• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Градината на Октопода (Octopus's garden)

Започната от Стоян Михов, 02.09.2012 13:08

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Стоян Михов

За покачването на рН, в резултат на проветрението е необходимо много време, понякога дни. В смисъл че само с еднократно проветряване е малко вероятно да се види някаква промяна.

Аз предпочитам да "поправям" РН като използвам свеж въздух, защото това означава и повече кислород за аквариума. Кислорода в морския аквариум е нещо, което почти никой не мери, не само тук в България, под презюмцията че скимера пресища водата с кислород. Което никак не е вярно за съжаление. В моят аквариум например често има недостиг на кислород - доста често е под 5 мг/л. Лошото е че измерването на кисорода е много скъпо удоволствие, тъй като повечето оксиметри, на които може да се вярва са много скъпи в същото време измерването на кисорода може би не е толкова важно колкото други елементи, но при мен поне веднъж със сигурност съм установявал избелване на корали причинено от недостиг на кислород, към което особено акропорите са много чувствителни, понякога се чудя колко ли от STN, които изглеждат безпричинни се дължат на липсата на кислород?.

Интересно е че когато започнах да се интересувам от морски аквариуми имаше "на мода" кислородни реактори - едни цилиндри, в които влизаше вода и въздух под сравнително слабо налягане, така благодарение на налягането във водата се разтваря много повече кислород от нормално. Но след това скимерите и озонаторите ги поизместиха. Нямам представа дали още ги има на пазара.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

Ilianidis

Октоподе,при мен всяка вечер като по часовник започвайки постепенно гаснене на лампите пх пада от 8,3 на 7,7.Това как да си го обяснявам,след като твърдиш че процеса е бавен.Грешка на уреда?Проветрявам и веднага се покачва.Инак вдигнах алкалността за да го държа стабилно това пх и пак нъцки.Лятото го нямаше тоя проблем.Мииналата зима беше пак така.

камен чочев

Аз пък реших, че си открил някаква панацея...  :-D От както имам аквариума рН неизменно е 8.2 през деня и 8.0 нощем, но никога в къщи не се затваря плътно. А, че липсата на кислород е причина за STN  отдавна имам такива съмнения. От както съм с новия скимер беленията намаляха драстично, което е показателно.

Стоян Михов

Цитат на: камен чочев - 24.11.2012 22:02
Аз пък реших, че си открил някаква панацея...  :-D
Мале мале, ако се чака на мен да намеря панацеята, още да сме ниво коралови скелети и два дамсела. Аз съм от тези псевдоучени, дето цял живот преоткриват топлата вода и накрая пият една студена  :-D. Морската акваристика вече достигна до етапа, когато повечето принципи вече открити, оттук наттатък всичко ще бъде вариации на едно и също нещо и усъвършенстване на методите, но скокове подобни на скимера едва ли ще има.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

geniusloci

Цитат на: Ilianidis - 24.11.2012 21:14
Октоподе,при мен всяка вечер като по часовник започвайки постепенно гаснене на лампите пх пада от 8,3 на 7,7.Това как да си го обяснявам,след като твърдиш че процеса е бавен.Грешка на уреда?Проветрявам и веднага се покачва.Инак вдигнах алкалността за да го държа стабилно това пх и пак нъцки.Лятото го нямаше тоя проблем.Мииналата зима беше пак така.
Мисля, че той говореше за обогатяването с кислород и увеличаването на CO2 единствено заради недостатъчно кислород в и наличието на повече въглероден двуокис в околния въздух. Играта нагоре-надолу е нормална, би трябвало да се компенсира с рефюджиум с обратен цикъл на осветление (ако имаш), и може да се държи на пренаселен аквариум или повече от необходимото алги.

