• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
26.04.2024 14:05

Промяна новините на форума:

Ако все още не сте се запознали с правилата на форума, моля, направете го!


  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Аквариума на ivo_p

Започната от ivo_p, 05.02.2014 20:22

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

ivo_p

Здравейте. отново с пълна сила и желание реших да стартирам нов аквариум с размери 80х30х35, направен от Giorgio_Armano, за което му благодаря.

Грунда е Манадо и отдолу има подложка  Jbl Aquabasis plus 1.5л.
Филтъра е този http://aquarium.bg/index.php?route=product/product&path=146_147&product_id=119
Осветлението го направих с лед ленти.
Подавам СО2, като съм сложил един малък филтър и в гъбичката съм пъхнал една игла от която излиза СО2. като идеята е ротора да разбива на ситни балончета гаста, за сега всичко изглежда нормално.
Растенията който съм сложил Анубис, някакъв мъх който закрепих на корена и на един камък, Staurogyne Repens, Blyxa Japonica и др който не им знам имената.
Искам да направя полянка от Eleocharis parvula, дано вече да ми се получат нещата.
Всякакви критики и съвети са добре дошли  ;-)

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs15.postimg.cc%2Filhsrsgff%2FIMG_20151206_110327.jpg&hash=70aca63615443585c79f9da95f895fa045c71b76

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs2.postimg.cc%2Fjdyswn989%2FIMG_20151208_235847.jpg&hash=6690f980d04ba4b126dc9a308730226d9bd19fae

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs29.postimg.cc%2Fbrd5h44w7%2FIMG_20151212_163241.jpg&hash=890c666b5be6fcdf615ac483c3e731ca336a34fe



https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs13.postimg.cc%2Ftv4i59e87%2FIMG_20151212_163309.jpg&hash=171527946f6b6aaa4c9c275ba262c03387a1832a

ivogod

С тези диоди си за никъде колега. Само анубиаси и микрозоруми според мен ще виреят под диодите. За полянка смятай ват/литър на пури.

ivo_p

според мен няма как да сe сравнява ват/литър при диоди и при пури.
пример при диодите:
- при тип 5630 - 60LED/метър - светлинен поток 14-18 lm/LED максимална мощност на метър 12W
- при тип 5050 - 60LED/метър - светлинен поток 12-14 lm/LED максимална мощност на метър 14,4W.
Това са едни от най-мощните влагоустойчиви ленти, който успях да намеря.
при пурите незнам точно как е. но всичко е относително.
Но дано да съм успял да наглася светлината която ми трябва.

ivogod

Дано да си успял. Въпроса не е обаче само в сила и мощност. Предлагам ти да се насочиш в посока келвини и лумени. Ако ставаше полянка с ленти, щях да си направя стадион в моята локва.
Успех

ivo_p

ами по това което съм гледал в нета като характеристика на ленти.
при минимална консумация 3360lm или при 80 литра - 40lm/l
при максимална консулация 4200lm или при 80 литра 52,5lm/l

