• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
Акваскейпинг конкурс
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Стартиране на 150 л соленоводен аквариум

Започната от Петър Василев, 24.08.2017 15:03

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Петър Василев

Здравейте всички
От две години имам  сладководен аквариум . Гледам си го добре , но започна да ме гложди някакво влечение към морския пейзаж. Ще опиша какво имам.
Моля за съвет  как  най практично да превърна сладководния в морски - рифов аквариум
Налично
Размери аквариум светло  64/31  височина 80 см
Налични два аквариума по 25 л   /ползвам ги за ежеседмична смяна с престояла  вода че гледам много златни и кои и безброй охлюви/ но мога да ги махна и да си направя съмп  ако е нужно
EHEIM EXTERNAL 250 обем 6,5 L 
ЕНЕIM Clasik 250 обем 4 L
Помпа SICCe 950l/h  към  която съм вързал  филтърна колона за механична филтрация
Филтърна колона за зеолит карбон и фосфат
UVфилтър
аератор
нагрвател
повърхностен скимер
осветление  ще трябва ново - може би ще заложа на ЛЕД

На дъното  съм нахвърлял  много  лава  на ехейм  а и филтрите са пълни  с субстрат  про.

Аквариума ми е на 30 см над  земята върху стоманеа стойка - ако се наложи съмп може да е вертикамен до аквариума  с размери не повече от 30 /50  с  височина 80, или нещо плитко  на земята

Моля за съвети и препоръки как най безболезнено да стана притежател на малко рифче с 4, 5, 6 рибки *thanks


ti6o89

Здравей, колега. Ще започна с това че за соленоводен аквариум 150л. не са много, смисъл зависи от рибките ама според мен 4 ще са ти максимума. В товя случай съмпа ще е външен, по-добре според мен, макар моят да не е такъв, сега малко ме е яд. Осветлението пак зависи дали ще гледаш корали или не, ако ще гледаш ще трябва да е по-хубаво, аз ползвам Т5, плюса им е че са по-евтини, но пък трябва да се сменят поне веднъж в годината. С лед осветление нямам опит, излгежда готино с идеята за изгреви, залези, бури и т.н., но хубавото е скъпичко, а не знам коит от евтините си заслужават и има ли такива изобщо. Ще ти трябва wave maker, може и 2 даже. Скимера също е много важен. Абе общо взето като че ли няма кой знае какви плюсове че си имал сладководен, печелиш може би самият аквариум, който е сред най-евтините части. Имаше една тема из аквариумите, един колега мина от сладоководен, на соленоводен, разгледай ако искаш, може да има нещо полезно. Другото което бих ти препоръчал е да видиш какви пари вървят нещата, да си прецениш и така. Казаното е мое мнение, може и да не съм прав за всичко, нека  и другите колеги се изкажат. Успех, и без малко да забравя, добре дошъл в соленото.

Петър Василев

Четох  много за съмпа . Слагат се в него "живи " камъни. Но смисъла на циркулиране на водата е подобен като на външния филтър. И в този ред на мисли
- Може ли да заменя част от функциите на съмпа с двата си филтъра - /много похарчих за тях а ако може да се ползват ще е чудесно/ пълни са с субстрат про - е не е жив камък но ще се развъдят макар и ограничени бактериални култури. Живи камъни ще има разбира се .
-Лавата може ли да се ползва или не става за солен аквариум
-За скимера - четох  че за малък литраж са с дървено камъче  но има и модели с помпа - Какво да предпочета ? Нямам опит а рекламите са все хубави  :-D. Препоръчайте ми модели .
- Да добавя осмозна вода е лесно, обаче  как  се добавя солена вода с определена твърдост- предварително ли се разбърква и минава ли през някакъв калциев реактор.
- Сега съм сложил едни био торбички на JBL за нитратите -  а при соления  чета за нитрат реактори на AQUAmedic  и за друг вариант с отделение в съмпа  да се развиват водорасли .

И всъщност нужно ли е нещо друго?

