Ето списък на това как реагират растенията при липса на микро- и макроелементи. Информацията е от http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/nutrient-deficiency.html. (http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/nutrient-deficiency.html.) Автор е Paul Krombholz, доколкото разбрах име в занаята :-)
Азот (N) - Цялото растение става жълто-зелено, като старите листа са по-жълти от младите. Старите листа отмират чак когато липсата на азот стане драстична (това се случва рядко в аквариума).
Фосфор (Р) - Растението спира да расте и става тъмно-зелено (или остава зелено). Някои видове могат да станат пурпурно-червени заради натрупване на антоцианин (пигмент). Други видове не произвеждат повече антоцианин и остават зелени и малки по размер.
Калций (Ca) - 1. Малък недостиг - малки и изкривени млади листа. Намалена листна тъкан, централната жилка е ясно изразена. Листатат често са подвити вместо плоски. 2. 'Умерен' недостиг - Често се наблюдават пречупвания и изкривявания на листата. Листата са с доста малък размер. Бели черти или бели краища на младите листа. Корените са къси и сгърчени, крайните части на корените умират. Листата на Валиснерия-та са пречупени и силно нагърчени - все едно са расли при ограничено пространство. 3. Силен недостиг - Младите листа са почти изцяло бели. Листата са много малки и деформирани. Точките на нарастване на младите листа и корените умират.
Магнезий (Mg) - Пожълтяване на младите листа - пожълтяването започва от ръбовете на листата навътре. Средната жилка остава зелена, докато краищата пожълтяват, побеляват и умират.
Калий (К) - Появяват се малки мъртви области (дупки) по старите листа. Отначало дупките са малки - като убождания от игла, постепенно се уголемяват. При някои видове останалата част от листото остава зелена, докато дупките растат по размер. Новите листа са с по-малък размер от нормалното. При други видове листата пожълтяват, преди да умрат. За разлика от магнезиевия недостиг при тях няма зелени области около главните жилки на листото.
Желязо (Fe) - Намалено съдържание на хлорофил в младите листа. Листата и дръжките са оцветени еднакво. Връхчетата на Ceratophyllum стават розови и после побеляват. Връхчетата на Egeria Densa стават жълто-зелени до жълти, листата са малки и долепени до стеблото. Малдите листа на ехинодорусите са по-малки от нормалното, с бледи петна или бледи широки ленти по дължината на листото (при малък недостиг) При тежък недостиг в младите листа почти няма хлорофил и те скоро умират.
Бор (В) - Симптоми, много подобни на калциевия недостиг. Малдите листа са малки и изкривени, връхчетата на корените и младите листа умират. При умерен недостиг листата на Криптокорините са чашковидни, корените са по-къси и изкривени.
Ето една картинка с практически поглед на нещата:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftsvetkov.be%2Fwp-content%2Fuploads%2F2009%2F09%2Flipsi-pri-rasteniata.jpg&hash=59494df1b46e02a3e761f64c57101d7aee68b849)
Оригиналът е от тук (http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilizing/62876-plant-deficiency-picture-diagram.html).
Да питам в тази връзка - моят ехинодорус страда от 2 проблема: младите листа се раждат с много и малки кафяви петънца по листата, които се уголемяват с растежа, а старите листа умират откъм централната жилка - първо тя става прозрачна и за няколко дни цялото листо става прозрачно и умира.
Някой има ли идея на какво се дължи това?
Според мен това е недостиг на калций и желязо.От друга страна, ако наскоро си го пресаждал, е напълно нормално да изгуби старите си листа(поне такъв е моя опит с ехинодорусите :? )
само искам да дабавя към поста на Дидо че липса на азот ,фосфор и на някои от по редките микроелементи се наблюдава много рядко , за да не обърка някои признаците на липса на азот с тези на калии ,защото понякога си приличат при някои растения , и тогава може да стане фал.
тези елементи се намират в достатъчни количества от рибите и от водопроводната вода.