ivogod

Копирах статията, за да няма препратки.
АКВАРИУМНОТО ОСВЕТЛЕНИЕ
От Carl Strohmeyer
Изображение
ОБЗОР
Когато избрате осветление за своя аквариум (рифов или сладководен – растителен), е нужно да се отчетат много повече фактори, отколкото отношението ват/литър (В/Л). В същност правилото 0,5 – 1,5 В/Л за рифов или сладководен растителен аквариум (по-малко за аквариум само с риби, повече за много от коралите), е много основно, но и същевременно доста общо и остаряло, заради навлизането на нови съвременни източници на осветление, произвеждащи различно количество лумени за един ват, с различна дължина на вълната, фокусирани лумени, ФАС (Фотосинтетично Активна Светлина, PAR) и т.н.
За съжаление, правилото ,,ватове на литър" все още е популярно, въпреки технологичния напредък, правещ го значително неточно. По-долу в изложението ще разберете защо е така.
,,Ват" е мярка за консумираната енергия, а не за излъчената светлина, нито за нейното качество. Дори добре сравнимото количество отделяни лумени от една лампа не представлява достатъчно добра мярка за параметрите на осветлението, поради фокуса и restrike. Като подходящ пример може да се дъде съвременното светодиодно (LED) осветление, което има доста по-голяма продуктивност на произвежданите лумени в сравнение с компактна флуоресцентна лампа със същите ватове.
Други фактори освен количеството ватове влияят на осветлението на аквариума. Не може да се сравнява светлината на 150W металхалогенна лампа със 150W прожектор, както и 85W стандартна крушка с нажежаема жичка с 85W 6400К компактна флуоресцентна лампа със силно повишено светоотделяне - КФЛ с СПС (Compact Fluorescent Lamp with Super High Output -CFL with SHO). Все едно да сравнявате ябълки с портокали.
В съображение освен консумираната енергия (W) влизат ФАС (както и други необходими дължини на вълната); лумените, отделени за един ват; също и мястото, което лампата заема и което позволява прилагането на повече или по-малко светлоизточници. Например СПС с мощност 150W заема 25 см и в съчетание с рефлектор е много ефективна както по отношение на отделената светлина, така и по отношение на заеманото за целта място. Друг пример е Т2 лампата, която при диаметър 7 мм също е много продуктивна (73 лумена за ват), много компактна и с добъро производство на ФАС. Бих препоръчал, например, двойка 48 сантиметрови (13W) 6400К Т2 пред двойка 18W стандартни (Т8 или Т12) лампи за осветление на 75 литров растителен аквариум – причината за това е повечето лумени, отделени за 1 ват (73 срещу 40-50) и точната цветна температура и ФАС (6400К срещу 2100-4500).
При определяне на необходимата светлина за растителен аквариум следва да се има предвид, че правилото 0,8 – 1 ват на литър се прилага за растения с по-висока нужда от светлина, а не за по-малко светлолюбиви като яванския мъх, а в случая с рифовите аквариуми – за твърди корали като Acropora.
Този обзор е просто кратко обяснение, моля прочетете по-нататък дискусията (без да смятаме, че тази тема е крайна и изчерпателна и не подлежи на актуализиране). Важно е да се има предвид, че темата е комплексна, а тази статия съдържа както основна, така и по-задълбочена информация, но информацията от прочитането само на един раздел е недостатъчна. За по-добро разбиране на материята трябва да прочетете целя текст, при нужда – повече от веднъж.
Четирите най-важни фактора, определящи какво осветление ви е необходимо, са:
1. Отделените за един ват лумени;
2. Фокуса на лумените (както и restrike, въпреки, че е по-малко обсъждано)
3. ФАС (това е важно да се разбере)
4. Ватовете (или ватовете на литър, въпреки, че с това се прекалява и е опростенчество).
Важно е по най-добрия възможен начин да се разберат всички страни и възможности, позитивите и негативите на всеки тип осветление, включително типовете, които често изостаналата технологично с 5-10 години аквариумна индустрия пренебрегва, като LED, СПС, Т2 или индукция. Както аз виждам от проведените опити и изследвания, СПС и LED са бъдещето на аквариумното осветление, а не популярното в САЩ и в други страни двойно КФЛ.
Ето и други важни фактори:
1. Цветната температура по Келвин (например 10000К дневна светлина)
