• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
Акваскейпинг конкурс
  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Всичко за поддръжката на аквариума (мръсната работа)

Започната от Коле99, 01.01.2012 20:08

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Коле99

Да започнем първо със смяната на вода. По-късно ще направя видео клип, как се премахва органика и нитрат от филтъра (съмп) Водата която е за смяна, трябва да отговаря на температурата в аквариума. Освен това и водната химия също се променя при смяната, а това влияе неблагоприятно на морските организми. pH, твърдост, редокс, соленост. За това водата се сменя по-често (на 10 дена) в малки количества (по 10%).

Плътността на морската вода се променя с температурата:
14*C > SG 1,015, a при 26-27*C > SG 1,012
14*C > SG 1,025, а при 26-27*C > SG 1,022
Това са лични мои измервания

Искам в темата да се дискутира за филтрацията на водата, премахването на органичните съединения и токсините. Филтрацията е биологична, механична, органична и химична. Искам темата да е без спам, само наблюдения на колеги с личен опит. Нека да се опитаме да си помогнем.
Aу, ау

Coral Master

Чудесна тема, Коле! Нещата са дискутирани многократно в различни теми, но тук ще е малко по-събрано.

Ще добавя и аз нещо. Както ти си описал първата стъпка, така и аз ще дам само една стъпка, като оставям и другите да добавят останалото.

Подмяната на вода се прави с чиста морска вода (както Коле99 го прави) или със синтетична морска вода. За аквариум с океанска соленост, вариантът с черноморската вода не е добър, защото е с различен състав.
При приготвянето на синтетичната вода се ползват различни видове морска сол, специално произведена за морски аквариуми. Обикновената морска сол, която е за хранителни цели, не става за тази цел и това не е само твърдение, доказал съм го с мои експерименти.
Всеки производител на аквариумна сол дава химичния състав на водата, получена с неговата сол. Но този състав може да бъде постигнат само и единствено ако се ползва пречистена чешмяна вода. Ако водата не е пречистена, с нея добавяме и редица други химически елементи и вещества, които нямат никакво място в аквариума, като хлорамин например. Такава вода има съвсем различен състав от този, даден от производителя и добавянето и в аквариума води до нежелани последствия, рано или късно (моля, нека не спорим за това в тази тема!).

Пречистването на водата става по няколко начина. Най-популярният начин е осмотичния филтър. За малки аквариуми, би трябвало да може да се ползва и трапезна вода, която е пречистена през осмоза и вероятно с още нещо. Тази вода аз лично не съм я пробвал, но си мисля, че трябва да е възможно.
Пречистената сладка вода се ползва за направата на синтетична морска вода, както и за доливане на изпарената от аквариума вода (Ако доливаме морска вода, значи доливаме и сол, т.е. вдигаме солеността. Затова доливаме сладка вода.).

Нарочно не изпадам в много подробности. Да бъде кратко и ясно, за да им е по-лесно на хората, които сега започват.

След като вече е приготвена водата, както Коле вече писа, трябва да проверим, дали температурата и отговаря на тази в аквариума. Другите параметри най-вероятно няма да са същите, но в аквариума водата вече е замърсена ... нали затова я сменяме! Затова е важно новата вода да отговаря на необходимите параметри, а няма как да бъде еднаква със старата вода в аквариума.

Сега вече да пристъпим към смяна на водата, сифониране на органика и т.н.
Някой желаещ да поеме оттук?
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

M_I_T_A_K_A

Тея дни и аз си мисля за подобна тема. Евала.

Да споделя и аз опита, който имам.

