• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
19.04.2024 10:06

Промяна новините на форума:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

200 литровата система на Жоро (много снимки)

Започната от terahz, 26.02.2011 08:33

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

terahz

Здравейте. Преди няколко месеца се представих и обещах, че ще публикувам и аз информация за моят аквариум. Та ето я и нея.
(Информацията тук е част от дългото описание на аквариума ми тук: http://joro.geodar.com/diary/40b/lang/bg/ което гледам да обновявам с информация, когато такава се появи)

Хардуер:

  • Glass Cages 40 галона без пластмаси, черен силикон и стъкло с ниско съдържание на желязно отпред и отстрани
  • Glass Holes 44 литра на минута приливна кутия с две 1.27см обратни тръби
  • Eheim 1260 помпа за връщане на водата
  • Vortech MP40wES помпа за движение на водата
  • Hydor ETH 300W нагревател
  • eshopps PSK-100 скимър
  • Oколо 12кг сухи скали от Marco Rock
  • Около 20кг сух, супер фин пясък от Marco Rock (който е в процес на изхвърляне в полза на по-едър)
  • два BRS дозатора
  • един BRS реактор с MJ1200 помпа
  • две Peerless PA730-S ръце за монтиране на телевизор на стената (ползвани за светлините)
  • два ардуино контролераш
  • 24 Cree XPG бели диода (cool white)
  • 24 Cree XPE сини диода (royal blue)
  • 3 драйвера с по 3 CAT4101 чипа за диодите
  • 2 24V 6.5A регулирани захранвания за диодите
  • 48 индивидуални радиатора от Mouser (Wakefield 658-35AB)
  • шкаф от 19мм бреза
  • акрилен съм (първоначално си го направих сам, но после си поръчах нов от по-дебело плекси)


Реших аквариума да започне на "сухо" - да не взимам никакви живи скали и пясък, а да дозирам няколко стартиращи бактерии и да добавя няколко охлюва, червеи миди и т.н.:


  • малка бутилка bio-spra
  • macro bacter 7
  • 2+ космати? (bristle) червеи
  • 6+ пясъчни миди
  • 6+ спагети червеи
  • wondermud
  • Ulva (просто водорасло, като маруля :) )
  • nitrosomonas и nitrobacter (нитратни бактерии)
  • 6+ Strombus охлюва
  • 6+ gastropod охлюва
  • 12+ малки рачета
  • 20+ амфипода
  • 8-9 миниатюрни космати?(bristle) морски звезди
  • планктон

в момента (8 месеца след началото) има следният живот в аквариума:

  • 2 истински клиуна (true percula)
  • 3 синьо-зелени кромис
  • 1 бенгай кардинал
  • 2 чистещи скариди
  • 1 тангароа гоби и 1 тигрова скарида
  • 1 огнено гоби
  • множество малки охлювчета, рачета, морски звезди и различни подове
  • Доста зоантиди
  • Жълта горгония (не фотосинтетична)
  • Корал орган
  • Зелено звезден полип
(за сега нямам SPS  корали, защото алкалността на водата ми е доста ниска и не мога да ги задържа дълго. До две седмици дозаторите ще работят и тогава ще започна с твърдите корали)

И така, аквариума го поръчах от една компания, която има и добри и лоши ревюта, но цените са им наполовина на другите (за аквариум без рамка) и реших да рискувам. За моя голяма изненада ми направиха аквариума от 13мм стъкло, което е страшно дебело, но пък знам, че аквариума е като танк сега.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_001.jpg&hash=6b3d5380718de4286750f953772e6a84ed8cd4b9

За шкафа в началото си мислех да ползвам популярния план за конструкция от 5мм х 10мм греди, покрит с тънък шперплат, но после реших да го направя само от дебел шперплат и се радвам, че реших така, защото сега имам доста повече пространство под аквариума. Той е с външни размери 91.5mm x 91.5mm x 61mm и има една греда на около 43мм дълбочина за допълнителна поддръжка на задната стена на аквариума. Дъното на шкафа е 4-5см от земята.