много често се получава недостиг на калии,желязо и също на калций в по мека вода - така че това са първите признаци които трябва да се търсят.
относно ехинодоруса на Велински ,почти съм сигурен че липсва калий- при мен го имаше същото положение и се оправи като сипах калий.при ехинодорусите съм забелязъл че често се получава когато растът бързо и не се добавят течни торове съдържащи калий и желязо.
класическият признак е кафяви точки в старите листа ,преминаващи в дупки с гниещи краища.
Много точен и уместен коментар :-) Бих добавил и магнезий към списъка с проблемните макроелементи на raven, особено за райони с мека вода като София :-)
днес забърках от тора на тензо + калиев сулфат и сложих и магнезиев сулфат точно по тази причина.
за съжаление не си намерих калиев хлорид,сулфата е малко опасен за аквариуми със старо и богато на органични вещества дъно заради сярата която съдържа - може да се получи сероводород ,но това е само в изключителни случаи- да се надяваме че не съм затепал чак толкова нещата.
Цитат на: "raven"днес забърках от тора на тензо + калиев сулфат и сложих и магнезиев сулфат точно по тази причина.
за съжаление не си намерих калиев хлорид,сулфата е малко опасен за аквариуми със старо и богато на органични вещества дъно заради сярата която съдържа - може да се получи сероводород ,но това е само в изключителни случаи- да се надяваме че не съм затепал чак толкова нещата.
Честно казано, съмнявам се че ще получиш чак сероводород.Нека Дидо да обясни, как би се стигнало до там.А хлорида едва ли е по-малко опасен.Така мисля.
Порових доста по въпроса.
90% съм сигурен, че няма да имаш проблеми със калиев/магнезиев сулфат и сероводорода.
Европейските норми за съдържание на сулфати във питейната вода са до 250 мг/л - няколко пъти повече, отколкото добавяме чрез торене с калиев/магнезиев сулфат.
Освен това преобразуването SO4- -> H2S се извършва от т.нар. серопродуциращи бактерии при анаеробни условия. Въпросните бацили живеят в грунта. Сулфатите ги добавяме във водата и количеството, което се просмуква в грунта вероятно е твърде малко, за да доведе до образуване на големи количества H2S - сероводород (нали и растенията си хапват сулфатите през това време :-)).
вярно - много рядък случаи е ,по скоро ако си има предпоставки за гниене на дъното ,сулфата може да стимулира процеса.
аз исках хлорид защото тои леко втрърдява водата ,че сега през зимата КН пада прекалено ниско.
. Малък недостиг - малки и изкривени млади листа. Намалена листна тъкан, централната жилка е ясно изразена. Листатат често са подвити вместо плоски. 2. 'Умерен' недостиг - Често се наблюдават пречупвания и изкривявания на листата. Листата са с доста малък размер. Бели черти или бели краища на младите листа. Корените са къси и сгърчени, крайните части на корените умират. Листата на Валиснерия-та са пречупени и силно нагърчени - все едно са расли при ограничено пространство.
Е не! Как мога да имам недостиг на калций, при условие, че водата ми е към 20 GH???
Освен това, как се използва калиевия хлорид? Искам да кажа, не е ли опасен хлора в него? Във водата или в грунда?
Имайте пред вид, че химията е единствената ми ниска оценка от гимназията.
Доста често се касае за излишък на определени елементи, а също така и на нарушен баланс между тях
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fscorpius.hit.bg%2Frazni%2Fvallisneria.jpg&hash=b3f9f0b7ec8a6318571f1409695f4c5de490924f) Това ли са симптоми на калциева недостатъчност?
Не ме питайте за параметри на водата, защото нямам никакви тестове, пък и да си призная още не съм в час :oops:
имам съмнения че имам недостиг на калии, искам да попитам как се привежда в нопмални норми за аквариума има ли опасност от предозиране и какво се слага за да се вдигне нивото му
Калият е общо взето най-безопасният елемент - ако предозираш, много по-малко вероятно е да те напъплят водорсли, отколкото ако има повече фосфор, да речем.
