Българска Аквариумна Енциклопедия

МОРСКА АКВАРИСТИКА => Соленоводни аквариуми => Соленоводните аквариуми на потребителите => Темата е започната от: VeL - 15.01.2014 18:32

Заглавие: Рифът на VeL
Публикувано от: VeL - 15.01.2014 18:32
Дойде време и аз да покажа моя аквариум. Към настоящия момент не е в най-блестящия си вид, поради проблема ми с аиптазиите, но за това по-нататък.
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F800x600q90%2F560%2Fqxcx.jpg&hash=371ce338abe2e0901d360b88017002061020f3b7)

Аквариумът е с външни размери 130 х 60 х 60 см. дисплей и съмп 80 х 50 х 40 см. Реален обем вода - около 450 л. Стартиран е през есента на 2011г., но след множество премеждия, реално нещата започнаха да се случват към края на 2012г. По спомени имам около 70 кг. камъни, 20 от които бяха живи, а останалите - балкански сухи. Пясъкът е около 3см. средна дълбочина, но на места дори няма, защото попчето има свое вижадне за визията на рифа.

Помпи
Течението в аквариума се осъщества от подкачваща помпа Eheim 1262, както и 2 броя EcoTech VorTech MP40w ES, които работят на около 80% от капацитета си.

Осветление
ЛЕД Диодно осветление, моя изработка, с максимален капацитет около 300 вата. За повече информация:
http://aquariumbg.com/forum/osvetlenie/novata-diodna-lampa-na-vel/ (http://aquariumbg.com/forum/osvetlenie/novata-diodna-lampa-na-vel/)

Осветление над рефюджиума
ЛЕД Диодно осветление, изработено от мен - 4 студено бели cree XP-G, 4 неутрално бели cree XP-G, 3 кралско сини cree XP-E диоди, както и 1 Осрам deep red 660nm диод. Общо около 25 вата осветление. Всички диоди са с 40 градусови оптики.

Скимер
Ati Powercone 200i

УВ Лампа
24 вата - спираловидно тяло

Система за доливане на изпарената вода
Помпа на Tunze 5000.020. Два сензора за ниво на GHL - един оптичен, който е основен, и един механичен - "авариен", който следи за нивото на водата при грешка в системата за доливане.

Филтрация
Ватирани аквариумни "чорапи" на изходящата тръба, които се сменят и почистват през около 3-4 дни.
Рефюджиум с около 5 кг. живи камъни и голям обем чаетоморфа, както и няколко фиданки от мангрови дървета, които надявам се, скоро ще се разлистят.

Реактори
1) Калциев реактор на Aqua Medic KR1000 с добавен към него втори реактор на Avast Marine, за допълнително изчистване на водата от въглеродния диоксид преди постъпване в аквариума. Общо - около 10 кг. пълнеж от скелети на корали за двата реактора. Използвана помпа на Resun 800 l/h. В калциевия реактор е монтирана ПХ сонда, която следи нивото на киселинност в самият реактор и контролира подаването на CO2.

2) Озонов реактор - Avast Marine Mutiny I, свързан към реактор с активен въглен  Avast Marine MR5, като количеството активен въглен е приблизително 2 литра. Преди да влезе в системата, изходящите от карбоновия реактор вода и газ се филтрират отново от домашно изработен филтър, за който ще разкажа в друга тема. Ознонът се инжектира от Ozotech озонов генератор с капацитет 200мг/ч, но в момента е намален на приблизително 40 мг/ч. Използвана е въздушна помпа на LUFT (до 7 PSI), както и реактор за обезвлажняване на въздух на Ozotech, пълен с силикатен гел, който сменя цвета си, когато дойде време за смяна (веднъж на 4-5 дена). Водната помпа е Mag-Drive Supreme 3 с дебит около 1300 л/ч. В момента озоновата система работи около 6 часа на ден, но също така е свързана и към ОРП електрод и компютърът, които изключва автоматично генератора, ако редокс-потенциалът надхвърли 350.

Охлаждане
GHL PropellerBreeze II 5 с 5 вентилатора.

Хранене
Автоматична хранилка Eheim 3581, която скоро ще бъде монтирана.

Управление
Извършва се от акрвариумен компютър GHL ProfiLux 3.1N eX. Към него са свързани 5 електрода - Температура, Електропроводимост (Соленост), ОРП, 2х ПХ - един за аквариумната вода, а друг за калциевия реактор. Електродите се калибрират на всеки 3 седмици.
Охлаждане, нагревател, осветление, ниво на водата, озонов реактор, калциев реактор, помпи за течение - всички те се командват от компютъра.

