• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
28.03.2024 11:00

Промяна новините на форума:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Въпрос за перка и ротор на външен филтър

Започната от denbosch, 20.09.2009 15:12

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

denbosch

Външния ми филтър Atman EF-1 спря да работи-естествено по закона на всеобщата гадост спря два дни след като му изтече гаранцията и в първия от четирите почивни дни.

Проклинайки закона за всеобщата гадост забравих закона за човешката глупост и вместо да седна и спокойно да разгледам проблема започнах опити на място,след двайсетина опита за наместване на втулки,уплътнения и т.н. си счупих керамичната ос.Тъй като по празниците не мога да намеря ос/не се знае дали и след това ще мога?/ си направих метална такава.И едва тогава видях къде е проблема,а именно,че перката не се зацепва с ротора понеже пластмасовите контри почти са се изтрили.

Въпросът ми е :
Мога ли да залепя перката за ротора/аз мога,спор няма!/ и ще има ли някакви негативни последствия ?

Деян

Освен че няма да можеш да подмениш перката при повреда, май други негативни последици няма да има.  :-)

bigbeer

Размишления: Както знаем при почти всички вътрешни филтри перката е директно 'зацепена' с ротора, което предполага, че ще работи така и в по-големите си външни 'събратя'. Тук изниква обаче нов въпрос. "Защо на повечето (поне тези модели които аз съм виждал) 'кофи' има луфт при завъртането на ротора и перката?". Отговорът който аз си давам е, че са го измислили така за намаляване на съпротивлението при завъртане и увличане на водният поток при стартиране. Евентуално роторчето  се явава и като един маховик който успява на набере инерция и я придаде на перката при зацепване. Както и обратното, когато попадне някакъв болкук вътре 'луфтът' се явава като буфер. Немам си друго логично обяснение. Така, че според мен, няма причини да не бачка и зацепен.
Нека се намесят инженерните мислители по темата, стига са си чоплили носовете! ;)  *DRINK*

NO CARRIER

Доколкото знам, оста трябва да е неподвижна, а перката да се върти около нея. Защото оста е просто закрепена в пластмасата, а там лагери няма.

Това ли трябва да е?

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.delnonnoaquario.com.ar%2F_catalog%2Fimages%2Fimpeller%25203335_3336.JPG&hash=bdee3938a5901710ff0d3bf82402ef439eca43b7
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftsvetkov.be%2Fupld%2Ffiles%2F1%2Fsign.jpg&hash=1bbdd94fc32cecdafae4a45f7c2393708fb9e9a5
Дневникът на Николай Цветков
Не ме е яд, че ме лъжат. Яд ме е когато мислят, че им вярвам.

barabata

От описанието се разбира че пластмасовата перка (синьото от снимката на NO CARRIER  ) се закрепва на шлиц със бялата пластмасата и магнита (ротора).
Не става дума за лепене към оста на която се въртят ротора и перката като едно цяло.
Това което се е развалило е че ротора се върти, а перката не.

Трябва да се измисли такова залепване че да може след това да се разлепи.
Примерно с въженце или месина усукване в едната посока и след това в другата посока. Единия пласт ще предотвратява развиването на другия пласт.

Другото за което се сещам е че някой от роторите ги продават в комплект ( ротор с перка , керамична ос и гумичките в двата края.  ( примерно на Атман така ги дават) В такъв случай може смело с каквото и да е лепило да е залепи и като отворят магазините да се закупи цял комплект , но тука го има риска да няма за тази марка и модел резервни части.

Недей използва моментно лепило от рода на каноколита - не издържа на/във вода.

Едит - недоскив той филтъра бил Атман ....
Горчивината от лошото качество остава дълго след като сладостта от ниската цена е свършила.

denbosch

Малко кофти снимка,ама бързам за второто полувреме:



Благодаря на всички за отговорите!
Общо на мястото на зацепването залепих с EPOXY REPAIR AQUA на BISON,ще пиша като има резултат.

Мишо

Цитат на: denboschОбщо на мястото на зацепването залепих с EPOXY REPAIR AQUA на BISON,ще пиша като има резултат.

Ще бъде интересно да видим колко време ще държи.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flurebg.com%2FFor_Web%2FMy_Aquarium_%2F2_mini.jpg&hash=4d4666357bd28950b4b4e601672e141ce5110eb1  https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flurebg.com%2FFor_Web%2FMy_Aquarium_%2F19_mini.jpg&hash=abf73e85d5384ca65321824882d3f97b0028b04f

bigbeer

Цитат на: denbosch - 20.09.2009 16:36
Малко кофти снимка,ама бързам за второто полувреме:


Благодаря на всички за отговорите!
Общо на мястото на зацепването залепих с EPOXY REPAIR AQUA на BISON,ще пиша като има резултат.

