядосвам, че не мога да го държа над 8,2. Каквото и да правя, винаги е между 8,0 и 8,2. Нито повече, нито по-малко. Аз исках да го държа точно на 8,2, сега съм го оставил да се оправя само.

Защо твърдя, че предозирането с kalkwasser е само на теория? Ами аз досега не съм успял да изпаря повече от 10 литра вода от моя аквариум. Сега вече сложих климатик в помещението и температурата на водата ще я поддържам около 26 градуса. Мисля, че 6-7 литра ще е  изпарението и не повече. По-вероятно е да не ми стига, отколкото да предозирам с това количество.
Опитвах се да се оправям без бъркачка, даже мислех да си я направя сам, но се отказах накрая и предпочетох да си я купя. Откакто я ползвам вече нямам проблем, дали ми е наситен разтвора. Тя е добре затворена и опасността от проникване на СО2 е минимална. Тъй като съмпа е много по-ниско разположен, избрах да наливам kalkwasser в аквариума, защото иначе ще продължи да тече и след спиране на помпата.
За тези, които не са виждали въпросната бъркачка на Aqua Medic, тя има вход за вода с тънка тръбичка с два клапана, за да не се връща водата след спиране на помпата и да гълта въздух тръбата. Водата навлиза бавно на дъното на бъркачката, където има разтворена вар. Бавно се върти витлото и размесва варта с водата, като мътилката е на дъното, а на повърхността е избистрената течност, която се оттича през по-широка тръба към аквариума или съмпа. Витлото се включва автоматично от време на време, като живота на моторчето го дават 10000 часа.

Чел съм ,че нива на Са над 450 почти не са възможни. Просто започва утаяване. Съветвам всеки, който мисли, че ползва добър тест (не само за Са, но и за всичко друго) да си купи тестова течност, с фиксирани параметри и да се опита да направи 2 теста с еднакъв резултат. След това вече може да смята, че тестът му е добър. Баси колко пари дадох за тъпите тестове на Sera, Tetra, JBL. Теста на Tetra за нитрати например дава съдържание на нитрати 12,5 мг/л даже и в дестилираната вода! При положение, че в рифов аквариум съдържанието на нитрати трябва да е под 5 мг/л, за каква точност говорим, след като и при нулево съдържание теста пак показва 12,5 мг/л. Какви ли не простотии сътворих в аквариума, докато разбера, че теста ми е за боклука!

Откакто минах на Salifert, събрах една торба с другите тестове, много от тях чисто нови и неотваряни и просто ги изхвърлих на боклука. Честно, родих се!
Между другото, само да видите физиономиите на хората във всеки един магазин в Италия, където съм споменал, че имам 600 литров рифов аквариум и правя тестовете с Sera или Tetra!

P.S.
Сетих се за нещо, което може би ще е интересно за всички ... доскоро наливах варното мляко с една бутилка от минерална вода от 7 литра. Установих с тестове, че с 7 литра наситен разтвор (много е важно да е наситен!) повдигам съдържанието на калциий в моя 600 литров аквариум с 70 мг/л. Ако съм имал 380 мг/л съдържание на калций, след внасянето на 7 л разтвор вече имам 450 мг/л.
Внасях го така: след утаяването на разтвора потапях на 2 см от дъното (за да не засмуква утайката от дъното!) една тръбичка за въздух, вързана на друга пластмасова тръба, за да не мърда и да седи изправена. На другия край на тръбичката за въздух има кранче, за да намалям струята. Този край пада директно в съмпа, там където се излива водата от аквариума горе, защото е важно да има силно течение. Кранчето е леко затворено, горе долу 7 л се изливат за 2-2,5 часа. Ако е по-затворено, кранчето се задръства от варовик. Ако е по-отворено също не е добре. И идва гадната част: за да тръгне варното мляко по тръбичката за въздух, всеки път се налагаше да засмуквам леко с уста откъм кранчето и веднага да пускам тръбичката в съмпа.
Тази процедура я правех всяка вечер. Сега таймера включва системата в 23,00 ч. и за около 3 часа аквариума е допълнен, после само допълва малките изпарени количества до 7,00 ч сутринта, когато таймера изключва. Аз нищичко не правя, освен да гледам.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

Coral Master

Гледам, че заспа темата ... преди малко презаредих бъркачката и се сетих да питам, айде кажете си всички, кой каква вар ползва или е ползвал по-дълго време? Аз все още ползвам Kalkwasser на Aqua Medic, но като гледам, това си е хидратна вар.
Някой ползвал ли е нещо местно и какъв е резултатът?

Аз веднъж поръчах калциев хидроксид от една фирма в София, но той като дойде беше на бучки, беше станал на калциев карбонат. Наложи се доста да пообяснявам на хората от фирмата, за да ги убедя, че в буркана няма това, което пише на етикета. В крайна сметка смених бурканите за магнезиев сулфат, също нещо, което се ползва много в рифов аквариум, даже повече от варта.

Причината да питам е, че цената на 20 кг хидратна вар тук е на цената на 500 г kalkwasser от Германия.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

N.Nobs

Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш. Помни, че Ноевият ковчег е направен от любители. Професионалистите са построили "Титаник".

tishovsx

Цитат на: tonino в 20.06.2010 13:01
Аз използвам Ca(OH)2 чза,вземам си го тук от шуменска фирма.До сега съм нямал проблеми с качеството -винаги е на прах.Цената не я помня защото всеки път харча доста пари и за други неща,пък и доста време минава преди да го свърша.Сега съм решил да събера химията за Балинг,но с някои химикали удрям на камък :duvar:


Нали се сещаш, че като добавяш калции като този дето си описал автоматично ти пада алкалност!
IN A REEF AQUARIUM, ONLY BAD THINGS HAPPEN QUICKLY

tani

Колеги я кажете това няма ли да върши същата работа ако се направи разтвор и се пусне кам системата за доливане.JBL  JBL CalciuMarine АКО някой го е ползвал нека пише как.

Coral Master

tani,
известно е, че калциевият хидроксид много лесно се свързва с въглеродният диоксид от въздуха. По тази причина не е желателно разтворът да престоява по-дълго от седмица иначе рискуваме да получим твърде много калциев карбонат - неразтворима утайка на дъното. Затова най-добре е да си бъркаш необходимото количество (за допълване на изпарената вода) от разтвора всяка вечер. Аз го пробвах това за няколко месеца и доста е досадно. Затова може да се забърка количеството, необходимо за 5-7 дни в един съд и оттам да се подава към аквариума или съмпа. В този случай пак трябва да висиш до аквариума за да не прелее водата.
Автоматизирано подаване на готов разтвор е трудна работа. Всяка помпа би се затлачила от варовика за нула време. Затова се прави автоматична бъркалка. Тя се захранва с чиста вода, чието подаване вече лесно се автоматизира. В бъркачката влиза чиста вода, а излиза готов, утаен, наситен и избистрен варов разтвор.
Предполагам, че е възможно да се направи и по-опростен вариант по физичните закони, но аз не съм мислил по въпроса. Ако някой има идея, нека да я сподели, най-малкото, защото би било по-евтино за изпълнение. 
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час