Сайтът и форумът ще са недостъпни няколко дни поради профилактика и преинсталация на софтуера!

Акваскейпинг конкурс
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Автор Тема: Оптимална филтрация: практически съвети  (Прочетена 48705 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен kraltchev

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 711
Информацията описана тук е резултат на доста наблюдения и усилие да се намерят смислени обяснения на проблемите и успехите при поддръжката на растителен аквариум.  Тези аквариуми представляват особено предизвикателство тъй като необходимите условия за развитие на растенията са подходящи и за бурното развитие на водорасли.  В растителните аквариуми често се внасят вещества които в други видове аквариуми активно се премахват.  Това важи и за други фактори – например светлината и въглеродния двуокис.

Така че растителният аквариум е особено интересно предизвикателство.  И както знаем е напълно възможно да се поддържа в кристално чисто състояние.  Обяснение точно как се прави това не може да се намери написано черно на бяло.  Всеки си има виждане, добър и лош опит и в крайна сметка – практически подходи които са успешни, но често не могат да се повторят или обяснят добре.

Едно от особено важните неща във всеки аквариум е филтрацията. Интересно е че в света на растителните аквариуми дискусиите обикновено се въртят около всичко друго, но филтрацията се пропуска.  Проблемите се решават с други средства и често успешно.  Но това не означава че филтрацията може да е произволна.  Всъщност в растителните аквариуми може и изобщо да не се използва филтрация.  Но това не е правилен подход който да гарантира дълготраен успех.
В последните няколко месеца започнах активно да търся ясно обяснение каква точно трябва да е филтрацията на растителния аквариум. Информацията е на разположение на всеки, но е разхвърляна и  е много лесно човек да се заблуди какво точно се смята за „оптимална” филтрация.  Като резултат на усилията мисля че научих доста неща и особено факта че филтрацията не трябва да е скъпа, сложна или особена ако се спазват няколко напълно естествени и логични неща.  Това важи за всички сладководни аквариуми – не само растителните.

И така, ще опиша основните положения.  Мога да навляза в доста детайли по всяка точка, но мисля че първо е по-важно да се схванат основните принципи.

Оптимален обем на филтъра: 10% от обема на аквариума. Никакви механични и химични пълнежи.  Само пълнеж осигуряващ биологична филтрация.
Японците успяват да поддържат напълно чисти растителни аквариуми с много по-малък обем на филтъра.  Това се дължи на интегрираната система която използват и на стриктния контрол на тази система.

За дълготрайния успех на растителния аквариум (работа без никакви особени проблеми) филтъра наистина трябва да е голям.  Ето снимкa на филтрите на един от многото аквариуми на Оливър Нот. Tози аквариум е с обем 5 500 литра.  Забележете двата сини филтъра - това са пясъчни филтри предназначени за плувен басейн. Това което е важно да се забележи тук е колко пъти тези два филтъра могат да се поместят в аквариума над тях.  Изглежда като 10-12 пъти.  Тоест те са горе-долу 10% от обема на този аквариум:
http://i.pbase.com/o6/11/259611/1/83084274.yYMKcgus.250707.jpg

Пълнеж: Не бива да се замърсява и запушва лесно. Трябва да е способен да поддържа свободно протичане на водата за много дълго време (тоест пълнежа не бива да не е много дребен). Най-логичния избор за биологичен пълнеж е вулканична скала.



Използването на механична филтрация (гъби, вата) е резултат от несъвършенна биологична филтрация.  Механичните филтриращи материали се запушват бързо. В правилно работещия растителен аквариум са напълно ненужни тъй като липсват свободно плуващи едри  частици.  Тук основния важен момент е да се поддържа добър дебит на водата през филтъра без запушвания и забавяния.

Ето как японците използват филтърните пълнежи. 
http://img560.imageshack.us/img560/1439/adafiltration.jpg
Оптимална филтрация: практически съвети


- В първият месец от развитието на аквариума филтъра се зарежда с 2/3 активен въглен (наречен "Anthracite" защото японците обичат ефектни имена) + 1/3 германски биологичен филтърен пълнеж (наречен тук "Bio Cube 20") който развива бактерии много бързо.  Това е всъщност гъба известна в Европа като "Филтър от Хамбург" - обикновено се ползва тази която е синя на цвят. Японците я ползват накълцана на правоъгълни парченца.
- През втория месец активният въглен се заменя изцяло с вулканична скала (наречен тук "Bio Rio").  Скалата развива бактерии по-бавно от германската гъба и затова не се ползва в първите седмици от развитието на аквариума. Все още се ползва германският пълнеж.
- След това германският филтърен пълнеж се маха и филтърът се допълва догоре с още вулканична скала.

Както се вижда няма никаква механична филтрация.  Всъщност най-отдолу има много тънък слой от влакна на кокосова палма, но те са минимална дебелина.  Така изглежда пълнежа в първият месец на снимка:


Идеята с представянето на тази диаграма е да се отбележи че японците, които са майстори в поддръжката на растителни аквариуми, не намират за нужно да използват никаква механична филтрация в нормално действащия растителен аквариум.  Активният въглен се използва само в самото начало.

Дебит на водата: В аквариума (не през филтъра, но нека не усложняваме обяснението за сега) е практично да се осигури поток който да е от 8 до 10 пъти обема на аквариума за час. Това правило има изключения, но обясненето е много просто. Без да се задълбаваме в подробности можем да кажем че ако течението на водата в аквариум е такова че листата на всички растения се поклащат значи сме осигурили достатъчен дебит.  При това движението на водата не трябва да е хаотично, а плавно и насочено. Тоест има значение какъв вид е движението на потока.

Ако се върнем към снимката на 5 500 литровия аквариум на Оливър Нот която се вижда по-горе трябва да отбележа че само един от двата пясъчни филтри които се ползват в този аквариум има минимален дебит от поне 6 000 литра на час.  Значи този аквариум има дебит равен на само 2 пъти обема на аквариума на час.  Но забележете колко е открит – растенията не блокират течението на водата.  Също така филтрите може и да са с двойно по-голям дебит, аз просто приех че са от най-малките филтри за басейн.