Има една статия на сайта за различните торове:
http://aquariumbg.com/index.php?inspage=ppmd.txt
Аз лично слагам калиев сулфат, става и с калиев хлорид. Това са най-често намираните по магазините калиеви торове. Провери в селскостопанската аптека или в химически магазин.
Забравете тия торове, не слагайте нищо и нещата ще са добре, всеки начинаещ почва да тори и после оле мале , кво стана, оставете растенията да си поискат и тогава им давайте от каквото нужда искат.
Относно калиевия хлорид. Вкъщи имаме една "диетична сол" в кухнята. На опаковката пише, че това е именно калиев хлорид (натрия бил вреден за здравето и особено за хора с хипертония). Та както и да е, дали тая диетична готварска сол става за торене :)
Като видиш цената на диетичната сол, по-евтино е да си купиш някакъв селскостопански тор. Имайки впредвид количествата, които се слагат, може и да се преглътне. Обаче някъде беше писано, че хлоридите не са най-доброто решение за торене.
NO CARRIER ,
Човека го дава като вариант ;) ако ти се намира под ръка що да не а :wink:
Цитат на: "Longanlon"Калият е общо взето най-безопасният елемент - ако предозираш, много по-малко вероятно е да те напъплят водорсли, отколкото ако има повече фосфор, да речем.
Има една статия на сайта за различните торове:
http://aquariumbg.com/index.php?inspage=ppmd.txt
Аз лично слагам калиев сулфат, става и с калиев хлорид. Това са най-често намираните по магазините калиеви торове. Провери в селскостопанската аптека или в химически магазин.
Мерси за инфирмацията, ще изчакам още млако преди да започчна с торенето, снощи ми тръгна първото шише от кола и се надявам нещата малко да се пооправят
ЦитатОтносно калиевия хлорид. Вкъщи имаме една "диетична сол" в кухнята
Открих и аз "Калиева сол" в магазина, цена 1 лев - 120 грама.
Състав:
KCL - 60%
NaCl - 37%
MaCO3 - 2%
KJO3 -28,55%
Йод -20-50 мг/1кг
Май не е подходяща а, какво ще кажете? Има сол и йод !
Утре ще взема калиев нитрат и калив сулфат, кое от двете са сложа или да смеша и двете? Имам чувството, че липсва "К" при мен.
Не е добра, да натриевия хлорид се отразява зле на растенията. Иначе за Калий, зависи какво търсиш, ако имаш дефицит и на нитрати(при растителния аквариум, често е така) нитрата е по-добър, но трябва да се внимава, с Калиевия сулфат може да си позволиш малко небрежност, ако предозираш леко не е страшно, но вкарваш само Калий, и сулфати де, ама с тях не знам кво става :D
От мой личен опит - калия е като стероид за растенията - кара ги да ядат всичко друго адски бързо. Така е възможно да се получи недостиг на друг тор и тогава ще има да гониш ту тоя тор ту оня. Един стабилен аквариум няма такива луди колебания. Стреми се всичко да протича гладко и по-скоро бавно отколкото бързо. Тоест бъди много внимателен с добаянето на калий (това е добър съвет и за всички други торове).
Аз бих казал когато почнеш да ториш да почнеш от много малки дози. Като си готов да ториш питай тук какво е "много малка доза" от това или онова.
Под "много малка доза" аз лично имам предвид добавяне на да речем фосфор което не може да се регистрира с тест. Тоест ти знаеш че го добавяш в аквариума (сам капеш фосфатния тор) но теста ти не го отчита. Торенето може да е само ежедневно 3-4 капки тор в 100 литров аквариум - броя на капките зависи от концентрацията на тора, тоест как си го забъркаш сам.
А дали растенията ще намерят и изядат тия микроскопични количества торове? Определено да - нали това са правили вече хиляди години.
Пак ще повторя - по-добре аквариума ти да се развива бавно и плавно, отколкото бързо, избухливо/ефектно и нестабилно.
--Николай
Ето един линк от форум за цветя.
