• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
Акваскейпинг конкурс
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Нано на JulianIv

Започната от julianiv, 23.12.2014 23:11

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

julianiv

23.12.2014 23:11 Last Edit: 12.01.2017 15:03 by Caxapa
Състояние към : 5  януари  2015г.

Възраст: Системата е на 14 месеца, стартирана през 11.2013.

Размери и обем: дисплей 60х50х50; общ обем на системата  200л; след слагане на камъни, пясък, оборудване реално водата е около 170-180 л.
Дисплеят е с външна колона, за да не се отнема от и без това малкия вътрешен обем на аквариума. Системата за циркулация на водата е много елементарна, няма клапани за регулиране на дебит или ниво, разчита се само на правилно изчислен (не от мен, разбира се  :-) ) дебит и обеми. Накратко, от дисплея водата се оттича по външна колона в 1во отделение на съмпа, от там преминава в по-ниското 2ро отделение, в което се намира скимера, след което слиза в 3то отделение, където е циркулационната помпа. Евентуалните критични ситуации са спиране на тока и запушване на преливната колона. При спиране на тока известно количество вода се оттича през циркулационната помпа обратно в съмпа, като до ръба на съмпа остават около 2 см т.е. няма опасност да наводня съседите. Тока идва, помпата започва да качва вода, стига преливника и след минута системата е в равновесие. Ако, поради някаква неизвестна на науката причина, се запуши преливната колона, помпата ще продължи да изпомпва водата от 3то отделение на съмпа докато не остане на сухо. Това допълнително каченото кол-во вода в дисплея е разчетено да е по-малко от обема между нормалното ниво на водата в дисплея и ръба на аквариума (дано звучи смислено). Съответно отново спасяваме съседите, а и паркета в хола. Разбира се никъде няма безплатен обяд, и след като при последния вариант помпата би останала на сухо след това си приготвяте едни пари. Както се казва, няма пълно щастие.

Осветление: Тяло DIY с общ отражател, първоначално с 4 бр. Т5 х 24Вт на Sylvania (2 actinic + 2 white), през 01.2014 сменени с Т5 4х24Вт на Red Sea; през 3.2014 преработих тялото, така че всяка Т5 да е с индивидуален рефлектор, като бяха добавени още 2 пури и се получи: 3 Actinic 22'000К, 2 Blue-White 15'000К, 1 Pink. Подреждането на пурите се вижда на снимката. Пурите са на височина около 15 см. над повърхността на водата.
Захранването е с 3 баласта (3х2), които с помоща на таймери се включват по различно време и така се регулира интензивноста и продължителността на светене.
Не съм имал възможност да измеря PAR, но съдейки по коралите осветлението е добро. Oткъм естетика на изпълнение тялото е кръгла нула, но беше замислено като временно (тия, временните неща, са най-постоянни).   

Температура на водата: 25,5 - 26,5 (осветлението качва Т с 1 - 2 градуса, Т  зависи и от сезона). За подгряване на водата бяха сложени 2 (за подсигуряване) нагревателя на Sicce по 100 вт. Както вече писах, при почистване на съмпа (по-надолу е пояснено "много в малко"), без да разбера съм счупил единия от нагревателите и за малко да направя рибена супа, сега реанимираме.

Показатели на водата: Ca 410-430; Kh 7.0-7.5; Mg 1230-1250; Ph 7.7 нощ, 8.0 ден; NO3 0.0; PO4 0.04 ppm; соленост 1.025. Ph пада неприятно през ноща, но засега немога да измисля как да го стабилизирам на 8-ца.

Параметрите на водата следя с тестове на Салиферт (Ca, Kh, Mg), Ph Tropic Marin, NO3/PO4 Red Sea Pro. Отначало мерех почти ежедневно, като допуснах грешката да гоня точната цифра на параметъра. Поне при мен не стана, винаги има отклонения +/-.  Сега системата е сравнително стабилна и меря веднъж седмично само Ca и Kh, като следя само да са в желания диапазон. Останалите параметри проверявам веднъж месечно или при съмнение.
Соленоста меря със соленомер тип поплавък/спиртомер на Тропик Марин, много точен, но трябва да се внимава при работа, че е много крехко изделие.

Поддържане на Са, кН, Mg: Ca - ежедневно добавяне сутрин 6 гр. RS ABC+, вечер по 1-1,5гр. буфер на RS; Mg до сега не се е налагало да добавям;

Активен въглен: Сера, пасивно, в чорапче, ежемесечна подмяна

Сол и смени на водата: Red Sea Coral Pro; смяна на вода седмично 15-20 л.

Механична филтрация: Не

Пясък и камъни: Пясък RS Ocean White; Камъни, живи, 16 кг.
Първоначално ми бе даден пясък, който трябваше да е ОК за соленото. Само че в продължение на 4 месеца не можех да се отърва от диатоми. Всяка седмица сифониране и след няколко дни пак кафява пелена. Предполагам, че пясъка съдържаше високи нива на силиций, но така и не го тествах. Споделих проблема с Камен и той предложи да опитам с пясък на Red Sea. От тогава забравих за диатомите, а попчето се грижи за останалото.
С камъните беше друга драма. Сглобих скейпа (така, че да не прилича на докаран с фадрома  :-D ) и уж напаснах камъните добре един към друг (без лепене), но при всяко по-невнимателно побутване  всичко се разпадаше. Фаза 2 - захванах камъните  със свински опашки. Беше определено по-добре, но все пак си оставаше халтава конструкция. Накрая ми писна, рифът навън, рамка от ПВЦ тръби, пробиване на камъните и хващане към рамката и въпроса приключи. Звучи лесно, но този ден в нас беше мазало (жена ми обаче героически устоя на предизвикателството  @}->-- и заслужено получи титлата рифър honoris causa)

Хранене и оцветяване на корали: От 2 м. добавям RS Reef Energy A/B, преди това не съм добавял нищо.

Хранене на рибите: Разнообразна (готова) замразена; 2 вида флейки на Omega One

Контрол на нитрати и фосфати: GFO в малък реактор на Tropic Marin, от 2 месеца с медия PO4x4

Циркулация на водата: Циркулационна помпа Sicce 2.0 (2000 л/ч., като при воден стълб, като при мен е около 1000 л/ч.), уейвмейкъри (каква ли е българската дума?) 2х Vortech 10MP ES. Признавам си, мнението ми за вортеците е пристрастно, но това е една много яка (в буквален и преносен смисъл) помпа. За аквариум като моя 1 вортек бе достатъчен, но след време ми изпадна изгодно още един и не можах да се сдържа  :-D  Експериментирах с различни конфигурации и режими, сега съм с едно, малко необичайно монтиране, за което имам нЕкакви съображения (но, както казва бившият ми шеф, това е друга бира). 
Искам да спомена двата най-големи, за мен (+) на тези помпи: заемат малко място в дисплея и не ти развалят гледката (особенно при нано-то) и поради уникалната си конструкция топлината на ел.мотора не се предава на водата. И са много яки. *ROFL* Е, и те имат нещо, което е малък (-), но сега няма да си разваляме настроението.

Стерилизация на водата:[/b] не

Скимер: Първоначално започнах с Bubble Magus Nac QQ. Скимер за нано аквариуми и макар, че го даваха за системи около 100л. и при моите 200 л. се справяше не лошо. След 6 м. поръчах Deltec SC1350, дават го за 500 л ненатоварена система/300 л. натоварена. Давид и Голиат (това май не е най-доброто сравнение, но наистина разликата в производителността на двата скимера е огромна).

Съмп: 55х40х30, голо дъно, 3 отделения: 1во вода от дисплея + GFO, 2ро скимер, въглен, нагревател и малко камъни, 3то циркулационна помпа, АТО и още малко камъни  :-)
АТО е също направи си сам. Контейнер с помпа и поплавък. Работи безотказно, стига нещо да не натисне поплавъка. И това ми се случи, добре че си бях в нас.
Тук е мястото да обясня, защо избрах това заглавие за темата. В сравнително малкия съмп е сложен един доста голям скимер и до него контейнера с вода за доливане. Защо контейнера е вътре, а не отвън? Ами харесва ми изчистения вид на дисплея и шкафа. Само, че чистенето на детрит се оказва голямо приключение (щот сме събрали много неща в малко пространство    ) Затова и нагревателя даде фира, но това е положението.