Ето още един аквариум на Оливър Нот.  Обемът му е 1200 литра но е много гъсто засаден с растения и е с дискуси – риби които не са особено чисти.  Забележете размера на филтрите, но също така и дебелината на тръбите.  Такъв диаметър тръби са предназначени за много висок дебит.  Определено повече от 5 пъти обема на аквариума на час.
http://www.pbase.com/plantella/image/108395231
http://www.pbase.com/plantella/image/94764801

Движение на потока: Това е много важен фактор който често се бърка със скоростта на потока. Според общата логика всички мъртви зони в аквариума (в които водата не се движи) биха изчезнали ако засилим течението (сложим по-силни помпи).  Но това не е така.

Нека да го обясня с пример: Представете си че с градинарски маркуч мием малък басейн.  Без да мърдаме маркуча можем да отмием повечето от отпадъците в басейна.  Но в някой места те се задържат.  Ако заменим маркуча с пожарникарски ще можем да отмием още от останалите отпадъци.  И все пак – без да мърдаме маркуча винаги ще има отпадъци които не се отмиват.

Естествената реакция е да движим маркуча и да го насочваме в местата които искаме да отмием.  Но в аквариума това не е практично но често се прави. Постига се с допълнителни помпи, механизми движещи оттока на водата или с инсталиране на разклонена система от тръби.

Това което научих в последните месеци е че ако се използват физическите характеристики на водата аквариумът може да се пречиства идеално със доста бавен проток.  Буквално като с прахосмукачка която смуче едновременно от дъното, средния и горния воден слой. Това може да се постигне ако водата се движи плавно и насочено.  В никакъв случай хаотично. Движението трябва да е колкото се може по-близко до ламинарно. 

http://img811.imageshack.us/img811/6409/lamturb.jpg
Оптимална филтрация: практически съвети


На практика ламинарно движение е невъзможно да се постигне в аквариума и затова просто се осигурява плавно и мощно движение и определена форма на потока.

Форма на потока: Водният поток трябва да е не само плавен и мощен но и с определена форма. Тази форма е като латинската буква „U”. Формата не бива да бъде нарушавана чрез добавяне на допълнителни изочници на течение противоречащи на основната U–образна форма на движение на водата.  Водата трябва да идва от филтъра, да преминава през аквариума под формата на буквата „U” и да се засмуква обратно.  Никакви допълнителни странични пътища.

Тук пак опираме до някакви физически закономерности които не са очевидни. Обяснението е доста просто и всъщност доста интересно;
И така - водният поток трябва да е плавен, мощен и с подковообразна форма. Идеята е да не се разрешава на свободно плаващите частици да се задържат в аквариума, а да се отнасят към смукателната тръба. Също така да не им се разрешава да се утаяват на дъното, или да се полепват по листата на растенията, или по декорациите. Частиците просто трябва да се увличат във движение по посока на смукателната тръба. Това се постига чрез използването на поток които не е хаотичен.  Хаотичния поток задържа много от частиците в постоянна суспензия – те никога не се утаяват, а просто намират зони в които „танцуват” безкрайно и се разпадат на все по-дребни частици, което предизвиква множество проблеми. Аз лично съм наблюдавал частици в моя аквариум които в продължение на 10 минути се движат само в рамките на въображаема куб с размер 20 см.  Никога не се утаяват или отнасят настрани.

Добре, осигурили сме плавен, мощен подковообразен поток. Но си знаем че винаги ще има някакво утаяване, някакво полепване, някакво количество частици които не можем да извлечем. Именно тук става ясно колко значителна е ефективността на поток който е плавен, мощен и подковообразен.  Такъв поток използва физическите характеристики на водата и извлича частици от всички точки на аквариума.  Да, точно така – вдига тиня от дъното, издърпва полепеното по декорации и растения, хоризонтално, вертикално...  ако нещо не се държи здраво посоката е само една – към смукателната тръба на филтъра.

Знам че е много очевидно колко много детайли пропускам.  Както казах целта ми тук е да се схванат основни положения.  Цифри, термини, единици на измерване не са важни в момента.  Ето и един пример за опростена наука, надявам се че ще допринесе за разбирането на това което описвам и за основанията ми да не го усложнявам:

Как именно водата увлича боклуци от всички точки на аквариума? Водата е флуид.  Тоест има определен вискозитет.  С други думи има някаква гъстота.  Ако си представим аквариума пълен с мед ще ни е по-лесно да разберем как този мед може да „полепва” и увлича дребни частици.  Представете си че в аквариума пълен с мед топим дървена шпатула и я издърпваме навън.  Образуват се медени нишки.  При това ако в меда има някакви дребни частици те се увличат нагоре.  Ако повторим това множество пъти ще забележим че частици от какви ли не странични части на аквариума постепенно се насочват към мястото в което топим и вадим шпатулата.  Меда от целия аквариум започва да се придвижва натам където го дърпаме.

Водата се държи по същия начин като меда, само че не е толкова гъста.  Много е лесно да я приведем в хаотично движение при което частиците няма да се придвижват в една посока, а ще правят каквото им скимне в момента. 

Споменахме че водата трябва да се движи като „U”.  Японците са установили как оптимално да разположат тръбите на филтъра за да е най-ефективно това подковообразно движение. Винаги слагат двете тръби една до друга.  Водата изтича от горната тръба, преминава през аквариума и се засмуква от долната тръба.  Долната тръба не достига до дъното. Това е важен момент.  Идеята е водата от дъното да се придвижва под лек ъгъл нагоре и по такъв начин да повдига тинята от дъното.

Тръбите в японските аквариуми обикновено са разположени отстрани и близо до предното стъкло.  Това е много логично.  Потока на водата покрай предното стъкло няма да се натъкне на препятствия.  Тоест водата ще изтича от горната тръба, отива до противоположното странично стъкло, завива надолу към дъното, завива покрай дъното, движи се покрай дъното (но с лек наклон нагоре) и накрая се всмуква от смукателната тръба.

http://img152.imageshack.us/img152/1074/lilyh.jpg
Оптимална филтрация: практически съвети


Тоест тук описваме движение което е вертикално – U-то е успоредно на предното стъкло.  Но има и нещо което се вижда само ако наблюдавате един такъв аквариум на живо.  Второ „U” което е хоризонтално.  То е успоредно с повърността на водата. Когато описах първото, вертикално,„U” на един познат хидробиолог той веднага ми каза че ако в аквариума съществува такава движение в която и да е плоскост значи има и увличане на вода от всички части на съда.  По-късно един друг човек ми каза че е правил експерименти със плаваща суха храна и действително съществува второ „U”.

