• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Градината на Октопода (Octopus's garden)

Започната от Стоян Михов, 02.09.2012 13:08

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Peza

Цитат на: Octopus - 04.09.2012 22:38
Здравейте, благодаря за въпросите, радвам се че темата е интересна за някого.
Шегуваш ли се?! Записах (отметнах) си темата още докато дописваше първият си пост. За мен тя е като манна небесна, идва ми точно в най-подходящият момент и я следя с огромен интерес. Много добре я водиш засега и по моему ще се получи една от най полезните в този раздел. Особено за хора като мен които са още в процес на проучване. (Четенето на чужди езици е една идея по-натоварващо и неразбираемо според мен, отдавна чакам да има подобни теми и на бг.)
Поздрави за което!  *privet*



Предполагам мангровите дръвчета в дисплея са и част от причините темата да е "градината" а не рифът примерно. Или съвпадението е случайно?
Кеф цена няма! ... луд умора също ...!

kamenov

Или се е имало в предвид Reef Garden ;)

JayCutler

Колега, супер смислена тема евала :).
Много добри обяснения, човек лесно може да схване какво имаш в предвид.
Надявам се не спамя много.Искам само да кажа, че от едно известно време насам доста се зачитам по морската литература и морските форуми.Прави ми доста голямо впечатления, че колегите Хамерикано все повече стартират системите със бейс рок, а като чета при нас как е все се повтаря, че без живи камъни не става или не може и всеки съветва сложи повече живи камъни....
Ако не ти представлява трудност би ли изказал компетентното си мнение по въпроса, защо на практика така се получава....?

Ilianidis

Като стана дума за експерименти,дано не спамя,но темата е експериментална,ще добавя аз какво експериментирах.Не ползвам зеовит,поначало стартирах с нулеви нитрати и фосфати,за капак пуснах и биопелети и се получи здрав гладен шок за спс-те ми.Намалих осветяването в рефюджиума,увеличих броя на рибите,ефект почти нямаше,все нулеви нива.Експериментирах с осветлението,първо с МХЛ ,от което всички корали натрупаха много зооксантели и станаха кафяви,потръгна ми яко и коралина,който до тогава никак не вървеше,коралите бяха добре.Смених осветлението пак изцяло със светодиодно вече много подсилено и доста по-ярко от 2-те МХЛ и....коралите промениха цвета си скоростно.Тъй като тази изкуствена светлина не подхранва добре фотосинтезата,коралите се оцветиха като под зеовит,тъй като зооксантелите рязко намаляха,а синтезата на фосфоресциращи протеини в плътта на корала се засили.Коралина и то розовия рязко зачезна.Преди няколко дена си рекох,като няма нитрати не мога ли да добавя малко за проба.Първо 2г/250л вода калиев нитрат,ефект няма.Добавих още 3г и за 24 часа се видя засилване на зеления и синия цвят на коралите.Може би заради калия не знам.Оссвен че коралите за миг се почувстваха малко по-добре,то и зелени алги леко ме налегнаха,та мисля,че влагането му по-скоро ми навреди.Наскоро коментирах с Камен,че полипите ми не вървят никак,клавулария, бриареум,дори еуфилията не е каквото се очаква,а коралите си нарастват и то доста добре.та сега четейки тази тема си мисля,че нулеви нива на фосфати и нитрати и изкуствено лед осветление са причината за техния геноцид.Мисля да направя едно малко тестово аквариумче само с тези представители с променени условия да видя каква ще е разликата.
ПП Една грешка,която направих снощи е да отлюпя солта от стъклото натрупана от изпарението,та парчето сол падна върху една монтипора и веднага я изгори,днес мястото е избелено,но много бързо ще се възстанови.
След време излишните постове може да се зачистят за да остане темата на колегата чиста и достъпна,сега да ме извини за което.

Ангел Христов

Прекрасна тема и много добре поднесена информация! Благодаря и аз - ще следя с удоволствие!  *DRINK*
Морската акваристика е място, където законът на Мърфи и банковата ни сметка се срещат...

