• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Рифът на VeL

Започната от VeL, 15.01.2014 18:32

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

VeL

Мембраната скоро ще се сменя... преди излизаше 0-1 от нея, сега под 4 не пада. Имам двоен TDS метер закачен на осмозата, за да следя какво излиза от мемраната и след дейонизиращия етап. Но имам 10" канисътър пълен с дейонизираща смоли и засега крайната вода е с 0 съдържание на соли, така че проблемът не е в осмозата според мен. ОРП-то без озон е около 250. И да споделя... не се доверявайте на ОРП електродите, освен ако не ги калибрирате често - поне един път на 3 седмици. Аз меря редокса от около година и това е тенденция - след около месец електродът започва да отчита високи показания, като в един момент имах 350 без озон. Само дето радостта ми беше временна, защото явно и други са го забелязали. След калибрация, отново си показваше около 250. Така че калибрирай, за да не те излъже и после му дай ден-два да започне да си отчита нормално. А да не говорим, че бат' Ранди в неговите теми за орп и озон твърди, че е почти невъзможно да измерваш правилно редокса...
Това за калибрирането се отнася и за другите електроди. Препоръчва се да се калибрира дори веднъж на 2 седмици. Аз го правя на 3-4 и винаги има немалки отклонения. Да споделя, че лично за мен е най-пипкава калибрацията на ПХ сондата. Първо я накисвам в 4 ПХ разтвор за около 4-5 часа, за да премахне охлювчетата и калцификатите, след това я изплаквам в престояла ЧЕШМЯНА ВОДА (никога в осмозна, защото може да се повреди мембраната). Подсушавам добре и потапям в 7 КХ разтвора. Винаги оставям сондата поне 10 минути в разтвора преди да започна процеса на калибрация. Компютърът по принцип трябва да чака, докато няма промяна в отчитането, но в повечето случаи в момента, в който промяната се забави той счита, че промяна не е налице. След като съм изчакал 10 минути, стартирам калибрацията в първия разтвор и когато компютърът поиска да се потопи във втория разтвор 9 ПХ, бързо изплаквам отново в чешмяна вода, подсушавам добре и поставям в разтвора. Изкачвам около 3-4 минути, но не повече, защото иначе компютърът спира процедурата по калибрация. По този начин след като приключа отново поставя електрода в разтворите си показва +/- 0.2. С две думи, по мои наблюдения, преди калибрация е добре електродът да се почисти, подсуши, и да се постави в разтвора поне 10тина минути преди стартиране на калибрацията. Сондата за редокс я накисвам за 30 минути в леко разреден винен оцет, изплаквам я с осмозна вода, подсушавам и чак тогава калибрация.

Стоян Михов

Цитат на: VeL - 16.01.2014 13:33
За жалост калцият е нисък и това е една от причините за стартиране на калциев реактор. Винаги съм поддържал калция в граници 420-430, единствено с редовни смени на вода. В един момент започна да пада КХ-то при постоянни нива на калция. В началото като доливах КХ буфер нещата вървяха нормално, докато в един момент калция започна да пада и *може би* негативите започнаха тогава. Като цяло не съм голям привърженик на буферите и доливанията и затова реших да стартирам реактора, който прашасваше от години. За щастие ми отне само няколко дни да го настроя да поддържа постоянно ниво на КХ.
Подозирах, че е такъв случая :).
Най-често правената грешка е недобавянето или небалансираното добавяне на калций и алкалност. Веднага след като се сложат корали в една система, трябва да започне балансираното добавяне на калций и алкалност, задължително е просто, няма как да се разчиташ на смени на вода. Ако коралите са СПС и ако добавянето е ръчно или с дозиращи помпи, трябва да е всекидневно, ако са ЛПС може и веднъж седмично. Няма значение колко са коралите.
Често срещана грешка е добавянето само на алкалност, защото изглежда че само тя се "харчи", но всъщност изобщо не е така, просто като падне алкалността с 1 dKh  калцият пада само с 7 мг/л, повечето тестове за калций имат точност +-10 мг/л, ако се правят професионално, т.е. за да установиш с теста, че калцият пада, трябва алкалността ти да е паднала с 3 кН! Освен това изглежда че поддържането само на алкалност "лъже" по някакъв начин тестовете за калций. И те показват невярно състояние на калция, и в момента в който алкалността малко се повиши, изведнъж теста за калций показва реалната стойност, която може да е много ниска или много висока. И така хората си добавят само алкалност защото си мислят че не харчат калций и докато се усетят изведнъж установяват че калция е паднал страшно много. Затова трябва да се добавя балансирано - винаги като се слага алкалност, трябва да се слага и калций - нищо че теста не показва че има консумация, може да не се слага цялото изчислено количество, но някакво количество трябва да се слага и да се следи - това се касе когато се добавя ръчно или с дозиращи помпи, калциевият реактор принципно добавя балансирано, но въпреки това трябва да се следи и да се коригира с буфер когато се налага.