Да си спомним примитивния пример с меда – как увлича частици от всички части на акариума. Водата от целия аквариум се увлича в това полукръгово движение.  Вода от задните части на аквариума, из зад растения, камъни, корени, техника... Можем да си представим това като смучене на прах с мощна прахосмукачка – прах от множество повърхности бива засмукван без да се налага да движим тръбата.

И разбира се след като сме изнесли мръсотията от аквариума ще се наложи да измием филтърния пълнеж.  Но дали това е най-добрия подход?

Чистене на филтърния пълнеж: Идеята е филтърния пълнеж да се подбере така че чистенето да е възможно най-рядко.  Смисъла тук не е да не се претоварим от работа.  По-скоро целта е бактериите които извършват биологичната филтрация да се оставят да се развиват по естествен път.  Ако непрекъснато се намесваме в естественото им развитие биофилтъра пак функцира но в несравнимо по-неефективен режим.

Така наречение „бактерии” които извършват биологичната филтрация всъщност са цяла цивилизация от не само бактерии но и други организми.  Физическото чистене на филтърния пълнеж нарушава това естествено установяване на тези различни видове организми.  Биофилтърен пълнеж които е изисква чистене на определени интервали е оптимален.

Тоест важно е да се подбере пълнеж които да не се задръства.  Тъй като това е практически невъзможно японците прибягват до един технически трик.  Те ползват помпи които са специално изработени да не намаляват производителността си дори ако пълнежа е задръстен до голяма степен. Никой външен филтър на пазара освен японските на фирмата АДА не се продава с такава помпа.  При задръстване на филтърния пълнеж обикновено потока на водата се намалява значително.  Японските помпи продължават да осигуряват същия дебит много по-дълго.  Тоест тези помпи не разрешават на бактериите да се задушат от липса на водно течение, но и също така дават доста време на аквариста да почисти филтъра преди в него да настъпят промени.  Обикновените помпи във филтър със механичен пълнеж намаляват значително дебита си само 2 дни след промиване!

Както споменах – пропуснах множество детайли които са основата на горните твърдения. Информацията е на разположение на всеки, но сметнах че е важно първо да се разберат общите положения.

--Николай

Неактивен Асен Евгениев

  • akapulko
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 4 577
  • Пол: Мъж
5500 литровия нещо не мога да го видя, но филтрацията на тоя ме кефи. Много полезна статия. *THUMBS UP*

От всички удоволствия акваристиката е на второ място.
След определена възраст - на първо!

Неактивен stefans

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 39
  • Пол: Мъж
  • MR. BIG
Много полезна статия, но и много въпроси предизвиква. Почвам да гледам с недоверие към филтъра си  :-|

Неактивен pro_filer

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 367
  • Пол: Мъж
Много добра статия!   *thanks *DRINK*

Неактивен Raven

  • Гат'мрсна
  • Администратор
  • *****
  • Публикации: 5 980
  • Пол: Мъж
Не можах да разбера някои неща.
Защо в аквариума да няма механична филтрация при положение че основните замърсители са механични?
В коментарите към тази статия в АП Орлин пише че неговите филтри в фермата му с дискуси са пълни само с лава и биофракции, няма никаква механична филтрация като гъба и вата и чисти филтрите си един път на 3 години и повече.
И това му е достатъчно при положение че както сам признава-  дискуса вероятно е най мърлявата риба.

Тъй като и аз съм с едри американски цихлиди нещо не мога да схвана логиката.
При мен винаги има проблем с механичните летящи частици из водата при положение че имам филтрация десет пъти обема на аквариума а обама на филтрите е около 5% от обема на аквариума  пак едвам се справям и имам брада.
Ако махна механичните фракции и сложа само лава и биофракции няма ли да си въртя едни и същи боклуци?
Да- вярно е че няма да ми се запушва филтъра, ама кел файда като ла..ата си циркулират.



Баннете всички! Администраторът ще познае Своите.

Неактивен anasarka

  • Зеленият
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 072
  • Пол: Мъж
  • Ne discere cessa! - Не спирай да се учиш!
Браво много ама много интересна статия. *BRAVO*. Сега наистина възникват много въпроси, като как да я приложим идеята в нашите условия. Много ще са интересни и отговорите на въпросите на Raven. Ако тия частици които си плуват във водата и обикновенно се олавят от гъбата (и съответно я задръстват) са от органично естество, логично е да си помислиш че ще изчезнат като се разградят от бактериите във филтъра. Аз така си го обяснявам. Филтърът е наблъскан догоре само с лава по която се заселват много по-голям брой колонии от "добрите" бактерии, плюс това потокът на водата преминаващ през лавата е голям и тези частици преминават многократно през филтъра докато накрая се "изядат" от бактериите. Може би това е цялата идея силен постоянен поток и много повърхност за много бактерии изяждайки всичко органично във водата. Но това си е моя интерпретация интересно ще е какво е мнението на kraltchev.*mislia*
Относно осъществяването на идеята и тука ще има интересни въпроси, как без да харчиш 90лв. за "лили пайп" да направиш същият ефект на течение на водата, и как да поддържаш постоянен силен поток на водата през филтъра без да си копуваш за 1000лв. филтър на АДА. :-)
КОЛКОТО И ДА Е БЪРЗА СВЕТЛИНАТА ВИНАГИ ПРИСТИГА ВТОРА, МРАКЪТ ВЕЧЕ Я Е ИЗПРЕВАРИЛ.

Неактивен borislav

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 521
  • Пол: Мъж
Предполагам,че като е с по-дребни частици лавата също задържа боклуците.
Не съм съгласен,че гъбите са само механична филтрация.По тяхната пореста структура бактериите намират голяма площ за колонизация.Има доста хора,които разчитат на филтрация само от голяма гъба и глава, сложени в аквариума .
Снимки на аквариумите :                                                          
https://picasaweb.google.com/100568025807081987532/qzfXwC?authuser=0&feat=directlink

Неактивен Buhoff

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 343
  • Пол: Мъж
Голямо Благодаря за статията *thanks. Много е полезна.