Стоян Михов

Благодаря на всички за хубавите думи, ще се опитам да отговарям на всички въпроси доколкото мога и докато има интерес разбира се. Съжалявам, че не отговарям веднага на въпросите по реда на задаване, но се опитвам да ги групирам по някакъв начин, за да следват някаква логика  и да са по-лесни и забавни за четене.

Цитат на: Ilianidis - 05.09.2012 15:52
Като стана дума за експерименти,дано не спамя,но темата е експериментална,ще добавя аз какво експериментирах...
След време излишните постове може да се зачистят за да остане темата на колегата чиста и достъпна,сега да ме извини за което.
Няма проблеми Илияне, всякакви коментари са повече от добре дошли, гледането на света от различни (гледни точки) балкони е много полезно занимание, но аз мисля че ти също има много какво да споделиш, така че стягай се и събуди малко твоята тема. *DRINK* Това с калиевия нитрат е било сериозен експеримент, дори и аз не бих се престрашил. Принципно когато имаш проблем с ниски нива на биогени трябва постепенно да спреш/ намалиш системата, която ги улавя и баааавно да им вдигнеш нивата, всякакви химически интервенции са си направо сепуко. Особено ако сложиш само единия елемент - значи двата основни биогена за водораслите - азота и фосфора трябва да са в определени съотношения един към друг, различно за различните видове алги (обикновено между 30:1 и 5:1), за да могат да се усвояват от водораслите. Ако тези съотношения са нарушени растенията не могат да ги усвояват и да се развиват съответно, има много случаи дори в природата, когато системата е много богата на нитрати, но няма фосфати и тогава водораслите не се развиват, даже напротив високите нива на нитрати ги убиват, но щом добавиш необходимото количество фосфати веднага за часове се появява бум/цъфтеж на водата. Като сложиш калиев нитрат само увеличаваш концентрацията на нитратите, но нямаш фосфати и е по-вероятно да отровиш коралите, отколкото да ги подхраниш, така нитратите ще си щъкат из водата, докато един ден не се появят фосфати или докато не ги разградят бактериите. А Калий в повечето морски аквариуми не е необходимо да се добавя, дефицит на калий се наблюдава само в много натоварени с SPS корали системи, поддържани със зеовит (за биопелетите май не е доказано още), тъй като се оказва, че в такива системи калия интензивно се изразходва (отричано от Корален Зухт естествено, но все пак те предлагат продукти за поддръжка на нивата на калия :)). Да не говорим че дори и да сложиш азот и фосфор в необходимите количества, ще стимулираш само водораслите, но не и бактериите - за разлика от водораслите, които си докарват въглерод с фотосинтезата, бактериите имат нужда от друг въглероден източник (каквото са биопелетите ти).

Понеже започнахме с биофилтрацията може би е добре да продължим с камъните:
Цитат на: JayCutler - 05.09.2012 15:03
Прави ми доста голямо впечатления, че колегите Хамерикано все повече стартират системите със бейс рок, а като чета при нас как е все се повтаря, че без живи камъни не става или не може и всеки съветва сложи повече живи камъни....
Ако не ти представлява трудност би ли изказал компетентното си мнение по въпроса, защо на практика така се получава....?
Не знам дали ми е много компетентно мнението, но истината е такава в повечето системи без живи камъни не става, и то много живи камъни. Това че американците използват изкуствени камъни да стартират системите си, не означава че техните аквариуми работят без живи камъни. Крайният резултат е същият - независимо дали ще започнеш с живи камъни, мъртви камъни, изкуствени камъни, след една година всички ще бъдат в едно и също положение - живи камъни и ще изпълняват по-добре или по-зле основната си функция.
А каква им е основната функция и има ли значение какъв е камъка?
Ние сме говорили по темата живи камъни доста тук във форума, в общи линии камъните имат много функции, но основните са следните

1. Субстрат за бактериите, без бактериите камъка е напълно безполезен в аквариума, не камъка е важен за морския аквариум а бактериите които живеят в него
2. Субстрат за водорасли и безгръбначни,

Всички останали функции, като източник на калций, на микроелементи, укрития за животните и т.н. са далеч по-второстепенни.