Температурата по Келвин се определя от 2 точки – абсолютната нула и тройната точка на водата. Абсолютната нула се означава с 0К и отговаря на –273,15 °C. В тази точка движението на частиците, изграждащи материята, спира и няма никаква топлинна енергия. Тройната точка на водата се определя прецидно като 273,16 K или 0,01°C. По скалата на Келвин водата замръзва при 273,15 K (0 C) и завира при 373,1339K (100C).
Истинската дефиниция на скалата на Келвин е, че тези единици измерват температурата по абсолютната термодинамична температурна скала.
Светлинните Келвини
Келвините се използват в светлинната индустрия, за ад се определи цветната температура на една лампа. Лампи с цветна температура над 5500К са със ,,студени" (синьо-зелени) цветове, а тези с по-ниска от 5500К тмпература са с ,,топли" (жълто-червени) цветове.
Приложението на Келвините към цветната температура на лампите се извежда от температурата на абсолютно черено излъчващо тяло, вследствие на наличната връзка между температурата му и излъчената светлина. Според тази теория излъчващото тяло е черно при температура 0К, когато частиците спират.
Нишката на лампата с нажежаема жичка е много тъмна и се доближава до излъчващо черно тяло, съответно истинската температура на нажежената нишка е близка до цветната температура в Келвини.
Лампите с нажежаема жичка обичайно имат цветна температура около 3200К, но това е вярно ако са под пълното си напрежение. Ако волтажът на лампата се намали под пълния и потенциал, нейната нишка не е толкова гореща и оделя по-малко светлина. Намалената температура на нишката намалява и цветната температура на лампата. Такава лампа, намалена до 10% от потенциала й, свети значително по-червено, отколкото ако работи на 100%.
Когато се дадена лампа се категоризира според цветната й температура, трябва да се отчита, че тя не взема предвид спектралното разпределение на видимата светлина на източника.
Няколко бележки за Келвините:
- хлорофила абсорбира светлина с дължина на вълната 300-700 nm (Цветна температура 6400К добре отговаря на тези условия, поради което е най-добрата цветна температура за сладководните растения и симбиотичните зооксантели на коралите).
- Колкото по-малко са Келвините, толкова по-жълта и после по-червена изглежда светлината (например 4500К лампа).
- Колкото повече са Келвините, толкова по-синя изглежда светлината (например 20000К лампа).
- Човешкото око възприема най- добре светлината около 5500К.
- Пламъкът на свещта е 1850-1900К.
- Слънчевата светлина 1 час след съмване е 3500К.
- Типичната лятна светлина (слънцето + небето) е 6500К.
- Студената бяла флуоресцентна светлина е 3400К.
Какви Келвини да изберем за коралите:
Ето някои наблюдения, мои и на други професионални акваристи, някои са просто наблюдения, а други – по-добре контролирани опити.
Лампите от 6500К водят до най-добър растеж на SPS коралите, LPS коралите, когато са разположени ниско в аквариума, и дори на меките корали. За по-меко син изглед може да се добави синя актинична лампа 20000К или LED с възможност за настройка.
Лампите с 10000К също водят до добър растеж, но по-слаб в сравнение с 6500К. 10000К лампите са по-добри при LPS и при меките корали, но забавят SPS коралите.
Лампите с 20000К са по-сини и активират флуоресцентните пигменти на много корали (и ги правят красиви). Но според добре проведени опити ако тези лампи се използват самостоятелно при SPS коралите, растежа им замира. Въпреки, че допринасят за по-добрия изглед, тези лампи се надценяват, когато се употребява само тази цветна температура за рифовия аквариум.
Обобщение на цветната температура
Горното обяснение е опростен опит да се сравняват ябълки с ябълки. Въпреки това не може директно да сравнявате 6400К Т8 лампа с 6400 металхалогенна лампа – последната произвежда много повече светлина, както ще прочетете по-долу.
При всеки тип осветление (напремер КФЛ), 6400 К КФЛ произвежда повече светлина от 3500КФЛ. Може да се каже и по друг начин – 100W лампа с нажежаема жичка има цветна температура 2870К, а 40W – 2500К – това също е пример за връзка между отделената енергия и цветната температура.
Това не е достатъчно , за да се приеме, че лампа с дадена цветна температура е обезателно по-добра, понеже трябва да се отчетат и фактори като съотношението лумени/ватове, ватове, фокусирани лумени и други.
2. Светлинния спектър (дължината в нанометри)