Публикациите са слети: 24.08.2017 20:08

Попадам на отделни статии  но няма пълна картина за аквариума  от-до какво е нужно  *DRINK*. а ми е тъмна Индия

ti6o89

Ами аз съм с приблизителен обем на твоя-180л. като съмпа ми е вграден както вече казах, ползвам скимер на aqua medic blue 500, мисля че buubble magus може и да са по-добри. За живите камъни принципно знам че е добре да има както в съмпа така и в самият аквариум, но съм чел и виждал и друг вариант, със сухи камъни, така нареченият "base rock". Идеята е че по този начин не вкарваш нежелани обитатели в аквата, а вярвай ми има. Не знам кой е най-добрият вариант, аз почнах със живи камъни, сега ако трябва да почна нов бих се позамисилил дали да не пробвам 2рият вариант. При него трябва повечко да се почака обаче, бактерии задължително ти трябват и в 2та варианта, пясък коралов също, при мен нитратите и фосфатите са 0, даже ми се иска да си вдигна малко нитратите че съм чел че не е добре да са чак 0 ама.. това е. Със солта целиш определена соленост, трябва ти уред за тая работа, има и скъпи варианти има и по-евтини, на самата сол си пише колко грама на литър вода се слагат, хубаво е да я разбъркаш добре известно време, аз или от предният ден или от сутринта на този в който ще я сменям, бъркам добре, да съм сигурен че се е разтоврила всичката. Сол на RedSea се ползва масово иначе reef crystals също не е лош вариант. Сменя се по 10тина % седмично. Тестове за водата трябва да си вземеш, добре е честичко да се правят, като марка Salifert ти препоръчвам. За лавата идея си нямам дали може да свърши работа, относно външните филтри.. ами чел съм че са правени опити ама.. колко са успешни не мога да кажа. Общо взето продавачът който ще ти продава нещата може доста да ти помогне, те така или иначе не са много продавачите, от Пловдив е Мишо, там му е базата, иди разгледай, той ще те насочи добре. Ако имаш път към София, Камен е твоят човек и така. Надявам се да съм изяснил някакви неща.

Петър Василев

Тишо ти какво гледаш  че нямаш  нитрати =-O. На мен в сладководния те ми бяха основния проблем.е  преди био торбичките де

За корали четох че се държи високо ORP - 350  -400.  Нужен  ли  е озонатор или с работата си скимера успява да разтвори достатъчно O2  и редокса си е в граници.
Разбрах за солта че се смесва предварително и се добавя . А как се постига твърдоста на водата - от кораловия пясък и циркулацията на водата става естествено  или с някакъв реактор.

А иначе  съмпа външен няма място  иначе . Аквариума е в хола няма място  да се ширя много  >:o



ti6o89

Гледам риби, корали. Не знам защо са 0, мистерия пълна :D. Не мисля че ти трябва озонатор, нито реактор(поне за началто, после ще си покаже). Ами идеята да пропуснеш съмпа си мисля че не е много добра, но както ти казах свържи се с Мишо, че е от твоят град, мисля че ще ти помогне. Доста по-запознат е от мен.

Петър Василев

 :-) ама  като казваш Мишо - дай  адрес , телефон , знам ли .Как да го намеря . Не познавам колегите от форума

beonedge

I just finished cycling my tank and everything checks out fine
tmp 80F/nitrate 0/amonia 0/nitrite 0
took a month too.
Is it safe to add the salt now?

Петър Василев

 *DRINK*  ще потърся колегата.
Преди да попитам бях чел разни съвети.Щеше ми се да чуя "патило".
Та ще кажа стъпка по стъпка как си представям нещата - Ако някъде пиша глупости ви позволявам да ми се смеете  *CRAZY*. Пък и аквариума е да му се радваш а не да му слугуваш
Та
1. Празня аквата , махам всичко - Оставям дънния нагревател /създава циркулация на водата и може би е добре за анаеробните процеси/ , посипвам с жив пясък 7-10 см. Аквата е висока място има.
2.Живи камъни   0,1 кг/ л  = 20 кг около 16 L . Вадя  и преварявам  лавата и субстр про  - общо 9 литра - значи около 7 L  тоест 10 кг живи камъни трябват - може би  в самия аквариум като основа на коралите ще ги сложа - за да намаля обема на съмпа. А с мояте пълнежи си пълня филтрите +малко жив камък вътре за да плъзнат бактериите и по тах
3.Механичната филтрация си я оставям + сурфейс скимъра - то в сладко солено една работа вършат Uv също ще си работи по два три дена седмично
4.Правя външен съмп. 1 отделение входна вода от аквариума + вата може и малко лава за механобиологична филтрация, 2 отделение скимер, трето буфер и връщаща помпа. Активния въглен и фосфата може да си ги редувам в филтърната колона
5.Скимер май с тръби на вентури. 200l вода със съмпъ  Х 1,3 = 260 - съмп  за 250 l аква  - избирам - 300-350 лв някъде
Скимера ако го бива озонатор както казва тишо няма да взимам
6.Ако се натрупа нитарт от живите камъни - има разни редуктори на аквамедик - около 200 лв макс- ма понижават ORP та ще видя
7.Смени на водата - винаги е хубаво . Т.е  отделен аквариум 10 %  = 20 L полезен обем който си седи с осмозна вода
при понижаване на нивото в съмпа  за да не се "пресоли " водата  помпичка  си взима от малкото аквариумче и си пълни - 100 тина лева е това удоволствие . Аквариумчето ще е оборудвано и с помпичка  когато сменям водата да разтварям сол и така да доливам пак в съмпа.
8. Измервателни уреди  за соленост PH и ORP
9. Осветление  40 -60 LM на литър - 6000-9000 lm - двете Т5 са към 3000 тоест  1 Led 12 000К - около 4000 lm

