• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
17.01.2021 17:05

Новини:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


Акваскейпинг конкурс
  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

лед осветление за аквариум

Започната от haans, 16.05.2011 19:07

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

haans

колега моля ви за помощ,относно направата на осветление за 220 литров аквариум с размери(60/60/60см) куб,базирано изцяло на 3ватови.И така набелязах вече повечето от компонентите,нужни за направата му.А ето ги и тях:

-20бр.алуминиеви радиатори
http://cgi.ebay.com/20pcs-Aluminium-Heatsinks-1W-3W-LED-Bulb-Cooling-/230620392472?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item35b20bec18

-20бр лещи на 25градуса
http://cgi.ebay.com/25-degree-lens-Luxeon-LEDs-White-20pcs-/380334354255?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item588db1af4f

-10бр бели диоди
http://cgi.ebay.com/New-5-pcs-High-Power-3W-White-LED-Light-150LM-Lamp-/280618440641?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41562997c1

-10бр сини диоди
http://cgi.ebay.com/5x-Blue-3W-LED-Lamp-Prolight-Star-90Lm-High-Power-A-/220766318726?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3366b2b086

остава само да ми помогнете в избора на подходящо захранване,дривери и термо лепило!
Моля за вашите съвети и компетентните ви мнения,както и относно свързването!диодите ще са на капака които плътно ще легне на аквариума и ще светят от 25см разстояние,където ще са сложени и вентилаторите както и от страни! самия капак е от масивно дърво,импрегнирано с яхтен лак и уплътнени със силикон ръбове! *YAHOO* *thanks *thanks *thanks *thanks

Antuni

Я удари едно око и тука!! RGB захранване!! И диодите не лъжат!! Забравих в момента колко лумина отдават но бяха сериозни. А ето:

White  --  над 900 lm/m

Warm White -- 850 lm/m

http://www.bg-leds.com/index.php?main_page=product_info&cPath=18&products_id=98


И не се подлъгвайте по по ефтините не стават освен за первази както един колега ги сравняваше на едно друго место!! :-D :-D
0899808552

terahz

Според мен, 20 диода няма да са ти достатъчни за нищо освен зоантиди и меки корали. За твърди корали ще ти трябват към 40.

25 градуса лещи на 25 см от водата е тясно. Може би 60-80 градуса ще са ок.

Тези диоди са почти наполовина ефективни сравнени с последните Cree модели. Само го имай предвид. За Cree погледни cutter.com.au

За захранването и драйверите, най-лесно е с meanwell продуктите, които комбинират драйвер и захранване в малко тяло. Най-евтино и гъвкаво е да си направиш сам драйверите с CAT4101 чипове и да си вземеш съответните 24 волтови захранвания за тях.

Термалното лепило на Arctic Silver работи добре. Аз ползвах него. Слага се много МАЛКО от него!

Успех

dafil

...Driven at 1 A, the Cree XP-G produces 345 lumens...
А максимум им  дават  1,5А
Е тва трябва да свети якоо :-D
terahz,скоро прочетох,че са ползвали epoxy metal на Bison при лепене на диоди.Да споделиш някакво инфо,ако си попадал на такова...
haans ,ако наистина ще ползваш тези "китайци" от Ибей,няма ли да е по-добре да си сложиш диоди по 1w/120-130lm/-поне ще спестиш от тока. 5бр в Бг струват 23лв :-)

АМАЗОН

С епокси метал на Бизон става прилично.
Не съм мерил температура но повече от45 градуса не вдига при мен.
На един приятел му слагах на един метър шина с ширина 10 см. 35 бели 3 ватови
и по 10 сини и червени и температурата е съвсем нормална.Вече 1 година работи
по 10 часа на ден без никакви проблеми.Няма вентилатори.

ludiqdoctor

Цитат на: terahz в 16.05.2011 20:08
Според мен, 20 диода няма да са ти достатъчни за нищо освен зоантиди и меки корали. За твърди корали ще ти трябват към 40.

Да и 240 броя ако искаш сложи по 0.1w . Що се занимавате с глупости бе хора? http://www.amarabg.com/bg/others_3,5,10W.php
От всяко дърво да направим свирка, от всеки буркан - аквариум. И после...?

haans

поясни какво по точно имаш на предвид под "глупости" и евентуално кажи ценички на тея диоди! *thanks

terahz

Цитат на: ludiqdoctor в 21.05.2011 13:01
Да и 240 броя ако искаш сложи по 0.1w . Що се занимавате с глупости бе хора? http://www.amarabg.com/bg/others_3,5,10W.php

Я разкажи за глупостите. Какво им е толкова специално на твоите диоди? 100lm/w нe e никак много. Да не говорим, че няма и следа от техническите характеристики на нито един от моделите им. Също така haans е посочил, че ще ползва 3W, от къде се взеха 0.1w?

ludiqdoctor

24.05.2011 14:02 #8 Last Edit: 24.05.2011 20:08 by ludiqdoctor
 Поздрави!
От всяко дърво да направим свирка, от всеки буркан - аквариум. И после...?

terahz

Колега, спокойно. Няма нужда да се впрягаш толкова. Все пак това е хоби и гледаме да се забавляваме. Каква е ползата от постове като твоя? Значи по-добре тези дето не знаят въобще да не питат? Не виждам защо толкова те изнервя това. Аз съм от скоро тук и може би има някаква предистория която не знам, но ми се вижда малко избързана реакция.

И все пак, не виждам какви глупости съм казал и на каква основа твърдиш, че не разбирам. Ако наистина четеш по чуждестранните форуми, ще знаеш, че стартовата формула за брой диоди е базирана на повърхността на аквариума. 60х60 аквариум, като му махнеш по 4см от страните, защото няма нужда да осветяваме стъклото, става 52х52 или 2704см^2. Препоръките, за равномерно осветен аквариум са около 65см^2 на диод за твърди корали до 130см^2 за меки и зоантиди. 2700/130 = 21 диода от което и моето твърдение: "20 диода няма да са ти достатъчни за нищо освен зоантиди и меки корали". 2700/65= 42 диода и препоръката ми: "За твърди корали ще ти трябват към 40"

Тези сметки са за 1:1 бели към сини 3 ватови CREE XRE или подобни диоди (малко над 100lm/w). От там нататък се решават лещите в зависимост от дълбочината на аквариума и височината на която седят диодите.

Разбира се, по-горните сметки ще са много различни, ако не е нуждно равномерно осветление, но 90% от хората правят такова.

Все си мисля, че тези форуми са за хора да задават въпроси, пък ако не ти се отговаря, не отговаряш.

Успех

haans

отново благодаря на Жоро за компетентното мнение и че успя да не оспами излишно темата ми,а да ми помогне *thanks *thanks *thanks!
значи установих,че и за меки и за твърди корали ще са ми необходими 48-50 диода от по 3вата,в съотношение 1:1 бели(150Lm на диод) и сини (100lm на диод),като сложим и 50 отделни радиаторчета за тях,термо лепило и рамката на която ще седят,остава само да разбера колко и какви драивери да ползвам(също и от къде) и какво захранване ще ми трябва от тези:

http://www.led-bg.com/
ако ми кажеш и това вече ще знам как да си изградя осветлението!

dafil

Колега,метни едно око и на тези :-)- http://shop.stevesleds.com/LEDs_c18.htm
В нано риф форума и тях гледам ,че ги ползват доста-все пак са два пъти по-ефтини от CREE

камен чочев

Лично мое мнение е, че 1 към 1 бели и сини, от естетическа гледна точка не е правилното отношение за морски аквариум. Бих увеличил сините с 15- 20 % спрямо белите.

Coral Master

Жоро, този форум мисля, че много спечели, откакто ти се присъедини към нас!  *DRINK*
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

камен чочев

Цитат на: Coral Master в 24.05.2011 23:11
Жоро, този форум мисля, че много спечели, откакто ти се присъедини към нас!  *DRINK*

Абсолютно съм съгласен с теб, независимо от това, че предпочитам да си поръчам или да си купя готов продукт, от колкото да си го правя сам. Но със сигурност знанията са от полза на всички.  *privet* на Жоро.  *DRINK*

iek

48 броя 3W Cree диоди с 60° оптики   (нямам представа доколко ще са ефикасни евтините китайски диоди, каквито са и посочените на Стиви), мисля че ще са напълно достатъчни за този аквариум, изпълнен от край до край с SPS-и. По настоящем обикновено се препоръчва съотношение 2 към 1 royl blue/neutral white или 1 към 1 royal blue/cool white. Разпределението на диодите е на разстояние през 5см по хоризонталата и 7-8см между редовете, изхождайки от това правило и в зависимост от размера на радиатора, може да се измисли нещо усреднено за куб.
Евтино захранване и други работи можеш да поръчаш например от satisled.


dafil

• Typical CRI for Cool White and Neutral White (3,700 K - 10,000 K CCT) is 75.
• Typical CRI for Outdoor White (4,000 K - 5,300 K CCT) is 70.
• Typical CRI for Warm White (2,600 K - 3,700 K CCT) is 80.
Само това не им харесвам на диодите.Как няма да са "измити" цветовете после?
И това е за CREE.Представям си колко е CRI на "китайците" *CRAZY* *CRAZY*

marrio31

вече има китайски по 20000к аз съм с 3 такива по 10 вата и 3 пак 10 вата 6500к + 4 сини актинични пури,резултата е добър,но мисля да сложа още малко сини диоди.. :-)