Неактивен anasarka

  • Зеленият
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 072
  • Пол: Мъж
  • Ne discere cessa! - Не спирай да се учиш!
Предполагам,че като е с по-дребни частици лавата също задържа боклуците.
Не съм съгласен,че гъбите са само механична филтрация.По тяхната пореста структура бактериите намират голяма площ за колонизация.Има доста хора,които разчитат на филтрация само от голяма гъба и глава, сложени в аквариума .
Прав си колега гъбата не е само за механична филтрация има бая площ за бактерийките да се заселят на нея. Но като се замислих какво всъщност става с тая гъба и защо се задръства. Като разгледах една гъба, примерно тая

Има множество кухинки през които минава водата и по стените се заселват колонии от бактерийки които в аеробна среда превръщат амоняка в нитрити и после в нитрати. Като се натрупа много органика в кухините на гъбата, те почват да се изпълват с нея и да се задръстват като не позволяват на водата да преминава през тях. Което пък води до липса на кислород точно в запушеният участък. Без кислород димек в анаеробни условия тези бактерийки умират и на тяхно място се заселват други които разпадат нитратите като им ползват кислорода и отделят N2 като газ. Като се запушат голяма част от кухините на гъбата дебита на водата намаля с което намаля и кислорода към бактериите като цяло и те предполагам почват да измират. Което пък сигурно води към лоша биофилтрация с всичките и последици. Аз така си го обяснявам. Сигурно слагат лава с определена големина на частиците нито малка нито голяма но оптимална да преминава водата добре между тях, така че да неможе да се задръсти. А и няма структурата на гъбата и трудно ще се получат запушвания на места. Така не загиват бактериите от липса на кислород и при постоянен силен поток те си свършват работата и "изяждат" органичните частици.
А тези гъби с помпичка в аквариума също се запушват, но си мисля че няма как да стане горният сценарий при тях защото те са директно сложени във водата и във всеки един момент има кислород до външните повърхности на гъбата, докато тая в канистара е затворена в тая кофа отвсякаде. Е това си е лично мое размишление може да е грешно, но като извод стигнах до тук. :-) :-D. Интересно ми е всъщност някой наистина запознат да обясни идеята на тази статия.
КОЛКОТО И ДА Е БЪРЗА СВЕТЛИНАТА ВИНАГИ ПРИСТИГА ВТОРА, МРАКЪТ ВЕЧЕ Я Е ИЗПРЕВАРИЛ.

Неактивен Raven

  • Гат'мрсна
  • Администратор
  • *****
  • Публикации: 5 980
  • Пол: Мъж
Все пак се чудя дали биофилтрацията има чак толкова пълно разграждане на всички механични замърсители че да няма нужда от механична филтрация.
Аз за първи път в живота си гледам едри риби и имам една "запрашеност" на водата която никога не съм имал до сега.
Имам и малко брадица тук там, не ме притеснява но все пак съм свикнал водата винаги да ми е кристално чиста и се замислих за филтрацията.
В момента в канистъра имам до половината синя гъба и нагоре средната  вата на Сера, но относително бързо се задръства.
Касетъчните филтри които са ми вградени фабрично в капака пък са с най ситният дунапрен, под него обаче имам един слой лава така че там имам и отлична механична и малко биологична филтрация, и въпреки това пак имам запрашена вода.

Мислех си да си напълня канистъра само с едра гъба, но като сметнах цената на гъбата за 10л. обем установих че сигурно по ефтино ще ми излезе да си купя 10 л. сипоракс.
По неясна причина цената на синята гъба се котира на фондовата борса наравно с цената на суровия петрол.

Мога да напълня целият канистър с лава, но се чудя какъв ли ще е ефекта.
От друга страна пък щом Орлин го твърди това- той определено знае какво говори  *mislia*



Баннете всички! Администраторът ще познае Своите.

Неактивен anasarka

  • Зеленият
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 072
  • Пол: Мъж
  • Ne discere cessa! - Не спирай да се учиш!
Това е супер интересно дали биофилтрацията може да изчисти всичката "запрашеност" която споменаваш само с лава. Ако се жертваш за благото и направиш експеримент ще следим случващото се с голям интерес.
Това с фондовата борса е  *ROFL* :-D.
Наскоро почнах да се чудя на големия ти аквариум който участва в конкурса със супер корена какъв е филтъра който ползваш. Така като го гледам голямшак е аквариума, а казваш че филтрацията ти е 10 пъти обема и се замислих какъв ще да е тоя филтър?
: 10.03.2011г 16:04ч
Също ще е супер ако kraltchev даде мнение по тия въпроси, та да добием представа за идеята с лавата. Ама като гледам през какъв период пише във форума, отговора ще е догодина сигурно :-D
КОЛКОТО И ДА Е БЪРЗА СВЕТЛИНАТА ВИНАГИ ПРИСТИГА ВТОРА, МРАКЪТ ВЕЧЕ Я Е ИЗПРЕВАРИЛ.

Неактивен hajigeo

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 218
  • Пол: Мъж
Аз пък не мога да си обясня нещо друго.

Говорим за растителен аквариум. Как в един растителен аквариум и по-специално в придънната област ще се запази линейното движение на водния поток.  При едно добре залесено дъно, всяко коренче ще откланя струята в различна посока и потока ще стане хаотичен. Да не говорим за наличието на друга декорация като камъни и корени.   

Неактивен anasarka

  • Зеленият
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 072
  • Пол: Мъж
  • Ne discere cessa! - Не спирай да се учиш!
Ами той го е споменал, като си купиш "лили пайп" и я монтираш на предната част на страничното стъкло така че потока да се върти свободно. Това горе-долу може да стане само в предната част на аквариума защото там няма такива препятствия спиращи водата, а смукателната тръба се слага малко над грунда за да засмуче потока нагоре. Така с течение на времето поради споменатите свойствата на водата, при това движение ще засмуче и частиците в задната част на аквариума.  :-)
: 10.03.2011г 17:05ч
Ето тук http://www.plantedtank.net/forums/diy/99443-diy-lily-pipe-nano-tank.html един интересен опит как да си направиш lily pipe. Доста изобретателно :-)
КОЛКОТО И ДА Е БЪРЗА СВЕТЛИНАТА ВИНАГИ ПРИСТИГА ВТОРА, МРАКЪТ ВЕЧЕ Я Е ИЗПРЕВАРИЛ.