Обитатели

Риби
Двойка клоуни (Amphiprion ocellaris)
Седем Хромиса (Chromis viridis)
Щука (Oxycirrhites typus)
Попче (Valenciennea puellaris)
Женски Мандарин (Synchiropus splendidus)
Жълто Врасе (Halichoeres chrysus)
Син Танг (Paracanthurus hepatus)

Раци, охлюви, скариди, морски звезди

Два рака отшелника Хелоуин (Ciliopagurus strigatus)
Скарида - Чистач (Lysmata amboinensis)
Скарида - Боксьор (Stenopus hispidus)
Червена Морска Звезда (Fromia milleporella)
Възловидна Морска Звезда (Ophiomastix annulosa)
Два охлюва (Turbo fluctuosa)
Много голи охлювчета (Stomatella sp.) - повече в съмпа, по-малко в дисплея, защото ги хапват.

Корали
Elegance Coral Catalaphyllia jardinei
Пет различни Euphyllia sp.
Три различни Caulastrea curvata
Trachyphyllia geoffroyi
Sinularia brassica
Goniopora sp.
Няколко фрага Acropora chesterfieldensis
Acropora millepora Pink
Seriatopora hystrix Pink
Seriatopora hystrix Green
Seriatopora guttatus
Sympodium sp.
Clavularia sp.
Briareum sp.
Sinularia brassica
Zoanthus sp. различни видове
Heteroxenia sp.
Montipora capricornis Red
Montipora capricornis Green
Montipora Green
Actinodiscus sp.

За жалост целият аквариум е заселен със стотици аиптазии, които убиха и продължават да убиват зоантуси, гъби и дори спс-и. Опитах всякакви препарати, разтвори на слаби киселини, гасена вар, вряла вода и т.н., но безуспешно - аиптазиите се завръщат в пъти повече. В момента се надявам да се сдобия с Chelmon rostratus, който харесва аиптазии, защото досега нямах късмет с тези риби.

И малко снимки:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F800x600q90%2F541%2Fv682.jpg&hash=8a2ee7c3df86a6da1b231d8ff8b6b773ce272c10)
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F800x600q90%2F594%2F8osl.jpg&hash=ea09a00f82c27b47ada2602e163a891026aec50e)
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F800x600q90%2F202%2F635d.jpg&hash=dba4b6ecebd0247c76118c6eec6e14f78705fd33)
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F800x600q90%2F197%2Fze6v.jpg&hash=eafea0ce6436618975819befa69e2c54aaab0b75)
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F800x600q90%2F202%2Fzv9p.jpg&hash=1a673b34c1c70da6a63b3a170d53e78655295456)
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Viden S.S - 15.01.2014 19:28
Страхотен аквариум. Личи си, че се полагат грижи за живота и развитието на системата.
Направи ми впечатление компютъра, който осигурява пълния контрол над техниката.
Абе с две думи ми оплакна очите!  *privet*