мити_79

Цитат на: marrio31 в 28.06.2011 19:07
вече има китайски по 20000к аз съм с 3 такива по 10 вата и 3 пак 10 вата 6500к + 4 сини актинични пури,резултата е добър,но мисля да сложа още малко сини диоди.. :-)

ако може да се включа в темата-та стигнах и аз до осветлението.Аквариума е с размери 1300-600-600-какви диоди бихте ми препоръчали-на колко вата ,с каква оптика и на какво растояние да са от водата(смятам че ще е по добре ако са близо до съда в капак )но ако е нужно ще висят нат аквариума.Мисля да свържа два радиатора(ще стане с размер1200-300-35) и за сега съм се спрял на китаиски 5 ватови но определено имате повече опит от мен та...

dafil

Аз бих ти препоръчал да ползваш оптики.С тях всичката светлина си я вкарваш в аквариума,а с по-тесни от 60 градуса лещи дори няма да си светиш и по стените на аквариума.Само че няма да стане ако са в капака т.е. близо до водата.Ще трябва да го правиш открит аквариума :-)

marrio31

аз заради пурите не сложих оптики,щото ако го вдигна тялото високо на луминисцентните им отива ефекта..иначе ги имам оптиките и концентрират яко а сега малко ми се пръска светлината...но ме е малко страх да остана само с диоди,много са противоречиви мненията относно коралите sps и диодите

мити_79

Цитат на: dafil в 29.06.2011 19:07
Аз бих ти препоръчал да ползваш оптики.С тях всичката светлина си я вкарваш в аквариума,а с по-тесни от 60 градуса лещи дори няма да си светиш и по стените на аквариума.Само че няма да стане ако са в капака т.е. близо до водата.Ще трябва да го правиш открит аквариума :-)
да ще има оптика -чвно ще висят но светлината която се полъчава межди аквариума и тялото не дразни ли прекалено много-а колко броики ще са нъжни според вас(ще са бели-сини50-50%)

dafil



С оптиките се получава доста дискретно.В никакъв случай не е като да имаш капак,но изобщо не дразни светлината.Трябва да се навреш под лещите ,но тогава и ще се заслепиш :-)

paolo6481

Добре де,а стъклен капак не може ли да има?Или и той разсейва светлиния поток?

marrio31

къв капак бе човеко,говориме за морски аквариуми,за една седмица целиа ти капак ще е бял и много солен :-)

paolo6481

Това да,но гледам на дафил аквариумчето съвсем не е морско и затова попитах.Все пак темата ви е за морски и затова извинете ме моля!

dafil

Цитат на: мити_79 в 29.06.2011 19:07
да ще има оптика -чвно ще висят но светлината която се полъчава межди аквариума и тялото не дразни ли прекалено много-а колко броики ще са нъжни според вас(ще са бели-сини50-50%)

Прочети 8-я пост в темата,а и написаното от Iek,малко по-нагоре *THUMBS UP*

мити_79

Цитат на: dafil в 29.06.2011 23:11
Прочети 8-я пост в темата,а и написаното от Iek,малко по-нагоре *THUMBS UP*
а за броя се използва тази наредба-5 по хоризонтала и 7 см между редовете с 60гр оптика и при площ от 130-60 каква трябва да е площа на радиатора

камен чочев

Искам да споделя и моят опит с лед осветлението. Първоначалният опит не беше достатъчно добър - бяха използвани 4 броя 10 W китайски диоди с 8000К, които със сигурност нямат 8000К, по скоро около 4000- 5000К ( перфектно за развитие на алги и цианобактерии) . Китайските диоди изобщо не могат да подсигурят необходимата за фотосинтеза при SPS светлина. Поради тази причина коралите образуват зооксантела в огромни количества, стремейки да наваксат липсата на светлина и иначе цветните корали стават кафяви. На дъното светлината беше 1300 - 1500ln - крайно недостатъчно за SPS корали. Новото осветление е с 8 броя 10 W на CREE, 15000K - на дъното(60см) 3600 - 4000 ln. Според някои бялото към синьото трябва да е в отношение 60 / 40, но според мен 50 / 50 е по- добрият вариант ( при мен е 45 /55 в полза на синьото. Добавих и два 20 W UV диода. Според доста хора "ципата", която образуват коралите за защита от УВ лъчите, подсилва техните цветове и дава допълнителни нюанси. За омекотяване на визията добавих и един RGB 5 W  с леща 60 / 120 (който задължително е с отделно управление) и е нагласен на около 620 - 630 nm (придава леко розов оттенък). Задължително е димирането при запалването и на белите и на сините диоди. В противен случай стресът и при рибите и при коралите е много голям. С други думи, ако някой е решил да гледа SPS корали, икономията в качеството на диодите е неосъществима.

Ilianidis

А как си експериментирал само с 4 броя 10 ватови,прекалено са малко.Или са били само допълнение към нещо друго?Все още нямам наблюдение над моето тяло ,което правих наскоро,пробвах светене над растителен аквариум,изглежда ми 2 пъти по-силно от същите ватове луминесцентни лампи,но за sps аквариум и то добър все си мисля ,че от няколко 250в или 400ватови МХЛ по-добро няма.Ето това вече не е компромис със светлината.Като махнеш предпазните стъкла имаш истински ув  лъчи.Почти всички вдъхновяващи такива рифови аквариуми са с такова осветление.Хамериканците не се шегуват с тока.

haans

мислех си да сложа 10 броя 10в 900лумена с по 20000К цветна температура и 5 броя от по 6500к със захранване мийнуелл,без драйвери и лещии от по 120градуса? кажете дали си струва

Ilianidis

Захранването добре,ама тока как ще нагласиш после помислил ли си?По схемите  за паралелно свързване във вериги  се връзват и товарни резистори за да свалиш пада на напрежение към диодите,а трябва и тока да фиксираш там колкото го дават по данни,Така резисторите греят и имаш и загуби.Затова са драйверите.Инак трябва да правиш интегрална схемка към всяка верига с която да имаш възможност за димиране и ограничаване на тока до допустимата стойност,което става сложна разправия вече.

terahz

Само да споделя, че Cree XM-L диодите в момента са най-добрия вариант за светлина/пари. Общо взето, какъвто и да е друг диод (дори и тези 10 ватови) ще струва повече и ще дава по-малко светлина.

haans, надявам се, че ще ползваш meanwell захранване с граден драйвер за диоди, а не просто нормално DC захранване.

камен чочев

Цитат на: Ilianidis в 12.09.2011 09:09
А как си експериментирал само с 4 броя 10 ватови,прекалено са малко.Или са били само допълнение към нещо друго?Все още нямам наблюдение над моето тяло ,което правих наскоро,пробвах светене над растителен аквариум,изглежда ми 2 пъти по-силно от същите ватове луминесцентни лампи,но за sps аквариум и то добър все си мисля ,че от няколко 250в или 400ватови МХЛ по-добро няма.Ето това вече не е компромис със светлината.Като махнеш предпазните стъкла имаш истински ув  лъчи.Почти всички вдъхновяващи такива рифови аквариуми са с такова осветление.Хамериканците не се шегуват с тока.

Разбира се, че бяха в комбинация. За силата мисля, че 10W диод = 100W с нажежаема жичка (разбира се условно). За добрите рифове - не съм съгласен, в централата има даже повече такива с LED, отколкото с МХЛ.

ludiqdoctor

Цитат на: Ilianidis в 12.09.2011 15:03
Захранването добре,ама тока как ще нагласиш после помислил ли си?По схемите  за паралелно свързване във вериги  се връзват и товарни резистори за да свалиш пада на напрежение към диодите,а трябва и тока да фиксираш там колкото го дават по данни,Така резисторите греят и имаш и загуби.Затова са драйверите.Инак трябва да правиш интегрална схемка към всяка верига с която да имаш възможност за димиране и ограничаване на тока до допустимата стойност,което става сложна разправия вече.

Не съм съгласен че всичко трябва да е по най-сложния български начин. Има си интелигентни LED suply модули които сами си смятат и ток и напрежение и всичко. http://www.amarabg.com/bg/index.php
От всяко дърво да направим свирка, от всеки буркан - аквариум. И после...?

Ilianidis

До колкото разбрах haans  иска да върже 15 броя 10ватови диоди за захранване meanwell 150 ватовото,но то е обикновено DC захранване.Споменава за  без драйвери.Това ,което ти цитираш е предполагам този модел http://www.amarabg.com/bg/LEDLightDriversProd/VA12150T.php  с вграден драйвер и регулиране на тока на изхода, и е не по-малко от 80-90лв,а ме съмнява да захрани всичките 15 диода,така мисля.Ако знаеш повече подробности за кой модел става дума и параметри,ще е добре да споменеш.

haans

моля някой по-запознат от мен да ми каже от китайските диоди кои са най-ефикасни и от по колко вата са и за моя аквариум с размер 60/60/60 колко и какви диоди ще ми свършат добра работа за гледане на всякакви корали! че вече съвсем се обърках,защото хората осветяват аквариуми по 300 литра само с 1х100в диод и няколко ленти дежурно! а аз да не мога да си осветя аквариума с повече от 10х10вата диоди от по 900лм секи 20000К !

kamos

От това което аз знам грубо казано ти трябват около 40 лумена на литър т.е. 8640 лумена за твоя аквариум. Като осветеност имам в предвид. Спектъра вече е съвсем друга бира. Имаш нужда както от 6500 к, така също и от актинична светлина.
Аквариумистика - увлечение, которое полностью можно охарактеризовать как обучение на собственных ошибках. Даже если матёрый аквариумист будет предостерегать от возможных ошибок и нежелательных действий, мало кому удаётся их полностью избежать...

ludiqdoctor

Цитат на: kamos в 14.09.2011 14:02
Имаш нужда както от 6500...

