• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
17.01.2021 18:06

Новини:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


Акваскейпинг конкурс
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Новото ми LED осветление

Започната от Ilianidis, 25.08.2011 20:08

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Ilianidis

Накратко за проекта-изготвил съм го с 48 броя 3 ватови китайски диоди като евтин компромисен вариант,но избирани по най-добрите им параметри предлагани в момента,драйвер готов-не ми се правеха платки и димиране. Основа за вграждане листове от 6мм текстолит.Исках да е здраво, топлоустойчиво, влагоустойчиво, леко и лесно за обработка, но недосттък-много скъп материал.Килограма е 14 и нещо лв а влязоха 7кг.Имаше и 4мм ,но още в магазина от стоене се беше изкривил.За охлаждане на диодите алуминиеви лайсни и 2 вентилатора.Сглобките съм лепил с лепило епокси течен метал. Имах малко проблеми с него,търсих на бизон,но понеже нямаше взех друго на Akfix. Явно макар да се водят едно и също двукомпонентно има разлика в тях за различните производители.За насочване на осветлението са вградени в капака 45-градусови лещи.Текстолита външно е облепен с пвц фолио.Ето малко снимки:отвътре диодите вързани в три кръга-17 сини диода,16 студено бели и 15 бяли.Един драйвер захранва 18 броя максимум последователно свързани диода.

Мисля към веригите да пусна кабел до мястото с рефуджиума за морския и да вържа останалите ми няколко диода.

Алуминиевите лайсни и местата на вентилаторите:


Преди монтажа на лещите:





лещите отблизо


Проба с белите


студено белите



и трите цвята заедно


Сега остават тествания за по-дълго време работа,температури и волтаж.Ампеража е стабилен на 700мА. Захранващия кабел е многожилен с възможност за пускане с таймери в три кръга.
Това е засега,продължавам тестовете преди да съм хлопнал капака.

Black Adder

Чудесен е станал.  *DRINK*
Като го изтестваш, сложи чертата, да видим колко пари излиза цялото това удоволствие.

cantiga

Много добре е станало  :-) Сега сложи и един аквариум отдолу  *THUMBS UP*
Поздрав!
Светослав

Bolta

Професионална работа! *privet* *THUMBS UP*
Цитат на: cantiga в 25.08.2011 20:08
Сега сложи и един аквариум отдолу  *THUMBS UP*

Ще сложи, ще сложи.... повярвай! ;-)

dafil

Колега, особено с лещи,диодите си плачат за димер,а не за таймери на 3 кръга :-)

Ilianidis

Цитат на: dafil в 25.08.2011 21:09
Колега, особено с лещи,диодите си плачат за димер,а не за таймери на 3 кръга :-)
Малко ми е трудно като изпълнение с готовите захранвания,но не и невъзможно.Имам напредвид една интегралка,намираща се в бг и на добра цена,но ще оставя за нататък.Тази,която ползва Жоро в Америка CAT4101 e много добра,но я няма у нас.
Шкафа е зад осветлението,а над него е... аквариума.Е празен е все още,но в близките дни лепя съмпа,връзвам В и К и .... скоро  би трябвало да меря първите резултати.Е аз не бързам,първо защитите/всичко ще връзвам през бушони,че преди няколко години протече един малък черноморски и още имам спомен от стопения удължител.

Ilianidis

За сведение- за бога не купувайте лепило епокси метал на акфикс.Дават че лепи почти всичко,да ама не.Не лепи алуминии,а в указанието пише за металите на първо място.Трябваше да залепя звездите за алуминиевия профил и за мое учудване след като изсъхна лепилото без много зор се отлепи.Също гладката лицева част на текстолита се налагаше да я тръкна с шкурка за да хване по-добре.Инак за стъкло пък се захваща яко.Отивам за бизон.

iek

Можеш да използваш Arctic Alumina Thermal Adhesive за тази цел.

АМАЗОН

ЦитатМожеш да използваш Arctic Alumina Thermal Adhesive за тази цел.

С две ръце съм за но,цената е по различна.

