• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
18.01.2021 05:05

Новини:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


Акваскейпинг конкурс
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Нано на JulianIv

Започната от julianiv, 23.12.2014 23:11

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

julianiv

07.01.2015 15:03 #15 Last Edit: 07.01.2015 22:10 by julianiv
Цитат на: Стоян Михов в 06.01.2015 20:08
и при теб вече пълното описание е преместено в първия ти пост  *DRINK*.


Супер, благодаря!  *DRINK*


Публикациите са слети: 07.01.2015 22:10

Общ изглед на системата



подредба на Т5





Стоян Михов

Супер изглежда, само измисли нещо по капака да изглежда "по-стилно"  :-).

julianiv

Цитат на: Стоян Михов в 08.01.2015 22:10
... само измисли нещо по капака да изглежда "по-стилно"  :-).

И на мен ми вади очите...беше временно решение, докато избистря концепцията, а ето че изкара година.

julianiv

От около 2 м. безуспешно се боря с червени нишковидни алги (Asparagopsis - Red Hair Algae). Четох, че обичали нитратите, но при мен Salifert и RedSea отчитат нитрати 0, така че защо продължавам да ги имам и да се увеличават, не е ясно.
Като методи на борба се препоръчва физическо премахване (скубане), алгояд таралеж от вида Diadema. Скубането се оказа неефективно, защото алгите прорастват между коралите, където няма бъркане. Камен бе така добър да ми достави въпросния вид таралеж, който за съжаление се занимава с всичко друго, но не и с алгите (е, ако не друго поне е интересен  :-)). Май някакъв охлюв (Mexican turbo snail) ги хапвал, но и това, както разбирам, е въпрос на късмет. Имате ли някакви практически съвети, как да се отърва от тези алги?



Ilianidis

Жълтата зебразома не върши ли работа?При мене им разказа играта.Фосфатите колко са?Аз го имам само в съмпа и при малкото ми нитрати не нараства.Може би луминесцентните ти лампи го подхранват някак си.

julianiv

Цитат на: Ilianidis в 21.01.2015 21:09
Жълтата зебразома не върши ли работа?При мене им разказа играта.Фосфатите колко са?Аз го имам само в съмпа и при малкото ми нитрати не нараства.Може би луминесцентните ти лампи го подхранват някак си.


Зебразомата не им обръща внимание.
Фосфатите са 0,04 по Ред Сий Про, Салиферт дава 0.
От известно време и аз си мисля, че може би проблема е в осветлението (друго не остана). Т5-те са на 7 м., но чакам да дойде новото тяло за да ги сменя. До края на другата седмица би трябвало да съм с новото осветление. Ще е интересно ако старите пури се окажат в основата на проблема.

Стоян Михов

Аз бих направил следното:
Смени пурите с ATI, вдигни малко осветлението нагоре - примерно 18-20 см над повърхността на водата (вероятно водораслите ти са по горните камъни нали?). Увеличи магнезия в системата - направи го към 1350-1400 постепенно (някои го вдигат още повече с терапевтична цел, но това си е твоя преценка), сега ти е твърде нисък. Вдигни малко кН, направи го постепенно - примерно до около 8. Другото, което вероятно ще ти се стори нелогично, но аз бих вдигнал леко нитратите - не е добре да са пълна нула, да почне теста на салиферт да става леко розов около 0,2 - 0,5 мг/л - просто увеличи мнооого постепенно храненето и следи внимателно нитратите. 
Провери си осмозната вода.
Видях че си писал докато пишех, да често пурите са проблем, пак добре че си махнал силваниите навреме. Какъв ти е фотопериода  - колко време свети осветлението?

julianiv

Цитат на: Стоян Михов в 21.01.2015 22:10
Смени пурите с ATI, вдигни малко осветлението нагоре - примерно 18-20 см над повърхността на водата (вероятно водораслите ти са по горните камъни нали?). Увеличи магнезия в системата - направи го към 1350-1400 постепенно (някои го вдигат още повече с терапевтична цел, но това си е твоя преценка), сега ти е твърде нисък. Вдигни малко кН, направи го постепенно - примерно до около 8. Другото, което вероятно ще ти се стори нелогично, но аз бих вдигнал леко нитратите - не е добре да са пълна нула, да почне теста на салиферт да става леко розов около 0,2 - 0,5 мг/л - просто увеличи мнооого постепенно храненето и следи внимателно нитратите. 
Провери си осмозната вода.
Видях че си писал докато пишех, да често пурите са проблем, пак добре че си махнал силваниите навреме. Какъв ти е фотопериода  - колко време свети осветлението?


Камен ще ме снабди с нови ATI пури, въпросът е решен. 