Обитатели: риби 7 бр: 2 ocellaris, стари бойци от самото начало, които така и не пожелаха да се хостнат в нещо, yellow wrasse, за късмет добре се разбира с останалите, orchid dottybeck (pseudochromis) fridmani, малко злобничко си пада и рядко му виждам очите, но пък е с уникален цвят, zebrasoma-както казва жена ми, най-усмихната рибка, goby (ровещо попче)-също любимец на жената, защото неуморно работел  :-D, и накрая "доктора", който е моят любимец, защото винаги е в движение  :-)
Менажерията се допълва от 2 таралежа, 1 син хермит и 3 скаридки. Има и неизвестен брой охлюви дошли с камъните, които можеш да видиш само нощем.

Корали SPS. Сериатопора хистрикс, зелена стилофора, пистилата, акропора лилава, а.триколор, розова а. secale.

Снимки: снимки по-късно
*********************


Здравейте , казвам се Юлиян, от една година се плицикам с моето нано и вероятно още дълго нямаше да се наканя да го постна, ако не се беше случила една неприятна история, която искам да споделя.  Всъщност рифа стана на 13 месеца и се надявам цифрата да не е фатална, защото... преди 2 дни, местейки камъните в съмпа, за да почистя детрита, съм спукал, без да разбера, единия нагревател.  На следващия ден, поне видимо, всичко беше наред, но късно вечерта от шкафа със съмпа започна да се чува притеснителен шум. При отваряне на шкафа ме лъхна силна миризма на изгоряла изолация и в следващия момент видях как между нагревателя и съмпа се образува сериозна волтова дъга. Добре, че си бях в къщи, иначе всичко щеше да стане на супа. Остатъците от нагревателя заминаха в кофата и за момента всичко изглеждаше ОК.  Среднощната проверка обаче показа, че коралите са силно стресирани, с необичайно плътно затворени полипи.  24 часовото ,,пържене" със 100 Вт нямаше да мине без последици, въпросът беше доколко сериозни ще са щетите. Днес, с пускането на осветлението се видя, че някои корали леко са загубили цвета си, други са напълно обезцветени, но като цяло всички са много бледи. Направих една извънредна 10% смяна на вода, макар че това беше по-скоро действие от типа ,,няма да помогне, но няма и да навреди". Що се касае до другите обитатели, риби, раци, таралежи и т.н. всичко изглежда нормално... хм, голям коледен подарък си направих, няма що... И тъй-като не е ясно дали утре ще има фойерверки или ще развеем траурния флаг и няма да ми е до писане (то не, че сега ми се пише...), нека кажа няколко думи за системата.   
Дисплей 60х50х50
Съмп 55х45х40
Реално общо кол-во вода около 200 л.
Помпа Sicce 2150 l/h, но при водния стълб в системата дебита е около 1000 л/ч
2 х Vortech MP10ES, синхронно
Осветление DIY с Т5 24В Red Sea

И малко снимки
















Стоян Михов

Добре дошъл Юлиане. Радвам се, че се престраши да пишеш, жалко че причината, която те накара да покажеш бижуто е такава, но съм убеден, че няма да е фатално. За съжаление такива неприятности се случват често, те само изпитват волята на истинския рифър и го карат да учи уроците си. Няма да се отървеш така лесно, ще те поразпитаме за системата ти, но това малко по нататък, като ти се пише повече.  *DRINK*

камен чочев

Еееее, най-накрая. Нямаш идея колко хора ще запалиш с прекрасната визия на аквариумчето си. Другото няма да коментирам, през толкова трудности мина, че това няма да те спре. Силно се надявам да няма истински поражения, а стресът върху коралите да отшуми. Евала на хора като теб - последователни, упорити, педантични. Аквариуми , като твоя, дават надежда, че хобито има бъдеще в Бг.


Sent from my iPhone using Tapatalk

hunter

Не разбирам от морска акваристика но това не пречи да съм съпричастен със бедата. Мисля си дали няма друга причина за това състояние на коралите ти. За мен при проблем с нагревателя би трябвало да пострадат много повече рибите от колкото коралите. След като рибите са добре а само коралите са под стрес, дали не е друга причината? Искрено се надявам да се разминеш без щети. Рифа ти е много хубав, успех и дано е безпроблемно.

julianiv

Цитат на: Стоян Михов в 23.12.2014 23:11
Добре дошъл Юлиане.

Стояне, много благодаря за хубавите и окуражителни думи. Както изглежда нещата наистина няма да са фатални, защото повечето корали днес видимо са по-добре.  *DRINK*

Цитат на: камен чочев в 24.12.2014 00:12
Еееее, най-накрая... Силно се надявам да няма истински поражения, а стресът върху коралите да отшуми.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Камене, за постигнатото голяма заслуга имаш и ти, за което ти благодаря. Стресът  при коралите, (а и при мен  :-D ) вече отшумява. До известна степен съм изненадан, че все още най-стресирани са лилавата акропора (която си е почти бяла) и хистрикса, тъй-като до момента те в най-малка степен са се влияели от допусканите от мен грешки.  Важното е, че нещата отиват на оправяне.
Цитат на: hunter в 24.12.2014 09:09
Не разбирам от морска акваристика но това не пречи да съм съпричастен със бедата. Мисля си дали няма друга причина за това състояние на коралите ти. За мен при проблем с нагревателя би трябвало да пострадат много повече рибите от колкото коралите. След като рибите са добре а само коралите са под стрес, дали не е друга причината?

Hunter, благодаря за съпричасността. Какво да ти кажа, с моя едва едногодишен опит в соленото би било много нахално да кажа, че и аз разбирам кой знае колко от морска. Но в случая това беше голям фал за да се усъмня в нещо друго.

Хубави празници на всички съфорумци и дано добрият старец (Дядо Коледа/Дядо Мраз, кой както иска) ни зарадва с по нещо ново за хобито!  *DRINK*

Ilianidis

Жалко за случилото се,дано се съвземат бързо.Първото,което ми идва на ум,дали нямаш повечко мед в аквариума?Медните части много бързо корозират в солена вода,а тя е силно токсична за живите организми.В морската акваристика коралите и скаридите са изключително чувствителни на мед.Смени по-голямо количество вода.

julianiv

Силно се надявам да се съвземат. Някои от коралите възвърнаха до голяма степен цвета си. Други все още са много бледи, сигурно им трябва повече време. Така или иначе не виждам какво бих могъл да направя освен да стискам палци и да чакам.
За медта съм наясно, че е силно токсична за коралите, но не виждам откъде би се появила в моя аквариум. 
Весели празници.

julianiv

Честита Нова Година на всички съфорумци, с най-добри пожелания и много "солени" успехи!

При мен нещата полека се оправят или поне не отиват към по-лошо. Някои от коралите възстановиха цвета си, но други претърпяват интересни цветови метаморфози. Зелената милепора от тъмно зелена стана резидава, новият оттенък е много приятен и ми харесва повече от първоначалния цвят. Двете зелени стилофори загубиха оцветяването си и като цяло зеленото изчезна в най-голяма степен.
Лилавата акропора, която след инцидента от тъмно лилава бе станала почти бяла, сега е бледо розова с нежно лилави върхове. Интересна е в този си вид, но се надявам да си възвърне наситено лилавия цвят.
Чудя се да пробвам ли с трейси (желязо) или да изчакам, разчитайки на това, което е в солта (RS черна кофа)? 