Първо за приготвянето на водата: Най-късно от предния ден осолявам осмозна вода до необходимата соленост. Слагам малка помпа за течение и нагревател и я оставям така поне 24 часа да се върти.
Честотата на смяната при мен е на малки дози, но често. Всяка неделя по 30 литра вода на около 400 литрова система или иначе казано по около 120/130 литра вода месечно. (незнам до колко е правилно, но аз процедирам така)
Начина на смяна. Изчиствам стъклата със стъргалката и оставям малко време мръсотията да слезе доло в съмпа. След това или сифонирам леко дъното в дисплея или обирам детрита от съмпа или комбинация и от двете. След това с малка помпа (300л/ч.) започвам бавно да добавям водата в системата. Смятам, че по този начин, новата и старата вода се смесват по равномерно.
За доливането на изпарената вода на моменти слагам по съвсем малко сол в нея, за да компенсирам малките загуби примерно от отделянето на скимера.
Това е от мен засега. Поздрави.
Всичко за соленоводната акваристика
Риф Парадайс ООД
0883378215
0899300219

Canary

Да допълня Митака! Аз правя почти същото, но не добавям сол в осмозната вода, а добавям повече сол във бидона, в който сменявам водата. Конкретно, вместо 1.025, я правя 1.028 и така компенсирам загубите от скимърите. Отеделно, след като осоля осмозната вода, освен помпата, която миксира, пускам и един аератор да пуска аерира водата. Така я докарва до необходимото PH.

Коле99

Съмп (филтър)

Първо отделение: скимер (устройство за обиране на органичната материя)
За сега най-добрите помпи са на Aqua-Bee.
Следва делител, в него имам биоболс топчета за биологична филтрация и за задържане на органика.

Второто отделение е с 10 см дълбоко пясъчно дъно (субстрат от варовикови камъчета и мидички от 1-2 мм) - за биологична филтрация. Аз много го харесвам , защото задържа много органика и нитрат. На десет дена го чистя и съм стигнал нива от 5 мг/л. и редокс 350 mV. Това e при силно натоварен аквариум с много риби и хранене. Следва делител с биоболси, които съм ги сложил в мрежичка, за по-лесно вадене и чистене

Трето отделение: Помпата с обратна циркулация, която върти водата 3-4 пъти през филтъра. Естествено, колкото повече, толкова по-добре. В това отделение съм поставил активен въглен, понеже ползвам и озон (окислител на органика). Имах проблеми с една морска врана, появиха и се бели точки. При пускане на озон, слагане на активен въглен и честа смяна на вода рибата се оправи. Също така в съмпа може да се сложи филтърна вата и едро порест дунапрен - те също вършат добра работа.
Aу, ау

камен чочев

Как процедирам аз. Всяка седмица сменям 40 л, но ще увелича на 60. Водата я приготвям предния ден, не я подгрявам, разбърквам солта с аерираща помпа докато почиствам съмпа. През седмица сменям активния въглен и почиствам отделението му, другата седмица почиствам скимера и неговото отделение (само да вметна Aqua Bee със сигурност не е най-добрата марка, според мен Red Dragon и IWAKI са по-добри). Благодарение на Вортеците не се налага сифониране в дисплея (досега съм сифонирал само веднъж). Всяка седмица сифонирам само горния пласт (до 1 см) от пясъка в рефюджиума. Ако се сифонира целия се губи голяма част от нитрифициращите бактерии. Почиствам основно и стъклата всяка седмица, а веднъж месечно почиствам Вортеците. Цялата процедура трае между 2 и 3 часа. Водата наливам в рефюджиума, където е и нагревателя. След 10-15 мин пускам възвратната помпа.

iliqn66

Браво момчета! :-) Тази тема ми дойде дюшеш! Ще се радвам на други идеи и съвети от вас относно подръжката на аквариума.

Коле99

Ето аз какво изкарах от двата филтъра:
Кафяво петно по стъклото, органика, нитрат, Agua-Bee от близо и кофата със стирката  

















Aу, ау

Георги

Закачвам темата. Ако трябва някаква реорганизация на раздела, казвайте.

Коле99

Забравих да спомена, че филтърната вата, едро порестия дунапрен и биоболс топчета ги почиствам само с аквариумна вода, за да не се загубят полезните бактерии. Преди това спирам
качващата помпа, за да не се качва мътилката.

