• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
Акваскейпинг конкурс
  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

лед осветление за аквариум

Започната от haans, 16.05.2011 19:07

« назад - напред »

0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

iek

Цитат на: Octopus в 17.09.2011 21:09
Оле оле, какво става тук?

Така става винаги с всяка по-интересна тема. Който успее да отдели само полезното и приятното, би трябвало да получи награда Пулицър за модератор.

Coral Master

Камене, за разлика от моето мнение за моето осветление, ти изглежда смяташ, че си стигнал до правилното осветление. Това е добре. Би ли желал да споделиш какви диоди ползваш сега? Може би си го казвал и преди, но в тази тема му е мястото и всяко повторение не е излишно.

Значи, мисля да помоля за същото и Жоро, независимо, че и той подробно обясни в неговата тема. Също така, нека всеки, който мисли, че е постигнал правилното LED осветление в РИФОВИЯ си аквариум, да сподели какви диоди е ползвал - мощност, спектър, брой от вид и т.н.

Ето така да рестартираме темата и да коментираме кой каквото е направил и всеки да сподели, каквото знае.
Само толкова, без самолюбие, без лични нападки, без обиди.

P.S. Чудесно би било всеки да придружи описанието си с 1-2 снимки от аквариума, така и ние ще видим резултата.
80л с LPS корали и 2 риби-старт. 08-2009;
Дисплей 600 л с SPS и LPS корали и 14 риби-старт. 09-2009, 120 кг живи камъни;, съмп 150 л, скимер TurboFlotor 1000, нитратредуктор NR1000, автом. kalkwasser бъркачка, AT-Control; Калц.реактор AquaMedic KR1000, LED 35 бр. 10W засега, течение 20000 л/час

камен чочев

С удоволствие ще разкажа всичко подробно, но след известно време - не е съвсем довършено. На всякъде са кабели, кутии, димери и т.н. Може би до две седмици ще приключа, ще направя снимки и ще ги публикувам, както и подробно описание. Само мога да кажа, че предишното осветление беше 4 бр 10W  китайски диоди 8000К, 15 бр 1W  пак китайски, мисля на 4500К, 4бр RB 10 W и пак китайски и 18 бр 1 W RB made in China. Със сигурност става за сладък аквариум, но не и за солен, или поне не за такъв с SPS корали. Разстеж имах, даже повече от необходимото. Някои от червените и зелените корали поддържаха сравнително добри цветове, но всички акропори бяха загубили цветовете си, независимо от височината на поставяне в аквариума.  Както по-горе бях писал, осветеността на дъното беше 1300 лумена - крайно недостатъчно. Сегашното е съставено от 8 бр 10 W 14800 - 15200K made in Hong Kong by LUXOR, по поръчка на Cree, 15 бр 1W 4500 - 6000K, 8 бр 10 W RB LUXOR, 30 бр 1W RB, 2 бр UV, мисля, че са по 15 W, 1 бр RGB на около 600-650nm. Всички са димирани с имитация на изгрев и залез и нощно. Нещо, което според мен е много важно за цветовете на всички SPS корали са UV диодите. Когато е завършено ще го опиша по-подробно и ще дам снимки. В момента когато всичко е на 100% осветеността на дъното е почти 4000 лумена. Акропорите започнаха да се оцветяват за около 15 дни и продължават да избистрят цветовете си. В интерес на истината, аквариумът е на доста осветено място и може би при други условия такова осветление може и да синее. На долната снимка може да се придобие представа, къде се намира (вижда му се рамката). Мисля, че и това е много важно при избора на осветление.

terahz


Ватове, лумени... тоя пост пак ще е дълъг. Предварително се извинявам на тези, които нямат идея какво е ток, напрежение, дължина на вълна и светлинен спектър.

Нали помните от математиката, че трябва да се ползват правилните мерни единици. Ползването на ватове като сравнителна единица между диоди, без да се знае токът, на който те работят е все едно да се чудите коя от две коли ще пристигне първа от Пловдив до София по максималните им скорости. Колкото до лумените и това колко точна мерна единица са за фотосинтезата на коралите, е все едно да се съди колко е топло навънка, по това колко е слънчево.

Ватове и светлодиоди:

За да се сравнят два светлодиода са нужни:
1. Колко е постоянния ток подаван на диода
2. Колко е спада в напрежението през диода при тока от точка 1
3. Колко светлина излиза от диода при тока от точна 1 (тук мерната единица може да е лумен, само дето няма да ни е много от полза за определяне на фотосинтетичната сила на диода)

Това е! Да забелязвате какво липсва? Да, ватовете не ни трябват. Както на никой не му трябва максималната скорост на две коли като ги сравнява.

