Здравейте :)
Имам нужда от малко помощ при подкарването на осветлението (всъщност е част от него) за соленоводен аквариум:
ето с какви диоди разполагам в момента :
диод//дължина на вълната//напрежение//ток//брой//мощност
1)UV 1 /395-405nm/3.0-3.6V/600-650mA/10/3W
2)Violet /410-420nm/3.5-4.5V/750mA/20/3W
3)UV 2 /420-425nm/3.2-3.8V/350-700mA/20/3W
4)Royal blue 1 /440-450nm/3.2-4.0V/750mA/40/3W
5)Royal blue 2 /450-455nm/2.5-3.5V/700-1000mA/60/3W
6)bright blue /460-470nm/3.2-4.0V/750mA/20/3W
7)cyan /490 nm/3.0-3.6V/650-700mA/20/3W
8)ice white/9000-15000K/3.2-4.0V/750mA/40/3W
това са захранванията с които разполагам :
Meanwell HLG-150H-36A /2.5-4.2A (18-36V)-1 бр
Meanwell HLG-60H-54A /0.69-1.15A (33-54V)-2 бр
зная че не са достатъчни , но ще поръчам други когато ми се изяснят сметките :)
тези захранвания имат 2 потенциометъра с които се регулират съответно ток и напрежение , стоиностите които съм посал са при работа на захранването в режим постоянен ток (как се определя в какъв режим работи захранването не ми е ясно)
Освен диодите съм предвидил 4х80W ATI (blue +)
Та , ако може някой да помогне със съвет как да свържа диодите ....примерно мога ли да комбинирам 1) с 8) като предвидя максималния ток да е около 600 А т.е. пада на напрежение предполагам ще е различен ако се комбинират , има ли опастност да изгоря диодите ,или е по-сигурно всеки тип диоди да е на отделно захранване.
Можеш да ги комбинираш всякак.В група която ше работи на даден ток.
Сбора от напреженията на всички диоди(няма значение какви) в групата да е в диапазона ,който осигурява захранването.
т.е. мога на захранването Meanwell HLG-60H-54A /0.69-1.15A (33-54V) да свържа 2 кръга по 12 диода и тогава на всеки ще има максимален ток 575мА и напрежение м/у 2.75 и 4.5 V
Ако диодите са по 3V ще имаш 12х3=36V.Иначе точно тока се дели на броя на кръговете.
Не препоръчвам да се свързват повече от един кръг на захранване. :-)
Тези данни за захранване на диоди ми се струват доста неправилно описани. Сини диоди на 4 волта, ток 600mA,750mA... Всички диоди се правят със стойности от стандартен ред, само червените са 2,4 волта.
Колко диода смяташ да използваш, надявам се не всичките 200 и нещо ?
една част от диодите съм поръчал оттук :
http://www.ebay.co.uk/itm/131345637382?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=430872327866&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (http://www.ebay.co.uk/itm/131345637382?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=430872327866&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)
по-надолу има таблица със стойностите които съм писал,ако обаявните стойности са подвеждащи , ще се радвам да уточним това преди да съм запоил диодите.
Иначе смятам да ползвам всички диоди , но не и на максимални параметри и без оптики (площа която трябва да осветят е 256х65 см) . Евентуално може да добавя или заменя някои от тях ако не ми хареса как изглеждат .
Общо взето ,от това което четох ,останах с впечатление че е по-добре да се ползват диодите на около 30-40% (даже и за радеоните) ...говоря специално за рифов аквариум.
Edit : eто направо таблицата със стойностите :
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs32.postimg.cc%2Fxly8k0kwx%2FEbay_LED_spec_table_new_680px.jpg&hash=3ce8e790b3466c5e36c99fb9db85dcb56e031d40) (http://postimg.cc/image/xly8k0kwx/)
@petko - какво имаш предвид с това да не се закачат повече от един кръг на захранване ? Сегашното което ползвах беше на 8 кръга и не съм имал някакви проблеми свързани с това.
Така, да не се използват на повече от 30-40% максимален ток е малко пресилено. Практиката е три ватовите диоди да се захранват на 700mA когато са маркови като Bridgelux, на 600mA ако са NoName. Това се пада 60-70% натоварване. От там нататък може да се димират и управялават от контролер който да ги пали плавно и ако идва много светлината да работят в диапазона 40-80% от споменатия 70% максимално допустим ток.
От друга страна руснаците пускат 5-ватови Cree на 700мА (~45%) и минават със пасивно охлаждане.
