• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
Акваскейпинг конкурс
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Калций, карбонатна твърдост(кН) и магнезий в домашния риф

Започната от Стоян Михов, 09.11.2013 15:03

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Стоян Михов

Здравейте, поради споровете, които се завихриха напоследък спрямо тези основни показатели, прилагам тук една графика, която си бях направил преди и която си ползвам, сега я ъпдейтнах с последните данни и я предлагам на вниманието ви.

Искам дебело да  подчертая, това не е теоритична графика - това са реалните съотношения на тези елементи в най-красивите и успешни домашни рифове в света за последните 6 години.

Това са стойностите на кХ , калция и магнезия за всеки от аквариумите определени за аквариум на месеца (TOTM) в Reef Central от 2008 година насам (ноември 2013). Общо около 50 аквариума досега. Избирал съм само аквариуми, които са или само със СПС или са смесени (това ми е било интересно :)).

На графиката (окото на Октопода)  :-D съм отделил в два кръга съответно: тъмносин - около 40% от аквариумите и светлосин около 70% от аквариумите, под 7 кН са аквариуми на Зеовит. Между другото в по-светло синият кръг попадат повече аквариуми от 2008-2009 година, изглежда тенденцията е увеличаване на количеството на калция и леко намаляне на карбонатната твърдост КН.



А това пък е съотношението между калция и магнезия на същите аквариуми:




Всяка малка точка е отделен аквариум. Виждате на втората графика, че няма много силна зависимост между калция и магнезия. Със зелената и розовата елипса съм оградил аквариуми, които имат една и съща концентрция на калций, но имат коренно различни концентрации на магнезий. Общо вето повечето аквариуми поддържат концентрация от порядъка на 1300 - 1400 мг/л магнезий без голямо значение колко им е калция. Тук също тенденцията е за увеличаване на количествата на магнезия с годините.


Както се казва ползвайте с удоволствие и мярка, и хвърляйте по едно око на графиката, когато някой ви обяснява кои стойности са правилни и кои не :). Наздраве!  *DRINK*.

По - нататък при повече време ще ги дооправя и допълня графиките, така че следете с голям интерес :).

Ilianidis

Общо взето същата е графиката и на калкулаторите.Целта е всеки риф да уцели десятката дето се вика.В кръга баланса между трите най-важни параметъра е оптимален за достигане на равновесие.Всеки сам може да наложи своите параметри и да види кое как да коригира.
Аз ще си позволя да допълня и друга много полезна графика,пък Стоян да редактира,ако сметне за добре.

Коралите използват калциев йон и бикарбонатен анион ,които да депозират в скелета си като калциев карбонат.На графиката се виждат оптималното пх и наличните бикарбонати.Над пх 8 където водата е бедна на со2 ,съответно равновесието се измества от бикарбонатния към карбонатния анион и възможността за утаяване на калциев карбонат е голяма.Тогава трябва да има и спад в растежа на коралите.Случва се предимно лятно време.Под 8 пх също намалява бикарбонатния анион за сметка на изместване на равновесното положение в състоянието на въглената киселина,демек формата на въглеродния двуокис.Това наблюдаваме зимно време или в системи работещи с калциев реактор,където има подаване на цо2. Тогава наблюдаваме явлението ацидификация,което е известно с разрушителното му влияние върху рифовете.Тук идва решаващата роля на буфера или алкалността,която поддържа пх в оптималните граници и спасява нашия риф от разрушение.Оптималните нива на пх са 7,9-8,3.

Стоян Михов

Допълних графиките, сега виждате със звездичка съотношенията в природната морска вода, явно Природата не спазва препоръките на бат Ранди  :-D. Което напълно съвпада с виждането ми, че аквариумите не са естествени системи и следователно няма смисъл да се опитваме да наподобяваме естествените условия.

Другото, което виждате са едни цифрички, това е изчисленият коефициент на корелация, т.е. зависимостта между концентрациите на йоните. При калция и карбонатната твърдост корелация липсва или е много слаба, т.е. няма зависимост между калция и алкалността,някои акваристи поддържат висок калций и ниска алкалност, а други обратно и зависимост няма.

Между магнезия и калция има умерена зависимост р>0,3

Стоян Михов



Това е табличката за зависимостта на концентрацията на въглеродния двуокис в морската вода, от алкалността (kH) и активната реакция (рН). Във вътрешните квадратчета цифрите показват съотношението спрямо естествената концентрация в морската вода която е приета за 1.