Защо токът е толкова важен? Ами защото светлодиодите, орбатно на нормалните крушки, се регулира с ток, а не с напрежение. Светлодиодът винаги ще има нужда от определено количество напрежение за да е включен, но колко ток се подава при това напрежение ще определи на колко вата работи диода и колко светлина ще подава.

Пример:
60 Ватова крушка, включва се в 220 волта, ползва около 0.27 ампера ток. Край. 60 вата са си 60 вата.

Cree XPG светлодиод:
"3 ватов диод", включен към драйвер, който подава 0.27 ампера, ползва около 2.9 волта напрежение (това се гледа в техническата характеристика на диода, защото различни диоди ползват различно напрежение http://www.cree.com/products/pdf/xlampxp-g.pdf) . Какво се получава, 2.9 *0.27 = 0.783 Вата. Хмм, нали имах 3 ватов диод?...
"3 ватов диод", включен към драйвер, който подава 1 ампер, ползва около 3.3 волта напрежение. 1 ампер по 3.3 волта = 3.2 вата. Амa, ама, ама...
"3 ватов диод", включен към драйвер, който подава 1.5 ампера, ползва около 3.55 волта напрежение. 1.5*3.55 = 5.325 вата! Уха!

Какво излезе, един "3 ватов" Cree XPG диод нa 0.27A подава само 100 лумена и същия "3 ватов" Cree XPG нa 1.5A показва 430 лумена!!! 430% разлика!

Cree XML светлодиод:
"10 ватов диод", включен към драйвер, който подава 0.27 ампера, ползва около 2.8 волта напрежение (отново поглеждаме документацията http://www.cree.com/products/pdf/XLampXM-L.pdf - по-конкретно табличката characteristics какво пише за Forward voltage) . 2.8 *0.27 = 0.756 Вата.
"10 ватов диод", включен към драйвер, който подава 0.7 ампера, ползва около 2.9 волта напрежение. 0.7 ампера по 2.9 волта = 2.03 вата.
"10 ватов диод", включен към драйвер, който подава 1.5 ампера, ползва около 3.1 волта напрежение. 1.5*3.1 = 4.65 вата.
"10 ватов диод", включен към драйвер, който подава 3 ампера, ползва около 3.35 волта напрежение. 1.5*3.1 = 10.05 вата.

И какво сега, някой с "3 ватово" XPG на 1.5 ампера ще види 430 лумена, а някой друг с "10 ватов" XML на 0.7 ампера  ще види 280 лумена. Изведнъж излиза, че 3 ватовия диод свети по-силно от 10 ватовия.

Това което се опитвам да покажа е, че колко "вата" е диода, не ви казва ама абсолютно нищо за това колко светлина ще излезе от него без да се знае останалата информация.


Лумени и фотосинтетичност:
Луменът е мерна единица която е функция на друга мерна единица (много дълго ще стане иначе...), която измерва количеството ВИДИМА светлина! (Видима = възприета от човешкото око). Ето и как нашето око реагира  на видимата светлина:

За голяма изненада, хлорофилът няма човешки очи! Ето как светлината "изглежда" на хлорофила (частта под бялата линия):


Хмм, някой да забелязва разлика? Ако забелязвате разлика, вече знаете защо лумените са доста неправилна мерна единица за измерване на наличната светлина за фотосинтеза.

Защо е важно да не се ползват лумени при светлодиодите? Защото, първо - белите диоди са най-зле в зеления спектър, там където лумените са най-силни и очите ни най-чувствителни, второ - дори един и същи модел диоди могат да имат различни светлинни характеристики само от това коя пратка са, колко ток им се подава, колко са стари и дали са студени, неутрални, топли, сини или друг цвят. Ето ви спектъра на Cree XRE:


Тогава, как се измерва това чудо? Чрез Фотосинтетично Активно Излъчване (Photosynthetically active radiation - PAR). За целта се използват специални устройства, които са чувствителни на същите вълни като хлорофила, а не нашите очи.

Ако все още четете ви поздравявам...

Та защо беше всичкото това писане? Защото в добрите стари времена, котато 60 ватовата крушка си е 60 ватова крушка всичко беше елементарно. Но сега, когато светлодиодиодите навлизат, положението е много, ама много по-сложно. Дано съм разяснил малко нещата.