Едно от основните правила при стартирането на калциев реактор е преди да го пуснеш в действие да стабилизираш показателите на калций и алкалност до желаните нива и след това го пускаш. Не разчитай на смени на водата да нормализираш калция, в твоя случай с 10 % смени на водата седмично ще ти трябват над 15 седмици, за да достигнеш желаното ниво на калций, защото една смяна на водата в началото ще ти повишава калция с 10 ррm, но в момента в който достигне 400 мг/л концентрация всяка смяна ти го качва с максимум 5 мг/л и продължава да пада.
Трябва да използваш калциев хлорид или някаква друга калциева добавка за да вдигнеш калция. При позволено максимално качване с 10 мг/л ден, ще ти отнеме около една седмица да стигнеш 420 мг/л. В това време калциевият реактор не трябва да налива в аквариума, оставяш го да работи, но това което излиза не го пускаш в аквариума - има опасност от преципитация иначе.
В същото време през тази една седмица ще трябва да дозираш и алкалност, за да не падне драстично. Използвай някакъв калкулатор да ти изчисли дозите, аз ползвам този: http://www.aquacalculator.com/acalc/Home-en.html
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

Стоян Михов

Цитат на: VeL - 16.01.2014 15:06
Мембраната скоро ще се сменя... преди излизаше 0-1 от нея, сега под 4 не пада. Имам двоен TDS метер закачен на осмозата, за да следя какво излиза от мемраната и след дейонизиращия етап. Но имам 10" канисътър пълен с дейонизираща смоли и засега крайната вода е с 0 съдържание на соли, така че проблемът не е в осмозата според мен. ОРП-то без озон е около 250. И да споделя... не се доверявайте на ОРП електродите, освен ако не ги калибрирате често - поне един път на 3 седмици. Аз меря редокса от около година и това е тенденция - след около месец електродът започва да отчита високи показания, като в един момент имах 350 без озон. Само дето радостта ми беше временна, защото явно и други са го забелязали. След калибрация, отново си показваше около 250. Така че калибрирай, за да не те излъже и после му дай ден-два да започне да си отчита нормално. А да не говорим, че бат' Ранди в неговите теми за орп и озон твърди, че е почти невъзможно да измерваш правилно редокса...
Това за калибрирането се отнася и за другите електроди. Препоръчва се да се калибрира дори веднъж на 2 седмици. Аз го правя на 3-4 и винаги има немалки отклонения. Да споделя, че лично за мен е най-пипкава калибрацията на ПХ сондата. Първо я накисвам в 4 ПХ разтвор за около 4-5 часа, за да премахне охлювчетата и калцификатите, след това я изплаквам в престояла ЧЕШМЯНА ВОДА (никога в осмозна, защото може да се повреди мембраната). Подсушавам добре и потапям в 7 КХ разтвора. Винаги оставям сондата поне 10 минути в разтвора преди да започна процеса на калибрация. Компютърът по принцип трябва да чака, докато няма промяна в отчитането, но в повечето случаи в момента, в който промяната се забави той счита, че промяна не е налице. След като съм изчакал 10 минути, стартирам калибрацията в първия разтвор и когато компютърът поиска да се потопи във втория разтвор 9 ПХ, бързо изплаквам отново в чешмяна вода, подсушавам добре и поставям в разтвора. Изкачвам около 3-4 минути, но не повече, защото иначе компютърът спира процедурата по калибрация. По този начин след като приключа отново поставя електрода в разтворите си показва +/- 0.2. С две думи, по мои наблюдения, преди калибрация е добре електродът да се почисти, подсуши, и да се постави в разтвора поне 10тина минути преди стартиране на калибрацията. Сондата за редокс я накисвам за 30 минути в леко разреден винен оцет, изплаквам я с осмозна вода, подсушавам и чак тогава калибрация.
+1 *THUMBS UP* Много добра информация за калибрирането. Само едно уточнение - всякакви промивания на електрода при калибрация според мен трябва да стават с осмозна или по-добре с дестилирана вода, няма да повреди електрода, той няма мембрана, има електроди. В смисъл такова е изискването при професионалните уреди де.
С колко разтвора става калибрацията с твоя компютър? и при какво пХ при 7 и 9 ли? а ОРП-то с колко мв разтвор калибрира?
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

Ilianidis

Каква di смола ползваш?Американска (колко е американска не знам)с промяна на цвета или натриев катионит?Смятам и аз да си правя,че нашата вода е много лоша.Регенерирал ли си я някога?Не знам ако отнема катионите пък пропуска анионите какви показания ще показва тдс метъра.Това се отнася за катионо-анионитната смола.И Стоян е прав,спада на калция под 390 и покачване над 470 са си проблемни.Моите сонди не съм калибрирал повече от година и си показват адекватно.Малки отклонения не ме тревожат.