Това защо? За да има спектър подходящ и за алги ли? Нищо под 10 000К няма място в рифа!!!
Готов съм да спорим ако има желаещи. Само някой да ми посочи коя фирма произвежда МХЛ или диодно осветление с включен такъв 6500К светлоизточник?
От всяко дърво да направим свирка, от всеки буркан - аквариум. И после...?

iek

Да споменем само двете най-известни:

-AquaIllumination

-Ecotech.

Иначе не възнамерявам да споря за нищо.

haans

поне ми се изясни че диодите ще бъдат около 15000-20000к, *YAHOO* *YAHOO*
сега ако може да помогнете да изясня колко диода да сложа и от по колко вата! защото една колежка виолета ако я знаете прави таквиа осветления и ми каза че 60 диода от по 1ват 100лм секи са ми напълно достатъчни(30бели и 30сини),защото те били най-добре като съотношение лумен на ват!

terahz

haans, вече ти се отговори няколко пъти колко и какви доиди ще ти вършат работа. Виж първият ми отговор в тази тема.  Най-евтиния вариант в дългосрочен план са 3 ватовите Cree диоди. При 160lm/W, не ми е известно някой друг да има по-добри.

Относно цветовете на диодите, не се засилвай към студените бели. Ще имаш достатъчно сини за да си направиш леко син аквариума, в крайна сметка искаш да имаш и малко червено и зелено за да не губят световете на коралите. Колкото до алгии, ако аквариума е чист, няма да имаш проблеми с тях.

Ето ти два варианта:
18 Cree XРЕ NW бели + 18 CREE XPE RoyalBlue сини. 80 или 60 градусови лещи. 6х 700mA BuckPuck-a с димиране и едно 150 ватово 24 волта захранване.
12 Cree XML бели + 18-20 XPE RoyalBlue сини. същите лещи, 3 Mean Well ELN-60-48D  захранвания с вградени драйвери. Едно за белите и две за сините. Ако ползваш тези трябва да намалиш тока на 700-800мА преди да навържеш сините с потенциометърчето в захранването.

N.Nobs

Бе аз се чудя от де ги намирате тез диоди по 20 000К? До сега не съм виждал диод с такава цветова характеристика. Дали не съм пропуснал нещо?
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш. Помни, че Ноевият ковчег е направен от любители. Професионалистите са построили "Титаник".

marrio31

http://www.ebay.com/itm/10W-20000K-High-Power-800LM-LED-Lamp-Blub-Aquarium-/270708791645?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f0780595d

имам такива,а колко са 20000к само дръпнатите си знаят :-) иначе видимо имат разлика от 6500к ,тези леко синеят

terahz

Цитат на: N.Nobs в 14.09.2011 20:08
Бе аз се чудя от де ги намирате тез диоди по 20 000К? До сега не съм виждал диод с такава цветова характеристика. Дали не съм пропуснал нещо?

Според мен това не е един диод а няколко на една платка. Тогава можеш да си правиш всякакви цветове със съответния микс от бели и цветни диоди.  До колкото знам,  студените бели са между 8000к и 5000к, натуралните и топлите са от 5000к до към 2700к

камен чочев

Цитат на: ludiqdoctor в 14.09.2011 15:03
Това защо? За да има спектър подходящ и за алги ли? Нищо под 10 000К няма място в рифа!!!
Готов съм да спорим ако има желаещи. Само някой да ми посочи коя фирма произвежда МХЛ или диодно осветление с включен такъв 6500К светлоизточник?

Абсолютно съм съгласен, даже бих казал под 15000К няма място.
Цитат на: terahz в 14.09.2011 20:08

... Колкото до алгии, ако аквариума е чист, няма да имаш проблеми с тях...



Абсолютно не съм съгласен - и при абсолютно чист аквариум с такава светлина единственото, което ще получиш са алги, и то хубави. А иначе Cree е правилният избор. И с гаранции.

terahz

Цитат на: камен чочев в 14.09.2011 23:11
Абсолютно съм съгласен, даже бих казал под 15000К няма място. Абсолютно не съм съгласен - и при абсолютно чист аквариум с такава светлина единственото, което ще получиш са алги, и то хубави.

Ако искате с ludiqdoctor започнете нова тема и може да поспорим :)

VeL

Цитат на: камен чочев в 14.09.2011 23:11
Абсолютно съм съгласен, даже бих казал под 15000К няма място. Абсолютно не съм съгласен - и при абсолютно чист аквариум с такава светлина единственото, което ще получиш са алги, и то хубави. А иначе Cree е правилният избор. И с гаранции.


Интересно ми е тогава защо в РЦ масово се използват крее неутрални / студени + РБ. Не е като да са евтини дори и за Щатите. А избор и алтернативи на крее там има много, а също така се продават китайски 15-20к, но хората пак дават по 2 бона за крее с нисък спектър и са много доволни от растежа/вида на аквариума, не съм чел някой, който е минал от МХ на диоди, да се е оплаквал от алги. Дори в няколко от алтернативните риф форуми забелязвам, че се застъпва идеята за изключване на студените бели диоди въобще и използването само на неутрални такива (5000К) с цел засилването на топлите цветове. Въобще не целя да се заяждам, наистина е добре да се обсъди този въпрос. А аз се надявам в най-скоро време да споделя своя отпит от подобна цветова комбинация.

Coral Master

Все още никак не съм достатъчно наясно с LED осветлението за рифови аквариуми, но и мен отдавна ме притеснява застъпваната от доста хора тук теза, че трябва да се ползват само диоди с цветна температура над 10000 или над 15000 К. Затова и досега не съм споделял аз как направих моето осветление с 10 W диоди от amara.bg.

Аз нямам време да чета форуми и освен този форум, други почти не чета, освен ако Гугъл ме прати някой път там в търсене на нещо. Но имам дебели книги и там пише, че светлината в рифовия аквариум трябва в максимална степен да наподобява тази на дневната слънчева светлина. От друга страна, гмуркал съм се на рифове в Индонезия и знам, че най-хубавите и ярки цветове са до 5 м дълбочина, там където светлинния спектър е все още най-пълен.

Моето осветление все още го допълвам и настройвам, правих различни опити. Ръководих се от горните принципи и се опитах да покрия целия светлинен спектър в съотношение, подобно на дневното слънце. Също така се опитвам да постигна осветеност на повърхността от порядъка на 25000 лукса, т.е. за моята повърхност от 0.98 кв.м. имам 25000 лумена. За ужас на някои от вас, имам и диоди с под 3000 К.

Зелени алги в този аквариум никога не съм имал, нямам и сега, но в неговия рефюджиум вече бера с килограми. Имах много циано в края на пролетта, но като видях, че няма друга причина, се уетих че са остарели метал халидните лампи и от месец юли съм на диоди. За една седмица цианото изчезна на 100% и от тогава не съм виждал. Всъщност от скоро на един камък тръгна да се развива една красива зелена халимеда, но не знам доколко може да се нарече плевел, особено ако се контролира постоянно.

В момента над аквариума ми работят 35 броя 10 W диоди без лещи, но сигурно ще добавя поне още 5 броя. Искам да кажа, че топлата част от спектъра не провокира излишен растеж на зелении ако водата си е чиста по принцип. Нека не забравяме, че имам няколко тревопасни риби, но щом са достатъчно, за да нямам и следи от алги в дисплея, значи и водата е добре и светлината е добре.

Само да допълня, че коралите си растат много добре с диодите. Цветовете също много ми харесват. Единствения проблем е, че в началото на септември тръгнах за морето и съм забравил осветлението на ръчен режим - включено. Когато се прибрах след 8 дни, се оказа че лампите са светили постоянно през цялото време и, слава Богу, само няколко от коралите бяха станали доста светли. За една седмица вече мога да кажа, че цветовете им видимо се връщат към нормалното.

И накрая, сега се сетих нещо интересно. В магазина на Дискус в Пловдив имаха един 200 литров рифов аквариум, който чух, че вече са го ликвидирали. Този аквариум доста време беше с топло-бели диоди плюс сини. В магазина се хвалеха, че нитратите му са 100 мг/л и на аквариума нищо му няма. Интересното беше, че даже и при толкова нитрати, вътре нямаше почти никакви зелени алги по камъните, а всичко беше обрасло страхотно с коралин, на пластове и много красив. Спектъра обаче не беше подходящ за корали и малко по малко повечето се споминаха. Този аквариум е нагледно доказателство, че нещата са доста комплексни и уравнението 2500 К = алги, не винаги е вярно.