Продължавай в същия дух!  :-)
Поздрави,
Виден
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Ilianidis - 15.01.2014 19:45
Якооо *THUMBS UP*  *bg*.Добро оборудване,успехи само занапред!
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Yonchev - 15.01.2014 20:59
 *BRAVO*  Дочакахме да го покажеш на края! Много добре си си подредил нещата, като в аптека, личи си че знаеш какво правиш. Много ми харесва  *privet* Само ако успееш и някоя по-хубава снимка да му направиш (на дисплея) , да се види цялата му прелест  :popcorn:
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: kamos - 15.01.2014 21:17
Смени фотографа, че разваля цялото удоволствие от тази много добре организирана система..... Скейпа е добър, не е прекалено подредено. В същото не съмпа е отлично организиран.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Стоян Михов - 15.01.2014 21:49
Хайде вече добре дошъл официално :-) .
Страхотен скейп и разпределение, за оборудването и подредбата му нямам думи. Ако не ми харесваше толкова скейпа, щях да ти кажа "Оборудване от тази класа не заслужава партизански камъни :-) ".
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Стоян Михов - 15.01.2014 22:08
Забравих да питам какви параметри поддържаш?
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: danielm - 15.01.2014 23:20
Мах, искам солено ...
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Асен Евгениев - 16.01.2014 00:06
Сериозна работа, браво! *THUMBS UP* Цветовете пипани ли са?
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: VeL - 16.01.2014 00:15
Благодаря, колеги. Първо за снимката, напълно съм съгласен - не става. Споделих с Митака миналата седмица, че дни наред се мъча да направя читаво заснемане с диодното осветление, за да пусна темата. Снимам с доста приличен апарат и обектив(и) и сигурно съм направил над 500 снимки. Минах през всички възможни настройки на баланса на бялото, пробвах с баланс на бялото, ръчно настроен спрямо бял обект в аквариума; цял ден си играх с неавтоматичния режим на снимане и настройки; снимах в RAW и доста време си играх и с фотошоп. Всички снимки излизат или силно лилави, или бледи - просто трагедия с тези кралско сини диоди. Със сигурност проблемът е в задапаратното устройство, но пък това е най-доброто, което можах да изкарам като снимка  :duvar: Даже се замислям да си намеря от тези 18% "сиви карти", за да настроя този проклет баланс на бялото.
Стояне, ако бях на сегашния акъл преди 3 години, определено нямаше да са партизански камъни. Не са лоши, но тогава толкова бързо се случиха нещата, че нямах време (а и знания), за да ги изкисна, да ги мина през натриев хипохлорид, после през киселина и действително да стане добър бейс, както и всъщност се правят голяма част от сухите камъни. Благодарение на бактериите на Микробелифт в началото циклите минаха леко, независимо от моите опасения, че остана пръст в някои от кухините на камъните  :-|
За скейпа - сериозен принос има Мишо, за което му благодаря. Първоначално заедно нареждахме камънака, през годините пренареждах, но основният замисъл си остана. Хубавото е, че има 10-15см зад камъните, така че вортеците да успеят да завъртят водата навсякъде.
Параметрите. Тези дни всекидневно меря КХ-то, за да настроя калциевия реактор. При ПХ 6.60-6.67 в реактора и при 25 капки в минута се набавя достатъчно, за да имам постоянно 8.15.-8.20 КХ. Преди 2-3 седмици добавях КХ буфер и имах консумация около 0.4 dKH на ден.
Последно замерих повечето параметри в събота - КХ 8.2, Калций 350 , Магнезий 1410, Нитрати 3, Фосфати 0 по Салиферт и Хана (но ме съмнява да е достоверно). ПХ през деня е около 8.10-8.20, през нощта 7.85-7.95. Електропроводимостта е 53mS.
Параметрите са сравнително стабилни, но независимо от това има някакъв проблем. Преди около 2-3 месеца имах добър растеж и оцветяване. Показател е най-капризният към момента корал - зелената акропора. За около 2 месеца всички фрагове акропора дръпнаха с около 1см., много добро оцветяване и удължени полипи. За последните 2-3 седмици обаче цветовете са много бледи, монтипората е бледо розова, акропорите загубиха наситения зелен цвят и полипите им се показват много по-малко. Странното е, че розовата сериатопора пък се скъсва да расте, удължени полипи, наситен розов цвят и над 10 нови връхчета. Това, което се е случвало наскоро - до преди 2 седмици добавях не малко КХ буфер; увеличих интензитета на осветлението с около 20%; озониращата система направи месец /2 литра активен въглен/; започнах да добавям повече трейс /цветови/ елементи на Фауна Марин; калциевият реактор работи вече седмица; окастрих чаетоморфата наполовина; добавих 7 средноглеми хромиса и веднага се покачиха нитратите, появиха се и водорасли и циано. Твърде много потенциални причини за обезцветяването и скъсените полипи. Засега мисля да намаля осветлението на 250 вата, да сменя 10% вода, да намаля храненията, да намаля цветовите добавки и може би времето с включен озон.
akapulko - единствено засилих с една идея остротата на снимката.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Асен Евгениев - 16.01.2014 01:06
Цитат на: VeL - 16.01.2014 00:15
akapulko - единствено засилих с една идея остротата на снимката.
Екстра е тогава. *DRINK*
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Стоян Михов - 16.01.2014 12:17
Ухахаа, след толкова промени (клациев реактор, озон, добавяне на 7 нови риби, добавки за оцветяване на корали, увеличаване на осветлението)  за кратко време не е учудващо, че коралите са стресирани. Всяко едно поотделно би могло да бъде причина, а  пък всичките на куп да не говорим.

Видях че коригира консумацията на кН, но калцият наистина ли ти е 350 мг/л? Ако не е печатна грешка трябва постепенно да го вдигнеш поне до 400-420.

Защо мина накалциев реактор? С тази малка консумация, (при около 0,4 dkH потребление на алкалност, консумацията на калций вероятно ти е около 3 мг/л/денонощие). Успяваш ли да настроиш добре реактора да работи на такива минимални стойности и не мислиш ли че 10 кг медия в калциевия реактор и втората колона  е твърде много?

Колко често сменяш вода и с каква сол?

А, и друго щях да питам айптазиите на всички камъни ли са или си имат любими?