Неактивен hajigeo

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 218
  • Пол: Мъж
Идеята е ясна, ама както сам казваш "това горе-долу може да стане само в предната част на аквариума"

какво правим със задната ???

Неактивен anasarka

  • Зеленият
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 072
  • Пол: Мъж
  • Ne discere cessa! - Не спирай да се учиш!
Цитат от статийката
"Да си спомним примитивния пример с меда – как увлича частици от всички части на акариума. Водата от целия аквариум се увлича в това полукръгово движение.  Вода от задните части на аквариума, из зад растения, камъни, корени, техника... Можем да си представим това като смучене на прах с мощна прахосмукачка – прах от множество повърхности бива засмукван без да се налага да движим тръбата."
КОЛКОТО И ДА Е БЪРЗА СВЕТЛИНАТА ВИНАГИ ПРИСТИГА ВТОРА, МРАКЪТ ВЕЧЕ Я Е ИЗПРЕВАРИЛ.

Неактивен Raven

  • Гат'мрсна
  • Администратор
  • *****
  • Публикации: 5 980
  • Пол: Мъж
.....
Наскоро почнах да се чудя на големия ти аквариум който участва в конкурса със супер корена какъв е филтъра който ползваш. Така като го гледам голямшак е аквариума, а казваш че филтрацията ти е 10 пъти обема и се замислих какъв ще да е тоя филтър?[....

Аквариума ми е готов комплект, той е с вграден в капака касетъчен филтър с размер 100х10х8 см.- това са 8 литра.към него има две глави всяка по 1400 л/ч.
Отделно имам канистър Сачем Маратон 1800 л/ч. с десет литрова кофа, това прави 4600 л/ч за общо 18 литра филтърен обем.
Това разбира се са фабрични стойности, може да махнем към 30% и се получават около 3200 л/ч.
Самият аквариум е 450 л. но като махнем хардскейпа надали е много над 350 литра вода чисто, така че го смятам горе долу около десет пъти обема на час както трябва да бъде.
Обемът на филтрите е около 5% от обема на водата, което не е оптимално за биофилтрация, но при големи аквариуми е трудно да се постигнат оптималните 10% филтърен обем спрямо обема на аквариума без съмп, така че 5% са нормални .



Гъбата наистина е необяснимо скъпа, гледах на пазара - има два вида гъба, черна и синя.Синята е с по ниско качество защото има люспи които затварят клетките, черната е по качествената, за парче 35х10х10 см /по спомен/ ми искаха 35 лв.
За канистъра ми трябват минимум три, а най вероятно 4 такива защото размерът им не е подходящ за канистъра ми и ще има фира, ако смятам и касетъчните отиде дявол на магаре...
Синята гъба и тя беше доста скъпа, по магазините цената и е още по висока.




Баннете всички! Администраторът ще познае Своите.

Неактивен Bolta

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 293
  • Пол: Мъж
...Самият аквариум е 450 л...
*offtopic
Аз ли нещо не мога да схвана... *dontknow*.
Не мога да си обясня, как аквариум с размерите посочени в линка Размери: 176 х 48 х 69,6 см - ще е 450 л. Аз го смятам 587л.  *dontknow*

Неактивен Асен Евгениев

  • akapulko
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 4 577
  • Пол: Мъж
Сигурно е мерен с капака. Не ми се вижда стъклото да е 70 см. на височина.
От всички удоволствия акваристиката е на второ място.
След определена възраст - на първо!

Неактивен Bolta

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 293
  • Пол: Мъж
Прав си, явно размерите са дадени с капака.
ПП: Извинявам се за спама, някой ако иска да забърше!  *privet*

Неактивен Raven

  • Гат'мрсна
  • Администратор
  • *****
  • Публикации: 5 980
  • Пол: Мъж
Да, и аз един път се замислих и се шашнах  :-D
Височината на аквариума е към 60 см, не помня точно колко беше.
Иначе ето така изглежда, не е бял като на линка.



Баннете всички! Администраторът ще познае Своите.

Неактивен BOJO

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 586
Според мен без механична филтрация не става. На 700 л (около 600 л вода) има 2 канистъра ФЛувал ФХ5 и Ехайм 2228, общо 3300 л/ч филтрация. Въпреки това съм боднал един вътрешен филтър 1000 л/ч за механична филтрация само с едропорест дунапрен. На една седмица се затлачва тотално.
Водата е кристална :)

Неактивен Асен Евгениев

  • akapulko
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 4 577
  • Пол: Мъж
Във всички аквариуми задължително имам механична филтрация.
От всички удоволствия акваристиката е на второ място.
След определена възраст - на първо!

Неактивен iek

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 2 119
  • Пол: Мъж
Гъбата наистина е необяснимо скъпа, гледах на пазара - има два вида гъба, черна и синя.Синята е с по ниско качество защото има люспи които затварят клетките, черната е по качествената, за парче 35х10х10 см /по спомен/ ми искаха 35 лв.
За канистъра ми трябват минимум три, а най вероятно 4 такива защото размерът им не е подходящ за канистъра ми и ще има фира, ако смятам и касетъчните отиде дявол на магаре...
Синята гъба и тя беше доста скъпа, по магазините цената и е още по висока.
При тези цени на дунапрен бих се ориентирал към Eheim Ehfisubstrat pro- за 5 литра цената е около 50-на ?, казват, че бил най-добрия материал, аз, поне, нямам оплаквания от него.
Някой пробвал ли е да намери дунапрен в специализирана фирма- например: http://www.eurofoambg.com/?page=Products&page_id=2.

Неактивен Raven

  • Гат'мрсна
  • Администратор
  • *****
  • Публикации: 5 980
  • Пол: Мъж
Според мен без механична филтрация не става. На 700 л (около 600 л вода) има 2 канистъра ФЛувал ФХ5 и Ехайм 2228, общо 3300 л/ч филтрация. Въпреки това съм боднал един вътрешен филтър 1000 л/ч за механична филтрация само с едропорест дунапрен. На една седмица се затлачва тотално.
Водата е кристална :)

Божо и аз това мисля да направя, имам една глава 1200 л/ч и ще я бодна вътре с една голяма гъба, колкото и да мразя вътрешните филтри ще го направя защото наистина запрашеността ми е проблем и ми разваля коледният мъх.

