• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
Акваскейпинг конкурс
  • Ексима
  • Професионална поддръжка на аквариуми
  • Killiman Ltd

Външен филтър - опит за максимална изчерпателност + снимки

Започната от the_Saint, 26.05.2007 16:04

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

the_Saint

Здравейте, ето и обещаната статия. Надявам се да е от полза.
Идеята е да се направи ето такъв външен филтър:


Използвани материали /само за филтъра/:
- помпа - 1бр.
- тапа от ПВЦ ф110мм - 4 бр. / добавете и една-две фира :-P/
- компенсаторна муфа от ПВЦ ф110мм - 1 бр.
- съединителна муфа от ПВЦ ф110мм - 2 бр.
- щуцер - 2 бр.
- пластмасови тръби - около 50см. ще са достатъчни
- спирателен кран - 2 бр.
- входен контакт от компютърно захранване /не е задължителен/ +захранващ кабел - по 1 бр.
- филтриращи елементи и пълнежи


Помпата, която мисля да използвам е марка BOYU, модел SР1800A с дебит 1100л/ч. и в момента е в аквариума ми. Купена е преди около 3 години от Съботния пазар. Предполагам обаче, че тази идея ще сработи и с други помпи - просто мераклиите трябва да намерят начин да монтират каквото имат...


Сори за лошото качество на снимката :-[

Елементите от ПВЦ се намират във всеки магазин за водопроводни части или железария. Цените малко варират /например тапите се намират от 80ст. до 1.50лв. =-O/. При мен нещата стоят така:
- тапи 4х0.80лв.=3.20лв. /разбира се не съм сметнал онези, които дадоха живота си в хода на експериментите/;

- компенсаторна муфа 1.80лв.;
Не обръщайте внимание на черните линии - отбелязвал съм си местата за рязане ;-)

- съединителни муфи 2х3.15лв=6.30лв.;


Това са цените от едно магазинче в Люлинския пазар.

Щуцерите намерих съвсем случайно в строителния хипермаркет "ВИЛАЗ" в Люлин 3 /намира се срещу бл.303 до пощата/. Пакетирани са в пликчета по два на цена от 0.99лв. Имат различни размери. На мен работа ми свършиха ф16мм., тъй като за мой голям късмет, пластмасовите тръби, които ползвах вътре във филтъра идеално паснаха на вътрешния диаметър на щуцерите и освен това - на външния диаметър на накрайника на помпата /за изхода/. Влизат достатъчно стегнато за да се задържат без проблем и все пак се разглобяват лесно - не е нужно никакво лепене.



Пластмасовите тръби.....
Това да ви е познато? ]:->

А заглеждали ли сте дръжките...?

Естествено магазин за левче. Срещу скромната сума от 3лв. получавате две части от нужните тръби с обща дължина малко над един метър - напълно достатъчно. Има обаче една уловка - правят такива комплекти с различни по дебелина дръжки. Абе трябва да се внимава! Тези тръби ще се използват вътре във филтъра при входа на мръсната вода и за връзка между помпата и щуцера на изхода.

Контакта /ако ще слагате/ - ами чупите едно изгоряло компютърно захранване... >:o



Спирателните кранове на входа и изхода са елементите, които намерих най-трудно. Изръшках де що има градинарски щандове из София. Практикери, Бриколажи разни, Мерто...и няма нищо подходящо. Почти бях минал на вариант метални, когато се наложи да отида до Слатина и влязох в една малка железария..........

2.50лв. на бройка!!!

Филтриращи елементи и пълнежи - има ли смисъл да пиша нещо...
първо това:

после това:

над него това:

и последно това:

Обработката на първата тапа, която ще бъде капак, започва с определянето на местата на отворите за двата щуцера и контакта. Трябва да се разположат така, че да не пречи нищо на нормалната работа на помпата. Правят се два кръгли отвора с диаметър равен на външния диаметър на долната резба на щуцера. И един правоъгълен, където ще влезе контакта. Това би трябвало да е крайният резултат:

Следва поставянето на двата щуцера, контакта и помпата. Разбира се има вариант без контакт /вече описан от братушките/, който спестява проблеми, но на мен така ми харесва повече - "ОТИ ДА МИ Е ЛЕСНО, КАТО МО'Е ДА МИ Е ТРУДНО!". А и почистването на филтъра ще ми е по-лесно, ако не се омотам в кабел.
Така изглежда капака с двата щуцера и контакта. Тук все още не са монтирани окончателно.