Прощавай за многото въпроси, но както изскочи хубав аквариум с качествено оборудване ми се иска да има повечко информация, че много колеги четат ама ги е срам да питат :).  *DRINK*
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Ilianidis - 16.01.2014 12:54
Да,многото промени влияят,но за мен най-вероятната е наличие на нитрати и силно осветление.Зооксантелите се увеличават няколко пъти и коралите стават кафяви.Цветни корали-силна светлина и нулеви нитрати.В последно време няколко пъти намалям осветлението и забелязвам цикличност-коралите се оцветяват поради редуциране на зооксантелите.Обаче малко светлина=липса на растеж,а не расте ли един корал,то той рано или късно умира.
Аз забелязах при мене дамселите да ядат малките плуващи аиптазиики и можеби заради това без да се намесвам популацията им не се е увеличавала последната година.Ако прекаляваш с храненето и аиптазиите намазват,то ще имаш епидемия от тях,а при тебе са наистина доста.Май ще ти идвам на гости за уроци по калциев реактор и идеи по озониране.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: VeL - 16.01.2014 13:33
Няма проблем, питайте колеги и критикувайте на воля, все пак в конструктивната критика се раждат истината и успехът ;-). Действително имаше поредица от промени, като се опитвах да ги правя поне през 2-3 седмици, но разбира се в соленоводната акваристика тези "кратки срокове" са крайно недостатъчни и негативният резултат е налице. Коригирах предишния пост, защото се обърках с теста на Хана, който е в PPM. За жалост калцият е нисък и това е една от причините за стартиране на калциев реактор. Винаги съм поддържал калция в граници 420-430, единствено с редовни смени на вода. В един момент започна да пада КХ-то при постоянни нива на калция. В началото като доливах КХ буфер нещата вървяха нормално, докато в един момент калция започна да пада и *може би* негативите започнаха тогава. Като цяло не съм голям привърженик на буферите и доливанията и затова реших да стартирам реактора, който прашасваше от години. За щастие ми отне само няколко дни да го настроя да поддържа постоянно ниво на КХ. В момента работи на 14 балончета в минута  въглероден диоксид и 25 капки изходяща вода в минута.Обемът на медията може да бъде проблем с оглед на това, че ще е нужен повече CO2, за да се достигне необходимото ПХ в реактора. В моя случай мисля, че 14 балончета в минута за 6.6-6.7 ПХ е много добре. А втората колона е предимно с цел да усвои останалия от първата камера въглероден диоксид, за да няма спад в аквариумното ПХ, т.е. допълнителните калций и алкалност от втората колона не би трябвало да са значителни. Много се чудих дали да не потърся някаква добавка за калций, но май ще се опитам да го вдигна със смени на вода, за да достигне около 400-420, като приемам за даденост, че калциевият реактор ще компенсира дневното потребление, както на алкалност, така и на калций. Принципно сменям вода по 10% всяка седмица, но напоследък има случаи и веднъж на 2 седмици по 10%. Използвам черната сол на Ред Сий.
Аиптазиите са навсякъде, няма дори и мало камъче без аиптазия. На места не се вижда камък, а само гъст килим от тези отвратителни анемонии. Не ми се мисли колко корали убиха. Най-неприятното е, когато започват да изникват в средата на колонии зоантуси и ги убиват отвътре-навън. Снимката е оразмерена, за да не заема много място и затова не се вижда добре каква напаст са. Сега ще добавя линк към първата снимка в реален размер, за да се виждат детайлите. Пяснявам, че крайно в дясно аиптазиите са по-малко, защото няколко дена преди това изхабих едно цяло 60мл шише на Aiptasia-X, за да убия стотина от тях. Но е видно, че ефектът е почти незабележим. Ако скоро не случа на читав Хелмон, нещата ще станат грозни  :duvar:
http://imageshack.com/a/img545/9577/krs9.jpg (http://imageshack.com/a/img545/9577/krs9.jpg)

