• Welcome to Българска Аквариумна Енциклопедия. Please login or sign up.
 
29.03.2024 00:46

Промяна новините на форума:

Ако имате проблем в аквариума, преди да пуснете нова тема, попълнете въпросника тук.


  • Killiman Ltd
  • Професионална поддръжка на аквариуми

Болести при дискусите - симптоми и лечение

Започната от JayCutler, 09.08.2012 09:31

« назад - напред »

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

JayCutler

Болести - симптоми и лечение

[smg id=2602]

Изборът и използването на лекарствен продукт трябва да стане много внимателно и предпазливо. Най-добрият подход при изборът на лекарство, което да излекува вашата риба е правилното идентифициране на проблема.

Първо обърнете внимание на следното:
1. Проблемът свързан ли е с околната среда? Вода, оборудване, осветление?
2. Дали проблемът е причинен от вътрешни паразити/бактерии?
3. Дали проблемът е причинен от външни паразити/бактерии/гъбички? Петна по рибата? Излющване на перката и/или опашката? (Подробното описание на видовете външни паразити и методите за борба с тях идва скоро).
4. Затруднено дишане, което може да се изразява в промяна на дишането (учестено или дишане с едното хрилно капаче).

Ще разгледаме различните случаи последователно:
1. Проблемът свързан ли е с околната среда? Вода, оборудване, осветление?
Първото нещо, което трябва да проверите при болна риба е водата. Тя е околната среда на рибите и е в пълен контакт с тях; чрез нея те осъществяват газообмен (дишане) чрез хрилете. Ще разгледаме често срещани частни случаи.
а) Току-що сте направили смяна на вода?
Тогава проблемът може да е свързан със състава на новодошлата вода (хлор, хлорамин, амоняк, нитрити, химикали) все вещества, който могат да бъдат добавени от местното ВИК по една или друга причина.
б) Не сте сигурни в ефективността на биологичният ви филтър?
Тествайте за амоняк и нитрати, ако резултатите са различни от нула направете бързо поне 50%-на смяна на водата.
в) Стабилно ли ви е pH-то?
Дискусите не обичат особено вариациите на pH. Тествайте KH (карбонатната твърдост) на водата. Ако KH е с минимални стойности, то pH ще бъде по-нестабилно.
г) Чешмяната вода, която използвате със стабилно pH ли е?
Направете експеримент: налейте една чаша вода и тествайте pH-то в нея. Оставете чашата да престои една нощ и на сутринта тествайте отново pH-то. Ако стойностите са същите може да бъдете спокойни, pH-то ви е стабилно. Ако обаче стойностите се разминават значи pH-то не е стабилно, следователно водата не е особено подходяща за дискусите ви. В такъв случай трябва водата да бъде допълнително стабилизирана. Това се постига по следният начин: нужното ви количество вода за смяна трябва предварително да престои за една нощ в бидон, като пуснете в бидона камъче за въздух и оставите аерацията включена през цялото време. Това спомага за стабилизиране на pH-то.
д) Нитратите
Нитратите са третата фаза от биологичния цикъл, веднага след амоняка и нитритите. Те имат различен ефект върху различните риби, но е доказано, че имат неблагоприятен ефект върху всички риби при високи концентрации. В нашият случай дискусите е добре да се отглеждат при сравнително ниски нива на нитрати, по-голямата част от експертите са единодушни, че най-добре е отглеждането да бъде във вода с по-малко от 20ppm, и дори по-малко от 10ppm (част на милион).
Сравнително голям процент от останалите риби понасят добре по-високите нива. Растенията премахват нитратите, както и анаеробните бактерии (бактерии, живеещи в безкислородна среда).
По мое мнение (и не само) най-добрият начин за премахване на нитратите е чрез смяната на вода.
е) Проверете филтрите
Уверете се, че те работят правилно, като проследите изходният поток на вода от филтъра. Много често се случва филтърът да се затлачи или просто маркучите да се огънат намалявайки драстично дебита. Това само по себе си може да доведе до още проблеми.