tonik99


Стоян Михов

Да ъпдейтна малко и моята тема, че напоследък само спамя чуждите теми.
Системата със сипоракса изглежда работи добре, за мое съжаление (както казах официалният анализ ще е около Коледа). Днес измервах нитратите - и те са 0,2мг/л, фосфатите са си 0. Което отново вкара аквариума ми в условията на ултра ниски нива на биогени ULNS, нещо от което се опитвам да избягам като махнах Зеовита. Въпреки че последните дни започнах малко да прехранвам. Целта ми е да поддържам нитратите между 2 и 5мг/л, а фосфатите 0, защото установих, че тогава всички корали се чувстваха много добре, особено ЛПС и полипите, сега отново започнаха да проявяват признаците на гладуване (избледняха им цветовете и полипите се смалиха  :ranting:) Сега може би ще махна малко сипоракс, защото добавих още малко камъни.
В момента добавям калций и алкалност с хидратна вар и пробвам различни "марки" и варианти, по нататък ще споделя впечатленията си от разните видове и начини, ако на някой му е интересно де, този метод вече остаря, но аз така или иначе си го ползвам особено с калциевия реактор, пък и без реактор има нужда от качване на рН.
Спрях водката (на аквариума  :-D) и махнах фосфатремувъра и активния въглен. Сигурно ще започна малко трейс елементи и особено аминокиселини докато засилия малко "момчетата". Напоследък нямам много време за нови експерименти, което вероятно ще се отрази благоприятно на аквариума, но мен ще ме отегчи и доку виж дошъл краят му.

Да сложа и аз някаква снимка, да не остана по-назад, ама като няма какво да снимам, пък и хубав обектив нямам още (тези камъни са в нечия градина)
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi47.tinypic.com%2Fifsc9f.jpg&hash=4f1fde68f7f15b9f259bd38987146330c817e9f5
това е Stylophora, която май изненадващо ще се окаже "milka", тя горката побеля отдолу след последната катастрофа, ама учудващо се възстанови.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

dafil

А какво пречи вместо да налучкваш колко сипоракс да махнеш,просто да добавиш 2-3мг/л нитрат от калиев нитрат примерно.
Не се бъзикам,а наистина ми е любопитно дали е възможно... :-)
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi568.photobucket.com%2Falbums%2Fss124%2Fdafill%2F2605000000_zps4cadfcd8.jpg&hash=c9602607dd8729d5e916cc434dac71a266aaff0c

Стоян Михов

Цитат на: dafil - 06.12.2012 01:46
А какво пречи вместо да налучкваш колко сипоракс да махнеш,просто да добавиш 2-3мг/л нитрат от калиев нитрат примерно.
Не се бъзикам,а наистина ми е любопитно дали е възможно... :-)

:-) да напълно е възможно и се прави, аз съм го правил, а знам и че други са опитвали, къде успешно къде не. Не исках да го споделям, защото се опасявам някой да не хукне да го добавя без нужда, което си е много опасно, и ако има възможност е по-добре да се използват други методи, като увеличаване на храненето напр. От друга страна много често реалната причина за неблагоденствието на коралите при нитрати 0 есъвсем различна, а не точно защото нитратите са 0 и повишаването на нитратите само може много да влоши нещата, именно затова казвам че както във всеки друг случай правилната диагностика е 90% от лечението ;-). Има много акквариуми, които си преживяват много добре и с нитрати 0, моят аквариум също може да бъде много добре с нитрати 0, но просто напоследък му се случиха много крашове и рязкото намаляване на нитратите (подпомогнато от голямата смяна на водата) му се отрази зле. Аз в момента се опитвам да вдигна нитратите с хранене по-често, винаги предпочитам да избягвам химията до последно.

Установил съм че доста голяма част от SPS-те особено, много бавно се адаптират към концентрацията на нитратите, някои не успяват изобщо. Например фрагове акропори отглеждани дълго време при нитрати 10-20 при мен  рядко са успявали да се адаптират при нива 0 по време на зеовита, някои седяха почти година без да растат с наполовина извадени полипи и после и при най-малкия стрес се избелваха.
: 06-12-2012, 10:09:18
Честит празник на всички акваристи и занимаващи се с риби под всякаква форма. Като ихтиолог винаги съм приемал 6-ти декември за мой професионален празник и ознаменуващ приключването на полевия работен сезон и края на годината за мен в професионално отношение. Дано следващата година е още по-добра за рибите и по-успешна за хората, които ги е грижа за тях.  *DRINK*
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

Стоян Михов

Резултати от Siporax-a

Бях обещал че около Коледа ще дам оценка на експеримента със сипоракса, подреден под формата на тръбички (който вече не е само бразилски, а Бразилско - Български, като президента им :-D). За повечко информация, ако не можете да се ориентирате в разхвърляната ми тема, в която само рецепта за рибена чорба не съм давал тук и тук.