Т.е например, ако разглеждаме случая примерно при кХ 8,4 и рН 7,9 то съотношението спрямо естествената вода е 1:2,7, т.е. има 2,7 пъти повече въглероден двуокис.

Стоян Михов



А на тази графика искам да покажа как се е развивало през годините средното ниво на алкалност, което са поддържали аквариумите избрани за аквариум на месеца в Reef Central, извадката е от над сто аквариума :) Яко, а? Дали е само мода?

Докато в нивата на калция няма никаква зависимост спрямо годините, там наистина е на вълни (и в буквалния смисъл)  :-D




не ми се смейте много на екселските графики, направих ги набързо и си имат кусури, ама надявам се да са информативни.

ето малко статистика:



Стоян Михов

Цитат на: tonino в 21.01.2014 21:09
Без да омаловажавам труда ти, но за мен графиките показват, че аквариум достоен за тотм може да се постигне при различни стойности. :-D  Както казва Илиян всеки трябва да оцели десятката, но за всяка система тя е малко по-надолу или малко по-нагоре.


Не го омаловажаваш никак, аз тези статистики съм ги правил за други мои нужди, просто ви ги давам за информация, може пък някога да се появи някой на който да са му полезни, пък и всеки може да си прави изводите. За теб извода е, че аквариум достоен за ТОТМ може да се постигне с различни стойности, за друг може да е предизвикателство да направи аквариум достоен за ТОТМ извън всякакви стойности, трети ще  пожелае да поддъжа стойности, както 43% от най-добрите рифъри и така, всеки си е башка.

Цитат на: tonino в 21.01.2014 21:09
на мен би ми било интересно да видя например как се е променила алкалноста при аквариум от 2002-3 година до днес (ако все още съществуват). Дали следват модата :-)


И на мен би ми било интересно, ако може да го провериш ;-). Поне един има, който е бил два пъти аквариум на годината в  интервал от 5-6 години мисля.

Стоян Михов

Малко е изпреварил модата по отношение на калцио  :-D

Стоян Михов

Реших да не създавам нова тема, без това всичко е безумно разпиляно из форума.
ето как се настройва Aqua Calculator http://www.aquacalculator.com/acalc/Home-en.html



Кликвате на зъбчатите колела - оранжевото кръгче




избирате Measuring equpment - пак оранжевото кръгче, избирате Add new tank - синьото кръгче и си въвеждате обема и данните за аквариума МНОГО ВАЖНО! - изчислете реалния обем вода - само вода - като извадите камъни, пясък, реактори и т.н. колкото по точно измерите реалното количество вода в аквариума, толкова по-точно ще е дозирането. Розовата елипса показва да настроите в какви единици да се измерва алкалността.


След това кликвате на Ca/Alk/Mg recipe - червена елипса


отваря се този прозорец:

Тук от падащото меню може да си изберете готови рецепти, примерно ако си изберете класическият Балинг метод, ви се появява ухилената физиономия на Д-р Балинг и не можете да пипате нищо, в този случай си приготвяте разтворите спрямо цифрите изписани вляво - червената елипса - Calcium означава, че си разтваряте 73,5 грама калциев хлорид дихидрат в един литър вода. Alkаlinity означава, че си разтваряте 84 грама сода бикарбонат (Натриев бикарбонат, Натриев хидрогенкарбонат) в един литър вода. Magnesium  означава, че си разтваряте 17 грама Магнезиев хлорид в един литър вода. Да отбележа само как се разтварят реактиви. Взимате разграфен съд пълните го до половината с осмозна вода, добавяте количеството реактив, което искате да разтваряте, разбърквате и доливате до мярката 1 литър или там обема, който искате да постигнете.