Доброто осветление си иска разбиране и доста парички. Но аз не се чувствам компетентен да споря и не това търся. Също така, засега още не съм убеден, че имам осветлението, такова каквото трябва да бъде, и за това все още не искам да коментирам какво съм ползвал и как съм го направил.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

камен чочев

Няма нищо лошо в това, да имаш И диоди с по-малко от 10000К, но само с такива нищо няма да се получи - казвам го от собствен опит. Аз също добавих RGB, за да смекча спектъра. В РЦ масово се използват точно 15000К на Cree, а ако някой е решил да си прави експеримент- няма лошо. Докато бях с предишното осветление с нитрати между 2,5 - 5 и фосфати 0, всички акропори се обезцветиха и покафеняха. Сега се възвръщат истинските им цветове. LPS и зоантидите бяха добре, както са и сега. Но най-добре се чувстваха алгите. Вече ги няма. Всеки има право на мнение, особено когато е свързано с опит, а аз споделям моят опит. Ако някой иска да си прави осветление с МХЛ, сТ5, с ксенон, с обикновени крушки или свещи - моля, това си е негово право. Темата е "лед осветление за аквариум" и мисля, че не е необходимо да се прави сравнение с други алтернативни източници на светлина. Ето една сентенция от nano-reef.com :
6500k = most growth, but also equals butt ugly.

10k = good growth, better color

14k = marginal growth, much better color

20k = even less growth, but very awesome color

Така, че всеки преценява какво иска от аквариума

Coral Master

Камене,
кой говори за друго, освен за LED осветление?
Ако не съм се изразил точно, аз имам пълния спектър на светлината, като леко съм модифицирал, за да имитирам дълбочина в морето от около 2-3 метра. Следователно топлата част от спектъра, т.е. под 6500 К са само една част от диодите.
А както споменах, в онзи аквариум на Дискус, коралите им умираха, защото диодите бяха до 3500 К и сини и никакви други, а липсваше целия спектър между 3500 К и примерно 20000 К. Затова смятам, че именно тази част от спектъра е най-важна и без нея не може.

Но както ти казваш, всеки сам си преценява. Малко са хората, които са наясно с LED в рифовите аквариуми, а в България май че въобще ги няма. Всички още се учим, от нашите грешки и от тези на другите. Ще мине време и в аквариумите ни ще се види коя комбинация от диоди е най-успешна. На този етап само си обменяме цитати, но за да имаме обосновано мнение от собствен опит, ще ни трябва поне година. Ето защо аз не искам да убедя никого, че моите диоди са най-добри, защото не съм убеден, че е така. Единствено твърдя, че растежът на алгите ми е почти еднакъв и с диодите, както и с предишното МХ осветление (2 х 13000 К + 2 х 16000 К) и 4 актинични пури.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

камен чочев

Цитат на: Coral Master в 15.09.2011 18:06
Камене,
кой говори за друго, освен за LED осветление...

Извинявай, ако не съм бил ясен - имах предвид други постове. Моля да ме извиниш!

VeL

Камене с най-добро чувство - нека да не правим крайни заключения и да влияем на избора на хората, насочили се към лед осветление. Доста изчетох през последния месец за диодното осветление. Затова съм готов да споря дали в РЦ масово се използват 15к диоди. В двете най-големи теми за лед-диодно осветление там ("DIY Leds the write-up" и тази за естетичния вид с такова осветление) МАСОВО се използва/препоръчва комбинация от NW+CW+RB. В nano-reef.com - почти същото положение, даже там отричат студените бели и слагат само неутрални, пък дори и топли.
Дали тази тенденция е правилна или не, не мога, а и не искам да коментирам - нито притежавам нужните знания, нито желание за това.
Тревожи ме фактът, че някой ще прочете тези коментари и примерно, МОЖЕ БИ, ще купи първите евтини 15к диоди и после ще се чуди защо не вървят коралите. А според мен трябва да се почерпи голямо количество информация и след това да се правят каквито и да било изводи и решения.
Относно алгите - проблемът според мен е по-скоро качеството на диодите, отколкото по-ниският спектър. Масово се продават диоди, които на хартия имат определена температура и лумени, а в крайна сметка светят съвсем различно, като това не винаги се забелязва с невъоръжено око и после се чудим откъде идват проблемите.
Просто един съвет към всички, които дават мнение по темата - нека не бъдем крайни като се заклеймява едно нещо за сметка на друго, защото има МНОГО хора с комбинация от CREE NW+CB+RB и перфектни аквариуми (вижте снимките/коментарите в РЦ в темата за лед-диодното осветление), а знам и за хора с 15к 10в диоди (*поръчкови*), които също имат страхотни резултати. Пак казвам, според мен по-важното диода да притежава характеристиките, които са на хартия, което обикновено става със закупуването на изпитана марка, гарантираща качество.
А кое е по-правилно или не, никой не може да каже със сигурност, освен ако не направи едногодишен тест при равни други условия на коментираните диоди/спектри. Може би след години нещата ще бъдат много по-ясни, но ЛЕД осветлението твърде отскоро се използва за рифове, за да се правят генерални изводи.

камен чочев

Виж Вел, споделям моят опит и съм абсолютно краен, точно защото съм го изпитал. Не искам някой да направи същата грешка. Ако търсиш разстеж на коралите съм съгласен с теб, но аз търся цвят. Давам съвет на всички - НЕ купувайте китайски диоди. Купете нещо за което имате гаранция. Защо препоръчвам 10000К и нагоре - за да се избегне жълтеенето на аквариума (подсилват се кафявите цветове). Смекчаването може да се постигне с RGB - постига се много приятен розов оттенък и коралите изглеждат прекрасно. И както казах всеки може да си сложи каквото си поиска. Никой от нас не е капацитет, просто изказваме опит. И не знам защо реши, че съм против комбинациите, напротив и моите са комбинация. Против съм да се залага само на такива под 10000К. И съм против да се купуват евтини, после се налага подмяна и излиза по-скъпо. Даже бих препоръчал алтернативно осветление при стремеж за пестене от качеството.

Canary

Цитат на: Coral Master в 15.09.2011 12:12
И накрая, сега се сетих нещо интересно. В магазина на Дискус в Пловдив имаха един 200 литров рифов аквариум, който чух, че вече са го ликвидирали. Този аквариум доста време беше с топло-бели диоди плюс сини. В магазина се хвалеха, че нитратите му са 100 мг/л и на аквариума нищо му няма. Интересното беше, че даже и при толкова нитрати, вътре нямаше почти никакви зелени алги по камъните, а всичко беше обрасло страхотно с коралин, на пластове и много красив. Спектъра обаче не беше подходящ за корали и малко по малко повечето се споминаха. Този аквариум е нагледно доказателство, че нещата са доста комплексни и уравнението 2500 К = алги, не винаги е вярно.


Здр,
Би ли обяснил каква точно е връзката между светлината, липсата на алги и нитрати 100? Възможно ли е осветлението да има нещо общо с това, че нитратите са далеч извън нормата? Нещо не си намирам отговор на горните въпроси!
Мерси!!

terahz

Цитат на: камен чочев в 15.09.2011 17:05Ето една сентенция от nano-reef.com :
6500k = most growth, but also equals butt ugly.
10k = good growth, better color
14k = marginal growth, much better color
20k = even less growth, but very awesome color


Това не се отнася за диоди, а за общия спектър на светлината, която отива в аквариума.

Цитат на: камен чочев в 15.09.2011 17:05
В РЦ масово се използват точно 15000К на Cree


15000К бели диоди, Cree не произвеждат. Най-студените им са около 8000К.


Цитат на: Coral Master в 15.09.2011 12:12В магазина на Дискус в Пловдив имаха един 200 литров рифов аквариум, който чух, че вече са го ликвидирали. Този аквариум доста време беше с топло-бели диоди плюс сини. В магазина се хвалеха, че нитратите му са 100 мг/л и на аквариума нищо му няма. Интересното беше, че даже и при толкова нитрати, вътре нямаше почти никакви зелени алги по камъните, а всичко беше обрасло страхотно с коралин, на пластове и много красив. Спектъра обаче не беше подходящ за корали и малко по малко повечето се споминаха. Този аквариум е нагледно доказателство, че нещата са доста комплексни и уравнението 2500 К = алги, не винаги е вярно.

Не мисля, че диодите са имали нещо общо с липсата на алги.

Като гледам,тук става малко объркване, защото някои хора говорят за крайната температура на светлината, докато други за температурата на конкретни диоди. Не случайно диодното осветление е някаква комбинация от бели и сини - за да се постигне желаният студен цвят. Идеята за ползване на неутрално бели диоди е, да се допълни част от светлинния спектър, защото студените са много ограничени от към ... топли цветове :). В резултат на това, доста червени и дори зелени цветове по коралите изглеждат измити. Можете да погледнете спектралните анализи на Cree за повече информация.

В крайна сметка се получава нещо такова:
Ако се ползват 3 ватови диоди, се прави някаква комбинация между бели и сини.
Ако се ползват 10 ватови диоди (които според мен са просто няколко 1-3 ватови на една платка), тогава вече могат да се избират още по-студени от нормално бяло и не е нужно да се прави комбинация със сини. Някои хора избират да сложат други цветове само за акцент (червено и зелено, например).

Но факт е, че 10 ватовите диоди не ефикасни колкото последните модели на Cree - които са лидери на диодно осветление и на места където токът е скъп, излиза по-евтино да се купят по-скъпи диоди в началото, за да се спести от ток в дългосрочен план.

Колкото до алгиите, хлорифил А и Б фотосинтезират най-добре на 650-670нм светлина (в топлата страна на спектъра). Дори топлите бели диоди на Cree са на 40-50% от силата си в този район. Неутралните са към 25-30%, а студените никакви ги няма там (5-10%).  Можете да погледнете Algae Turf Scrubber Basics темата на RC, за да видите, че хората които правят подобни неща търсят тъмно червени диоди, за да имат растеж на алгии подобен на нормалните CFL или T5 лампи.