Та за да бъде максимално полезен един камък за морския аквариум той трябва да отговаря на следните условия:
1. Да има максимална повърхност в минимален обем - т.е. да бъде много порьозен с много шупли и микро отворчета, в които да се загнездят бактериите и другите организми
2. Да бъде инертен - т.е. да не отделя във водата вредни вещества, най-вече като нитрати фосфати и силиций - основна предпоставка за появяването на кремъчни водорасли. Но е добре, ако отделя калций.
3. Ако може материала от който е камъка да е мек и биоразградим (защо? малко по-надолу).

Хайде сега да сравним основните категории камъни за морски аквариуми, като имаме предвид горните изисквания:
1. Жив камък от коралов риф
2. Жив камък от някое друго море
3. Изсушен (мъртъв) камък от коралов риф или друго море
4. Сух камък от сушата
5. Изкуствен камък от керамика
6. Изкуствен камък от цимент, арагонит, сол и мидени черупки
7. Изкуствен камък от пластмаса или епоксидна смола.

Живия камък от коралов риф изглежда най-привлекателен за рифов аквариум, защото е сравнително порьозен, няма вредни елементи в него, основните му съставки са калций и въглерод органичен и неорганичен, добра среда за бактерии. Недостатъци - истинските рифови камъни са всъщност големи скали, разтрошената рифова скала няма търговски вид, това което се продава по магазините са всъщност израстъци по рифа (представляващи млади образувания, части от мъртви корали, ненапълно минерализирани) и камъни от рифовите сколонове, които често не са от рифов произход, а с вулканичен или друг. Резултата е, че вие си купувате прескъпо камък от рифовете и онези гладни хорица разрушават рифа, като изваждат от него всички камъни, които лесно могат да отчупят и съберат, но често тези парчета не вършат много работа в аквариума. Активната жива повърхност на един хубав рифов камък влиза на дълбочина в него не повече от 10 мм, всичко останало навътре е просто мъртъв камък, без някаква функция в аквариума.

https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

terahz

Само да добавя, че изсушените камъни, освен че са добре за рифовете, са и много по-евтини, което позволява на хората да си купят доста повече отколкото им трябва, за по-малко то половината цена на живи (и мокри) камъни, за да могат да си изберят точно каквото им харесва за дисплея, а другото да остане за съмпа.

В крайна сметка разликата между живи и мъртви камъни е около 6 месеца в развитието на аквариума.

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcdn.bulkreefsupply.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F336x290%2F5f177bf57faef1e99ae3f2f2e320fef0%2F0%2F0%2F000702-BRS-Pukani-Dry-Live-Rock-a_1.jpg&hash=6915c6c72a4d61760331a3d636e72efa4c3c59ab

Ето такъв камък струва 1/3 по-малко на килограм от еквивалентния жив камък. Отделно, че от живия/мокър камък трябва доста повече (от към тегло), за да се постигне същия обем.

Според мен, 80-90% базови/мъртви камъни като горния, комбинирани с 10-20% живи от приятел, е най-добрият начин за стартиране на риф.

Стоян Михов

Хм добре,  благодаря че ме спря Жоро, пак залитнах в чувствителната тема с камъните, а пък знам че там всеки има отношение пък и опит и пак ще се заформи задълбочена дискусия, което не е целта тук, просто вариантите са изключително много, пазара на тези неща претърпява бум и привържениците на този или онзи тип са достатъчно много, много често ориентирани само по цената, много често не се знае, нито какъв е състава нито какъв е произхода на тези камъни, и много често се смесват изкуствени камъни с мъртви камъни и т.н.

За мен бъдещето на морската акваристиката е в изкуствените камъни, при тях се постигат много добри показатели откъм порьозност и съотношение обем повърхност, каквито естествените камъни не могат да имат и които могат да бъдат съживявани в естествени или изкуствени условия и това вече се прави с добри резултати, но да се върна към моята тема, а не към философските размисли на тема камънаци :):

Цитат на: Borko7 - 03.09.2012 22:01

3. Защо сипоракс точно?