Започнах с две големи платна бреза:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_006.jpg&hash=010d7e5e594715891691ed09968543d8c2e961b1

И след като основата беше готова, го пробвах на новото му място:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_008.jpg&hash=17b85465cdd11cba1840c44d05beb5274ca70d87

След това, добавих малко первазче за да скрия стереопора и дъното на аквариума. Външната страна на аквариума е покрита с полиуретан а вътрешната с бяла емайлова боя за кухненски уреди. Ето как изглежда в завършен вариант:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_013.jpg&hash=7ae17e248023864820573b90c34248c4fb2e46bc

Както забелязвате аквариума нямаше нито дупки нито нищо, затова след като направих шкафа, дойде време да пробия аквариума, което отне бая време
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_016.jpg&hash=d1585fb464523df05d8475d646d10074a0f0f87e

Следващото изпитание беше ВиКто :) . Трябваше да ползвам гъвкаво ПеВеЦе, но разбрах, че такова нещо съществува твърде късно.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_020.jpg&hash=4115598887718ffaad5b3260b711c25ec4d070c1

След като сложих аквариума на шкафа и прекарах тръбите се започна с наливането на RO/DI вода. След 8 часа бях стигнал до тук:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_029.jpg&hash=044c29a420c0cdc93e22afc7de5da4e8d149af59

На този етап, обаче, трябваше да почна да работя по съмпа. Както казах, в началото си направих сам, но понеже ми досвидя взех тънъко плекси и на външен вид не се получи както трябва. А и не бях направил измерваният правилно, та не можах да го долепя до стената. Ползвах го около 6 месеца и реших, че е време за нов съмп, който ще влиза перфектно. Отне ми около 30 минути да си редактирам оригиналния дизайн и ето го текущият:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fimages%2Faquarium%2F40B%2Fsump2_n.png&hash=04fc0acba9b383a435d13d13fff4daf319595af7

Поръчах го от Advanced Acrylics от ebay по препоръка на местен колега и съм много доволен. Цената беше много добра, а изработката безупрична. Разбира се, трябваше да направя тест в банята преди да го сложа:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_093.jpg&hash=04ccf7f7af2959f3a1a9e52f97ec05a8547795c1

След като потвърдих че всичко е наред, почистих оборудването от стария съмп, сложих новия, подредих наново разните помпи и какво ли ни, направих нова поставка за сензорите на нивото на водата и всичко заспа:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_102.jpg&hash=0d9f46b7c792ad1b1e2a3bb6c68b670bed205272

Така ми се освободи място от едната страна за реактора с въглен и GFO и за двата контейнера за дозаторите - перфектно.

Но това не е всичко. Понеже имах голямо желание да имам много фин пясък, 3 дни не можах да видя какво става в аквариума след като сложих пясъка (който беше мит, мит и мит до полуда):
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_033.jpg&hash=208e2d912c1110cc24844e589f99b6c8ca9c1732

Докато чаках през тези 3 дни, модифицирах едни контакти с изводи за релета, които се контролират от ардуино контролера:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_042.jpg&hash=2d34c6c5101c6e8fe9030a452f716d5c6773cf29

Разбира се, осветлението не е по-малко важно от другите части. Преди този аквариум имах 37 литрово нано със светлодиоди и бях сигурен, че и сега ще ползвам светлодиоди. Ползвах термално лепило за да залепя диодите към радиаторите:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_046.jpg&hash=f507b02ecd69915eda962b953a86dd9ade451087

Направих рамки от алуминиеви канали и захванах радиаторите с малки болтчета:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_055.jpg&hash=69455cc36994083e1bd33db9537b12fea300cde0

Ползвах малко от останалата бреза за околна рамка и монтирах светлините 1 метър над аквариума:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fpics%2Falbums%2F40B%2Fnormal_40B_061.jpg&hash=1f511b12663666a8256579121723bb89c6034ddc

Също така измерих и по колко ток ползват различните компоненти на аквариума:
Бели LEDs: 74W/h
Сини LEDs: 63W/h
Eheim 1260+MJ1200: 56W/h (Обратна помпа + помпата за реактора)
Arduino: 3W/h
MP40wES: 10W/h (помпата за раздвижване на водата)

Всичко: 203W/h

Диодите се нагряват до около 45 градуса, без активно охлаждане, при 25 градуса стайна температура

За доливане на чиста вода съм програмирал едно малко ардуино с 3 сензора за вода и работи безупречно.