Май това е всичко прочетено по форумите пречупено за моя аквариум
Средства
Скимер 350
Помпи за течение 2 бр  /нямам представа как се избират/ около 200лв
Дозирпомпа /четох че мощните скимери улавят и микроелементи и трябва да се добавят/ - 200 лв
Ниворегулатор - 100 лв
лампа - и без друго не ми стигат сега двете пури  все ще се взема
контролери  за качество на водата - също
Засега към 800-900 лв ще е преминаването  *NO*
И ако искам само да се наслаждавам и да цъкам от кеф трябва и компютър  да следи всичко вместо мен  на GHL - 800 лв
Сума е всичко
Нямам представа скъпа ли е поддръжката на такъв съд във времето



beonedge

да се обадя и аз , пък дано помогна с нещо :)

1) жив пясък - няма смисъл да се набутваш , след време мъртвия става жив , повече от 2 см дъно не ти трябва- акумулира нитрати и ще се чудиш как да ги свалиш с времето
2)лава - аз не бих ползвал , отделят се силикати във водата = алги. в морската алгите са доста повече видове и си е по- сериозен проблем ...доста са факторите за появата им ,но ако можеш да премахнеш един от тях си е плюс. ето една тема по въпроса ( дано си добре с английския) : https://www.reef2reef.com/threads/lava-rocks.295056/
3) uv то за да върши работа трябва да е около 1/10 от обема на водата в аквариума (100W за 1000l вода)...това е минимума за да има ефект
4) активен въглен- ползвай го за 3-5 дена на месец а за фосфата - гледай да не слагаш много понеже -> рязка промяна на нивото на фосфати/ намалява усвояването на алкалност от коралите/ алкалноста се вдига / коралите  умират ( rtn/stn). ако ползваш реактор , изхода му го пусни в отделението на скимера
5) oзонатора дублира ( донякъде ) действието на акт въглен така че или /или.
6) намаляване на нитрати/ фосфати - имаш много опции ,но си е тегава тема ...избираш един вариант и пробваш ,ако не дава резултат - следващия ...всеки метод си има + и - си
7) тук ти трябват 2 съда (може да минеш и с 1 но е занимавка)- един с осмозна вода и доливаща система - той ти долива изпарената вода . и 2 ри съд с осолена вода - там хвърляш някакво количество вода от аквата (10% ) и след това добавяш прясна вода със същата соленост . отначало докато нитрати/фосфати са ниски може да го правиш веднъж месечно ,като се вдигнат може да почнеш седмични смени. пак си решаваш , някои не сменят вода с години но трябва химията да те влече доста за да избереш този подход
8) ph е добре да мериш за orp не е толкова критично ,но ако те радва си го следи...пак да кажа , най-важна ти е алкалноста ,един скок и коралите отиват в кофата
9)осветление - за ако ползваш пури 500w/m2 водна повърхност , но е ориентировъчно . ако имаш познат с par ( или pur) метър е най добре да се измерят нивата. 2 пури са недостатъчни...в зависимост какви корали искаш ти трябват 4-8 броя. сменят се ПОНЕ веднъж годишно но зависи колко време светят. димиране на т5 - по- скоро не - намалява живота им и има врътка с "разработването "на пурите :)
помпи за течение - колкото повече е по добре ( но пък излиза по-скъпо)понеже коралите разчитат на течението за да дишат/ усвояват в-ва от водата. но много силно течение=плаващи пясъци...във всички случай е за предпочитане няколко мейкъра с по- ниска мощност вместо един мощен ( пак излиза по-скъпо) . избери по- едър пясък ако искаш да стои на дъното ...примерно 2-3мм
разходи - диапазона е голям но без пари не става :) ако си бъркаш добавките е доста по- евтино сравнено с купешките
като купуваш корали - има много вредители , задължително ги прекарвай през някакъв р-р , но имай предвид че убиваш само паразитите , яйцата остават и се излюпват в аквата . затова е най- добре да ги държиш в отделен аквариум и да ги дипваш на 2-3 дена за 1-2 седмици
за компютър - всеки си преценява , за мен са неоправдано много пари затова съм с ардуино контролер който :бърка солената вода,управлява нагревателите,управлява диодите,доливна система , 10 таймера
Към сметките добави RODI система (ако нямаш) . Може директно от нея да доливаш но е неоправдан риск и рано или късно ще се откажеш от този вариант :). Освен това имаш пробиване на аквариума и тръби,преливна колона , кранове,съмп.
I just finished cycling my tank and everything checks out fine
tmp 80F/nitrate 0/amonia 0/nitrite 0
took a month too.
Is it safe to add the salt now?