Ilianidis

А това лепило пък тук едва ли ще се появи някога.Имаме един строителен хипермаркет,стараят се хората,много артикули има,ала в големите градове си е друго. Все едно,поне намерих бизон,е разлика между двата течни метала има огромна-това стяга бавно,но трайно.Препоръчват зашкуряне на алуминия и сега хвана много яко.Камък е просто.
Мерих температурите при първата продължителна работа.На етапи с пускане на освевтлението в първия момент закотви на 36гр. След като пуснах и другите два кръга загря до 44гр на шината около звездата.Самата звезда не мога да премеря точно,мерих донякъде,но след 43гр бебешкия дигитален надхвърли възможностите си и започнах с лабораторен живачен,който ми е много неудобен.Без охлаждане допълнителните диоди, които вързах за рефуджиума загряха до 44гр на самия ръб на звездата и шината,но не така седи въпроса със затворените в корпуса на капака.Същия ефект е при охлаждане от вентилаторите.Без тях можеше да има прегряване.Мисля,че нещата са в нормите.Едва ли звездите ще са с температурна разлика над 2-3гр спрямо шините.Разминах се без преработка и скъпи радиатори.Сега дано няма цветни петна от смесеното осветление заради лещите.Над 40см разстояние от осветлението мисля се размива и да се надявам да не се усеща.

koifish

 *BRAVO*  добре си се потрудил- пипкава работа, но ефекта е поразителен аз като си правих капака сложих 6 пури и 22метра кабел и пак цял ден си играх представям си какво е  с тези диоди

Ilianidis

След 4 месеца проба над sps-те 126 вата  реални от 48 броя 3-ватови диоди се оказаха малко недостатъчни.С помощта на лещите пробивност имаха,но силата им малко недостатъчна.Друг недостатък,който забелязах е насочената светлина и недостатъчна  странична и обща осветеност,от което някои засенчени долни части от коралите побеляваха..Аквариума съзряваше и състоянието от ден на ден се подобряваше,но нещото което забелязах е че тентаклите на полипите станаха по-дребни и недостатъчно оцветени.От 3 седмици съм с МХЛ 2х150вата 14к без допълнително актинично осветление и наблюдавам два пъти по-мощното осветление да дава само с около 30% повече светлина,отколкото светодиодното,но общата осветеност е по-голяма.Настъпи промяна и в скоростта на усвояване на калция-почти два пъти повече,също кХ пада два пъти по-бързо.Тентаклите взеха да се уголемяват.Затова сега замислям промяна в светодиодното,като го увелича с още 10броя 20ватови диоди и още 2-3 кръга 3-ватови.Притеснява ме фактора отделена топлина от 20ватовите диоди каква ще е и какви радиатори ще ми свършат работа,отделно корпуса е затворен и необходимостта от по-силно охлаждане ще изисква големи модификации на сегашното тяло.Някой има ли идея каква големина радиатор върши работа за един диод?Отделно не съм решил въпроса със захранванията.Има вариант да взема отделен драйвер за всеки диод,но става много неудобен вариант с много кабели и захранвания или пък едно общо мощно 350ватово захранване,на което трябва да правя саморъчно драйвери за всяка верига,което също не ми се харесва много.Напоследък чета за схеми за стабилизиране на тока на базата на LM317,но ги дават до 1,5А и много хора се оплакват че много греят.ТА ако имате някакви идеи ще съм много благодарен.
ПП. Не препоръчвам използването на 45-градусови лещи.Ако не постигна добро разпределение на светлината след промяната,ще сменям и тях.

hanuman

Няма смисъл от 10бр. 20 ватови диоди, ще стане прекалено мощно и ще си изпечеш коралите. Сложи 8 или 10бр. 10 ватови. С два драйвера на MeanWell LPC60-1050 и ще ти трябват стабилни радиатори, защото отделят доста топлина тези диоди, но за разлика от халогените не я предават на водата. И не им слагай лещи на новите които добавяш за да се разпредели светлината по-добре.

Ilianidis

Защо мислиш,че ще ги прегоря,в тропиците е около 50 000лм около обяд ако не се бъркам,а рифаджии използват много често 400в халиди.

hanuman

07.04.2012 10:10 #14 Last Edit: 07.04.2012 15:03 by hanuman
Така е колега, но твоя аквариум не е тропиците. Никакъв изкуствен източник на светлина не можем да сравним със слънцето, пък и не ни е целта това. Не е удачно да сравняваме ЛЕД с халогените, двата вида осветление имат доста различен интензитет, а тези които използват 400ватови халогени не са има много плитки аквариуми. С 330 вата диодно осветление ще си преосветиш аквариума според мен.