П.С.
Илияне, винаги си добре дошъл *DRINK* Проблемът при мен е, че загуби ли се оцветяването, спира и растежът. Аз храня много, ама много обилно по няколко пъти на ден и независимо от това кафяви корали нямам, даже напротив - избледнели са. Дори и големите зелени зоантуси са крайно бледи. Като гледам при Мишо примерно същите зоантуси какви цветове имат, направо се чудя какво повече да направя... може би по-малко светлина.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Ilianidis - 16.01.2014 14:31
Да,при Мишо изглежда не е силно осветен,а цветове постига много добри.От добавки или ултраниски биогени предполагам.Проверявал ли си си осмозата?Деионизиращ патрон имаш ли?Колко ти е редокса без озониране.При мене беше паднал заради осмозата на 200 и нещата бяха зле,същото побеляване на коралите.Сега смених мембраната и редокса постепенно ми се вдигна на 310,най-добре ми се е чувствал аквариума при 370 и то без озониране.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: VeL - 16.01.2014 15:06
Мембраната скоро ще се сменя... преди излизаше 0-1 от нея, сега под 4 не пада. Имам двоен TDS метер закачен на осмозата, за да следя какво излиза от мемраната и след дейонизиращия етап. Но имам 10" канисътър пълен с дейонизираща смоли и засега крайната вода е с 0 съдържание на соли, така че проблемът не е в осмозата според мен. ОРП-то без озон е около 250. И да споделя... не се доверявайте на ОРП електродите, освен ако не ги калибрирате често - поне един път на 3 седмици. Аз меря редокса от около година и това е тенденция - след около месец електродът започва да отчита високи показания, като в един момент имах 350 без озон. Само дето радостта ми беше временна, защото явно и други са го забелязали. След калибрация, отново си показваше около 250. Така че калибрирай, за да не те излъже и после му дай ден-два да започне да си отчита нормално. А да не говорим, че бат' Ранди в неговите теми за орп и озон твърди, че е почти невъзможно да измерваш правилно редокса...
Това за калибрирането се отнася и за другите електроди. Препоръчва се да се калибрира дори веднъж на 2 седмици. Аз го правя на 3-4 и винаги има немалки отклонения. Да споделя, че лично за мен е най-пипкава калибрацията на ПХ сондата. Първо я накисвам в 4 ПХ разтвор за около 4-5 часа, за да премахне охлювчетата и калцификатите, след това я изплаквам в престояла ЧЕШМЯНА ВОДА (никога в осмозна, защото може да се повреди мембраната). Подсушавам добре и потапям в 7 КХ разтвора. Винаги оставям сондата поне 10 минути в разтвора преди да започна процеса на калибрация. Компютърът по принцип трябва да чака, докато няма промяна в отчитането, но в повечето случаи в момента, в който промяната се забави той счита, че промяна не е налице. След като съм изчакал 10 минути, стартирам калибрацията в първия разтвор и когато компютърът поиска да се потопи във втория разтвор 9 ПХ, бързо изплаквам отново в чешмяна вода, подсушавам добре и поставям в разтвора. Изкачвам около 3-4 минути, но не повече, защото иначе компютърът спира процедурата по калибрация. По този начин след като приключа отново поставя електрода в разтворите си показва +/- 0.2. С две думи, по мои наблюдения, преди калибрация е добре електродът да се почисти, подсуши, и да се постави в разтвора поне 10тина минути преди стартиране на калибрацията. Сондата за редокс я накисвам за 30 минути в леко разреден винен оцет, изплаквам я с осмозна вода, подсушавам и чак тогава калибрация.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Стоян Михов - 16.01.2014 15:42
Цитат на: VeL - 16.01.2014 13:33
За жалост калцият е нисък и това е една от причините за стартиране на калциев реактор. Винаги съм поддържал калция в граници 420-430, единствено с редовни смени на вода. В един момент започна да пада КХ-то при постоянни нива на калция. В началото като доливах КХ буфер нещата вървяха нормално, докато в един момент калция започна да пада и *може би* негативите започнаха тогава. Като цяло не съм голям привърженик на буферите и доливанията и затова реших да стартирам реактора, който прашасваше от години. За щастие ми отне само няколко дни да го настроя да поддържа постоянно ниво на КХ.
Подозирах, че е такъв случая :).
Най-често правената грешка е недобавянето или небалансираното добавяне на калций и алкалност. Веднага след като се сложат корали в една система, трябва да започне балансираното добавяне на калций и алкалност, задължително е просто, няма как да се разчиташ на смени на вода. Ако коралите са СПС и ако добавянето е ръчно или с дозиращи помпи, трябва да е всекидневно, ако са ЛПС може и веднъж седмично. Няма значение колко са коралите.
Често срещана грешка е добавянето само на алкалност, защото изглежда че само тя се "харчи", но всъщност изобщо не е така, просто като падне алкалността с 1 dKh  калцият пада само с 7 мг/л, повечето тестове за калций имат точност +-10 мг/л, ако се правят професионално, т.е. за да установиш с теста, че калцият пада, трябва алкалността ти да е паднала с 3 кН! Освен това изглежда че поддържането само на алкалност "лъже" по някакъв начин тестовете за калций. И те показват невярно състояние на калция, и в момента в който алкалността малко се повиши, изведнъж теста за калций показва реалната стойност, която може да е много ниска или много висока. И така хората си добавят само алкалност защото си мислят че не харчат калций и докато се усетят изведнъж установяват че калция е паднал страшно много. Затова трябва да се добавя балансирано - винаги като се слага алкалност, трябва да се слага и калций - нищо че теста не показва че има консумация, може да не се слага цялото изчислено количество, но някакво количество трябва да се слага и да се следи - това се касе когато се добавя ръчно или с дозиращи помпи, калциевият реактор принципно добавя балансирано, но въпреки това трябва да се следи и да се коригира с буфер когато се налага.