Хората коментират липсата на елементи при цухоземните растения. Е, при водните има някои разлики. Интересно какви са?
http://forum.bimbargo.com/viewtopic.php?p=26986&sid=4e28cc0152005868cb041a6f0e888de4
Между другото при мен се оказа, че въпреки конските дози торове, растенията, та дори и водораслите, не искат да ги усвояват. Отчетох всякакви липси.
Проблема се реши като с магическа пръчка.
Ползвах това:
Aquaformula Pro – суперефективен трикомпонентен тор, предназначен за отлично осветени (Hi – speed) аквариуми с CO2, със или без риби.
Съдържа: - витамини, фитохормони(ауксини, цитокорини, гиберелини), ензими, хелатирани микроелементи и свободни аминокиселини.
Тора е на Евгени. Основната му функция е да направи всички елементи във водата достъпани за растенията.
В същото време. Плозвам и това:
http://www.aquarium-bg.com/description.php?II=145&UID=20061117103121195.138.151.126
Понеже аквариума стана доста бърз, дозировката посочена от производителя не отговаря на моите нужди.
Някои елементи се изчерпват доста бързо и ще трябва да се добавят допълнително.
Ето една картинка с практически поглед на нещата:
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftsvetkov.be%2Fwp-content%2Fuploads%2F2009%2F09%2Flipsi-pri-rasteniata.jpg&hash=59494df1b46e02a3e761f64c57101d7aee68b849)
Оригиналът е от тук (http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilizing/62876-plant-deficiency-picture-diagram.html).
Страхотна таблица, никога не съм успявал да ги запомня тези неща. И едно уточнение-не винаги причините са толкова прости, например признаци за липса на Mg може да са породени от големи излишъци на калий или калций, "липсата на калций" може в същност да е липса на борон, излишък на борон или цинк пък води до "липса на желязо", първоначално липсата на желязо се демонстрира като "липса на магнезий" в младите листа, по-късно обхваща цялото листо и т.н. и т.н.
Знам, че темата е стара, но може ли някой да ми каже тази сравнително рязка промяна на микро и макро елементите как влияе на рибите в аквариума?
Зависи кои параметри се променята, в коя посока и до каква степен.
За доста видове примерно смяната на водата от твърда към мека е знак за началото на размножителния сезон (това се случва след зимния период и максимума на снеготопенето).
Генерално обаче повишаването на количеството на разтворените соли ще доведе до отравяне на рибите в един момент.
Здравейте,
Искам да сподела с вас едни мои наблюдения за липси на желязо при растенията.
Конкретния пример е с Cardamine lyrata(Паричка).
Лично мое мнение, това растение е голям консуматор на нитрати(азот), желязо,магнезий- и цялата таблица :-D- както и да е. Това е растението по което общо взето разбирам какво става в аквариума, следейки неговия "апетит" най-вече за желязо, освен по-горе( в първият пост от темата) описаните липси наблюдавам, че при намалени нива на желязото, растението расте с тънки и къси дръжки.
До колко това е вярно незная, ще се радвам някой ако е наблюдавал подобни симптоми да ги сподели- това е от мен. :-)
При мен пък, Cardamine lyrata /Паричката/ листата по стеблото излизат на по- рядко /разредени/ , сякаш стеблото се издължава.Немога да разбера , защо... Нямам липси. Виждал съм други аквариуми с това растение, ами не е така... Листата са на гъсто излезнали и така изглегда по- красива.
Имаш прекалено торене, затова имаш издължаване на стеблата. Не знам как ториш, но си намали дозите да речем наполовина. Аз гледам Лимнофилата - хвръкне ли нагоре и нарядко, значи прекалявам и намалям торенето. :-)
Цитат на: M14iro - 31.10.2011 14:02
При мен пък, Cardamine lyrata /Паричката/ листата по стеблото излизат на по- рядко /разредени/ , сякаш стеблото се издължава.Немога да разбера , защо... Нямам липси. Виждал съм други аквариуми с това растение, ами не е така... Листата са на гъсто излезнали и така изглегда по- красива.