Уцелил си и лепилото. *THUMBS UP* Мисля, че няма дори да ти се наложи да си купуваш нов комплект скоро ;)

denbosch

Цитат на: bigbeer - 20.09.2009 16:58
Уцелил си и лепилото. *THUMBS UP* Мисля, че няма дори да ти се наложи да си купуваш нов комплект скоро ;)
Със сигурност ще ми се наложи да си купувам комплект,но това е поради счупената керамична ос от припряността и глупостта ми :duvar:.
Иначе ремонта заспа,но шума е доста по-голям поради факта,че стоманената ос/преден мост от една количка на хлапето ;-)/ е с няколко десети от мм по-тънка от керамичната и не пасва както трябва.

Joro Vn

   
ЦитатНека се намесят инженерните мислители по темата, стига са си чоплили носовете!   
Намесата не изключва върховното удоволствие- да си чоплиш носа!  ;-) Тогава ти идват гениалните мисли, а без чоплене се получава това:
Цитат"Защо на повечето (поне тези модели които аз съм виждал) 'кофи' има луфт при завъртането на ротора и перката?". Отговорът който аз си давам е, че са го измислили така за намаляване на съпротивлението при завъртане и увличане на водният поток при стартиране. Евентуално роторчето  се явава и като един маховик който успява на набере инерция и я придаде на перката при зацепване.
Пешо, луфт, подобен на този в елементи, които предават въртящ момент, е смърт за цялото съединение. Поемането на удара при старт или екстремни натоварвания се решава по други начини. Просто тези луфтове са идвали от некачествена изработка или дълга употреба.
    denbosch, като гледам снимката, оригиналното закрепване е било чрез залепване, пресоване или и двете едновременно. Така че не губиш много, още повече, че бялата пластмасова втулка, която е преход между перката и магнита, май е от пластмаса, която трудно се лепи- такива са полипропилена, полиетилена и др. По- скоро се казва, че тези пластмаси не се лепят. Не виждам елемент, който да се е намирал между оста и магнита, защото не ми се вижда нормално те да са се триели директно един в друг при въртенето. Износването ще е доста интензивно, особено в магнита. Но всичко е възможно на този свят, с цел икономия.  :-) Ако ще изработваш нова ос, прави я възможно с най- малък луфт към магнита, така поне ще избегнеш ударните натоварвания, които по- бързо износват триещи се елементи. Една грамотно изработена ос например може да бъде неръждаема стомана /по възможност хромова, че е по- жилава/ с тефлонирано покритие отгоре. И пази старата ос, поне за да може да се вземат някакви първоначални размери за диаметър.

bigbeer

Цитат на: Joro Vn - 22.09.2009 01:42
      ... Пешо, луфт, подобен на този в елементи, които предават въртящ момент, е смърт за цялото съединение. Поемането на удара при старт или екстремни натоварвания се решава по други начини. Просто тези луфтове са идвали от некачествена изработка или дълга употреба.
   

:) Тц. Нарочно е направено. Като ми се счупи още една перка от турбината на 'Тетрата' и сложа новата, старата ще ти я проводя да я разгледаш... а дали е смъртоносен или не този луфт - незнам.  *dontknow*
Моля някой от собствениците на 'тетри' да потвърди или отрече моето изказване за луфта на турбината... за да не се окаже после, че само моята е била така и да ме остави да се излагам тук като новобранец (не, че не съм в много области и такъв, де ;) ).  *DRINK*

}|{opukc

Аз имах проблем с ротор наскоро на АТ-3338. Мислех, че е превъртял, защото много рязко падна дебита на филтъра. При подмяната специално гледах за луфт или въртене на пластмасовата перка - нямаше.
При мен проблема се оказа размагнетизиране.
Има логика обаче в казаното от Пешо. Ако има лек луфт, той е за да намали силата от резкия пуск и противодействието на водната струя.
Но констатацията ми е, че в моя случай луфт няма.

denbosch

Joro Vn ,прав си,оригинално наистина е било пресовано,без луфт.Елемента между оста и магнита са две втулки в двата края към гумичките/на перката и на магнита/,приличат на графитни,интересното е,че не са износени.