Едно от основните правила при стартирането на калциев реактор е преди да го пуснеш в действие да стабилизираш показателите на калций и алкалност до желаните нива и след това го пускаш. Не разчитай на смени на водата да нормализираш калция, в твоя случай с 10 % смени на водата седмично ще ти трябват над 15 седмици, за да достигнеш желаното ниво на калций, защото една смяна на водата в началото ще ти повишава калция с 10 ррm, но в момента в който достигне 400 мг/л концентрация всяка смяна ти го качва с максимум 5 мг/л и продължава да пада.
Трябва да използваш калциев хлорид или някаква друга калциева добавка за да вдигнеш калция. При позволено максимално качване с 10 мг/л ден, ще ти отнеме около една седмица да стигнеш 420 мг/л. В това време калциевият реактор не трябва да налива в аквариума, оставяш го да работи, но това което излиза не го пускаш в аквариума - има опасност от преципитация иначе.
В същото време през тази една седмица ще трябва да дозираш и алкалност, за да не падне драстично. Използвай някакъв калкулатор да ти изчисли дозите, аз ползвам този: http://www.aquacalculator.com/acalc/Home-en.html (http://www.aquacalculator.com/acalc/Home-en.html)
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Стоян Михов - 16.01.2014 15:59
Цитат на: VeL - 16.01.2014 15:06
Мембраната скоро ще се сменя... преди излизаше 0-1 от нея, сега под 4 не пада. Имам двоен TDS метер закачен на осмозата, за да следя какво излиза от мемраната и след дейонизиращия етап. Но имам 10" канисътър пълен с дейонизираща смоли и засега крайната вода е с 0 съдържание на соли, така че проблемът не е в осмозата според мен. ОРП-то без озон е около 250. И да споделя... не се доверявайте на ОРП електродите, освен ако не ги калибрирате често - поне един път на 3 седмици. Аз меря редокса от около година и това е тенденция - след около месец електродът започва да отчита високи показания, като в един момент имах 350 без озон. Само дето радостта ми беше временна, защото явно и други са го забелязали. След калибрация, отново си показваше около 250. Така че калибрирай, за да не те излъже и после му дай ден-два да започне да си отчита нормално. А да не говорим, че бат' Ранди в неговите теми за орп и озон твърди, че е почти невъзможно да измерваш правилно редокса...
Това за калибрирането се отнася и за другите електроди. Препоръчва се да се калибрира дори веднъж на 2 седмици. Аз го правя на 3-4 и винаги има немалки отклонения. Да споделя, че лично за мен е най-пипкава калибрацията на ПХ сондата. Първо я накисвам в 4 ПХ разтвор за около 4-5 часа, за да премахне охлювчетата и калцификатите, след това я изплаквам в престояла ЧЕШМЯНА ВОДА (никога в осмозна, защото може да се повреди мембраната). Подсушавам добре и потапям в 7 КХ разтвора. Винаги оставям сондата поне 10 минути в разтвора преди да започна процеса на калибрация. Компютърът по принцип трябва да чака, докато няма промяна в отчитането, но в повечето случаи в момента, в който промяната се забави той счита, че промяна не е налице. След като съм изчакал 10 минути, стартирам калибрацията в първия разтвор и когато компютърът поиска да се потопи във втория разтвор 9 ПХ, бързо изплаквам отново в чешмяна вода, подсушавам добре и поставям в разтвора. Изкачвам около 3-4 минути, но не повече, защото иначе компютърът спира процедурата по калибрация. По този начин след като приключа отново поставя електрода в разтворите си показва +/- 0.2. С две думи, по мои наблюдения, преди калибрация е добре електродът да се почисти, подсуши, и да се постави в разтвора поне 10тина минути преди стартиране на калибрацията. Сондата за редокс я накисвам за 30 минути в леко разреден винен оцет, изплаквам я с осмозна вода, подсушавам и чак тогава калибрация.
+1 *THUMBS UP* Много добра информация за калибрирането. Само едно уточнение - всякакви промивания на електрода при калибрация според мен трябва да стават с осмозна или по-добре с дестилирана вода, няма да повреди електрода, той няма мембрана, има електроди. В смисъл такова е изискването при професионалните уреди де.
С колко разтвора става калибрацията с твоя компютър? и при какво пХ при 7 и 9 ли? а ОРП-то с колко мв разтвор калибрира?
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Ilianidis - 16.01.2014 17:44
Каква di смола ползваш?Американска (колко е американска не знам)с промяна на цвета или натриев катионит?Смятам и аз да си правя,че нашата вода е много лоша.Регенерирал ли си я някога?Не знам ако отнема катионите пък пропуска анионите какви показания ще показва тдс метъра.Това се отнася за катионо-анионитната смола.И Стоян е прав,спада на калция под 390 и покачване над 470 са си проблемни.Моите сонди не съм калибрирал повече от година и си показват адекватно.Малки отклонения не ме тревожат.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: VeL - 16.01.2014 18:32