За останалите неща (светлини, изгрев/залез, обратни помпи, измерване на PH, температура и т.н.) работя с още двама колеги по контролер базиран на ардуино, но с няколко допълнения за допълнителни функции като мрежов контролер, ПХ замерване, контролиране на релета и т.н.

Повече за контролера (все още не съм превел всичко на български) тук:
http://hydra-reef.com/wiki/ - (на различните страници се слага /bg в адреса за да премине на български, например http://hydra-reef.com/wiki/Assembling/bg)
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1783536 <- как започна всичко

Ами това е за сега. Тия дни ще взема да снимам аквариума, че от доста време не съм го снимал за да покажа в какво състояние е.

MeTogu

Вай вай вай.Стига.Бе
Невероятно изпълнение и огромен префесионализъм.Красотата е стилна и добре описана.Много ми дойде за разсънване.Само мога да ти кажа как би си напълнил аквариума без да ре размъти толкова.
Първо слагаш пясъка,и после внимателно наливаш водата върху найлон или някаква чиния.Пускал съм така и морски и сладководен аквариум без да се размъти водата.
Дай на глупака малко власт и му гледай сеира!

Асен Евгениев

Това го слагам в отметките си, браво! *THUMBS UP*
От всички удоволствия акваристиката е на второ място.
След определена възраст - на първо!

MeTogu

И като се сетих,защо няма снимка на завършения вид с рибките заонтидите и другите работи?
Дай на глупака малко власт и му гледай сеира!

M_I_T_A_K_A

Браво. Заформя се тема която ще се следи с голям интерес :)
Всичко за соленоводната акваристика
Риф Парадайс ООД
0883378215
0899300219

Canary

Браво!! Много ми хареса... Осветлението, не е ли много високо??? Аз имам диодно осветление и седи доста по- ниско над аквариума.
Поздрви и успех!!!
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fsincemylastcigarette.com%2Fbanners%2F1108560600_2_20_GBP_2_dark.png&hash=ed62518317a081a01b4531c761ab543af891ed29

Coral Master

Жоро, браво! Разбираш си от работата! Голямо удоволствие ми беше да ти прочета поста.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

BLKnight

Браво! Чакам развитието! Ама качни повече снимки :)
Като гледам... може да си помисля за ЛЕД осветление някой ден (ти сметна разходите в другата тема, нали?)
Драсни повече за Ардуиното. Сега го видях, и нощеска ще чета - изглежда чудесна платформа за нашите цели - ще разцъкам и софтуера, и ако не ми дойде много труден, ще го ползвам вместо любимите ПИК-чета за няколк опроекта които вече ми се въртят...

Чакам още!

bigbeer

Осветлението може ли да слиза надолу? От този 'метър' разстояние няма ли големи загуби?

terahz

Благодаря на всички за думите.

MeTogu: аз принципно знам как да не правя такива бури, но исках да напълня аквариума с вода и да я посоля :) преди да слагам пясъка. За съжаление нямам в какво да направя 150 литра солена вода преди да я налея. Иначе щях да сложа първо пясъка. Снимки ще кача скоро.

Canary: Ами осветлението е не е високо. Аз затова ползвам толкова тесни лещи (само 12 градуса). Те общо взето фокусират светлината само надолу. Като начало диодите са около 110-130 градусови източници (не 360 като нормална крушка) та няма много много разпиляна светлина.

BLKnight: над 100 снимки до момента, просто не исках да ги слагам всички в темата: http://joro.geodar.com/pics/thumbnails.php?album=89. Още по-подробно описание (с повече снимки) има тук: http://joro.geodar.com/diary/40b/lang/bg/

bigbeer: не слиза. Може само да се мести наляво и надясно, и около 15 градуса да се завърта. Няма нужда да слиза, на тази височина пак получавам около 500 ПАР средата на аквариума.

Ето и сравнение на ПАР с няколко различни лещи:
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjoro.geodar.com%2Fimages%2Faquarium%2F40B%2Fpar_compared.jpg&hash=bc213f53154cd8f7d9d9dd9e7b85d915e6918084

Общо взето се забелязва с тесните лещи, колко по-малко светлина има по стъклата (където не я искам и без това) и колко повече има на скалите (където я искам).