Нанометрите (nm) измерват дължината на вълната за светлинната енергия – от космическите лъчения до радиовълните. Лампа с актинична светлина има пик в областта около 420 mn, ултравиолетова С (UVC) лампа – около 265 nm, а лампа с дневна светлина – около 700nm. Според дължината на вълната светлината има различни ефекти. От тази разлика зависи стопосбността на късовълновите рентгенови лъчи да преминават през стени, докато видимата светлина с по-голяма дължина на вълната не може; късовълновите рентгенови и ултравиолетови лъчи могат да унищожат ДНК и да предизвикат разпад на органичните вещества, нещо, което видимите лъчи не могат. В нанометри се измерва цялата лъчева енергия. Един нанометър е равен на една милиардна част от метъра.
От гледна точка на акваристиката е важно да знаем какъв спектър ни е необходим за конкретните ни нужди. Червената светлина първа се филтрира от водата и може да проникне само на ограничено разстояние. С по-нататъшното навлизане в дълбочина изчезват последователно оранжевото и жълтото. Най-дълбоко прониква синия цвят. Коралите се нуждаят от интензивна екваториална UVA (актинична) светлина, а според последни данни (и моят личен опит) и от известно количество UVB. Повечето растения се нуждаят от балансиран по отношение на ФАС спектър (вижте секцията ФАС).
Нанометровата скала и цветната температура по Келвин се съчетават по следния начин. Естествената слънчева светлина в ясен ден е 5500К. Температурата под 5500К прави светлината по-червена или жълта, а по-високите температури по Келвин – по-синя. Повечето фотосинтезиращи безгръбначни трябва да се отглеждат с лампи с различни температури по Келвин , които да включват 6400-10000К (до 20000К при аквариуми с дълбочина над 75 см), както и с актинични лампи, които излъчват флуоресцентно синя светлина и обичайно имат роля на допълнително осветление. Актиничната светлина е в известна степен полезна за фотосинтезиращите безгръбначни, а и спомага за естетическия вид на аквариума, когато се използва да допълва ,,дневната" светлина.
Сладководните аквариумни растения се чувстват добре при цветна температура около 6500К. Сладководните растения предпочитат светлина с повече червено в спектъра. Точното количество Келвини на аквариумните лампи е до известна степен въпрос на вяра в производителя (поне според мен), доколкото това е трудно да се провери с прости средства и без специални познания.
Достоен за внимание е фактът, че флуоресцентните и още повече лампите с нажежаема жичка, отделят доста светлина в жълтата и зелената област, която според изследователите е загубена енергия по отношение на нуждите на сладководните растения и SPS коралите. В това отношение превъзходството е на страната на осветлението с LED и на металхалогенното, понеже при тях има много по-малка загуба в жълта или зелена светлина.
3. Лукс
Мярка за интензивността на осветлението (според фотометрията на светлината), един лукс е равен на един лумен на квадратен метър. Това е важно за аквариумните растения. И в областта на осветлението това също е област, в която сравняваме ябълки с ябълки.
Интензивността на осветлението също е много важна и за повечето корали в рифовия аквариум. Когато луксовете са недостатъчно, зооксантелите не фотосинтезират достатъчно. Минималната интензивност на осветлението трябва да е поне 3000 лукса, когато достигне най-дълбоката част на аквариума. Коралите също могат и да бъдат преосветени (според мен доста трудно, но трябва да се има предвид), максимално лусковете не трябва да са повече от 100000 - 120000.
Измерванията в тропическите рифове показват, че на повърхността на рифа осветеността е 110000 – 120000, а на един метър дълбочина става 20000 – 25000.
Лукс метърът е добра инвестиция за сериозните акваристи с растителен или рифов аквариум.
4. ФАС
ФАС е може би едно от най-важните условия, заедно с лумените за ват и ватовете на литър , когато избираме осветление за аквариума. Ролята на това условие обаче често се преувеличава и от морските и от сладководните акваристи.
ФАС е съкращение от Фотосинтетично Активна Светлина (Photosynthetically Active Radiation, PAR), която включва частта от спектъра на слънчевата светлина между 400 и 700 nm, необходима на растенията за фотосинтеза. Казано по друг начин тази светлина е областта между актиникната UVA и инфрачервената; 400 – 550 nm, която отговаря на абсорбционната лента на хлорофили а и c² и на перидина (фоточувствителен каротеноиден пигмент, близък до хлорофила), и 620 – 700 nm, която пък отговаря на абсорбционната лента за червена светлина на хлорофили а и c².