Помня  темата за дунапрените в АП, ти беше търсил синя гъба по някакви фирми.
Дали още мога  да намеря там такава, всъщност по скоро ще ми трябва черна гъба , че синята съвсем вади очите :-(



Баннете всички! Администраторът ще познае Своите.

Неактивен BOJO

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 586
При тези цени на дунапрен бих се ориентирал към Eheim Ehfisubstrat pro- за 5 литра цената е около 50-на ?, казват, че бил най-добрия материал, аз, поне, нямам оплаквания от него.
Някой пробвал ли е да намери дунапрен в специализирана фирма- например: http://www.eurofoambg.com/?page=Products&page_id=2.


аз да, закупих някакво количество, но следващия път отказаха , не им е ефективно. Отказаха културно, но отказаха.
: 10.03.2011г 23:11ч
Божо и аз това мисля да направя, имам една глава 1200 л/ч и ще я бодна вътре с една голяма гъба, колкото и да мразя вътрешните филтри ще го направя защото наистина запрашеността ми е проблем и ми разваля коледният мъх.

Помня  темата за дунапрените в АП, ти беше търсил синя гъба по някакви фирми.
Дали още мога  да намеря там такава, всъщност по скоро ще ми трябва черна гъба , че синята съвсем вади очите :-(

Недей според мен с глава, че голяма грозотия. Иначе безпорно е в пъти по ефективно.

Неактивен iek

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 2 119
  • Пол: Мъж
Как ви се струва цена от 12 паунда, вкл. доставката, за парче 90х90х5см, има едър и фин дунапрен за филтри!?

Неактивен 77

  • Пламен
  • Модератор
  • *****
  • Публикации: 2 870
  • Пол: Мъж
ей запали ви фитилите кралчев :-D
аз пък си поръчах един готов аква ел...и ще му сложа старият си филтър флувал 404 *CRAZY*
всичко му  е по 10 че и от горе в сравнение с обема на аквариума.
абе някой има ли Aqua EL Brillux ? най вече заради капака го вземам,дано да е по читав от обикновената им серия *dontknow*
иначе честно казано не съм забелязал да трябва такова голямо течение...може и да е по добре ,ама не е задължително.
вървят си растенията и на по слабичко течение... ;-)пък и тия стъклените тръбички не са нещо особено,вярно моите са имитация някаква ,ама аз по снимките в нета не виждам никаква разлика с амановите.

Неактивен ata_nas

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 028
  • Пол: Мъж
Не ползвам никога гъба.
И в новия ми канистър отново има само керамика.
Без оплаквания съм.
А относно движението на водата в аквата - много е важно. Растенията кипят, та се късат.

Неактивен stanilabg

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 269
  • Пол: Мъж
Колеги, много скъпа тази гъба при вас.
Ето пример колко струва тук. По-големи размери от посочената от Raven, а по-евтина.
Има и още. 100 л за 57,69?. Излиза по 0,57?/л.

Неактивен iek

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 2 119
  • Пол: Мъж
В Австралийски онлайн магазин гледах 5х5 метра излиза към 20-на лева при поръчка на минимум 10 парчета, освен да си направите една обща поръчка?!

Неактивен Raven

  • Гат'мрсна
  • Администратор
  • *****
  • Публикации: 5 980
  • Пол: Мъж
Аз съм съгласен за поръчка, искам да си напълня всичките филтри само с гъба и лава понеже ватата ми се забива прекалено бързо и дебита на канистъра пада в рамките на един месец.

А каква ще е цената на доставката от Австралия?
И каква едрина е гъбата.



Баннете всички! Администраторът ще познае Своите.

Неактивен Buhoff

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 343
  • Пол: Мъж
И при мен така реших аз да сложа повечко вата изрязах си парчета от филтър за абсорбатори но след месец всичко беше мазало и ги махнах. Сега имам само 2 парчета вата но ще махна и тях.

Неактивен Стоян Михов

  • Octopus
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 726
  • Пол: Мъж
    • pontosreef.eu
Колеги първо да се извиня, че нищо не разбирам от сладководна акваристика и след това да си задам въпроса. Какъв външен филтър да сложа на 200 литров аквариум, който се намира в обществена сграда и се гледат в него речни български видове, с образователна цел да гледат децата какво има в реките. Знам че нашите риби много мърсят, та затова моля да ме насочите. Нямам представа как функционират тези филтри и какъв пълнеж им се слага. Благодарство на всички които ще се включат в образователната кауза.

Неактивен Arrakis

  • Пoтребител
  • ***
  • Публикации: 13
Здравейте,

Мисля да пробвам тази система,но проблема ми е откъде да намеря вулканична скала.Гледам в discus.bg продават за 3 лева 1кг ето това - http://discus.bg/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&product_id=707&category_id=76&option=com_virtuemart&Itemid=4&lang=en

Мислите ли,дали ще свърши работа?

Поздрави.

Неактивен paolo6481

  • Пламен Попов
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 237
  • Пол: Мъж
  • Skype: paolo6481
Би трябвало да свърши работа.Аз случайно намерих тук да се продава насипно и си взех един чувал.Заредил съм всички филтри и съм много доволен.

Неактивен kGitsov

  • Бъдещ алкохолик
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 107
  • Пол: Мъж
  • Моята първа локвичка :)
    • My official Blog
Имам питане и понеже не намерих отговора, ще го задам в тази тема..

Имам една помпа, която е с резервоар, който се пълни само с активен въглен и една, която е с гъба и една малка кутийка активен въглен..

Въпроса ми е ако махна гъбата и го напълня целият резервоар с активен въглен, ще има ли полза някаква, ще изтровя ли рибите?
Помпата е 800л/ч и е китайче, но филтрацията ми се струва менте...
70x40x40 - 112л

Неактивен zariio

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 3 106
  • Пол: Мъж
    • http://svetozarstefanov.com/
  • Skype: zariio
Аз по-скоро бих разкарал активния въглен и бих сложил само гъба.Иначе на въпроса не активния въглен няма да ти изтрови рибите но ако ториш или добавяш нещо във водата въглена може и да го абсорбира и него.