2. Дали проблемът е причинен от вътрешни паразити/бактерии?
Прякото наблюдение на изпражненията на дискуса би помогнало за да определите.
- Изпражненията изглеждат по различен начин?
Нормалните изпражнения на дискусите изглеждат тъмни на цвят, освен ако това с което сме хранили е с оцветител (например Tetra Bits), в този случай изпражненията могат да червенеят. Въпреки това, ако изпражненията изглеждат различно, рибата може да има вътрешни проблеми. Някои от разликите са:
Бели лигави изпражнения - показващи наличието на Hexamita или Spironucleus. Това състояние обикновено се лекува с Метронидазол (Metronidazole) .
На нашия пазар има два препарата - Флажил и Трихомонацид съдържащи като активна съставка Метронидазол. Флажила е вносен, Трихомонацида е български. По-добрият вариант е да се сдобиете с Флажил. Практиката доказва, че е доста по-използван въпреки по-високата цена. Описание на болестта и метод на лечение можете да прочетете в статията "вътрешни паразити при дискусите".
- Бeлите сегментни изпражнения най-вероятно се дължат на тения. Състоянието се лекува с Празиквантел. Подробна информация и схемата за лечение може да намерите в статията "вътрешни паразити при дискусите" .
- Жълтите изпражнения могат да бъдат индикация за заразяване с вътрешни червеи –нематоди (capillaria). Третират се с лекарства в храната - panacur, flubenol, или pipzine. Подробно описание и метод на лечение – скоро!
Следващите две снимки са на капилария (capillaria) и яйцата му под микроскоп. Третата снимка е на бактерията hexamita под микроскоп.
[smg width=300 id=2601]
[smg width=300 id=2604]

Микроскоп, дори евтин с ниска мощност, може да бъде много полезен инструмент за диагностициране на различните заболявания.
Симптом може да бъде подуването на корема и/или загубата на равновесие.

3. Дали проблемът е причинен от външни паразити/бактерии/гъбички? Петна по рибата? Излющване на перката и/или опашката? (Подробното описание на видовете външни паразити и методите за борба с тях идва скоро).

4. Затруднено дишане, което може да се изразява в промяна на дишането (учестено или дишане с едното хрилно капаче).
- Възможни причини за проблеми свързани с дишането:
Ако дискусът диша бързо, а това не е свързано с проява на стрес или страх, тогава е възможно да не достига достатъчно кислород до кръвният ток. Някои от възможните причини са, както следва:
- Натрупване на амоняк или нитрити във водата. Ако тестовете са положителни направете бърза смяна на вода (поне 50%) с темперирана такава. Проверете филтрите. Уверете се, че няма усукани тръби и роторите работят нормално.
- Колко е точната температура в аквариума? При по-висока температура нивата на кислород са по-ниски.
- Рибите остъргват ли се в различни повърхности? Това може да бъде индикация за наличие на хрилни паразити, вероятно метили flukes.
- Дискуса/ите дишат само с едното си хрилно капаче? - Това често е индикация за наличието на хрилни метили.
- Добавяли сте лекарства наскоро? Формалинът или формалин съдържащите препарати изчерпват кислорода във водата. Засилете аерацията.
- pH шок. Драстична промяна на pH-то (най-често при смяна на вода). По-горе описах как да проверите стабилно ли е pH-то във водата, която използвате за смяна. Ако сте предизвикали т.н. pH шок направете обилна смяна на вода с качествена такава.
- Току що сте направили смяна на водата? Рибата/те висят точно под повърхността на водата или близо до филтъра? Рибата лежи на дъното на аквариума? Ако е така е възможно да сте вкарали токсин във водата, или pH шок.
а) Използвайте дехлоринатор/хлорамин детоксикатор.
б) Направете солидна смяна на вода с качествена такава (под качествена се разбира вода със стабилно pH, без хлор, без амоняк, без нитрити).
- Рибата/те се стрелкат из аквариума при току що добавено лекарство? Това е най-вероятна индикация за непоносимост към добавеният препарат. Направете солидна смяна на водата.
- Бактериална или гъбична болест, свързана с увисването на хрилните нишки зад хрилните плочки? Имат ли по тях бели нишки или пухкаво образувание по тях?
- Състояние, срещано най-често в растителни аквариуми с добавяне на CО2 - дискусът виси в близост до дъното, дишащ много бавно? Летаргия? Възможен е CО2-токсичен шок. Спрете подаването на CO2 и включете силна аерация. Това ще отстрани излишният въглероден диоксид, но ще предизвика скок в Ph-то. Спокойно, дискусът по-лесно приема скок в pH-то от колкото спад на Ph-то. При засилена аерация, трябва състоянието на дискуса да се подобри не след дълго.

Някои инструменти, които могат да помогнат за идентифициране на проблема са:
- Микроскоп, за да се разгледат изпражненията за паразити и да се определи, кой точно паразит причинява главоболията.
- Силна лупа, за да се разгледа кожата на рибата за малки петна, които са вероятно външни паразити.
- Фенерче. Понякога в затъмнена стая с помощта на силно фенерче осветяващо рибата, се подчертават повече мехури или рани, вероятно показателни за външни паразити, които не биха се видели на стайна светлина.
- Комплект тестове за амоняк, нитрити, pH и нитрати.
- Цифров фотоапарат, с помощта на който ще можете да публикувате снимки във форума за да улесните останалите колеги да вземат участие в диагностицирането и разрешаването на проблема Ви.