Защото сипоракса е: порьозен, има огромна площ спрямо нищожен обем, не отделя нищо във водата- Да, идеята е да замества изкуствените камъни във функцията им за биологична филтрация, като субстрат за бактерии, затова и живите камъните в новата система са много малко - около десетина кг сигурно. Но плана е да имам поне 10 литра сипоракс. Ако имаш предвид защо точно марката Сипоракс, а не някой от другите керамични пръстенчета - Защото сипоракс е оригиналът и е на много нива над другите - той се изработва от печено стъкло и не отделя почти нищо във солената вода, което не може да се каже за другите евтини керамики, които са от печена глина и отделят макар и слабо силикати, освен това техните пори са много по-ситни и се запушват много лесно в условията на рифа.
Използването на сипоракс в такива системи не е нова идея и се прилага доста, но в повечето случаи в по-ограничени количества, тъй като литъра на сипоракса общо взето струва почти колкото килограма на живия камък. Бразилците имат много опит в такива системи включително последният аквариум на месец август в Reef Central, който е бразилски е базиран основно на огромни количества сипоракс без живи камъни (бях пуснал линк по-горе) и долу горе аз планирам да следват тази философия в новия проект. На линка по-долу на английски има обяснение за новия "бразилски" подход за сипоракса (да ви напомня аквариума на моя?  *ROFL*)

http://www.h2oplusomething.com/index.php?option=com_content&view=article&id=116:siporax-old-philosophy-revisited&catid=34:sps-keeping&Itemid=64

Цитат на: Peza - 05.09.2012 08:41

Предполагам мангровите дръвчета в дисплея са и част от причините темата да е "градината" а не рифът примерно. Или съвпадението е случайно?

Цитат на: kamenov - 05.09.2012 13:25
Или се е имало в предвид Reef Garden ;)
Всъщност Octopus's Garden  е една песен на Бийтълс, с която един приятел ме поздрави наскоро, и която много пасна на новото начинание, включая мангровите дървета и т.н.  Знаете октоподите са много умни животни и често събират от дъното разни чудновати предмети и си ги подреждат около скривалището. Тези структури се наричат октоподови градини, именно този факт много впечатлил Ринго Стар и той написал песента, след като се е напушил обилно предполагам  :-D


: 06-09-2012, 01:45:21
Цитат на: Borko7 - 03.09.2012 22:01
1. Явно се отказваш от идеята за голо дъно. Защо? Колко см. ще е?
Отказал съм се само за този проект. Аз и преди го казах, че идеята ми не е да търся правилното решение и след това да поддържам дълго, а по-скоро да тествам различните подходи, защото е забавно, а и защото може да е полезно за някого.
Голото дъно има само едно основно преимущество - не задържа мръсотия и много лесно се чисти - ако искаш да поддържаш системата си ULNS - ниски нива на биогени, голото дъно е много важно, защото не оставяш акотата да се разграждат бавно и да отделят биогени във водата, а ги сифонираш често и ги изкарваш от системата. Не можете да си представите какво количество "детрит" изкарвах на ден от много слабо заселен аквариум с малко камъни, за няколко дни буквално се натрупва купчинка, висока половин см зад камъните и в местата с турбуленция. Всички тези неща изобщо не ги виждаш в аквариум с пясъчно дъно.
Недостатъците на голото дъно са точно тези: трябва да се чисти много редовно - поне два пъти в седмицата, което включва сифониране и търкане с гъбичката, ако не искаш да обрасне с коралин и други гадинки. Не представлява субстрат за биофилтрация. Гадинките с изключение на някой риби, които не се докосват до дъното са изключително стресирани от него особено, ако е голо стъкло. Не можеш да имаш раци отшелници, попчета, врасета и други дънни видове или видове, които при уплаха се заравят в пясъка или се хранят прекарвайки го през устата си. Особено трагично е като гледаш как се пързаля рак отшелник или как скарида се опитва да достигне парченце храна опитвайки се да пълзи по гладката повърхност, като начинаещ кънкьор. Голото дъно е за системи ориентирани към корали без дънни видове животни, или за системи с много голямо количество живи камъни които оставят малко непокрито дъно и осигуряват достатъчно субстрат за всички животни. Комбинацията голо дъно и почти никакви камъни е много стресираща за всички животни с изключение на коралите.