Също така забелязах, че при силно натоварен аквариум с много риби и хранене алкалността пада до 7.9 - 8.0 pH, а при аквариум с две рибки е по-висока 8.2-8.3 pH. Токсини се отделят от рибите, от неизядената храна и детрита - тогава алкалността пада.
За сега в рамките на този диапазон от 7.9 до 8.3 pH, нямам проблем с риби и безгръбначни.
А както знаем те са чувствителни от промяната на алкалността и можем да ги загубим.

Друг окислител на органиката е кислорода. При ниска температура в системата има много повече кислород.
Добре е някой да снима перките на качващата помпа и "уейвмейкъра" като ги почиства.
: 03.01.2012г 19:07ч
Ето снимки и на третия ми филтър, който много харесвам. Водата пада върху филтърната вата, минава през протеинов скимер, едра фракция коралови камъчета и едро порест дунапрен. Целта е да се хванат твърдите отпадъци и азотния цикъл да си свърши работата.



Aу, ау

камен чочев

Аз лично не ползвам и не съм ползвал нищо за улавяне на едри частици, нито филтри, нито вати и такива нямам изобщо - водата е кристално чиста. Но при аквариум като твоя, може би е необходим...

Коле99

Имам въпроси към колегите: Octopus, камен чочев, Coral Master и Canary.

Цитат на Octopus:
Да добавя и за скимера - имай в предвид, че скимера в твоя случай няма как да е много ефективен,
какъвто и да е като марка и цена. Просто ефективността му зависи от солеността - знаеш
че в прясна вода скимера е безполезен, няма изследвания дали в 18 промила е наполовина по-малко
ефективен от ситуация със 35 промила, но определено е действа много по-неефективно.
По едно време бях седнал в лаборатоията да ги тествам при две солености, но се оказа,
че няма химични методи за определяне на DOC (разтворен органичен въглерод - това което улавя
скимера дефакто) за солена вода, напоследък някакви японци са го измислели, но струва толкова,
че по добре да си купя яхта и да не се занимавам с глупости.
Всички тези факти които сподели за скимера само могат да ме радват, тъй като аз съм известен
противник на скимерите (или по-скоро на безумните цени на повечето от тях). Просто много ме е
яд когато разни "реномирани" производители, като почнат да обясняват колко перфектни балончета правели техните скимери - размера, формата и способността на балончетата да прикачат разни повърхностно активни вещества ( дори имаше твърдения че тяхните балончета задържали по-дълго замърсителите, докато тези на конкурентите ги "изпускали" преди да влязат в чашката на скимера!!!!) нямат нищо общо с марката на производителя, те се подчиняват на едни и същи физични закони и за тях няма значение дали излизат от скимер за 1000 евро, от дървено камъче или от задника на хипопотам. Лошото е че няма учен, който да сравни ефективността на различните брандове скимери, тъй като като казах по-горе това, което улавят скимерите (DOC) не подлежи на тестове,  тъй като все още няма разработени такива методи за солена вода, така че е голяма жътва в момента за производителите на скимери. Съгласен съм че биогени трябва да се извеждат от аквариума, но не съм съгласен че скимера е единствената алтернатива, има и други начини.

- Кои са другите начини за изваждане на биогените ?  

Цитат на камен чочев:
През седмица сменям активния въглен и почиствам отделението му.

- Защо през седмица сменяш активен въглен?
Много колеги включително и аз сменяме през 1-2 месеца.

цитат на Coral Master:
Сменяй вода и сложи спешно въглен, друго не ти трябва, засега! И да не забравиш да кипнеш въглена във вряла вода!

- Защо във вряла вода?


- Canary, зеовит системата добре ли филтрира водата?
Aу, ау

Coral Master

Цитат на: Коле99 в 04.01.2012 07:07
цитат на Coral Master:... И да не забравиш да кипнеш въглена във вряла вода!

Коле99: - Защо във вряла вода?