Със моето лепило се залепи,но не знам колко щеше да издържи,понеже заради шума спрях филтъра след пет минути работа.Като гледам в единия край е леко поддало май...

Ако бях отишъл да ми изработят нова метална ос,сигурно щяха да ми одерат кожата.Като един изявен домашен майстор имам десетки инструменти,но без шублер на око го докарах към 2,4 -2,5 мм.Заспива един електрод,неръждаем щеше да е супер,но...понеже съм продал стотици тонове електроди...в къщи нямам пукната бройка за срамотиите !Един волфрамов електрод или неръждаема добавка също биха заспали,но пак нямам.
Остана последния вариант,в първия работен ден за някои/вчера/ отидох до "Дискус" и си купих нов ротор,перка и ос комплект за 13,00 лева *thanks!

Мишо

Цитат на: }|{opukc - 22.09.2009 09:55
Аз имах пробрем с ротор наскоро на АТ-3338. Мислех, че е превъртял, защото много рязко падна дебита на филтъра. При подмяната специално гледах за луфт или въртене на прасмасовата перка - нямаше.
При мен проблема се оказа размагнетизиране.
Има логика обаче в казаното от Пешо. Ако има лек луфт, той е за да намали силата от резкия пуск и противодеиствието на водната струя.
Но констатацията ми е, че в моя случай луфт няма.

Скоро "репервах" счупената перка на същия филтър. Няма никакъв луфт при връзката перка магнит. Перката зацепва чрез един жлеб върху пластмасова втулка която е залепена за магнита.
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flurebg.com%2FFor_Web%2FMy_Aquarium_%2FPropeller_Atman%2F3.jpg&hash=d8ca40f34df2c784a77ecadc72d71616098d0f60
Лошото бе, че епоксидните лепила не захващат за пластмасата на перката та се наложи да приспособявам. Все пак стана много здраво и в момента филтъра работи с него
https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flurebg.com%2FFor_Web%2FMy_Aquarium_%2FPropeller_Atman%2F7.jpg&hash=47ba1015bcfe03bd42a0d9b3ed13a3b696144eaa

Дали е нужен луфт когато ротора завърта вода, все пак е в относително мека среда. Фабрично така проектиран при мен издържа близо седем години и перката мисля че се счупи по други причини.
На новия ротор, който сега взех, конструкцията е същата само дето втулката залепена за магнита е с много по-голям диаметър, на пръв поглед почти колкото самия магнит. Отново няма никакъв луфт.

https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flurebg.com%2FFor_Web%2FMy_Aquarium_%2F2_mini.jpg&hash=4d4666357bd28950b4b4e601672e141ce5110eb1  https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flurebg.com%2FFor_Web%2FMy_Aquarium_%2F19_mini.jpg&hash=abf73e85d5384ca65321824882d3f97b0028b04f

Joro Vn

     Ще се опитам да поясня защо такъв луфт е смърт за цялото съединение. Достигането на работните обороти /ъглова скорост/ на ротора при електрическите машини става много бързо, но не и мигновено- все пак те започват от нула. Колкото по- бързо се достигнат работните обороти, толкова и ускорението /респ. натоварването/ на всички елементи от ротора е по- голямо и действа амортизиращо на всички материали- теоретически те рано или късно ще достигнат до т. н. "умора на материала" и ще се разрушат. На практика този момент много рядко се достига, защото елементите се подменят превантивно или излизат от строя по други причини- износване, деформации, морално остаряване и т.н. Ако към ускорението се добави и ударно натоварване, умората на материала ще настъпи за много по- кратко време. Това ударно натоварване действа в целия обем на елемента, но повърхнините в зоните на контакта се подложени на свръхнатоварване, което им действа разрушаващо.  В нашия случай, ако в съединението има луфт, при пускане на двигателя ротора ще ускорява, но ще трябва да измине известен път, докато се получи т.н. обиране на луфта, т.е. той среща перката или какъвто и да е елемент там. Т.к. той вече е ускорил до известна ъглова скорост, а перката е неподвижна, се толучава ефект на УДАР. Точно този удар първо почва да деформира контактните повърхнини, луфта нараства все повече след всеки удар- всяко следващо пускане формира все по- голям удар вследствие увеличения луфт. За това на практика появата на луфт води много бързо до излизане от строя на такова съединение.
    И един по- нагледен пример що е ударно натоварване и как се отразява то. Пешо взема две охладени до 5 С стъклени бутилки бира "АМСТЕЛ", едната я полага на пода, втората я държи в дясна ръка, опира я внимателно в първата и започва да я бута, като все повече ускорява в протежение на около половин метър, да речем до 1 м/с. Следва стоп. Крайният ефект ще е, че след опита Пешо ще пие почти две бутилки бира, като вземам впредвид, че първата може би ще се поразлее в момента на отварянето и. Втори опит- пак същата комбинация, първата на пода, втората в дясната ръка и е на около половин метър от първата. Пак същото ускорение, в посока точно към първата, момент на контакт между двете бутилки, и ... Пита се дали Пешо ще пие две бири, дали има под ръка бинт или медицинска лепенка, дали му се пере килим или чисти под, и още дузина други въпроси, които чакат отговор.  :-) Разликата в изпълнението на двата опита е само първоначалния луфт- дали го има или не.
    Всякакво съвпадение на имена е случайно и не касае определена личност или търговски продукт!  ;-)
   