Едно фото от тази вечер. Ако се чудите къде са рибите, всички са в леглата  :-D


Стоян Михов

Честита Нова 2015, изглежда ти е донесла цветове на коралите като за под Zeovit  :). Според мен недей да променяш нищо от нормалното, което си правил досега, дай време на коралите да се съвземат, поне месец-два. И докато чакаш да минат тези месеци, ни разкажи малко за системата си, даже бланка направих =>тук

Ilianidis

В зеовит системите се използва един мощен препарат zeospur2, който четох че има мед,та той "съблича" коралите от техните зооксантели и коралите от кафеникави стават уникални по цвят.Обаче е толкоз опасен,че следващата стъпка при предозиране е смъртта на корала.Та  е вероятно да си имал мед извлечен от частите на нагревателя.Иначе казано рифа ти е уникален наистина,въпреки изминалия проблем.

Стефани Иванова

Моите  адмирации . Страхотен нано аквариум . Желая ти успех със  начинанието !!!  *privet*

julianiv

Двете клоунчета решиха, че преливникът е най-подходящото място за ново потомство...за съжаление го опазиха само 3 дни, след това таралежа се отби да похапне  :-(
Клипът е с лошо качество, но само телефона ми беше под ръка, а не исках да изпусна момента.


Yonchev

Аквата ти е като едно малко бижу, поздрави и успех и за напред.  *THUMBS UP* И наистина ще е интересно да дадеш малко повече инфо за системата.

julianiv

05.01.2015 20:08 #13 Last Edit: 06.01.2015 10:10 by julianiv
Благодаря на всички за окуражителните думи. Тези дни ще постна повече инфо за системата.

А тези двама симпатяги, които обикновенно действат соло, в различни части на аквариума, тук се бяха строили най-отпред, като за снимка. Нямаше как да ги подмина  :-)




Публикациите са слети: 06.01.2015 10:10

Цитат на: Ilianidis в 03.01.2015 15:03
В зеовит системите се използва един мощен препарат zeospur2, който четох че има мед,та той "съблича" коралите от техните зооксантели и коралите от кафеникави стават уникални по цвят.Обаче е толкоз опасен,че следващата стъпка при предозиране е смъртта на корала.Та  е вероятно да си имал мед извлечен от частите на нагревателя.


И аз имам такива подозрения.Кой знае каква химия е станала след пускането на тока през вода пълна с куп хим. съединения и микроелементи. 100% смяна на водата не е вариант и затова се надявам със седмичните смени постепенно да разредя вредната химия, но ще бъде дълъг процес.

Стоян Михов

и при теб вече пълното описание е преместено в първия ти пост  *DRINK*.

julianiv

07.01.2015 15:03 #15 Last Edit: 07.01.2015 22:10 by julianiv
Цитат на: Стоян Михов в 06.01.2015 20:08
и при теб вече пълното описание е преместено в първия ти пост  *DRINK*.


Супер, благодаря!  *DRINK*


Публикациите са слети: 07.01.2015 22:10

Общ изглед на системата



подредба на Т5





Стоян Михов

Супер изглежда, само измисли нещо по капака да изглежда "по-стилно"  :-).

julianiv

Цитат на: Стоян Михов в 08.01.2015 22:10
... само измисли нещо по капака да изглежда "по-стилно"  :-).

И на мен ми вади очите...беше временно решение, докато избистря концепцията, а ето че изкара година.

julianiv

От около 2 м. безуспешно се боря с червени нишковидни алги (Asparagopsis - Red Hair Algae). Четох, че обичали нитратите, но при мен Salifert и RedSea отчитат нитрати 0, така че защо продължавам да ги имам и да се увеличават, не е ясно.
Като методи на борба се препоръчва физическо премахване (скубане), алгояд таралеж от вида Diadema. Скубането се оказа неефективно, защото алгите прорастват между коралите, където няма бъркане. Камен бе така добър да ми достави въпросния вид таралеж, който за съжаление се занимава с всичко друго, но не и с алгите (е, ако не друго поне е интересен  :-)). Май някакъв охлюв (Mexican turbo snail) ги хапвал, но и това, както разбирам, е въпрос на късмет. Имате ли някакви практически съвети, как да се отърва от тези алги?



Ilianidis

Жълтата зебразома не върши ли работа?При мене им разказа играта.Фосфатите колко са?Аз го имам само в съмпа и при малкото ми нитрати не нараства.Може би луминесцентните ти лампи го подхранват някак си.

julianiv

Цитат на: Ilianidis в 21.01.2015 21:09
Жълтата зебразома не върши ли работа?При мене им разказа играта.Фосфатите колко са?Аз го имам само в съмпа и при малкото ми нитрати не нараства.Може би луминесцентните ти лампи го подхранват някак си.


Зебразомата не им обръща внимание.
Фосфатите са 0,04 по Ред Сий Про, Салиферт дава 0.
От известно време и аз си мисля, че може би проблема е в осветлението (друго не остана). Т5-те са на 7 м., но чакам да дойде новото тяло за да ги сменя. До края на другата седмица би трябвало да съм с новото осветление. Ще е интересно ако старите пури се окажат в основата на проблема.

Стоян Михов

Аз бих направил следното:
Смени пурите с ATI, вдигни малко осветлението нагоре - примерно 18-20 см над повърхността на водата (вероятно водораслите ти са по горните камъни нали?). Увеличи магнезия в системата - направи го към 1350-1400 постепенно (някои го вдигат още повече с терапевтична цел, но това си е твоя преценка), сега ти е твърде нисък. Вдигни малко кН, направи го постепенно - примерно до около 8. Другото, което вероятно ще ти се стори нелогично, но аз бих вдигнал леко нитратите - не е добре да са пълна нула, да почне теста на салиферт да става леко розов около 0,2 - 0,5 мг/л - просто увеличи мнооого постепенно храненето и следи внимателно нитратите. 
Провери си осмозната вода.
Видях че си писал докато пишех, да често пурите са проблем, пак добре че си махнал силваниите навреме. Какъв ти е фотопериода  - колко време свети осветлението?

julianiv

Цитат на: Стоян Михов в 21.01.2015 22:10
Смени пурите с ATI, вдигни малко осветлението нагоре - примерно 18-20 см над повърхността на водата (вероятно водораслите ти са по горните камъни нали?). Увеличи магнезия в системата - направи го към 1350-1400 постепенно (някои го вдигат още повече с терапевтична цел, но това си е твоя преценка), сега ти е твърде нисък. Вдигни малко кН, направи го постепенно - примерно до около 8. Другото, което вероятно ще ти се стори нелогично, но аз бих вдигнал леко нитратите - не е добре да са пълна нула, да почне теста на салиферт да става леко розов около 0,2 - 0,5 мг/л - просто увеличи мнооого постепенно храненето и следи внимателно нитратите. 
Провери си осмозната вода.
Видях че си писал докато пишех, да често пурите са проблем, пак добре че си махнал силваниите навреме. Какъв ти е фотопериода  - колко време свети осветлението?


Камен ще ме снабди с нови ATI пури, въпросът е решен. 

Новото тяло е на ATI и в комбинация с нови Т5ци очаквам да свети доста по-силно от сегашното "направи си сам" със старите пури. Затова в началото планирах да го вдигна дори на 25 см за да не се бличнат най-горните корали. Може би се презастраховам, но както казват сърбите, от много мерак да не го предòбрим  :-D
Фотопериода ми е 9 ч. 6хТ5, като 1ва и 6та пура се вкл. 1/2ч.преди останалите и гаснат 1/2ч. след 4-те. Някакъв опит за по-плавна промяна на светлината.