Отличен въпрос!
Но така и не съм си отговорил достатъчно точно сам за себе си. Просто навремето в Дискус са ми казвали, че въглена трябва да се кипне за малко във вряща вода, за да се активира. Аз така правя и до сега. Като го кипвам, въгленът почва яко да съска и да вади въздух от порите си. Предполагам, че в това се състои активацията му. После го охлаждам със студена вода, изцеждам го и го слагам в съмпа.

Аз да не би да съм единственият, който кипва активния въглен?
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

Стоян Михов

Цитат на: Коле99 в 04.01.2012 07:07
- Кои са другите начини за изваждане на биогените ?  

Те вариантите за изкарване на биогени са три общо взето: физико-химичен (скимер), биологичен (водорасли, нитрат редуктор, сипоракс) и химикали (зеолит, фосфат ремувъри и пр.). За скимера знаеш, за водораслите сигурно пак знаеш, като разновидност е водорасловия филтър, който може би е най-добре за черноморска система, тъй като за него солеността няма голямо значение и е доста полезен за системи в които няма корали, знаеш той работи на различен принцип от скимера, при скимера целта е да се хване органиката във водата, преди да се е разпаднала до нитрати и фосфати, а при водорасловия филтър акото трябва да се разпадне на фосфати и нитрати, затова е необходимо за да функционира добре водорасловия филтър да имаш много добре аерирани живи камъни и пясък, на чиято повърхност става нитрификацията. Нищо не пречи да имаш и скимер и водораслов филтър, гледам на някои от снимките в купичката имаш добър на цвят скимат. Или може да пробваш да сложиш водорасли в рефугиума, в Черно море има достатъчно видове, които вършат работа, включително има и хетоморфа (Chaetomorpha mediterranea). За химичните методи е ясно там използваш химикали да се свържат с нитратите и фосфатите и след това ги изхвърляш.
Забравих механичния метод за изваждане на биогените - чрез сифониране, значи са четири :)



: 04.01.2012г 11:11ч
Активния въглен съдържа много въздух и е доста хидрофобен - т.е. отблъсква водата и омокрянето му и навлизането на водата във всички порички става доста бавно при нормална температура. Горещата вода го нагрява, разширява въздуха в порите и той излиза, (балончетата за които говори Кирил), после постепенно с охлаждането освободеното място се заема от водата. Освен това с високата температура се стерилизира, ако случайно има попаднали някакви бактерии вътре при съхранението. Това е значението, не че ако не го потопиш в гореща вода няма да върши работа, просто по-бавно ще се намокри и по бавно ще почне да си върши работата. Но това кипване няма общо с активирането на въглена, той се активира в лабораторни условия при много високи температури в безкислородна среда.

Ето как е правилния начин за използването на активния въглен според корален зухт: Поставете въглена в торбичка и го потопете в осмозна вода, която е нагрята предварително до около 90 градуса целзий. Оставете го да се кисне 24 часа. Активния въглен може да бъде изплакнат от финия прах с осмотична вода, въпреки че финият черен прашец няма негативен ефект върху системата ви.