Фотоните с по-къса дължина на вълната (UVC) са с толкова много енергия, че могат да увредят клетките и тъканите. За щастие по-голямата част от тях се филтрира от озоновия слой в стратосферата. Зелената светлина заема средната част на спектъра (550-620 nm, която е най-добре видима за човешкото око) и се отразява от хлорофила, което е причина за зеления му цвят. Лампи, които отделят повече актинична или инфрачервена светлина, имат по-некачествена ФАС, докато лампи в средната част на спектъра (жълто – зелено) отделят малко от необходимата ФАС.
ФУС - Фотосинтетично Употребимата Светлина (Photosynthetically Usable Radiation – PUR) също трябва да се отчита. ФУС е тази част от ФАС, която се абсорбира от зоксантелинте пигменти и стимулира фотосинтезата. Както беше посочено по-горе, ФУС вклячва дължините между 400-550 nm и 620-700 nm.
Ботаниците твърдят, че синята светлина е по-важна за растежа на листата, а червената стимулира цъвтежа и общото здраве на растението, което означава, че за по-интензивен растеж на растенията е нужна ултравиолетова светлина. Като цяло лампите с температура около 6400К обхващат областта около пика на ФАС и са най-желаните за растежа на растенията (те отговарят на цветната температура на слънчевата светлина в тропиците по пладне).
Изображение
Изображение
Фактически, въпреки упорито разпространените в аквариумното хоби твърдения, добре проведените изследвания извън аквариумната индустрия показват, че много твърди корали, миди и други неподвижни безгръбначни, които зависят от фотосинтезата на зооксантелите, не само че оцеляват, но и растат добре при осветление, което отговаря на оптималната ФАС – като цяло около 6400К, а не при по-високите стойности на Келвините, които често се изтъкват (по-висока келвинова температура е необходима за аквариуми, по-дълбоки от 60-75 см, за да се достигне максималната възможна ФАС, въпреки, че светлината от СПС лампите 6400К с голяма интензивност като цяло проникват добре в дълбоките аквариуми).
За да съм още по-прям (и вероятно да разстроя част от ,,рифовата полиция"), все повече съвременни изследвания показват, че прекомерната UVA и UVB светлина всъщност може да доведе до обезцветяване на коралите и в аквариумни условия лампи с повече UVA или UVB като цяло не са нужни, защото, въпреки, че лампа с повече синьо (като 20000К металхалоген) може да проникне по-дълбоко, като цяло, освен при най-дълбоките аквариуми, тази 20000К металхалогенна светлина е просто загуба!
Като имаме това наум трябва да отбележим, че лампи, които излъчват и в синия и в червения спектър, ще имат добър ефект върху растежа на растенията и при сладководната и в морската акваристика, въпреки някои твърдения, че синьото е само за соленоводните аквариуми (няма разлика в хлорофила в сладка или в солена вода, която да ми е известна).
Измерване на ФАС
Въпреки, че Келвините (както и конвертирането на луксовете посредством съмнителните фактори за превръщане на луксовете във ФАС) са начин за груба оценка на ФАС, само специален ФАС метър (също наричан квантов светлометър) може да ви даде най-добрата оценка за този много важен аспект в аквариумно осветление (както над, така и под водата).
Понастоящем приетите измерителни единици са µMol•m²•sec , като 50 са необходимите за повечето растения или за коралите, нуждаещи се от по-малко светлина като Nemezophyllia, докато Acropra може да изисква ФАС от рода на 300 µMol•m²•sec (всичко над тази стойност е просто загуба на енергия).
Още информация за ФАС
Някои организми, като цианобактериите, пурпурните бактерии и хелиобактериите, могат да използват светлина и в долната инфрачервена област. Те използват тази чест от спектъра, която растителното царство отхвърля и която е извън ФАС на растенията. Затова цианобактериите процъфтяват в светлинни условия, които включват по-жълтите 4000К и по-малко и това е причината, поради която актиничната, както и по-добре балансираната светлина около 6400К, комбинирани с УВ стерилизатор (за да се унищожат плаващите цианобактерии) са важни за техния контрол.
5. Полезна енергия на светлината.