От около 2 седмици вдигам полека параметрите за да видя дали това ще промени пастелните цветове на коралите към по-наситени. За късмет в случая това съвпада с твоите препоръки, по отношение на борбата с червените алги. Тестове от тази вечер: Kh 8.1; Ca 440-460 (никога не мога да хвана точно момента на промяна на цвета), Mg 1400;

Може и да не съм прав, но мисля, че новият скимер е прекалено голям за тази система и е причина коралите да гладуват поради нитрати 0. (Жалко, че вече го нямам малкия ВМ QQ-то за една бърза проба). Затова се радвам, че повдигаш темата (която си е чиста ерес  :-D ) за целенасочено увеличаване нивото на нитратите. Четох, че за целта добавяли калиев нитрат и др. подобни, но химията никога не ми е била силен предмет (а и беше толкова отдавна  :-D), т.е. по въпроса си останах само с четенето. Взех жълтата зебразома да "цапа" в аквариума :-D и допълнително увеличих храната на цяло кубче замразена и 1-2 пъти флейки на ден. Много храна за бонзай система, но явно скимера държи нещата под контрол. В името на експеримента няколко пъти здраво прехранвах (с флейки), но имаше кофти бум на алги по стъклата и вортексите, и се връщах на стария режим на хранене. Хич не ме кефи да гледам мръсен аквариума, но може би трябва да го оставя така за известно време, пък да видим какво ще стане.

Осмозата е 000. 

Стоян Михов

Цитат на: julianiv в 22.01.2015 22:10
Камен ще ме снабди с нови ATI пури, въпросът е решен. 

Новото тяло е на ATI и в комбинация с нови Т5ци очаквам да свети доста по-силно от сегашното "направи си сам" със старите пури. Затова в началото планирах да го вдигна дори на 25 см за да не се бличнат най-горните корали. Може би се презастраховам, но както казват сърбите, от много мерак да не го предòбрим  :-D
Фотопериода ми е 9 ч. 6хТ5, като 1ва и 6та пура се вкл. 1/2ч.преди останалите и гаснат 1/2ч. след 4-те. Някакъв опит за по-плавна промяна на светлината.


Много правилно очакваш, особено ако е Powermodul,  но дори и със Sunpower  е бъде много-по силно. От опит - вдигни го дори на 30 см първите няколко дни и намали фотопериода на 8 часа на пълната сила и гледай как ще реагират коралите. При мен една актинична и една синя изгряват два часа преди основните и залязват два часа след тях, всички светят на пълна сила 8 часа, общо фотопериода ми е 12 часа.
Цитат на: julianiv в 22.01.2015 22:10
Ca 440-460 (никога не мога да хвана точно момента на промяна на цвета), Mg 1400;

калция е малко висок за това кН, свали го докъм 420-430. Оказва се, че около 20% от мъжете са частични далтонисти (повечето неосъзнати) и то в червеното и не могат да видят точно преминаването на цвета от лилав в син, в такива случаи собственика на Салиферт предлагаше да се сложат две лъжички от индикатора, вместо една защото така промяната на цвета е по-драстична, ама не знам дали работи наистина, не съм го пробвал.

Цитат на: julianiv в 22.01.2015 22:10
Може и да не съм прав, но мисля, че новият скимер е прекалено голям за тази система и е причина коралите да гладуват поради нитрати 0. (Жалко, че вече го нямам малкия ВМ QQ-то за една бърза проба). Затова се радвам, че повдигаш темата (която си е чиста ерес  :-D ) за целенасочено увеличаване нивото на нитратите. Четох, че за целта добавяли калиев нитрат и др. подобни, но химията никога не ми е била силен предмет (а и беше толкова отдавна  :-D), т.е. по въпроса си останах само с четенето. Взех жълтата зебразома да "цапа" в аквариума :-D и допълнително увеличих храната на цяло кубче замразена и 1-2 пъти флейки на ден. Много храна за бонзай система, но явно скимера държи нещата под контрол. В името на експеримента няколко пъти здраво прехранвах (с флейки), но имаше кофти бум на алги по стъклата и вортексите, и се връщах на стария режим на хранене. Хич не ме кефи да гледам мръсен аквариума, но може би трябва да го оставя така за известно време, пък да видим какво ще стане.


Скимера си е баш добре. Не се занимавай с добавяне на нитрати по химичен път, да оставим химията за химиците. Започни да храниш с две кубчета, но постепенно, примерно първата седмица храни два пъти на ден един път с едно кубче и втори път с половин кубче и флейки. Втората седмица - два пъти на ден с по едно кубче замръзена храна. Наблюдавай аквариума, следи нитратите, нормално е през първите дни стъклата да почнат да позеленяват по-бързо, защото на бактериите им трябва време за да се увеличат достатъчно, за да могат да разграждат повечето отпадъци.

камен чочев

Юли, според мен една промяна за толкова кратко време е достатъчна в толкова малка система. Сам знаеш, през колко перипетии мина и колко трудности преодоля. Шокът с новата лампа хич няма да е малък и според мен е добре да оставиш всичко останало за момента, както си е. Червените алги ще изчезнат така, както са се появили, но си искат търпение. По отношение оцветяването изчакай месец поне с новата лампа, да видим какъв ще е резултата. Най-накрая ми дойде и пар-метъра та ще видим какво имаш сега и каква ще е разликата с новото тяло. Според мен задръж малко с увеличаване на храненето, следи постоянно параметрите, защото ако има голяма разлика в лампите, може да спре растежа, докато се адаптират коралите и да скочат калция и кХ-то. При мен преди време, когато сложих пауърмодула се получи точно това. Просто малко повече търпение  и  промените една по една.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Стоян Михов

Тук не мога да се съглася напълно с Камен. Мислех да споделя опита си малко по-нататък с осветлението, но мисля че ще помогна на Юлиян да избегне моите грешки. И аз съм с Пауърмодул, към който преминах от диодно осветление. Резултата беше че си избелих част от коралите, въпреки, че имам пар метър и един куп измервателни уреди. В резултат от увеличението в осветеността консумацията на алкалността ми се вдигна  четири пъти!, не е грешка -4 пъти, не проценти, не нещо друго - а пъти, консумираният калций се е вдигнал около 3 пъти, но той се мери бавно и неточно, нитратите забиха нулата, рН през осветения период достигна 8.4. Този скок в консумацията на алкалност стана страшно бързо - вероятно още на следващия ден. По случайност мерих всички параметри на аквариума два дни преди да сложа новото осветление, алкалността беше около 8.2. Не очаквах ни най-малко подобно нещо, никога не бях чувал за такъв ефект, не мерих алкалноста първите два дни, в резултат на което тя беше паднала под 6 dkH, в резултат с комбинация със много силната светлина, повишено рН, голяма част от коралите се избелиха в основата. Чак като видях избелването почнах да меря какво става. Намалих веднага фотопериода, вдигнах лампата, вдигнах  алкалността и калция, започнах да храня повече специално коралите и стопирах избелването веднага. Ефекта върху оцветяването на коралите беше буквално за 3-4 дни, а за една седмица разликата вече беше огромна с предходния период, розовата акропора е отново розова, цвета й се появи още на третия ден. Консумацията на алкалност растеше докъм седмия ден, когато се закрепи в равновесие. Нямам обяснение защо се вдигнаха консумациите на всички показатели, това си е тема за чесане на езици, но си е факт, и имам записки по час как са се променяли параметри.

Оценям разликата, че аз бях на диодно осветление, а Юли е на луминисцентно, но съм напълно убеден, че разликата в осветеността между самоделката и Ати ще е много голяма, не знам каква е причината - дали заради сребърните рефлектори, охлаждането на дроселите или не знам какво, но тези АТИ лампи са чудовища по отношение на ПАР-а и не могат да се сравняват с нищо, което съм виждал и тествал, аз също съм имал и самоделно луминисцентно осветление и фабрично евтино такова.

Може би като се мерят ПАР на две луминисцентни лампи може да има сравняемост, но ПАР на диодно осветление и Пар на луминисцентно осветление няма нищо общо, вече от опит мога да го кажа. Скоро ще пиша повече за новото ми осветление е ще постна снимки, още малко време да мине само, да се стабилизират нещата.

Тъй че затова съветът ми към Юли беше да си вдигне малко параметрите, особено алкалноста, при смяната на осветлението и да я следи ежедневно, затова му предложих да вдигне и малко храненето защото светлинния стрес се отразява много по-зле на гладни корали, отколкото на добре хранени и "заредени" с зооксантели.