ЦитатЗаспива един електрод,неръждаем щеше да е супер,но...понеже съм продал стотици тонове електроди...в къщи нямам пукната бройка за срамотиите !
Да, има стандарт за електроди ф2,5- ще трябва да се провери обаче все пак дали това е нужният диаметър, желателно е с точност до няколко стотни от милиметъра. Мога да ти предоставя известен избор на марка неръждаеми хром-никелови електроди.  :-) Като окомплектоваш работелия ротор, ще имаш на склад вече и резервен.

bigbeer

;) Като ми дойде новата 'перка' ще я видя и нея за луфт. Тази която е у кофата за сега има около 30 грауса такъв.  *THUMBS UP*

denbosch

Цитат на: Joro Vn - 22.09.2009 22:17Мога да ти предоставя известен избор на марка неръждаеми хром-никелови електроди.  :-) Като окомплектоваш работелия ротор, ще имаш на склад вече и резервен.

Благодаря :-) ! На работа има всякакви електроди и телове,просто ме мързеше да ходя чак дотам :-[.

bengan

Цитат на: Joro Vn - 22.09.2009 22:17
    Ще се опитам да поясня защо такъв луфт е смърт за цялото съединение. Достигането на работните обороти /ъглова скорост/ на ротора при електрическите машини става много бързо, но не и мигновено- все пак те започват от нула. Колкото по- бързо се достигнат работните обороти, толкова и ускорението /респ. натоварването/ на всички елементи от ротора е по- голямо и действа амортизиращо на всички материали- теоретически те рано или късно ще достигнат до т. н. "умора на материала" и ще се разрушат. На практика този момент много рядко се достига, защото елементите се подменят превантивно или излизат от строя по други причини- износване, деформации, морално остаряване и т.н. Ако към ускорението се добави и ударно натоварване, умората на материала ще настъпи за много по- кратко време. Това ударно натоварване действа в целия обем на елемента, но повърхнините в зоните на контакта се подложени на свръхнатоварване, което им действа разрушаващо.  В нашия случай, ако в съединението има луфт, при пускане на двигателя ротора ще ускорява, но ще трябва да измине известен път, докато се получи т.н. обиране на луфта, т.е. той среща перката или какъвто и да е елемент там. Т.к. той вече е ускорил до известна ъглова скорост, а перката е неподвижна, се толучава ефект на УДАР. Точно този удар първо почва да деформира контактните повърхнини, луфта нараства все повече след всеки удар- всяко следващо пускане формира все по- голям удар вследствие увеличения луфт. За това на практика появата на луфт води много бързо до излизане от строя на такова съединение.
   И един по- нагледен пример що е ударно натоварване и как се отразява то. Пешо взема две охладени до 5 С стъклени бутилки бира "АМСТЕЛ", едната я полага на пода, втората я държи в дясна ръка, опира я внимателно в първата и започва да я бута, като все повече ускорява в протежение на около половин метър, да речем до 1 м/с. Следва стоп. Крайният ефект ще е, че след опита Пешо ще пие почти две бутилки бира, като вземам впредвид, че първата може би ще се поразлее в момента на отварянето и. Втори опит- пак същата комбинация, първата на пода, втората в дясната ръка и е на около половин метър от първата. Пак същото ускорение, в посока точно към първата, момент на контакт между двете бутилки, и ... Пита се дали Пешо ще пие две бири, дали има под ръка бинт или медицинска лепенка, дали му се пере килим или чисти под, и още дузина други въпроси, които чакат отговор.  :-) Разликата в изпълнението на двата опита е само първоначалния луфт- дали го има или не.
Опита със биричките много ми хареса но теорията макар и вярна в същност е насочена в друга посока.
Колкото помпи съм имал и маркови и "китаици" винаги са имали този луфт около 30 градуса затова съм сигорен че той не е от недоглеждане на производителя. По скоро трябва да се насочим към принципа на работа на самия електромотор с магнитен ротор. Тои е много удобен за херметизиране защото има така наречения мокър ротор и при тази конструкция няма никакви триещи се уплътнителни елементи ( челен уплътнител, семеринг, лоена набивка и т.н.) както е при по старите водни помпи. Този тип двигатели обаче имат и два много съществени недостатъка- посоката им на развъртане е не опредалена  и второ имат много малък пусков момент. Като са направили перката ( работното колело) със прави лопатки производителите са решили проблема с посоката на въртене - на където и да се завърти перката все ще работи. Втория проблем се решава именно с луфта от около 30 градуса ( май така на око ги определихме в горните мнения но в същност са около 60) при него двигателя винаги тръгва на празен ход и едва когато обере луфта се натоварва от перката. Проблемите от ударите във този възел остават точно както са описани в цитата но явно и това е компромис пък и добрите фирми винаги предлагат резервни ротори.