Това е опростенчески опит за обяснение на светлинната енергия, която една лампа произвежда и е от малка или никаква полза за живота в аквариума; в частност за сладководните растения и коралите, които са с по-големи изисквания към осветлението. Най-добрия начин да обясня това е да припомя как чрез смесване на всички цветове на боите получаваме черно, докато при смесването на всички светлинни енергии получаваме бяло. Ние хората може да забележим това в някаква степен, въпреки че не можем да възприемаме избирателно определен цвят, както правят пчелите. Още по въпроса – дори и най-добрите от флуоресцентните лампи, които имат цветна температура 6500К (без значение Т5 или КФЛ) излъчват някакъв процент от своята енергия в жълтия или зеления спектър, които са ненужни за аквариумните растения и корали.
Изображение
Картинката показва горните факти, като съпоставя две 15W КФЛ с една 12W LED (Морско бяло, само с бели излъчватели). Снимките са направени с апарат, който филтрира някои дължини на вълната и така позволява по-добре да се види разликата , която иначе би била по-трудно доловима. На снимките личи, че LED осветлението в ляво има по-малко от ненужната жълта и зелена светлина, отколкото КФЛ в дясно.
В друго отношение отделената светлина изглежда една и съща, въпреки, че е важно да се отбележи, че е постигната с различни мощности – само 12W LED срещу 30W компактни флуоресцентни лампи.
6. Лумени
Те са международната единица за светлинен поток или за количеството светлина, използват се измерване на общото количество на излъчената видима светлина. Колкото повече са лумените, толкова по-интензивна и ярка е светлината за окото. Можете да определите съотношението лумени за ват, като разделите посочените за вашата лампа лумени на посочените ватове, които консумира.
Познаванетона лумените, отделени от лампите за един ват, е толкова полезно, ако не и по-полезно, от отношението ватове за литър. Например Т12 лампа, която е 20W и произвежда 800 лумена има съотношение ват/лумен равно на 40. Същевременно при 13W Т2 лампа,която произвежда 950 лумена, съотношението е 73 лумена за ват. Това е ясен пример как съотношението вата за литър е сериозно объркано, понеже 13 Ватовата Т2 лампа (и дори по-добре 2 такива) е определено по-добрия избор за 56 литров растителен аквариум (или рифов), без дори да се отчете ФАС, която също е важна за растенията и коралите, или пък отделените за единица дължина на лампата лумени.
Това сравнение на лумените се отнася и за лампите с повишено и силно повишено светоотделяне и за металхалогенните. Всички те значително превъзхождат повечето Т12 лампи по отношение на произведените за 1 ват лумени.
Фокусирани лумени
Следва да се отбележи, че дори произведените лумени могат да бъдат подвеждащи, когато става дума за аквариумно осветление. Добър пример в това отношение са LED, понеже лампите, произведени по тази нова технология, имат изключително фокусирана светлина с малка загуба на светлинна енергия (например поради restrike), докато при почти всеки друг тип аквариумно осветление това не е така. Поради своята фокусирана енергия при осветление с LED често са необходими само половината лумени (и дори по-малко) за да се осигури необходимата светлинна енергия (като напр. ФАС) за растенията или коралите. По-новото поколение ФАС имат значително по-малка загуба на лумени при дължина 50 см, отколкото обикновена КФЛ (както и тестовете показват 166% повече лумени за същите ватове при LED в сръвнение с обикновена КФЛ със същата мощност). Друг пример за фокусиране са лазерите. Въпреки че фокусирането на LED въобще не може да се сравнява с фокуса на лазера, съвременните LED излъчватели (например Aqua Ray), са много по-фокусирани от другите типове обичайно аквариумно осветление.
7. Ватове
Един ват е равен на един джаул за една секунда. За нас това е мярка колко енергия използва нашата осветителна система, а не колко светлина отделя. Затова 0,5-0,8 вата за литър при растителен аквариум или 0,8-1,3 за рифов може да е подвеждащо съотношение, което може да бъде само отправна точка, подобно на правилото 1 см риба на литър вода. Това правило е било значително точно по времето, когато са се използвали само Т12 лампите, за които то е по начало създадено. Нужно е да запомните, че Т12 лампите произвеждат 40 лумена за ват, което означава, че ако използвате лампа, която отделя 80 лумена за ват, ще ви е необходима наполовина от мощносттта на Т12 (при положение, че ФАС, Келвините и другите параметри са еднакви).