Както казах и преди аз тествах различни подложки, може би най-неподходящата от тях беше бяло ПВЦ 2 мм. Нарочно съм избрал белия цявт от една страна да наподобява бял пясък, от друга да отразява светлината и да не се губи светлина в аквариума. Неподходящо беше, защото започна бавно да пожълтява и освен това не бях сигурен дали не отделя някакви химикали във водата. Другото което обаче е по-неприятно, е че ако не го чистиш една седмица започва доста бързо да обраства с коралин, който след това е много трудно да се премахне, тава важи за всички типове голо дъно независимо от материала. Опасенията ми че под листа, който не е залепен ще се натрупа много мръсотия, не се оказаха никак верни, изненадващо дъното остава изключително чисто отдолу.
ето как изглеждаше бялото ПВЦ дъно след около 8 месеца в Зеовит и след като не беше чистено около 20 дни, преди това си беше почиствано съвсем редовно и си стоеше чисто бяло.



Мисля че ако не го почистваш изобщо, за година две ще се покрие напълно с коралин, без значение каква е подложката, ако ви харесва червеникаво дъно може да опитате, предполагам че ако обрасте плътно с коралин отшелниците и другите гадини ще могат да ходят по-лесно по него.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

Стоян Михов

Малко по малко започна зелената фаза в аквариума и дъното започна бавно и славно да покавенявозеленясва. Това направо ме кара да полудея, когато си свикнал дъното да ти е равно и бяло, всякакви такива неща като покафеняващ бял пясък те подлудяват, постоянно ми идва да взема лайносмукачката и да сифонирам, това е като цял живот да се бръснеш всяка сутрин и изведнъж да не се обръснеш една седмица  :-D.  Появата на зелена фаза толкова бързо малко ме изненада, но моето все пак не е класически рестарт. Все пак аз за всеки случай реших да измеря светлината, която дава новото осветление, което сега след като няма корали се състои от 6 броя т5 Sylvania - 2 сини и 4 студено бели - (убийте ме забравих как са им търговските имена корал и марин едикакво си *JOKINGLY* ще ги проверя по-късно). Резултатите се оказаха малко изненадващи, тръбите са нови, разположени на точно 15 см от повърхността на водата:

PAR непосредствено под повърхността на водата - 375 mmol/m2/sec
PAR на 15 см под повърхостта на водата - 300 mmol/m2/sec
PAR на 30 см под повърхността на водата - 200 mmol/m2/sec

Показателите са много добри и на тази светлина даже мога да си гледам и SPS-те  :-D, за сравнение погледнете тук сравнението на PAR на различни LED модули правени със същия PAR сензор.
Май ще се окаже че съм бил голям балък да си купувам толкова време 4 пъти по-скъпите KZ и ATI, че бяха и осем, сега ме е яд че не тествах 6 броя от KZ  в същата конфигурация, но ме съмнява че щеше да е голяма разликата. Аз имам още Силвании, сини и леко червенеещи, които ми стояха като резервни (ще им проверя имената) и може да си поиграя с измервания на различни комбинации някой ден като остане време.

Всъщност коралите се оказват доста устойчиви на светлинни гаври. Правил съм измервания на колеги тук с LED осветление, които гледат включително Акропори! и PAR беше под 100 на повърхността на водата, по техните думи коралите се развивали нормално, което явно беше истина!
Та сега ще намаля осветлението на 3 бели и една синя, че да не пришпорвам толкова водораслите  *JOKINGLY*.