камен чочев

Така. Нека първо си изясним какво де факто прави скимера. В минната промишленост доста развит е така наречения метод за обогатяване на полезни изкопаеми - флотация. Тя представлява, най-просто казано, свързване на твърда частица ( с размер под 0,2 мм, като най-добре е да бъде с размер под 0.063мм) с мехурче въздух и се базира на някои физико-химични свойства на водата (повърхностно налягане) и на свойството на твърдите частици да се омокрят по различен начин. Самите флотационни машини доста наподобяват скимерите, но са малко по различни. При флотацията се ползват различни флотационни реагенти - пенообразуватели (ПАВ), флокуланти, коагуланти и антикоагуланти и т.н., някои от които са насочени към подобряване качествата на пяната, други към физико-химичните свойства на частиците и промяна на техния ел.заряд. В нашият случай основно солта играе роля на пенообразувател и следователно количеството и указва голямо влияние върху способностите на скимера. Качествата на процеса основно се определят от няколко неща, като в нашия случай това основно е качеството на пяната (зависеща от количеството сол, разтворено във водата),количеството въздух, което скимера подава, едрината на мехурчетата, както и общия път, който изминават двата потока   ( на водата и на мехурчетата въздух) - колкото е по-дълъг, толкова времето за осъществяване на контакта между мехурчето и твърдата частица е по-дълго. От тук следва логиката и на производителите на скимери и е нормално, тези които са постигнали по-добри показатели, съответно да търсят и по-висока цена за реализация на техния продукт. От друга страна е качеството на изработка - има марки, например Роял Ексклузив с помпи на Ред Драгон, които дават гаранция до десет години. И от трета страна, наложеното им име дава спокойствие и сигурност, че гарантирано даденият скимер ще работи- правилно, дълготрайно, безшумно и т.н. Всеки сам избира дали да кара Мерцедес, БМВ, Пежо или Лада.
Активен въглен - активният въглен адсорбира и по този начин отделя от системата токсини и свободни радикали. В случая честотата на неговата смяна зависи, както от количеството му, така и от количеството токсини, произвеждано в системата, т.е. не само от натовареността на системата, но и от вида обитатели. Много от соленоводните обитатели са химически агресивни и отделят такива токсини - анемони, корали и т.н. Поради тези причини сменям активния въглен (0.25 кг) на 14 дни. Показателна за изчерпаните способности за адсорбция на активния въглен е появата на цианобактерии.
Врялата вода активира свойствата на въглена- Октопус много добре го е обяснил  *THUMBS UP*
:-)

Стоян Михов

Колкото по-често сменяш въглена, толкова по-добре. Общо взето се препоръчва от две седмици до месец. По-важно е количеството което използваш, предозирането може да убие коралите ти. Отново ще цитирам KZ, които препоръчват използването на 0,5 - 1литра активен въглен на 1000 л вода в Зео системите. Така че, Камене може би трябва да увеличиш малко при преминаването към Зео.

Canary

Цитат на: Octopus в 04.01.2012 11:11
Колкото по-често сменяш въглена, толкова по-добре. Общо взето се препоръчва от две седмици до месец. По-важно е количеството което използваш, предозирането може да убие коралите ти. Отново ще цитирам KZ, които препоръчват използването на 0,5 - 1литра активен въглен на 1000 л вода в Зео системите. Така че, Камене може би трябва да увеличиш малко при преминаването към Зео.


Аз ползвам 250 млтр. активен карбон на KZ, който слагам в горната част на Зеовит реактора. За моята система е препоръчително 500 млтр. на пасивно течение и 250 млтр. на активно. Приготвям го по начина, който си обяснил.

Коле99

Добро утро ! Ето какво е положениeто при мен тази сутрин.
Колеги при вас как е ?

температура-14*C, соленост-1.015, алкалност-8.00 (варира с 0.05 десети през денонощието), редокс-355 mV



По колко време си държите роторите на помпите във вряла вода или оцет ?
Питам, понеже настъпи време за чистене на скимера и 3-те помпи с пелеров ротор на Аqua Medic.
Благодаря предварително !
Aу, ау

Coral Master

Коле,
аз нищо от аквариума не чистя с вряла вода или оцет. Откакто жена ми видя как се мъча и се смили над мен, каза ми да ползвам кислол и вече нямам проблеми. Всички пластмаси и поликарбонат се почистват с кислол и стават като нови, почти не се налага търкане.
Металните части обаче корозират в кислол и затова ги държа съвсем малко, само колкото да се разяде варовика. После внимателно ги търкам за да паднат остатъците.
Едно време стържех в ножове, отвертки и какво ли не. После всичко ставаше на черти ...