Та резултата от експеримента е: Да, работи! Урааааааа. *JOKINGLY*

Днес измерих нитратите отново и този път теста на Салиферт не можа да установи наличие, преди 10 дни беше дал 0,2 мг/л, ако си спомняте аз бях засилил храненето много с цел да спра малко рязкото намаляване на нитратите, но то не помогна.
Когато започвах експеримента, нитратите в аквариума бяха между 25 и 15 мг/л, в зависимост на кой тест искате да вярвате :).
Сериозният пад на нитратите започна към края на втория месец, и бих казал че стана доста рязко, което се отрази малко кофти на коралите. Така че ако се планира подобна система, която да стартира направо със сипоракс е добре първите по-чувствителни корали да се сложат след третия месец.

Изводите от експеримента са следните:
1.  Количеството от 10 л сипоракс (Siporax Pond) + 2 л обикновен сипоракс поставен пасивно е напълно достатъчно за премахването на нитратите от система с 370 л вода, 7 малки риби, 5 скариди доста раци и охлюви и 7-8 малки корала, 15-тина кила камъни и 2 см арагонитов пясък, при смяна на 10 % вода на 10 дни. Храненето през последните дни е веднъж на ден с Формула 1 и Формула 2 на гранули. През ден -два с ротифери и веднъж седмично със замразени мизиди и артемия. Каменните анемони ги храня веднъж на десет дни с 4 цели скариди и миди. Все още не знам какво е оптималното количество сипоракс, засега знам само че 1 л сипоракс на 30 л вода е достатъчно, но не съм сигурен дали не е много, т.е. дали по-малко количество ще върши работа, за да установя това ще ми трябва още около година, като постепенно намалям обема.

2. Как влияе на фосфатите не е ясно, при стартирането на експеримента фосфатите бяха неустановими със стандартни и професионални тестове и така си останаха до сега. От средата на експеримента имаше включен фосфатремувър, който накара алгите да изчезнат за около седмица, което означава, че в системата все пак е имало достатъчно фосфати въпреки тестовете. Според мен фосфатремувъра в тази система е необходим и заради усвояването на силиция - все пак колкото и да е малко сипоракса отделя силиций и провокира кафявата фаза.

3. Заразяването на сипоракса и влизането му във максимална "производителност" става за около 3 месеца, всякакви оценки преди този срок са безмислени.

4. Сипоракса е добре да е на тъмно, иначе го обрастват кафевите водорасли (все пак той е чист силициев диоксид :))

5. За три месец няма забелижимо отлагане на детрит някъде по пръстените сипоракс, промиване не му е правено, но на всеки 10-тина дни при смяната на водата касетката със пръстенчетата съм я вадил от водата, за да мога да сифонирам дъното на съмпа.

6. Ако има живи камъни в дисплея няма нужда от използването на бактериална култура, това не ускорява процеса. В последствие през определено време година или нещо такова може би ще е добре да се "освежи кръвта", но иначе не е нужно.

Мисля, че конфигурацията сипоракс, използван по горния метод в комбинация с фосфатремувър, механична филтрация + добър скимер, може да се справи с доста сериозно натоварване с нитрати и няма нужда от друг метод за премахване на биогени. Може да докара системата до състояние на ULNS (ултра ниски нива на биогени), което се постига обикновено само под Зеовит или с биопелети.

Механичната филтрация, обаче е доста важна тук, поради факта, че водата преминава покрай сипоракса и едрите боклуци с неутрална плаваемост, няма къде да се закачат, а скимерите са безполезни срещу тях (те "гасят" пяната) и не се утаяват и водата помътнява постепенно. Затова отпреди месец имам сложено "чорапче" с неизвестни микрони ушито от благоверната ми съпруга от подобна на вата материя, което се переше два пъти на ден (сутрин и вечер). Това увеличи прозрачността на водата драстично и накара част от коралите да се стресират поради увеличената светлина и ускори много работата на сипоракса, в същото време скимера започна да отделя 2-3 пъти по-малко скимат. С времето чистенето на чорапчето стана по веднъж на ден и по-рядко.

