• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Всичко за поддръжката на аквариума (мръсната работа)

Започната от Коле99, 01.01.2012 20:38

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Коле99

Да започнем първо със смяната на вода. По-късно ще направя видео клип, как се премахва органика и нитрат от филтъра (съмп) Водата която е за смяна, трябва да отговаря на температурата в аквариума. Освен това и водната химия също се променя при смяната, а това влияе неблагоприятно на морските организми. pH, твърдост, редокс, соленост. За това водата се сменя по-често (на 10 дена) в малки количества (по 10%).

Плътността на морската вода се променя с температурата:
14*C > SG 1,015, a при 26-27*C > SG 1,012
14*C > SG 1,025, а при 26-27*C > SG 1,022
Това са лични мои измервания

Искам в темата да се дискутира за филтрацията на водата, премахването на органичните съединения и токсините. Филтрацията е биологична, механична, органична и химична. Искам темата да е без спам, само наблюдения на колеги с личен опит. Нека да се опитаме да си помогнем.
Aу, ау

Coral Master

Чудесна тема, Коле! Нещата са дискутирани многократно в различни теми, но тук ще е малко по-събрано.

Ще добавя и аз нещо. Както ти си описал първата стъпка, така и аз ще дам само една стъпка, като оставям и другите да добавят останалото.

Подмяната на вода се прави с чиста морска вода (както Коле99 го прави) или със синтетична морска вода. За аквариум с океанска соленост, вариантът с черноморската вода не е добър, защото е с различен състав.
При приготвянето на синтетичната вода се ползват различни видове морска сол, специално произведена за морски аквариуми. Обикновената морска сол, която е за хранителни цели, не става за тази цел и това не е само твърдение, доказал съм го с мои експерименти.
Всеки производител на аквариумна сол дава химичния състав на водата, получена с неговата сол. Но този състав може да бъде постигнат само и единствено ако се ползва пречистена чешмяна вода. Ако водата не е пречистена, с нея добавяме и редица други химически елементи и вещества, които нямат никакво място в аквариума, като хлорамин например. Такава вода има съвсем различен състав от този, даден от производителя и добавянето и в аквариума води до нежелани последствия, рано или късно (моля, нека не спорим за това в тази тема!).

Пречистването на водата става по няколко начина. Най-популярният начин е осмотичния филтър. За малки аквариуми, би трябвало да може да се ползва и трапезна вода, която е пречистена през осмоза и вероятно с още нещо. Тази вода аз лично не съм я пробвал, но си мисля, че трябва да е възможно.
Пречистената сладка вода се ползва за направата на синтетична морска вода, както и за доливане на изпарената от аквариума вода (Ако доливаме морска вода, значи доливаме и сол, т.е. вдигаме солеността. Затова доливаме сладка вода.).

Нарочно не изпадам в много подробности. Да бъде кратко и ясно, за да им е по-лесно на хората, които сега започват.

След като вече е приготвена водата, както Коле вече писа, трябва да проверим, дали температурата и отговаря на тази в аквариума. Другите параметри най-вероятно няма да са същите, но в аквариума водата вече е замърсена ... нали затова я сменяме! Затова е важно новата вода да отговаря на необходимите параметри, а няма как да бъде еднаква със старата вода в аквариума.

Сега вече да пристъпим към смяна на водата, сифониране на органика и т.н.
Някой желаещ да поеме оттук?
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

M_I_T_A_K_A

Тея дни и аз си мисля за подобна тема. Евала.

Да споделя и аз опита, който имам.

Първо за приготвянето на водата: Най-късно от предния ден осолявам осмозна вода до необходимата соленост. Слагам малка помпа за течение и нагревател и я оставям така поне 24 часа да се върти.
Честотата на смяната при мен е на малки дози, но често. Всяка неделя по 30 литра вода на около 400 литрова система или иначе казано по около 120/130 литра вода месечно. (незнам до колко е правилно, но аз процедирам така)
Начина на смяна. Изчиствам стъклата със стъргалката и оставям малко време мръсотията да слезе доло в съмпа. След това или сифонирам леко дъното в дисплея или обирам детрита от съмпа или комбинация и от двете. След това с малка помпа (300л/ч.) започвам бавно да добавям водата в системата. Смятам, че по този начин, новата и старата вода се смесват по равномерно.
За доливането на изпарената вода на моменти слагам по съвсем малко сол в нея, за да компенсирам малките загуби примерно от отделянето на скимера.
Това е от мен засега. Поздрави.
Всичко за соленоводната акваристика
Риф Парадайс ООД
0883378215
0899300219