Щуцерите имат гайка от вътрешната страна на филтъра, и може би има вариант уплътняване с гумени пръстени, но аз лично не бих рискувал. Още повече, че каквото и обслужване да се прави на този филтър, демонтирането на двата щуцера е безсмислено. Най-добре ще бъде щуцерите да се уплътнят със силикон и да се затегнат здраво на местата им.
Кабела на помпата се срязва, така че да останат около 20-25см. от него, и се запоява за крачетата на контакта. Тази операция ще бъде най-лесна преди монтажа на самия контакт към тапата от ПВЦ, но все пак кабела трябва да е минал през отвора за контакта, за да не се самонапсуваме....  *CRAZY*Следва монтирането на контакта към тапата, като се уплътнява със силикон.
При това положение се получава така, че вътре във филтъра имаме оголени жици. Единствения начин да се обезопасят е "заливането" на целия контакт отвътре със силикон. В противен случай, освен вода, по маркучите може да потече още нещо ...
Дължината, оставена на кабела, от помпата до контакта ще позволи разглобяване и почистване на помпата, защото всички други връзки са разглобяеми.
Ето какво представлава връзката накрайник на помпа - тръба - щуцер:



Снимал съм го без тапата. В монтирано положение щуцера минава през тапата.

Идеята е помпата да се залепя за вътрешната страна на тапата със собствените си вакуум-гумички и допълнително да я държи и тръбата към щуцера. Така е достатъчно стабилна и все пак може да се демонтира, ако се наложи.
Във втория щуцер влиза входната тръба за мръсната вода. Дължината на тази тръба се определя от височината на филтъра.
Това е положението на елементите без помпа:

И с помпа:


Тук отново нищо не е монтирано окончателно, а само сглобено, за да стане ясно.

На две от другите тапи трябва да им се махне периферията, така че да могат да влизат в съединителните муфи, и да им се пробие по един отвор, през който да преминава входната тръба за мръсната вода. Ето така:


Важно е тези отвори да са на еднакво разстояние от центъра на тапата, т.е. да съвпадат точно с положението на отвора в тапата-капак, за да може тръбата за мръсната вода да минава без проблеми. След това, тапите се разпробиват, така че да станат като решетки, все пак искаме и водата да може да преминава :-) /сори ама нямам снимка на завършена "решетка"/.
С помощта на тези тапи ще се оформят най-горният и най-долният сектор във филтъра - там, където е помпата /пречистената вода/ и там, където се вкарва мръсната вода. На схемата се вижда къде им е мястото и в каква посока са поставени /№4/.

Следва компенсаторната муфа.
Това:
трябва да се превърне в това:   Как? Ами реже се!  :-P

Височината на тази част
се определя от размера на помпата, но не трябва разстоянието от прехода /там където се променя диаметъра/ до мястото на срязване да е по-малко от височината на една тапа /около 3см./. Това е минимално допустимият размер, при който уплътнението на съединителната муфа си върши работата. Тръбата, която остава след като се среже компенсаторната муфа, ще се използва за връзка между двете съединителни муфи. Посредством дължината на тази тръба могат да се правят корекции в обема на филтъра. Аз съм я намалил още, така че двете съединителни муфи са почти една до друга.

На тапата, която служи за дъно е желателно да се залепят три крачета, защото тапите никога не са идеално равни. А крачетата са точно три, защото три точки определят една равнина. Абе с две думи - с три е най-стабилно. Аз съм сложил такива от компютър.