В твоя случай обаче със 200+ диода ще ти трябва ..хм, знам ли, около 20-30кг радиатор за нормално охлаждане ако работят на повече от 2W, така че ще трябва силно да занижиш захранващия ток, с което и дълбочината на проникване в аквариума.
Според мен си харесваш една кръгла цифра 500mA, събираш 2-3-4 токови драйвера в зависимост от това колко кръга искаш да управляваш и слагаш драйвери като LPC-100-500 (100W на 500мА). На един такъв драйвер свързваш между 40 и 60 последоватени диода от който вид искаш. Този конкретен драйвер осигурява напрежение от 100 до 200V. Пада на напрежение върху 40 диода е от порядъка на 120V.
Относно кръговете, ако разделиш тока на две части например и един диод от даден кръг изгори, целия двойно по-голям ток протича през другия кръг докато не изгори един диод и от него.
Нямам наблюдения над захранването което си избрал, но не го намирам за удачно за целта.
Цитат на: Penta - 03.05.2016 23:16
Относно кръговете, ако разделиш тока на две части например и един диод от даден кръг изгори, целия двойно по-голям ток протича през другия кръг докато не изгори един диод и от него.
Да,това имам предвит за двата кръга.
Penta има и по добро решение от това да пускам 100 и кусур волта над аквариума ,а и по гъвкаво.
Цитат на: beonedge - 03.05.2016 21:58
@petko - какво имаш предвид с това да не се закачат повече от един кръг на захранване ? Сегашното което ползвах беше на 8 кръга и не съм имал някакви проблеми свързани с това.
Не знам подробности как си ги връзвал.Има някои и други условности.
Успех в реализацията!
Обаче, ако сметнеш досега колко пари си дал за диоди, контролери, и т.н.
и още колко ще дадеш за радиатори стойки, димиране, да не се окаже, че ще надмине сумата
на готово тяло от добър китайски производител. Щото и "марковите" също са китайски.
И още нещо, важно е и цветната температура, 10к,15к,18к? Надявам се тези неща да си ги предвидил *THUMBS UP*
Не е като да не съм ги гледал ...примерно това :
http://www.ebay.com/itm/MarsAqua-Dimmable-300W-LED-Aquarium-Light-Full-Spectrum-Reef-Marine-Coral-Lamp-/221799950311?hash=item33a44ea7e7:g:IYkAAOSwxp9W-fyy (http://www.ebay.com/itm/MarsAqua-Dimmable-300W-LED-Aquarium-Light-Full-Spectrum-Reef-Marine-Coral-Lamp-/221799950311?hash=item33a44ea7e7:g:IYkAAOSwxp9W-fyy)
диодите са :
14 x Cool White 12,000K
10 x Neutral White 7500K
10 x Warm White 3500K
4 x Red 660nm
4 x Green 520nm
8 x Blue 460nm
20 x Royal Blue 450nm
30 x Blue 460nm
общо 100 leds
За моя аквариум ще ми трябват 2(или 3 бр) и сметката ще излезе : 125 GBP x2(3)=250 (375)
доставката няма да я смятам .
За DIY варианта - 20 диода са около 20 GBP=200GBP за 200 диодa .Това е ако се поръчат от Англия , аз по-голямата част ги поръчвам от Китай.Доставката за диоди е free ,a ako готовото решение се поръча от Китай , едва ли ще мина без доставка и мито .
Алуминиевите охладители ги имам от сегашното ми осветление ;)
остава за захранване ,кабели,вентилатори да се вместя в 50 GBP което може и да се случи , а може и да не стигнат.
Та така , финансово погледнато купешкото е на кантар или малко по-евтино , но при DIY си подбирам диоди каквито ми харесват и (което е основното) се разпределят много по-равномерно по повърхността на аквариума.
Ако пък не се получат нещата , винаги мога да си поръчам готовото осветление , на фона на общите разходи около аквариума не е кой -знае какъв разход
Благодаря на всички изказали мнение по въпросите които не ми бяха ясни , явно ще трябва да се обмисли отново въпроса със захранването на диодите :)
Успех!
Нямах в предвид "марково китайско" от посочения линк :-)
Аз имам една моя сентенция - Направи си за да се научиш, купи си за да имаш!
265см аквариум е сериозен обем, поздравления че можеш да си го позволиш :-)
Аз мога да те посъветвам да помислиш за по-малък брой но по-мощни диоди. Естествено ако смяташ да гледаш корали де, до колкото съм запознат те искат огромно количество светлина.