Canary

Да допълня Митака! Аз правя почти същото, но не добавям сол в осмозната вода, а добавям повече сол във бидона, в който сменявам водата. Конкретно, вместо 1.025, я правя 1.028 и така компенсирам загубите от скимърите. Отеделно, след като осоля осмозната вода, освен помпата, която миксира, пускам и един аератор да пуска аерира водата. Така я докарва до необходимото PH.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fsincemylastcigarette.com%2Fbanners%2F1108560600_2_20_GBP_2_dark.png&hash=ed62518317a081a01b4531c761ab543af891ed29

Коле99

Съмп (филтър)

Първо отделение: скимер (устройство за обиране на органичната материя)
За сега най-добрите помпи са на Aqua-Bee.
Следва делител, в него имам биоболс топчета за биологична филтрация и за задържане на органика.

Второто отделение е с 10 см дълбоко пясъчно дъно (субстрат от варовикови камъчета и мидички от 1-2 мм) - за биологична филтрация. Аз много го харесвам , защото задържа много органика и нитрат. На десет дена го чистя и съм стигнал нива от 5 мг/л. и редокс 350 mV. Това e при силно натоварен аквариум с много риби и хранене. Следва делител с биоболси, които съм ги сложил в мрежичка, за по-лесно вадене и чистене

Трето отделение: Помпата с обратна циркулация, която върти водата 3-4 пъти през филтъра. Естествено, колкото повече, толкова по-добре. В това отделение съм поставил активен въглен, понеже ползвам и озон (окислител на органика). Имах проблеми с една морска врана, появиха и се бели точки. При пускане на озон, слагане на активен въглен и честа смяна на вода рибата се оправи. Също така в съмпа може да се сложи филтърна вата и едро порест дунапрен - те също вършат добра работа.
Aу, ау

камен чочев

Как процедирам аз. Всяка седмица сменям 40 л, но ще увелича на 60. Водата я приготвям предния ден, не я подгрявам, разбърквам солта с аерираща помпа докато почиствам съмпа. През седмица сменям активния въглен и почиствам отделението му, другата седмица почиствам скимера и неговото отделение (само да вметна Aqua Bee със сигурност не е най-добрата марка, според мен Red Dragon и IWAKI са по-добри). Благодарение на Вортеците не се налага сифониране в дисплея (досега съм сифонирал само веднъж). Всяка седмица сифонирам само горния пласт (до 1 см) от пясъка в рефюджиума. Ако се сифонира целия се губи голяма част от нитрифициращите бактерии. Почиствам основно и стъклата всяка седмица, а веднъж месечно почиствам Вортеците. Цялата процедура трае между 2 и 3 часа. Водата наливам в рефюджиума, където е и нагревателя. След 10-15 мин пускам възвратната помпа.

iliqn66

Браво момчета! :-) Тази тема ми дойде дюшеш! Ще се радвам на други идеи и съвети от вас относно подръжката на аквариума.

Коле99

Ето аз какво изкарах от двата филтъра:
Кафяво петно по стъклото, органика, нитрат, Agua-Bee от близо и кофата със стирката  

















Aу, ау

Георги

Закачвам темата. Ако трябва някаква реорганизация на раздела, казвайте.

Коле99

Забравих да спомена, че филтърната вата, едро порестия дунапрен и биоболс топчета ги почиствам само с аквариумна вода, за да не се загубят полезните бактерии. Преди това спирам
качващата помпа, за да не се качва мътилката.

Също така забелязах, че при силно натоварен аквариум с много риби и хранене алкалността пада до 7.9 - 8.0 pH, а при аквариум с две рибки е по-висока 8.2-8.3 pH. Токсини се отделят от рибите, от неизядената храна и детрита - тогава алкалността пада.
За сега в рамките на този диапазон от 7.9 до 8.3 pH, нямам проблем с риби и безгръбначни.
А както знаем те са чувствителни от промяната на алкалността и можем да ги загубим.

Друг окислител на органиката е кислорода. При ниска температура в системата има много повече кислород.
Добре е някой да снима перките на качващата помпа и "уейвмейкъра" като ги почиства.
: 03.01.2012г 19:07ч
Ето снимки и на третия ми филтър, който много харесвам. Водата пада върху филтърната вата, минава през протеинов скимер, едра фракция коралови камъчета и едро порест дунапрен. Целта е да се хванат твърдите отпадъци и азотния цикъл да си свърши работата.



