• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
Акваскейпинг конкурс
  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

LED в градината на Октопода

Започната от Стоян Михов, 07.12.2012 20:08

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Стоян Михов

Здравейте, дойде време да сменям повечето от Т5 тръбите и понеже не съм много доволен от експеримента със Sylvania и съм изправен пред дилемата дали да си продължа с тръбите, които си ползвах преди (KZ и ATI) или да си направя едно диодно осветление, нещо което ми седи в главата от поне 4-5 години. И да, искам да си го направя, не искам да си купувам готово. Има един единствен огромен проблем, заради който толкова години не съм направил нищо - не разбирам нищо - ама нищо от електроника. Всъщност и затова преди години си купих PAR метъра.
Та въпроса ми е, аз започвам вече да се самообразовам в тази посока, опитвам се да поддържам интереса си към хобито чрез разни нови занимания, но на дърти години ми е много трудно, та дали ще ми помогнете малко в тази посока че гледам че тук има доста технически грамотни хора.

Идеята ми е да си направя два модула по подобие на AI Sol  - само че квадратни с 9 гнезда с по 3 бр 3 ватови диода - общо 54 диода и оптика 60 градуса. Искам да са димируеми отделно сините и отделно белите.
Първите ми по-конкретните въпроси ми са:
1. Какви и колко драйвери ми трябват за така измислена схема?
2. Дали мога да си намеря радиатори 20 на 20 см?
3. Изобщо какво ще ми трябва за цялата работа, тъй като тъй или иначе ще правя поръчка от бат Стиви, поне да взема всчико накуп.

Благодаря на всички предварително

abaro, на теб разчитам много, че ти си този който запали остарялата черга отново по отношение на диодите.

Общо взето искам нещо подобно на това, http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1761942&highlight=led+180g тази тема я следя още отпреди 3 години и планирам нещо подобно, но с две модулчета.

dafil

Радиатори има във Викиват/имат и онлайн магазин/

Peza

Като стана на въпрос за всичко на куп ... рагзледай следните китове, в общи линии това е абсолютно всичко което ти трява за твоята идея, радиатори има пак там, иначе dafil ти е посочил от къде може да се вземе радиатор 195мм в БГ, взимаш и режеш на колкото ти трябва:

http://www.aquastyleonline.com/products/48--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html
http://www.aquastyleonline.com/products/72--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html
Ето радиаторите им, пак от там като опция:
http://www.aquastyleonline.com/categories/DIY-LED-Lighting/Heat-Sinks/

Ако искаш да не е на куп ще трябва да се получи дългичък пост, правил съм сметки и тези готови китове, ако има кой да ти ги внесе са много по-удобни и на същата цена от това да си ги събираш част по част от Ибей например. Друг плюс е, че имат диоди в различен спектър и цветна температура, пак като опция от тях.

Ще си позволя да ти дам един съвет, макар и да не съм правил все още за солен аквариум диодно осветление, смея да твърдя че "съм си написал домашното" като опра до там: Ако си вземеш само бели и сини, най-вероятно ще останеш разочарован от LED осветлението.

Прегледай тази статия, там има сравнение на различни ЛЕД осв.
http://www.advancedaquarist.com/2012/3/aafeature

А ето и ако решиш да подобриш цветът на ЛЕД с цветни диоди, да можеш да се ориентираш горе-долу:
http://www.vividaquariums.com/aquariumLightExperiment.asp

Кеф цена няма! ... луд умора също ...!

bustama

С много "тънка" работа си се захванал.
Както обичам напоследък да се изказвам - всяко око различно гледа и когато стане въпрос за светлина всичко е много идивидуално, според мен.
И аз си мисля, че само с бели и сини няма да стане. Въпреки, че от преди милион години, когато слънчевата светлина не е... да го кажем "била добра"  тогава живот е имало само в океаните - там доколкото си спомням от прочетеното живите организми са се приспособили най-вече към синята светлина, защото тя е могла да проникне най-дълбоко, където са били и те, криейки се от опасната светлина на слънцето. Само вечер живите организми, когато светлината е била по-слаба са излизали на по-плитко. Та, в този рад на мисли, синята светлина е много важна за тях. Но без червената и топло бялата светлина не мисля, че ще се получи - все пак, ние, по-точно нашето възприятие е най - важното.
Аз, в сладката вода, като светлина съм много доволен от - студено бели+топло+гролукс.