Новото тяло е на ATI и в комбинация с нови Т5ци очаквам да свети доста по-силно от сегашното "направи си сам" със старите пури. Затова в началото планирах да го вдигна дори на 25 см за да не се бличнат най-горните корали. Може би се презастраховам, но както казват сърбите, от много мерак да не го предòбрим  :-D
Фотопериода ми е 9 ч. 6хТ5, като 1ва и 6та пура се вкл. 1/2ч.преди останалите и гаснат 1/2ч. след 4-те. Някакъв опит за по-плавна промяна на светлината.

От около 2 седмици вдигам полека параметрите за да видя дали това ще промени пастелните цветове на коралите към по-наситени. За късмет в случая това съвпада с твоите препоръки, по отношение на борбата с червените алги. Тестове от тази вечер: Kh 8.1; Ca 440-460 (никога не мога да хвана точно момента на промяна на цвета), Mg 1400;

Може и да не съм прав, но мисля, че новият скимер е прекалено голям за тази система и е причина коралите да гладуват поради нитрати 0. (Жалко, че вече го нямам малкия ВМ QQ-то за една бърза проба). Затова се радвам, че повдигаш темата (която си е чиста ерес  :-D ) за целенасочено увеличаване нивото на нитратите. Четох, че за целта добавяли калиев нитрат и др. подобни, но химията никога не ми е била силен предмет (а и беше толкова отдавна  :-D), т.е. по въпроса си останах само с четенето. Взех жълтата зебразома да "цапа" в аквариума :-D и допълнително увеличих храната на цяло кубче замразена и 1-2 пъти флейки на ден. Много храна за бонзай система, но явно скимера държи нещата под контрол. В името на експеримента няколко пъти здраво прехранвах (с флейки), но имаше кофти бум на алги по стъклата и вортексите, и се връщах на стария режим на хранене. Хич не ме кефи да гледам мръсен аквариума, но може би трябва да го оставя така за известно време, пък да видим какво ще стане.

Осмозата е 000. 

Стоян Михов

Цитат на: julianiv в 22.01.2015 22:10
Камен ще ме снабди с нови ATI пури, въпросът е решен. 

Новото тяло е на ATI и в комбинация с нови Т5ци очаквам да свети доста по-силно от сегашното "направи си сам" със старите пури. Затова в началото планирах да го вдигна дори на 25 см за да не се бличнат най-горните корали. Може би се презастраховам, но както казват сърбите, от много мерак да не го предòбрим  :-D
Фотопериода ми е 9 ч. 6хТ5, като 1ва и 6та пура се вкл. 1/2ч.преди останалите и гаснат 1/2ч. след 4-те. Някакъв опит за по-плавна промяна на светлината.


Много правилно очакваш, особено ако е Powermodul,  но дори и със Sunpower  е бъде много-по силно. От опит - вдигни го дори на 30 см първите няколко дни и намали фотопериода на 8 часа на пълната сила и гледай как ще реагират коралите. При мен една актинична и една синя изгряват два часа преди основните и залязват два часа след тях, всички светят на пълна сила 8 часа, общо фотопериода ми е 12 часа.
Цитат на: julianiv в 22.01.2015 22:10
Ca 440-460 (никога не мога да хвана точно момента на промяна на цвета), Mg 1400;

калция е малко висок за това кН, свали го докъм 420-430. Оказва се, че около 20% от мъжете са частични далтонисти (повечето неосъзнати) и то в червеното и не могат да видят точно преминаването на цвета от лилав в син, в такива случаи собственика на Салиферт предлагаше да се сложат две лъжички от индикатора, вместо една защото така промяната на цвета е по-драстична, ама не знам дали работи наистина, не съм го пробвал.

Цитат на: julianiv в 22.01.2015 22:10
Може и да не съм прав, но мисля, че новият скимер е прекалено голям за тази система и е причина коралите да гладуват поради нитрати 0. (Жалко, че вече го нямам малкия ВМ QQ-то за една бърза проба). Затова се радвам, че повдигаш темата (която си е чиста ерес  :-D ) за целенасочено увеличаване нивото на нитратите. Четох, че за целта добавяли калиев нитрат и др. подобни, но химията никога не ми е била силен предмет (а и беше толкова отдавна  :-D), т.е. по въпроса си останах само с четенето. Взех жълтата зебразома да "цапа" в аквариума :-D и допълнително увеличих храната на цяло кубче замразена и 1-2 пъти флейки на ден. Много храна за бонзай система, но явно скимера държи нещата под контрол. В името на експеримента няколко пъти здраво прехранвах (с флейки), но имаше кофти бум на алги по стъклата и вортексите, и се връщах на стария режим на хранене. Хич не ме кефи да гледам мръсен аквариума, но може би трябва да го оставя така за известно време, пък да видим какво ще стане.