Петър Василев

   Сега съм с 10 ина см дъно. Като сифонирам излизат мехурчета - предполагам е азот  от анаеробните бактерии. Така си мисля де . Горния слой субстрат е богат на кислород и става първичната преработка на амоняка а долните слоеве са с бавно течение на водата бедна на кислород среда  и богати на анаеробни бактерии. Затова си мислех по дълбоко дъно .

Лавата отпада . То май и Тишо изрази подобно мнение за живите камъни  да се заместят с "base rock". С добър скимер  докато камъка оживее не би следвало да има ексцесии в аквариума си мисля
 
   Относно смяната на водата - защо   да вадя част от водата на аквариума, да я смесвам с нова осолена и да я връшам вместо  направо да добавя новата в съмпа??

Помпите за течение - казваш няколко по слаби вместо една мощна .Съгласен сам обаче нямам опит . Как да избера коя е по слаба . Размерите  са 31/64  Н=80- Какъв е минимума  2000l/h  - 3000l/h. Сега най мощната ми помпа е 950l/h а не виждам никакъв поток освен на повърхността .

   Какво е  RODI система?

  А пробииване не  ;-) само owerflow кутия  -дали ще е собствено ръчно направена или купена незнам още

   За моя аквариум  с 180-200 литра със съмпа - колко кратна трябва да е циркулацията на водата.

  Анякой може ли да ми препоръча модел скимер- Или по скоро не - то хубави много  и средно хубави сигурно има много - кажете от кои не сте доволни  ;-)


beonedge

роди- реверс осмозна система за пречистване на вода + дейонизираща смола ( за да свали тдс на 0) ...може сам да си я сглобиш ако ти се занимава , или да купиш готова с-ма
за смяна на вода (вадиш oт аквата и на нейно място добавяш прясно осолена)- и твоя вариант става ,но иначе е по- удобно понеже - пълниш  съда с прясна вода , тя е студена ( а трябва да е 24С ) т.е. или изчакваш или нагревател. после разтваряш солта но не става за 5 минути. аз я пускам да се бърка вечерта и на другия ден като се наканя ( най- често следобед) сменям . след това пак трябва да пуснеш осмозата да допълниш съда . през това време няма да имаш система за доливане на изпарената вода.
помпите - питай където пазариш но и там дилемата е голяма :)
за owerflow box - пак си помисли , рано или късно изтърват вакуума и спира да прелива в съмпа , циркулационната качва водата от съмпа в дисплея и става ( ако си 24/7 до аквариума може би е решение)...аз доста се чудиш и четох ,накрая реших да е с пробиване ,но нямаше кой да се наеме ,почти се бях отказал ,накрая Мишо дойде от Пловдив до Варна за да пробие 3 дупки :)
циркулация 8-10 кратна ИЛИ малко повече отколкото вода завърта скимера .
за марка не мога да ти препоръчам , за моя аквариум се колебаех м/у ati и nyos , но няма да ти ги препоръчвам понеже цената няма да ти хареса:)


I just finished cycling my tank and everything checks out fine
tmp 80F/nitrate 0/amonia 0/nitrite 0
took a month too.
Is it safe to add the salt now?

Петър Василев