Вчера тъкмо си изпразних скимера. Беше пълен с гъста течност с цвета на кока-кола, че и по-тъмен. Като събере пак малко, ще го снимам.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

Стоян Михов

Аз малко да противореча на Кирил, ама недей да си топиш роторите в кислол. За поликарбонатните и пласмасовите истории съм съгласен, но роторите недей, те са от феромагнитни сплави и обикновено имат едно незабелижимо филмпокритие отвън, което ги предпазва от корозията на морската вода, не е добре да го тестваш дали издържа на солна киселина  :), разреден разтвор на каквото е всъщност кислола. Ако искаш потопи само пропелера, макар че и това е рисково за мен. Малко повече ръчен труд, се отразяват много добре, както на оборудването така и на оборудващия. Поздрави!

Coral Master

Днес ми остана малко време, така че ето обещаната снимка на чашката на моя скимер.


80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

Стоян Михов


Canary

Това колко време се е събирало? Имаш ли втори скимер?
Поздрави!

Coral Master

Това се е събирало поне една седмица. Но някой път се събира за 5-6 дни. А втория скимер го махнах преди няколко месеца, защото редокса взе постоянно да стои над 500, като отиваше и на 570. Сега си стои постоянно на 430-450.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

камен чочев

Решил съм да сложа филтър тип "чорап" на тръбите на падащата вода, но не мога да си намеря подходящи с подходящия държач. Ползва ли някой такива и ако да, да ме насочи. Благодаря

M_I_T_A_K_A

Аз ползвам, но на мен ми ги шият от пресована вата. Аз за в момента ги закачам на самата тръба, но сега смъкваме кройка на чорап с пръстен и ще спретнем и стойка. На теб нещо по специално ли ти трябва, че не можеш да намериш или? Мястото ли е по особено или?
Всичко за соленоводната акваристика
Риф Парадайс ООД
0883378215
0899300219

камен чочев

Няма нищо особено, само дето ги има предимно в американския ибей. Та затова, ако някой знае сайт из Европа да сподели.

M_I_T_A_K_A

Всичко за соленоводната акваристика
Риф Парадайс ООД
0883378215
0899300219

Стоян Михов

Аз имам такива различни микрони, но бяха от Израел доставиха ми ги за три дни! Не мога да го намеря сега продавача в ибей, ама ето един пример

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260750822635&clk_rvr_id=313781722887&mfe=sidebar#ht_1715wt_1297

Прецени микроните, че дребните се запушват бързо, пък едрите не чистят много, но то си зависи и от аквариума, колко е чист, тъй че си вземи ако искаш два размера за да си ги тестваш.

Поздрави

поставка не съм търсил специално, но има, мисля че съм ги мяркал из юк ибея, но тя е много лесно да се направи.

ludiqdoctor

Цитат на: Coral Master в 02.02.2012 22:10
Това се е събирало поне една седмица. Но някой път се събира за 5-6 дни. А втория скимер го махнах преди няколко месеца, защото редокса взе постоянно да стои над 500, като отиваше и на 570. Сега си стои постоянно на 430-450.

Хм, а сондата кога я сменя за последно?
От всяко дърво да направим свирка, от всеки буркан - аквариум. И после...?

NikolaV

Камене, имам една такава стойка като за чорап от линка: http://www.reefshops.com/high-quality-nylon-to-provides-a-pre-filter-for-rocks-sand-or-tank-waste-.html
Ако я искаш твоя е. Пробвал съм с няколко вида чорапи различни микрони, само за да видя, че почва да прелива през него (демек се запушва) след 2-3 дена. Повече не мисля да ползвам такова нещо. Водата си ми е чиста и без него.
Мисля, че и някой друг чорап ми е останал, но не съм сигурен.

камен чочев

Никола благодаря. Ще я взема да пробвам, че ми се събира много боклук в първото отделение, а е малко неудобно заради скимера и ми омръзна да обирам всяка седмица. За чорап не се притеснявай - в английския ибей има доста разнообразие, но стойки няма. Пиши на лично колко и къде.