Терминът "вата за литър" е още по-архаичен, като се има предвид, че при новите Т2, Т5, компактните флуоресцентни лампи и особено СПС, както и при подходящите за риф LED лампи, има повече ватове, радпределени на по-малко растояние. Ватовете, когато става дума за стандартна луминисцентна тръба, се разпределят на по-голяма дължина с нарастването на мощността на лампата. Например стандартна 30W Т8 е с дължина 91,4 см, а 20W Т8 – 61 см.
За организми, изискващи повече светлина, като растения или корали, са необходими поне 2,5 см за един ват (може би автора е искал да каже обратното?), когато се сравняват тръбовидни луминисцентни лампи.
Много лампи с високо светоотделяне като металхалогенните или по-икономичните СПС компактни флуоресцентни лампи използват значително количество ватове, като заемат малко място. 110 ватовата СПС лампа използва своите 110W на разстояние 25 см или дори по-малко, ако е монтирана висяща.
Друга страна на ватовете е количеството лумени отделени за използваните ватове. 400W лампа с нажежаема жичка отделя 25W светлинна енергия, а 400W металхалогенна лампа излъчва светлина за 140W. Ако приемем, че ФАС отговаря до известна степен на видимата светлина, то тогава 400W металхалогенна лампа осигурява около 140W ФАС. 400W натрева лампа с високо налягане (High Pressure Sodium) има по-малко ФАС, обичайно 120-128W, но понеже светлината е жълта, се оценява на повече лумените (за човешкото око).
8. Индекс за възпроизвеждане на цвета (CRI)
За да се улесни указването как изглеждат цветовете при осветяване с различни светлинни източници, е измислена система, която математически сравнява как светлинния източник променя разположението на осем определени пастелни цвята от диаграмата на CIE (международната комисия по осветяване - International Commission on Illumination) в сравнение със същите цветове, осветени с референтен светлоизточник със същата цветна температура. Ако няма промяна в цвета, оценяваният светлоизточник получава индекс 100. От 2000 до 5000К референтния източник е излъчващо черно тяло, а над 5000К е определена дневна светлина.
Източник с CRI 100 има наситен червен спектър. Цветната температура е 2700К за лампа с нажежаема жичка и 3000К за халогенна лампа. Лампата с нажежаема жичка по определение има индекс, близък до 100. Това не означава, че тази лампа е перфектният светлоизточник за предаване на цветовете. Тя не е. Представя се доста зле при синьото. От друга страна дневната светлина на северното небе е 7500К и е слаба в червеното, така че и тя не е перфектния светроизточник за вярно предаване на цветовете. По дефиниция, обаче, нейният CRI също е 100.
CRI е полезен за определяне на цветовете, ако се използва в рамките на неговите ограничения. Първоначално индексът е бил създаден за да се сравняват източници с непрекъснат спектър, чиито CRI е над 90, защото под 90 е възможно да имаме два светлоизточника с еднакъв CRI, които обаче представят светлината доста различно. Същевременно, даден цвят, осветен с източници, чийто индекс се различава с 5 точки или повече, може да изглежда по един и същ начин. Цветовете, осветени от светлинни източници с линеен спектър, като живачните, GE Multi-Vapor® металхалогенни и Lucalox® - натриевите лампи с високо налягане, могат в същност да изглеждат по-добре, отколкото показва техния CRI. Обаче някои ,,екзотични" флуоресцентни лампи може да имат много висок CRI, но същевременно значително да изкривяват някой цвят на обекта.
Технически CRI може да служи само за сравняване на източници с една и съща цветна температура. Въпреки това, според правилото ,,колкото повече, толкова по-добре" , светлинни източници с по-висок индекс (80-100) правят хората и предметите да изглеждат по-добре в сравнение с източниците с по-нисък CRI.
Защо използваме CRI, като има толкова недостатъци? Това е единственената международно призната система за цветовъзпроизвеждане и предоставя някаква ориентировка. Тя ще се използва, докато научното общество създаде по-добра система за описание на цветовете, които наистина виждаме. Тя е показател на относителната способност за възпроизвеждане на цветоветеот разлличните дветлоизточници и трябва да се използва само като такава.