Кои са предимствата според мен на базата на този тримесечен експеримент:
1. Няма разходи по поддържането му
2. Не му трябва отделна помпа да върти водата,
3. Не му трябва светлина (даже обратното),
4. Не му трябва кой знае какъв специализиран реактор - всяка кутия върши работа,
5. Не му трябва добавка под формата на въглеродни източници
6. Не изисква никаква работа по поддръжката - джуркане, стискане, баене и т.н.

Недостатъци:
1. Първоначалната инвестицията е сравнително голяма, но след това няма други разходи.
2. Трябват му около три месеца за да тръгне;
2. Все още не знам колко е дълговечен т.е. след колко време ще спре да действа.

В началото планирах този експеримент да продължи до Нова Година и след това да мина на планираният следващ метод, но сега май размислих и ще оставя да видя как ще се справи следващите три месеца при натоварване на системата с още 2-3 риби и доста корали (да май все пак ще се върна към любимите ми акропори) Тъй че очаквайте още псевдонаучни резултати около Баба Марта.  *bg*


И за да оспамя прекрасната си тема - Какво чакате? айде записвайте се за Коледния конкурс, без значение какви са ви аквариумите и в каква фаза. Трябва да съберем поне 7 аквариума, за да има оценяване. И естествено, за да дам пример - аз също ще участвам с голия си млад аквариум, преминаващ през някаква фаза. Естествено най-вероятно ще го спечеля, защото всички обичаме голичкото и младичкото*ROFL*.


: 13-12-2012, 17:41:25
Забравих да се похваля, че след раздялата с вортека вече съм с нова помпа - Tunze 6105 с контролер и фотклетка, тя е от новия модел след скандала с Вортек и сега идва оригинално със сменяеми два отвора - широк и тесен за регулиране на разпръскването. Още нямам много впечатления, тя е от един ден в аквариума, но опасенията ми, че ще е твърде голяма за 300 л дисплей никак не се оправдаха (голяма е само като размер  :-D). Като сила и поведение е напълно сравнима с Вортек 40, абсолютният му еквивалент, ама то и цената й като накупиш всичките анджаклами идва соленичка, но пак е по-добре.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

vankata_032_pld

Добре че има хора като теб да експериментират че иначе сме живи умрели.
Е дай някоя снимка на дисплея на сипоракса тъка много сухо.ааааа забравих имаш една бира от мен като минаваш през Пловдив. *DRINK*

Стоян Михов

Снимка на дисплея - на Коледния конкурс  :-P. Снимка на сипоракса - няма никаква промяна от предната снимка, сега е трудно да я направя, защото целия съмп е опакован в 2 см фибран, зима е все пак :). Пусни си и твоя аквариум в конкурса, хайде трябват 7 аквариума - иначе няма класация и не мога да спечеля :'(. Бирата съм я записал в тефтера  ;-)
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

monster99

Браво колега страхотен аквариум нямам думи.

Стоян Михов

Покрай диодното осветление разгледах и много спектрограми на луминисцентни пури. Много интересни резултати излязоха и от там, но за това по-късно.  Това което ми направи впечатление на сайта на D-D тук  е, че  pure actinic на снимката, която са дали няма нищо  общо с цвета на моята, която изглежда по-скоро като лилавата aqua pink. Някой с някакви мисли и впечатления по въпроса.
: 07-01-2013, 20:42:59
Снимах я няколко пъти, но нищо не се получава с наличната техника, но сравнение с actinic е направо лилаво розова, някой с повече опит и който е виждал други 420 нм източници, други лампи, диоди?
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

VeL

Цитат на: Octopus - 07.01.2013 20:58
Покрай диодното осветление разгледах и много спектрограми на луминисцентни пури. Много интересни резултати излязоха и от там, но за това по-късно.  Това което ми направи впечатление на сайта на D-D тук  е, че  pure actinic на снимката, която са дали няма нищо  общо с цвета на моята, която изглежда по-скоро като лилавата aqua pink. Някой с някакви мисли и впечатления по въпроса.
: 07-01-2013, 20:42:59
Снимах я няколко пъти, но нищо не се получава с наличната техника, но сравнение с actinic е направо лилаво розова, някой с повече опит и който е виждал други 420 нм източници, други лампи, диоди?

В моето осветление имам 22х 418-420нм True Violet диоди - действително са розово-лилави, но при мен не те придават розовеещ цвят, а Роял Сините 450-465нм. True Violet ги забелязвам, че работят единствено по по-изявената флуоресценция на коралите.