Coral Master

Темата става все по-интересна, само дето не виждам как haans ще извлече отговорите на въпросите си. Но и в този форум има нужда от повече коментиране на LED осветлението в детайли, така че аз викам да продължаваме ...  :popcorn:
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

VeL

Цитат на: Coral Master в 16.09.2011 10:10
Темата става все по-интересна, само дето не виждам как haans ще извлече отговорите на въпросите си. Но и в този форум има нужда от повече коментиране на LED осветлението в детайли, така че аз викам да продължаваме ...  :popcorn:


Именно поради този факт, въпреки че не знам дали противоречи с правилата във форума, смятам да пусна информацията, която аз събрах през последния месец четене, докато бях в отпуска. Нямам време да превеждам, но който е скаран с английския, има и гугъл преводач.

Консолидирана информация от цялата тема за "Направи си сам ЛЕД" в РЦ:
http://reefcentral.com/forums/showpost.php?p=18488741&postcount=6267
http://reefcentral.com/forums/showpost.php?p=18488747&postcount=6268 <- Драйвери
http://reefcentral.com/forums/showpost.php?p=18488755&postcount=6269 <- Паралелно свързване
http://reefcentral.com/forums/showpost.php?p=18488775&postcount=6270 <- Оптики

Защо не китайски?
http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2051218&highlight=calculate+leds
http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=18637548&postcount=9
http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=18639340&postcount=14

ЛЕД осветление и цветовете в аквариума:
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?p=18321460#post18321460

Графики на спектъра на комбинация от Neutral White + Royal Blue (пост 951)
http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=246394&st=940

Това е, което мога да "подбера" от букмаркнатите ми теми засега, имам още доста подобни, но ще пусна като имам повече време.
Не анагажирам никого да се съгласява (или не) с мненията от тези постове. Давам ги единствено с цел хората, планиращи лед осветление, да се запознаят и с други гледни точки.

П.С.
Тъй като имах питане откъде можем ние да си закупим диоди на крее - популярен американски сайт за диоди доставя и до България, но трябва да се има предвид, че при пристигането си поръчката най-вероятно ще бъде обложена с ДДС и мито. Успях да намеря и българска фирма, която предлага диоди на Крее, но изборът е доста ограничен, поне на пръв поглед. За да не правим реклама, който се интересува да ми пише на лично и ще му пратя линковете.

ludiqdoctor

Цитат на: Coral Master в 15.09.2011 18:06

А както споменах, в онзи аквариум на Дискус, коралите им умираха, защото диодите бяха до 3500 К и сини и никакви други, а липсваше целия спектър между 3500 К и примерно 20000 К. Затова смятам, че именно тази част от спектъра е най-важна и без нея не може.

Тебе пък кой ти каза че са 3500? Диодите са систизенски и са на 3500-6500К като са напънати на макса си.
Ако искате мога и малко масло да налея в огъня. HAANS съм сигурен че бъкел няма да разбере от казаното до тук. Т`ва е повече от ясно. Бих искал да оставите настрана келвините и започнете да мислите в нанометри, защото това е много по-точна мерна единица, а да не намесвам и пар-а защото ще стане мазало. Защото хората които се занимават с това изощо не поглеждат келвините. По-добре е хора които не разбират от LED да си мълчат.
От всяко дърво да направим свирка, от всеки буркан - аквариум. И после...?

iek

Цитат на: ludiqdoctor в 16.09.2011 13:01
HAANS съм сигурен че бъкел няма да разбере от казаното до тук. Т`ва е повече от ясно. Бих искал да оставите настрана келвините и започнете да мислите в нанометри

+2
В тази връзка ето малко полезно четиво:
http://spg.ucsd.edu/people/Greg/Publications/04638_Hewes_1998_JournPhycology.pdf
http://www.advancedaquarist.com/2002/2/aafeature
http://www.advancedaquarist.com/2004/7/aafeature
http://www.advancedaquarist.com/2006/1/aafeature1
http://www.advancedaquarist.com/2007/3/aafeature1
http://www.advancedaquarist.com/2008/12/aafeature1
Съжалявам, но в никоя от по-горните статии няма да откриете колко вата на литър диоди са необходими.
За цветната температура и дължината на вълната: http://www.thekrib.com/Plants/Tech/light-spectrum.html (вторият отговор).
Това сигурно го знаете, доста често се спряга по форумите: http://www.advancedaquarist.com/2003/11/aafeature.

VeL

Цитат на: ludiqdoctor в 16.09.2011 13:01
Тебе пък кой ти каза че са 3500? Диодите са систизенски и са на 3500-6500К като са напънати на макса си.
Ако искате мога и малко масло да налея в огъня. HAANS съм сигурен че бъкел няма да разбере от казаното до тук. Т`ва е повече от ясно. Бих искал да оставите настрана келвините и започнете да мислите в нанометри, защото това е много по-точна мерна единица, а да не намесвам и пар-а защото ще стане мазало. Защото хората които се занимават с това изощо не поглеждат келвините. По-добре е хора които не разбират от LED да си мълчат.


Аз пък мисля, че ако HAANS прочете линковете дадени от мен в предишния пост няма да има никакъв проблем да разбере всичко, което ще му е нужно при избора на лед осветление, а пък дори и за направата му. Моята професия е далече от техника, електричество и прочие и въпреки това след изчитане на темите по форумите (които всъщност в по-голямата си част са написани така, че и лаик в тази обалст да ги разбере) нещата се изясняват. А нека и аз да налея малко масло в огъня - според по-горен твой пост нищо под 10к келвина няма място в аквариума, само че на запад хората МАСОВО използват неутрални бели, които са 3700-5000 келвина, ама сигурно нищо не разбират от лед и затова го правят. И пак уточнение, не може да се сравнява МХЛ спектър с тези на лед, доколкото, както спомена и terahz, комбинацията на различни nm диоди в крайна сметка определя общия спектър. А и надали тук има някой, който може да има претенции да разбира всичко за лед. Аз лично смятам да се доверя на изпитаните източници в РЦ и техния опит, който се повтаря отново и отново в многобройни лед проекти там. А че е типично българска черта да се оплюва всичко, което не е като нашето, това е друг въпрос.
А като стана въпрос за PAR и тук нещата са много по различни от познатото. Много хора слагат ледове без оптики и се оплакват, че PAR-а е недостатъчен (ако въобще знаят с какво да го измерят). Ами сложете едни дори и 80-90 градусови лещи и пак замерете. Хората са го направили и са показали резултати. И като стана въпрос за оптики има нещо наречено "FWHM - Full Width Half Maximum", което също играе голяма роля в изработването на лед осветление. Но който го интересува, ще си го намери. И не знам какво хората се изхвърлят толкова да гонят максимално висок PAR. Който е чел знае многобройните случаи на прегаряне на корали след преминаването от МХЛ на ЛЕД, като после за димвани на 50%. Народа си го е казал, "не питай старило, а питай патило". Трябва да се чете и да се преценява опитът на колегите, които споделят. Когато петима констатират един и същ факт, аз поне съм склонен най-малкото да го имам предвид, а всеки може да си пише, каквото му е насърце.

Coral Master

Мисля, че който иска да научи повече за LED осветлението на рифа и досега не го е направил, линковете в последните постове на iek и VeL са доста полезни.

Цитат на: ludiqdoctor в 16.09.2011 13:01
По-добре е хора които не разбират от LED да си мълчат.

Е, аз млъквам.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

ludiqdoctor

Някъде по-напред в темата се спомена за специални поръчкови диоди. Да, има такива наистина и не е кой знае каква тайна. Ама Cree са ги разрабтвали не само с четене на разни форуми, черпейки опит от кол и въже, ами всичко е подплатено със солидна доза опитни постановки и време за постигане на оптимален вариант. За никой не е тайна че такива диоди не са налични само в Ebay, а и в БГ при това на съвсем нормални цени. Цитирам: Изработването на осветително тяло САМО с такива диоди е напълно достатъчно за нормалния вид и растеж на корали". Това го заявява техническия директор, а не някой Пеньо от Люлин 4. С други думи хората гарантират с името си за продукта си. Това че някой иска аквариума му да е малко по-син, по-розов или какъвто там му се иска е съвсем друго нещо.......

*spank*
Ама я пък всеки да си прави каквото иска в крайна сметка. За мен чашата е наполовина празна! А за вас? Който е казал " В спора се ражда истината" явно не е познавал нито, ама нито един българин. Дървени философи са всички, че даже и аз понякога залитам на там. Дано не изглежда от страни че и сега се получава така, но... Явно до нищо съществено няма да се стигне и в тази тема. Успех на всички.
От всяко дърво да направим свирка, от всеки буркан - аквариум. И после...?

N.Nobs

Цитат на: ludiqdoctor в 14.09.2011 15:03
Това защо? За да има спектър подходящ и за алги ли? Нищо под 10 000К няма място в рифа!!!


Цитат на: ludiqdoctorБих искал да оставите настрана келвините и започнете да мислите в нанометри, защото това е много по-точна мерна единица, а да не намесвам и пар-а защото ще стане мазало. Защото хората които се занимават с това изощо не поглеждат келвините.