geniusloci

Без да задълбавам в направата просто, защото не съм наясно:
- Royal Blue ти дават най-полезния обхват откъм усвояване, проникване в дълбочина и мощност. Честно казано - по-трудно измерими са и реално погледнато не е сигурно PAR метъра ти какво ще каже - моя въобще ги няма за нишо LED-овете. Подобно на UV и виолетовите, тъмно сините водят до флуоресценция на някои пигменти - основно зелени, но и някои червени, и почти напълно се поглъщат от оцветените в основно жълто и оранжево сън корали, жълти риби (жълтото врасе, зебразомата, оранжевите клоуни и жълтите петна по някои риби стават ..."прозрачно черни" и т.н). Тук е и най-съществената разлика със сладководните аквариуми - там трябват светлини, които карат зеленото да изпъкне без флуоресценция, а чрез отразяване, т.е. повече зелена и жълто/зелена светлина (в добавка към виолетовата при някои пури).
- Cool white - дава достатъчен спектър, за да подобри CRI значително - без него ще имаш почти "черна" светлина по отношение на жълтото и оранжевото. За съжаление най-често имат значително излъчване в безполезния за соленоводните аквариуми зелен спектър, който ползват алгите, и малко в червения, т.е. не оправят наистина проблема с червеното. За радост - увеличава полезната енергия и в синия спектър, за разлика от Warm white.
- Blue светодиодите също добавят в най-полезния обхват, но им липсват виолетови отенъци. С тях не трябва да се прекалява, понеже нарушават възприемането на цветовете ужасно много.
- Red - по мое мнение, а и от всичко прочетено, червените светодиоди може да се използват основно за добавяне на ефект, но в никакъв случай на пълна мощност. Първо, имат много свит спектрален обхват и нарушават баланса на цветовете подобно на сините. Второ, повечето от организмите (без рибите), които имат повече червени цветове, всъщност се защитават от излъчванията в червения спектър (затова и отразяват именно червеното). Трето - червеният цвят се филтрира и на дълбочини от няколко метра надолу, където най-често живеят коралите, присъствието му е незначително спрямо синьото. Ползата му като енергия също е много малка. Не на последно място, някои корали и анемонии въобще не го харесват - при мен BTA анемониите се свиват като по часовник като им светна дори минимално с червено, но пък наличието му промотира наличието на повече отразяващ червеното пигмент, т.е. има някакъв, макар и минимален шанс да подобри пигментирането.
- Warm white - може да се ползва за подобряване на CRI, но като цяло - твърде много зелено и жълто, а жълтото рядко го има по коралите.
- UV/Violet - слагам ги в една графа, защото от хубавите диоди са все в обхвата 390~420nm, по-мощните са около 410-420nm. Комбинирането им позволява да се добави още повече флуоресценция и, нещо повече, добавя полезна и усвоима енергия за коралите.
- Green - може да се ползва за подобряване на възприятието на цветовете, но промотира растеж на алги и няма никаква полза за коралите.

Съветът ми е да наблегнеш на студено бели, RB и Blue, със съвсем малко UV/Violet - като съотношение на броя 4:4:8:1 (последното може и да е от различни съставни диоди) и на силата 4:3:8:0.2. Останалите цветове, най-вече червеното (или смес с топло бяло), може да го добавиш с SMD диоди - дори общо да не надвишават 10-15 W като мощност за всички, ще помогнат червеното и оранжевото да изпъкнат значително (ако те вълнува колко, да си направим една среща при Петя, има как да ти демонстрирам колко малко трябва, за да получиш съществена разлика в това, което се вижда), при 1:10 и повече разлика спрямо мощността на White/RB.