Неактивен kGitsov

  • Бъдещ алкохолик
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 107
  • Пол: Мъж
  • Моята първа локвичка :)
    • My official Blog
Тоест с гъба филтрацията е по-добра отколкото с въглена
70x40x40 - 112л

Неактивен zariio

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 3 106
  • Пол: Мъж
    • http://svetozarstefanov.com/
  • Skype: zariio
Въглена може да се ползва като добавка към филтъра но не и за основен.Той служи за изсмукване на някои вредни вещества примерно след третиране на аквариума с препарати или бързо избистряно на водата но не може да се ползва като основна филтърна медиа.

Неактивен kGitsov

  • Бъдещ алкохолик
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 107
  • Пол: Мъж
  • Моята първа локвичка :)
    • My official Blog
Въглена може да се ползва като добавка към филтъра но не и за основен.Той служи за изсмукване на някои вредни вещества примерно след третиране на аквариума с препарати или бързо избистряно на водата но не може да се ползва като основна филтърна медиа.

ОК благодаря!

Поздрави! *privet*
70x40x40 - 112л

Неактивен koifish

  • Shiro Utsuri
  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 455
  • Пол: Мъж
  • Рибите мълчат, защото знаят всичко...
След две годишно наблюдение мисля, че мога да допълня темата.
Водата в аквариумът ми е 625 литра. Около 200 риби и доста растения. Филтърът е 80литра. Помпи работещи 2 броя съответно 1100 л и 650 л на час. Има и трета помпа 2400 л/ч. Пълнежът на филтъра е най-обикновен трошен камък фракция около 3.5см и един чувал кварцов пясък с фракция 1см. Филтърния материял е около 60 литра общо. Излиза че филтърът е 10% от обема на аквариума с този пълнеж, иначе догоре е 13%. Знаех, че ще трябва време да се позапълни филтъра с мръсотия докато започне да чисти механично финните частици в аквариума. Този процес продължи по-дълго от очакваното, около 6 месеца. След този период започна да улавя и по-финните частици,аквариумът се поизбистри, но не перфектно. В момента на по-силната помпа съм сложил филтър за водопровод
 с дамски чорап на 3 ката, а под чорапа е оргиналния водопроводен филтър (Миещ се патрон с мрежест полипропилен.Изключително устойчив на деформация и смачкване.Употребява се в бита: за защита на бойлери, миялни машини, филтриране на течности с пясък, варовик и ръжда. Изключително подходящ за филтриране на питейна вода.Употреба в промишлеността: за защита на помпи, при напоителни и селскостопански системи), който е изключително ситен-10 µm
  и без чорапа се запушваше тотално за 3 денонощия, и помпата едва църцореше. Този филтър е монтиран на изхода на помпата, а тя смуче вода от голямия филтър. В него не влизат видими боклуци вече, чистя го веднъж месечно. Това ми е механичния филтър но той работи от 3 месеца(бях го изолирал защото се налагаше непрекъснато да го чистя).  Малката помпа върти водата само през биологичния филтър(големия).
   Когато сменям седмично по около 270 литра вода същата я исмуквам от кран на филтъра който е точно над филтърният материял, но водата която изтича през мъркуча е видимо чиста. Когато пълня аквариума, го пълня през друг кран като водата минава по обратен път на работещия филтър- през камъните от там през смукателните тръби в аквариума (по този начин почиствам самите смукателни тръби те са 3 броя). С това пълнене размътвам страшно много аквариума, и тогава влиза в действие третата помпа 2400 литра на час. Включвам я за през ноща и тя помага много за избистрянето на аквариума. Понякога пълня аквариума не през входящите тръби във филтъра а през тази на третата помпа, тогава водата не минава през целия филтърен материал а само влиза в долната част на филтъра. Тогава не размътвам аквариума толкова.
   Мога да направя следните изводи:
1.С тези 2 помпи аквариумът е стабилен няма нитрати.
2.Ако искам да е кристален може би ще трябва да ги заменя с една помпа с дебит около 2100л/ч.
3.Ако пълнех и празнех аквариумът не през филтъра, за да не го разбърквам и пълна с хлор, водата щеше да е кристално чиста и без механичния филтър. Японците явно са прави.
4.Водата която влиза в аквариумът след филтъра не може да повдига всичката мръсотия от дъното и между растенията има много боклуци защото не сифонирам дъното по 7-9 месеца. Имам само 1 сом калихт и където мине вдига много мътилка. Решил съм да купя 20тина сомчета (приемам и подарък :-D) но някакви по-малки та да вдигат мътилката и тя да влиза във филтъра.
5.Ще пробвам да мина на 300литра смяна на вода на две седмици, не на една. Ще правя по-често тестове на водата. Между другото не всяка седмица съм сменял вода, само от тази зима го правя редовно за да видя дали има ефект и какъв е той.
  В заключение ще обобща, че 10%-ов филтър с добър пълнеж(не като моя) от керамика и с подходящ дебит аквариумите ще са чисти и в добро състояние, след известен период от време и без механичен филтър от гъба.
  П.П. Пропуснах да напиша, че не чистя филтъра, наложи се веднъж да го направя защото просълзи и в него след година използване имаше нищожно количество мръсотия.
« Последна редакция: 11.03.2014г 13:01ч от koifish »

Неактивен iuli

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 273
Продължавам и аз, както и всички вие да търся идеалния филтър. От тридесет и седем години се занимавам с акваристика, опитал съм много варианти и мога да кажа, че както е тръгнало идеалният филтър, както и цялостната система и методика на поддръжка никога няма да бъдат изнамерени. Поне от мене.