Цитат на: ludiqdoctorПо-добре е хора които не разбират от LED да си мълчат.


Цитат на: ludiqdoctorКойто е казал " В спора се ражда истината" явно не е познавал нито, ама нито един българин. Дървени философи са всички, че даже и аз понякога залитам на там. Дано не изглежда от страни че и сега се получава така, но... Явно до нищо съществено няма да се стигне и в тази тема. Успех на всички.


Поредния ти пост във който се докарваш великан и се опитваш да се издигнеш в собствените си очи. Поне 3-4 човека изказаха обосновани мнения в тази тема , докато твоите освен че са изпълнени с откровени глупости си и противоречат. Преди време в една друга тема след като наприказва отново куп глупости се изниза от спора като се направи на обиден защото не приехме твоите съждения за светата истина и обеща че повече няма да пишеш в този форум.Моля те, спазвай обещанията си  *privet*
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш. Помни, че Ноевият ковчег е направен от любители. Професионалистите са построили "Титаник".

ludiqdoctor

Пиша все още тук защото познати клиенти знаят че мога да съм полезен на хората ТУК, но явно само на тези, които разбират какво им се говори. Дори и теб визирам в думите си.
А като подхвана темата за обещанията... макар че не му е тук мястото, но и ти беше обещал да платиш едни работи та още си чакаме парите. Сещаш ли се?
Ще ти пратя поста и на лично защото съм почти сигурен че ще го изтриеш този.

И ПАК КАЗВАМ ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ: НА НИКОЙ, НИКОГА НЕ СЪМ НАЛАГАЛ МНЕНИЕТО СИ!!! А ДА СЕ ПРАВЯ НА ВЕЛИК...ТОВА ХОРАТА КОИТО НАИСТИНА МЕ ПОЗНАВАТ ЩЕ ГО КАЖАТ. И ТИ СПОРЕД МЕН СИ СУХ ТЕОРЕТИК АМА НЕ СЪМ ТИ ГО КАЗВАЛ НАЛИ?

Айде със здраве!!!
От всяко дърво да направим свирка, от всеки буркан - аквариум. И после...?

terahz

Цитат на: VeL в 16.09.2011 11:11
Тъй като имах питане откъде можем ние да си закупим диоди на крее...


http://cutter.com.au/categories.php?cat=Cree+LEDS <- ето от тук доста хора в щатите купуват диодите си. Малко е сложна поръчката от там, защото има толкова много опции, но цените им са много добри. Пичовете са в Австралия и имат почти всички диоди на Cree.

Примерна поръчка на 20 неутрално бели XPG диода:
http://cutter.com.au/products.php?cat=Cree+XPG
Select XPG Bin. This is just the LED Bin, not the qty of leds: XPGWHT-01-4A0-R3-0-01 Neutral White
XPG on Metal Core PCB: Cutter-XPG20STR
XPG Price Break: 10
Добавя се в кошницата, след което се сменя бройката на 20. Доставката до България е безплатна.

Крайната сума излиза: 188.3494лв (по днешен курс на австралийския долър). До колкото знам, пратки под 150 евро не се омитяват, значи само 20тина лева такса + 20% ддс. В крайна сметка трябва всичко да излезне под 250лв или около 12.5 на диод. Ако в България ги има по-евтини, още по-добре.


камен чочев

terahz, диодите, които визирам са 14800 - 15200К, произведени в LUXOR, Хонг Конг по специална поръчка на Cree за американски производител на LED осветление за аквариуми. Между впрочем, там се произвеждат диодите за всички по-известни марки, не само за Cree. Хората там дават пълна гаранция за техническите характеристики, които са дали. Та дадените диоди се продават под марката Cree и  не знам защо реши, че не продават 15000К.
N.Nobs не виждам защо се заяждаш. И Вел и Тераз, защитават теза, базирана на чужд опит. Лудиядоктор все пак има най-много практически опит. Аз също изказвам мнение, базирано на някакъв опит. А в РЦ има толкова много мнения, че никой не може да се съобрази със всички тях. И пак от огромно значение е, кой какво търси - разстеж или цвят. Ако някой иска да спори,че диод 15000К свети синьо, нека заповяда да види аквариума ми.

ludiqdoctor

Цитат на: камен чочев в 16.09.2011 19:07

N.Nobs не виждам защо се заяждаш. И Вел и Тераз, защитават теза, базирана на чужд опит. Лудиядоктор все пак има най-много практически опит. Аз също изказвам мнение, базирано на някакъв опит. А в РЦ има толкова много мнения, че никой не може да се съобрази със всички тях. И пак от огромно значение е, кой какво търси - разстеж или цвят. Ако някой иска да спори,че диод 15000К свети синьо, нека заповяда да види аквариума ми.


Не говори така че сега ще кажат всички че много на сериозно взе да се взимаш.  Шегувам се. Ей това е човек който се напъва да разбира в детайли  това което говори и прави!!! *THUMBS UP*
От всяко дърво да направим свирка, от всеки буркан - аквариум. И после...?

terahz

Цитат на: камен чочев в 16.09.2011 19:07
terahz, диодите, които визирам са 14800 - 15200К, произведени в LUXOR, Хонг Конг по специална поръчка на Cree... Та дадените диоди се продават под марката Cree и  не знам защо реши, че не продават 15000К.

Ами така реших, защото такива диоди на Cree на сайта няма:
http://www.cree.com/products/ledlamps.asp

Ако Cree продават диоди, които не посочват на сайта си и ти знаеш за тях, моля да бъда извинен. Аз черпя информацията си единственно от техния уебсайт.

Цитат на: камен чочев в 16.09.2011 19:07И Вел и Тераз, защитават теза, базирана на чужд опит.


Не мога да говоря за Вел, както и за никой друг тук, но аз лично ползвам диоди над аквариума си от 2 години. Ако на това се вика чужд опит, няма лошо. Ако някой тук има по-дълъг опит с диоди над солени аквариуми, да се обажда.
: 16.09.2011г 21:09ч
Цитат на: камен чочев в 16.09.2011 19:07Ако някой иска да спори,че диод 15000К свети синьо, нека заповяда да види аквариума ми.


А по този въпрос, 15000К трябва да изглежда като цвета на ред "perceived color" http://www.wolframalpha.com/input/?i=15000+kelvin.

камен чочев

Ами никъде не видях да споделяш твоят опит, та затова. На теб хобито ти е по-скоро електроника, отколкото акваристика. Имаш хиляди схеми, чертежи, линкове и т.н. и нито една снимка на аквата. Сори, че не мога да ти опонирам професионално, но виждам как изглежда моят аквариум сега и знам как изглеждаше преди. Виждам и как за 2 седмици коралите придобиват неземни цветове и за мен това е важно. Ако запиша второ висше, ще гледам да е електроника. До тогава ще си гледам красотата с неправилното осветление, с неправилните лещи, поставено точно върху аквата ( както на мен ми харесва), а не на правилните 1, 1.2 или 1.5 м. За съжаление моите корали, явно са някакви специални видове, защото с правилното осветление бяха кафяви, а сега са ... уникални. Може би ти правят напук, не знам, но да ти кажа честно изобщо не ми пука. Останете си със здраве и дългогодишен опит.

terahz

Цитат на: камен чочев в 16.09.2011 22:10
Ами никъде не видях да споделяш твоят опит, та затова. На теб хобито ти е по-скоро електроника, отколкото акваристика. Имаш хиляди схеми, чертежи, линкове и т.н. и нито една снимка на аквата.

http://aquariumbg.com/forum/solenovodni-akvariumi/200-litrovata-sistema-na-joro-%28mnogo-snimki%29/

Цитат на: камен чочев в 16.09.2011 22:10
Сори, че не мога да ти опонирам професионално, но виждам как изглежда моят аквариум сега и знам как изглеждаше преди. Виждам и как за 2 седмици коралите придобиват неземни цветове и за мен това е важно. Ако запиша второ висше, ще гледам да е електроника. До тогава ще си гледам красотата с неправилното осветление, с неправилните лещи, поставено точно върху аквата ( както на мен ми харесва), а не на правилните 1, 1.2 или 1.5 м. За съжаление моите корали, явно са някакви специални видове, защото с правилното осветление бяха кафяви, а сега са ... уникални. Може би ти правят напук, не знам, но да ти кажа честно изобщо не ми пука. Останете си със здраве и дългогодишен опит.


Никой не е говорил за опониране, нито за това, че твоите светлини не правят коралите ти да изглеждат прекрасно. Всъщност, не съм казал нищо за твоето осветление. Щом работи за теб - супер! Двете неща, които не харесах в изказаното до тук са, че светлини под 10 или 15 хиляди келвина ще накарат алгиите едва ли не магически да се появят и че  Cree имат 15000К бели диоди. Не мисля, че съм спорил срещу нещо друго. Ако съм засегнал някой моля за извинение.


камен чочев

Цитат на: terahz в 16.09.2011 23:11
http://aquariumbg.com/forum/solenovodni-akvariumi/200-litrovata-sistema-na-joro-%28mnogo-snimki%29/[/url]



За това говоря де - за доста електроника, за акваристика почти нищо. Не казвам, че не е полезно, но снимка на аквата наистина няма. А и не мисля да споря повече. Ти виждаш нещата по един начи, аз по друг.
Ами Cree имат такива диоди, защото и аз имам такива.
И ако прочетеш внимателно, ще видиш, че нищо такова не съм казвал
Цитат на: terahz в 16.09.2011 23:11
...че светлини под 10 или 15 хиляди келвина ще накарат алгиите едва ли не магически да се появят ...