Друг съвет - 60 градуса лещи само, ако групите диоди са относително близко една до друга. Има два вида диско ефект - ако диодите са далеч един от друг, независимо имат ли лещи или не, и - ако лъчите са твърде тесни и между тях остават сенки. Вторият случай може да е търсен ефект, както при доста от американските LED осветителни тела. 45 градуса лещи сякаш са по-подходящи за <50см аквариуми, крият достатъчно светлина от стъклата. Имай предвид, че колкото повече свиваш оптиката, толкова по-нависоко ще качваш тялото, освен това - стъклата, освен ако не са обрасли с алги, отразяват значителна част от светлината, която попада върху тях, като помагат да се заличат малко странните разминавания в сенките между диодите.

Стоян Михов

Благодаря за отговорите (и на тези които ми пишат на лични  *privet*).
Цитат на: Peza в 08.12.2012 06:06
Като стана на въпрос за всичко на куп ... рагзледай следните китове, в общи линии това е абсолютно всичко което ти трява за твоята идея, радиатори има пак там, иначе dafil ти е посочил от къде може да се вземе радиатор 195мм в БГ, взимаш и режеш на колкото ти трябва:

http://www.aquastyleonline.com/products/48--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html
http://www.aquastyleonline.com/products/72--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html
Ето радиаторите им, пак от там като опция:
http://www.aquastyleonline.com/categories/DIY-LED-Lighting/Heat-Sinks/

Ако искаш да не е на куп ще трябва да се получи дългичък пост, правил съм сметки и тези готови китове, ако има кой да ти ги внесе са много по-удобни и на същата цена от това да си ги събираш част по част от Ибей например. Друг плюс е, че имат диоди в различен спектър и цветна температура, пак като опция от тях.

Ще си позволя да ти дам един съвет, макар и да не съм правил все още за солен аквариум диодно осветление, смея да твърдя че "съм си написал домашното" като опра до там: Ако си вземеш само бели и сини, най-вероятно ще останеш разочарован от LED осветлението.

Прегледай тази статия, там има сравнение на различни ЛЕД осв.
http://www.advancedaquarist.com/2012/3/aafeature

А ето и ако решиш да подобриш цветът на ЛЕД с цветни диоди, да можеш да се ориентираш горе-долу:
http://www.vividaquariums.com/aquariumLightExperiment.asp



Много полезен пост Peza, благодаря. Гледах тези радиатори и изобщо не осъзнах че са 19,5 см на метър и високи 6 см, мислех че са широки 6 см, старост нерадост  *JOKINGLY*.  Тези във викиват дали продават парчета от по 25 см като при другите радиатори, няма смисъл да си купувам цял метър, макар че цената му е ниска.

bustama, много назад във времето ме върна даже и аз не съм толкова стар  :-D.

Мен повече ме интересува не толкова философията на диодното осветление, а по-скоро техническото му изпълнение.

Цитат на: geniusloci в 08.12.2012 11:11

Друг съвет - 60 градуса лещи само, ако групите диоди са относително близко една до друга. Има два вида диско ефект - ако диодите са далеч един от друг, независимо имат ли лещи или не, и - ако лъчите са твърде тесни и между тях остават сенки. Вторият случай може да е търсен ефект, както при доста от американските LED осветителни тела. 45 градуса лещи сякаш са по-подходящи за <50см аквариуми, крият достатъчно светлина от стъклата. Имай предвид, че колкото повече свиваш оптиката, толкова по-нависоко ще качваш тялото, освен това - стъклата, освен ако не са обрасли с алги, отразяват значителна част от светлината, която попада върху тях, като помагат да се заличат малко странните разминавания в сенките между диодите.


geniusloci, мисля че нещо се обърка лъч 60 градуса е доста по-широк от 45 градуса  ;-)

miTko

Ти заложи на 60 градуса, защото после имаш при влизане във водата показател на пречупване поне 1,33(в солената ще е повече). Това за наклонените навън лъчи ще означава "прибиране" на вътре от габарита на аквариума.