Целта ми е, да ви покажа, че ако ще се говори за светлодиоди, трябва да се ползват други мерни единици за да се знае точно кой каква светлина има над аквариума си.

И така, ето и моят отговор:
Първият ми солен аквариум беше 40 литра. 6 неутрално бели + 6 rolay сини Cree XRE диоди. Всички 12 диода работещи на 700мА часа, на около 5см над водата без лещи. Под повърхността имах около 900 PAR, на дъното около 300.
Така започна:


И така приключи:


Сега имам по-голям аквариум, 24 Cree XPG бели диода (cool white) и 24 Cree XPE сини диода (royal blue).  Белите на около 700мА, сините на 800мА. Светлините са на около 90см над повърхостта на водата.  Пробвал съм с различни лещи и в момента съм с 12 градусовите. Ето PAR измервания:


След около две седмици ще сменям и драйверите и белите диоди с неутрално бели. А сега мисля да лягам, че едвам гледам.

dafil

Цитат на: камен чочев в 18.09.2011 01:01
Някои от червените и зелените корали поддържаха сравнително добри цветове, но всички акропори бяха загубили цветовете си, независимо от височината на поставяне в аквариума. 


Само да вметна,че  моето впечатление за китайските студено-бели диоди е,че имат ужасен индекс на цветопредаване *CRAZY*.Та колко истински са били цветовете на коралите ти с тях.... :-D

Ilianidis

Значи Камен като смятам вижда голяма разлика от преди и сега.Ми разликата са почти 100вата отгоре инсталирани в осветление.А да споменем и за добавката на ув-то.Пък да не говорим,че и аквариума отлежава с времето.Е сигурно и спектралната характеристика е повлияла.Че има китайски боклуци има,но има и много качествени.Тези крее ли са крии ли са и те са от китайско.Моите диоди са все хонгконгски,колко са добри не мога да кажа още,видимо цвета обаче ми хареса,при смесването на 3-те цвята бели студено бели и сини ,стана много приятен небесносин цвят.Между другото пробата с  МХЛ 15К даде същия синеещ ефект.Т.е. постигнал съм цветова температура от около 15К със смесването на 3-те цвята,като съм разширил спектралната характеристика..Много хора ползващи 20к МХЛ лампи се оплакват от прекаленото синьо,но зависи това много и от производителя.А съм виждал и 30К която вече преминава от синьо към виолетово.Тъй че какво К имаме май не е толкоз важно,а много често не осъзнаваме причината на успеха.Има изследвания и с 10к 14к и 20к Едни корали се чувстват по-добре при 10к, други при 20к.

камен чочев

Абе то е ясно, че пълно щастие няма. Ако имаше перфектното осветление, то нямаше да я има и тази тема и всички щяхме да сме с него. А относно всичките елтехнически параметри и т.н.  е ясно, че трябва да си поне малко грамотен, за да се пробваш сам. Затова не съм го правил аз. Самите хора от LUXOR даваха гаранции само с тяхно запалване, така че е тяхно за техните си диоди. А тъй като за мен е важно аквариумът и всичките му обитатели да са добре, ако трябва ще мина и на МХЛ за по-добър ефект - изобщо не робувам на LED осветлението. За съжаление, както всичко в Бг, и ЛЕД осветление за рифов аквариум няма кой да ти направи. Ако ти, Жоро беше в Бг съм сигурен, че ти щеше да го правиш, но...Както и да е. Ако пак имам проблеми със сигурност ще ида на вариант внос от USA.

Nikiengi

Здравейте,
Следих с интерес развитието на темата, по едно време мислех да не чета, но слава богу в момента стана доста интересна (след спирането на кавгите  :-D). Аз нямам соленоводен аквариум и въпреки че съм голям мераклия, след прочетеното в тази тема, не мисля, че скоро ще правя такъв. Защото нали все пак това е хоби и като се имат в предвид цените на SPS и LPS корали и разбира се обитатели, то остава да се обърка и осветлението и резултата може да бъде плачевен. Но защо реших да пиша - имам нещо като предложение към колегата terahz.
Това описаното по-горе ми хареса много. Но какво се получава, че за да имаш добро осветление в един аквариум трябва да разполагаш с лабораторна апаратура за не знам кви си пари, за да можеш да измериш осветеността, след като го направиш!!! Което в нашия случай на хоби е немислимо, пък и за едно измерване - нали! Обаче теоретичната част беше много добре описана. Не може ли тази част да бъде извадена от контекста на темата и да бъде вкарана в нова тема, като бъде застъпено не само положението в един соленоводен, но и тропически аквариум, по същия начин с осветеността и как се променя тя с дълбочината. Така на повече от нас ще бъде възможно да направим правилно LED осветление на сладководните си аквариуми (което, както съм чувал е по-просто, отколкото за рифов). А иначе - темата е страхотна, всеки сам да направи своя избор за осветление!  *THUMBS UP* *BRAVO*