VeL

Стояне, препоръката за изплакване в чешмяна вода съм я срещал няколко пъти и то заявена от самите GHL и техни дистрибутори. Тяхната теза е че осмозната вода е с твърде "грубо пх - harsh ph" и може да повреди сондата. Приех го за чиста монета, но след като ти спомена, се замислих че осмозната вода е с неутрално 7 пх, колкото е и в един от разтворите - странна работа.
Моят компютър работи с 2 отправни стойности на какъвто и разтвор да посочиш - въвежда се ръчно. Предлаганите от GHL разтворите обаче са 4, 7 и 9 ПХ. За калциевия реактор калибрирах сондата с 4 и 7. За сондата в аквариума - с разтвори 7 и 9. Все пак измерваме величина между двете отправни точки. Интересното е, че след като калибрирах първата сонда с разтвори 4 и 7 и я оставих известно време в аквариумната вода, отклонението от показанията на сондата, калибрирана с 7 и 9 беше минимално - нещо от рода на +/- 0.1. Когато калибрирах и двете с еднакви разтвори, разликата е +/- 0.02-3. Което говори добре за сондите на GHL, защото сондата в аквариума е от 2011г., като реално я ползвам без почивка от около година и половина. Но пък я почиствам редовно и често я накисвам в разтвор 4 ПХ, като казват, че така се "регенерира" и работи много по-дълго. Разтворът за ОРП е 220 mV.
Илияне, използвам тази DI смола - http://www.bulkreefsupply.com/brs-bulk-deionization-resin-color-changing.html . Но мисля, че не може да се регенерира, или поне аз не знам как. А относно калибрирането на сондите - силно ти препоръчвам да ги рекалибираш, особено, ако не си го правил от година. Отклоненията, които дават хич не са малки. Както казах при мен орп сондата за няколко месеца показваше 350 при реални 250. ПХ сондата, след като не я бях чистил и калибрирал с месеци ми показваше 8.47 при реално 8.15 ПХ. Това при положение, че GHL електродите се водят лабораторен клас, което може да е и рекламен трик, но така или иначе изглеждат много по-качествени от китайски безмаркови такива. А и много пъти съм срещал, че колкото по-често почистваш и калибрираш сондите, толкова повече удължаваш живота им. Но мисля, че Стоян ще може да се изкаже по-компетентно.
А за почистване на сондите съм запомнил следното - сонда ПХ - в разтвор 4ПХ за няколко часа; сонди редокс и електропроводимост в оцет за 30 мин. Някои дават да се почиства с пепсин и/или алкохол, в зависимост от замърсяването, но никога не съм провал.

tonino

16.01.2014 18:44 #20 Last Edit: 18.02.2018 21:26 by tonino
...

Ilianidis

Твоята смола е от първия тип,регенерират ги със солна киселина и натриева основа.За пх сондите имаше условия за накисване в калиев хлорид когато не се използват,нещо такова беше,но не помня вече.То и електролита в балона е такъв.Моята работи 2години безотказно.Първата сдипли на една година,но май едри риби я спукаха в сладководната.

Стоян Михов

Е, щом така пише, така правете. Обърнете внимание, че аз говоря за промиване при калибрация, не за киснене или мерене. Не мисля че професионалните се различават много от любителските, нашите са комбинирани - имат вградени референтни електроди с пълнеж 0,1 моларен калиев хлорид, който си има отвор за смяна и са със температурен датчик за корекция на измерването спрямо температурата и се калибрират по-рядко. Но принципа им е същия - стъклени са.  Вероятно стъклената им мембрана е по-качествена и няма вероятност осмотичното налягане да я спука, кой знае... Но не мисля, че има общо нито с рН (това с "harsh pH" кефи - ти го топиш първо в 4 рН за минути, после в 9 рН за минути и то работещ, а осмозната вода била с "harsh pH" и не може дори да го промиеш за секунди с нея, направо ще ме скъсат, много се учудвам какви простотии пишат уж иначе сериозни фирми), не вярвам и концентрацията на Водородните катиони да има някакво значение,иначе не бих могъл да меря дъждовна и изворна вода,още повече че при промиване електрода е изключен. По-вероятно е  осмотичното налягане да спука стъкленото балонче, ако е по-некачествено, друго обяснение не виждам, но както казах правете както пише, едва ли е написано просто така, явно някой ги е пукал като пуканки.