Решетките №6 и №9 от схемата служат за отделяне на различните филтриращи елементи един от друг. Не мисля, че изработката им представлява интерес. Всяко парче пластмаса, изрязано кръгло и надупчено ще свърши работа, стига де е преценен отвора за входната тръба. Особеното е, че решерка №9 е с диаметър равен на външния диаметър на свързващата тръба, а диаметъра на №6 е колкото вътрешния на същата тръба. Идеята е решетка №9 и долната тапа-решетка /№4/ да "затворят" плътно едропорестата гъба. А от решетка №6 може да има и повече от една. Броят им се влияе от това колко вида пълнеж има.

Ето как изглежда долната тапа-решетка с едропорестата гъба и входната тръба:

Откъм страната на гъбата се слага  №9.

В горната си част /тази, която ще е извън филтъра/ щуцерите имат гумено уплътнение, обхванато от пластини, а гайките им са конусовидни. При затягане, гайката притиска пластините към центъра и по този начин кара гуменото уплътнение да намали диаметъра си. Това осигурява бърза връзка между филтъра и крановете с маркучите. Накрайника на крана се вкарва в щуцера, един-два оборота затягане на гайката /без инструменти!/ и филтъра е свързан! Разкачването е също толкова просто! Ето как изглеждат щуцерите и крановете:




И тъй като винаги има уловка, тук тя е, че накрайниците на крановете не могат да влязат в щуцерите. Решението естествено е КИРИЛИЗАЦИЯ  ;-) /само че този път нищо не се връзва с българска високотехнологична връв - тел/С шкурка се простъргват двата накрайника, докато започнат свободно да минават през гайките на щуцерите. Ето така:



Искам да обърна внимание на една особеност. Кръглото парче от ватата за фино пречистване трябва да е отрязано с диаметър малко по-голям 110мм. Целта е ватата да бъде притисната към компенсаторната муфа посредством едната тапа-решетка, за да не влезе при помпата. На схемата се вижда. Мисля, че за определянето на размера на парчето от тази вата, може успешно да се ползва за шаблон едната тапа-решетка, като се очертае ватата с 2-3мм. по-голяма от тапата.

Това са частите на филтъра, подредени по местата, които заемат в него:



А така изглежда сглобен:

по-високия вариант

и възможно най-ниския.


Самото сглобяване на филтъра ще трябва да става от капака към дъното.
Но проблема с обезвъздушаването не можах да реша. Как да го направя тоя клапан? Помагайте с някакви идеи! И не само за това - изобщо по целия филтър. Далеч съм от мисълта, че съм предвидил всичко, или че нещата са решени по най-добрия начин.


P.S.
"Такова" ми се бойната слава докато напиша този пост! Струва ми се, че ваденето на корен трети от ирационално число е по-лесно!

torsade

Аз си сглобих едно такова нещо, което в крайна сметка не използвах (не е точно същото, щото помпата не се събра в тръбите  :-D . Искам да кажа че си ми излезе достатъчно скъпо и по-добре да си бях взел канистър. Между другото въпросните тръби се подаряват. Ама не мога да се сетя за диаметъра, но е някъде 15-18 мм.
Охлювът не ни е враг!

the_Saint

15-18мм. =-O
Това са си епруветки :-)
Може би са сантиметри, и ако е така кажи какво имаш. С по-широки ще стане по-добре, няма спор!
Мисля, че ПВЦто има стандарт 160мм.

torsade

Сантиметри, сантиметри са, ама са в мазата... Две тапи (с по една дупка от мене в средата с изход за маркуч, една муфа (ако така се казва парче къса тръба, в която влизат тапите) права и една със страничен отвор с широка врътка - мислех оттам да се почиства.
Охлювът не ни е враг!