Aу, ау

камен чочев

Аз лично не ползвам и не съм ползвал нищо за улавяне на едри частици, нито филтри, нито вати и такива нямам изобщо - водата е кристално чиста. Но при аквариум като твоя, може би е необходим...

Коле99

Имам въпроси към колегите: Octopus, камен чочев, Coral Master и Canary.

Цитат на Octopus:
Да добавя и за скимера - имай в предвид, че скимера в твоя случай няма как да е много ефективен,
какъвто и да е като марка и цена. Просто ефективността му зависи от солеността - знаеш
че в прясна вода скимера е безполезен, няма изследвания дали в 18 промила е наполовина по-малко
ефективен от ситуация със 35 промила, но определено е действа много по-неефективно.
По едно време бях седнал в лаборатоията да ги тествам при две солености, но се оказа,
че няма химични методи за определяне на DOC (разтворен органичен въглерод - това което улавя
скимера дефакто) за солена вода, напоследък някакви японци са го измислели, но струва толкова,
че по добре да си купя яхта и да не се занимавам с глупости.
Всички тези факти които сподели за скимера само могат да ме радват, тъй като аз съм известен
противник на скимерите (или по-скоро на безумните цени на повечето от тях). Просто много ме е
яд когато разни "реномирани" производители, като почнат да обясняват колко перфектни балончета правели техните скимери - размера, формата и способността на балончетата да прикачат разни повърхностно активни вещества ( дори имаше твърдения че тяхните балончета задържали по-дълго замърсителите, докато тези на конкурентите ги "изпускали" преди да влязат в чашката на скимера!!!!) нямат нищо общо с марката на производителя, те се подчиняват на едни и същи физични закони и за тях няма значение дали излизат от скимер за 1000 евро, от дървено камъче или от задника на хипопотам. Лошото е че няма учен, който да сравни ефективността на различните брандове скимери, тъй като като казах по-горе това, което улавят скимерите (DOC) не подлежи на тестове,  тъй като все още няма разработени такива методи за солена вода, така че е голяма жътва в момента за производителите на скимери. Съгласен съм че биогени трябва да се извеждат от аквариума, но не съм съгласен че скимера е единствената алтернатива, има и други начини.

- Кои са другите начини за изваждане на биогените ?  

Цитат на камен чочев:
През седмица сменям активния въглен и почиствам отделението му.

- Защо през седмица сменяш активен въглен?
Много колеги включително и аз сменяме през 1-2 месеца.

цитат на Coral Master:
Сменяй вода и сложи спешно въглен, друго не ти трябва, засега! И да не забравиш да кипнеш въглена във вряла вода!

- Защо във вряла вода?


- Canary, зеовит системата добре ли филтрира водата?
Aу, ау

Coral Master

Цитат на: Коле99 - 04.01.2012 07:23
цитат на Coral Master:... И да не забравиш да кипнеш въглена във вряла вода!

Коле99: - Защо във вряла вода?
Отличен въпрос!
Но така и не съм си отговорил достатъчно точно сам за себе си. Просто навремето в Дискус са ми казвали, че въглена трябва да се кипне за малко във вряща вода, за да се активира. Аз така правя и до сега. Като го кипвам, въгленът почва яко да съска и да вади въздух от порите си. Предполагам, че в това се състои активацията му. После го охлаждам със студена вода, изцеждам го и го слагам в съмпа.

Аз да не би да съм единственият, който кипва активния въглен?
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

Стоян Михов

Цитат на: Коле99 - 04.01.2012 07:23
- Кои са другите начини за изваждане на биогените ?  
Те вариантите за изкарване на биогени са три общо взето: физико-химичен (скимер), биологичен (водорасли, нитрат редуктор, сипоракс) и химикали (зеолит, фосфат ремувъри и пр.). За скимера знаеш, за водораслите сигурно пак знаеш, като разновидност е водорасловия филтър, който може би е най-добре за черноморска система, тъй като за него солеността няма голямо значение и е доста полезен за системи в които няма корали, знаеш той работи на различен принцип от скимера, при скимера целта е да се хване органиката във водата, преди да се е разпаднала до нитрати и фосфати, а при водорасловия филтър акото трябва да се разпадне на фосфати и нитрати, затова е необходимо за да функционира добре водорасловия филтър да имаш много добре аерирани живи камъни и пясък, на чиято повърхност става нитрификацията. Нищо не пречи да имаш и скимер и водораслов филтър, гледам на някои от снимките в купичката имаш добър на цвят скимат. Или може да пробваш да сложиш водорасли в рефугиума, в Черно море има достатъчно видове, които вършат работа, включително има и хетоморфа (Chaetomorpha mediterranea). За химичните методи е ясно там използваш химикали да се свържат с нитратите и фосфатите и след това ги изхвърляш.
Забравих механичния метод за изваждане на биогените - чрез сифониране, значи са четири :)