Надявам се, че преминаването към АТИ при него ще е без проблеми и изобщо не се съмнявам, че ще има голяма промяна в оцветяване и растеж, просто трябва да бъде подготвен за това  :-).

julianiv

23.01.2015 20:08 #26 Last Edit: 24.01.2015 20:08 by julianiv
Първо, нещо весело, нали все пак тук сме заради хобито, а то трябва най-вече да ни разтоварва. След като прочетох отново моя пост и вашите отговори, започнах да се смея, не на друг, а на самият себе си. Защото се сетих как само преди няколко дни съветвах Pukanka да не форсира системата си и да се въоръжи с търпение, а се оказва, че напоследък аз правя точно обратното  :-D Намирам го за смешно и поучително.

Тялото, което очаквам е ATI Sunpower. Давам си сметка, че е една степен под Powermodul-a, но въпреки това вярвам, че във всяко отношение е много по-добро решение от сегашната ми самоделка. Комбинирано с пурите на ATI очакванията ми към новото осветление наистина са голeми. Благодаря на всички за съветите и споделения опит, ще имам достатъчно време да премисля подробностите и да подготвя системата.  *DRINK*

Публикациите са слети: 24.01.2015 20:08

Цитат на: Стоян Михов в 22.01.2015 23:11
Оказва се, че около 20% от мъжете са частични далтонисти (повечето неосъзнати) и то в червеното и не могат да видят точно преминаването на цвета от лилав в син, в такива случаи собственика на Салиферт предлагаше да се сложат две лъжички от индикатора, вместо една защото така промяната на цвета е по-драстична, ама не знам дали работи наистина, не съм го пробвал.


Днес пробвах с 2 лъжички индикатор и наистина промяната в цвета е по-различима. Направих повторно измерване само с 1 лъжичка индикатор. Резултатът е: с 2л.индикатор - Са 450, с 1л.- 430. Както беше казал, по този повод, някой във форума, стойността е"там някъде".
Неосъзнати далтонисти ми звучи като анонимни алкохолици, малко, но сплотено семейство *ROFL*  Нейсе, ще го преживея :-D


julianiv

28.02.2015 23:11 #27 Last Edit: 01.03.2015 08:08 by julianiv
След 1,5 год. мотаене и отлагане най-накрая смених старото diy осветително тяло с  ATI Sunpower.




Досегашните Т5 на Red Sea бяха сменени с ATI:



Първото впечатление от новото осветление бе видимо различния и по-богат спектър на Т5 ATI. Коралите и рибите никога до сега не са изглеждали така атрактивно.
   
Втората голяма разлика бе в PAR-а.  Беше ми особенно интересно да видя доколко самото тяло на ати играе роля за ефективноста на крайния продукт, затова направих измерване на комбинацията от стари Т5 RS и старото тяло, след което същите T5 RS на ати тяло, като по този начин елиминирах различието в лампите като фактор.

За по-обективно сравняване направих и няколко измервания, съответно старо тяло със стари пури на RS, ново тяло на ATI със стари пури на RS и накрая ново тяло на  ATI с нови Т5 на ATI, съответно на 3 различни дълбочини, съобразно положението на коралите.

(тук имаше една хубава табличка, но нещо не се вмъква както трябва)
PAR при осветление 12 cm над водата    
дълбочина          DYI+RS T5         ATI+RS T5     ATI+ATI T5
5 см                     320                  480                   520
15 см                   220                  270                    310
35 см                  120                    130                   160

Цифрите говорят сами за себе си.
Явно комбинацията от супер рефлектори+мн.качествени баласти+активно охлаждане е...като кафе 3 в 1, неочаквано добра комбинация  :-D . Последното е в кръга на шегата, тази ефективност не е постигната случайно или за един ден.

С новите пури на ати PAR-а логично нараства, като след време, след като пурите се разработят, PAR би трябвало още малко да се покачи.

Поради по-голeмия PAR ATI-то е вдигнато на 3 пъти по-голяма височина от предишното тяло и съответно нагрява по-малко водата, а и охлаждащия въздух се отвежда настрани от аквариума. От това се получи неочакван бонус, като температурата в рифа се понижи с 1 градус.
 
От всичко казано до тук разбирате, че съм супер доволен от придобивката и пожелавам на всеки да се сдобие с такова осветлене.

В този момент се замислям какви ли чудеса от храброст би могло да се направят с ATI Powermodule, който дава 15-20% по-висок PAR, да не говорим за новите хибридни тела на ATI, за които слушам само суперлативи...

 


Стоян Михов

Браво Юлияне, много хубаво ревю. Сега чакаме и първите впечатления от реакцията на коралите.

julianiv

Да се похваля, от събота съм с нова техника, дозираща помпа Jebao MP4. С нейна помощ смятам да реша следните въпроси:
1. Стабилност на Kh (на първо място), Ca, Mg. Колкото и да се старая при ръчното дозиране винаги имам играене в стойностите, а това не е най-доброто за твърдите корали. 
2. Отпада ми притеснението, дали семейството ще спазва точно указанията за добавките, докато отсъствам по работа. Не, че някога са ме подвели, но все го  мисля...знаете как е. Така, че един стрес по-малко 
3. Автоматизирам едно повтаряемо действие (мързел), т.е. има повече време да се кефя на рифа (това май трябваше да е No.1 :-D )



vankata_032_pld

Дето се вика със здраве да си ги ползваш новите придобивки.
За лампата : безспорно добър продукт ! Ще липсват ярките цветове на коралите които за момента се постигат само с лед ако комбинираш обаче ефекта ще е поразителен. За съжаление икономически е неиздържано осветлението с т5 за големи съдове/просто ставаш абонат за пури/ затова аз за сега ще наблегна на леда като пропорция може би 80 към 20 за леда.
За дозиращата помпа: изглежда добре и е ултра евтина ,преди месец тъкмо щях да взема една и ме разубедиха с аргумента, че това нещо все пак е китайско и ще дозира някакви химикали, които в големи количества ако нещо се обърка могат да бъдат фатални /надявам се това да не се случи при те/  затова и се въздържах от  покупката и но ще се радвам да дадеш някакви отзиви от първа ръка.
Поздрави и успех за напред ще следя темата ти с интерес.

julianiv

Цитат на: vankata_032_pld в 09.03.2015 20:08
Дето се вика със здраве да си ги ползваш новите придобивки.
За лампата : безспорно добър продукт ! Ще липсват ярките цветове на коралите които за момента се постигат само с лед ако комбинираш обаче ефекта ще е поразителен. За съжаление икономически е неиздържано осветлението с т5 за големи съдове/просто ставаш абонат за пури/ затова аз за сега ще наблегна на леда като пропорция може би 80 към 20 за леда.
За дозиращата помпа: изглежда добре и е ултра евтина ,преди месец тъкмо щях да взема една и ме разубедиха с аргумента, че това нещо все пак е китайско и ще дозира някакви химикали, които в големи количества ако нещо се обърка могат да бъдат фатални /надявам се това да не се случи при те/  затова и се въздържах от  покупката и но ще се радвам да дадеш някакви отзиви от първа ръка.
Поздрави и успех за напред ще следя темата ти с интерес.


Благодаря за хубавите пожелания.

За новото осветление наистина мога да кажа само хубави думи. Вярвам, че си прав за визуалния ефект от комбинацията Т5 и LED, и други хора ми го казаха. Знам, че в БГ вече има колеги с хибридно на ATI, надявам се да споделят впечатления.