Обещавам да направя няколко "пресни" снимки и да ги публикувам тия дни.

Ilianidis

Напиши подробно как си захранил диодите,отделни драйвери за всяка група не използваш,тогава не е ли опасно ако един изгори тока през останалите паралелни групи  рязко да скочи и да стане голям фал?

terahz

Термините по електроника на български ми бягат малко, затова се извинявам предварително ако напиша някоя простотия :)

Значи Cree XPG диодите имат спад в напрежението от около 3V при 350мА ток. Най-безопасно е да се ползва последователна верига, защото токът остава един и същ дори и някой диод да загне, а напрежението се вдига с 3 волта, което може без проблем да се преобразува в топлина от драйверите (не че е препоръчително, но не е фатално).

Изчисленията вървят така: 6 диода при 350мА имат около 6х3Vf = 18 волта. Най-близкото, лесно за намиране захранване е 24 волта. Разлика от 6 волта е доста. На теория, могат да се сложат 8 диода на 24 волтово захранване, но понеже драйвера ползва около 1/2 волт, то влизаме малко в дефицит. Могат да се сложат 7 диоида и много хора го правят, но когато се пусне по-силен ток, например 750мА или 1А, тогава  Vf се вдига до 3.4-3.5. 7 диоида по 3.5 = 24.5 волта - не става. Затова повечето хора с 24 волта захранване ползват 6 диода в последователна верига.

Но не върви да имаш по едно захранване на всеки 6 диода, затова се правят успоредни вериги от по 6 диоида и какво се получава:

Аз имам 24 бели и 24 сини доида. Да кажем, че всички имат 3.2Vf при 750мА (не е точно така, но за по-лесни сметки да приемем че е така).

4 успоредни вериги с по 6 последователни диоида правят : 6х3.2Vf=19.2Vf; 4х750мA =3A. Добавяме и .5 волт за драйверите и изискването към захранването става:
19.7 волта и 3.9 Ампера (3 ампера + поне 30% резерва за тока, за да не загрява много захранването).

Аз имам 2 регулирани захранвания от 24 волта и 6.5 ампера, които могат леко да се нагласят между 19 и 25 волта. Ако ги оставя на 24 волта, ще има около 4 волта, които драйверите ще трябва да преобразуват в топлина, което не е добре за тях. Затова ги нагласям на 20 волта и така има под половин волт загуба в топлина - идеално.

За драйвери ползвам CAT4101 чипове. Много им е лесна схемата. Имат само 3 допълнителни компонента, като токък към диоидите се регулира с резистор. Всяка група от 6 диода си има собствен драйвер. Ако един диод загине, драйверът ще трябва да се справи с 3.2 волта ток, което не е голям проблем докато се отстрани диода. Важното е, че останалите диоди няма да забележат нищо и няма да има проблеми със светлината.

Дано не съм объркал повече хората с тия тоци :)

BLKnight

Мерси за сметките! Който се обръква да не чете. На мен са ми полезни. Случайно да можеш да споделиш настройките на фотоапарата на снимката която си писал ПАР-а? EXIF-A е заминал при редакцията. От другата снимка преценявам че осветеноста на скалите е около 2000 lx (+-500) което е ок... А с какъв ПАР-метър си мерил? И, ако имаш време, сподели за периферията на Ардуиното, да не откривам топлата вода.

terahz

Снимката е правена с малко компактно апаратче и после е обработвана (най-вече белият баланс). Но ето информацията от апарата:

Exposure Time:   1/80 sec
FNumber:   f/3.2
Flash:   No Flash
Focal length:   5.9 mm
ISO:   100

Имам ПАР сензор от Apogee SQ-215, който може да се върже директно към мултиметър защото е линеен - 1 волт е 500 пар.

Ще напиша за Ардуиното по-късно, че сега трябва да се работи :)

BLKnight

Мерси, само скорост исо и ф-стоп ме интересуваше, наистина към 2000 лумена :)

Similar topics (5)

44187

Публикации: 12
Прегледи: 5587

56493

Публикации: 6
Прегледи: 3553

42364

Публикации: 86
Прегледи: 27193

30312

Публикации: 22
Прегледи: 13175

57637

Публикации: 72
Прегледи: 49282