***
Забравих да кажа че снощи не можах да издържа и капнах 2 капки Zeobak, все пак биологичната филтрация е много слаба към момента - има само 2 л Siporax, 10 кг живи камъни и огромна площ за заселване (арагонитния пясък), затова за да изпреваря развитието на алгите, дадох малко предимство на бактериите  *JOKINGLY*.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

Стоян Михов

Понеже постоянно ме глождеше въпросът с цикъла и нитратите днес набързо пуснах тест за фосфати и нитрати ето резултатите в снимки:

фосфати
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi50.tinypic.com%2Fajt7qg.jpg&hash=07540c6154b45adb0b5f3ae657609a3b079bc5fc

нитрати
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi45.tinypic.com%2Ffcp7df.jpg&hash=46f4ed2137e4a3dfcb4224b7f563872aed99370d

което отново потвърди една моя теза, която съм коментирал много пъти, а именно че зелената, кафявата и всички фази, през които минава един морски аквариум нямат нищо общо с фосфатите и нитратите.
При мен въпреки интензивното хранене се оказва, че зеовита има голямо остатъчно действие, тъй като съм го спрял преди повече от месец и 1/3 от водата е сменена и все още нитратите са под 1 мг/л. Имайки в предвид че скимера все още работи на "куц крак" докато чакам новата помпа в смисъл с разцепения ротор на последни издихания ( страшно нещо е този скимер, нямам думи просто). Явно ще трябва да отложа слагането на допълнително сипоракс, защото пак рискувам да изпадна в условията на ултра ниски нива на биогени, което хич не е целта сега.

Да пусна една снимка и на един камък, който снимах днес специално за да покажа кой камък трябва да избягвате основно когато сте решили да си слагате схоземни камъни в аквариума - това е бигор, за който стана дума по горе - много е красив, многопорест с огромна полезна площ и те предизвиква да си го пуснеш в аквариума, но трябва да се ибягва защото той произхожда от сладководни системи и се образува от калцифицирането на различни мъхове и органични парчета под въздействието на много твърда вода около извори езерца и пр, т.е. съдържа в себе си много органика и е почти невъзможно да бъде спасен от водорасли, особено ако е в по-големи количества.

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2F2qweq8g.jpg&hash=3de5f7bd7531a05f60dc0608eea4784b59823d67
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

miki123

невероятно голям фен на акваристиката си много умен и начетен човек си ,непиша много във форума но на теб се възхищавам  максимално с голям кеф ти чета темата

Стоян Михов

Цитат на: miki123 - 09.09.2012 11:54
невероятно голям фен на акваристиката си много умен и начетен човек си ,непиша много във форума но на теб се възхищавам  максимално с голям кеф ти чета темата

Благодаря ти miki123, но не съм нито толкова умен, нито толкова начетен, просто знам много термини, които използвам за щяло и нещяло (строг научен подход) :). Ще се радвам, ако темата ми бъде полезна в твоето начинание.

Днес измерих и калция и алкалността на водата и двете показаха малко завишени показатели, но вероятно защото работих с ниската резолюция, пък и арагонита и по-високата соленост си казват думата също.
Ca - 500 mg/l
KH - 9,7 dkH  
Alk - 3,45 meq/l
солеността сега е 35 промила преди с KZ солта я поддържах на 33.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

terahz

Цитат на: Octopus - 09.09.2012 00:53
... зелената, кафявата и всички фази, през които минава един морски аквариум нямат нищо общо с фосфатите и нитратите.
Мислиш ли, че тестовете ти показват ниски нива, защото каквото расте в момента в аквариума ти ги поема (и продължава да расте) преди те да могат да се натрупат? И така, докато не се изразходва източника.

Стоян Михов

Цитат на: terahz - 09.09.2012 18:29
Мислиш ли, че тестовете ти показват ниски нива, защото каквото расте в момента в аквариума ти ги поема (и продължава да расте) преди те да могат да се натрупат? И така, докато не се изразходва източника.