За помпата...1,5 г дозирах на ръка, не е нещо което ми тежеше (т.3 е по-скоро шега), но факторите по т.1 и т.2 от предишния ми пост често ме караха да се замисля за автоматичното дозиране. Имах някои от твоите притеснения и дълго се колебах, но прецених, че за мен (+) са повече от (-). В нета повечето отзиви за Jebao MP4 са добри, дано аз не съм от малцинството на каръците  :-D  За сега мога да кажа само, че настройките са лесни и дозирането прецизно (мерих, заковава зададената доза на ml). След време ще мога да кажа повече.


trupai

Поздравление за невероятният аквариум! Честити нови придобивки! Дано с новото осветление аквариума стане още по-хубав!
Ще се радвам ако споделяш с нас впечатленията си от дозир помпата Jebao. Аз също отдавна я заглеждам, но за жалост няма къде да я пъхна!
Този, който цял ден работи, няма време да печели пари - Джон Рокфелер

diabolique

Здравей и поздрави за хубавия аквариум!
Относно помпата, ползвам такава от известно време и нямам проблеми досега, не се е крашвала и не съм имал проблеми с дозите. За да я следя по добре съм сложил буферите в прозрачни бебешки шишенца, разграфени с милилитри (шлауха влиза директно през биберона  :-D), по този начин следя дали дозира равномерно от всички буфери (използвам я за А,Б,Ц,Д на Ред Сии)

trupai

Цитат на: diabolique в 10.03.2015 15:03
Здравей и поздрави за хубавия аквариум!
Относно помпата, ползвам такава от известно време и нямам проблеми досега, не се е крашвала и не съм имал проблеми с дозите. За да я следя по добре съм сложил буферите в прозрачни бебешки шишенца, разграфени с милилитри (шлауха влиза директно през биберона  :-D), по този начин следя дали дозира равномерно от всички буфери (използвам я за А,Б,Ц,Д на Ред Сии)

Reef Fondation на Ред Сий са само А,В и С. Можеш ли да споделиш какво си сложил на четвъртата помпа?! Или с помпата добавяш Coral Coloration на Ред Сий, които са четири шишета?
Този, който цял ден работи, няма време да печели пари - Джон Рокфелер

diabolique

Точно за Coral Coloration става въпрос, реших че ще е ясно ако напиша просто А,Б,Ц,Д  :-)
http://www.redseafish.com/coral-coloration-program/coral-colors-abcd-supplement-pack/
Временно съм спрял добавянето, защото малко предозирах.

julianiv

Цитат на: diabolique в 20.03.2015 17:05
Точно за Coral Coloration става въпрос, реших че ще е ясно ако напиша просто А,Б,Ц,Д  :-)
Временно съм спрял добавянето, защото малко предозирах.


До сега не съм ползвал СС добавки и ми е интересно как разбираш, че си предозирал.

Стоян Михов

Цветовете на коралите стават прекалено ярки  *JOKINGLY* (де да беше истина). Искате ли да отворим нова тема за добавки за оцветяване на корали, да не цапаме темата на Юли? Предполгам на доста хора ще им е интересно.

vankata_032_pld

Аз съм твърдо за нова тема .


julianiv

06.04.2015 09:09 #40 Last Edit: 07.04.2015 22:10 by julianiv
Рифът се развива.



вмъкването на флаша не работи, нямам идея защо (надявам се мод-а на сайта да го оправи)
ето и директен линк


Публикациите са слети: 07.04.2015 22:10

Май наред ни е подкарала каръшката серия с техниката. Не е за вярване, но проблемът ми отново бе нагревател. Този път не се счупил, само си останал постоянно включен!  :duvar:  Ако не го бях хванал навреме клипчето от предишния пост можеше да е последен спомен от рифа.
Нормално Т е настроена и се поддържа м/у 25-26, днес гледам, че е над 28 градуса (добре, че имах цифрова индикация и ми привлече вниманието). Поиграх си с нагревателя, грее и не мисли да изключва. Sicce, не е евтин китайски, но ето резултата. Ако не си бях в този момент в нас вероятно този път наистина щеше всичко да замине. Сега сложих контролер, нещо, което отдавна трябваше да направя. 
Така че колеги имайте едно на ум и с нагревателите, съвет от "специалист"  *JOKINGLY*

julianiv

Да споделя впечатлението от дозираща помпа Jebao MP4 след 2 месеца ползване. МР4 има 4 самостоятелни 3-ролкови помпи, управлявани от общ компютър, позволяващ независимо дозиране на 4 различни разтвора. Количеството и интервалите на дозиране са в много голями диапазони (не ми се рови за цифрите, в нета ги има).

За избягване опасността от сифониране на разтвора в системата (която опасност се оказа съвсем реална) монтирах помпата над нивото на съдовете с добавки и над нивото на съмпа, където се подават добавките.

Първо за проблемите. От самото начало се оказа, че 2 от помпите не работят както трябва. Имам предвид, че ел.моторчетата работеха, валовете им се въртяха, но ролките, които трябва да се задвижат от вала не се движеха, съответно нямаше изпомпване на течност. След известно умуване и споменаване родословието на някой и друг китаец реших, че най-вероятно проблемът е в залепнал силиконов шлаух на помпата. При работещо моторче на помпа внимателно започнах да тегля шлауха и помпата проработи. Повторих същата процедура и с другата неработеща помпа - бинго, имаме 4 работещи помпи. В последствие попаднах на клип на един австралиец, който съветваше при нова помпа задължително да се изтегли докрай и обратно силиконовия шлаух, тъй-като от дългото стоене в статично положение маркучето се деформирало.
Уви, с това перипетиите не свършиха. Установих, че с течение на времето течността от шлауха бавно се оттича обратно в съда. Т.е. при всеки следващ цикъл помпата подава все по-малка доза (докато обезвъздуши), което обезмисля целия проект. Проблемът се оказа, че го има на 3 от 4те помпи. Явно ролките не притискаха добре шлауха към корпуса и течността се връщаше в съда (извинявам се, ако на някой му се струва че се впускам в прекалено  много технически подробности). Проблема го реших с набутване на силиконовия маркуч на помпата навътре, към ролките. Тези проблеми бяха установени и отстранени през първите 2-3 дена от монтиране напомпата, от тогава всичко е наред.

Сега добрата новина  :-)  След като бяха отстранени споменатите проблеми помпата работи перфектно. Както и преди дозирам само Kh буфер и Ca, но за разлика от ръчното дозиране, където винаги имаше малки промени в стойностите, при МР4 параметрите са буквално заковани. Отпаднаха и ред задължения, което си е голямо облекчение. За скъпо хоби като нашето не е за пренебрегване и цената, която при МР4 е почти на половина от тази на конкурентите.
В крайна сметка доволен ли съм от помпата? Да, много! 

Ilianidis

Сложи си клапички и раздели дозиранията на няколко по-малки и чести дозирания,така няма възможност шлаухата да се деформира от престоя и отклоненията от дозирането е минимално.Забелязах че дозирането на магнезия ми прецака трета помпа вече и минавам на ръчно при него.Разтвора е по-гъст и плътен и мъчи моторчето и ми се пука една зъбчатка,без която става непотребно.

julianiv

За какви клапички става дума?
Дозирането е разделено на по 5 подавания за всяка помпа.
При мен консумацията на магнезия винаги е била много малка. Седмичната смяна на вода го държи в желаните граници и не се налага да го добавям.
Ако е гъст разтвора не може ли да минеш на по-малка концентрация и да компенсираш с увеличена доза?

Ilianidis

Тези клапички ги има във всеки магазин за акваристика.Да става с по-ниска концентрация,не очаквах да са проблем,но явно 250г/л им идва вискозно.

trupai

Това ако го бях прочел по-рано нямаше да сътворя тази глупост, която стана при мен  :-D
Този, който цял ден работи, няма време да печели пари - Джон Рокфелер

julianiv

Да сложа нещо в темата, че форумът съвсем замлъкна  :-)
Снимките са от преди месец:




julianiv

От време на време пиша в теми на колеги, а се оказва, че в моята не съм поствал нищо от 3 м. За протокола едно бързо фото на рифа от днес  :-)


aonsu209

Супер е и супер цветове

trupai

Страхотен риф! Поздравления!
Този, който цял ден работи, няма време да печели пари - Джон Рокфелер

julianiv

някои от коралите гледани от горе











vankata_032_pld

Умопомрачителни корали. Браво!

ojo

Хубав аквариум много добре изглеждащ.Поздравления.

julianiv

Здравейте колеги, преди 7-8 месеца споделих във форума за проблема, който имам с червените нишковидни алги (red hair algae). За съжаление нито таралежите, нито зебразомата проявиха интерес към тях. Опитах да им повлиявя с промяна на параметрите на водата, като постепенно вдигнах Mg от около 1300 на 1500 и карбонати от 7.7 на 11, Са поддържам 430, фосфати 0.04, нитрати 2. В крайна сметка темпа на растеж на алгите намаля, но макар и по-бавно червеният памук все така си расте. Най-странното за мен е, че поради някаква неизвестна причина алгите предпочитат само едната част на рифа без да се разпространяват към другата.
От доста време съм спрял и добавките, но на алгите им е все едно.