iek

Цитат на: Nikiengi в 18.09.2011 16:04
Но какво се получава, че за да имаш добро осветление в един аквариум трябва да разполагаш с лабораторна апаратура за не знам кви си пари, за да можеш да измериш осветеността, след като го направиш!!!

Абсолютно невярно- първо, че има достатъчно доказани решения за повечето случаи, било то металхалиди, Т5-ци или LED. Обаче, ако ще правиш 10 000 литров аквариум, дълбок 1.20м, вероятно ще ти е от полза един PAR метър.
Второ- квантовия метър на Apogee, какъвто използват най-често, не е най-добрия уред за определяне на най-подходящата  светлина, той не дооценява синята част от спектъра с около 20%, както и 680nm (червената) и почти линейно интерпретира видимия спектър (не целия). Един източник на светлина може да има по-висок PAR и същевременно да е по-неефикасен за растежа на коралите, ако този индекс е за сметка на средната част от спектъра- зелена, жълта и оранжева. Една графика за по-прегледно:



Така че да не се окаже наистина, че храниш циано бактериите повече, отколкото симбиодиниумите. Това, което е добро за последните е добро и за цианото, обаче.
За мен това мерене на PAR индекса в акваристиката (не споменаваме отглеждането на коноп) има смисъл единствено, когато се сравняват еднакви светлоизточници- например ти искаш да видиш как твоите 12 royal blue/cool white, опечени с 1А ток, с оптики джин@мин от 80°, окачени не на 70, а на 30см ще осветяват твоето дъно, намиращо се не на 45, а на 60см под повърхността. Има решение и за тези, които ги мързи да мислят, но имат пари- отварят страничката на някой производител на диодни осветителни тела, гледат по едни таблички колко тела по $600-700 им трябват и си поръчват.

Ilianidis

Щях да добавя и аз малко лично виждане,не опит,от няколко дни аквариума е зареден и върти на оборот да влезне в параметри някой ден,та днес беше деня на пробата на осветленията ми,но фотоапарата Canon А650 IS сдаде багажа,всичко работи,а хаби батериите за отрицателно време.Ако някой знае къде ги поправят да се обажда.Та снимките които правих са с телефона и камерата му си играе с цветовете както си иска,затова засега няма да поствам снимки.Исках да добавя,че 144 вата в светодиодно осветление благодарение на лещите се представят като около 200-250вата, в сравнение с 2х150 вата 15К МХЛ лампи.Без лещи предполагам ще са гола вода. За мое учудване 15к лампите вече осветявайки аквариума бяха по-бели от смесването на трите цвята 15 бели,16 студено бели и 17 сини диода.Като изключих белите цвета беше точно като под вода доволно красиво синеещ,но някои цветове в топлата област сигурно ще излязат неестествени,затова от бели диоди според мен си има нужда,но да не са в равен брой на останалите,а на половина на тях.Е аз не откривам топлата вода.Не знам защо,но и светодиодното и МХЛ дето ми се виждаха силни в сладководния тука сякаш е недостатъчно силно за очите.Може би заради това, че лампите ми на 5200к за сладководния са на 115000лумена,а същите за морски на 15к са около 7-8000лумена.Явно затова се ползват 250 ватови МХЛ.Дано да имам нужната сила в осветлението,че не ми се преправят пак телата,но определено ще ползвам и металхалидите.Диодите дават 7960лумена общо,а МХЛ 14000лумена.Белите и студено белите ми са на по 180лм,а сините на 140лм.

marrio31

офф,що ли я четох тая тема..пак си махнах оптиките *ROFL*
: 20.09.2011г 12:12ч
я кажете сложили ли сте uv диоди и колко,доколкото четох подобрявали цвета на коралите (SPS) ,ако някой е купувал от БГ ...от каде?

subsa

В Китай има разни... 1W-10W, 375-385nm ?
http://forum.zahranvane.com/ - електроника