Друго, което искам да разясня, по отношение на содата бикарбонат, в някои рецепти - примерно на бат Ранди, се препоръчва "печенето" на содата на фурна при високи градуси, и някой колеги тук го практикуват и препоръчват също. И другото, което се практикува също е загряването на разтвора със сода бикарбонат (или разтварянето й в гореща вода), когато количеството е по-голямо и содата не иска да се разтвори. Искам да обясня какви са рисковете зад това нещо и какво точно се случва.
Натриевият бикарбонат се разтваря сравнително слабо във вода, при стайна (22-23 градуса) температура трудно може да разтворите повече от 80 грама сода във един литър вода. Затова хората са му намерили цаката като го разтворят в гореща вода могат да постигнат много по-големи концентрации. Да, обаче тогава вече в разтвора няма сода бикарбонат :), колкото повече се увеличава температурата, толкова повече изчезва натриевият бикарбонат и на негово място се образува натриев карбонат. Дефакто тези балончета газ, които виждате са въглероден двуокис, който излита, при високи температури содата бикарбонат се разпада до натриев карбонат, въглероден двуокис и вода.
2 NaHCO3 = CO2 + H2O + Na2CO3
Абсолютно същото нещо се получава и при "печенето" на сода на високи градуси, дефакто добре изпечената сода, всъщност е чист натриев карбонат.

Добре - става ли натриевият карбонат за повишаване на алкалността на рифов аквариум - отговорът е да, но с едно наум. Той я повишава алкалността по-бързо от бикарбоната, но по-важното е, че той за разлика от бикарбоната влияе на рН на водата, като може да го повиши опасно много, ако се дозира в по-големи количества. Защото неговото рН разтворен във вода е между 11 и 12 !!!, докато бикарбоната бидейки буфер е способен да поддържа рН около 8,2.

Така че внимавайте, ако приготвяте содата си по един от горепосочените начини следете рН на аквариума. Ако не искате да рискувате, по-добре  правете по-слаби разтвори на сода бикарбонат на стайна температура, като разтваряте само 80гр сода на литър вода.
Ако искате да ползвате натриевия карбонат за да си вдигнете рН-то  - то по-добре да си го купите готов като реактив, а не да се занимавате да го печете или варите в домашни условия, защото така не знаете точно коло сода се е превърнала в карбонат.

Също съвета ми е да не си купувате сода бикарбонат от хранителните магазини, често в нея има подобрители на печенето, които за съжаление са полифосфати. Купувайте си я от търговци на химически реактиви като Валерус и един куп други или ако ви е по джоба, най-добре готовите разтвори за рифови аквариуми.

Имайте предвид, че при доливането в съмпа на по-големи количества наведнъж на "печена" или загрявана сода или натриев карбонат, се образува бял облак в зоната на доливането - това е заради високото рН на натриевия карбонат, който реагира с калция във водата и се утаява като калциев карбонат (преципитация). Това намалява както калция във водата, така и алкалността. Затова доливането на тези разтвори, трябва да става или с дозираща помпа на малки дози или ако е ръчно, трябва да става наистина много, много бавно. При използване на бикарбонат, такава опасност няма
 

Така след това отклонение продължавам по калкулатора:
има възможност да си направите и собствена рецепта:



то е за малко по-напреднали, имайте предвид че калциевия хлорид и магнезиевия хлорид може да си ги правите на каквито ви е удобно разтвори, защото те са много разтворими и можете да разтворите без проблем едно кило от тях в един литър вода! Просто си напишете какъв е вашият разтвор в съответната част на колонката.

след това кликнете на прозореца за настройка на желаните параметри - червената елипса

и си настройте параметрите които искате да гоните
след това натиснете бутона с къщичката вляво




което ще ви върне в главното меню, откъдето натиснете




той ще отвори красивата част с графиката, в оградената със червено част вкарайте какви са реалните измервания на аквариума ви в момента, в заградената със зелено част ще видите целевите стойности, които сте задали.



след което натиснете бутона calculate addition





  и воаля - изчислява ви ( в червено) колко трябва да добавите обаче като ГРАМОВЕ, това е удобно ако не сте си направили разтвори а просто си забърквате преди да добавяте, но ако сте си направили вече разтвори по онези рецепти, тогава натиснете другото прозорче в зелено (liquid dosage), тогава вече ще ви изпише колко милилитра от кой разтвор да сложите и кой ден по колко, горе на табличката са датите, това е направено с цел да не се превишава максималното покачване на даден показател на ден:










Искам да кажа, че нямам нищо общо с калкулатора, само го финансирам по малко, с малки дарения, щот ме кефи пича (има бутонче donate иначе си е напълно безплатен, само мисля че варианта му за смартфони е платен).

Yonchev

Евала, за страхотната статия, по ясно от това здраве му кажи  *privet*  *thanks  *THUMBS UP*