: 04.01.2012г 11:11ч
Активния въглен съдържа много въздух и е доста хидрофобен - т.е. отблъсква водата и омокрянето му и навлизането на водата във всички порички става доста бавно при нормална температура. Горещата вода го нагрява, разширява въздуха в порите и той излиза, (балончетата за които говори Кирил), после постепенно с охлаждането освободеното място се заема от водата. Освен това с високата температура се стерилизира, ако случайно има попаднали някакви бактерии вътре при съхранението. Това е значението, не че ако не го потопиш в гореща вода няма да върши работа, просто по-бавно ще се намокри и по бавно ще почне да си върши работата. Но това кипване няма общо с активирането на въглена, той се активира в лабораторни условия при много високи температури в безкислородна среда.

Ето как е правилния начин за използването на активния въглен според корален зухт: Поставете въглена в торбичка и го потопете в осмозна вода, която е нагрята предварително до около 90 градуса целзий. Оставете го да се кисне 24 часа. Активния въглен може да бъде изплакнат от финия прах с осмотична вода, въпреки че финият черен прашец няма негативен ефект върху системата ви.
https://s13.postimg.org/xijfjz5x3/Untitled.jpg

камен чочев

Така. Нека първо си изясним какво де факто прави скимера. В минната промишленост доста развит е така наречения метод за обогатяване на полезни изкопаеми - флотация. Тя представлява, най-просто казано, свързване на твърда частица ( с размер под 0,2 мм, като най-добре е да бъде с размер под 0.063мм) с мехурче въздух и се базира на някои физико-химични свойства на водата (повърхностно налягане) и на свойството на твърдите частици да се омокрят по различен начин. Самите флотационни машини доста наподобяват скимерите, но са малко по различни. При флотацията се ползват различни флотационни реагенти - пенообразуватели (ПАВ), флокуланти, коагуланти и антикоагуланти и т.н., някои от които са насочени към подобряване качествата на пяната, други към физико-химичните свойства на частиците и промяна на техния ел.заряд. В нашият случай основно солта играе роля на пенообразувател и следователно количеството и указва голямо влияние върху способностите на скимера. Качествата на процеса основно се определят от няколко неща, като в нашия случай това основно е качеството на пяната (зависеща от количеството сол, разтворено във водата),количеството въздух, което скимера подава, едрината на мехурчетата, както и общия път, който изминават двата потока   ( на водата и на мехурчетата въздух) - колкото е по-дълъг, толкова времето за осъществяване на контакта между мехурчето и твърдата частица е по-дълго. От тук следва логиката и на производителите на скимери и е нормално, тези които са постигнали по-добри показатели, съответно да търсят и по-висока цена за реализация на техния продукт. От друга страна е качеството на изработка - има марки, например Роял Ексклузив с помпи на Ред Драгон, които дават гаранция до десет години. И от трета страна, наложеното им име дава спокойствие и сигурност, че гарантирано даденият скимер ще работи- правилно, дълготрайно, безшумно и т.н. Всеки сам избира дали да кара Мерцедес, БМВ, Пежо или Лада.
Активен въглен - активният въглен адсорбира и по този начин отделя от системата токсини и свободни радикали. В случая честотата на неговата смяна зависи, както от количеството му, така и от количеството токсини, произвеждано в системата, т.е. не само от натовареността на системата, но и от вида обитатели. Много от соленоводните обитатели са химически агресивни и отделят такива токсини - анемони, корали и т.н. Поради тези причини сменям активния въглен (0.25 кг) на 14 дни. Показателна за изчерпаните способности за адсорбция на активния въглен е появата на цианобактерии.
Врялата вода активира свойствата на въглена- Октопус много добре го е обяснил  *THUMBS UP*
:-)

Similar topics (5)

46684

Публикации: 4
Прегледи: 3866

29539

Публикации: 44
Прегледи: 21749

36531

Публикации: 7
Прегледи: 4978

24322

Публикации: 2
Прегледи: 5071

34979

Публикации: 25
Прегледи: 8690