Така както си го замислил с огромен брой диоди работещи на малък ток ще получиш силна осветеност на повърхността и до там.
Огледай в нета за морски аквариуми осветени със 10W диоди дали няма да ти харесда и да ти дойде някаква идея.
И аз си правих осветление какво ли не правих и пак нищо( останаха ми 20 бр. диоди), после си купих китайско(боклуци не мога да го настроя) и пак нищи, сега съм почнал по голям акв. и ще го мисля, но ще е 100% втора ръка фабрично нещо по така постоянно има в нета някои се отказва или минава на по голям !
Е аз пък имам четири аквариума и всички се осветяват със различен тип LED и съм страшно доволен.
Може би някой ден ще взема за по-малък аквариум два броя от тези заради естетиката: http://www.zoosviat.net/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_59&products_id=1839 (http://www.zoosviat.net/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_59&products_id=1839)
А и цените са им много добри.
За мен нещата стоят по тоя начин.
Ако вземем например диод - Cree XLamp® XT-E, той се предлага като SMD или монтиран на подложка. Мощността му е - 1520mW @ 1300mA, Royal Blue- 450-465nm.
За да свети със тази дължина на вълната и при тази мощност трябва да му осигурим охлаждане предвидено от производителя. Всяко мърдане на напрежение и ток извън границите води до по къс живот и разминаване с дължината на вълната от 450-465nm. Това се отнася за всички диоди на осветителното тяло.
И за да се получи примерно дължина на вълната на цялото тяло 15000К и мощност от 180W
и два канала.
Картинката трябва да изглежда така:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/5572258/R420R-15000K-Spectrum-1.jpg)
За да се получат тези параметри зад производителя седят една камара апаратура и екип от инженери. За нас като любители акваристи, едно направено осветление в домашни условия и визуално може да ни изглежда добре, но за коралите нещата седят по друг начин.
И моето мнение е, че ако човек може да си позволи Лед осветление то да е от реномиран производител. Всичко друго китайско събирано в гаражите е меко казано несериозно. И много хора остават разочаровани от LED осветленията тъкмо заради доводите които съм описал по горе.
За това според мен по евтината алтернатива е T5 на ATI лампи с ел. дросели, всеки може да си го направи тялото и няма къде да сгреши.
Не искам да отказвам никой да си прави осветленията за аквариумите, но нещата не са толкова елементарни на пръв поглед.
И както казва бат Ранди - Хепи рифинг *DRINK*
Да кажа и аз каква е идеята на това което правя - > първо да уточня , че всичко е базирано на това което съм прочел в нета;)
Това което разбрах е ,че има корали които не са особено чувствителни към спектър на светлината , както и такива коИто просто не харесват спектъра на диодите ( или по- скоро интензитета на свтлината им) . Затова реших да подходя така - 4 бр ATI blue plus x 80w , между тях основно студено бели и uv ( за да намалят донякъде синята светлина) и пространството което остава - само диоди ,като там ще слагам по- непретенциозни корали. Охлаждането на всичо това смятам да е активно - 2 вентилатора 150х50мм Дебит: 263 m3/h на 12В...ако се окажат недостатъчни ще добавям , но едва ли ще се наложи ( досега бях със 100тина 3 ватови бели диоди + 6х54 W лум пури и пасивно се охлаждаха без да имам проблеми , нямам пар метър за да цитирам стойности ,но със торене и подаване на цо2 растенията си вървяха добре)
За избора на диоди - там е проба -грешка , но предпочетох по- голям брой по- маломощни пред мощни по няколко причини- равномерно разпределяне на светлината, по- ефективна рабора ( lum/w) , по- малко отделена топлина .
Относно готовите решения - първо приемам това като хоби и ми е интересно да си правя някои неща сам . Готовите продукти не се различават като конструкция кой знае колко от това което може всеки да си направи , просто някой е направил опитите вместо вас и съответно му плащате за това . Което е ОК но на мен не ми е интересно :) ..всъщност все съм се чудил на хората които решават че искат аквариум и плащат на други да им го направят и поддържат .