Скимера си е баш добре. Не се занимавай с добавяне на нитрати по химичен път, да оставим химията за химиците. Започни да храниш с две кубчета, но постепенно, примерно първата седмица храни два пъти на ден един път с едно кубче и втори път с половин кубче и флейки. Втората седмица - два пъти на ден с по едно кубче замръзена храна. Наблюдавай аквариума, следи нитратите, нормално е през първите дни стъклата да почнат да позеленяват по-бързо, защото на бактериите им трябва време за да се увеличат достатъчно, за да могат да разграждат повечето отпадъци.

камен чочев

Юли, според мен една промяна за толкова кратко време е достатъчна в толкова малка система. Сам знаеш, през колко перипетии мина и колко трудности преодоля. Шокът с новата лампа хич няма да е малък и според мен е добре да оставиш всичко останало за момента, както си е. Червените алги ще изчезнат така, както са се появили, но си искат търпение. По отношение оцветяването изчакай месец поне с новата лампа, да видим какъв ще е резултата. Най-накрая ми дойде и пар-метъра та ще видим какво имаш сега и каква ще е разликата с новото тяло. Според мен задръж малко с увеличаване на храненето, следи постоянно параметрите, защото ако има голяма разлика в лампите, може да спре растежа, докато се адаптират коралите и да скочат калция и кХ-то. При мен преди време, когато сложих пауърмодула се получи точно това. Просто малко повече търпение  и  промените една по една.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Стоян Михов

Тук не мога да се съглася напълно с Камен. Мислех да споделя опита си малко по-нататък с осветлението, но мисля че ще помогна на Юлиян да избегне моите грешки. И аз съм с Пауърмодул, към който преминах от диодно осветление. Резултата беше че си избелих част от коралите, въпреки, че имам пар метър и един куп измервателни уреди. В резултат от увеличението в осветеността консумацията на алкалността ми се вдигна  четири пъти!, не е грешка -4 пъти, не проценти, не нещо друго - а пъти, консумираният калций се е вдигнал около 3 пъти, но той се мери бавно и неточно, нитратите забиха нулата, рН през осветения период достигна 8.4. Този скок в консумацията на алкалност стана страшно бързо - вероятно още на следващия ден. По случайност мерих всички параметри на аквариума два дни преди да сложа новото осветление, алкалността беше около 8.2. Не очаквах ни най-малко подобно нещо, никога не бях чувал за такъв ефект, не мерих алкалноста първите два дни, в резултат на което тя беше паднала под 6 dkH, в резултат с комбинация със много силната светлина, повишено рН, голяма част от коралите се избелиха в основата. Чак като видях избелването почнах да меря какво става. Намалих веднага фотопериода, вдигнах лампата, вдигнах  алкалността и калция, започнах да храня повече специално коралите и стопирах избелването веднага. Ефекта върху оцветяването на коралите беше буквално за 3-4 дни, а за една седмица разликата вече беше огромна с предходния период, розовата акропора е отново розова, цвета й се появи още на третия ден. Консумацията на алкалност растеше докъм седмия ден, когато се закрепи в равновесие. Нямам обяснение защо се вдигнаха консумациите на всички показатели, това си е тема за чесане на езици, но си е факт, и имам записки по час как са се променяли параметри.

Оценям разликата, че аз бях на диодно осветление, а Юли е на луминисцентно, но съм напълно убеден, че разликата в осветеността между самоделката и Ати ще е много голяма, не знам каква е причината - дали заради сребърните рефлектори, охлаждането на дроселите или не знам какво, но тези АТИ лампи са чудовища по отношение на ПАР-а и не могат да се сравняват с нищо, което съм виждал и тествал, аз също съм имал и самоделно луминисцентно осветление и фабрично евтино такова.

Може би като се мерят ПАР на две луминисцентни лампи може да има сравняемост, но ПАР на диодно осветление и Пар на луминисцентно осветление няма нищо общо, вече от опит мога да го кажа. Скоро ще пиша повече за новото ми осветление е ще постна снимки, още малко време да мине само, да се стабилизират нещата.

Тъй че затова съветът ми към Юли беше да си вдигне малко параметрите, особено алкалноста, при смяната на осветлението и да я следи ежедневно, затова му предложих да вдигне и малко храненето защото светлинния стрес се отразява много по-зле на гладни корали, отколкото на добре хранени и "заредени" с зооксантели.

Надявам се, че преминаването към АТИ при него ще е без проблеми и изобщо не се съмнявам, че ще има голяма промяна в оцветяване и растеж, просто трябва да бъде подготвен за това  :-).

julianiv

23.01.2015 20:08 #26 Last Edit: 24.01.2015 20:08 by julianiv
Първо, нещо весело, нали все пак тук сме заради хобито, а то трябва най-вече да ни разтоварва. След като прочетох отново моя пост и вашите отговори, започнах да се смея, не на друг, а на самият себе си. Защото се сетих как само преди няколко дни съветвах Pukanka да не форсира системата си и да се въоръжи с търпение, а се оказва, че напоследък аз правя точно обратното  :-D Намирам го за смешно и поучително.