Издължаването на стеблото между листата (междувъзлието) се дължи на по-слабото осветление, а скъсяването на междувъзловото пространство на по-силното осветление.
http://aquariumbg.com/forum/index.php?action=articles&n=124 (http://aquariumbg.com/forum/index.php?action=articles&n=124)
anasarka, аквариума е 70л., 36см воден стълб и висящо осветително тяло,с 2х30в.т8,което стои на 7-8см от повърхноста
Цитат на: M14iro - 31.10.2011 14:47
anasarka, аквариума е 70л., 36см воден стълб и висящо осветително тяло,с 2х30в.т8,което стои на 7-8см от повърхноста
Растоянието между листата стоящи най-отдолу до грунда по-голямо ли е от растоянието на най-горните листа?
Това 2 х 30в. нищо не ми говори освен колко ток ще плащаш. Ако искаш си направи експеримент свали максимално ниско осветлението и наблюдавай как това влияе на растоянието между листата.
"Това 2х30в. нищо не ми говори" - не те разбирам, би ли ми пояснил. А растоянието е едно и също... *privet*
Цитат на: M14iro - 31.10.2011 15:32
"Това 2х30в. нищо не ми говори" - не те разбирам, би ли ми пояснил. А растоянието е едно и също... *privet*
Имам в предвид какви са лумените и индекса на цветопредаване, на тези две пури които имаш.
При мен независимо от стебленото растение което имам включая и това за което става на въпрос се наблюдава скъсяване на междувъзловото пространство с доближаването до лампите. Когато намаля осветлението на аквариума си междувъзловото растояние на стеблените ми растения се увеличава и обратно, когато го увелича то се скъсява.
"ФИЛИПС" - 865 -2300лм. и "Силваня Аквастар"- 10 000к.- 1700лм, общо-4000 lm. Аз имам една теория, мисля , че е от неравномерното подаване на ЦО-то , тъйкато съм с мая и захар.
При мен растоянието зависи от силата на осветлението, при теб незнам, какво друго може да окаже влияние. *dontknow*
...ЦО-то е ...., само то е.
Цитат на: bustama - 30.10.2011 19:35
Здравейте,
Искам да сподела с вас едни мои наблюдения за липси на желязо при растенията.
Конкретния пример е с Hydrocotyle leucocephala(Паричка).
Лично мое мнение, това растение е голям консуматор на нитрати(азот), желязо,магнезий- и цялата таблица :-D- както и да е. Това е растението по което общо взето разбирам какво става в аквариума, следейки неговия "апетит" най-вече за желязо, освен по-горе( в първият пост от темата) описаните липси наблюдавам, че при намалени нива на желязото, растението расте с тънки и къси дръжки.
До колко това е вярно незная, ще се радвам някой ако е наблюдавал подобни симптоми да ги сподели- това е от мен. :-)
Поправих си названието на паричката, :duvar: че съм писал глупости.
Понякога и те могат да ни бъдат полезни. *privet*
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs6.postimg.cc%2Fhizltvhox%2Fimage.jpg&hash=6b29f4fec75d98b7593ced250656c60aee42b430)
Смених картинката с български надписи.
Цитат на: NO CARRIER - 08.08.2013 23:25
Смених картинката с български надписи.
За което благодарим .
Здравейте,
искам да попитам имам малък проблем с растенията.
Rotala – растението е засадено преди 40 дни растеше добре но нещо стана, новите връхчета стават прозрачни и умират.
От какво може да е?
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimages.tapatalk-cdn.com%2F15%2F12%2F16%2Fcc256b59746425dc73b77ef9fadcc9aa.jpg&hash=1f559a87d9a7909a405c366a915784c0117cfe50)
(https://aquariumbg.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimages.tapatalk-cdn.com%2F15%2F12%2F16%2F28b174383e41099cf9dfc2a1857fd7c1.jpg&hash=af75a4ff15d9260c0cbe60c0a0df0ae13d009cff)