Имало някакъв "алгоунищожител" на фауна марин, но явно е доста агресивен продукт и не ми се иска да прибягвам до него. Има ли нещо друго по въпроса, което си струва да опитам?

За илюстрация една кофти снимка с телефон. Временно бях махнал един корал за по-удобно чистене на алгите, но все тая.


Ilianidis

Точно тази червена алга жълтата зебразома ми я опасе,пробвай да намалиш храненето на рибите.Аз я имам в съмпа и ми помага в азотния цикъл,но в дисплея нямам изобщо.Четоморфата в съмпа зачезва,но тая алга не.

Стоян Михов

Здрасти Юли, много добре се развива аквариумчето и коралите растат бързо, поздравления.

Аз бих ти предложил първо по-малко агресивно решение, и след това, ако не проработи разните и АлгиХ, пероксид и други такива. Докарай параметрите обратно до нормалните за твоята система - кН 8, калций 420, магнезий 1250, особено кН е важно да не е високо и започни да добавяш течен органичен въглерод - NOPOX, водка/оцет микс, ZeoStart3 - тези ги знам, че работят, ако не ти се правят домашни химии от водки и оцети, NOPOX-a e по-достъпния вариант. Започни с малки дози примерно около 0.5мл на 100 л вода и постепенно спри GFO-то. Не пречи, че нитратите ти са ниски, аз зпочнах дозирането при нитрати 1 мг/л, но започнах и да увеличавам храненето постепенно.
Защо ти предлагам carbon dosing като имаш проблеми с водорасли? Ами защото при мен за два месеца добавяне, камъните се изчистиха до неузнаваемост от всякакви алги- аз имах тежък проблем с динафлагелати предполагам - образуваха грозни лигави, кафеви топки и нишковидни алги. След добавянето на течния въглерод постепенно започнаха да намаляват и изчезват. Подробно я разисквахме тая тема в ReefCentral и доста колеги споделиха подобен опит,та се стигна до извода че при добавянето на течните карбони, бактериите заселват повърхностния слой на живите камъни и започват "да изсмукват" органиката от повърхността им, конкурирайки алгите, и от друга страна отделяйки киселини при жизнената си дейност разтварят повърхостния слой на варовика, изкарвайки отттам свързания фосфор и така лишават алгите от храна. Като доказателство за това, много често се посочва цвета на скимата след като започнеш да добавяш течен органичен въглерод - първо е тъмно зелено-кафяв (хлорофила от отмиращите алги) и след като този цикъл на заместване на алгите с бактерии, скимата става светло жълтеникав. Много често при първите дни на дозиране на карбон се наблюдава бум на алги и циано, но бързо след това започват да отмират.

Подобреното оцветяване на коралите е само един много приятен страничен ефект ;)

А по отношение на нагревателите (чак сега ти прочетох последните постове) Sicce е най големия боклук, който съм виждал сред нагревателите,и аз имах такъв и съм г връщал три!!! пъти, всеки път ми даваха нов (те търговците нямаха никаква вина в случая, бяха безкрайно любезни),проблемът му е че кондензира вода вътре и оттам вероятността да залепне реле е въпрос на време. Толкова бях побеснял преди две години, че им ипратих предълго и не много любезно писмо на сице, написах им да си гледат помпите и да оставят производството на нагреватели на китайците, нищо не ми върнаха...
Та зa нагревател само Jager, или титанов с външен контролер.

julianiv

Здравей Стояне, радвам се че се включи, във форума твоето мнение е с голяма тежест.
Наистина рифът се развива добре, но на коралите започва да им става тясно и ще трябва да ги ,,подкастрям".  И тъй-като съм на тема борба с RHA искам да споделя защо за сега отказах на няколко колеги да дам фрагчета.  Единствената причина е, че не искам на никого да натреса въпросните алги.   Дано са ме разбрали правилно.     
Орг въглерод  добавям от 10.07., като се спрях на най-простия варианта чиста водка (Аляска ;) ).  Малко предистория - при система 170 л  започнах с по 0.1мл/ден, поетапно увеличавах на 0,2мл, 0,5 и на 12 ден бях на 1,2мл/д.  Фосфатите се понижиха от 0,08 на 0,04, нитратите от 4 на 2, но целта ми беше Ф/Н =0.  Към 15ия ден стените на съмпа, както и вътрешната повърхност на скимера се покриха с прозрачна желеобразна субстанция, която по инфо в нета би трябвало да означава, че съм предозирал системата. Намалих водката на 0,4мл/д и налепите бързо изчезнаха.  В момента съм на  0,7мл/д,  Ф 0,04 и Нит 2. При такива параметри коралите определено се чувстват много добре и като разтеж, и като цвят и се чудя дали да разбутвам системата с ново вдигане на дозата на Аляската. 
Скимата ми е тъмно кафяв, мокро скимиране.

Сравнявайки препоръчаното от теб виждам някои съществени разлики с това което правя, може би затова за сега нямам успех. 
-   При добавяне на органичен въглерод си увеличил храненето. Не ми стана ясно защо. Аз  направих точно обратното с идеята да накарам алгите да гладуват.
-   Препоръчваш спиране на GFO.  Изключил съм помпата на реактора, но самото GFO си остана да се кисне в съмпа, така че е нещо-като-спряно ама не съвсем.  Ще го разкарам напълно.
-   Параметрите ще ги върна на старите нива.

Да изчакаме известно време и ще споделя резултата.


Стоян Михов

Храненето го увеличих точно с целта да храня и бактериите, понеже нитратите ми бяха ниски и за да мога да добавям по-големи количества течен карбон, сeга доливам 10 мл NOPOX.
Добави към водката и качествен оцет, само водка не е добре, както и само оцет. Макар че "купешките" продукти са си по-добрия избор, просто като знам какви простотии слагат и във водките, пък за оцетите да не говорим.

julianiv

Червените алги най-после си намериха майстора - Dino X (Algae X) на FaunaMarin.



Макар, че новото име е малко подвеждащо и асоциира с динофлагелатес, на практика препарата е предназначен за борба с широк спектър от алги. Трябва да се има в предвид, че препарата е агресивен и при неправилна употреба може да има фатални последици за таралежи, тридахни, макро алги (каулерпа в рефюджиум) и др. От ФМ не го споменават, но има опасност и някой корал да даде фира.

Най-общо казано с препарата се третира максимум 21 дена, в моя случай бяха достатъчни 10, като хронологично нещата протекоха така:

Ден 1, коралите очаквано свиха полипи, но никаква видима реакция от страна на алгите.  Скимера започна да вади 2-3 пъти повече скимат от нормалното.

Ден 4, започна отмиране на алгите, парчета се откъсваха и носеха от течението.

Ден 5, алгите покафеняха, изтъняха и свиха. Риби, скариди, рак и таралежа (за който най-много се тревожех) изглеждаха добре.

Ден 8, червените алги бяха приключени. Може би трябваше да спра до тук, но за по-сигурно реших да третирам още един път. Случайно или (по-скоро) не, след нея вурдеманито си отиде, за което съжалявам.

Месец след края на третирането от алгите няма и следа, камъните са чисти и всички обитатели са видимо добре. 