Тялото, което очаквам е ATI Sunpower. Давам си сметка, че е една степен под Powermodul-a, но въпреки това вярвам, че във всяко отношение е много по-добро решение от сегашната ми самоделка. Комбинирано с пурите на ATI очакванията ми към новото осветление наистина са голeми. Благодаря на всички за съветите и споделения опит, ще имам достатъчно време да премисля подробностите и да подготвя системата.  *DRINK*

Публикациите са слети: 24.01.2015 20:08

Цитат на: Стоян Михов в 22.01.2015 23:11
Оказва се, че около 20% от мъжете са частични далтонисти (повечето неосъзнати) и то в червеното и не могат да видят точно преминаването на цвета от лилав в син, в такива случаи собственика на Салиферт предлагаше да се сложат две лъжички от индикатора, вместо една защото така промяната на цвета е по-драстична, ама не знам дали работи наистина, не съм го пробвал.


Днес пробвах с 2 лъжички индикатор и наистина промяната в цвета е по-различима. Направих повторно измерване само с 1 лъжичка индикатор. Резултатът е: с 2л.индикатор - Са 450, с 1л.- 430. Както беше казал, по този повод, някой във форума, стойността е"там някъде".
Неосъзнати далтонисти ми звучи като анонимни алкохолици, малко, но сплотено семейство *ROFL*  Нейсе, ще го преживея :-D


julianiv

28.02.2015 23:11 #27 Last Edit: 01.03.2015 08:08 by julianiv
След 1,5 год. мотаене и отлагане най-накрая смених старото diy осветително тяло с  ATI Sunpower.




Досегашните Т5 на Red Sea бяха сменени с ATI:



Първото впечатление от новото осветление бе видимо различния и по-богат спектър на Т5 ATI. Коралите и рибите никога до сега не са изглеждали така атрактивно.
   
Втората голяма разлика бе в PAR-а.  Беше ми особенно интересно да видя доколко самото тяло на ати играе роля за ефективноста на крайния продукт, затова направих измерване на комбинацията от стари Т5 RS и старото тяло, след което същите T5 RS на ати тяло, като по този начин елиминирах различието в лампите като фактор.

За по-обективно сравняване направих и няколко измервания, съответно старо тяло със стари пури на RS, ново тяло на ATI със стари пури на RS и накрая ново тяло на  ATI с нови Т5 на ATI, съответно на 3 различни дълбочини, съобразно положението на коралите.

(тук имаше една хубава табличка, но нещо не се вмъква както трябва)
PAR при осветление 12 cm над водата    
дълбочина          DYI+RS T5         ATI+RS T5     ATI+ATI T5
5 см                     320                  480                   520
15 см                   220                  270                    310
35 см                  120                    130                   160

Цифрите говорят сами за себе си.
Явно комбинацията от супер рефлектори+мн.качествени баласти+активно охлаждане е...като кафе 3 в 1, неочаквано добра комбинация  :-D . Последното е в кръга на шегата, тази ефективност не е постигната случайно или за един ден.

С новите пури на ати PAR-а логично нараства, като след време, след като пурите се разработят, PAR би трябвало още малко да се покачи.

Поради по-голeмия PAR ATI-то е вдигнато на 3 пъти по-голяма височина от предишното тяло и съответно нагрява по-малко водата, а и охлаждащия въздух се отвежда настрани от аквариума. От това се получи неочакван бонус, като температурата в рифа се понижи с 1 градус.
 
От всичко казано до тук разбирате, че съм супер доволен от придобивката и пожелавам на всеки да се сдобие с такова осветлене.

В този момент се замислям какви ли чудеса от храброст би могло да се направят с ATI Powermodule, който дава 15-20% по-висок PAR, да не говорим за новите хибридни тела на ATI, за които слушам само суперлативи...

 


Стоян Михов

Браво Юлияне, много хубаво ревю. Сега чакаме и първите впечатления от реакцията на коралите.

julianiv

Да се похваля, от събота съм с нова техника, дозираща помпа Jebao MP4. С нейна помощ смятам да реша следните въпроси:
1. Стабилност на Kh (на първо място), Ca, Mg. Колкото и да се старая при ръчното дозиране винаги имам играене в стойностите, а това не е най-доброто за твърдите корали. 
2. Отпада ми притеснението, дали семейството ще спазва точно указанията за добавките, докато отсъствам по работа. Не, че някога са ме подвели, но все го  мисля...знаете как е. Така, че един стрес по-малко 
3. Автоматизирам едно повтаряемо действие (мързел), т.е. има повече време да се кефя на рифа (това май трябваше да е No.1 :-D )