Но мога да ви кажа, каква е моментната ми ситуация, която ползвам. На триста вода чисто имам един канистер, който помпа с триста литра на час чисто, когато не му е паднал дебита поради затлачване. Идеалът ми е да успея, да поддържам системата така, че да не се затлачва в процеса на работа или да се затлачва незначително за месеци. За целта махнах дискусите и сега имам около седемдесет дребни риби. На входа на канистера съм сложил синя гъба, която е със сечение малко по-голямо от това на самия канистер. Чрез нея задържам първоначалното натрупване на разположение при рибите и меланиите, които го ядат. Освен това увеличавам малко общия обем на канистера и чистя (рядко) най-вече гъбата на входа на канистера. По тоя начин, охлювите не могат да влязат в канистера. Понеже основният проблем, който сваля дебита са мракучите, сожих по-широки. Самият канистер е запълнен със синя гъба до половината и биовата след това, като накрая имам тънък слой вата за механично очистване. Биоватата има голяма повърхност, но не се задръства, защото и дупките са достатъчно големи.

Имам и един помощен филтър, задвижван от въздушна помпа с най-обикновена гъба - ама от най-обикновените, които са и най-ситно порести. Тая гъба има много добро механично действие. Понеже въздушното движение произвежда много ниско налягане, мисля че не се затлачва и съответно има и много добро биологично действие. Това може да се проверява, като се помирсва гъбата всеки път когато се чисти и след като се стисне под водата се наблюдава, дали бързо си възвръща обема. Гъбата може да се задръсти най-вече от глина, която е плувала във водата поради някаква причина.

Тоя прост гъбен филтър го чистя по-често или по-рядко. Той обезпечава механичната филтрация и не пречи по никакъв начин на биологичната от канистера. Понеже чрез него, единното движение на водата в аквариума се нарушава (така и няма да успея да намеря къде е идеалната синергия между двата филтъра), когато се понатрупат отпадъци по гъбения филтър, течението и рибите по малко ги отнасят и във водата има минимално частици. Тогава почиствам гъбата и нещата веднага се оправят.

Но според мене, няма и нужда, да се изпращат всичките боклучета към входа на канистера или да се улавят и да ги няма в аквариума. Защото грундът на аквариума е прекрасен филтриращ субстрат, който също работи биологично и е по-добре, общото количество отделена органика да бъде разпределена и към него, а да не бъде концентрирана само във филтъра. А пък дъното се сифонира периодично - повече или по-малко това е въпрос постоянен.

За използването на дъното като помощник съм го заселил с охлювчета мелания. Дъното трябва да се състои само от инертен пясък и никакви зеолити или други йонообменници, които задържат отрови и тровят охлювчетата. Самите охлювчета, са прекрасен филтър - както биологичен, така и механичен. Другите животни, които трябва да присъстват са коридорасите. От скоро съм сложил и една бригада от десет парчета зелено лабео. За сега не се бият изобщо. Ако проявят подобна тенденция, мисля да намалявам температурата. Анциструсите, не ми харесват, защото като станат по-големи повреждат крехките растения, а някои почват да ровят грунда. Освен това, не чистят плаващите и перестите растения. А лабеото е чудно.

Още за канистера. Флейтата е на задното стъкло и е насочена право към дъното, успоредно на задното стъкло. По тоя начин основната струя,която е и газирана с въздушни мехурчета е изпратена по най-бързия и безпрепятстен път към грунда, където е най-големия проблем недостига на кислород и където редокспотенциала е най-нисък - по-нисък отколкото във филтъра. Пе-ха-то го поддържам между 7 и 8, защото така биологичната филтрация е най-бърза. Използвам подаване на кислородна вода - петдесет до сто милилитра 3%ова почти ежедневно. Кислородната вода има свойството да стимулира биофилтрацията, и да утаява разтворената органика, след което филтърът я улавя. Колкото аквариумът е повече пренаселен с животни, толкова използването на кислородна вода е повече оправдано. Както виждате, системата ми е от най-простите и най-евтините възможни.

Освен това, растенията, също имат повърхност, която при движението на водата се явява биологичен, а и механичен филтър. Специално искам да ви обърна внимание, на полезността от цератоптериса. Корените му, с многобройните си власинки само на две или три плаващи средно големи имат общ обем, и повърхност колкото на канистера ми.

Неактивен kaloqn_0998

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 297
  • Пол: Мъж
  • Skype: kaloqn3882
Не знаех къде да попитам, затова ще пиша тук. Не намерих отговор на въпроса- вреди ли активният въглен по някакъв начин на аквариум с растения? Например ако торя с течни торове, няма ли да ги абсорбира? Знам ли, четох че пречиствал от химии, да не стане така?

Неактивен asito

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 833
  • Пол: Мъж
Точно така ще стане.

Неактивен kaloqn_0998

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 297
  • Пол: Мъж
  • Skype: kaloqn3882
Ами значи да не слагам? Понеже си поръчах филтърни гъби, за съответния филтър и към тях има и кошнички с въглен. Става дума за това. http://aquarium.bg/index.php?route=product/product&path=260_308&product_id=19

Неактивен Amev

  • Потребител
  • *****
  • Публикации: 1 192
  • Пол: Мъж
Оптимална филтрация: практически съвети
« Отговор #45 -: 01.12.2015г 22:10ч »
Махни въглена от кошничката и си сложи сера сиропакс мини.
Въглена си го запази , използва след лечения за химична филтрация.

 

Related Topics

  Заглавие / Започната от Отговора Последна публикация
147 Отговора
81496 Прегледи
Последна публикация 26.06.2019г 17:05ч
от ivanpz6
13 Отговора
5731 Прегледи
Последна публикация 28.09.2007г 14:02ч
от Gareth
1 Отговора
4521 Прегледи
Последна публикация 19.08.2012г 01:01ч
от otli4nikat2
5 Отговора
4472 Прегледи
Последна публикация 25.05.2008г 22:10ч
от botan
4 Отговора
3946 Прегледи
Последна публикация 24.07.2008г 15:03ч
от Raven
2 Отговора
2670 Прегледи
Последна публикация 21.04.2009г 19:07ч
от Borko7
5 Отговора
3160 Прегледи
Последна публикация 31.05.2009г 19:07ч
от defekt
72 Отговора
22265 Прегледи
Последна публикация 21.08.2011г 16:04ч
от crxx



Преобразуване метрична - английска система
oF <=> oC in <=> cm G <=> L
Обем на аквариум
Дължина см
Ширина см
Височина см
L G
Тегло и обем на грунд
Дължина см
Ширина см
Височина см
кг л
Осветление
Обем л
Сила
Вт
Филтър
Обем л
min л/ч
З А Т В О Р И