Казах, че при мен със светлини само под 10000К, само алгите се чувстват прекрасно.

Coral Master

Цитат на: камен чочев в 17.09.2011 00:12... при мен със светлини само под 10000К, само алгите се чувстват прекрасно.

Камене, да разбирам ли, че си имал светлини само под 10000 К и нищо друго? С диоди ли?
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

камен чочев

Цитат на: Coral Master в 17.09.2011 00:12
Камене, да разбирам ли, че си имал светлини само под 10000 К и нищо друго? С диоди ли?

Ами, всички бели диоди бяха с цветна температура 4500 - 8000 китайски келвини. Сините също бяха китайски. Със старото осветлениена на пясъка измерих 1300 лумена, с новото 3600 - 3800 лумена ( мисля, че беше: на 15 - 20 см под морската повърхност  3600 - 4000 лумена ).

Стоян Михов

Оле оле, какво става тук? Какви са тези караници, какви са тези мерения на "китайски?" келвини, лумени и пи.ки. Най-малкото съм го очаквал тук точно между тези съфорумци. Това е хоби и като такова се очаква да носи на упражняващия го само положителни емоции и удоволствие от общуването със съмишленици. Всякакви обиди, определяния за кой какво е хобито, злепоставяне изнасяне на лична информация и т.н. нямат място тук, не интересуват никого освен пишещите го и не допринасят за развитието на хобито. Затова ще помоля модераторите да направят необходимото и да не допускат подобни заядливи постове с писане с главни букви и куп други нередности. Та така, ако може модераторите да изтрият тези постове от които ме е срам, включително и моя, и тук да остане само информацията необходима на хората, които се интересуват истински от морска акваристика.

iek

Цитат на: Octopus в 17.09.2011 21:09
Оле оле, какво става тук?

Така става винаги с всяка по-интересна тема. Който успее да отдели само полезното и приятното, би трябвало да получи награда Пулицър за модератор.

Coral Master

Камене, за разлика от моето мнение за моето осветление, ти изглежда смяташ, че си стигнал до правилното осветление. Това е добре. Би ли желал да споделиш какви диоди ползваш сега? Може би си го казвал и преди, но в тази тема му е мястото и всяко повторение не е излишно.

Значи, мисля да помоля за същото и Жоро, независимо, че и той подробно обясни в неговата тема. Също така, нека всеки, който мисли, че е постигнал правилното LED осветление в РИФОВИЯ си аквариум, да сподели какви диоди е ползвал - мощност, спектър, брой от вид и т.н.

Ето така да рестартираме темата и да коментираме кой каквото е направил и всеки да сподели, каквото знае.
Само толкова, без самолюбие, без лични нападки, без обиди.

P.S. Чудесно би било всеки да придружи описанието си с 1-2 снимки от аквариума, така и ние ще видим резултата.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

камен чочев

С удоволствие ще разкажа всичко подробно, но след известно време - не е съвсем довършено. На всякъде са кабели, кутии, димери и т.н. Може би до две седмици ще приключа, ще направя снимки и ще ги публикувам, както и подробно описание. Само мога да кажа, че предишното осветление беше 4 бр 10W  китайски диоди 8000К, 15 бр 1W  пак китайски, мисля на 4500К, 4бр RB 10 W и пак китайски и 18 бр 1 W RB made in China. Със сигурност става за сладък аквариум, но не и за солен, или поне не за такъв с SPS корали. Разстеж имах, даже повече от необходимото. Някои от червените и зелените корали поддържаха сравнително добри цветове, но всички акропори бяха загубили цветовете си, независимо от височината на поставяне в аквариума.  Както по-горе бях писал, осветеността на дъното беше 1300 лумена - крайно недостатъчно. Сегашното е съставено от 8 бр 10 W 14800 - 15200K made in Hong Kong by LUXOR, по поръчка на Cree, 15 бр 1W 4500 - 6000K, 8 бр 10 W RB LUXOR, 30 бр 1W RB, 2 бр UV, мисля, че са по 15 W, 1 бр RGB на около 600-650nm. Всички са димирани с имитация на изгрев и залез и нощно. Нещо, което според мен е много важно за цветовете на всички SPS корали са UV диодите. Когато е завършено ще го опиша по-подробно и ще дам снимки. В момента когато всичко е на 100% осветеността на дъното е почти 4000 лумена. Акропорите започнаха да се оцветяват за около 15 дни и продължават да избистрят цветовете си. В интерес на истината, аквариумът е на доста осветено място и може би при други условия такова осветление може и да синее. На долната снимка може да се придобие представа, къде се намира (вижда му се рамката). Мисля, че и това е много важно при избора на осветление.

terahz


Ватове, лумени... тоя пост пак ще е дълъг. Предварително се извинявам на тези, които нямат идея какво е ток, напрежение, дължина на вълна и светлинен спектър.

Нали помните от математиката, че трябва да се ползват правилните мерни единици. Ползването на ватове като сравнителна единица между диоди, без да се знае токът, на който те работят е все едно да се чудите коя от две коли ще пристигне първа от Пловдив до София по максималните им скорости. Колкото до лумените и това колко точна мерна единица са за фотосинтезата на коралите, е все едно да се съди колко е топло навънка, по това колко е слънчево.

Ватове и светлодиоди:

За да се сравнят два светлодиода са нужни:
1. Колко е постоянния ток подаван на диода
2. Колко е спада в напрежението през диода при тока от точка 1
3. Колко светлина излиза от диода при тока от точна 1 (тук мерната единица може да е лумен, само дето няма да ни е много от полза за определяне на фотосинтетичната сила на диода)

Това е! Да забелязвате какво липсва? Да, ватовете не ни трябват. Както на никой не му трябва максималната скорост на две коли като ги сравнява.

Защо токът е толкова важен? Ами защото светлодиодите, орбатно на нормалните крушки, се регулира с ток, а не с напрежение. Светлодиодът винаги ще има нужда от определено количество напрежение за да е включен, но колко ток се подава при това напрежение ще определи на колко вата работи диода и колко светлина ще подава.

Пример:
60 Ватова крушка, включва се в 220 волта, ползва около 0.27 ампера ток. Край. 60 вата са си 60 вата.

Cree XPG светлодиод:
"3 ватов диод", включен към драйвер, който подава 0.27 ампера, ползва около 2.9 волта напрежение (това се гледа в техническата характеристика на диода, защото различни диоди ползват различно напрежение http://www.cree.com/products/pdf/xlampxp-g.pdf) . Какво се получава, 2.9 *0.27 = 0.783 Вата. Хмм, нали имах 3 ватов диод?...
"3 ватов диод", включен към драйвер, който подава 1 ампер, ползва около 3.3 волта напрежение. 1 ампер по 3.3 волта = 3.2 вата. Амa, ама, ама...
"3 ватов диод", включен към драйвер, който подава 1.5 ампера, ползва около 3.55 волта напрежение. 1.5*3.55 = 5.325 вата! Уха!

Какво излезе, един "3 ватов" Cree XPG диод нa 0.27A подава само 100 лумена и същия "3 ватов" Cree XPG нa 1.5A показва 430 лумена!!! 430% разлика!

Cree XML светлодиод:
"10 ватов диод", включен към драйвер, който подава 0.27 ампера, ползва около 2.8 волта напрежение (отново поглеждаме документацията http://www.cree.com/products/pdf/XLampXM-L.pdf - по-конкретно табличката characteristics какво пише за Forward voltage) . 2.8 *0.27 = 0.756 Вата.
"10 ватов диод", включен към драйвер, който подава 0.7 ампера, ползва около 2.9 волта напрежение. 0.7 ампера по 2.9 волта = 2.03 вата.
"10 ватов диод", включен към драйвер, който подава 1.5 ампера, ползва около 3.1 волта напрежение. 1.5*3.1 = 4.65 вата.
"10 ватов диод", включен към драйвер, който подава 3 ампера, ползва около 3.35 волта напрежение. 1.5*3.1 = 10.05 вата.

И какво сега, някой с "3 ватово" XPG на 1.5 ампера ще види 430 лумена, а някой друг с "10 ватов" XML на 0.7 ампера  ще види 280 лумена. Изведнъж излиза, че 3 ватовия диод свети по-силно от 10 ватовия.

Това което се опитвам да покажа е, че колко "вата" е диода, не ви казва ама абсолютно нищо за това колко светлина ще излезе от него без да се знае останалата информация.


Лумени и фотосинтетичност:
Луменът е мерна единица която е функция на друга мерна единица (много дълго ще стане иначе...), която измерва количеството ВИДИМА светлина! (Видима = възприета от човешкото око). Ето и как нашето око реагира  на видимата светлина:

За голяма изненада, хлорофилът няма човешки очи! Ето как светлината "изглежда" на хлорофила (частта под бялата линия):


Хмм, някой да забелязва разлика? Ако забелязвате разлика, вече знаете защо лумените са доста неправилна мерна единица за измерване на наличната светлина за фотосинтеза.