Стояне, препоръката за изплакване в чешмяна вода съм я срещал няколко пъти и то заявена от самите GHL и техни дистрибутори. Тяхната теза е че осмозната вода е с твърде "грубо пх - harsh ph" и може да повреди сондата. Приех го за чиста монета, но след като ти спомена, се замислих че осмозната вода е с неутрално 7 пх, колкото е и в един от разтворите - странна работа.
Моят компютър работи с 2 отправни стойности на какъвто и разтвор да посочиш - въвежда се ръчно. Предлаганите от GHL разтворите обаче са 4, 7 и 9 ПХ. За калциевия реактор калибрирах сондата с 4 и 7. За сондата в аквариума - с разтвори 7 и 9. Все пак измерваме величина между двете отправни точки. Интересното е, че след като калибрирах първата сонда с разтвори 4 и 7 и я оставих известно време в аквариумната вода, отклонението от показанията на сондата, калибрирана с 7 и 9 беше минимално - нещо от рода на +/- 0.1. Когато калибрирах и двете с еднакви разтвори, разликата е +/- 0.02-3. Което говори добре за сондите на GHL, защото сондата в аквариума е от 2011г., като реално я ползвам без почивка от около година и половина. Но пък я почиствам редовно и често я накисвам в разтвор 4 ПХ, като казват, че така се "регенерира" и работи много по-дълго. Разтворът за ОРП е 220 mV.
Илияне, използвам тази DI смола - http://www.bulkreefsupply.com/brs-bulk-deionization-resin-color-changing.html (http://www.bulkreefsupply.com/brs-bulk-deionization-resin-color-changing.html) . Но мисля, че не може да се регенерира, или поне аз не знам как. А относно калибрирането на сондите - силно ти препоръчвам да ги рекалибираш, особено, ако не си го правил от година. Отклоненията, които дават хич не са малки. Както казах при мен орп сондата за няколко месеца показваше 350 при реални 250. ПХ сондата, след като не я бях чистил и калибрирал с месеци ми показваше 8.47 при реално 8.15 ПХ. Това при положение, че GHL електродите се водят лабораторен клас, което може да е и рекламен трик, но така или иначе изглеждат много по-качествени от китайски безмаркови такива. А и много пъти съм срещал, че колкото по-често почистваш и калибрираш сондите, толкова повече удължаваш живота им. Но мисля, че Стоян ще може да се изкаже по-компетентно.
А за почистване на сондите съм запомнил следното - сонда ПХ - в разтвор 4ПХ за няколко часа; сонди редокс и електропроводимост в оцет за 30 мин. Някои дават да се почиства с пепсин и/или алкохол, в зависимост от замърсяването, но никога не съм провал.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: tonino - 16.01.2014 18:44
...
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Ilianidis - 16.01.2014 19:33
Твоята смола е от първия тип,регенерират ги със солна киселина и натриева основа.За пх сондите имаше условия за накисване в калиев хлорид когато не се използват,нещо такова беше,но не помня вече.То и електролита в балона е такъв.Моята работи 2години безотказно.Първата сдипли на една година,но май едри риби я спукаха в сладководната.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Стоян Михов - 16.01.2014 20:05
Е, щом така пише, така правете. Обърнете внимание, че аз говоря за промиване при калибрация, не за киснене или мерене. Не мисля че професионалните се различават много от любителските, нашите са комбинирани - имат вградени референтни електроди с пълнеж 0,1 моларен калиев хлорид, който си има отвор за смяна и са със температурен датчик за корекция на измерването спрямо температурата и се калибрират по-рядко. Но принципа им е същия - стъклени са.  Вероятно стъклената им мембрана е по-качествена и няма вероятност осмотичното налягане да я спука, кой знае... Но не мисля, че има общо нито с рН (това с "harsh pH" кефи - ти го топиш първо в 4 рН за минути, после в 9 рН за минути и то работещ, а осмозната вода била с "harsh pH" и не може дори да го промиеш за секунди с нея, направо ще ме скъсат, много се учудвам какви простотии пишат уж иначе сериозни фирми), не вярвам и концентрацията на Водородните катиони да има някакво значение,иначе не бих могъл да меря дъждовна и изворна вода,още повече че при промиване електрода е изключен. По-вероятно е  осмотичното налягане да спука стъкленото балонче, ако е по-некачествено, друго обяснение не виждам, но както казах правете както пише, едва ли е написано просто така, явно някой ги е пукал като пуканки.