Joro Vn

     Руснаците го показваха изпълнението. На мен лично ми се вижда рисково с толкова много уплътнителни връзки. Шансът някоя да изпусне е доста голям. Този тип връзки се използват за безнапорни тръбопроводи. Макар че конструкцията се намира в смукателната страна на помпата /вакуум/, при определени условия може да има и някакво налягане, макар и минимално. Само че налягане по площ дава сила, коята може да е доста голяма в аксиално изпълнение и в крайна сметка някое звено да "изхвърчи". А в случая се разчита само на триенето в гуменото уплътнение. Би трябвало цялата конструкция да се ограничи конструктивно срещу изваждане на елементи. Друг момент е, че тези безнапорни елементи са доста тънкостенни и вероятността след време да деформират не се отхвърля. Тази деформация може да разхерметизира връзка. Почистването пак трябва да става чрез отваряне на връзка/и- слаб момент.
     the_Saint, не ми харесва този момент:
     
ЦитатПри това положение се получава така, че вътре във филтъра имаме оголени жици. Единствения начин да се обезопасят е "заливането" на целия контакт отвътре със силикон. В противен случай, освен вода, по маркучите може да потече още нещо ...

     В никакъв случай не разчитай само на силикона. Още повече че той не хваща много добре към пластмаси от типа на полиетилен или полипропилен. Сложи по- добре трети щуцер /PG 7/ и изкарай кабела извън корпуса. Отгоре може да прикрепиш допълнителна П-образна пластина например, където да закрепиш контакта.
    Относно обезвъздушаването отиди във фирма, където се предлагат пневмоелементи /оттам се купуват елекромагнит-вентилите и т.н. иглен вентил/ и си купи елемент, наречен обезвъздушител. Трябва да струва няколко лева. По принцип има избор на конструкцията и резба за закрепване.

Duke_BG

за обезвъздущителя : използвай пробка от обикновен водопроводен кран - тя е на резба към крана

Birhan

Някой ще ми каже ли тези самоделни филтри как се задвижват? :-(

OSRAM Team Bulgaria / Plovdiv

miTko

Цитат на: Birhan в 28.06.2007 15:03
Някой ще ми каже ли тези самоделни филтри как се задвижват? :-(

Чувал съм за дърва и въглища, ама на слухове може ли да вярва човек... *NO*

Сериозно: виж човека е начертал съвсем ясна схема и надписал дори:
http://upload8.postimage.org/519946/photo_hosting.html
Разни мои АКВАРИУМИ 

N.Nobs

Цитат на: Joro Vn в 26.05.2007 22:10
      Само че налягане по площ дава сила, коята може да е доста голяма в аксиално изпълнение и в крайна сметка някое звено да "изхвърчи". А в случая се разчита само на триенето в гуменото уплътнение. Би трябвало цялата конструкция да се ограничи конструктивно срещу изваждане на елементи. Друг момент е, че тези безнапорни елементи са доста тънкостенни и вероятността след време да деформират не се отхвърля.


Преди време ме беше подгонила манията да си направя самоделен скимер, и за целта използвах същите ПВЦ компоненти. Един път сглобени е необходимо да приложиш доста груба сила само за да ги раздвижиш, камо ли да ги разглобиш. А що се отнася до тънкостенноста аз се принудих да си купя пистолет за топъл въздух само и само да мога да ги деформирам.

  После го изхвърлих разбира се  :-|

*the_Saint

  Чуден пост  *thanks
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш. Помни, че Ноевият ковчег е направен от любители. Професионалистите са построили "Титаник".

Birhan

А в Пловдив тези муфи:
ги търсех и разликата е,че тези които гледах бяха оранжеви.Гледах муфа ф160 и беше на цена 7.10 лв.А той ги взима от по 3.15 лв.Къде мога да намеря такива евтини ми кажете.А тапите са на цена 2.70 лв.Гледах ги в Маркита и в Мр.Бриколаж.Защо са толкова скъпи?
Става въпрос за тези тапи:

И муфите бяха като тях само,че оранжеви.

OSRAM Team Bulgaria / Plovdiv

AnSelmo

разликата идава от Ф-то.
аз пък не мога да си намеря тръби Ф160 има само 110 изръшках целия град и няма
на две места в търговията имаше но не продават по метър а само по цяла тръба/6м-52лв/
голем кеффффф

spas

Ефективен ли е филтера и колко пари ще ми трябват!!! и кажи ако ти ми го направиш колко да ти дам !!