Защо е важно да не се ползват лумени при светлодиодите? Защото, първо - белите диоди са най-зле в зеления спектър, там където лумените са най-силни и очите ни най-чувствителни, второ - дори един и същи модел диоди могат да имат различни светлинни характеристики само от това коя пратка са, колко ток им се подава, колко са стари и дали са студени, неутрални, топли, сини или друг цвят. Ето ви спектъра на Cree XRE:


Тогава, как се измерва това чудо? Чрез Фотосинтетично Активно Излъчване (Photosynthetically active radiation - PAR). За целта се използват специални устройства, които са чувствителни на същите вълни като хлорофила, а не нашите очи.

Ако все още четете ви поздравявам...

Та защо беше всичкото това писане? Защото в добрите стари времена, котато 60 ватовата крушка си е 60 ватова крушка всичко беше елементарно. Но сега, когато светлодиодиодите навлизат, положението е много, ама много по-сложно. Дано съм разяснил малко нещата.

Целта ми е, да ви покажа, че ако ще се говори за светлодиоди, трябва да се ползват други мерни единици за да се знае точно кой каква светлина има над аквариума си.

И така, ето и моят отговор:
Първият ми солен аквариум беше 40 литра. 6 неутрално бели + 6 rolay сини Cree XRE диоди. Всички 12 диода работещи на 700мА часа, на около 5см над водата без лещи. Под повърхността имах около 900 PAR, на дъното около 300.
Така започна:


И така приключи:


Сега имам по-голям аквариум, 24 Cree XPG бели диода (cool white) и 24 Cree XPE сини диода (royal blue).  Белите на около 700мА, сините на 800мА. Светлините са на около 90см над повърхостта на водата.  Пробвал съм с различни лещи и в момента съм с 12 градусовите. Ето PAR измервания:


След около две седмици ще сменям и драйверите и белите диоди с неутрално бели. А сега мисля да лягам, че едвам гледам.

dafil

Цитат на: камен чочев в 18.09.2011 01:01
Някои от червените и зелените корали поддържаха сравнително добри цветове, но всички акропори бяха загубили цветовете си, независимо от височината на поставяне в аквариума. 


Само да вметна,че  моето впечатление за китайските студено-бели диоди е,че имат ужасен индекс на цветопредаване *CRAZY*.Та колко истински са били цветовете на коралите ти с тях.... :-D

Ilianidis

Значи Камен като смятам вижда голяма разлика от преди и сега.Ми разликата са почти 100вата отгоре инсталирани в осветление.А да споменем и за добавката на ув-то.Пък да не говорим,че и аквариума отлежава с времето.Е сигурно и спектралната характеристика е повлияла.Че има китайски боклуци има,но има и много качествени.Тези крее ли са крии ли са и те са от китайско.Моите диоди са все хонгконгски,колко са добри не мога да кажа още,видимо цвета обаче ми хареса,при смесването на 3-те цвята бели студено бели и сини ,стана много приятен небесносин цвят.Между другото пробата с  МХЛ 15К даде същия синеещ ефект.Т.е. постигнал съм цветова температура от около 15К със смесването на 3-те цвята,като съм разширил спектралната характеристика..Много хора ползващи 20к МХЛ лампи се оплакват от прекаленото синьо,но зависи това много и от производителя.А съм виждал и 30К която вече преминава от синьо към виолетово.Тъй че какво К имаме май не е толкоз важно,а много често не осъзнаваме причината на успеха.Има изследвания и с 10к 14к и 20к Едни корали се чувстват по-добре при 10к, други при 20к.

камен чочев

Абе то е ясно, че пълно щастие няма. Ако имаше перфектното осветление, то нямаше да я има и тази тема и всички щяхме да сме с него. А относно всичките елтехнически параметри и т.н.  е ясно, че трябва да си поне малко грамотен, за да се пробваш сам. Затова не съм го правил аз. Самите хора от LUXOR даваха гаранции само с тяхно запалване, така че е тяхно за техните си диоди. А тъй като за мен е важно аквариумът и всичките му обитатели да са добре, ако трябва ще мина и на МХЛ за по-добър ефект - изобщо не робувам на LED осветлението. За съжаление, както всичко в Бг, и ЛЕД осветление за рифов аквариум няма кой да ти направи. Ако ти, Жоро беше в Бг съм сигурен, че ти щеше да го правиш, но...Както и да е. Ако пак имам проблеми със сигурност ще ида на вариант внос от USA.

Nikiengi

Здравейте,
Следих с интерес развитието на темата, по едно време мислех да не чета, но слава богу в момента стана доста интересна (след спирането на кавгите  :-D). Аз нямам соленоводен аквариум и въпреки че съм голям мераклия, след прочетеното в тази тема, не мисля, че скоро ще правя такъв. Защото нали все пак това е хоби и като се имат в предвид цените на SPS и LPS корали и разбира се обитатели, то остава да се обърка и осветлението и резултата може да бъде плачевен. Но защо реших да пиша - имам нещо като предложение към колегата terahz.
Това описаното по-горе ми хареса много. Но какво се получава, че за да имаш добро осветление в един аквариум трябва да разполагаш с лабораторна апаратура за не знам кви си пари, за да можеш да измериш осветеността, след като го направиш!!! Което в нашия случай на хоби е немислимо, пък и за едно измерване - нали! Обаче теоретичната част беше много добре описана. Не може ли тази част да бъде извадена от контекста на темата и да бъде вкарана в нова тема, като бъде застъпено не само положението в един соленоводен, но и тропически аквариум, по същия начин с осветеността и как се променя тя с дълбочината. Така на повече от нас ще бъде възможно да направим правилно LED осветление на сладководните си аквариуми (което, както съм чувал е по-просто, отколкото за рифов). А иначе - темата е страхотна, всеки сам да направи своя избор за осветление!  *THUMBS UP* *BRAVO*

iek

Цитат на: Nikiengi в 18.09.2011 16:04
Но какво се получава, че за да имаш добро осветление в един аквариум трябва да разполагаш с лабораторна апаратура за не знам кви си пари, за да можеш да измериш осветеността, след като го направиш!!!

Абсолютно невярно- първо, че има достатъчно доказани решения за повечето случаи, било то металхалиди, Т5-ци или LED. Обаче, ако ще правиш 10 000 литров аквариум, дълбок 1.20м, вероятно ще ти е от полза един PAR метър.
Второ- квантовия метър на Apogee, какъвто използват най-често, не е най-добрия уред за определяне на най-подходящата  светлина, той не дооценява синята част от спектъра с около 20%, както и 680nm (червената) и почти линейно интерпретира видимия спектър (не целия). Един източник на светлина може да има по-висок PAR и същевременно да е по-неефикасен за растежа на коралите, ако този индекс е за сметка на средната част от спектъра- зелена, жълта и оранжева. Една графика за по-прегледно:



Така че да не се окаже наистина, че храниш циано бактериите повече, отколкото симбиодиниумите. Това, което е добро за последните е добро и за цианото, обаче.
За мен това мерене на PAR индекса в акваристиката (не споменаваме отглеждането на коноп) има смисъл единствено, когато се сравняват еднакви светлоизточници- например ти искаш да видиш как твоите 12 royal blue/cool white, опечени с 1А ток, с оптики джин@мин от 80°, окачени не на 70, а на 30см ще осветяват твоето дъно, намиращо се не на 45, а на 60см под повърхността. Има решение и за тези, които ги мързи да мислят, но имат пари- отварят страничката на някой производител на диодни осветителни тела, гледат по едни таблички колко тела по $600-700 им трябват и си поръчват.

Ilianidis

Щях да добавя и аз малко лично виждане,не опит,от няколко дни аквариума е зареден и върти на оборот да влезне в параметри някой ден,та днес беше деня на пробата на осветленията ми,но фотоапарата Canon А650 IS сдаде багажа,всичко работи,а хаби батериите за отрицателно време.Ако някой знае къде ги поправят да се обажда.Та снимките които правих са с телефона и камерата му си играе с цветовете както си иска,затова засега няма да поствам снимки.Исках да добавя,че 144 вата в светодиодно осветление благодарение на лещите се представят като около 200-250вата, в сравнение с 2х150 вата 15К МХЛ лампи.Без лещи предполагам ще са гола вода. За мое учудване 15к лампите вече осветявайки аквариума бяха по-бели от смесването на трите цвята 15 бели,16 студено бели и 17 сини диода.Като изключих белите цвета беше точно като под вода доволно красиво синеещ,но някои цветове в топлата област сигурно ще излязат неестествени,затова от бели диоди според мен си има нужда,но да не са в равен брой на останалите,а на половина на тях.Е аз не откривам топлата вода.Не знам защо,но и светодиодното и МХЛ дето ми се виждаха силни в сладководния тука сякаш е недостатъчно силно за очите.Може би заради това, че лампите ми на 5200к за сладководния са на 115000лумена,а същите за морски на 15к са около 7-8000лумена.Явно затова се ползват 250 ватови МХЛ.Дано да имам нужната сила в осветлението,че не ми се преправят пак телата,но определено ще ползвам и металхалидите.Диодите дават 7960лумена общо,а МХЛ 14000лумена.Белите и студено белите ми са на по 180лм,а сините на 140лм.

marrio31

офф,що ли я четох тая тема..пак си махнах оптиките *ROFL*
: 20.09.2011г 12:12ч
я кажете сложили ли сте uv диоди и колко,доколкото четох подобрявали цвета на коралите (SPS) ,ако някой е купувал от БГ ...от каде?

subsa

В Китай има разни... 1W-10W, 375-385nm ?
http://forum.zahranvane.com/ - електроника