Цитат на: Penta - 03.05.2016 23:16
ако работят на повече от 2W, така че ще трябва силно да занижиш захранващия ток, с което и дълбочината на проникване в аквариума.
penta, загубата на светлина не си ли остава геометрична прогресия без значение източника като вид на светлина
За растителен аквариум нещата са ясни там светлина 8000 к
Още Амано преживе бе изчислил и продаваше Т5, лампи с такъв спектър, с диоди е още по лесно. *DRINK*
ако имаш предвид моя пост - конкретно при мен не се получи от раз ,понеже гледах дискуси и Т беше 29С ,съответно растенията се форсираха от това , така че трябваше да налучкам подходящ интензитет (почнах отначало само с диодите и постепенно добавих пурите) торене и ЦО2 :)
За морски нямам никакъв опит , но си мисля така - основното , това което ги касае коралите е синия цвят , всичко останало е да се докара приемлив за нас спектър и флуоресценция (УВ) както и да се подтисне развитието на алгите . Дали е така , ще разбера като се сблъскам с проблемите :)
ПС ако някой има мнение относно диодите (като спектър и пропорции ) които съм избрал ще съм благодарен ако ме коригира . Смятам за начало RB да ги пусна без димиране , а всички други да са със , за да мога с димирането да коригирам спектъра ако (когато) се наложи :)
@tishovsx - би ли дал линк към качественото китайско осветление да проверя (ако е възможно) какви диоди са ползвали ?
Ами моето е това, не е върха но толкова са ми възможностите
http://www.amazon.com/Maxspect-Razor-LED-Lighting-System/dp/B00AZMR0OC (http://www.amazon.com/Maxspect-Razor-LED-Lighting-System/dp/B00AZMR0OC)
Благодаря
Намирам това на първо четене
http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2211981&highlight=maxspect+razor&page=2 (http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2211981&highlight=maxspect+razor&page=2)
по-специално :
Led Colors to use:
Cool White (7500k-14000k)
Neutral White (~4500-6500k)
Warm White (~3500k)
Royal Blue (450nm)
Blue (470-480nm)
Violet (420nm)
Cyan (around 490nm). Can use Green if not available
Green (~520nm)
общо взето на мен ми липсват :Neutral White (~4500-6500k)
Warm White (~3500k) и Green (~520nm) ...може би ще добавя зелени (10-15) , но първо ще видя какво ще се получе с наличните (имам към 50-60 cree 6500 и warm както и 20 тина червени , но засега смятам да не ги ползвам)
Цитат на: evgeni200 - 06.05.2016 15:41
penta, загубата на светлина не си ли остава геометрична прогресия без значение източника като вид на светлина
Именно. Разликата е в количеството геометрично намаляваща светлина от точков източкик, достигнала до дъното.
CREE XT-E @ 350mA =>139lm
CREE XT-E @ 1500mA=>463lm
Примерно (това не са точни данни) на 60см дълбочина ще достигне 1/5 от светлината, в първия случай 28lm, във втория 93lm.
Ако се използват 463/139=3.33 повече диоди @350мА имащи общо същия интензитет като един @1500mA , светлината от тях ще се разпредели на площ по-голяма от х3.33 спрямо единичен такъв (понеже не могат да се сложат един върху друг) т.е. едно листо на Куба ще получи поне 4 пъти по-малко PAR.
Ох, знам че стана много объркано *SORRY*
Ясно нищо не се променя ако са три един до друг осветеността се запазва - диода не е лазер
Цитат на: evgeni200 - 06.05.2016 19:51
Ясно нищо не се променя ако са три един до друг осветеността се запазва - диода не е лазер
Ами не, точно обратното. Диода като точков източник на светлина се приближава до лазер.
Във форумите за отглеждане на марихуана е обяснено научно, има и сравнение през колко листна маса преминава светлината от диод 10W спрямо такъв на 1W.
Разликата в осветяване на дъното десетки SMD диода върху LED лента и единичен на 3W е огромна, имам ги и двете. LED лената и километри да сложиш на 50см не можеш отгледа полянка.
Объркали са се нещо за равномерно осветяване по голям брой :-)
Светкавица за фотоапарат, луничка, обикновенна лампа всичко е точков източник и физичната зависимост се запасва.
Оптика или рефлектор според вида лампа определят зоната осветеност
Цитат на: evgeni200 - 06.05.2016 20:22
Объркали са се нещо за равномерно осветяване по голям брой :-)
Специално за диодите за мене е така по голям брой на определена площ е по-равномерно осветяването.
За да се постигне по-равномерна осветеност с по малко диоди начините са два.Използване на разсейватели или да се увеличи разстоянието до повърхността,но при това се губи ефективност.