В заключение искам да кажа, че третирането с Dino X срещу нежелани алги трябва да се смята за краен вариант, след като са били изчерпани всички по-щадящи за целта методи. И не на последно място след консултиране с някой, който е наясно с употребата на Dino X (благодаря Камене!). 


julianiv

Като гледам не съм поствал в темата цяло 3-месечие, но както се казва, слуховете за краша на наното са силно преувеличени  :-D  Две бързи снимки с актуалното състояние на рифчето.





След третирането на "червения памук" с Dino-X, рифа бе нападнат от зелени нишковидни алги (и не беше много за гледане), нищо ново, изчезването на един вид отваря ниша за друг. Реших да не прибягвам отново до дино-то, много е агресивен и оставих нещата да се развиват по естествен път. Алгите видимо намаляват, значи вървим в правилна посока и е въпрос на време. 

ZIRO

Страхотен е, браво  *privet*!

vankata_032_pld

Мисля че е време да помислиш за нова система ! *DRINK* :-)

julianiv

Имам идея за коренна промяна, макар и не към по-голям обем (за съжаление за сега съм ограничен от мястото). 

Публикациите са слети: 16.05.2016 20:08

Цитат на: ZIRO в 15.05.2016 17:05
Страхотен е, браво  *privet*!


Благодаря  :-)

Надявам лекия проблем в твоята система да е овладян, до сега всичко се развива чудесно, няма причина да не е така и за в бъдеще.  *DRINK*

julianiv

Снощи спря тока и прекарах кошмарните 1,30ч чудейки се кога ли ще дойде и колко още ще изкарат коралите и рибите без сериозно движение на водата. Под ръка имах само една мижава помпичка за въздух на батерии, която  създаваше някакво нищожно раздвижване, но това определено на бе работещ вариант.   При положение, че съм с вортеци си е доста глупаво да не измисля до сега някакво резервно захранване, но факта си е факт. Сега умувам UPS или акумулатор 12В директно към вортека.  Оригиналното аварийно захранване на Екотек е акумулатор 12V / 18 A/h,  който може да поддържа 1 МР10 в авариен режим с ниска консумация над 60 часа.  Този вариант ми се струва лесен за изпълнение, 1 акумулатор и готово.  Минуса според мен е, че нищо не пази електрониката на помпата от токов удар при възстановяване на 220В. От тази гледна точка UPS е идеалната защита, но пък силно ме съмнява че би издържал дълго време (в този случай помпата ще си работи в нормален режим с голяма консумация). Някой има ли практически опит в това отношение и какво би ме посъветвал?   

Ilianidis

При мен е имало повече от 4 часа без ток и без последствия.Мисля че си усложнявате живота.

iivs

Ми то бекъпа на вортек е нищо пари за това което би свършил при евентуална липса на ток 165 долара си заслужават отвсякъде.

diabolique

Имах случай при мен в който спряха тока сутринта и дойде в късния следобед, не си спомням точни часове, проблем няма да имаш дори и за 24 часа без движение, опасността е само в температурата. Моят обем е доста голям и няколко часа без ток почти не му влияят 

julianiv

Благодаря на всички за споделеното мнение.

Може би се вживявам прекалено много в проблема, но моята система, като обем, си е нищо в сравнение с вашите и при някакъв отказ на оборудването много по-бързо ще даде фира. Нещо ще измисля (докато не ми е минал мерака  :-) ).
 

Стоян Михов

Абсолютно ключовата дума тук е обем, много добре правиш като се замисляш върху проблема. Колкото пъти по-малка ти е системата от другите толкова пъти по-бързо ще падне температурата и ще падне насищанесто с кислород. В твоя случай аератор за въздух ще реши проблема с кислорода, но за поддържането на температурата в студените месеци трябва да намериш решение.

julianiv

Здравейте,
Рифчето, във вида в който се знаеше, вече не съществува, като причината не е краш или нещо подобно. Просто на бързо растящите корали (стилофора, сериатопора)дисплея явно отесня, а и 2-та вортека вече не успяваха да осигурят добро обтичане на всички корали, като се образуваха мъртви зони и трудно достъпни места с натрупан детрит.



Замислям някакво разширяване, но до края на годината ми се налага продължително да отсъствам и прецених, че точно сега не е момента и минах на временно решение. Големите колонии заминаха в по-голям аквариум, оставих си акропорите/милепорите (е, и малки фрагчета от големите колонии  :-)).







Разбутах рифа, като големите камъни отидоха в съмпа (нямате представа колко детрит имаше под камъните), а в дисплея временно изградих супер-мини риф с останалите корали. Изведнъж се освободи обем и изведнъж се оказа, че в аквариума имам и риби  :-D



Цялото упражнение беше много стресиращо за системата, баланса на параметрите отиде на кино и някои корали леко се бличнаха, но вече мисля, че нещата се връщат към нормалното. Междувременно ако изпадне някой хубав фраг ще го складирам за после  :-)

trupai

Чара на рифа са големите корали, но за такива малки системи като нашите, определено са пречка, когато се разрастнат! Иначе страхотно се е получило само с фрагове! Успех! И очаквам завръщането :)

Sent from my HTC Desire 816 dual sim using Tapatalk

Този, който цял ден работи, няма време да печели пари - Джон Рокфелер

vankata_032_pld

И така си е готин  *DRINK*
незнам дали е от по хоризонтално ориентирания скейп но сега ми изглежда по голям аквариума.  *THUMBS UP*

julianiv

Да споделя с форума. Макар и с голямо закъснение, но идеята за по-голяма система постепенно придобива реален облик. В края на септември м.г. началото бе сложено:



Нещата все още са в процес на изграждане и доразвиваане, но в общи линии скейпа е изглежда така:





По-нататък ще постна повече подробности.

vankata_032_pld

Чуден е ! Безаварийно от мен *DRINK*

julianiv

Благодаря, надявам се бъдещето на системата да е безаварийно. За сега нещата са в някакъв застой. Не знам дали поради смяна на типа осветление или просто, защото системата е нова и нестабилна, но коралите така да се каже стоят на едно място. Не се влошават, но и не растат, цвета на повечето не е лош, но са били в пъти по-добре в стария аквариум. Има акропори и милепори които изглеждат добре, други обаче загубиха много от наситения си цвят, койти имаха под Т5. Най-зле е зелената сериатопора, която растеше като луда в стария аквариум, а сега бавно умира и нямам идея защо.
В началото нитратите бяха 0 и предположих, че коралите гладуват. Качих ги до 1 - 2 по салиферт (за сега не виждам промяна) и мисля да ги задържа на това ниво. Може би част от проблема идва от смяната на Т5 с новото LED осветление. Вероятно някои корали по-трудно се адаптират към него. А може би има нещо друго, времето ще покаже.

За да е по-цветен поста някои корали в момента:   










Стоян Михов

Какво е новото лед осветление? Два пъти прочетох поста ти да съм сигурен, че прочетох правилно - сменил си АТИ т5 осветлението за лед? :buff: Акропорите не изглеждат много добре, дано се оправят скоро.

ojo

Повечето казват че т5 е по добро,или т5 и лед комбинация. Какво лед осветление си сложил на новия аквариум?

Изпратено от моят K6000 Pro с помощта на Tapatalk


julianiv

Radion G3 Pro.

Вярно, Т5 е проверена и доказана система, но конкретно това LED много ме впечатли и реших да рискувам. Ползвам програмата на Coral Lab. Дал съм си 1 година за да реша LED или T5. В най-лошия случай ще се върна на ати Т5, но не искам да отписвам това осветление още от началото без да съм му дал шанс да се докаже. Нямам никакъв опит с LED осветление и ще съм благодарен за съвет и споделен опит, както положителен, така и негативен. 

Caxapa

Името на темата е променено по молба на създателя й.

johnsmith

Страхотно! Новият скейп много ми допада!
Какви са размерите на новия дисплей?

Sent from my X98 Air 3G using Tapatalk


julianiv

Благодаря. За скейпа използвах всички камъни от стария аквариум. Получи се добре, макар че за да стане това, което мислех ми трябват още камъни.
110х50х45