Привет Жоро, теоретически погледнато би трябвало да е точно така, практически обаче не е, дори и само поради факта че ако беше така алгите щяха да напълнят аквариума за нула време, предвид факта че източника на нитрати - храната за рибки, която пускаш никога не свършва и по тази логика зелената фаза на аквариума не би трябвало да свършва. А всъщото време има много аквариуми включително тук в нашия форум, които поддържат високи нива на нитрати дори над 10 мг/л (т.е. алгите не са изчерпали източника си), а зелената фаза е минала и нямат нито едно водорасло, в същото време аз успявах да поддържам добре обрасъл онзи прословут камък с мечкоподобната форма от снимката, дори в условията на почти никакви нива на каквито и да е биогени във водата.

Нитратите и фосфатите във водата са необходимо условие донякъде, но не са причината за да има бум на водорасли в един аквариум.

Но конкретно на въпроса: количеството азот и фосфор, което  алгите включват в клетките си е нищожно малко спрямо общото тегло, което основно се дължи на въглерода, водорода и кислорода,особено на такива организми като цианобактериите, кремъчните и нишковидните водорасли. За да успеят алгите да поддържат нивата биогени, които сега имам в аквариума сигурно трябва да представляват кълбо с размерите на хандбална топка, което за щастие не е така в моя случай. Повечето колеги, които имат хетоморфа в рефугиумите знаят какво количество трябва да имаш (и клоко да махаш), за да успява да контролира нивата на азота и фосфора и доколко успява. Като имате в предвид че хетоморфата има много по-дебели клетъчни стени и много по-голямо сухо тегло от нишковидните алги. Всъщност какви количества нишковидни алги са необходими за да поддържат някави ниски нива на биогени може да разберете като разгледате някои от постовете на Санта Моника, чийто сътрудници между другото пишат и в нашия форум (малко на английски, ама нищо) ето тук http://aquariumbg.com/forum/oborudvane/lowest-cost-way-to-eliminate-green-hair-bubble-turf-and-slime-algae/, доколко са ефективни е друг въпрос,който може би си заслужава да изкоментираме по-нататък.


Всъщност наистина имаше провокация в моя пост, но в малко по-различен аспект - аз показах само резултати от нитрати и фосфати, грешка, която правят почти всички като стартират морски аквариум, всъщност не е грешка а по-скоро действие, което не ти носи почти никаква информация. Няма смисъл да се мерят нитрати и фосфати преди 20-ия ден от стартирането на чисто нова система, защото тях обикновено ги няма. Основно в този период е добре да се следят амониевите йони и нитрити. Защо? - без да влизам в детайли за азотния цикъл и за процесите на нитрификация и денитрификация, в общи линии нитратите са последното звено във веригата преди азота да се отдели в свободно състояние или да се инкорпорира в органично съединение. Преди това той трябва да премине през нитрити, които пък произлизат от амоняка, който пък произлиза от урината на рибите (да и рибите пикаят и то яко). Така че преди да стане на нитрати, урината от рибите, трябва да мине през няколко етапа, включващи работа на бактерии и отнемащи време разбира се.
Ето една схема как се развива с времето този процес в аквариума:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2Fevch07.gif&hash=e0a54dc578939702d0517f4186f1b7dd16c7736c

по хоризонталата са броя дни, а по вертикалата количеството в мг/л; с червено е амоняка, с оранжево са нитритите, а в зелено нитратите, с черната права линия е общия азот в системата, с уточнението че броят дни и милиграмите могат доста да варират, но това е общата тенденция. Виждате как следват пиковете на различните форми на азота и чак след 40-ия ден нитритите почват да изчезват, а нитратите започват след 20-ия ден да се появяват.