А цитата на Славейков си е супер!
Разни мои АКВАРИУМИ 

Peza

Що се отнася до диско ефекта, колкото по-близко са диодите един до друг, толкова по-незабележим е той. С Вдигането на височината на осветителното тяло над аквариума се намалява значително също така. При мен повърхността не е много подвижна и е трудно да кажа как ще е при морски, но дори и когато насоча флейтите на горе, диско ефект не съм забелязвал. Съветът ми в тази насока е ако ще се спреш на разноцветни диоди е да ги групираш в "клъстери" (или ако правилно те разбирам и казано по твоя начин: гнезда) като разстоянието помежду им е да толкова колкото позволяват оптиките, т.е. колкото да можеш да ги сложиш. А самото разстояние между "клъстерите" вече ти си определяш.

Вторият вид диско ефект е въпрос вече на малко заиграване с някоя друга схема преди да се започне сглобяването. Лесно се преодолява с подобни чертежчета, само ти трябва да знаеш, че точно под диода осветяването е 100% а до линията на 60 градусовият ъгъл мисля бе около 60%:



Захранването е по лесната част, там е лесно. Щом ще групираш диодите по 3 последователно свързани ти трябва захранване с волтаж 3х(волтажа на дадените диоди, ако е 4V, 3х4=12V), Ампеража на захранването ти е равен на броя успоредно свързани групи (от по 3-диода в този случай) по ампеража на диода. При теб това е 9, ако диодите са ти на 0.7A, 9х0,7=6.3.А. И така получаваш като минимум 12V 6.3A. Ако пък ги връзваш по 6 в група = 24V 3.15A. Това е само пример по който да се ориентираш.

Цитат на: Octopus в 08.12.2012 12:12
Тези във викиват дали продават парчета от по 25 см като при другите радиатори, няма смисъл да си купувам цял метър, макар че цената му е ниска.

Питал съм ги, не режат по желание, ако в листата им го няма размера ... разгледай , може да имат налични. Аз като поръчвах от тези които исках имаха от 50см и от метър, та се наложи да изравям ножовката ... ;)

П.П. Само да кажа че сметките съм ги правил на ум ... а то това е гаранция за грешка, така че ако има такава ... без калкулатор толкова  :-[
Кеф цена няма! ... луд умора също ...!

abaro

При толкова много диоди, според мен, е задължително да се работи с 24V или дори с 48V захранване. Няма смисъл да се слагат 12V захранване, тъй-като така системата ще стане много неефективна, заради общата цена на захранванията и драйверите, а също и заради многото мощност която ще остава в тях.
При 24V захранване, на един драйвер могат да се вържат 6 или 7 диода, в зависимост дали са Cree или Luxeon, сътветно при 48V - приблизително 2 пъти повече. Според мен е желателно импулсните захранвания да имат възможност за коригиране на изходното напрежение в някакви граници, за да може да се намали пада върху драйверите и съответно топлината която отделят.
Ако се заложи на 24V се получават примерно 6 или 7 групи по 6 диода за основните цветове и останалите до 48 за екзотичните. При 48V могат да се получат 3 групи за основните и останалите за икзотични.
Не съм много сигурен, но мисля че 48V захранванията са сравнително по-скъпи от 24V. В същото време, драйверите при 24V ще са около 2 пъти повече и ще компенсират разликата.
Според мен, като че ли варианта с 24V е най-гъвкав, защото позволява по-лесен подбор на основните диоди (6 групи срещу 3) и управлението може да стане по лесно, дори и без димиране.
http://picasaweb.google.com/adbaro/ACacatuoides
http://picasaweb.google.com/adbaro/AViejita
[smg id=241 type=link align=left width=88][smg id=285 type=full align=left]

Ilianidis

Добре си се насочил към 60 градусови лещи,аз ползвам 45 и освен че трябваше да повдигна осветителното тяло,за да избегна цветните сенки на 40 см от нивото на коралите и на общо 65 от дъното,то забелязвам и недостатъчно осветяване от страни на коралите. Със 60 ще бъде малко по-разсеяно. Относно ползване на бяли съм малко скептично настроен,може би помагат малко на спектъра,на растежа нямам представа колко са ефективни,но на цветовия фон не помагат особено. Пробвах комбинация сини + студено бели на 10000к и отделно сини само с бяли на 6-7000к. Учудващо по-добро проявяване на червения цвят на коралите е в полза на студено белите. Отделно добавих към общия фон на акваблу диоди,които помагат на сините и зелените цветове. Относно драйвери вземи на meanwell с възможност за димиране,макар че ще ти върши работа само за моментна снимка примерно за настройване на цветоусещането. Не си струва да димираш и да не използваш пълната сила на диодите,освен ако не е автоматизирано с контролер за имитация на изгрев залез. Затова на мене не ми липсва липсата на димирането. В такъв случай има и по-лесен избор на драйвер.
П.п. има едни драйвери китайчета на много добра цена 3броя ти трябват за захранване на по 18 леда. Ползвам ги година вече и издършаха и на летните горещини и надеждни се оказаха.