ivo_p

Благодаря колега да хубавата статия
Лентите които съм сложил са следните:
2х0,7м топло бяло - тип диод 5630
2х0,7м студено бяло - тип диод 5630
0,7м синьо - тип диод 5050
0,7м червена - тип диод 5050
Дано да съм направил правилния избор :)

ivo_p

След няколко месеца развитието на аквариума.
Снимах го преди да го подкастря.


https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs7.postimg.cc%2Fpx5jduykb%2FIMG_20160214_190540.jpg&hash=b742c85471d412ad5b3516a9e9e887905d6cee00

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs28.postimg.cc%2Fv8de9fhvh%2FIMG_20160214_190549.jpg&hash=42328fd403694b4c88f31bea986f699b51ccc85e

Penta

Ще давам уроци как се поства снимка на която все пак може да се види нещо   :popcorn:



ivo_p

Благодаря за което.
Някой няма ли да напише нещо :)

VDO

Колега,разтварянето на ЦО2 го няма никакво май,помисли върху това-нагласи струята от флейтата да е срещу дифузера и течението да разнася балончетата колкото може повече из целия аквариум,а самия дифузер свали възможно най-ниско до грунда,малко е играчка,но  без хубаво насищане няма смисъл да подаваш газта,поиграй си да го позиционираш подходящо .  Не знам с лентите ли караш още, по-добре ще е да направиш осветлението с пури.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs22.postimg.org%2Fmac34rft9%2Fphotocat5.jpg&hash=360a4daf14830905da8b7981cd428ee276c00958

chapek

Мога да ти предложа ако се замислиш над съвета на VDO да вкараш самото дифузерче във филтъра ( да премахнеш малко от керамиката и да вкараш дифузера на co2 там ) така ще се разнася доста повече и ще се разтваря в пъти по добре . И второто което за мен лично ще е плюс ще се вижда с една джунджурия по малко :) .
Единственото което ще трябва да направиш е една дупчица в страни за маркучето на co2 ( прави я с точен размер ) Успех .

ivo_p

Струята на флейтата е точно срещу дифузера, не се вижда на снимката, капака пречи. (ще кажа друга снимка). Има малки балончета из целия аквариум и не изплуват веднага. Индикатора за СО2 ми е в светло зелен цвят, леко жълтеникъв става след 6-7 час. Сложил съм го в най-отдалечение ъгъл на аквариума.
Още съм с ленти, но съм сложил още 1.5м бяла и 1.5м студена бяла светлина.

Цитат на: chapek - 16.02.2016 16:20
Мога да ти предложа ако се замислиш над съвета на VDO да вкараш самото дифузерче във филтъра ( да премахнеш малко от керамиката и да вкараш дифузера на co2 там ) така ще се разнася доста повече и ще се разтваря в пъти по добре . И второто което за мен лично ще е плюс ще се вижда с една джунджурия по малко :) .
Единственото което ще трябва да направиш е една дупчица в страни за маркучето на co2 ( прави я с точен размер ) Успех .

Бях сложил една малка помпичка и там бях пъхнал с една игла маркуча с СО2 и се получаше много добре. Но помпата много често се отлепяше от стъклото и падаше на дъното и от силната струя всичко изровеше. И другото което не ми хареса че се чуваше много гаден звук, като работеше с ъглата

ivo_p


ivo_p

Реших големия аквариум да го направя с цихлиди и ето резултата:

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs21.postimg.cc%2F50mfkvnc7%2FIMG_20160410_181707.jpg&hash=ceb484b4bf8f1da62d5beed27dfdafb57c2c48ce

Ето ги и новите обитатели:
Labidochromis caeruleus 11бр
Melanochromis cyaneorhabdos (Maingano) 8бр.



https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs28.postimg.cc%2Fx58p40oul%2FIMG_20160414_213646_1.jpg&hash=993de38593a1aea56dc2c56e19331df9a5cbb5d0

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs9.postimg.cc%2F6bpi4jjwv%2FIMG_20160414_212614.jpg&hash=ba8e39ae4b1246e5c17d642d1e2d2a2eeb6c242c

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs30.postimg.cc%2Fm9a6qi72p%2FIMG_20160414_212554.jpg&hash=fe39b2f152d26c0314968ec0b606bb49d3fcfe81

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs22.postimg.cc%2F4du50ka35%2FIMG_20160413_214503.jpg&hash=b01869654335fe4d4964dc1529591e3d5eb563f3

Similar topics (5)

9021

Публикации: 24
Прегледи: 10076

42996

Публикации: 21
Прегледи: 7996

40032

Започната от ipman


Публикации: 73
Прегледи: 27443

55860

Публикации: 143
Прегледи: 94587

12802

Публикации: 16
Прегледи: 6997