След диагностицирането и избирането на правилното лекарство за подобряване състоянието на рибите, трябва да проведете курс на лечение. Дайте време на лекарството да подейства. Често, когато лекуващият не е сигурен за причината на проблема, той скача от едно лечение на друго без да си дава сметка за последствията. Това е много опасно, тъй като не само подлагате дискусите си на излишен стрес, но може и да подпомогнете развитието на бакрерии, който са по-силни и по-устойчиви на лекарствата, които сте опитали. Лечението принципно отнема от 2 до 4 дни (понякога и повече) за проявяване на някакви резултати.
Не сменяйте лекарствата, освен ако не сте напълно сигурни, че състоянието на рибите ви се влошава и няма никакъв шанс използваното лекарство да подейства.
Или откривате нов симптом, който се свързва с различна диагноза, за която е необходима друга терапия.
Запомнете, че при използването на лекарства, дадена риба може да покаже непоносимост, която често се изразява с развълнувано поведение, скачане и некоординирано лутане из аквариума. Понякога повишаване на температурата успоредно с медикаментозното лечение може да помогне. Зависи обаче, с кой точно ,,организъм" се борите.
Все още е спорно дали да се повишава температурата или не.
Примерно се борите с бактериална инфекция. При нея, някои автори препоръчват да не се повишава температурата, защото при повишена температура бактериите се възпроизвеждат значително по-бързо, но според други - при лечение в карантинен аквариум, който е т.н. стерилна среда на рибата, по-високата температура би спомогнала за ускорение на метаболизма и имунната система на рибата, което от своя страна спомага за по-бързото справяне с инфекцията.

При лечението на множество паразити, понякога е много добра идея да се повиши температурата (понякога над 32-33 С), като паразитът сам по себе си не може да преживее тази температура или жизненият цикъл на паразита ще бъде силно ускорен (яйце, от което се ражда възрастен индивид). С това се цели намаляването на лечебният цикъл, което само по себе си означава по-малко стрес за дискуса.
След приключване на антибиотичното лечение, разумен подход е да използвате активен въглен във филтъра за да премахнете всякакви остатъчни продукти от лечението.
Запомнете, че не е разумно да смесвате лекарства, освен ако не сте сигурни, че е напълно безопасно да го направите. Също така е наложително да следвате препоръчителните дози на схемата на дозиране и да сменяте вода, точно както и когато се казва да се прави това. Някои лекарства се разграждат във водата до различни съставни вещества и радикали в зависимост от температурата на водата, pH-то, твърдостта на водата, както и осветлението.
Лечението на някой болести преминава значително по-адекватно при спряно осветление, обикновено при бактериална инфекция. Някои болести се лекуват най-качествено с по-малко смени на вода, обикновено е така отново при бактериалните инфекции.
Но при всички болести е важно да се поддържа високото ниво на чистота в аквариума, не само за предотвратяването на вторична инфекция, но и да се спомогне за премахването на агентите причинители в аквариума.
Добра идея е да провеждате лечението в аквариум с т.н. ,,голо дъно", защото много от вредителите могат да преживеят в грунда, понеже лекарствата може и да не проникнат изцяло в него. Също така в аквариум със субстрат е невъзможно да избършете стъклото под него.
Винаги използвайте филтър с работещ азотен цикъл при лечение на дискусите, защото в противен случай натрупващите се амоняк и нитрити ще повишат допълнително стреса на рибите. Стресът бързо ще отслаби още и без друго разклатената имунна система, което ще доведе до отслабване и най-вероятна смърт на болната риба.

И след всичко изписано един последен съвет:
Не бързайте да отсъждате преди да разгадаете симптомите! Най-трудната част от лечението на дискус, който показва симптоми на стрес или болест е да не реагира. Подтиснете естественото си желание да "направите нещо" и се принудете да мислите. Мислете за това какво се случва и защо? Ако не сте напълно сигурни във нещо питайте, потърсете съвет.
Скачането в грешната терапия, несъмнено ще доведе до повече стрес, на и без това стресираната риба. В повечето случаи това е смъртоносно!

rakim

540л Южна Америка

JayCutler

Цитат на: rakim - 09.08.2012 09:53
*DRINK* Браво.
*DRINK*. Материята е огромна...определено ще имам доста работа стига да ми остане малко свободно време :).

Similar topics (5)

53396

Публикации: 0
Прегледи: 3434

24451

Публикации: 5
Прегледи: 5893

2087

Публикации: 332
Прегледи: 241963

19248

Публикации: 2
Прегледи: 2935

56612

Публикации: 0
Прегледи: 1480