CREE XT-E @ 350mA =>139lm на 60см дълбочина ще достигне 1/5 от светлината, в първия случай 28lm
От тези данни може да се изчисли ъгъла презастъпването на диодите
Ъгъла да е сигурен слагаш оптика и чертаеш
Не става въпрос за равномерно разпределение на светлината, говоря за това какво ще достигне до дъното.
Три диода на по 350мА ще светят повече от един на 1050мА във въздушна среда и на повърхността. Разликата идва от там през колко листа от върха към основата на растенияето ще премине светлината.
Говоря за реални условия, не на хартия.
Искаш да кажеш че скоростта на светлината при 1050мАе по голяма от тази при 350мА - хъм не е ли константа.
Говорим само за един лъч светлина от двата вида диода.
Кое кара единия да мине през повече листа?!
Публикациите са слети: 06.05.2016 23:33
beonedge и аз това го смятам за по разумно:
Цитат на: beonedge - 06.05.2016 15:08
по- голям брой по- маломощни пред мощни по няколко причини- равномерно разпределяне на светлината, по- ефективна рабора ( lum/w) , по- малко отделена топлина .
Само не разбирам защо не е вярно!!!
Има една мерна единица плътност на енергията W/cm2.
Публикациите са слети: 06.05.2016 23:41
Цитат на: evgeni200 - 06.05.2016 23:08
Публикациите са слети: 06.05.2016г 23:11ч
beonedge и аз това го смятам за по разумно:
Само не разбирам защо не е вярно!!!
За мен това си е вярно.Вече мощността на диодите трябва да се съобрази с дълбочината на аквариума и търсената цел
Цитат на: petko - 06.05.2016 23:36
Има една мерна единица плътност на енергията W/cm2.
Не разбирам, ако събереш 3 диода на един кв.см (но не може) ще постигнеш ефекта на един 3-ватов диод ли ?
Явно аз не мога да се изразя ясно, съжелявам.
Нека опитам така :
Предполагам няма спор че насочената светлина (лазер,прожектор и т.н.т.) осветява един обект по-далеч. Не говоря по-бързо, за да се сравнява скоростта на светлината. Три диода на 5см един от друг (3х100lm) равно концентрирана светлина ли дава като 1x300lm?
Има ли значение колко тесен е снопа светлина (при еднаква енергия) за това колко далеч се вижда? CREE е с размер 3.5х3.5мм и три диода на площ 150мм.
Морските фарове една стена с крушки ли представляват (много по-лесно е дасе направи) или една мощна с рефлектор ?
Абе предавам се, ако иска с 1000 диода от LED лента да ги направи колегата.
Penta, ако където си гледал замерването е спотово точно под диода е така, но в радиус около него имаш огромен пад на светлина и до тези листа или околни растения е много по малко светлината от три равномерно разпределени
Реално един 3W диод е изграден от два 1W, а един 10W от девет по 1W
Реално и оптически можеш да събереш светлината на три отделни едно ватови като снопа лъчи на три ватовия
Просто споделях моя опит и опита на хора опитали се да осветят дълбок аквариум. Изчетох абсолютно всичко което може да се намери през Google и всеки който някога е правел осветление за растителен аквариум по-дълбок от 40см казва " За да проникне светлината на такава дълбочина използвайте оптика или по-мощен диод...или по-мощен диод с оптика"
Във форумите за марихуана пишат " за проникне светлината до долните листа на високостеблено растение изполвайте 10w диоди със вторична оптика"
На всички решили да осветяват дълбок аквариум със LED ленти 120 диода на метър - успех !
П.П.
Не мога също така да ви докажа че земята се върти, но съм го чел някъде.
Penta това което казваш е така.Там спор няма.
Просто с Евгени говорите за различни неща. :-)
На моето осветление всички диоди са smd с мини лунички на 120 градуса. Така идват произведени от Крии. Във едно гнездо има няколко различни диода.
Нямам никакви лични наблюдения, но съм чел много позитивни отзиви и ме сърбят ръчичките един ден взема пълен комплект 12xLED сглобки,драйвери и контролер TrueSpectrum (сладководния вариант).
Соленоводния вариант : http://reefll.com/12xV3.0 (http://reefll.com/12xV3.0)
Просто със "Направи си Сам" е много трудно да се направи перфектния цветови спектър, за човешкото възприятие.
TrueSpectrum controller: https://www.youtube.com/watch?v=f9jAgGDWyyg (https://www.youtube.com/watch?v=f9jAgGDWyyg)