Стоян Михов

Благодаря за намесата abaro,

Не мисля че ще слагам екзотични диоди, вероятно ще взема 5-6 за да ги тествам.  56 Luxeon бели и сини наполовина, по 28 на модул, разделени в 9 гнезда, мисля да е 24 V захранването, с два драйвера на бат Стиви тук , които поддържат до 28 диода  (или български, ако някой ми ги направи ;-))

Цитат на: Ilianidis в 08.12.2012 17:05
Относно драйвери вземи на meanwell с възможност за димиране,макар че ще ти върши работа само за моментна снимка примерно за настройване на цветоусещането. Не си струва да димираш и да не използваш пълната сила на диодите,освен ако не е автоматизирано с контролер за имитация на изгрев залез.

Добра забележка, затова мисля да се насоча към ардуино контролер, като този на Niikii тук

За радиаторите се колебая между този и този единият е 14 см широк, а другият 19,5, но разликата е във височината по-широкият е цели 6 см висок, докат по-тесният е 3,5 см. Просто по-широкият е много тежък 4 кг за метър което значи че единят ми сегмент ще тежи 1 кило и изглежда доста грубо

abaro

Що не си купиш от България драйвери на Meanwell от серията LDD. Все пак Meanwell макар и китайска фирма е класика в бранша, а моите лични впечатления от захранванията им са добри. Самите драйвери са доста евтини - по около 6лв броя и могат да се димират.
http://picasaweb.google.com/adbaro/ACacatuoides
http://picasaweb.google.com/adbaro/AViejita
[smg id=241 type=link align=left width=88][smg id=285 type=full align=left]

Стоян Михов

Цитат на: abaro в 08.12.2012 17:05
Що не си купиш от България драйвери на Meanwell от серията LDD. Все пак Meanwell макар и китайска фирма е класика в бранша, а моите лични впечатления от захранванията им са добри. Самите драйвери са доста евтини - по около 6лв броя и могат да се димират.

Щото жилката ми на кореняк американец се обажда непрекъснато и винаги ме кара да избирам готовите решения и тоалетната хартия с инструкция за ползване. Ако избера миинуел LDD колко драйвера и от кои ще ми трябват за 56 броя 3 ватови Luxeon?

Сами виждате какво ми е дигиталното ниво, ще е цяло чудо ако успея да сглобя нещо.

abaro

Ами ако използваш 24V захранване - 7 драйвера по 7 диода и още един за оставащите ти 5 диода, които може да са UV примерно.
Друг вариант - 8 драйвера по 6 диода и още един за оставащите 6. Моите Луксеони Роялблу, при 700мА имат пад около 3,1V, общо за 6 диода ~ 18,5V. В този случай според мен ще трябва да се намали изходното напрежение на захранването, за да не грее много драйвера, щото при 24V върху него ще има около 3,5W.
http://picasaweb.google.com/adbaro/ACacatuoides
http://picasaweb.google.com/adbaro/AViejita
[smg id=241 type=link align=left width=88][smg id=285 type=full align=left]

Стоян Михов

А захранването колко вата трябва да бъде за цялата система? С всичките му застраховки и 30% отгоре? Да мога да проверя каква е разликата между 24 и 48 V в цената и къде да го търся? Пак при meanwell ли, че там гледам бая "хубави" цени?

Баси сега разбирам как се чувстват начинаещите акваристи, като почнат да задават супер "глупави" въпроси. Извинявам се на всички, които съм отрязал с отговори от сорта да четат още.