discus

"Луфта" наистина го има, според мен е за старт без ударни натоварвания. На единият ми ехеим ротора се беше счупил, съответно докато си взема новият трябваше да измисля нещо и го побългарих, но това стана с неизбежното премахване на това леко завъртане на перката спрямо магнита, резултата беше трудно стартиране на филтъра(почти невъзможно без един юмрук върху главата).

Caxapa

Цитат на: discus - 24.09.2009 22:39
"Луфта" наистина го има, според мен е за старт без ударни натоварвания. На единият ми ехеим ротора се беше счупил, съответно докато си взема новият трябваше да измисля нещо и го побългарих, но това стана с неизбежното премахване на това леко завъртане на перката спрямо магнита, резултата беше трудно стартиране на филтъра(почти невъзможно без един юмрук върху главата).
"Ударното натоварване е всъщност е решение когато  липсва "вибрацията" която се получава при въздействието на елбобината върху магнита на ротора. И като го треснеш по главата се поразмества и започва да действа. На принципа на "камшичното" запалване при някои конски и магарешки впрягове.  *ROFL*
Извинявам се за този  *spam но не се стърпях да го изкоментирам.

bigbeer

След случайна среща с един мой стар 'боен другар', бивш началник на цех за високомоментни задвижвания към фалиралата наскоро "Елма" - Троян, се сетих да го питам за точно този 'луфт'. За голяма моя изненада човекът беше много подготвен. Оказа се, че при подобни ротационни помпи в моделите с ниска конумация няма как да се постигне гарантитано завъртане в една посока. Няма да изпадам в подробности. И за това тези помпи се конструират така, че да могат да 'помпат' въртейки и в двете посоки (умно). Обаче имало и друг проблем, за тези които използвали само една статорна намотка (най-маломощните като нашите) и заради който проблем точно този луфт нарочно е допуснат. Бившият специалист твърди, че без него (луфтът) няма да се получи развъртане, а роторчето щяло да се завърта на 180 градуса и обратно. Това ме накара да извадя най-близкият ми вътрешен Сънсън 800, и какво да видя?! Там този луфт е почти 300 градуса!!!  *DRINK*

Joro Vn

    Форумът ни става на ниво, тук вече могат да си правят консултации и сервизни специалисти!  ;-)
   
Цитатперката не се зацепва с ротора понеже пластмасовите контри почти са се изтрили.
Темата обаче започна от тук. На публикуваната по- долу снимка ясно се виждат трите "контри" на бялата пластмасова втулка и съответните им места за сглобка с магнита. За гарантиран луфт тук май не може да се говори. А дали подобен луфт има между тази втулки и работното колело /в зелено/, това вече може да бъде коментар за нова тема.

bigbeer

Те това му е полезно на форумЪт, понякога можеш да научиш неща на които в напрегнатото ни ежедневие никога няма да обърнеш внимание, а ще си помислиш, че са просто дефект на даден артикул или апарат.  *DRINK*

Similar topics (5)

12306

Публикации: 4
Прегледи: 2683

20563

Публикации: 11
Прегледи: 7214

41179

Публикации: 76
Прегледи: 31677

37727

Публикации: 6
Прегледи: 3625

55846

Публикации: 2
Прегледи: 2248