След всяко мерене и промиване с дестилирана вода се затапват с силиконови тапи пълни с 3 моларен разтвор на калиев хлорид.

Илияне не можах да разбера как разбираш, че електродите ти показват адекватно, след като не си ги калибрирал повече от година? С какво ги сравняваш? Не знам с какъв апарат си, но вчера с учудване установихме, че китайските орп и пх контролери нямат възможност за калибриране на ОРП електрода.

И да кажа - аз не разбирам много от електроди - просто ги ползвам, може би малко по-често и в по разнообразни условия, но иначе са ми черна кутия :)
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: tonino - 16.01.2014 20:44
...
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Ilianidis - 16.01.2014 20:53
Така е,китайките не калибрират орп.Аз не гледам отдавна абсолютната стойност,а неговата промяна.Просто ми писна да калибрирам.Ако показва странно,само тогава.Но засега всичко е в норми и разликата е десети.Андоне,регенерацията е лесна,но опасна,интересно е има го изобразено в ютуб.Колко е оправдано не знам,не съм го пробвал,но имайки предвид,че я няма тук,си струва човек да пробва.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: tonino - 16.01.2014 21:13
...
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Стоян Михов - 16.01.2014 22:12
Цитат на: tonino - 16.01.2014 20:44
Някой знае ли какво е покритието на ОРП електрода? Или ако е срещал някъде какво се "натрупва" по него, ако въобще има някакви отлагания?
Той ОРП електрода (поне професионалния) си е същия като рН, в смисъл пак е стъклен като писалка в долния край и има две малки дупчици - една в дъното, която е някакъв край на електрод златен или платинов,  и една през която водата си контактува с вътрешността преминавайки през порест филтър, мисля че няма някакво покритие, просто си е стъкло. Но може би не е същия като тези за хобито, сега като ги гледам в нета.

Аз йоннообменните смоли си ги купувам отвън, ама все ползвам такива които се продават от аквариустични производители, не ги знам анионити ли са катионите ли са или и двете, всички си вършат работата.

Петьо, щях да питам тази озонна система какво количество вода пуска към аквариума?
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: tonino - 17.01.2014 08:51
...
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: Стоян Михов - 17.01.2014 10:38
Цитат на: tonino - 17.01.2014 08:51
Правя си тука едни експерименти и ми е необяснимо, защо секситата все чоплят нещо по ОРП електрода. Понякога се натискат по няколко за да докопат платината или това, което отделя, а не би трябвало. Или просто се кефят на някакво поле около него *dontknow*, но са забавни.
*ROFL* tonnino  сигурно са женски и се опитват да се накичат със злато и платина, все пак трябва да са "секси"  :-D

Цитат на: tonino - 16.01.2014 21:13
Петьо аз ли не виждам или не си снимал "фиданките" :-). Ако не се лъжа Стоян имаше по едно време, ама какво става с тях той ще каже.

Моите изстадали фиданки вече не са при мене, дадох ги на Денислав, че при мен нямаха никакви условия. Не съм се сещал скоро да го питам дали са оцелели. Бяха в много лошо състояние, най вече защото малките таралежчета много харесаха корените им и ги нагриаха яко. Освен това нямах условия за осветяването им, аз нямам рефуджиум, а пораснаха твърде много, за да стоят под осветлението в дисплея. Освен това при моя аквариум с нитрати и фосфати нула, хич не се чувстваха добре.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: VeL - 17.01.2014 20:36
Андоне, честит имен ден! Бъди жив и здрав!  *DRINK* За предаване в реално време последно проверявах и мисля, че нямаха такава опция. Бяха обещали, но не знам докъде са стигнали. Знам, че мога да вържа камера към компютъра. Мангровите фиданки са боцнати в чаетоморфата под диодите. Домъкнаха ми 10 от Щатите (за общо $10), но докато дойдат тук само две оцеляха. Та въпросните две пускат нови коренчета, но нямат листа все още... вече втори месец.
Помпата на обратната осмоза не съм замервал колко изкарва. Дават я 1300 л/ч, а видимо от реакторите излиза 800-1000 л/ч.
С голяма помощ от съветите на Стоян, днес взех еднин килограм калциев дихлорид и да се надяваме, че цветовете ще се подобрят, като нормализирам калция.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: ojo - 18.01.2014 10:46
Едно време гледах един клип за аптазите за лазер погледни го и ти мисля , че е по лесно от другите начини.  Laser Aiptasia Removal (http://www.youtube.com/watch?v=AGT9RXKCA_w#ws)
Хубав риф само напред и без да се отказваш.
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: tonino - 19.01.2014 20:52
...
Заглавие: Re: Рифът на VeL
Публикувано от: VeL - 20.01.2014 10:12
Действително има онлайн управление и възможност за IP камера - малко сложничко става - настройва се локалният рутер за рутиране на пакети през определени портове, специален софтуер от GHL и т.н. Подкарах го и за дистанционна проверка и понякога управление си е ок, но визуалният интерфейс никакъв го няма. Лошото е че няма "предаване в реално време", като под това аз разбирам да пускаш статистики на публичен сайт/домейн. Мога да създам гост-акаунт в софтуера, но някак си идеята за публичен достъп до компютъра ми не ме устройва.
Фиданките смятам да ги оставя да растат в рефюджиума под диодите. Те са повече за красота, защото, за да има полза от тях за моя обем, трябва да имам около 10-15.