След всяко мерене и промиване с дестилирана вода се затапват с силиконови тапи пълни с 3 моларен разтвор на калиев хлорид.

Илияне не можах да разбера как разбираш, че електродите ти показват адекватно, след като не си ги калибрирал повече от година? С какво ги сравняваш? Не знам с какъв апарат си, но вчера с учудване установихме, че китайските орп и пх контролери нямат възможност за калибриране на ОРП електрода.

И да кажа - аз не разбирам много от електроди - просто ги ползвам, може би малко по-често и в по разнообразни условия, но иначе са ми черна кутия :)
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

tonino

16.01.2014 20:44 #23 Last Edit: 18.02.2018 21:24 by tonino
...

Ilianidis

Така е,китайките не калибрират орп.Аз не гледам отдавна абсолютната стойност,а неговата промяна.Просто ми писна да калибрирам.Ако показва странно,само тогава.Но засега всичко е в норми и разликата е десети.Андоне,регенерацията е лесна,но опасна,интересно е има го изобразено в ютуб.Колко е оправдано не знам,не съм го пробвал,но имайки предвид,че я няма тук,си струва човек да пробва.

tonino

16.01.2014 21:13 #25 Last Edit: 18.02.2018 21:24 by tonino
...

Стоян Михов

Цитат на: tonino - 16.01.2014 20:44
Някой знае ли какво е покритието на ОРП електрода? Или ако е срещал някъде какво се "натрупва" по него, ако въобще има някакви отлагания?
Той ОРП електрода (поне професионалния) си е същия като рН, в смисъл пак е стъклен като писалка в долния край и има две малки дупчици - една в дъното, която е някакъв край на електрод златен или платинов,  и една през която водата си контактува с вътрешността преминавайки през порест филтър, мисля че няма някакво покритие, просто си е стъкло. Но може би не е същия като тези за хобито, сега като ги гледам в нета.

Аз йоннообменните смоли си ги купувам отвън, ама все ползвам такива които се продават от аквариустични производители, не ги знам анионити ли са катионите ли са или и двете, всички си вършат работата.

Петьо, щях да питам тази озонна система какво количество вода пуска към аквариума?
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

tonino

17.01.2014 08:51 #27 Last Edit: 18.02.2018 21:43 by tonino
...

Стоян Михов

Цитат на: tonino - 17.01.2014 08:51
Правя си тука едни експерименти и ми е необяснимо, защо секситата все чоплят нещо по ОРП електрода. Понякога се натискат по няколко за да докопат платината или това, което отделя, а не би трябвало. Или просто се кефят на някакво поле около него *dontknow*, но са забавни.
*ROFL* tonnino  сигурно са женски и се опитват да се накичат със злато и платина, все пак трябва да са "секси"  :-D

Цитат на: tonino - 16.01.2014 21:13
Петьо аз ли не виждам или не си снимал "фиданките" :-). Ако не се лъжа Стоян имаше по едно време, ама какво става с тях той ще каже.

Моите изстадали фиданки вече не са при мене, дадох ги на Денислав, че при мен нямаха никакви условия. Не съм се сещал скоро да го питам дали са оцелели. Бяха в много лошо състояние, най вече защото малките таралежчета много харесаха корените им и ги нагриаха яко. Освен това нямах условия за осветяването им, аз нямам рефуджиум, а пораснаха твърде много, за да стоят под осветлението в дисплея. Освен това при моя аквариум с нитрати и фосфати нула, хич не се чувстваха добре.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

VeL

Андоне, честит имен ден! Бъди жив и здрав!  *DRINK* За предаване в реално време последно проверявах и мисля, че нямаха такава опция. Бяха обещали, но не знам докъде са стигнали. Знам, че мога да вържа камера към компютъра. Мангровите фиданки са боцнати в чаетоморфата под диодите. Домъкнаха ми 10 от Щатите (за общо $10), но докато дойдат тук само две оцеляха. Та въпросните две пускат нови коренчета, но нямат листа все още... вече втори месец.
Помпата на обратната осмоза не съм замервал колко изкарва. Дават я 1300 л/ч, а видимо от реакторите излиза 800-1000 л/ч.
С голяма помощ от съветите на Стоян, днес взех еднин килограм калциев дихлорид и да се надяваме, че цветовете ще се подобрят, като нормализирам калция.