Така че тестовете за амоняк и нитрити в общи линии са необходими при стартирането и евентуално, ако някога системата се крашне, при нормално функциониращ аквариум не би трябвало да има амоняк и нитрити. Това е причината да не се препоръчва вкарването на по-чувствителни животни преди първия месец от живота на аквариума, защото амоняка и нитритите са отровни за висшите организми, за разлика от нитратите, които могат да се понесат в големи граници (и дори са необходими на гадините). В същото време голяма грешка е да оставяш аквариума да цикли празен - няма да стане, за да започне цикъла трябва амоняк - за да се развият бактериите им трябва храна - въглеродни съединения, т.е. трябва им нещо което да пикае и да ака, иначе нещата няма да станат, това със слагането на умряла скарида в аквариума за да тръгне цикъла е като да подквасваш мляко с хлебна мая, бактериите които се развиват в гниещото месо са съвсем различни от нитрификаторите и могат да отровят водата доста сериозно.
Тук идва подходът Зеовит - германците са си измислили всичко - стартираш за две седмици и дори аквариума минава фазите за това време - защо? защото слагаш готова култура бактерии, и има даваш храна (оцетна киселина и азот под формата на амониеви съединения), така за няколко дни бактериите са се размножили безумно, буквално в един момент водата помътнява от бактерии, азотния цикъл се е завъртял и първите риби и корали могат да дойдат безпроблемно, без седмици да се задушават в собствените си отпадъци.

Аз искрено се забавлявам, дори и в Reef Central  като почнат да си описват аквариума и изброяват показателите и пишат: нива на нитрити-0, нива на амоняк -0, поглеждаш снимката и гледаш един 10 годишен аквариум с 200 кила SPS-и, е много ясно че няма, оставаш е да напишат че има 10 мг/л нитрити  :-D.

Та и оттук идва и парадокса - всъщност истинския бум на алгите се появява едва след като е завършил цикъла на аквариума, азотния цикъл (всъщност не завършил, а влязъл в равновесие). Съвсем погрешно е мнението, че цикъла започва с появата на водораслите, всъщност той тогава приключва и започва друга фаза от развитието на аквариума - водорасловата:). Много хора ненавиждат зелената фаза - много често се срамуват да покажат аквариумите си защото били зеленясали, всъщност зелената фаза в новостартирал аквариум е много добър знак, че нещата вървят в правилната посока, аз бих се притеснявал ако аквариума ми е вече на полвин година и не е минал все още през зелена фаза. Не би трябвало човек да се радва че е успял да прескочи зелената фаза, това е все едно да се радваш че си прескочил пубертета :). Липсата на тази фаза е предпоставка за сериозни драми по-късно и означава, че в системата нещо куца. Естествено по-масовата поява на нишковидни водорасли в стара система също е повод за притеснение.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

terahz

Цитат на: Octopus - 09.09.2012 21:41
Привет Жоро, теоретически погледнато би трябвало да е точно така, практически обаче не е, дори и само поради факта че ако беше така алгите щяха да напълнят аквариума за нула време, предвид факта че източника на нитрати - храната за рибки, която пускаш никога не свършва и по тази логика зелената фаза на аквариума не би трябвало да свършва.
<клъц>
Принципно съм съгласен с теб, но идеята ми беше, че това се получава само когато в аквариума няма адекватно население бактерии, които да се преобразуват нитратите преди те да се превърнат в храна за алгии. В момента, в който бактериите, за които ти говори по-горе, колонизират камъни, пясък и където другаде намерят, те би трябвало да "преборят" алгиите. Нали все пак това е посладната фаза на азотния цикъл. Тогава измират повечето зелении, които са пораснали в предпоследната фаза (когато бактериите са преобразували нитрити в нитрати).

Поне при мен така се случи и двата пъти, в които започнах с живи камъни. Със базовите няма такива фази, понеже системата не се претоварма с амоняк в началото, но това пак е друга тема.

Според мен, и това си е моя тезичка, когато в един аквариум започнат да растат зелении, нещо не е вред с популацията на бактериите. Пак според мен, в това се дължи и успеха на по-възрастните системи, в които няма никакви нива на нитрати и фосфати и нито едно зелено стръгче. Просто при тях има много стабилно количество бактерии, които се грижат за обработването на "боклука" който се натрупва.

Кажи, ако мислиш че тук не е мястото за такава дискусия. Нямам за цел да отклонявам темата :)