Деян

Човека е написал цената на всичко без пълнежите.

ilk4000

Виждам, че темата е доста, доста стара, но реших да си направя подобен филтър. Въпроса ми е помпа 880 л/ч дали ще е силна за 40 л аквариум или ще ѝ падне дебита?

salamander

Погледни, колко е Hmax на помпата ако пише по малко от 1 метър, няма да има сила за изкачване на водата и се приготви дебита и да падне повече от половината, няма да е силна  :-)

Penta

Преди време пробвах SunSun JP-022 600l/h  със самоделен канистер от тръби ф110 за 60 литра (60см) аквариум. Думата "пасатор" напълно описва резултата. За твоя обем ти трябва 380-450 l/h.

ilk4000

Цитат на: salamander в 13.11.2012 22:10
Погледни, колко е Hmax на помпата ако пише по малко от 1 метър, няма да има сила за изкачване на водата и се приготви дебита и да падне повече от половината, няма да е силна  :-)

Филтъра смятам да го държа до аквариума, а не под него, затова се притеснява да не стане както казва колегата Penta "пасатор". Явно ще купувам друга помпа..

koifish

Като идея помпичката може да се залепи със силикон отгоре на капака с едно коляно, дори да е за подводен монтаж с достатъчно количество силикон може да стана и за външен такъв.

paolo6481

Цитат на: ilk4000 в 14.11.2012 19:07
Филтъра смятам да го държа до аквариума, а не под него, затова се притеснява да не стане както казва колегата Penta "пасатор". Явно ще купувам друга помпа..
Дори и да го сложиш на 3 метра под аквариума помпата ще трябва да преодолява само 10-15см.височина.Така че нищо няма да падне от дебита.Ще падне ако се задръстят гъбите.Друг е въпроса дали не е много силна тази помпа за твоя аквариум.

Peza

Точно така, входящата и изходящата тръби са на едно ниво независимо къде и колко под аквариума е канистъра. В този случай имат да преодолеят разликата между повърхността на аквариума и горният ръб на тръбите влизащи в него. И до, и под аквариума това е, ако ще и както каза колегата да е и на 2 м под аквариума, тук падането на дебита би дошъл от съпротивлението от дължината на маркучите според цола им. Ако е съмп е друго ама за канистрите си е баш точно тъй.
Кеф цена няма! ... луд умора също ...!

ilk4000

Цитат на: koifish в 19.11.2012 17:05
Като идея помпичката може да се залепи със силикон отгоре на капака с едно коляно, дори да е за подводен монтаж с достатъчно количество силикон може да стана и за външен такъв.

Чувал съм, че вътрешните филтри трябва да са във вода да се охлаждат, иначе изгаряли  *privet*

Nikiengi

Цитат на: ilk4000 в 20.11.2012 10:10
Чувал съм, че вътрешните филтри трябва да са във вода да се охлаждат, иначе изгаряли  *privet*

Може би не веднага, но ще изгори ако е на сухо!  *THUMBS UP*

koifish

моите карат така с години- водата в аквариума е 28градуса, а в стаята е доста по-малко- поне с 5-6 градуса, така че няма проблеми. Тези помпички не се нагряват като ел.двигателите.

Penta

Цитат на: ilk4000 в 20.11.2012 10:10
Чувал съм, че вътрешните филтри трябва да са във вода да се охлаждат, иначе изгаряли  *privet*

Цитат на: koifish в 21.11.2012 08:08
моите карат така с години- водата в аквариума е 28градуса, а в стаята е доста по-малко- поне с 5-6 градуса, така че няма проблеми. Тези помпички не се нагряват като ел.двигателите.


Как "така" карат? Извън водата ли ?

Stefan6000

и аз съм си направил нещо подобно,но помпата не съм я монтирал във филтъра(тръбата) а си е потопена в акв.(мощност 950л/ч ) помпата засмуква вода от акв. посредством маркуч я насочва до филтъра(тръбата) водата преминава през филтриращите материали във  филтъра(тръбата) изтича от долния край и посредством друг маркуч се връща в аквариума. много съм доволен пречиства перфектно.Единствения проблем беше горната тапа.Неисках да я лепя за да мога да ревизирам оттам,но в следствие налягането което се получава започва да изкача за това се наложи да я залепя със  здрава лепенка което загрози външния вид ,но самия филтър е долу в шкафа и не ми е толко фатално   :whistle:

скумрията

Здравейте,виждам ,че е доста стара темата, а имаше ли проблем са налягането както е посочено в горния пост .Стефане той колегата слага помпата след филтрацията ,защото помпата работи само с чиста вода .Без боклуци е по-добре ,но и иначе става.

Nikiengi

За какво налягане говорите! То е толкова малко, че не си струва да се споменава, това все пак не е водопроводната мрежа! Ако, както колегата Stefan6000 споменава, тапата излиза, значи просто уплътнението не става за нищо и трябва да се смени. Имам два такива самоделни и никакъв проблем с уплътненията нямам, даже напротив - виждам много зор докато ги отворя за почистване. Това са тръби за обратна вода и независимо, че и там налягането не е много голямо, на моменти се вдига при голям поток обратна вода и представяте ли си ако тапите падаха какво щеше да е в мазетата ни!  :-)

danielzd

Да, налягането не е голямо, но е възможно да се стигне да изкачане на тапата.  Имам подобен филтър само, че от 4 ПВЦ тръби Ф110 свързани успоредно. Когато го направих първо го пробвах на чешмата и при увеличаване на дебита тапите тръгваха да излизат. Това се получи при 2м. воден стълб и дебит към 600-700 литра на час. Мисля, че силата която действа на тапите беше равна на площа им по налягането.

При мен използваните части са от оранжевото ПВЦ, по качественото с добро уплътнение, тапите се вадят изключинелно трудно. Дори си направих скоба за изваждането им, да не се мъча при почистване. Така, че и с хубаво уплътнение е възможно да излезе тапата. Аз мойте съм ги подсигурил.

Моят съвет е по възможност да се използват качествени части за да няма проблеми. За мен тези сивите са боклуци.

Nikiengi

Цитат на: danielzd в 14.05.2013 11:11
Това се получи при 2м. воден стълб и дебит към 600-700 литра на час. Мисля, че силата която действа на тапите беше равна на площа им по налягането.

Разбира се, че е точно така, но това не е бутален цилиндър, на който буталото извършва постъпателно движение, тук просто дебита вода влиза  и излиза, като налягането се реализира от съпротивленията по пътя на водата, най-вече след самия филтър и от теглото на тази след изходящия мъркуч, ако налягането е по-голямо значи има запушване. Пък си и мисля, че нашите помпички едва ли могат да създадат такова налягане, което да избута тапа, уплътнена с уплътнението на фланеца! Моята помпа е 600 л/ч при тръба ф110.
Цитат на: danielzd в 14.05.2013 11:11
При мен използваните части са от оранжевото ПВЦ, по качественото с добро уплътнение, тапите се вадят изключинелно трудно. Дори си направих скоба за изваждането им, да не се мъча при почистване. Така, че и с хубаво уплътнение е възможно да излезе тапата. Аз мойте съм ги подсигурил.

За да не съм голословен, ето това е темата ми за канистъра и от момента на публикуването й до сега работи без спиране, като се държи САМО на уплътненията, а вече е отварян да речем 10-15 пъти за почистване:
http://aquariumbg.com/forum/napravi-si-sam/moyat-samodelen-kanistar-tip-_obratna-voda_/

danielzd

Цитат на: Nikiengi в 14.05.2013 14:02
като налягането се реализира от съпротивленията по пътя на водата, най-вече след самия филтър и от теглото на тази след изходящия мъркуч,


Това не е точно така, работното налягане се формира от напора на помпата и статичното налягане. Напора постепенно се понижава заради загубите на налягане по пътя на водата.

Но да не навлизаме в такива разсъждения. Важното е, че в над 90% от случайте няма да има проблем, но при по-голям хидростатичен стълб и по-силна помпа може тапата да излезе.